Vatra, 2000 (Anul 30, nr. 1-12)

2000-06-01 / nr. 6-7

mircea eliade - inedit foarte serioase și erudite articole. Asupra Italiei: trei foiletoane dedicate lui Papini, unul lui Buonaiuti, unul despre cartea italiană în România, apoi despre centenarul bibliografiei franciscane, despre editorul Formiggini, despre cîteva reviste italiene, despre Rostagnes, Macchioro, Formichi; pregătesc recenzii şi comentarii despre Tucci (Buddism, Filosofia cinese antica) Aldo Mieti; articole despre Panzini, Soffici, Palazzeschi, Gentile, Aliotta, Croce etc. ...Ştiu că aveţi dreptate:”tropa roba!” Dar nu pot să rezist. Trebuie, la vîsta mea, să pierzi ceva timp citind chiar şi cărţi de o valoare îndoielnică - este o experienţă necesară. In afară de asta, este o necesitate, pentru cultura generală, metodic şi serios realizată. Dar toate acestea sunt secundare. Principalul este că lucrez în domeniul filosofiei şi al istoriei religiilor şi profesorii mei speră că aş putea, în scurt timp, să public unele lucrări interesante. Intr-o viitoare scrisoare vă voi comunica amănunte despre neînsemnatele mele cercetări asupra misterelor. Vă trimit o listă cu lucrările pe care le-am consultat cu atenţie pînă în prezent. Ştiu ce cărţi îmi vor fi încă necesare, dar nu pot să le găsesc în România. în luna februarie se va publica o revistă de studii religioase, Logos, în româneşte şi în franţuzeşte. Voi fi, de asemeni, printre colaboratori. Voi publica mici note şi recenzii. Cu scuze, cu mulţumiri, cu entuziasm, albstră, Mircea Eliade 9 februarie [1927] Ilustre şi dragă Maestre, Folosesc şi în această scrisoare acelaşi procedeu: nu o voi transcrie. Se vor găsi, desigur, kilograme de greşeli. Sunt îngrozitor de crud... Ultimul articol despre operele dvs. a apărut într-o revistă de ştiinţe popularizate, în fine! Sunt bucuros că am reuşit să public întregul meu ciclu despre religiile mistice şi în special despre orfism, în lumina cercetărilor dumneavoastă. Iată cîteva noutăţi: Am vizitat pe doi dintre marii noştri editori în legătură cu traducerea lui Zagreus. Ei mi-au spus acelaşi lucru: abundenţa lucrărilor care-şi aşteaptă apariţia, riscul unei cărţi de erudiţie precum Zagreus etc. Unul dintre profesorii mei, redactorul unei mici biblioteci populare, mi-a propus să publicăm împreună, amplificate, articolele despre mistici. Am acceptat, în principiu. Aştept totuşi apariţia — îndoielnică — a unei lucrări care să fie cu totul originală. După aceea, voi publica imediat Zagreusul meu, cu profunde remanieri. Voi schiţa cîteva idei personale, pe care voi avea grijă să vi le comunic mai înainte, într-o traducere franceză. Pentru moment, sunt din nou ocupat cu o anevoioasă lucrare filosofică și critică. în cîteva săptămîni, concomitent, voi alcătui o amplă recenzare a operelor misticilor de la 1920- 1927, pentru revista de studii religioase Logos. Articolul meu va fi doar un pretext pentru a expune și discuta lucrările dvs. Celelalte cărţi studiate vor fi: Fracassini, Pettazzoni ( Misteri), Turchi (Misterio sofiche), Eisler (Orphism Dionysaeus), Angus (The Mystery), Boulanger (Orphisy Kern Orpaheus). Articolul va cuprinde 25 de pagini de manuscris şi va avea, în acelaşi timp, o traducere în franceză. Revista noastră, Logos, publicată de Minister, Universitate şi înalta Şcoală de Teologie, va avea o apariţie trimestrială, în 160 de pagini in octavo. Concomitent, i se redactează o versiune completă în limba franceză. Vă voi rămîne recunoscător dacă veţi binevoi să-mi împrumutaţi pentru cîteva săptămîni Eisler Toutssaint Kern. Vă anexez spezele de transport. Courmont, pe care nu îl cunosc, va intra şi el în recenzia mea? Ce alte lucrări recente ar trebui să studiez pentru a fi complet? în aprilie voi face cu liceul meu o excursie în Italia. La Napoli, unde vom rămîne cinci zile,voi avea plăcerea să vă vizitez. Călătoria va fi extrem de interesantă pentru formarea culturii mele ştiinţifice, artistice, precum şi pentru mica mea carte, Zagreus. Albstră, Mircea Eliade Bucureşti, 16 martie 1927 Ilustre şi dragă Maestre, îmi înţeleg greşeala şi îmi cer scuze. Iată, am primit de mult timp cărţile şi prieteneştile dumneavoastră rînduri. Şi totuşi, am întîrziat trei săptămîni răspunsul. O ştiţi: sunt student, îndîrjit cititor şi foiletonist la “Cuvântul”. Trebuie să lucrezi pentru a putea trăi. Dar, în fine, sunt fericit de munca şi sănătatea mea, de iluştrii mei prieteni. Şi sper! L-am citit pe Angus şi am scris un articol despre frumoasa lui carte. V-am spus deja că am primit în dar The Mystery Religion. Sunt pe cale de a citi L’Apotre Paul şi Orphisch Dionystich, prima carte bine făcută şi bine scrisă. în ce priveşte cartea lui Eisler, nu ştiu ce să cred. Minunată erudiţie, dar îi lipseşte o largă şi precisă orientare, îmbrăţişează prea multe lucruri într-o manieră nemţească. Am strîns, în orice caz, multe fapte care mi-ar fi fost altfel inaccesibile. Admirabilă, Bilder Atlas! Mi-o voi procura-o imediat! Pentru toate aceste cărţi, vă asigur nu numai de recunoştinţa mea, ci mai ales de profunda mea prietenie, cerebrală şi sentimentală. Dar ştiu că mulţumirile prelungite vă sunt antipatice. Am citit şi recitit minunatul dumneavoastră articol — sobru, concis, lucid, nuanţat, luminos. Peste 75