Viața Nouă, aprilie-iunie 1971 (Anul 27, nr. 8177-8254)

1971-06-10 / nr. 8237

Pag. a 2-a Etica tînărului lucrător din comerț și din cooperație Iți găsești timp ca zilnic, într-o dimineață sau într-o dupăamiază, să treci prin magazine, să vezi ce mai e nou, ce se mai poate cumpăra. Iți găsești timp într-o seară cu familia sau cu prietenii să stai în fața unei sticle de bere, să mai schimbi două vorbe. O stofă așteaptă să fie dusă la croitor, un costum trebuie curățat, altădată pașii se grăbesc spre frizerie sau spre coafor... In sfîrșit, afară e cald, și găsești ca refugiu răcoarea unei cofetării... Ați înțeles, desigur, că vorbim despre cele o mie și una de treburi zilnice pe care omul și le rezolvă la adăpostul timpului liber cu ajutorul lucrătorilor din comerț și cooperație. Timpul liber, la care toți ținem și pe care cu toții dorim să-l trecem cu folos pentru inimă, pentru minte, pentru cei apropiați nouă. Lucrătorul din comerț sau cooperație, stăpîn la un moment dat pe acest timp al nostru, stăpîn pe buna dispoziție, pe nervii și calmul nostru... El este cel rugat, adeseori numai în gînd, să se grăbească făcîndu-și conștiincios datoria, el este cel care-ți croiește haina de lucru sau de teatru, cel de care depinde plăcuta noastră înfățișare și de ce n-am spune-o ? — cel care ne poate da liniștea sau... contrariul ei. De conduita sa, de felul muncește el, de cinstea lui, cum depinde, așadar, o anume latură a cotidianului, care poate fi înfrumusețat sau umbrit... Constatativ doar, fiecare își dă seama că astăzi o bună parte — dacă nu cumva cea mai mare — din această categorie de oameni ai muncii, o formează tinerii ; tineri veniți de curînd de pe băncile școlii, instruiți așa cum se cuvine pentru a lucra în comerț sau în cooperația meșteșugărească , tineri care se califică „din mers" la locul de muncă, împrumutînd zi de zi din experiența mai vîrstnicilor, învățînd să fie prevenitori și delicați cu omul care-i solicită serviciul. Mercur, marele patron al comerțului — să intrăm așadar în conținut — zeul căruia i se închină cotidianul din vechi timpuri, avea de fapt în Olimp un triplu rol. Mai întîi deci se ocupa cu schimbul... Era în același timp însă și trimisul zeilor, cel mai rapid din toți și cel mai harnic. Să ne oprim deocamdată aici... Slujindu-1, lucrătorul din comerț trebuie deci să-și ia menirea în serios, să fie iute și folositor în tot ce face, să știe exact ce vrea cetățeanul, să-l hotărască pentru frumos și pentru util deopotrivă. Educația tinerilor din comerț și cooperație trebuie să urce neapărat pe aceste trepte. Ideea s-a susținut recent, într-o deschisă participării celor ședință direct interesați în această problemă, a Biroului Comitetului județean U.T.C. Galați. S-a vorbit aici mult și util pe marginea „comerțului civilizat", s-a subliniat, înainte de toate, rolul pe care îl are sau l-ar putea avea organizația de tineret în educarea celor care își desfășoară activitatea simbolic sub semnul lui Mercur. Trebuie știut că pe teritoriul județului nostru activează organizații puternice, unde se inițiază acțiuni interesante și eficace. De la concursuri profesionale, și pînă la expuneri pe teme de educație, de la schimburi de experiență și pînă la utilitatea intervenției critice a brigăzilor artistice de agitație, de la excursii de orizont și pînă la raiduri-anchetă care pun în față oglinda. Și totuși... Și totuși anomaliile la capitolul „servire a populației" nu au dispărut. Și totuși, tocmai tinerii, în majoritatea lor uteciști, demonstrează pe alocuri inconsecvență, incorectitudine, superficialitate. Tocmai ei te lasă să aștepți zeci de minute la o coadă, deși tinerețea presupune vigoarea și promptitudinea gestului, tocmai ei (ca să nu generalizăm veți înțelege că ne referim doar la o parte, din ei) dau dovadă de conformism și cîteodată de lipsă de fantezie tocmai ei uită să dea restul sau întind mina reprobabil, încurajînd bacșișul. Mercur avea un triplu rol. Comerțul socialist presupune înainte de toate muncă cinstită, rodnică, presupune sprijin adus cetățeanului, este legat direct de noțiunea de civilizație." De aceea, el nu trebuie să rămînă în urma domeniilor care se dezvoltă impetuos astăzi, ci să țină pasul cu această dezvoltare. De aceea, educația tinerilor din comerț și cooperație trebuie făcută cu grijă, cu simț de răspundere, urmărindu-se, înainte de toate, eficacitatea organizării. . Abuzul, impertinența, lipsa de delicatețe, necinstea, atitudinea obraznică, lipsa de respect pentru omul muncii se cer combătute cu mijloace dintre cele mai drastice. Or, în munca unor organizații U.T.C. din comerț, există pe această linie, un viciu destul de grav , acela al nediferențierii acțiunilor educative pe unități. Nu se ține adeseori seama de specific și se confundă, după cum spunea tovarășul Ion Iosefide, secretar al Comitetului județean de partid, la acea ședință a Biroului Comitetului județean U.T.C. sarcinile organizației U.T.C. cu cele ale conducerilor administrative. Din această confuzie se naște inevitabilul amalgam de răspunderi, imposibilitatea de a acționa concret și în cunoștință de cauză. — Activitatea organizației U.T.C. sublinia vorbitorul — nu trebuie să se rezume la probleme de evidență, administrative, nu se desfășoară în limitele unui aparat birocratic. Se cuvin abordate cu o seriozitate care nu exclude inițiativa, tinerețea, acțiuni care să se adreseze direct conștiinței. Activistul, el, în primul rînd, trebuie să fie pildă pentru tovarășii săi de muncă. Forța exemplului înainte de toate deci și nu cuvintele searbăde, lipsite de consistență faptică. Comitetul județean U.T.C. are, așadar, în acest context de probleme, obligații precise. Tînărul este predestinat noului. Să-i încurajăm această aptitudine nativă și s-o stimulăm. Să facem și în viitor concursuri pe meserii cu tinerii lucrători din comerț și cooperație dar să avem grijă — nu ca pînă acum — cine participă la ele Cei mai buni din toți adică, cei mai buni, mai harnici, și mai inventivi, însăși selecția va deveni atunci stimulativă. Să prevenim, de asemenea, lipsa de corectitudine, prin sondaje inopinate în unitățile comerțului și ale cooperației meșteșugărești și să demascăm necinstea. A fi necinstit în acest caz nu înseamnă neapărat apă în vin, bacșiș sau sustrageri din avutul obștesc. Este necinstit să-ți bați joc de timpul despre care vorbeam la început. Este necinstit faci serviciul superficial, să să-ți întîrzii o comandă, să fii obraznic cu clientul, să te sustragi de la îndatoriri, să furi zîmbetul de pe buzele cetățeanului, să-ți dați joc de liniștea sa, contrariindu-1. Să-l facem, așadar, pe zeul nostru, Mercur... adică, să se manifeste doar prin ce are el mai bun și să-l amendăm aspru, chiar prin măsuri preventive, atunci cînd uită că a treia ipostază a sa a fost interzisă în această societate. RADU MACOVEI Informații sportive Intre 17 și 21 iunie a.c. echipa de lupte libere — juniori a Clubului sportiv Dunărea Galați va întreprinde un turneu în R.P. Bulgaria la invitația oficialităților sportive din județul Silistra. Luptătorii gălățeni vor susține două întîlniri. Echipa reprezentativă de caiaccanoe a R.S.S. Moldovenești va participa la Galați în perioada 20—25 iunie la un concurs în compania sportivilor asociației Ancora. In program sunt prevăzute probe pentru juniori, tineret seniori. Concursul se va desfășuși la pe Dunăre în dreptul comunei 23 August. ★ Au fost stabilite datele, și localitățile unde urmează să se desfășoare etapele de zonă ale campionatelor de calificare în diviziile naționale ale juniorilor și școlarilor. Astfel echipele de volei (Liceul nr. 2 Galați la băieți și Liceul pedagogic la fete) se vor întrece între 16—20 iunie la Vaslui ; echipele de baschet (echipele Școlii sportive Galați și la băieți și la fete) la Constanța între 18—22 iunie a.c., iar echipele de handbal (Liceul nr. 1 Tecuci, la băieți și Școala sportivă, la fete) la Focșani între 30 iunie și 4 iulie a.c. ★ Federația Română de Fotbal urmează să definitiveze în curînd cîteva probleme legate de desfășurarea viitoare a campionatului diviziei naționale C. Se anticipează că ediția viitoare a acestui campionat (1971—1972) să se desfășoare în 10 serii a cite 16 echipe. Ar urma deci ca în mod excepțional din actuala (campionatul se desfășoară ediție în 8 serii) să retrogradeze în campionatul județean doar echipa clasată pe locul 16 în fiecare serie. Promovarea din campionatul județean în divizia C să se facă în acest an fără baraj. Pentru înlăturarea deplasărilor lungi și a unor cheltuieli mari urmează ca Biroul federal să decidă o nouă reîmpărțire a echipelor în serii, ținînd cont, în special, de criteriul geografic. Mica publicitate VINZARI Vînd autoturism DACIA 1100 nov. Traian 222. Vînd RENAULT 10, blocul M 3 apartamentul 90. Țiglina II. Vînd casă liberă central, Str. Lopătari 66 — Mazepa, vizavi blocul B 5. Vînd casă liberă 3 camere, dependințe, garaj. Singur în curte. Libertății 68. Vînd VOLKSWAGEN 1200 — decapotabil. Blocul E 5 apartamentul 58, Țiglina II. Vînd portbagaj auto, perfectă stare. Telefon ați 31248, orele 17 — 20. Vînd sobă teracotă. Telefon 11300 sau 13703 după orele 17. SCHIMB LOCUINȚA Schimb apartament Vaslui confort excepțional, baie faianță, două balcoane, 3 camere pentru similar Galați. Adresați Ciobanu — str. Alecsandri, blocul B 2, scara B, etajul II, apartamentul 10 Vaslui. PIERDERI Pierdut cartea de muncă, seria D.J. nr. 496777, eliberată de întreprinderea de exploatare utilaje Orașul Gheorghe Gheorghiu-Dej, pe numele Tută Constantin. O declar nulă. Pierdut certificat 7 clase, nr. 185468, eliberat de Școala generală Oancea pe numele Bezmeniță Ion. N declar nul. Pierdut legitimație C.S.G., pe numele Prisecaru Costache. O declar nulă. Pierdut legitimație C.S.G. nr. 12516, pe numele Meleghi Mircea. O declar nulă. Pierdut legitimație C.S.G. nr. 14237, pe numele Stroia Iulian. O declar nulă. Cooperativa de invalizi „Înfrățirea“ cu sediul în Galați str. Primăverii nr. 28 telefon 12132 anunță publicul că pe str. Traian nr. 26 lîngă restaurantul „Carpați" a deschis o unitate de dactilografiere și copiat acte și o unitate de reparat ceasuri Unitățile posedă personal cu înaltă calificare în măsură să asigure o servire ireproșabilă Centrul de producție și valorificarea legumelor și fructelor Galați str. 1 Mai nr. 42, telefon 15075 angajează de urgență : șefi de depozit,legume și fructe Condiții de angajare conform H.C.M. 914/1968 și legea nr. 22/1969. VIAȚA NOUA Nr. 8237 MEMENTO C IMIMA GALAȚI ! „Central“ — filmul Facerea lumii — orele 9,45 ; 12 ; 14,45 ; 17 ; 19,15 ; 21,15. La grădină — orele 20,15. „Republica" — filmul Cronometrul — orele 10 ; 12 ; 15 ; 17 ; 19 ; 21. „Grădina „11 Iunie" — filmul Omul cu ordin de repartiție — orele 20,15. „Țiglina" — filmul Sunetul muzicii — orele 10 ; 15;15 ; 19. „Popular" — filmul Apa ca un bivol negru — orele 15 ; Păcatul dragostei — orele 17 ; 19 ; 21. „Doina" — filmul Freddy și cîntecul preeriei — orele 15 ; 17 ; 19 ; 21. „Dunărea" — filmul Corabia nebunilor — orele 15 ; 17;30 ; 20. „Constructorul" — filmul Afurisitul de bunic — orele 18 , 20. TECUCI : „Arta" — filmul Băieți buni, băieți răi ; „Popular" — filmul Mexic ’70. TG. BUJOR : „Doina" — filmul Fantomele se grăbesc. BEREȘTI : — filmul Fablio magicianul. suli © JOI 10 IUNIE 1971 PROGRAMUL I De la 6,00 la 9,30. 9,30 Odă limbii române. 10,05 Muzică populară din Banat. 10,30 Clubul călătorilor. 11,15 Din țările socialiste. 12,00 Cîntă Iva Zanicchi. 12,30 Intîlnire cu melodia populară și interpretul preferat. 13,00 Radiojurnal. 13,27 Cîntecul e pretutindeni. 14,00 Compozitorul săptămînii. 14,47 Muzică populară. 15,25 Pagini vocale și orchestrale. 16,00 Radiojurnal. 16,30 Soliști de muzică populară. 17,00 Antena tineretului. 17,30 Cavalcada ritmurilor. 18,00 Orele serii. 20,05 Zece melodii preferate. 20,40 Noi înregistrări cu Maria Ciobanu. 21,00 Bijuterii muzicale. 21,30 Revista șlagărelor. 22,00 Radiojurnal. 22,30 Pentru magnetofonul dumneavoastră. 23,00 Concert de seară. 0,03 — 6,00 Estrada nocturnă. PROGRAMUL NI 6.00 — 8,10 Program muzical de dimineață. 8,10 Tot înainte. 8,25 Mari interpreți. 9,10 Curs de limba rusă. 9,35 Orchestra de muzică populară a ansamblului folcloric „Țara Oașului" din Satu Mare. 10,00 Matineu de operă. 10,40 Tarantele și bolerouri. 11,00 Tinere talente. 11,20 Muzică ușoară 12,03 Avanpremieră cotidiană. 12,30 Fragmente din operetele lui Ion Hartulary Darclée. 13,00 Radiojurnal. 13,15 Concert de prînz. 14,05 Melodii populare. 14,30 Ateneu. 15,00 Autografe muzicale. 15,30 Radio școală. 16,00 Radiojurnal. 16,35 Cronica lirică de Teodora Albescu. 17,05 Din comoara folclorului nostru. 17,30 Teatru serial. Zodia cancerului. 18,00 Publicitate radio. 18,20 Concert pentru prietenii muzicii corale. 19,05 Melodii de estradă. 19,30 Cadran. 20,00 Recviemul german de Johannes 21,17 Cronica literară de Brahms. Adrian Marino. 21,32 Recital Anca Agemolu. 22,00 Virtuoși ai jazz-ului. 22,30 Momente din istoria civilizației. Epoca umanismului (secolul XVI). 23,05 Un eveniment artistic: opera „Oedip". Concert Benjamin. Britten. 23,59 0,55 — 1,00 Buletin de știri. T V JOI 10 IUNIE 1971 17,30 Deschiderea emisiunii. Emisiune în limba maghiară. 18,30 La volan — emisiune pentru conducătorii auto. 18,50 Timp și anotimp în agricultură. 19,15 Publicitate. 19,20 1001 de seri — emisiune pentru cei mici. 19,30 Telejurnalul de seară. Sport. 15 minute despre sănătate. 20,05 Copilul în primii ani de viață. 20,20 Aveți cuvîntul . Dezbatere lunară organizată de Redacția pentru tineret „Locul și rolul tineretului în procesul dezvoltării societății contemporane". 21,05 Antologia umorului. 21,35 Cadran internațional. Comentarii, documentare, reportaje din actualitatea internațională: 22,20 Interpretul săptămînii : Gică Petrescu. 22,45 Telejurnalul de noapte. COTELE APELOR DUNĂRII PE ZIUA DE 9 IUNIE 1971 Drencova 177 cm scade 1 cm Orșova Tr. Severin 1 454 cm crește 20 cm 254 cm crește 2 cm Calafat 202 cm crește 5 cm Corabia 228 cm crește 6 cm Giurgiu 235 cm scade 17 cm Oltenița 251 cm scade 17 cm Călărași 210 cm scade 15 cm Cernavodă 220 cm scade 20 cm Hîrșova 295 cm scade 20 cm Brăila 310 cm scade 20 cm Galați 305 cm scade 18 cm Succese ale boxerilor de la Voința— Galați . Recent, s-au desfășurat la Brăila întrecerile fazei de zonă campionatului asociațiilor sportive Voința, la box, la care au participat sportivi din București, Brăila, Constanța, Galați și Tulcea. O comportare remarcabilă au avut pugiliștii de la Voința Galați — nouă dintre ei ajungînd pînă în finala competiției. întrecerile finale au furnizat partide interesante și de un bun nivel tehnic, sportivii gălățeni obținînd 5 titluri de campioni de zonă prin T. Boșcu, Șt. Cociog, Șt.Duminică, N. Deicu și V. Nistor. Aceștia vor participa la etapa finală a aceleași competiții, care va avea loc la Sibiu, între 23—27 iunie a.c. Spectacole pe litoral Nu peste multă vreme, solii artei amatoare din județul nostru, constituiți într-un ansamblu folcloric al Consiliului județean al sindicatelor vor prezenta pe litoral un de spectacole, în cadrul ciclu tradiționalului Festival folcloric, ce se va desfășura în perioada iulie — august 1971. La pregătirile care au început iau parte orchestra populară a sindicatului întreprinderii de construcții și montaje siderurgice, grupul vocal al Casei de cultură, formația de dansuri a sindicatului Șantierul naval din Galați, numeroși soliști vocali, instrumentiști și dansatori. Pentru ca spectacolele să se bucure de o largă apreciere, se pune accent și pe o bună selecționare a elementelor componente ale ansamblului. Astfel, seară, de seară la clubul I.C.M.S.G., amenajat în fosta casă de cultură municipală, sunt audiați soliști vocali, instrumentiști, soliști instrumentiști urmînd ca după o scurtă perioadă de pregătire toți, cei cu aptitudini și calități deosebite să ia parte la ultima selecție. Centrala industrială pentru construcții navale Galați Str. Republicii nr. 105 angajează urgent ■ DACTILOGRAFE pentru limbile ENGLEZA, GERMANA, RUSĂ Condițiile de încadrare conform HCM 914/1968 întreprinderea județeană de industrie locală „Mobila“ Galați str. 1 Mai nr. 156, telefon 14363 angajează de urgență — 1 achizitor pentru materiale de construcție la serviciul aprovizionare — 4 lăcătuși mecanici întreținere categoria 3—6 — 1 mecanic auto — 2 electricieni întreținere — 1 electrician bobinator — 4 vopsitori pentru orașul Bujor — 2 merceologie pentru serviciul aprovizionare Condițiile de angajare sunt cele prevăzute de H.C.M. 914-1968 și 1061-1959. Alte relații se pot obține la serviciul personal. Grupul școlar agricol Tecuci va primi în anul 1971—1972 elevi pentru LICEUL AGRICOL cu durata de 4 ani în specialitățile — agronomie — zootehnie ȘCOALA PROFESIONALA cu durata de 2 ani, în specialitățile : — mecanic agricol — mecanic utilaje construcții și terasamente — lăcătuș mecanic construcții și terasamente Concursul de admitere va consta din : La liceul agricol — scris și oral la matematică — scris și oral la alegere între limba română și științe biologice La școala profesională : — scris și oral la matematică — scris și oral la fizică (mecanica și căldura) Informații suplimentare se pot lua zilnic la secretariatul școlii, din str. 23 August nr. 107, telefon 1133. Grupul școlar de construcții Galați Str. Milcov nr. 15 Primește înscrieri pentru CONCURSUL DE ADMITERE In anul școlar 1971 1972 la următoarele forme de învățămînt : Școala profesională învățămînt de zi. Meseriile — Dulgher — Mozaicar faianțat — Mașinist pentru utilaje de construcții și terasamente. — Instalator tehnico sanitar și gaze. — Lăcătuș pentru construcții metalice. — Lăcătuș mecanic auto. — Zidar construcții. Ucenicie la locul de muncă, învățămînt de zi de 2—3 luni pe an. Meseriile — Zidar construcții. — Tîmplar mobilă și articole tehnice. înscrierile se fac pînă la 5 iulie 1971, iar examenul de admitere are loc între 6 — 14 iulie a. c. întreprinderea de transport orășenesc Galați Angajează : — ȘOFERI pentru autobuze posesori ai carnetului de conducere cu litera „D“. — DIRIGINTE DE ȘANTIER — inginer sau tehnician în specialitățile electromecanică sau construcții. — MERCEOLOG PRINCIPAL pentru serviciul aprovizionare. — MUNCITORI NECALIFICAȚI. Dirigintele de șantier și merceologul principal vor trebui să îndeplinească condițiile H.C.M. 914/968. T.C.D.P.P.A. BUCUREȘTI Grupul șantiere Dunăre Galați, str. Mihai Bravu nr. 30 ANGAJEAZĂ URGENT PENTRU GALAȚI . — doi ingineri construcții, pentru serviciul tehnic și producție. — un inginer mecanic utilaje construcții. — un tehnician I atașamentist. — un desenator tehnic. Angajările se fac în condițiile prevăzute de H.C.M. 914T968. Solicitanții se vor adresa la serviciul personal, sau telefon 14256. I. C. V. A. GALAȚI Str. Vadul Cărăbuș nr. 3 Angajează urgent. — Merceolog principal. — Merceolog recepționer. — Mecanic universal categ. IV. • — Tîmplari circulariști categ. IV. Salarizare conform H.C.M. 914/1968. întreprinderea județeană de industrie locală METAL-CHIMIE Galați, str. I. L. Caragiale nr. 19 Execută, la cererea populației, cit și pentru unitățile de stat Bărci metalice de agrement care se pot echipa cu motor tip „Penta“ Comenzi și informații-telefon 14601-12590 t k a \ i V