Voinţa Galaţilor, 1898 (Anul 4, nr. 80-154)

1898-07-31 / nr. 86

ANUL IV — No. SG. " " — ' ' - -ABONAMENTUL Pe un an..................20 lei Pe șase luni .... 12 Orice scrisori nefrancate se refuză. în TIMXI EXEMPTA VINERI 31 IULIE 1898 Organ al partidului Naţional-Liberal din Galaţi APARE DE TREI ORI PE SAPTĂMANA - REDACTIUNEA ŞI ADMINISTRAŢIUNEA STRADA MOVILEI No. 14 -50 bani linia petit pe pagina IV 1 leu ,, „ „ „ III 2 ter „ „ inserţii şi reclame pentru care relaţiunea nu este rëspxnujëtoare. \ SA Prostituţia Clandestină Nu de mult s a ţinut la Londra un congres, la care au participat delegaţi, bărbaţi şi femei de toate vîrstele, şi din multe ţări din Europa. Acest congres avea de desbătut chestia regulamentărei prostituţiunei în ţările unde ea nu este regulamentară. Unii dintre congresişti s’au pronunţat în potriva regulamentarei. Insă, atunci, un delegat englez, a prezintat o statistică arătînd că în India prostituţia nefîind regulamentară, sifilisul producea ravagii din ce în ce mai îngrijitoare. Congresistul a fost viu felicitat pentru dovada puternică pe care a adus-o în congres, arătând că de îndată ce s’a procedat la înfiinţarea controlului, cazurile de sifilizare au mers descrescând. Aşa acest congresist, d. W. Macleeven, a arătat că nu de mult erau la o mie de soldaţi, 520 de bolnavi de bolnavi de boli lumeşti; acuma însă, de cînd ofiţerii le fac propagandă de moralitate, numărul a scăzut foarte mult. Nici o îndoială nu poate fi. Medicii în primul rang, aceşti devotaţi apostoli ai umanităţei, sunt acei cari stăruesc din răsputeri, pentru stabilirea unui control cît se poate de sever al prostituţiuneî. La noi în ţară, prostituaţiunea este regulamentară. Sifilisul a produs ravagii spăimîntătoare. Soldaţii au dus sifilisul acasă la ţară şi astăzî se pote constata din statisticele medicale ce resultate dezastroase a produs această boală. Şi cînd ne gîndim că acesta s’a întâmplat şi se întâmplă cu totă dezvoltare^ din ce în ce mal aprigă a *supravegherii prostituţiuneî ! Comunele cele mal multe, pe lângă medici, au şi agenţi cari sunt însărcinaţi a supraveghea dispoziţiile regulamentării. Medicii pe de altă parte îşi dau toţi cele mai lăudabile silinţe, pentru ca pe de o parte să stîrpească prostituţiunea clandestină, iar pe de alta să combată efectele sifilisului acolo unde el a pătruns. Una din aceste idei a călăuzit desigur pe cei în drept când au purces la stârpirea cafenelelor cântânde din oraşul nostru, unde prostituţia necontrolată se resfaţa în totă goliciunea ei. De o bucată de vreme însă controlul a slăbit. Agenţii însărcinaţi cu el, au neglijat a aplica acest control în toată rigoarea lui, şi azi vedem în Galaţi, pe strade, mişunând prostituate nesupuse controlului, ca nici o dată. Presenţa lor neruşinată, dau loc la o sfidare a moralei familielor şi pe de altă parte umple spitalele de sifilitici. Ne vom ocupa chiar să facem o statistică comparativă, dovedind că numărul bolnavilor sifilitici, a crescut de o bucată de vreme în spitale. Aci este vorba în primul rang de două lucruri mari: Morala şi sănătatea publică. Căci, dacă acest rău, proistituţia publică, este un rău inevitabil, cel puţin să se ia măsuri riguroase ca urmările lui să fie mult mai atenuante. De aceia facem apel la cei în drept, pentru a da ordine stricte ca d-nii agenţi, însărcinaţi cu controlul acesta să îşi facă datoria, iar d-lor acestora, le făgăduim ca să le dăm numele în cas când vor continua să se abată de la ordinele primite, de a stîrpi prostituţia clandestină. Este prea importantă chestiune socială aceasta pentru ca să ne oprim de a o trata. ------------------------------------Din credinţele poporului Se ştie credinţa populară că Sf. Ilie este purtător de ploi. El cu carul lu! în drum produce tunetul și din plosca.