Universul, iulie 1913 (Anul 31, nr. 178-207)

1913-07-01 / nr. 178

BB „naționala” Societate generală de asigurare in București La 26 (9) iulie 1913, acționarii societății noastre s’au întrunit în adunare generală extraordinară, în urma convocărilor făcute în termenele cerute. Adunarea a fost prezidată de d .A. Băicoianu, Președintele consiliului de administrație, asistat de d. C. Nacu ,consilier, ca secretar și de d. acționar Benjamin Arie, ca scrutator. B. Președinte, comunică adunării că a fost convocată pentru a- propune sporirea capitalului social la lei 3.000.000 cum a fost la început. Adunarea acceptă propunerea, dân consiliului de administrație în acelaș timp autorizarea cuvenită de a proceda la emiterea a 5000 acțiuni a leî 200 cu prețul de lei 1000. Consiliul este împuternicit a fixa epoca și modalitățile de plată ale emisiunii, cum va crede mai bine în interesul Societății. In acest scop se vor face la timp publicațiunile cuvenite. __________ Direcțiunea. Miere re Hală Foarte Aromatică de la proprietatea d-lui P. P. Carp, superioară în calitate chiar celei de Chamonix. Se vinde în flacoane, bidoane mici, cu kilo si en gros, magazinul coloniale BACANIA „La Clinele ferni“ Strada Lipscani 1, București Se expediază în toată țara. S98 Se CUMPĂRĂ Orice cantitate de brânză albă (de Brăila) și cașcaval conservat sus de Dobreogia (și grecesc), de către Societatea Cooperativă „Mercur“. Ofertanții se pot adresa la teraroul societăfei str. Batiște M, coif cu str. Scanime 28. KARLSBAB îs», miau mmm —Casa, Xawoislsi —- 836 MITELE BAI SULFUROASE (60) POSTYEN (Ungaria) Dr. S. Gara vis-a-vis de Kurhotel Specializat la Facultatea din Viena în Boli de : 835 iuti» faumatism, Sciatici Stabilit in 1900.-Vorbește românește Moșie de vânzare întindere 350 pogoane, in jud. Bacău, pe stânga Siretului, saai toată arabilă, afectată la Credit. Adresa la ziar sub : „Moșie, Bacău“. 971. D-na doctor Mosciința-Sie» MAMOȘ Șef de clinică la Maternitate, operațiuni, obstetricale, nașteri, boale de femei.. 993 Consultațiuni 6—8 seara Telefon 431 Știrbey-Vodd 19 Cant Post București sau Provincie Persoană onestă îndeplinit serviciul militar, fost comerciant cunoștințe bune, și bine cunoscut de mai multe Bănci și case comerciale. Oferte sub „Aighi” la Agenția de Publicitate D. Adania. Str. Carol 104. 997 Dr. MARCEL Special Boale de stomac și intestine Consultațiuni 2 — 1 p. m. Strada Stelea ]\To. 3 t»is Telefon_23J16 302 Băile trebii (Prahovă) Băi de sare calde și reci. Instalația modernă, și curată. Singura localitate că apă sărată de izvor, nu gură de ocnă. Stație climaterică fără rivală. Apă de băut minunată. Mijloace de transport lesnicioase din gara Câmpina sau Doftana. Informațiuni în localitate și la d. profesor Sterie Enăchescu, directorul băilor, str. Traian 134, București. ___ 951 Băile $<m?â începutul Sesonului 1 Mai 1913 Vila «Constanța-i Harieta» Compusă din 64 camere, instalație apă, canal, curățenie exemplară, se recomandă onor public camere dela 3 lei în sus. Rog pentru rețineri de la camere. A se adresa subsemnatului la Băile Govora 743 Ttel diV NICOLESCU fost 15 ani anteprener la Stat, Medalia de aur, Expoziția Univers. Română^5 Dr. Ioan Ciusi Medic Român, Vila Weitend MARIENBAD (Boemia) Cel mai eficace este contra șoarecilor MÜRIGIB (Bacillus Todă-Norima) preparat în Laboratorul d-lui Prof. D-tor PUȘCARIU Extirpeazâ sigur șoarecii de Casă, câmp, cat și guzganii de talie mica —PREȚUL FLACONULUI LEI 2-Depozit general: FARMACIA OIȚEI RESALE Frații D-tor Konya iași Numele preparatului este înscris la Tribunal, pentru a nu se confunda cu alte preparate similare neeficace Se găsește la toate farmaciile și drospieriile din țară. 3183 SUBSCRIPȚIE pesta susținerea famililior celor plecați la Lista No. 5. Teodor Țepdș, vânzător de jurnale Locolei 20 — Anton Manzot » » 50 — D-na Maria P. Evanghelie » » 10 — D-ra Constanța și Ionel Evanghelie » ’» >0 — D-na Elena Voitești » »40 — Teodor Ionescu » » 10 — D na Zamfira C. Ionescu » » 10 — » Anette C. Teodorescu » » 40 — Eraclie E. Durov » » 100 — Dimitrie Golescu, profesor » » W0 — Alexandru Cantacuzino » » W — Dr. C. Păcuraru, vapor «Dacia» Galați » 100 -T ©a$ Lei 5?5 — Suma din urmă „ 95SL 35 Total gemeral „ i@0ul 35 -OXO ACTIVITATEA și Comitetului Central a ® antiFair © a Sub președinția M. S. Reginei s’au adunat astăzi cele două cimitire centrale pentru ajutorul familiilor soldaților mobilizați. S’a decis ca aceste comitete să fuzioneze într’un singur și apoi să se dividă în mai multe comisiuni cari să distribue ajutoare sub diferite forme. Este vorba ca de. Luni să înceapă să se instaleze cantine, cari să distribue de două ori pe zi alimente in numeroase părți ale orașului. Folositoarea înstituțiu pe Pâinea zilnică își va spori și-și va întinde activitatea sa. Se vor înființa aziluri de copii, iar școlile froedeliane se vor înmulți, astfel ca ele să poată adăposti cât mai mulți copii. La școala centrală de fete, de sub direcțiunea d-nei Delavrancea, se pot adăposti 200 copii; tot astfel se va urma cu diferite școli și instituțiuni. Societatea ortodoxă , oferă să se ocupe în special de gradinele de copii, iar societatea Munca de sub neobosita conducere a d-nei general Fălcoianu, se ocupă să procure de lucru femeilor care pot lucra. S’a instituit asemenea un control pentru ca ajutoarele să meargă acolo unde e adevărată nevoe. Acest control și în genere descoperirea tuturor nevoilor și distribuire cât de neîntârziată, se va face prin preoți și institutori. Numărul celor cari suferă de pe urma mobilizării este neînchipuit de mare și nevoile lor sunt de tot felul. Față de aceasta se afirmă bunavoința, dragostea, solidaritatea tuturor. Apelul făcut de prezidentul Camerei de comerț a dat un rezultat imediat îmbucurător, căci ■s’a adunat peste 600.000 lei de la marile instituțiuni financiare. Aceasta nu poate acoperi decât o mică parte din trebuințele momentului, — ,că ei solicitudinea , comitetului trebue să se întindă asupra întregei țări. Sunt familii nenorocite, de a celor cari au plecat peste fruntarii, cari au rămas muritoare de foame. E datoria tuturor ,să dea, mult puțin, dar cine poate să dea ceva. Acesta e un mod de ași face datoria către țară. Și se face de M. S. Regina și de comitet apelul cel mai călduros către toți Românii. La întrunirea de la M. S. Regina au luat parte d-ni: Al. Constantinescu, dr. Istrati, foști miniștri și d. Hagi Tudorak, președintele camerei de comerț, precum și d-nele g-ral Fălcoianu, G-ral Averescu, C. C. Arion, D. Bissescu, N. Xenopol,Gr. Triandafil și N. Șuțu. Au asistat și d-nii miniștri C. Dissescu, C. C. Arion. și N. Xenopol. Mâine, la ora 10, se va aduna la camera de comerț comitetul astfel fuzionat. Se va face apel și la alte doamne. In diferitele comisiuni sau sub -comitete vor lucra doamnele și domnii cari se vor oferi de bună voe. * D na Annie Papamihalopolu a oferit d-nei C. C .Arion suma de 100 lei pentru ajutorul celor nevoiași. D-sa a oferit serviciile sale în orice direcțiune ar 'rea comitetul să o întrebuințeze. de pe cîmpul regimentului din R.-Vîlcea R.-Vâlcea, 27 Iunie. Azi s’au ridicat pe câmpul de luptă a regimentului local rugăciuni pentru trupe. In fața a mii de soldați, a oficialității orașului și a unui public foarte numeros din oraș și județ, s'a făcut serviciul religios de către preoții Episcopii și ai orașului, serviciul care a fost ascultat cu sfințenie de ostași, cari au sta descoperiți și în genunchi. A fost un moment de sfântă pietate pentru toți și un tablou măreț în toată ținuta acestor ostași echipați în ținuta de campanie. In deosebi cuvântarea înflăcărată ce a ținut părintele P. Partenie ,directorul Episcopiei, a stârnit în ostași un adevărat delir,capelele fluturări în vârful baionetelor în strigăte de ,,ura” și mulți bătrâni și femei aveau ochii umezi în beția unui entuziasm de nedescris. Au mai vorbit mulțimea, încurajând-o, d. maior pensionar Filip Georgescu, veteran de la 77 și d. Grigore Procopiu advocat, ambii impresionând prin râvna cu care s-au grăbit să trimită în luptă mulți fii și ființe scumpe. -------------0X0---------- APEL către iTimîc fiomo ii publici Avântul cu care Românii din toate unghiurile țărei au răspuns ordinului de mobilizare, ne îndreptățește să credem că tot același avânt vor dovedi și cei rămași la vetrele lor, întru ajutorarea acelor familii nevoiașe, ,ai căror sprijinitori s’au strâns în jurul Drapelului Țarei. E drept că s’au alcătuit comitete pentru a strânge fonduri, cu scopul de a ajuta femeile și copii rămași fără mijloace. Insă este o seamă din aceste familii,care în chip fatal nu vor fi ajutate îndeajuns sau poate că vor fi cu desăvârșire trecute cu vederea: Familiile funcționarilor mabilizațî. Funcționarii,acești săraci în haine negre ai timpului nostru, care’șî duc viața de azi pe mâine, și cam mai ales dacă sunt cinstiți, deabia își cârpesc existența sub aparențele unei bune stări înșelătoare, au fost mobilizați în mare parte. Familiile lor sunt în cea mai penibilă și delicată situație : nu pot întinde mâna după ajutoare fiindcă le este rușine s-o facă, și apoi nici nu vor fi crezuți că sunt în lipsă, acei cari până mai eri, când capul familiei era între ei, duceam o viață care măcar în aparență putea fi socotită ca mulțumitoare. , De aceia ar fi bine, ca pe de o parte autoritățile, dacă resursele financiare ale țarei o îngădue, să servească ajutorul strict necesar familiilor nevoiașe ale funcționarilor mobilizați, iar pe de altă parte funcționarii înșiși să se solidarizeze pentru a ajuta familiile colegilor cari au fost chemați să, hotărască la olaltă, cu toți Românii, prin sacrificiul viețiilor, dură Țara aceasta e l îicnjfă să trăiască ziși mai ■mare' de-a lungul veacu rilor viitoare, ori să se stingă cu un moment mai curând, ca orice Popor care nu merită să aibă un loc sub Soare. Propun ca toți funcționarii, cari nu sunt încă mobilizați, acei cari au fost scutiți sau dispensați, precum și acei a căror etate ii îndreptățește a crede că țara nu va mai avea nevoe de brațele și de viața lor, să se oblige a du câte 2 la sută — S la sută din salariile lor în fiecare lună, atâta timp cât colegii lor vor fi sub arme. Bineînțeles, că liberi sunt cei cu o mai bună stare materială să contribue și cu mai mult. Și dacă toți bărbații rămași la vetrele lor s’ar grăbi a dărui 2—5 la sută din veniturile lor lunare, atunci cei porniți pa câmpul de cinste și de glorie nu ar mai fi chinuiți de grija celor rămași acasă , ci plini de însuflețire și-ar jertfi viața pentru idealul care singur poate îndritui Poporul Român ca să trăiască. Fil unul mă legătuesc a da 5 la sută din salariul meu lunar pentru ajutorarea familiilor lipsite de mijloace ale funcționarilor mobilizați, până în ziua, când eu însumi, fiind mobilizat voi porni acolo unde datoria chiarnă pe toți bunii Români. C. I. Demetrescu-Crefu Conductor principal in ministerul lucrărilor publice Jr. 11. — Asupra modalitățe, strângere și împărțirea ajutoarelor, șefii de servicii ar putea lua masurile dictate de împrejurări. -------------------------------_exo------------------------------ Im femei trimite in Jud. Neamț , Tg.Neamț, 27 Iunie Eri. la orele 4 jum. d. a. o ploaie torențială însoțită de manifestații electrice s’a deslănțuit asupra comunei Vânători N. In acel timp, aflându-se pe câmp la prășit, Profira V. Sofia cu copila ei Natalia, din Vânători N, și femeia Aglaia Samachis din Filioara, toate 3 s’au adăpostit sub o salcie. La un moment dat salcia a fost lovită de 1 război care a omorât pe loc și pe numitele. --------------X OX ------------- Citiți „Universul literar”" de astăzi Duminică, 30 Iunie 1913 Ecourile săptămâne de Mestugean. St. O. Iosif și Ilarie Chendi de L. Iliescu. Sentinela de Ia No. 6 de N. N. Beldiceanu. Ândanse (versuri) de Tonegaro. Tricolorul (versuri) de I. Drago slav. București- Sakkarah, impresii de călătorie de Mestugean. Epigrame de N. Grim. Un tip de N. Pora. Ziua onomastică de D. Iov. Ninonul (versuri după Alfred de Musset) de N. Ține. Amintiri de Albert. Vinovatul (roman).—Anecdote celebreȘ—Lacul cu glume etc. Pe pagina I o ilustrație alegorică în culori repiezent fiind războiul.'' Alte numeroase iustrații în text. — 5 BANI NUMĂRUL — Abonamentul 2.60 pe an LUNI, 1 IULIE 1813 Bulgaria retrage trupele din fața armatelor române înaintarea armatelor româna intrate în Bulgaria continuă. Pretutindeni trupele bulgare au fost retrase. Guvernul bulgar după cât se pare a dat ordine ca trupele bulgare să se retragă și să nu se opue nici o rezistență armatelor române. Din informați anile noastre, armatele române vor continua înaintarea pe toată linia. La Rusciuk autoritățile au bătut toba în centrul orașului și după ce s’a adunat lumea au sfătuit populația ca să primească în liniște armata românească daca va trece pe acolo. * D. general Hârjeu ministru de războiu, însoțit de d-nii căpitan Nicu Filipescu și maior Pădurea, s’a înapoiat Vineri seară la orele 10 în București venind din Silistra. O știre de mare importanță, care ne vine pe cale particulară dar demnă de toată încrederea, spune că Rusia mobilizează o parte din armata eî în Basarabia. S’au dat ordine și s'au luat măsuri la căile ferate rusești de așa natură încât pare evidentă intențiunea mobilizărei. .l. Zvonurile cari au circulat Vineri in Capitală, asupra izbucnirei revoluției la Sofia nu ne-au fost confirmate nicăeri. Guvernul român nu știa Vineri seară nimic. Deasemenea nu se știe nimic la legațiunile din Capitală. Cu toate acestea nu ar fi neverosimil ca o agitație să aibă loc la Sofia. Este de presupus că, vestea intrărea armatei române in Bulgaria, trebuie să fi derutat cu totul pe d. Daneff. Primul ministru bulgar, care acum face iar un apel disperat la intervenția Rusiei, aruncă toată vinul pe generalul Savoff, acuzat de austrofilism și care se știe că a și fost îndepărtat. O dovadă de lipsa totală de direcțiune la Sofia și de zăpăceala care traduc să domnească acolo este și faptul că ministrul bulgar din București, d. Kalincoff nu mai are nici o instrucțiune. D. Kalincoff a rămas în București. CU TOATE ACESTEA INTRE ROMÂNIA ȘI BULGARIA NU MAI EXISTA NICI UN FEL DE COMUNICARE DIPLOMATICA. Notă trimisă Joi și prin care se făcea cunoscut guvernului bulgar că armatele noastre au primit ordinul să treacă în Bulgaria, a fost ultima comunicare diplomatică, la care guvernul român nu avea de așteptat nici un răspuns, întrucât nu cerea nimic Bulgariei. Ultimele știri de pe câmpul de luptă anunță înfrângerea desăvârșită a trepelor bulgare de către armatele sârbești și grecești. Știrea că generalul Ivakoff ar fi fost făcut prizonier este o dovadă de dezastrul aruatei bulgare. In cercurile diplomatice de la, noi se crede că Bulgaria va face acum un apel disperat la toate Puterile Europene pentru o intervenție. La regațiunea gemea re privește încă cu pesimism desfășurarea evenimentelor. „D. Venizelos, ne spunea ministrul Greciei, a făcut tot posibilul pentru ca pacea să nu fie turburată. D. Venizelos a fost gata să primească și arbitrajul Rusiei. Procedarea Bulgariei insă a provocat războiul, așa că nici azi nu putem fi siguri de ce va fi mâine, căci nu putem conta pe o linie de conduită hotărâtă din partea Bulgariei la politica noastră internă, era si se petreacă o transformare. Au fost tratative pentru formarea unui guvern național. Inițiativa formărei unui guvern național o luase d. Tajse Iannessu. Suntem însă informați acum din sursă absolut sigură, că tratativele pentru alcătuirea guvernului național au fost definitiv încetate. Aceasta pentru că față de neassistența Bulgariei la trecerea armatelor române în Bulgaria, partidul liberal crede că situația nu mai cere constituirea unui guvern național. De pretutindeni ne vin știri că vestea vnirărei armatei române în Bulgaria s’a primit cu mare entuziasm. La Silistra și in toate localitățile ocupate, armata română a pus stăpânire pe instituțiile publice și a instalat administrație militară. Cp a inceput războiul sârbo-bulgar — Textul ordinului dat armatei bulgare de a începe operațiunile — Telegramele noastre au anunțat la timp că sârbii au găsit la un ofițer bulgar făcut prizionier în ultimele lupte, ordinul prin care se comandă încăperea operațiunilor militare, contra Serbiei și Greciei. „ lată în întregime textul acestui ordin: Comandantul brigadei a II-a divizia IV-a Către comandanții de detașamente și de intendență Bagna No. 21 1913 16/VI ( orele 8 seara ■1) Mohie vor începe operațiunile de război în contra sârbilor și grecilor. Contra frontului brigadei, sârbii țin linia râului Zlatovo. înălțimea Tzrni Vrh este ocupată de un regiment sârb de infanterie și având două baterii de munte și 4 mitraliere. 2) Armata va înainta mâine, la orele 3 dimineața și va ataca pe inamic. In dreapta noastră va lucra spre Karadji Sultan miliția din Macedonia-Adrianopol, și la stânga, spre Skoubalj și mai spre sud divizia VI-a (din Rila). 3) Brigades ce rui este încredințată i s'a ordonat să atace și să ia punctul 550, la est de orășelul Dobrevo. Pentru aceasta ordon: а) Coloana din dreapta, colonel Kisslov, regimentul I (Primorski), 3 batalioane; divizia III-a de artilerie ; 3 baterii ; în total 3 batalioane și 3 baterii, trebue să înainteze prin Soüanovo, Toursko, Roudare- Dreven și după ce va fi luat înălțimea la nord de orașul Dreveno trebue să atace pe punctul 550 la sud est. б) Coloana stângă, colonel Markai, regimentul 31 din Varna , 3 batalioane, 8 tunuri de munte , o baterie, trebue să înainteze prin Bauciani-Nvkazi Kalnidhte și să atace punctul 550 de la sud. La dispoziția mea va rămâne un batalion din reg. S (Primorski) care se va îndrepta în urma coloanei din dreapta. 4) Detașamentele celor două coloane vor veni la orele trei dimineața (mâine) la râul Zletovo de unde se vor apropia fără sgamăt și vor decima avantposturile adversarului. După aceasta vor înainta cu energie spre punctele desenate. Inamicul trebue să fie surprins. 3) Comandanții vor utiliza în întregime detașamentele de ecler ori și vor întreține o strânsă legătură atât între dânșii cât și cu celelalte coloane vecine. 6) Comandanții coloanelor vor lua măsuri pentru siguranța extremelor exterioare. 7) Coloana mulțimilor și a spitalului de campanie la Svilanova. 8) Trenurile de aprovizionare în Bagna. 9) Depozitele mobile de artilerie la Tzarevo Selo. 10) Cartierul general va fi in apropierea batalionului regimentului 8, care e lăsat la dispoziția mea. Comandantul brigăzii (sl.) Colonel Entcheff Șeful secțiune .statului major (ts) Comandant Kougoundjieff Primit la 16/VI orele 10 .și 20 scara. ÜOSIXIEÄ d-lui Dimitrie Ghica în Capitală Eri, la ora I ’d. a., a sosit în Capitală cu automobilul, venind de la Giurgiu, d. Dimitrie Ghica, ministrul nostru la Sofia, care, după cum se știe, a fost rechemat. D. GHICA Ministrul României la Sofia D. . Chica era însoțit de către d. Gurănescu, prim secretar al legațiunei române din Sofia, și maior Dabijcl, atașatul nostru, militar.» La orele 2 d. a. d. Dimitrie Chica, a fost primit in audiență de către d. Titu Maiorescu, președintele consiliului. iei. -oxo- și Filfalia luptătoriteSÎ (Cu sediul In Palatul Camerei de comerț) D. Take Ionescu, ministru de interne, a remis d-lui Hagi-Theodoraky 5000 lei pentru ajutorarea familiilor luptătorilor. * S’a hotărât înființarea unor subcomitete pe lângă cele mai multe din școalele primare. Astăzi aceste subcomitete vor fi aduse la cunoștința publicului. Familiile care vor dori să fie ajutate se vor adresa fie acestor subcomitete, fie direct la sediul Comitetului central. * Asistența medicală a început să fie organizată. S’au oferit până acum să dea consultații gratuite la dispensarul ce se înființează de comitet în palatul Camerei de comeri, următorii domni medici: dr. Saabner-Tuduri, dr. I. Lutsch, dr. C. Pászta, dr. Rossmann, dr. Stroe și dr. Rapaport. * Comitetul a decis să înființeze și un comitet de asistență judiciară.* Moinești Din inițiativa d-lui primar al comunei Moinești, s’a instituit un comitet fără deosebire de naționalitate, compus din d ’ Emil Crupenschi, primar, cel Fladis, Mihai Vasiliu, învățător, Moise Grünberg, Mercu Tiekman, Ion Catană, Andii Leibu și Strul Marcu pentru strângerea fondurilor necesare la ajutorarea familiilor nevoiașe ale celor chemați sub drapel. S'au adunat până acum 1000 XOX Grandioasa manifestație din Iași Iași, 29 Iunie Ue sigur că manifestația războinică, ce s'a făcut azi la Iași, întrece în măreție pe toate de până acum, încă de dimineață pe1 stradele din centru era un furnicar de lume. Aceasta, în urma știrei răspândite că la ora 3 un regiment, va pleca pe câmpul de onoare. In adevăr, la ora 2, toate trupele erau înșirate pe platoul de la Copou, fiind de față toți cetățenii fruntași ai orașului, reprezentanții tuturor autorităților, întregul cler în frunte cu I. P. S. S. Mitropolitul Moldovei, toți deputații și senatorii aflători aici și delegații tuturor societăților și corporațiunilor locale. In mijlocul unul entuziasm delirant și a sunetelor mujicelor, ofițerii superiori au primit defilarea trupelor. A urmat un serviciu divin oficiat sub cerul liber de I. P. S. S. Mitropolitul, înconjurat de clerul mitropolitan. Apoi muzicele militare au intonat rugăciunea,după care Mitropolitul Moldovei a ținut o inimoasă cuvântare, demonstrând importanța evenimentelor de azi și datoria ce o au toți fiii României de a apăra prestigiul și siguranța țărei. A vorbit apoi de colonel Vrabie,care prin cuvinte înflăcărate a mișcat toate inimile, îndemnând la luptă pentru apărarea țărei. După terminarea solemnitate de la Copou, trupele formate în coloane de marș, având în frunte pe Mitropolitul Moldovei, s-au îndreptat spre gară. Pe toate străzile erau înșirați cetățeni, cari aruncau soldaților buchete de flori. La gara s’au făcut nouă manifestații patriotice însoțite de cuvântări entuziaste și s’a jucat hora Unire!. Desigur că manifestația războinică de azi va rămânea neștearsă din mintea ieșenilor. ¥ ei elam înrolați pentru război Iași, 29 iunie. Produce aici unanimă impresie faptul că 30 de veterani din județul nostru, cari s’au ilustrat prin vitejia lor în războiul de la 77, s'au înscris ca voluntari. Cei 30 de veterani s'au prezentat pe regimentele locale, unde au fost primiți cu urale de către trupe. Femei înlocuind bărbații la brutării Iași, 29 Iunie. Deoarece un mare număr de lucrători brutari au fost mobilizați, populația diin Iași a simțit un moment lipsa pâinei. De ori însă, un foarte mare număr de femei s-au angajat la brutăriile locale, oferindu-și serviciile la locul lucrătorilor brutari mobilizați. Magazine închise Iași, 29 iunie. Ca prefect de poliție a închis azi cinci magazine din localitate, punând pe ușile lor următorul afiș: „închis de poliție din cauza scumpirei alimentelor“. 0 cerere dreaptă • Iași, 29 Iunie. In actualele împrejurări s’a pornit o agitație absolut dreaptă, în sensul ca să hotărască pe farmaciști de a reduce prețurile la medicamente. Se știe că până acum câteva luni, farmaciștii obișnuiau să facă atari reduceri, ceea ce însemna o mare înlesnire pentru populația săracă. In urma unei înțelegeri intervenită între farmaciști, ei refuză să mai facă asemenea reduceri. Diverse Iași. 29. — In iazul com. Șipote a fost pescuit cadavrul soldatului Gh. Cuciureanu. S’a deschis banchetă. — Cunoscutul artist pensionar C. B. Penel, căzând de pe înălțime, s’a rănit destul de grav. — Trăznetul a incendiat casa lui Vasile a Mâncăi, din Bädeni, omorând un copil, care se afla înăuntru. Issire și pilii Următoarea mișcare s’a făcut în polițiile din țară : R.Sarat. —D. I.Caloenescu, înaintat sub-comisar cl. 11-a. D. Andrei Georgescu, sub-comisar cl. III-a. Constanța (oraș).—D. G. Vioreanu, înaintat sub-comisar cl. 1-a. D. Gh. Ghenescu, sub-comisar cl. III-a. Bacău..— D. C. Marianopol, comisar cl. III-a la Caracal, în aceeași calitate. Botoșani—D. M. Apostol, comisar cl. III-a pe Bacău, în aceiași calitate. V Caracal.— D. T. Dumitrescu comisar cl. III-a la Botoșani, în aceeași calitate. Focșani.D. L. Nicolau, subcomisar cl. III-a, sub-comisar cl. I-a; d. Al. Bostănescu, subcomisar cl. II-a. Bârlad. — D. C. Moldoveanu, sub-comisar cl. III-a, înaintat sub-comisar cl.II-a; d-nii I. Negrescu Și V. Luca au fost numii sub-comisari cl. III-a. Sinaia. — D. Const. Vieriu, înaintat sub-comisar cl. II-a. Curtea de Argeș.—D.C. Popescu, sub-comisar cl. III-a. R.Vâlcea.— D. A. Baldovin, licențiat în drept, a fost numit director el. III-a; cl I. Iordăeliescu, sub-comisar cl. III-a. Mangalia (oraș).—D. N. Biceț, sub-comisar cl. I-a. 1 Miri. -D. G. I. Dumitriu, sub- comisar cl. l-a, șef al poliției. W jPae • Informatiuii ♦ D-nii Gr. Mihăescu și P. Iconomu, șefi de biurou în direcțiunea comerțului, au fost însărcinați ca, până la alte dispozițiuni, să îndeplinească și atribuțiunile funcțiunii de inspector comercial. ♦ D. Dem. Milescu a fost numit agent comercial pentru Bulgaria, cu reședința la Sofia. Însărcinarea d-lui D em. Milescu e cu totul onorifică. Societatea Crucea. Roșie doamnelor din România, filiala Ploești, aduce cele mai vii mulțumiri doamnelor : Florica Romulus Bolintineanu, care a donat trei sute lei; Caterina Ch. Cantilli, una sută leî și Simionovici bărbier din str. Gărei 17, suma de 5 lei. Toate aceste sume au fost trimise d-nei general Candiano care le-a vărsat d-nei Lucia Schapira, casiera soc., care a dat chitanțe. ♦ Harta Orientului Europei de Colonel N- Boerescu înlesnește urmărirea operațiunilor armatei românești, fiind detașată. La Alcalay și autor 5, strada Tunari 52. Prețul 1 lefi, ► D. Ioan Croitoru, administratorul plășii Bașeu, județul Dorohoiu, a fost transferat la plasa Vrancea, jud. Putna, iar d. Jean Jornescu, administrator cl. 1-a al plășii Lascar, jud. Dorohoi, a fost transferat la plasa Bașeu. r S’a răspândit știrea prin Capitală cu terenul din jurul Silistrei ar fi fost minat și ar fi mai multe sute de morți. Această informațiune este de’ domeniul fanteziei. ♦ S'a deschis Palace Hotel B-din Elisabeta 16 București. Singurul Hotel de Jiul Rang construit după cele mai nouă cerințe și înzestrat cu tot confortul modern. ♦ AA. N. RR. Principesele Maria și Elisabeta, au vizitat azi pentru ultima oară, înainte de războiul, spitalul militar „Regina Elisabeta"”. Cu această ocazie, A. S. R. Principesa Maria a adus mulțumiri d-lui colonel dr. Antoniu, șeful spitalului militar, pentru marea osteneală ce-și dă în îngrijirea bolnavilor și pentru bunăvoință ce a avut, de a da A. S. R. noțiuni asupra felului cum se fac pansamentele. In aelaș timp A. S. a mulțumit întregului personal medical însărcinând pe d. colonel dr. Antoniu să-i transmită mulțumirile Sale. V. S. a îndemnat, la plecare, pe d colonel dr. Antoniu, să lucreze tot cu atâta râvnă și pe câmpul de luptă, cum a lucrat în timp de pace. ♦ Casa „ROYAL GARAJ“, Inginer HENRY MARIN, 152, Calea Victoriei și a str. Banului constatând succesul necontestat și crescând pe, care la avut Automobilul „FORD“, de la introducerea sa In țară, a decis a-și impune sacrificiul de a reduce în mod simțitor costul modelului 1913. In câteva zile va sosi primul transport aproape întreg vândut, și după alte 15 zile un alt transport.Reamintim că „ROYAL GARAJ“ posedă un stock de piese de rezervă Ford așa dr. complect, încât i-ar fi cu înlesnire a monta dea'ntregul câteva mașini. ♦ Din izvor demn de încredere suntem în măsură a spune că, Rusia a oprit exportul, cu desăvârșire pentru Bulgaria. Trimeșii militari Bulgari însărcinați cu furnitura de cai de remontă pentru armata Bulgară nu au putut obține cu nici un preț nici cel mai mic număr de cai. ♦. D. Nerva Hodoș, cunoscutul publicist, și-a dat demisia de la Academia Română. D-sa este locotenent în rezervă și a fost concentrat la regimentul 2 de artilerie, care a plecat ori pe câmpul de bătae. D. Hodoș, ceruse să i se dea prin anticipație leafa pe luna August,care în mod normal se dă la toți funcționarii cari pleacă în concediu în lunile Iulie și August. D-sale i s’a refuzat. De aceea, demisiunea disile este irecuzabilă. ♦ Se face cunoscut onor public că stațiunile Govora, Călimănești-Căciulata, continuă să funcționeze în tot timpul sezonului în modul cel mai perfect și cu tot confortul necesar, având hoteluri mari moderne, restaurante de primul rang, băi de iod, pucioasă, acid carbonic, etc. Trenurile circulă în fiece zi Informațin și se pot cere la sediul Societăței, str. Academiei No. 15. ♦ M. S. Regele a aprobat regulamentul pentru trăsurile publice și circulația lor în orașul Fălticeni. ♦ M. S. Regele a lucrat ori înainte de amiază cu d. T. Maiorescu, ipreședțintele consiliului și ministru de externe . ♦ D. -căpitan de cavalerie I. Vieșanu, de la școala de război a fost însumat ca pilot observator la școala de aviație.♦ In județele R.Sărat și Tulcea, i’a declarat epizotia de tiurină printre caii locuitorilor. ♦ Mai mulți comercianți italieni, și anume: Chinese Valente, din calea Griviței Corradini, din str. Popa Tatu (piața Matache Macelaru) ; Serafino de Vittor, din str. Belvedere 7, s’au întrecut să facă diferite servicii și diferite daruri celor chemați în mobilizare. Au ascuțit săbii și baionete fără a primi plată, au dăruit țignari, ochelari, cartușe și revolvere. Fapta acestora merită să fie cunoscută și li se cade mulțumiri pentru simpatia manifestată și concursul dat oștenilor noștri. . „ ♦ Primim multe scrisori din diferite puncte ale țării, de la familii de ale celor plecați pe câmpul de luptă, cerând intervenția noastră pe lângă cei în drept, spre a fi ajutate, căci se găsesc în mare strâmtorare.^ Tuturor celor cari nu scriu în această privință, le punem în vedere să se adreseze comitetelor ce s’au alcătuit pentru strângerea și împărțirea de ajutoare," sau autorităților locale nari vor mijloci la locul în drept ♦ D-niî farmaciști Th. Cassiliu și Const. Rolo, chimistul drogueriei românești, s'au presentat eri d-lui general Călinescu, medicul șef al armatei și i-au oferit formula de fabricat precum și o bună cantitate. din preparatul „Tumi” (tuemi, crobes) pentru sterilizarea instantanee a apei în campanie. Preparatul se bucură de proprietăți sterilizante ideale, întrucât se degaja clor și oxigen în stare născândă, gustul apei nu se schimbă, iar apa se sterilează perfect. ♦ D. Gh. Enache, a fost confirmat în postul de mecanic electrician la Institutul Botanic din Capitală. ♦ D. dr. Ion Vintilescu,a fost numit profesor titular la catedra de farmacie -chimică și galenică, de la facultatea de medicină din Iași. ♦ La 28 iunie s’a oficiat căsătoria civilă a d-lui Panait Zisu cu d-ra Elena Nicolau. Celebrarea acestei cununii a fost urmată de o scenă duioasă. D. Zisu, proprietar rural și ofițer de rezervă în reg. 4 roșiori, grăbit să plece la regiment, și-a luat adio imediat de la soția sa, ca să răspundă la chemarea militară. Și acuma tinerii căsătoriți vor aștepta doritori și departe unul de altul, sfârșitul evenimentelor princare trece țara, ca să ceară și de la biserică brutecuvântarea însoțirii lor. ♦ M. S. Regele a binevoit să acorde ordinul „Coroana României” în gradul de cavaler colegilor noștri de redacție d-nii I. Fermo și Al. Bălăceanu și confraților noștri d-nii I. Anastasescu, G. Caliga și C. Constantinescu. DE LA G. F. R. ♦ Cu începere de azi, Duminică 36 Iunie st. v. a. c. se pun din nou în circulație, trenurile de călători : No. 131 și 132 între București- Giurgiu și No. 139 și 140 între București-Constanța, conform publicațiunei demersul trenurilor valabilă din ziua de 23 Iunie st. v. a. c. (6 Iulie st. n.), rămânând ca: "Trenul No. 393 și 394 între Obor-Oltenița, Trenul No. 305 și 306 între Giulnița-Călărași, Trenul No. 309 și 310 între Ciulnița-Sloboza, Trenul No. 331 și 332 teltre Fetești-Făurei, Trenul No. 391 și 392 intre Giurgiu-Videle sa se pună în circulație cu începere de Marți 2 (15) Iunie c. UNIVERSITARE ♦ In ziua de 1 Noembrie e vacantă catedra de limba italiană de la facultatea de litere de pe lângă universitatea din București. ♦ D-șoara, Elena Maxinete a obținut licența în farmacie. XOX Programul deschidere! Corpurilor Legiuitoare După cum am anunțat, parlamentul va fi convocat pe ziua, de 3 Iulie. Iată programul deschidere! Corpurilor legiuitoare. La orele 10 jum.: Te Deuni la Mitropolie, la care vor lua parte toți deputații și senatorii. La orele 11 jum., d-nii deputați și senatori vor intra în Cameră. La orele 12 jum.: d. prim ministru va citi în numele M. S. Regelui mesagiul de deschidere a sesiunei extraordinare a Corpurilor Legiuitoare. --------------------------------ox--------------------------------■ însuflețirea războinici din țară T.-Severbn, 28 Iunie Un entuziasm statornic stăpânește atât sufletele celor mobilizați, cât și ale celor nemobilizați. Manifestațiile războinice se repetă în oraș în fiecare zi p uiun comitet de doamne -adună bani, cari vin din toate părțile, pentru ajutorarea celor rămași. Steagurile fâlfâie voi ds spretutindeni. La serbarea ce s’a făcut ori la regimentul mobilizat, primarul orașului, d. dr. Gruescu, a rostit o mișcătoare cuvântare. Au urmat vorbele simțite ale d-nei Grecianu și ale unui veteran. Pe piepturile soldaților, așezați în rând, d-nele și d-rese severinene au așezat flori. Strigătele : Trăiască România! Trăiască viteaza noastră armatetă! s’au repetat îndelung. * R.Sărat, 28 Iunie Orașul a fost azi în plină sărbătoare, încă de dimineață se observă,pe străzi o mișcare vie. Pretutindeni fâlfâie drapelul tricolor.Strada Mare este frumos decorată cu steaguri și ghirlande. Din distanță în distanță stă scris pe pânze mari tricolore (legate de-a curmezișul străzii cuvinte) îmiflăcărate, da.: „Trăiască vorinicii români! Ilfobândă ! Glorie !” — „Cu Dumnezeu înainte spre izbândă și glorie:" etc.In fată școalei No. 2 din str. Cuza Vodă se află scris : ,,Trăiască regimentul Bi Sărat No. 9!“In oraș domnește o veselie cum n’am mai văzut până acum. . .... „ Oștenii ca și civilii,-canta pe străzî -cântece patriotice. Femeile oștenilor, venite să vadă pe soții lor, par și ele entuziasmate. In fața școalei din bulevardul Cuza, soldații cântă imnuri patriotice, întrerupte de dese urale. . Momentul e sublim. Chiotele vesele ale mulțimii înalță sufletele. . La gară, soldații sunt primiți cu urale nesfârșite. Pe pieptul oricărui oștean se observă buchete de flori, oferite de publicul a cărui veselie nu cunoaște margini Din mii de piepturi se aud cuvintele: „Mergeți sănatoșt și să veniți victorioși !” ■< v