Ziarul de Sibiu, ianuarie 2006 (Anul 4, nr. 114-116)

2006-01-16 / nr. 114

Valea Oltului: Cercel - constructorul politizat "Conform legii, cea mai apropiată firmă de locul unei calamități este solicitată să intervină pentru stoparea efectelor negative și pentru stabilizarea zonei respective. Sibiul este la 30 de kilometri de locul unde a fost blocată Valea Oltului, am ajuns acolo în două ore. O altă firmă aflată la o distanță scurtă a fost Tunele SA Brașov, care au ajuns însă abia în după-amiaza celei de-a doua zile de la blocarea circulației", spune Horațiu Cercel, managerul Concefa SA, societatea care a intervenit la lucrările de pe Valea Oltului Presiuni din toate părțile Șoferii înștiințați că nu se poate trece și care aveau de ocolit 500 de kilometri au reacționat violent "Am cerut intervenția jandarmilor și mulțumesc prefectului de Sibiu, Ion Ariton, și celui de Vâlcea, Anuța Handolescu, precum și comisarului șef Mircea Bârgoz și comisarului șef Adrian Cazan", spune Cercel "După primele zile de lucru, dar mai ales după dezmorțeala ce a urmat Revelionului, a intervenit presiunea politică pentru deschiderea culoarului IV de transport auto paneuropean. Presiuni au fost și din partea responsabilității deciziilor ce trebuiau luate. Spre exemplu, în prima noapte, unii muncitori au refuzat să muncească, spunând că se prăbușesc stâncile peste el Așa că am urcat cu ei în volă, pentru ca lucrările de deblocare să nu fie oprite", povestește Cerce. Primele zile a fost mai greu. Unii muncitori au lucrat până și 35 de ore, în continuu. Abonament la bani stabilii Cu câteva zile înainte de deblocarea traficului auto pe Valea Oltului, au început să circule poveștile pe seama lui Cercel. "Aceasta nu este prima lucrare încredințată direct în condiții de calamitate pentru Concefa. Au mai fost astfel de lucrări și înainte de a fi membru PD, și în fosta și în actuala guvernare. Că sunt abonat la banii publici, este o interpretare răutăcioasă, care nu ia în calcul faptul că, peste tot în lume, societățile care lucrează în domeniul drumurilor și al căilor ferate, lucrează pe bani publici. Beneficiarii unor astfel de lucrări sunt instituțiile publice. Iar în ce privește Concefa, se omite faptul că avem și clienți privați și suntem selectați după criterii de piață, iar acuzațiile ce privesc volumul de lucrări nu se justifică, având în vedere răspândirea societății noastre, cu sucursale la Vâlcea, Gorj, Brașov și Qui", declară Horațiu Cercel. Cât privește povestea cu ministrul, lucrurile sunt pe același calapod. "Pot spune că e un articol comandat, cel în care eu apar drept un pretendent la funcția de ministru al Transporturilor. Acest lucru face parte din categoria de insinuări răutăcioase, comandate de cineva care caută să arunce o umbră asupra mea în ochii ministrului. Eu nu caut să stric relația pe care o am cu domnul ministru", adaugă Cercel. Cercel a intrat în PD la finele anului trecut. Luau suficient pentru a se isca speculați cum că a fi primit kxrime de debitare pe motive politice. Și că a râvni și la postul de mașini al tansporturlor. Avantaje si dezavantaje Lucrările ce urmează să fie realizate pe Valea Oltului așteaptă proiectarea în regim de urgență. Executarea lor va fi făcută fie în urma unei încredințări directe, fie în urma unei licitații. "încredințarea directă are avantajul faptului că lucrările vor începe repede, în 20-30 de zile. Licitația publică are avantajul unei mai mari transparențe a cheltuirii banilor publici, dezavantajul fiind timpul îndelungat necesar perioadei de atribuire între două și trei luni", comentează Horațiu Cercel Oricare ar fi soluția aleasă, pentru execuția unei noi benzi, timpul necesar va fi de minimum două-trei luni, în timp ce pentru prelungirea tunelului și executarea paletei, lucrările vor dura cel puțin cinci-șase luni. 16-22 ianuarie 2006; ANALIZA Ministrul Dobre , dans politic Dintre toți politicienii și șefii de la București care s-au perindat de când cu blocajul pe Valea Oltului, Gheorghe Dobre, ministrul Transporturilor, a fost singurul care și-a petrecut sărbătorile acolo. Drept premiu, i-au căzut în poala zvonuri cum ca ar urma sa fie schimbat din funcție. Zi de zi, ministrul Dobre a supravegheat zona: "Am fost în permanență pe Valea Oltului, la Câineni, pentru a vedea cum se desfășoară lucrările. Sărbătorile le-am petrecut aici". Din când în când, Dobre a făcut și pe gazda, pentru președintele Traian Băsescu sau pentru alți ministeri abili și secretari de stat, speculațiilor în primele zile din 2006, au început să curgă zvonurile despre faptul că ministrul a atribuit lucrări pe motive politice. "Nu comentez, nu vreau să comentez anumite lucruri pe care presa vrea să le interpreteze în diferite situații", a spus Gheorghe Dobre. Legătura cu cei de la Concefa, patronată de Horațiu Cercel, a trebuit explicată. "Cei de la Concefa au venit primii la lucrare, au acționat de la început la degajarea cantităților mari de rod care existau, au lucrat nonstop, au respectat tot ce li s-a spus de către proiectanți. Dar dacă vreți să le faceți speculații, nu aveți decât. Eu nu intru în această zonă a speculațiilor. Dacă o parte a presei face jocuri politice, nu are decât", a adăugat Dobre. Cheltuielile totale legate de deblocarea Văii Oltului în regim de urgență nu au fost calculate, deocamdată. La fel cum nu au fost calculate nici cheltuielile ce vor urma, legate de securiza Gheorghe Dobre rea zonei - lungirea tunelului de pe calea ferată, construirea paletei peste șosea - așa cum există pe Transfăgărășan -, precum și construirea unei noi benzi de circulație. Pentru această nouă lucrare, va fi selectată o nouă firmă - fie prin încredințare directă, fie prin licitație. Se pare că prima variantă va fi cea preferată, pentru a se urgenta stabilizarea zonei. Soluțiile tehnice pentru viitoarele lucrări au fost date de către trei firme de proiectare, toate din București - Consis, ISPCF și Iptana. Joturile di Hibra încep Soluția de stabilizare a zonei au dat-o proiectanții - se va prelungi acest tunel cu 108 metri - 90 de metri înspre partea din Vâlcea, 18 metri înspre partea Sibiu, iar aici va fi deviat traficul pentru a fi creată încă o bandă de circulație Im mia", un ■ IXFM SIBIU 89.9 MHz