Universul, august 1923 (Anul 41, nr. 202-227)

1923-08-01 / nr. 202

MSS Mimi '’0—%». 202 «BraE&ZSSSEBSGSSiESS /I W WW MARTI I • Citiți în pag. VI continuarea [interesantului roman: NOUAZECI SI TREI. Cititorii cari doresc a lua parte la marile premii de toamnă oferice de ziarul nostru, trebue să păstreze şi să strângă mai departe cupoanele pănă când se va publica modul de expediere la Administraţie. In ultimul moment aflăm că d. general Averescu, despre care se spusese că este grav bolnav, s’a restabilit complet şi că d-sa va sosi Mărfi de la T. Severin In Bucureşti de unde va pleca apoi Intr’un turneu politic. Jitie: „Colonia şcolară Moreni- Dâmboviţa“ trimisă de societatea institutorilor, se innapoiază In Bucureşti .joi 2 August. Părinţii copiilor sunt rugaţi a veni la gara de Nord la ora 8.30 seara spre a-şi lua copiii. Primim o scrisoare, semnată de numeroşi cetăţeni cari ne spun, că în ziua de 26 Iulie, şeful gării Şerban-Vodă împreună cu şeful trenului 801 au bătut şi arestat pe un călător după ce plătise biletul. Ne facem ecoul cererii călătorilor cari au fost indignaţi de purtarea d-lor ceferişti bătăuşi, rugând autoritatea superioară a c. f. r., să facă o anchetă şi să pedepsească exemplar pe vinovaţi. Căutăm corespondent harnic la Câmpulungul Bucovinei. ofertele să se adreseze secretariatului de redacţie. Serviciul telefonic la oficiul Sinaia funcţionează de două zile in condiţiile cele mai mulţumitoare. Ne facem o datorie relevând acest lucru, cât şi bunăvoinţa specială arătată reprezentanţilor presei de către întreg personalul acestui oficiu. Aseară a plecat la Carlsbad d. Al. Constantinescu ministrul agriculturii cu d-na iar după terminarea conferinţei va pleca tot la Carlsbad şi d. I. Bratianu primul ministru cu d-na. ♦ Marele premiu al Romei pentru architectură a fost atribuit lui Mathon. Cel de al doilea premiu lui Leconte şi Fetay, D. St. Brădîşteanu, director general al cultelor va suplini pe d. V. G. Ispir secretarul general al acelui minister pe timpul concediului de la 1 August la 1 Septembrie. ’ S Timpul fiind frumos, secerişul şi treeratul grâului a fost aproape terminat în Franţa. Se semnalează o scădere de 5 franci de quintal de grâu şi în Franţa 2 franci de quintal de făină. Presa bulgară este reprezentată la conferinţa Micei înţelegere de la Sinaia de către dr .Liuben Danailof, avocat şi vechiu ziarist din Sofia. ♦ „Monitorul Oficial“ de Duminică 29 iulie, publică preţurile maximale pentru staţiunile balneare şi climaterice: Slănicul-Midovei, Bălţăteşti, Oglinzi şi Mănăstirea Văratec. ♦ D. M. Antonescu, directorul prefecturii judeţului Ilfov este autorizat să gireze afacerile prefecturii pe timp de 30 zile, cu Începere de la 2 August crt. pe timpul concediului prefectului titular. ♦ Cetiţi ziarul ŞTIINŢELOR POPULARE şi al Călătriei ce apare Marţi 31 Iulie, şi al cărui ilustrat şi legat material instructiv e următorul: Ocna-Sibiului.—I. Simionescu. In ce constă filosofia stoică.— M. Mihăileanu. Titi Steaua.— B. B. Delamarc. Cum curge viața în corpul omenesc, Dr I. D. Meridianul miraculos, B. B. Delamare. Cauzele care scurg puterile omului.— Medicus. Rubrica matematică.— Mih. C. Sotiriu. Zürich. —Mîhnea Armaşu, etc. etc. etc. D. M. G. Păunescu este auto- TiTat să gireze afacerile judeţului Dâmboviţa dela 1 August pentru aceleaşi motive. Şi Unele rafinării de pietrol din Ploeşti, nelivând cota de păcură cu care sunt înscrise pentru trebuinţele c. f. r., s’a luat dispoziţia de a nu se mai încărca nici un vagon cu produse petrolifere până ce nu se vor livra aceste cote. ŞCOLARE ♦ Condiţiile de admitere în şcoale de arte şi meserii din Oradia-Mare: Se vor admite ţie baza concursului numai elevii, cari au absolvit 5 sau 1 cl. primare în clasa I, iar cu 2, 3, 4 cl. secundare, sau 6 clase primare în clasa II-a. Cererile se vor face pe petiţiune timbrată însoţite de următoarele certificate: Certificatul şcolar, extractul de naştere, certificatul de vaccină şi certificatul de paupertate, care se primesc din ziua de 15 August 1923 până la 1 Sept. 1923. Examenele de admitere, care se ţin, în limba română, vor începe pe ziua de 12—13 Sept. Doritorii de a se înscrie se vor interesa la direcţiunea şcoalei Piaţa Schlauch No. 10 până în 1 Sept. 1923. Ministerul instrucţiunii a aprobat d-lor T. Iliescu Patraulea, Gabrda, Petre Radu Institutori Capitalăi să prepare la şcoala „Cuiba cu barză“, Ştirbei-Vodă, absolvenţi de curs primar pentru examenele de admitere, de la 15 Septembrie, în şcoalele secundare. ÎNTRUNIRI ♦ Intelectualii din Focşani şi juc. Putna sunt rugaţii a se aduna în ziua de 2 August ora 10 dim., în casa d-lui colonel Calochescu (str. Lahovary, 2) spre a se forma un comitet de propagandă pentru îndrumarea cetăţenilor judeţului, relativ la tot ce-i interesează ca traiu, propăşirea oraşelor, industrie, situaţia podgoriilor, pensionarilor, învăţământul şcolar, etc. ♦ Congresul stariţelor şi stareţilor, ce urma să aibă loc în zilele de 8 şi 9 August, la mănăstirea Cernţea a fost amânat ,pentru o dată ce se va anunţa la vreme. MILITARS ♦ La şcoala militară de geniu (şcoală pregătitoare de ofiţeri) sunt vacante pentru anul I, 40 locuri la secţia geniului, 20 locuri la secţia construcţiei, 20 locuri la secţia aeronautică. Toate condiţiile de admitere se găsesc publicate în „Monitorul Oficial“ No. 90 din 25 Iulie 1923. Informaţiuni se pot cere de la inspectoratul tehnic al geniului, şcoala militară de geniu, orice Cerc de Recrutare, sau Comenduirile de Garnizoană şi de Piaţă. S’a primit demisia din armată a ofiţerilor mai jos notaţi, pe ziua arătată îr dreptul fiecăruia, trecându-se pe aceeaş zi în cadrele ofiţerilor de rezervă, repartizându-se corpurilor respective: Locotenentul-colonel Buznea Dumitru, dela cercul de recrutare Huşi, pe ziua de 1 Octombrie 1923, la corpul IV armată. Locotenentul Ghetaru Ştefan, aflat în junţie de disponibilitate pentru caz de boală, pe ziua de 30 Iunie 1923, in regimentul 13 artilerie^ d8 van rQ" ilfîP ii ÎR Al via al aj|j si cuiori Ili fs iii nlsrl ::: Bluze V* Perdele cu metru treţ de mare rea ama D-na COSCU Str. Gen. Lahovari 66. Tel. 30/5| ♦ Sâmbătă seara s’a înapoiat în Capitală prima serie de copii ai coloniei şcolare, organizată de Comunitatea evreilor din Bucureşti şi instalată în sanatoriul propriu al comunităţii din Tekirghiol. Rezultatele medicale obţinute cu această primă serie empusă din 120 copii şi 20 adulţi, întrec toate aşteptările. A doua serie de copii, compusă din 140 băeţi pleacă Joi, 2 August ora 7 dim. ♦ Comunitatea evreilor din Bucureşti a hotărât să pună la dispoziţia suferinzilor, în mod gratuit, locuinţă şi serviciu în sanatoriul său din Tekirghiol, pentru toată luna Septembrie. Băile şi alimentele vor privi pe fiecare în parte, înscrierile se fac de pe acum la sediul Comunităţii, str. Sf. Apostoli 40—42. Strauss ministrul higienei al Franței a inaugurat la Strassburg cea de a treia conferință internațională a leprei. Plângerea unui pensionar —I D. Toma Stan, pensionar din Sibiu, ne roagă să atragem atenţiunea celor în drept asupra mizeriei in. care se stoat pensionarîi, văduvele şi orfanii de război, dîn teritoriile alipite, cari au fost înlăturat! dela beneficiile sporului de scumpete, ce s’a acordat pensionailor din vechiul regat. Făcândui-ne ecoul celor în suferinţă, rugăm pe cel che- mată să îngrijească de pensi-onarî, ca să nu dea prilej a-; cestor obîjduîţi al soarteî să ia în spinare traista cerşetorilor Dela C.F.R. P Tarif pentru c. f. particulare Cu începere dela 1 August» a. c. intră în vigoare un nou tarif pentru căile ferate particulare din Bucovina şi altul pentru Hnia Dorna-Helgei- Borgo-SusenL Reduceri de tarif Pentru vizitatorii târgului internaţional dela Bratislava se acordă o reducere de 50 la sută pe liniile C. F. R numai la înapoiere între 24 August şî 8 Septembrie a. c. S’a acordat deasemenî reducerea de 75 la sută pentru călătoria membrilor corpului didactic din învăţământul meseriilor din Bucureşti pentru congresul dela Tg.-Mureş între zilele de 12—20 August a. c. ^ Permisele pentru călătorie Biletele de liber parcurs pentru o singură călătorie nu sunt valabile la trenurile Simplon şi Orient Express, afară de permisele permanente şi permisele de călătorie ale d-lor deputaţi şi senatori. Toate celelalte legitizaţiuni de călătorie pe baza cărora se acordă reduceri sunt valabile. Telefoanele „Universitiu ” Administraţia 1371 Direcţia 1372 Secreteriatîîl 3643 Redacţia şi con- 2'OS sa şi provincia 35'31 Venizelos şi pacea de la Lausanne —,.AM SEMNAT CU MELANCOLIE“, DECLARA MARELE BARBAT DE STAT . Venizelos a făcut interesante declaraţii trimisului special al lui „Elefteros Loghos“ la Lausanne : „Vrei să cunoşti impresiile mele în privinţa semnării păcii ?... N’aş putea să vă descriu profunda melancolie cu care am semnat tratatul de la Lausanne care dărâmă definitiv pe acela de la Sèvres. Totuşi am semnat cu conştiinţa că am făcut un serviciu ţării mele. Am fost bătuţi şi după o izolare diplomatică completă spre care ne-a împins politica noastră, o reluare a ostilităţilor ne-ar fi dus la un dezastru ireparabil. Am reuşit — a adăugat Venizelos—să obţinem o pace permiţând naţiunii să iasă din perioada de război spre a se putea ocupa de reorganizarea ei internă. Punând capăt luptelor intestine cari distruge ţara şi mergând la alegeri cu intenția de a îndeplini o datorie patriotică care ne-ar da un guvern în raport cu împrejurările, cred că putem privi viitorul cu încredere". - Rusia semnează con* venfia Strâmtorilor Lausanne, 30. — Reprezentamtul sovietic în Italia a fost au- ; idrizai să semneze la Roma con- , vențiunea Strâmtorilor care trebuia la început să fie sem- nată la ConstanteopoL CoBfcriBîa sffilssfâorîlor şi chestiunea Jmrliia Varşovia, 30 (Radot) — Ştirea anunţând, că conferinţa ambasadorilor a decis să trimeată consiliului Ligii Naţiunilor , chestiunea Javorina, spre a-şi da avizul consulativ, în vederea adoptării unei soluţii definitive, este comentată de ziare ca o nouă şi inutilă întârziere a soluţiei problemei. Ziarele îşi ex-primă nemulţumirea cu atât mai mult cu cât Conferinţa ambasadorilor a fost de mult sesizată de această chestiune, şi în cursul lungei proceduri de până acum ar fi putut studia temeinic întreaga problemă. Cauza cancerului stomacal Paris, 30. — La congresul Internaţional al cancelarului, care a luat sfârşit la Strassburg, raportul profesorului Fibieger din Copenhaga, deosebit de mult aplaudat, tratează despre rolul viermilor în etiologia cancerului. Comunicaţia savantului danez stabileşte, că se datoreşte cancerul stomac al unor paraziţi vermînoşi, care trăesc în mod normal la lîbărcî. Şoareci, devin canceroşi mâncând libărcîle şi ouăle viermilor ingeraţi, sunt cauza directă care produce cancerul la stomac. Profesorul Berrel, directorul institutului de Irigienă şi bacteriologie, vorbind despre cancer în general, aminteşte că chiar din anul 1906 dânsul a arătat că şoarecii prezintă forma cancerului-sarcom al ficatului, datorit prezenţei paraziţilor verminoşi din acest organ. ironica Judiciară DREPTURILE DE AUTOR ŞI FONOGRAFUL Cui aparţine dreptul de reproducere al operelor muzicale de către fonograf ? Chestia s’a pus la tribunalul din Paris de către moştenitorii mai multor libretişti cu reputaţie: Jules Barbier, Michel Garré, Phippe Gille, Meilhac şi Halévy, cari cereau editorilor, în special d-lor Hengel şi Choudens ,o verificare de socoteli şi plata drepturilor de autor pentru toate operele reproduse pe discuri sau surori fonografice. Spre a-şi sprijini pretenţiile, moştenitorii libretiştilor susţineau că dacă reproducerea fonografică fusese asimilată cu editura — când cu procesul dintre editorii şi fabricant!! de plăci şi suluri fonografie — era şi asta o ediţie de o natură specială, ediţie sui generis Reproducerea fonografică nu e clar transcrierea mută a unei lucrări, ci interperetarea ei, care-i totdeauna încredinţată unor artişti de mâna întâia. Cea mai bună dovadă despre aste suntcataloagele fabricanţilor de plăci şi suluri, dintre cari multe poartă titlul : Teatrul acasă la tine. La această teză, susţinută de avocaţii Signorino, Masse şi Aubeaut, editorii au răspuns prin avocaţii Rosenmark şi Bandelot, că sunt în dreptul lor să păstreze câştigurile reproducerii fonografice, pentru că sunt prin contractele lor, proprietarii operelor) şi că interpretarea fonografică, ca adoptările şi aranjamentele, sunt de domeniul editurei. Tribunalul a dat câștig de cauză editorilor, „cari nu făcuseră decât să se folosească de ceea ce se cedase“. CNIVEPSUI Deraierea unui vagon şi apoi a locomotivei trenului Bucureşti-Chişinău — Chişinău, 28. — Trenul Bucureşti-Chişinău plecat la 26 col. din Capitală, a avut de înregistrat două accidente, care foarte uşor s'ar fi putut transforma în catastrofă. * Puţin după ieşirea trenului din stafia Bucovăț, din cauze necunoscute, un vagon de clasa lll-a plin cu pasageri a sărit de pe linie. Din fericire, faptul a fost observat de mecanic și trenul oprit imediat. Panica printre călători a fost enormă.*■ După două ore de muncă, vagonul fiind pus din nou pe linie, își continuă drumul. Aproape de Chişinău are însă de înregistrat un nou accident, căci de astădată locomotiva sare de pe linie. Prin vigilenţa mecanicului şi de astădată catastrofa a fost înlăturată. Congresul general al apicultorilor la Iaşi Ziua, la S’a deschis la Iaşi în localul şcoalei ,V. Conta“ congresul general al apicultorilor din întreaga ţarăAsistă numeroşi apicultori, apicultoare din toate felurile de profesionişti, preoţi, învăţători, profesori funcţionari, etc. Congresiştii având o reducere de 75 la sută pe C. F. R. au ţinut să vie la Iaşi din toate regiunile ţării. Basarabia este reprezentată de d. Popovici Cerchez, şeful serviciului apicol din Basarabia cu numeroşi discipoli. Transilvania e reprezentată pr In d- Cotta, Oltenia prin părintele Serădeanu. După deschiderea şedinţei, d. dr. veterinar FLORIN BEGNESCU este proclamat în unanimitate ca preşedinte al societăţii naţionale de apicultura din ţară. D-sa mulţumeşte congresiştlor de cinstea ce i se face, şi speră să poată corespunde aşteptărilor cerând concursul tuuror. Propune congresiştilor ca preşedinte al congresului pe d. colonel Atanasiu (Bucureşti) , înainte, de Intrarea în desbaterile congresului d. dr. Begnescu propune trimiterea unei telegrame de omagiu şi credinţă M. S. Regelui sub a cărui patronaj este soc. Naţională apicolă. Se mai expediază telegrame d-lor ministru al agriculturei Constantinescu, şi d-lor Ionescu Siseştî, Ionescu Brăila, Căruntu din minister şi d-luî Agricola Cardar ,directorul agriculturii din Basarabia. D-sa mulţumeşte d-lui Hanganu şi celor câţiva din jurul său care în ultimul timp au putut salva societatea din starea precară în care o adusese fostul preşedinte. Intrându-se în ordinea de zi, d .C. Hanganu şi secretarul societăţii, d. profesor Apostol, expun situaţia societăţii şi apoi se trece la discuţia pe articole a ante-proiectului de lege pentru organizarea albihăritului în ţară) discuţiunî la cari iau parte d-nii Finescu, Popovici Cerchez, colonel Atanasiu, Stamatelache, Nicodinescu, dr. Begnescu etc* Şedinţa se amână în continuare după amiază când congresîştii vizitează muzeele din Iaşi şi apoi, la orele 5 se redeschid şedinţele. Asistă de astă dată şi de inspector inginer agronom Goangea, care salută congresul în numele ministerului de agricultură, promiţând tot sprijinul pe care-l merită apicultura.. Se bucură că vede astăzi în capul societăţii pe urmaşul bătrânului apicultor Begnescu Remus, unul din luptătorii din vechea gardă pentru reînvierea albînăritului. Promite că legea împroprietărirea apicultorilor obţinută prin stăruinţele societăţii să fie aplicată cât mai larg, se discută apoi participarea apicultorilor la expoziţia agricolă din Iaşi. ZIUA D-a Congresul se redeschide în acelaş local, sub preşedinţia d-lui colonel Atanasiu. Se discută în jurul nevoilor speciale şi iau parte la discuţiuni mare parte din apicultorii noui sosiţi, cari populează sala congresului .Vorbesc d-nii Vasile Rampa Nîculiţel, Dumitrescu şi lţ Intela Brăila,,d. Cotta din partea Ardealului şi părintele Serădeanu, delegatul preoţimii din Oltenia. Congresul aclamă în unanimitate ca membrii de onoare pe I. P. S. S. mitropolitul Crîstea, Episcopul de Roman şi Episcopul Bartolomeu al Râmnicului. După masă şedinţa congresului are loc la ferma-stupăria Hanganu, cu care ocazie se vizitează de apicultori instalaţiuniie acestei prisăci cu renume european. Congresiştii se fotografiază în grup, în incinta stupăriei. Dr. Begnescu declară desbaterile congresului închise citind moţiunea votată de congresişti, care prevede între altele : ,,organizarea de stat a unui serviciu de apicultura în ministerul de domenii, împroprietărirea apicultorilor prin societate, despăgubirile acordate apicultorilor dăunaţi de răsboi şi în fine reorganizarea societăţii naţionale de apicultură, singura instituţie la care toţi apicultorii ţării îşi îndreaptă privirile“. Se hotăreşte continuarea tipărirei organului său de publicitate şi se aduce mulţumiri secţiunilor din ţară şi în special d-lor Dumitrescu, Ţintilă (Brăia) V. Rampa (Tulcea), Cordoneanu (Botoşani), d-na Natalia Gafencu (Vaslui) colonel Atanasiu Bucureşti, Stamatelache (Tg.Frumos), Alexiei (Iaşi), Enăchescu (Huşi), etc. etc. care au muncit pentru menţinerea societăţii. Se citesc telegrafe de adeziuni de la apicultorii din Zimnîcea, Caracal.*• La gustarea servită la parisa ca Hanganu, de d-na Hangan se toastează pentru progresul anicol și pentru pensoanele cari au sprijinit apicultura .Din partea presei vorbește d. Moăsiu. Parte din congres îști urmează a vizita a treia zi în escursie strapăria Alexiei, iar apicultorii din Basarabia în frunte cu d. Cerchez pleacă în spre Galaţi pentru o escursiune la prîsă cele din pădurile de tei ale judeţului Tulcea, isvor nesecat a numeroase tone de miere ce le secretă în fiecare an* • Problema reparaţiilor Răspunsul Franţei este gata Solidaritatea Belgiei Londra, 29. — S-a primit comunicarea că răspunsul francez este gata şi va transmis la „Foreign Office“ în primele zie ale săptămânii viitoare. Bruxelles, 29. — Jaspar a informat consiliul de miniştri belgian asupra conversaţiunilor cu guvernul francez privitoare la răspunsul care se va da notei engleze. Intre cele două guverne s’a stabilit un acord în principiu. Belgia va rămâne lângă Franţa în regiunea Ruhr tot timpul până când Germania va ajunge la pocăinţă. In urma miniştrii au întocmit textul notei belgiene, care va fi comunicată imediat guvernului fran-PROPUNEREA UNUI ECONOMIST ENGLEZ Lafayette, 29. — Articolul economistului englez Keynes, publicat de către ziarul francez „Ere Nouvelle“ şi referindu-se la planul reparaţiunilor, expus in ianuarie de către d. Poincaré, constată că s'ar putea găsi calea spre un acord interaliat sub următoarele condițiuni: 1) Reducerea datoriei germane la 60 miliarde; 2) împărțirea acestei sume potrivit cu procentul stabilit la Spa; 3) Anularea datoriilor interaliate. * Ziarul „Débats“ relevă importanta aduziunii economistului englez la planul de reparațiuni francez, căci nu a fost întotdeauna drept față de revendicărrile Franței. 1 RĂSPUNSUL BELGIEI TRIMIS LA PARIS Paris, 30. In cursul dimineței ambasadorul Belgiei a remis la Qua d'Orsay, textul proectului de răspuns al Belgiei , la ultima notă engleză privitoare la reparaţiuni. Textul se va telefona în cursul zilei d-lui Poincaré care se află la Cham Pigny. Răspunsul francez şi răspunsul belgian vor fi remise mâine luni la „Foreign Office“. Depozitarii de vinuri găsesc CEIEl die MORUN La Mag. Fraţii Stavropol str. Şepcari 8, Bucureşti Tel.23 50 EN-GROS-EN DETAIL Provincia se serveşte prin colete poştale. Mici Moara Trayan din Itucureşti calea Hahovei 244 anunţă pe dnii Brutari că vinde Taină de secară cu lei 6 (şease) kgr. locomoară, sau franco vatton linia de garaj a morii. 4926 Berberi slabi fie tineri sau bătrâni Am disperați, i-am descoperit Aparatul meu „EVRICA“ înlătură imediat slăbiciunea voastră bărbătească. Nici un remediu intern, nici un medicament. Contra 4 lei în mărci poștale vă trimit gratuit prospectul meu asupra invenţiei mele senzaţionale. Adresa : „PATENT 602“ Cluj, insuţa poştală No. 1. 3864 FURTIJRI SE CÂNEPA Uliii DE OHG SITE ASPIRATOARE SÎI0PIT01EEa na IE ALAMAm ORICE DIMENSIUNE, peatru POMPE DE INCENDIU FURNIZEAZA PROMPT DIN DEPOZITELE SALE M îlimifiul a8 rem. agr. s. a. SIBIU, Str. Sărei 22, MEDIAȘ, Piața Cazamei 15, SIGHIOARA, Str. Baier 47. _________________________ 4851 LAC EMAIL VOPSELE IMG.RERM.ZOLDY BUCURESTI 511. Edgar Quinel 31 tereiiintfteeiPIFCEle de la 200 m. în sus- Cu înlesniri de plata în 3 ani Propietatea Mirca Sotinei B-dul Pieptanari No. 29 CCartierul Belu) Străzi pavate. Tramvaiul No. 7 şi Autobuzele ce fac cursa din Piaţa de fiori -Belu, se opresc la capătul B-dului Pieptănari & se adresa: pe teren B-dul (Pieptănari 27 sau Or.g. Mihalovici, tr. Beitretiere 3, 4929 1 Pompe ENTRIFUGAIE BUCURESTI SIR. IRASOL 50 -TELE1: 37/41 MUCSIsiBIU PIAIA M18Q10-RUF: 181 „Asigurarea Româneasca“ Societate Anonimă Româna de Asigurări Generale _ Capital Social: Lei 4.GOC.G00 . Constituită din inițiativă Românească, cu legături de reasigurare cu cele mai importante institute similiare străine şi sub conducerea următorului Consiliu de Administraţie : Preşedinte: D-nul GEORGE GEORGESCU Orizor al Băncei Naţionale a României, Administrator Delegat al Băncei Agricole, al Băncei Româneşti a Orientului, fost Secretar General al Ministerului de Interne, etc. Vice-Preşedinte : GRIGORE DEVITRESCU Profesor Universitar, Deputat, Director la Banca Românească, Preşedintele Consiliului de Administraţie al Băncei Creditului Prahovei etc MEMBRU M. CÂRCEANU Profesor Universitar, Prim Ajutror de Primar al Capitalei, etc. ION CAMARASESCU fost Ministru de Interne I. CALCIURESCU fost Deputat, Avocat, Galaţi CONSTANTIN I. CONSTANTIN Mare Proprietar Bilat INGINER C. N. DACU Director al Rafineriei de Petrol „Vega“, Preşedintele Bursei Ploeşti, etc. NICOLAE GALCA Fost Prefect, Proprietar Rural şi Urban Director General : NICOLAE GALCA Incepându-şi operaţiunile la 1 flugust crt. primeşte asigurări în ramurile: INCENDIU, VIAŢA In combinatiunile cele mai avantajoase şi moderne Transport şi Accidente Pelângă asigurările de mai sus „Asigurarea Românească“ A Înfiinţat şi va da o deosebită desvoltare Asigurărilor Popultarede Viaţă cu primă fixă lunară de cel puţin 25 de lei, cari se pot contracta de orice persoană, fără nici un fel de formalităţi şi fără examen medical, asigurând un capital începând de la 5.000 Lei plătibil prin trageri la sorţi lunare garantate, sau cel mai târziu la termen. Asiguririle Populare înlesneşte deasemeni asiguraţilor săi constituirea şi procurarea unui capii pentru construcţiunea unei case, precum şi a înzestrarei unei pete la măritiş, în condiţii excepţonale. Deasemeni va desvolta în mod deosebit Asigurările Ţărăneşti cari vor da putinţa sătenilor de a-şi asigura avutul şi întreaga lor gospodărie în condiţiuni noui şi avantajoase contra daunelor de incendiu, Grindină şi Viaţă. Tarife de prime, pentru asigurări în genere şi pentru asigurări Ţărăneşti şi orice lămuriri, la Direcţiunea Generală în Bucureşti, Str. Paris ( fostă Doamnei No. 3 şi la agenţiile şi reprezentanţele din întreaga ţară ce se vor anunţa la timp, DIRECŢIUNEA GRIER&3.A CONSTANTIN GARGFLID Fost Ministru de Domenii şi Agricultură MATEI JOSEFACHE Fost Senator, Preşedinte al Soc „Cristalul“, Avocat, etc. F. JAVITZ Director g-ral al Băncii de Comerţ şi Industrie din Bucureşti, A. LAZARIS Bancher, Preşedintele Comunităţîi Elene din Bucureşti, etc CONSTANTIN T. USODORESCU Director la Banca Românească M. ZENTLER Director General al Soc. „Distribuția de Petrol“, etc. I rom ilium ei iu ii I sosit transsoarte rsoui de: f I ^---------------------^ Băi de fontă e- I *L——maiîati, Sobe de î Joi Ş^mo, Au tomate ds gas ^ * aerian, Closete și Lavoare de faianti, Rezervoare și scaune I de closete, Armaturi, Tuburi de fontă, I Ţevi de fer și de plumb, Bobinele de incendiu, Hidranţi de grădini, Placi de faianţă pentru pereţi, Plăci de pardoseală. 1 Compania Hirsle-Americawi 1 I Bucureşti Str. Gard 50—Sibiu, Piaţa Unirei 101 f Ivar mgros stins cu m3 şi bulgări 49391 cu preţuri avantagioase la I FABRICA DE M Alo- 38, str. Drumul la Tei(prin Aleea Tonolla) Bucureşti I furniseasă orice cantitate prompt la şantier 4533 ! Comenzi şi informaţiuni la d-l .A. Tiguirusanu I Strada Basarabiei, 28 ( fost | Occident) Telefon 3823 Cartierul Cişmigiu, loturi mari şi mici, liber faţadă mare Eirii!bunuarsä livrabile prompt vinile eftin Hotel Princiar 38 orele 7—9 si 1—4 4946 vinde cu preturi reduse, transportate la domediu. Depozitul „Soarele” Şoseaua Mihai-Bravu No. 112 lângă Bulevardul Ferdvand (2 minute de Tramvai) 4927 Licitație Publici La 8 August ora 10 a. m. se va vinde în București Magazinul Zurescu Strada Plata Brizei 5, pentru Siquidare, total sau partial toate piesele de Tract©are Stock, W. D. SComitie, cum şi diverse alta piesa de automobile etc. Vânzarea pe Kilogram Garanţie 20000 lei SE CAUTA O CO»£58»OW LEMbA pentru limba germană şi română cunoscând la perfecţie maşina de scris şi stenografia, precum şi versată in toate lucrările de birou. Oferte detailate in limba germană sub „CORESPONDENTA“ la Agenţia „Mercur“, Sărindar 12. 12 Lemne de Foc COHPTARDL Pag. Cer, Cojite, uscate autorizat perfect bilanţier posedând timbre franceza şi germana se caută. Numai persoane cu cunoştinţe serioase, vor adresa ofertele la ziar sub „69 N“. 4957 faiete şi spintecate. Citiţi,,VESELIA” închiriez Mircai- Vodă 22, etaj mm, 1, camere, confort modern, total sau parti 1, Căpitănescul Sapientei 2. tetanwax prima (Chosiovac) se vir.» de convenabil Fabr. Vopsele Str. Unirei 5, prin Dudesti. H 800.000 sau parte dau împrumut ipotecă rangul întâi. Oferte ziar sub ,,62 N.1. 3