Universul, octombrie 1914 (Anul 32, nr. 270-300)

1914-10-01 / nr. 270

mm LUMEȘTI (SIFILITICE) VINDECA RADICAL D rR ReiM Specialist din Paris Strada Sfinților 17, Etaj lui ______Consult 8-12. 2-1 442 • cs muștuiB! apartamente moderne: electricitate, parchet, apă, cameră de bac, la două pași tramvai electric, 5 minute până la șosea, găsiți numai în Calea Victoriei 208, visa-vis de Ministerul de Industrie. Mai sunt 5 din 18 apartamente. Tot aci se află și odăi a 35 lei lunar. Informații la Dr. Emelie Sterian, 22 Bibescu-Vodă. 1223 institutul nou pe băști LICEU PARTICULAR Strada Armenească, No. 1 instalație electrică, băi, directori : O. LUGOȘIAIVU, fost directorul Internatului Liceului Sf. Sava și I. BOTEXI, fost deputat. Curs primar și liceal, înscrierile au început. ____ _________ 1189 Centura Kaidat a doctoralul Claxans este esențial recomandată de corpurile medicale persoanelor atinse de afecțiuni stomacale sau de obesitate-Țesută pe măsură dintr-un noul țesut elastic ajour, fără balene, labe nici bucle, ea face să dispară afecțiunea fără regim intern și aduce chiar de la aplicațiunea sa o ușoară absolută în cazurile de afecțiuni stomacale, abdominale, a intestinului rinichiului mobil, deplasarea organelor, prese, enterocolite etc. A se vedea descripția a celor 40 modele speciale conținute în placheta ilustrată asupra centurei Maillot a doctorului Clarans, trimisă gratis la cerere de d-l C. A. Claverie specialist brevetat, 234, Fauburg St. Martin, Paris, 687 Moșia Mărunți, jud. Dâmbovița, circa 500 pogoane, cu începere din toamnă, o jumătate oră de gara Tita. Pe moșie se mai află o moară cu turbină și un han. Amatorii, se pot adresa la d-na Mihăescu, str. Lascar Catarijia, No. 7. 1113 ofOu istpăraîi Uimirile Societății, cooperative „Deaiul Odobașului“ dia Odobești (Pntna) l/in Galbenă de Odobești Litru 0.80 Vin Negru de masă „ 0.90 Risling..................... 1.40 Negru Pinot Noir“ „ 1,40 Galbena de Ontorești Superioară 1.20 Augustinca Tatovici „ 2.50 „ „ Litru 1,30 Report Str. Peterași ftto. 20 M^Ion 58/ UJ 1097 v SERVICIU LA DOMICILIU A —--------------------- E MOTOARE 1 II SOCIETATEA ANONIMA BANCA VITICOLA ODOBESTI caută un amplosat ajutor adaptabil, absolvent al unei școli comerciale Ofertele a se adresa diirecțiunei. 1221 ,,HORNSBY" pentru BELV IAA si 11 fi. * Simple si economice 500 Sume in funcțiune in România, in cele mai bune comettiim JACQUES GOLD Birou Technic 98 BCCDJANȘZI Str. Sicaumiu 2I-2S SOMAȚIUNE Conform rescriptului ministerului imp. și regal de razboiu, în cursul lunnei Octombrie a.c. are loc controlul glotașilor și anume a tuturor acelor născuți în anii 1892, 1893 și 1894. Acei cari vor fi aflați capabili de a purta arme, vor trebui să se prezinte în ziua de 26 Octombrie a. e. pentru serviciul de gloate. Prin aceasta șemez pe toți acel glotaș austriaci și unguri născuți în anii 1892, 1893 și 1894, stabiliți în raionul orașului București și județului Ilfov, respectiv pe toți obligații la serviciu, aparținători de Bosnia și Herțegovina, ca imediat după publicarea acestei somațiuni, însoțiți fiind de toate documentele lor de identitate, să se prezinte necondiționat la acest consulat imp. și regal între orele de serviciu, unde vor fi supuși unei examinări medicale asupra capabilităței ioto pentru serviciul de glotași. • Instrucțiuni mai detailate se vor da la acest oficiu după terminarea controlei respective a examinărei medicale, București, în 6 Octombrie 1914. Consulul imp. și regal: ■,7 Bornemisza , No.23.448, 3nat ordin de zi A. S. Regele Ferdinand I al României, a adresat armatei următorul ordin de ffii OSTAȘI: După o muncă fără preget de o jumătate de veac, încărcat de ani și mărire, iubitul nostru Rege și-a închis pentru veci ochiul care v’a privit necontenit cu dragoste fără margine. Inima lui părintească v’a însoțit zi și noapte . El v’a dus la glorie și cinste, cu laurii culeși pe câmpurile de bătae, a încununat fruntea Lui și frunțile voastre. OSTAȘI, Cu inima îndurerată, dar plină cu nădejde sau asupra-mi greaua sarcină ce Mă așteaptă. Cu credința că veți urma tot înainte pe calea croită de întâiul vostru Rege și Căpitan, vă aduc la rândul Meu dragostea și încrederea unui părinte către copiii săi, cerându-vă din partea voastră, precum v’a cerut și Dânsul, să vă închinați într’o muncă încordată sufletele Țărei și Tronului. FERDINAND Mausoleul Regelui Carol I „Homo soni et nihil homs* ni svase unemim jmlo“. Aersul in Terentius, adoptat de Regele Carol ca molto în celebrul album I’ARIS-MARCIE. Rege, suveran, distant de tot ce era omenesc, Carol I știa,—în ocaziunile solemne—ca nici un alt Cap de Stat, să îmbrace o demnitate într'adevăr maiestuoasă. In mijlocul poporului, la sărbătorile lui naționale, în sânul Adunărei Naționale, în Sala Tronului, la recepțiunile sale politice, el se înconjura întotdeauna de o solemnitate regească, care punea între el și oamenii mulți ori toată distanța, care este între om, — ca om, — și Rege. In intimitatea Casei lui, în sânul familiei lui, în recepțiunile lui intime și particulare,—la masa lui,—Carol I devenea, însă, un om, ca toți oamenii, vorbind o limbă caldă și impresonantă, discutând, întrebând, răspunzând, ca și cum între el și interlocutorul lui nu ar fi fost nici o distanță. Un ceas de conversațiune cu Regele Carol te instruia asupra oamenilor și asupra lucrurilor mai mult decât 100 de volume , versat în toate ramurile științelor omenești,—dar mai ales în Istorie și în Politică,—în curent cu ultimele publicațiuni, având una din cele mai interesante și instructive biblioteci.—o bibliotecă, nu pentru pompă și ostentațiune, cum se vede de multe ori în multe saloane snobe—dar efectiv ad usum Regis, frecată, torturată, resioită din volum în volum, și din scoarță în scoarță, el putea discuta, in cunoștința de causă, cu cel mai versat specialist in toate specialitățile. Fermecător, interesant, până la sublim, fericitul muritor ce retrecea pragul vastei lui biblioteci, avea cu dânsul pentru multă vreme, săpate adânc în sufletul lui, cuvintele grave și sonore, vecinic măsurate și cântărite, ale Marelui Om, ale învățatului între învățați,—ale acestui nou Marc Aureliu, pentru care Știința,— Știința pură,—era adevărată Ahna Mater, a geniului omenesc. * Iată pentru ce el se complăcea cu atâta entusiasm în sânul Academiei, în sânul Universitatei, la Societatea geografică,—la Școală și la Biserică, — pretutindeni, unde el putea împrăștia lumina și unde se putea împărtăși el însuși de lumină. In inima lui caldă și bună găseau culcuș toate mizeriile omenești nu era un om lipsit de mijloace care stă bată în zadar la ușa lui,—nu era un om necăjit și persecutat de soartă sau de oameni, care să nu fi fost susținut și protejat de el,—nu era nenorocire omenească, generală sau individuală, care să nu afle în sufletul lui mare și nobil, un răsunet puternic! Și ca și cum soarta a voit să-l încerce în toate. Va isbit în cel mai adânc, în cel mai puternic sentiment al lui de Om,— în sentimentul lui de Părinte — unica lui odraslă îi fu luată ele o soartă nemiloasă. Nu poți opri lacrămile tale, când recitești în Memoriile lui, impresiunile dureroase, sfâșietoare, ce isvoresc din marele și omenescul lui suflet. Zi cu zi, el duce flori proaspete pe mormântul cald al dulcei zâne, ce nemiloasa moarte secerase în al optulea anișor al ei! El plânge pe țărâna nesimțitoare, el udă florile vesele, ca o împodobesc, cu lacrămile lui. — nimic, nimic nu poate alină durerea lui omenească,—și când un altul este iubit de soartă, ca și el, el știe să găsească cuvântul consolator și dulce ce te pătrunde până în cel mai adânc colț al inimei tale. Om. — înainte de a fi Rage, — Rege acolo — și numai acolo unde el trebuia să fie Rege, — Carol I. in Testamentul său, ne apare numai ca OM! A străduit, ,a muncit, a jertfit o viață întreagă în harnică și rodnică muncă — și a economisit, și a strâns — pentru că mâinile ce se intindeau către el, erau mii și mii.—suferințele de alinat erau infinite. Din aceste economii, el lasă cea mai mare parte în opere de binefacere, ce vor perpetua în mijlocul nostru acțiunea lui generoasă, vor imortaliza memoria lui, vor fi pildă neadormită pentru urmașii lui și pentru noi. In testamentul lui, el cere să fie înmormântat la Curtea de Argeș, — afară numai, zice el, dacă iubiții săi linear arteni, cu cari și în mijlocul cărora el a trăit, o jumătate de veac, nu ar dori ca el, să repauzeze tot în mijlocul lor,să fie strajă vajnică și eternă a fericirei și siguranței lor. Om simplu și bun, delicat până la sacrificiu, deși el a dorit să continue a trăi între noi, — el nu ne-a impus voința lui : el ne-a lăsat, nouă liberul arbitru,—să-l avem sau nu în mijlocul nostru. Dar, este, însă, cetățeanul Capitalei Regatului întemeiat de el,—care să nu voiască a poseda în mulți cetățen lui sfintele rămășițe ale celui mai Mare Domn al Țărilor române, ale celui mai bun între cei mai buni oameni? Ridicați, Bucureșteni! un Mausoleu demn de Carol cel- Mare, puneți într'însul și păstrați cu pictate, în vecii vecilor— osămintele lui sacre, — iar în momentele voastre de grea cumpănă, duceți-vă la acest, sfânt mormânt, pentru a reînoi puterile voastre, a ofeli curajul vostru, — a fi și a redeveni aceea ce El a fost — aceea ce El a voit ca voi toți să fiți, — oameni, în cea mai înaltă și mai nobilă accepțiune a cuvântului. Profesorul N. BASILESCU de la Universitatea din București, deputat. HM TELEGRAMA «lui Take Ionescu către Ski limii ministru al Greciei Excelența Sa, d-l Venizelos, președinte de consiliu și ministru de externe al Greciei, a trimis d-lui Take Ionescu o telegramă, cu prilejul morții regelui Carol I, prin care își exprimă condoleanțele sale, precum și ale întregei națiuni grecești, pentru cruda pierdere ce a fost dat să sufere poporul român. La această telegramă, ni-i Take Ionescu a adresat d-lui Venizelos următorul răspuns: Excelentei Sale D-lui. Venizelos Președinte de consiliu Atena „Să mulțumesc din toată inima pentru duioasa telegramăpierderea pe care am suferit-o este imensă și durerea pe care o simțim din cele mai adânci. Regele Carol a adus României servicii în vecinic neuitat, și știm că întotdeauna și mai ales în ultimele vremuri a fost un sincer prieten al Greciei. Pentru de la un particular, mare și scump prieten, regele Carol avea o admirație reală și o foarte afectuoasă simpatie". (ss) TAKE IONESCU LIGA CULTURALA 81 MOARTEA REGELUI Comitetul Central al Ligei a hotărît ,în ședința sa de erî să trimită o telegramă de condoleanțe M. S. Reginei, crud încercată prin moartea Augustului său soț și să depună o coroană, de fiori naturala cu panglici tricolore și cu inscripția: „Liga Culturală“ Primului și marelui Rege Român." D-l V. Arion, președintele Ligei a depus o frumoasă ierbă de flori. ' ä ~ Impresia la Cernăuți Mamornița, 18 Sept. Știrea morței Regelui Carol I al României a produs în Cernăuți impresii dureroase. Mai ales in cercurile românești, in îl R. S. s'a bucurat de admirației generală, deplâng sincer pe primul Rege al României libere. La consulatul român s'a arborat doliu,deschizându-se și un registru. Guvernatorul Errenor a rămas consternat la aflarea dureroasei știri. De asemenea Mitropolitul Regin, care a fost decorat de Regele Carol, a fost adânc mișcat și s'a rugat pentru odihna suftetului Regelui. In Oraș știrea a produs senzatia enormă, intrucât nimeni nu se aștepta, la acest desnodământ. Pretutindeni, se manifestă ii’npa'lh memoriei augustului Bsuuuerag jurirâialai Ia Batalionul 2 pionieri Erî, la orele 4 fix, s-a depus jurământul pentru regele Ferdinand I. Serviciul religios a fost oficiat de preotul Ioan D. Mușățianu, de la bis. Cărămidarii de sus, care a vorbit apoi soldaților cuvinte înălțătoare pentru noul Rege și jurământul de credință ce-l fac. A răspuns d-l colonel Victor Zotu, care apoi cel dintâi și a depus jurământ și în urmă întreg batalionul. Au fost momente înnălțătoare la săvârșirea acestui ceremonial, ff ^ ~ * i MIERCURI, 1 OCTOMBRIE 1914 -2 ȘEDINȚA SOLEMNA DE LA CURTEA DE CASAȚIE Era, la orele 1 d. a., prezidenții și membrii secțiunilor Curții de Casație s’au întrunit în sala secțiunilor unite. D-l procuror general, Șc. Popescu, luând cuvântul, spune nlu față cu marea durere ce a cuprins țara de la capăt la altul din cauza încetărei din viață a Regelui Carol, curtea în semn de venerație, să ridice ședința. D-1 prim-președinte Bagdat spune: Curea, un semn de doliu, ridică ședința, suspendând judecarea proceselor până Luni, 6 Octombrie. LA CONSTANȚA Constanța. 28 Septembrie. La catedrala orașului a avut loc azi dimineață, la orele 11, un requiem pentru odihna sufletului M. S. Regelui Carol I, in prezența autorităților civile și militare, a corpului consular și a unui public imens. Trupele erau comandate de d. colonel Râșcanu. La orile 3 d. a. s a ii dat un tedeum pentru noul Rege. La orele 4 d. a., toate trupele din garnizoana Constanța, aflate în curtea cazărmei reg. 34 infanterie, au depus jurământul de supunere și credință noului Rege, în prezența comandanților și preoților respectivi. LA TÂRGOVIȘTE Târgoviște, 28 Sept. La orele 11 dim., la catedrala Curtea Domnească s-a oficiat, un serviciu divin pentru odihna sufletului defunctului rege Carol I. Au asistat șefii autorităților civile și toți ofițerii garnizoanei, precum și trupe din toate armele. La orele 2 d. a. s-a oficiat un alt serviciu divin, după care ofițerii fără trupă, în frunte cu generalul Paraschivescu, comandantul diviziei și șefii de corpuri au depus jurământul de credință pentru noul rege al țării, Ferdinand I. Trupele din garnizoană au depus jurământul la cazarmele respective. LA CURTEA-DE-ARGEȘ Curtea-de-Argeș, 28 Sept. Vestea morței M. S. Regelui Carol a produs o dureroasă impresie în orașul nostru. La toate autoritățile s'au elberat drapele îndoliate. Orice activitate s'a suspendat în semn de doliu. La Episcopie se fac rugăciuni pentru cel dispărut. La Palatul Regal se fac pregătiri pentru primirea rămășițelor pământești ale M. S. Regelui Carol. " " LA CÂMPULUNG C.Lung, 28 Septembrie Azi, la orele 12, sa oficial in Catedrala orașului un servietă funebru in memoria M. S. Regelui Carol. Au asistat toate autoritățile civilă și militare. In curtea bisericei se afla înșiruit un batalion de infanterie cu muzica și drapelul îndoliat. După terminarea serviciului religios, protoerent Bărbulescu a dat citire proclamației guvernului, apoi d-l prefect Giurculescu a rostit o scurtă dar emoționantă cuvântare. La eșirea din biserică, d-l colonel Popovici s-a adresat trupei, anunțându-i în câteva cuvinte tristul eveniment. După amiazi, la orele 3, s'a oficiat un tedeum solemn, cu ocazia proclamărea noului Rege. La cazarma reg. 30 Muscel, ostașii au prestat jurământ către noul Rege al României. LA SULVNA Bulina, 28 Septembrie Astăzi de dimineață s’a oficiat la catedrala orașului un parastas pentru odihna defunctului rege. După amiazi, la orele 2, s'a oficiat un tedeum pentru sănătatea noului rege. Ea ambele solemnități au asistat autoritățile civile, militare și școlare, precum și un public numeros. După tedeum trupele locale au depus jurământul noului rege. LA TG.OCNA Tg.-Ocna, 28 Sept. La ora 11 juni. cim. la catedrală, în fața autorităților civile și militare, s'a oficiat serviciul divin pentru odihna sufletului iubitului nostru Rege. In timpul când preoții rosteau Veșnica pomenire, întreaga asistență cu unchii plini de lacrămi și un genunchi a esclamat: Dumnezeu să-ierte ! Prăvăliile au fost închise toată ziua. La ora 2 jum. d. a. la catedrală, în prezența autorităților și a unui numeros public, s-a oficiat un tedeum pentru suirea pe tron a regelui Ferdinand, după care trupele au depus jurământul. Asemenea ceremonii au fost celebrate și la templul izraelit și biserica armenească din localitate. LA FOCȘANI Focșani, 28 Sept. La oriile 10 dimineața s’a oficiat un requiem pentru odihna Regelui defunct. La orele 4 d. a. s’a oficiat un tedeum, după care soldații au depus jurământul. LA MAMORNIȚA Mamornița, 28 Septemb. Comuna Mamornița e un doliu. Toate locuințele au arborat, drapelul negru. Iui biserică s’au oficiat azi două servicii divine. Jandarmii au depus jurământul față dă. »Hüjpssee. ' LA ROMÂN Roman. 28 Septembrie Vestea morții M. S. Regelui Carol a produs în localitate dureroasă impresie. Toate edificiile publice și particulare au arborat drapelele îndoliate. Pretutindeni domnește o mare consternare. Azi, la orele 10 a. m.,s’a oficiat la Catedrala episcopiei un parastas, iar la 4 d. a. a avutloc solemnitatea depunerea jurământului a soldaților pentru noul Rege. LA BOTOȘANI Botoșani, 28 Sept. La orele 12 s’a oficiat, la Catedrală, un parastas pentru odihna Regelui Carol, de către clerul orașului. Au fost prezente autoritățile civile și militare, armata din garnizoană și un numeros public. La orele 2 d. a. s’a oficiat la Catedrală un tedeum pentru suirea pe tron a noului Rege. La orele 3 d. a. armata garnizoanei locale a depus jurământul pe platoul bariireî Sulitza. Cu tot timpul ploios a asistat În această solemnitate un numeros public, luând parte atât la doliul național, cât și la urcarea, pe tron a noului Rege. LA BÂRLAD Bârlad. 28 Septembrie ■ La catedrala Domnească, sa oficiat azi la orele 11 și 80. Un solemn serviciu religios, pentru odihna sufletului Regelui decedat.La orele 2 d. a., s'a oficiat Antedeum pentru proclamarea noului Rege. Onorurile militare fiu fost date de o companie de infanterie și două escadroanie de cavalerie, puse sub comanda maiorului Steriade. După aceasta ofițerii și trupele garnizoanei au depus jurământul. Au asistat, la aceste servicii divine autoritățile civile, reprezentanții școalelor și numeroși cetățeni. La Sinagoga mare s-a oficiat un tedeum pentru noul suveran, apoi rabinul a primit jurământul soldaților evrei. Mâine se vor oficia in sinagoge .rugăciuni pentru odihna defunctului rege. LA PIATRA-N. E.-Neamț. 28 Sept. întreg clerul la orele 11 a oficiat la Catedrală un parastas pentru odihna sufletului Regelui Carol. La orele? jum. s’a oficiat un tedeum pentru, proclamarea ca Rege a principelui Ferdinand, întreaga populațiune, în cap cu șefii autorităților au luat parte la acest, tedeum.... La ețirea din biserică, întreg corpul ofițeresc, drapelele reg. 13 și 35 Războieni, câteva companii de soldați sub comanda d-lor maior Dragu și căpitan Vulovîci au depus jurământul de credință Regelui Ferdiinand. LA HUȘI Huși, 28 Septembrie Moartea Regelui a impresionat adânc populația locală. Vestea fiind venită pe neașteptat..'. foarte multă lume se îndoia, de veracitatea ci și nu-i vedea sa creadă până la sosirea telegramei oficiale. ITușul acum este cernit, la toate autoritățile și, cluburile politice precum și la toate, prftr’ăirile ma le ,sînndri Ștefan cel Mare și Grigore Ghica s’a arborat tricolorul îndoliat. Din ordinul poliției,spectacolele au fost suspendate: ofițerii poartă crep la mâna stângă. Azi ’dimineață clerul episcopal a oficiat un requiem pentru regele decedat, iar la 2 juni. după amiazi un tedeum pentru noul rege. La ambele servicii religioase au asistat reprezentanții tuturor autorităților precum și un public numeros. LA GAEȘUI Găești, 28 Sept. Serviciul religios pentru moartea Regelui. La orele si jumătate dimineața, a avut loc un serviciu religios in biserica târgului, pentru odihna sufletului ĂI. S. Regelui Carol E oficiat de preoții orașului, la care au asistat autoritățile locale, ofițerii regimentului 68 in frunte cu colonelul Meleca și un numeros public. După terminarea serviciului, preotul teolog Lazăr Popescu, parohul bisericei, a rostit o prea bine simțită cuvântare, care a #tors lacrimi din ochii asistenților, in care a arătat virtuțile și faptele defunctului Rege. Tedeum,, pentru proclamarea noului Rege al României, — La orele 2 jum. p. .«i. s'a oficiat, tot h. biserica târgului un tedeum pentru proclamarea noului Rege în persoana moștenitorului A. S. R. Principele Ferdinand, la care au asistat, de asemenea autoritățile, ofițerii granizoanei locale și un mare număr de cetățeni. După terminarea serviciului divin, d-l Stefan Mihailescu, institutor pensionar, a rostit o scurtă cuvântare ocazională. LA TG.'NEAMȚ Tg'.-'Néáritftv 28 Sept, Vestea morții Regelui Carol I transmisă Sâmbătă de ziarul ...Universul“ a produs consternare în oraș, imediat drapele îndoliate au fost arborate la toate casele locuitorilor. Duminică dimineață un parastas pentru odihna sufletului celui ce a fost regale nostru, s'a oficiat ia bisericile din localitate, iar la orele 2 p. m. s’a oficiat un tedeum, de tot clerul local la catedrala din localitate, in prezența reprezentanților autorităților locale,, în vederea proclamarea de rege a A. S. R. Principele Ferdinand, Un tedeum, a fost, oficiat și la sinagogă mare de aici, în vederea Ercelamare întului jwsrc.^ ■ i LA MIZIL Mizil, 28 Septembrie. Azi, la orele 10, s'a oficiat în catedrala Sf. loan un serviciu religios pentru odihna sufletului Regelui Carol I. La orele 3 d. a., s’a oficiat un tedeum la care a fi luat parte toate autoritățile civile și militare. La orele 4, soldații reg. 72 au depus jurământul în fața d-lui colonel Teodor Tăutu. LA HÂRLAU Hârlău, 28 Septembrie. Vestea morții Regelui Carol, adusă încă seri aoi de Universul, a produs mare consternare. La toate locuințele s'a arborat drapelul îndoliat. Astăzi, la orele 12 din zi, s'a oficiat la bisericile din localitate. rugăciuni pentru odihna Augustului defunct. La orele 3 d. a. a fost un tedeum pentru proclamarea noului Rege. A asistat un public foarte numeros. LA R.-SARAT B.-Sărat, 28 Septembrie. Proclamația guvernului publicată în „Monitorul Oficial", a fost astăzi reprodusă și distribuită în orașul și județull nostru. ' Toate instituțiile publice, autoritățile și comercianții au arborat drapelul tricolor îndoliat, care dădea orașuluî aspectul unui mare doliu național. La orele 10 și jum. s-a oficiat la catedrală un requiem pentru odihna sufletului Regelui Carol, in fața tuturor ofițerilor din garnizoana locală, îmbrăcați în mare ținută și a reprezentanților autorităților civile. A asistat și un public foarte numeros, care părea foarte abătut, de moartea bătrânului Suveran. La orele 4 toți ostașii de sub drapel au depus jurământul către noul Rege. LA TECUCI Tecuci, 28 Septembrie. Atât la reședință cât și în toate localitățile din județ, astăzi la orele 11 și juni. dim., s'au oficiat rugăciuni p pentru odihna sufletului Regelui Carol. Tot astăzi, la 2 și juni. da., s'a celebrat un tedeum în toate comunele din județ pentru proclamarea noului Rege Ferdinand I. LA VASLUI Vaslui, 28 Septembrie Sâmbătă., la aflarea stivei că regele a murit autoritățile, societății, și în fine tot orașul s’a îndoliat. . , Duminică, la 11 dim., s'a oficiat lui requiem la biserica „Adormirea Maicei Domnului“ pentru odihna rămășițelor regelui Carol I. Tot Duminică, la orele 7 d. n., la aceiași biserică s’a oficiat un tedeum, cu ocazia proclamarea noului Rege al României. IN DOBROGEA NOUA Bazargic, 28 Septembrie Azi, la orele 10 dim., s'a oficiat un tedeum, la biserica Catedrală-Au asistat prefectul județului, toți ofițerii din garnizonă, armata și toți funcționarii. In momentul când preoții au cântat in veci pomenirea Lui, întreaga asistență plângea. Protopopul Gheorghiu a ținut un necrolog potrivit momentului, care a stârnit o moțiune profundă. La orele 2 d. a. s'a oficiat un nou tedeum pentru noul rege Serdinarul. La acest serviciu au asistat autoritățile, armata și populația locală. La orele 4, pe platoul cazarmelor, toți ofițerii și armata au depus individual jurământul pentru noul Rege. Colonelul Velescu, comandantul garnizonei, arată trupelor, în cuvinte simțite, viața, actele și recunoștința ce datorăm răposatului Rege și urează ca pentru ziua de mâine, când buciumul va chema pe vitejii țărei, din nou să se strângă în jurul drapelului și al Regelui Ferdinand, pentru mărirea gloriei țărei. Populația bulgară și arcă are de asemenea vădite regrete. Orașul este tot cerni. LA SILISTRA Silistra, 28 Septembrie Azi, la orele 11, s'a oficiat un serviciu divin de către protoereul Slivneanu, înconjurat de toți preoții români și bulgari, pentru odihna de veci a decedatului nostru rege, in prezența tuturor șefilor autorităților civile și militare, în frunte cu prefectul Cămărășescu și colonelul Frimu. La orele 3 s-a oficiat un alt serviciu divin pentru suirea pe tron a noului rege Ferdinand I. Corul bulgar, sub conducerea d-lui Petre Boiagief, a dat răspunsurile admirabil, cântând apoi „Trăiască Regele”. La orele 4, în prezența comandanților, a prefectului și a unui numeros public, trupele din garnizonă au depus jurământul de credință noului rege. La orele opt seara, la moscheia păcei, muftiul Hagi Sadac Arif a oficiat un serviciu divin, făcând rugăciuni pentru odihna regelui Carol și pentru sănătatea regelui Ferdinand și a întregei familii regale. S'au expediat telegrame de condoleanțe reginei Elisabeta și de credință regelui Ferdinand de către prefectul județului, primar și consiliul comunal, de către muftiul județului și de d-l Elias B. Josef, președintele comunității israelite, asemenea și de primari și comunități din județ. hi Telegne É condeleanța Primul ambulatoriu din Brăia trimis următoarea depeșă: Al. îs. Regina Elisabeta Sinaia. Primul ambulatoriu ia parte la marea nenorocire ce a încercat M. V. și Țara și plânge pierderea bunului, înțeleptului și iubitului nostru Rege. Bunul D-zeu să Vă consoleze și să protejeze scumpa noastră patrie în aceste împrejurări grele. Președinte: H. Lubisch, M. S. Regina Elisabeta Castelul Peleș Sinaia. La doliul tuturor românilor ia o parte vie Asociațiunea titraților români-evrei „Unirea". Dacă durerea a cât mai multi poate alina, marea durere a Majestatei Vostre, fiți asigurată că nici odată mai mult ca acum un om nu a fost plâns de tot ce simte românește. In numele „Asociațiunei", Dr- Bömchis. .I. S. R. Principele Ferdinand. Castelul Cotroceni Loco. Asociația titraților românievrei „Unirea" prezintă Alteței Voastre Regale cele mai vii condoleanțe. Singură mângâiere, în marea durere de care sunt cuprinși toți ce simt românește, sunt speranțele ce pun în urmașul în veci neuitatului „Carol cel Mare“. Iu numele ..solatiuneT', Dr Bömchis. Repeșile primarului Bârladului I. N. Simionescu, primarul orașului Bârlad, a expediat la Sinaia, următoarele telegrame: Al.S. Regina Elisabeta Sinaia. Adânc îndurerați de moartea prea iubitului nostru Rege, Care cu înaltele Lui virtuți, mare pricepere, statornică și hotărită, muncă, a închinat viața Sa pentru mărirea patriei și a neamului de români, —. cetățenii bârlădeni, roagă pe cel Atotputernic, ca să apere pe iubita noastră Regină, pe mama duioasă, ca să mângâie încă mult durerile celor cari cu dragoste îșî îndreaptă privirile către sufletul M. V.. bun și mare. S. Recitii Ferdinand. 1 Sinaia- Cetățenii bârlădeni, pătrunși de nemărginita durere pentru moartea prea iubitului nostru Rege Carol I, viteaz conducător de oaste și înțelept cârmuitor, să găsească nemărginita-i durere, alinare în iubirea și nețărmuritul devotament, cu care azi toți românii înconjoară pe M. V. și întreaga Dinastie. Facă - Cel te sus ca sub laU-^reapta conducere a M. V. să vază în Voi pe demnul urmaș al lui Carol cel Mare. Telegrama trimisă M. Sale Elisabeta de societatea clerului român „Ajutorul" Cu cucernică evlavie și lacrămi de durere îngenuchiem în fața sicriului unde zace întâiul, Marele ca și gloriosul Rege, fala României și scutul care a înfăptuit marile evenimente de cari istoria va vorbi viitorimii. Clerul va înălța vecinice rugăciuni pentru odihna sufletului Sau nevi! de ale Curții binefaceri s-a bucurat și societatea noastră, fiind primul donator al fondului de asistentă. Președinte. Econ. C. Dumitrescu. Comunitatea israelită spaniolă din București, prin vice-președintele ei, d. Josef Elias Cohen Lânaru, a trimis următoarea telegramă: M. S. Reginei Elisabeta Castelul Peleș Sinaia Consternată de pierderea neașteptată a augustului, gloriosului și înțeleptului nostru Suveran. Comunitatea israelite de rit spaniol din București își permitea că exprima, prin organul nostru?, toată nemărginita durere ce împărtășește cu mama cugetătoare și incomparabil de bună și mărinimoasa noastră Regină. Faptele mărețe, prosperitatea și lumina ce a împrăștiat în lunga Sa Domnie asupra iubitei Patrie, va fi pentru noi ca și pentru toată, suflarea românească un prilej de mândrie și eternă venerațiune pentru nemuritorul Rege Carol I al României. Societatea generală a funcționarilor comerciali a expediat următoarele telegrame: M. S. Regina Elisabeta Sinaia îndoliați, alături de întreaga suflare românească, deplângem pierderea Iubitului și Marelui nostru Rege și Vă exprimăm condoleanțe în numele tuturor funcționarilor din comerț. M. S. Regelui. Ferdinand I. Loco Suit pe tronul României în aceste momente grele prin evenimentele externe și dureroase prin pierderea aceluia care a fost întemeietorul regatului român, vă transmitem în primul rând condoleanțe Sincere, rugând apoi pe bunul D-zeu să binecuvinteze munca și devotamentul M. V. pentru Patrie și neam. Preșidinte: .■ loan abaitris,--* GONBOLEANȚELE GRECIEI —Discursul d'lui Venizelos— Atena. 28. — Siliste anunțând moartea RegaM Carol, a făcut o profundă impresie în toată țara. D-l Venizelos a rostit la Cameră următorul disenro: „Domnilor, cu cea aia? profunda durere împărtășesc Gameteî știrea sforiei Hecisliii României, Națiunea antică nu plânge numai pe cel dintâi Suveran ce a avut deja Independență, dar de asemenea un mare Rege. In adevăr Carol I al României, după ce acum aproape 50 de ani s-a urcat pe Tronul unui principat cu viitor internațional nesigur, reuși să ridice România la rangul înalt pe care o ocupă actualmente, desvoltând într-un mod admirabil resursele ei. Dânsul a pus țara sa în situația înaltă pe care o ocupă azi, după cum a dovedit participarea ei la ultimul război balcanic și inițiativa în încheerea tratatului de pace de la București. „Sunt sigur, domnilor, că Grecia întreagă împărtășește profunda durere încercată de națiunea amică, căci tot ceea ce atinge pe români, de care suntem atât de strâns legați, orce durere și orice bucurie, nu poate să nu aibă o vie repercusiune în sufletul poporului grec. „Bar chiar fără motivele care fac atât de sinceră participarea noastră la acest doliu, virtuțile personale ale Regelui relanc, care s’a arătat atât de mare la război ca și in pace, ar justifica pe deplin de ce ne închinăm cu respect înaintea rămășițelor lui. „Cred că sunt interpretul sentimentelor Camerei, propunând ca ședința să fie ridicată în semn de doliu și prezidentul Camerei să fie rugat să transmită Senatului și Camerei române condoleanțele membrilor parlamentului grec.“ Ședința a fost apoi ridicată. (Agenția Orientală). CONDOLEANȚELE HALTEI Roma. 28. — Guvernul italian a însărcinat pe baronul Fasciotti, ministrul Italiei la București, să exprime guvernului și poporului român condoleanțele guvernului, poporului italian și ale întregei națiuni italiene. (A. T. I.) .1-Roma, 28 Septembrie. — D-nel Salandra, președintele consiliului de miniștri al Italiei, a trimis direct d-lui Ionel Brătianu, o telegramă, prin care exprimă condoleanțele guvernului italian. (A. T. I.) IMPRESIA IN TURGIA Constantinopole, 28. — Ministrul României, d-l Manu, a făcut o vizită azi dimineața marelui vizir și i-a anunțat oficial moartea regelui Carol. Constantinopol, 28. — Ambasadorul Austro-Ungariei marchizul. Pallavicini a fost d cel dintâi la legațiunea României spre a prezintă condoleanțe. D-l Pallavicini a trimis de asemenea o telegramă de condoleanțe reginei Elisabeta. Ambasadorul Germaniei, d-l de Wangenheim a adresat din Terapia ministrului României o telegrafidă de condoleanțe foarte călduroasă, relevând in special că, împăratul Wilhelm, pierde, un mare prieten, (A. R.) * Senera. Canova va reprezenta Italia la funerariile Regelui Carol Eleano, 28. — Constelatele și edificiile publice au arborat bandierele pe jumătate scoborâte. Generalul Canava va reprezenta pe regele Italiei la funerarii. Zanttini Universul în provincie ISACCEA Școlare. Școala elementară de meserii din localitate aduce la cunoștința părinților care doresc să-și înscrie copii la școală, că cererile se primesc la direcție însoțite de următoarele acte: extractul de naștere, certificatul de 4 clase primare și biletul de vaccină. La școală funcționează și o cantină unde elevii sărmani și cei depărtați pot lua masa și dormi. Se primesc cleva de la 12’ la 17 ani. T. MĂGURELE Crimiă. Pentru motive necunoscute încă Alexe Marin Stoenel din Vânători, a împușcat pe Sten Niță M. Soare, din Viișoara. Rănitul e în stare gravă. VASLUI Donație. — D. Aurel Rășcanu proprietar a donat comunei Drăgușeni, suma de 280. toi, pentru cumpărarea unui teren necesita se alipi la cel donat do d-Sa de mai înainte, pentru construirea localului de primărie. Acerdeul de tren mortal Focșani," 28 Septembrie' Maria Dimian, in momentul când voia sa se urce în trenul de Odobești, a alunecat și căzând sub tren roatele i-au retezat, capul și brațul drept. Procurorul a autorizat în mortnâ fii arsa cadavrului . r) *