Vremea Nouǎ, iulie-septembrie 1970 (Anul 3, nr. 731-808)

1970-08-04 / nr. 760

$ PAGINA 7 CĂMINUL CULTURAL ȘI CAMPANIA AGRICOLĂ DE VARĂ Pentru căminul cultural nu poate exista nimic mai important și mai actual decât să militeze activ, prin mijloacele care îi stau la dispoziție, pentru înfăptuirea obiectivelor și sarcinilor stabilite de partid privind dezvoltarea agriculturii. O asemenea misiune nu numai că nu coboară, dar este tocmai cea care ridică prestigiul căminului cultural și a activiștilor săi. Progresul în agricultură, ca în orice domeniu, de altfel, este în corelație directă cu transformarea omului, lucru pe care, desigur, trebuie să-l înțelegem atît în sensul înfăptuirii unor obiective de perspectivă, cît și acela al rezolvării unor sarcini operative, urgente, cum este actuala campanie agricolă. Căutind să identificăm preocupările de acest ordin la o serie de cămine culturale, avem satisfacția să constatăm că mulți din directorii acestora, care sunt și locțiitori ai secretarilor comitetelor comunale de partid, nu au ignorat acest obiectiv. La căminul cultural din Fălciu, directorul Ion Focșa ne spune că propaganda agricolă in actuala campanie s-a realizat prin vreo șase materiale prezentate la stația de radioficare, prin discuții în cadrul clubului tineretului sau direct pe timp, în pauzele de lucru ale țăranilor cooperatori. S-a constatat că asemenea acțiuni nu sunt deloc văduvite de eficiență, oamenii se arată receptivi la ceea ce specialiștii, intelectualii comunei doresc să le comunice sau să dezbată împreună cu ei. La Fălciu, o adevărată problemă pentru cooperativă o constituie aparenta lipsă a brațelor de muncă, mai bine zis îndărătnicia unor cooperatori de a participa la executarea lucrărilor agricole de sezon. S-a luat, atunci, inițiativa popularizării atît a celor mai harnici lucrători, cum sînt, de exemplu, Gheorghe Șovăială, Toader Apostolache, Nela Mitrofan, Marian Chirianu, cît și a celor care nu vor să părăsească poarta ogrăzii cind grînele așteaptă în cîmp să fie recoltate. Cu posibilitățile de care dispune, căminul cultural din Fălciu ar fi putut realiza, însă, mult mai multe acțiuni, ar fi putut deveni un factor activ în sprijinirea îndeplinirii sarcinilor actuale din agricultură. In ultimul timp, în sala căminului s-au ținut mai multe expuneri și conferințe, dar nici una pe teme agrare. De ce ? Lipsește o brigadă artistică de agitație, mijloc util și ușor de transpus în viață în vederea luării unor atitudini ferme față de deficiențele care se ivesc în diferite sectoare de activitate. Lipsește afișajul agitatoric care să atragă atenția țăranilor cooperatori asupra problemelor actuale din agricultură. Serioase lacune se constată în mobilizarea și antrenarea cadrelor didactice, a altor categorii de intelectuali din localitate în acțiunea de sprijinire a campaniei agricole de vară. S-a neglijat aportul potențial al numeroșilor elevi și studenți aflați în vacanță. Nici la Todirești lucrurile nu stau mai bine. Ce-i drept, s-a făcut și aici, într-o anumită măsură popularizarea hotărîrilor de partid și de stat privind dezvoltarea agriculturii, dar mai mult la stația de radioficare din Negrești, la care comuna este racordată. In timpul campaniei de recoltare a păioaselor, directorul Vintilă Suditu s-a aflat în concendiu. In cazul acesta, ar fi fost necesar ca înlocuitorul său să asigure continuitatea vieții culturale locale, să îndeplinească toate îndatoririle care reveneau directorului de cămin. Directorul școlii și învățătoarea Ana Bălățeanu, cărora li s-au încredințat aceste sarcini, nu au reușit să le îndeplinească cum se cuvine. Mai mult decit atît, la întoarcerea directorului din concediu, i s-a spus (nu am înțeles de către cine) să se ocupe de alte probleme „fiind, și așa, destui care se ocupă de campania agricolă de vară". Credem că optica aceasta este cît se poate de greșită mai ales dacă ținem seama că recoltarea păioaselor la cooperativa agricolă de producție din Todirești este mult rămasă în urmă, că lucrurile nu merg deloc bine, că mulți funcționari nu se dau scoși din birourile cooperativei, împotriva acestor deficiențe, căminul cultural ar fi trebuit să ia atitudine fermă, să sprijine și să conlucreze cu conducerea cooperativei, cu comitetul comunal de partid, în urgentarea ritmului de recoltare. In momentul de față, unul din obiectivele campaniei agricole de vară, recoltarea la timp și fără pierderi a păioaselor, se apropie de sfîrșit. Rămîn însă alte lucrări de efectuat la fel de importante pentru care eforturile se cer în continuare mărite. Acum cînd linia întii a luptei noastre o constituie cimpul - ultimele lanuri de păioase care trebuie secerate, holdele de porumb care trebuie salvate de la inundația... buruienilor, grădinile de legume, sectorul zootehnic — trebuie să fie mobilizat întregul potențial de muncă de care dispun satele, trebuie asigurată capacitatea de organizare a acestui potențial. In această luptă este necesar să se încadreze acum și căminele culturale din fiecare localitate rurală. IULIAN MODEL •wwww www. Sîmbătă seara, Casa orășenească de cultură din Huși în colaborare cu cooperativa „Zorile" prezentat un spectacol de varietăți intitulat „Estrada modei". Și-au dat concursul o serie de formații artistice din localitate. ★ O duminică culturalsportivă a fost organizată de către căminul cultural din comuna Delești. Programul a cuprins o piesă de teatru („Mireasa cu mașina" de Hans Kehrer), soliști și formații de muzică ușoară și populară. A avut loc un meci de fotbal între echipele satelor Delești și Bîrzești. * Piesa de teatru „Mireasa cu mașina" a fost prezentată și de artiștii amatori din comuna Dănești în vederea participării la cel de-al VI-lea Festival bienal de teatru pentru amatori „I. L. Caragiale". Cei peste 300 de spectatori au răsplătit cu vii aplauze pe interpreți, din rîndul cărora s-au remarcat Gabriela Ariton, Constantin Tătaru, Constantin Mondac. w wwwwwww' Importante descoperiri arheologice Complexul funerar dacic, datând din secolul doi al erei noastre, de la „Piriul hotarului", din apropierea Sighișoarei, a atras în ultimii ani tot mai mult atenția cercetătorilor. Cu prilejul unor săpături recente, au fost scoase la iveală alte 12 morminte dacice cu un bogat inventar, constînd din ceramică, monede, fibule, precum și un fragment de Inscripție romană. Din acest străvechi complex funerar, specialiștii muzeului au pus în evidență pînă in prezent 43 de asemenea morminte. De asemenea, Muzeul de istorie din Sighișoara a intrat în posesia a 1.500 de piese prețioase identificate pe acest șantier arheologic. Lucrătorii muzeului au redeschis recent alte două șantiere arheologice în „Dealul Turcului" și la „Podmoale". (Agerpres) ECRAN ” pînă se acă , devenind piesă ecranizată, film polițist ,de cameră, fără filmări exterioare și urmăriri periculoase, cu un perimetru redus de desfășurare a acțiunii. Subiectul — trei gangsteri terorizind o tînară oarbă care refuză să-și trădeze soțul. Cam la atit s-ar reduce datele pe care piesa lui Fr. Knotte i le-a oferit regizorului Terence Young pentru filmul „Așteaptă pînă se întunecă". Judecată în ansamblu, regia lui Young nu strălucește prin inventivitate ritmul filmului e mai degrabă teatral decit cinematografic, sionalismul riguros, pe profecare l-am remarcat în celelalte filme ale regizorului, limitându-se aici la Indeminarea de apăs „Așteaptă întunecă tra mobilitatea acțiunii într-un decor aproape neschimbat. Scenariul este fidel textului literar pînă la cele mai nesemnificative amănunte, dar aceasta nu servește prea mult filmului. De fapt, „Așteaptă pînă se întunecă" este un fundal pentru ceea ce doar se numește de obicei un recital de actor. Audrey Hepburn, în rolul oarbei depășește cu mult — prin exemplara lipsă de ostentație și prin complexitate — nivelul realizărilor ei anterioare din „Război și pace“ și „My fair lady“. Este o prezență ieșită din comun, remarcabilă prin umanismul și căldura cu care trăiește un rol conținînd destule elemente melodramatice care, fără o selecție riguroasă a mijloacelor de expresie, ar fi facilitat alunecarea spre efecte ieftine. Ei „Bănuiala" eranizînd piesa lui Georges Feydeau, „Puricele în ureche", comedie bulevardieră de mare succes, regizorul Jacques Charon nu se mulțumește cu simpla transpunere pe peliculă a unui spectacol cu o îndelungată carieră scenică. Comedie de situații în care abundă încurcăturile și substituirile, „Bănuiala" este în primul rind , un model de tratare cinematografică a unui subiect literar. Filmul este o adevărată gală comică condusă cu vervă și iscusință, umorul este concentrat, acumularea gagurilor este perfect gradată, întîmplările se leagă in modul cel mai üresc. indeminarea cu care regizorul conduce spre un deznodămint spectaculos, o acțiune derulindu-se rapid, amintește de timpurile de aur ale comediei americane, de umorul burlesc al marelui Keystone. Vîrtejul de dialoguri spumoase, ușor licențioase pe alocuri, este dublat de o pantomimă de bună calitate creînd o adevărată suprapartitură, datorată în primul rînd actorilor care evoluează omogen, cu inteligență și suplețe. Rex Harrison, Rosemary Harris, Louis Jourdain și Rachel Roberts, în rolurile principale, reușesc să-l captiveze pe spectator prin calitatea interpretării. AL. S. DELEANU Scenă din filmul „Bănuiala", Vă recomandăm Seara cultural-distractivă organizată la clubul tineretului de pe lingă Casa municipală de cultură din Bîrlad, joi 6 august, loc Cu acest prilej va avea și un concurs „Cine știe ciștigă” pe tema „Recunoașteți melodia și interpretul Spectacolul de estradă „Triumful stelelor" pe care Teatrul „Al. Davilla" din Pitești îl prezintă miercuri, 5 august, la Grădina de vară a sindicatelor din Vaslui, își dau concursul solistele italiene Gilda și Lorendana Santelli. Informarea politică „Pe teme internaționale" pe care profesorul Ion Alex. Angheluș o va tine astăzi, 4 august, la Gasa orășenească de cultură din Huși. ★ „Tineri la răscruce de drumuri" se intitulează joia tineretului organizată de Gasa orășenească de cultură din Fluși in colaborare cu Comitetul orășenesc U.T.C. (6 august). ★ Sîmbătă, 8 august, ora 20, locuitorii orașului Huși, vor putea viziona, la Teatrul de vară al Casei de cultură, spectacolul de varietăți „Nu-i frumos să faci uric". ★ O duminică cultural-sportivă este programată pentru 9 august în municipiul Bîrlad, își vor da concursul formațiile artistice ale Casei de cultură, echipe sportive din localitate. ★ box „Cupa orașului Vaslui a rămas în... județul Vaslui „Cupa orașului Vaslui" n-a părăsit, în acest an, meleagurile natale. Tinerii reprezentanți ai județului nostru, comportîndu-se remarcabil, au cîștigat majoritatea intîlnirilor. Succesul dobîndit este cu atît mai prețios dacă avem în vedere și „cartea de vizită" a oaspeților sportivi (seniori și juniori) din județele Suceava și Vrancea, în care boxul se bucură de o frumoasă tradiție. In cea de a doua gală, în care au fost cunoscuți cîștigătorii fiecărei categorii, au urcat pe ring finaliștii: categ. semimuscă: Ștefan Matei (Vaslui) b.p. pe Ion Gîrleanu (Vrancea); Gheorghe Cîlțea (Vrancea) b.p. pe Ion Buzamăr (Vaslui) ; categ. muscă: Nicolae Arion (Vaslui) b.p. pe Silviu Cruceanu (Vrancea) ; categ. cocoș: Victor Munteanu (Vaslui) b.p. pe Vasile Năstase (Vrancea); categ. pană : Ion Ghibu (Vaslui) b.p. pe Mihai Fătăciuc (Vaslui) , Ion Gherman (Suceava) b.p. pe Ilie Hemeiuz (Vrancea); categ. semimijlocie: Constantin Bostan (Suceava) cîștigă prin neprezentarea lui Viorel Bulete (Vaslui); categ. mijlocie mică : Aurel Iacob (Suceava) învinge prin abandon pe Ion Pantea (Vrancea), categ.orea; Vasile Rață (Suceava) b.p. pe Petru Perju (Vaslui). . Clasamentul general arată astfel:1. Vaslui; 2. Suceava; 3. Vrancea. Asupra acestei competiții, ni s-au părut interesante părerile tov. Ion Netedu, membru al biroului executiv al Consiliului județean al sindicatelor Vaslui, „întrecerile celei de a doua ediții a „Cupei orașului Vaslui" la box s-au desfășurat la un nivel superior față de cele de anul trecut. Atît organizarea, cît și arbitrajele competente, asigurate de Vasile Bica, Mihai Cosecescu, Costică C. Constantin (județul Vaslui), Dumitru Mircea (jud. Vrancea), au creat un cadru favorabil pentru evoluția concurenților și, bineînțeles, atingerea scopului propus : reușita competiției. Reprezentanții județului Vaslui, care au acumulat mai multă experiență, au obținut rezultate bune. Este o urmare și a unei pregătiri mai serioase, a unor întîlniri amicale sau oficiale avind ca adversari boxeri din Tulcea, Măcin, Focșani etc. Vorbind despre învățămintele ce se pot trage în urma acestei competiții, aș aminti și două probleme mai puțin lăudabile: deși am solicitat din timp sprijinul Direcției sanitare județene, pentru a ne asigura asistență medicală competentă, din păcate, aceasta a lipsit. Ne așteptăm, totodată, la un sprijin efectiv, calificat, cum e normal de fapt, din partea Consiliului județean pentru educație fizică și sport. Nici acesta nu a fost. Să sperăm că pe viitor, lucrurile vor fi altfel. Oricum, trecînd peste aceste ... accidente, competiția dotată cu „Cupa orașului Vaslui", devenită tradiițonală, a constituit un succes al boxului din județ . După încheierea reuniunii de duminică, pe același ring, un public numeros a urmărit cu interes demonstrațiile de lupte greco-romane și judo, la care și-au dat concursul sportivi de la Rulmentul Bîrlad. L. C. u ORIZONTAL: 1. Pricină feminină a unui vechi război — Iubita lui Petőfi; 2. Și a lui Eminescu — Pus la inimă ; 3. Iubita iubitelor — Săltăreț cu barbișon; 4. Numele unui roman în temă al lui Chateaubriand — Nume de femeie; 5. Frumoasa din basmele noastre; 6. Materiale ajutătoare pentru un spectacol — La sursă; 7. Diminutiv feminin — Strașnic; 8. Ghicitoare Columbians — Mare meșter; 9. Iubita lui Petrarca — A spune nu ; 10. Autorul poeziilor „Ținea", „Duduia", „Rada", al romanului „Lina" — O Africă mică; 11. Fata și cîntecul de dor — Dragostea ei și a lui. VERTICAL: 1. Ea a fost prima — Numele unui vechi tango dedicat unei femei căreia ochii ii ard ca flacăra; 2. A cîntat-o în versurile sale Ady Endre — Poet francez, autorul volumului „Pasărea Fenix"; 3. De dragoste — Hugo la Roma; 4. Numele ei, numele unei drame de Ibsen — Particulă pentru superlativ; 5. Două nume de femei pentru o examinare minuțioasă — Zăpadă pe dos; 6. Din Italia — îmbrăcăminte blindată ; 7. Alt diminutiv feminin — Veșnici ; 8. Luat pe dinăuntru — Personaj din „Hamlet" ; 9. Roman de Rebreanu — Bărbat cu două neveste ; 10. Purtător de verighetă — Poetă greacă, a condus în Miti*lene o școală de poezie pentru fete. 11. Operă de Verdi, cu nume în temă - Lungă ea — Repere! I. MIRCEA FEMININA VREMEA NOUA • Cu antrenorul Șt. Dobay, despre Rulmentul, la începutul pregătirilor pentru noua stagiune fotbalistică Pînă la data cind va fi inaugurată noua ediție a campionatului diviziei , a rămas mai puțin de o lună de zile. intîlnindu-l, zilele acestea, pe antrenorul Șt. Dobay, l-am solicitat să ne furnizeze unele amănunte despre activitatea echipei Rulmentul Bîrlad în această perioadă precompetițională. — Mai întii să vă spun că, în viitorul campionat, mă voi ocupa de conducerea tehnică a echipei împreună cu antrenorul I. Ștefănescu, fost la Gloria Bîrlad. După o perioadă destul de scurtă de vacanță, fotbaliștii echipei Rulmentul au participat la primele ședințe de antrenament. Programul pe care ni l-am fixat este complex. Rețineți, pentru început, că lotul va fi reîmprospătat cu cîțiva tineri din echipa noastră de juniori: este vorba de Pleșu, Parfene, Frunză, Giurgiu, Minciună. Vom mai avea în lot și alți jucători valoroși, proveniți de la alte echipe, care, sigur, vor mări potențialul formației. Printre ei, probabil, se vor număra Chiuș, Benyovschy, Dascălu (toți de la Gloria Bîrlad), Marin (Chimia oraș Gh. Gheorghiu—Dej), Livinț (I.A.S. Codăești), Popovici (Politehnica Iași). — Cu această ultimă noutate, ne-ai sugerat tocmai o altă întrebare. Va încerca Rulmentul să ciștige seria și, de aici, să aducă din nou Bîrladul în rîndul orașelor cu echipe în divizia B? — Deși e prematur să mă pronunț în acest sens, fără îndoială însă că un asemenea obiectiv se află în centrul atenției noastre. Sigur, acest lucru îl dorim atît noi, cît și iubitorii sportului din municipiu. — In afară de antrenamentele obișnuite, ce v-ați propus pentru perioada următoare ? — Pentru obținerea unei eficiențe sporite a antrenamentelor în „familie" și totodată, pentru a evita monotonia lor, vom perfecta meciuri amicale cu echipe aflate în diverse campionate, incit, la prima etapă de campionat, să ne prezentăm cît mai bine pregătiți. Mă gîndesc, în același timp, la conștiinciozitatea jucătorilor pe care le antrenăm, dar așteptăm un mai eficient și efectiv sprijin din partea secției de fotbal, a asociației sportive ale cărei culori echipa de fotbal va încerca să le reprezinte, în competiție, cît mai onorabil. — Referindu-ne la emulația ce se anunță in ultimul timp și în fotbalul nostru, ce ne puteți spune ? — Reflectînd asupra desfășurării recentului campionat mondial de fotbal, fiecare avem cite o părere și, de aceea, am putea discuta destul de mult pe această temă. Esențial e, după părerea mea, ca fiecare tehnician să aplice în jocul echipei pe care o antrenează acele idei care pot fi însușite teoretic și practic de către elevii cu care lucrează. Firește, sunt adeptul jocului ofensiv, pentru că numai această orientare dă strălucire jocului pe care cu toții îl îndrăgim atît. CR. LALUCI § 51 ? fol timpul un pahar cu apă pentru fitind de faptul că nu era supra- a fost adus în fața instanței date § 5 , in.....iiniți«..........Minimi..........in . „întinerirea" țuicii bătrine. Dar se vegheat, susnumitul sărea gardul și fată unor repetate furturi. Astfel, in în final ma Utiliio v ' __ .. _ .............. . _____________________ _ Ionel blajinul Așa ii spuneau cetățenii lui Ion Blejeru, fostul gestionar de la magazinul mixt din Băcani. Nu se grăbea niciodată, era molcom la vînzare, număra de zece ori un rest ca să nu greșească. De fapt, nu prea știa să numere. Mai ales restul. Era credul și insuficient pregătit profesional, dar se pricepea să vindă mărfurile cu prețuri mai mari ca cele de pe factură, să falsifice chitanțele de încasare a fondului social ș.a. Un articol care costa 128 lei, de exemplu, il vindea cu 142, 140, 150 lei după cum cunoștea și el la om. Nu și-a pierdut calmul decit o singură dată cind i s-a găsit o lipsă in gestiune. Acum a devenit iar calm și blajin ca mai inainte. Așteaptă să se scurgă mai repede cele șapte luni de zile. Și-a luat cu el și o numărătoare, nu ca să învețe operațiile adunării și scăderii pe care nu le stâpinea, ci ca să numere cite zile mai are de stat. Cine sunt vinovații? La Inspectoratul județean de miliție, a venit cu sufletul la gură, Aurel Pricop din Vaslui, str. Ion Creangă nr. 11 sesizind că fiul său, Dragoș, in etate de 11 ani, jubindu-se cu arma de vinătoare a rănit-o mortal pe micuța Nicoleta Racu de 3 ani. Profitind de lipsa părinților, Dragoș a luat arma din șifonier pe care a incărcat-o și... a tras așa cum făcea cu pușca sa, dar focul de data aceasta s-a dovedit a fi tragic. Bine ar fi fost dacă alicele făceau să se aleagă praf și pulbere din neglijența acelora cărora acum nu le vine să creadă că cele intimplate sunt o crudă realitate. Dar și mai bine ar fi fost, dacă, prevăzători, părinții n-ar fi lăsat la indemina copiilor arme de foc. H.Ghiveci de... țuică ot Ghiveci de legume am mai mnintat, dar de țuică n-am gustat. Era specialitatea Fevroniei Mocanu, fostă barman la bufetul „Viișoara" al O.C.L. „Mixt" - Vaslui. Combina țuica bătrină de 32 de grade cu cea de Văleni, mai modestă in grade, sau cu apă. Ieșea un ghiveci de țuică ... tinără, in virstă de vreo 22 de grade. Cu o „fetișcană" ca asta tot să stai de vorbă la o masă ! Pe tejghea avea cam înmulțiseră „fiicele batrinei" și au inceput să trăncănească la procesul de stabilire a paternității că nu-s născute, ci „făcute". Instanța de judecată a procedat in consecință. Bolnavul de hepatită“ j Siropol Dimitrie din Birlad, str. Sterian Dumbravă nr. 32, se internase la Spitalul de adulți din localitate ca suferind de hepatită epidemică. Bolnavii vedeau că în fiecare seară acesta lipsește cîteva ore din salon, dar nu-și puneau întrebarea unde se duce. Profăcea vizite nocturne la locuința sa din apropiere, cu care prilej sustragea și diferite obiecte din proprietatea spitalului. Cind, la un control, i s-au găsit acasă: perne, pături, termometre etc. a motivat ca le-ar fi găsit intr-un sac din apropierea spitalului, dar a uitat de faptul că personalul de serviciu semnala în fiecare zi dispariția in partea cite unui obiect din cele de mai sus. De astă dată este internat din nou, dar nu la spital. Element înrăit, tinărul Marcel Chitic, str. învățăturii nr. 28 Birlad, noaptea de 3 iunie a.c., a consumat băuturi alcoolice la bufetul „Ceahlăul" și un drum spre locuința sa, cu o bară de fier, a forțat ușa unei magazii luînd două hamuri din piele, 4 ștreanguri din lanț din proprietatea unității spitalicești. Altă dată a pătruns in locuința lui Ioan Păpușoi de pe str. Republicii nr. 277 Bl. 74, sc. B,ap. 5, cu scopul de a lua o cantitate de vin, iar de la Matei Ionescu de pe str. Karl Marx nr. 47 Bl. A, sc. A, ap. 2 a sustras mai multe păsări pe care le-a vindut. La o nouă tentativă de furt a fost prins de către organele de miliție căci după cum este și proverbul „Ulciorul nu merge de multe ori la apă”. © ADUNATE țI REDATE 1 . ... ** ............... ...V------■ [UNK] [UNK].......... mmmmmm. • " si" .» " ■"* V- ß LUhi sa Ulciorul trebuia să se spargă Rubrică redactată de T. VASILESCU GHEORGHE APOSTOLII uiniHHiitiannuiinnitriiuiiiinniniînnniiitiititirniiiriiiririiiiitittiiiitiiiitiiiiiiiiniiii'itluitiIllllllliliiiiniiiiiltiuiiiiiăiiiiiniiiiiiiiiiuiniuiuiiiuatiuiiiiiBiiiitiiiiiiiiitiiiiiiiii,,,,,,,,, s