Zori Noi, aprilie-iunie 1953 (Anul 6, nr. 1685-1760)

1953-06-10 / nr. 1743

> PROLETARI DIN m. AI COMITETULUI REGIONAL. IMR.SUCEAVA ȘI AI SFATULUI POPULAR REGIONAL ANUL VI NI 1743 MIERCURI 10 IUNIE 1953 4 PAGINI 20 BANI U INTENSE PREGĂTIRI PENTRU FESTIVAL Cu nestăvilit entuziasm se pregătesc tinerii din întreaga lume în vederea marii sărbători a păcii și tinereții de la București. Sesiunea Comitetului Executiv al F.M.T.D. care a avut loc de curând la Helsinki, în Finlanda, a arătat din plin că ideia organizării celui de. al IV-lea Festival Mondial al Tineretului și Studenților pentru Pace și Prietenie de la București a pătruns și trăește în inimile zecilor de milioane de tineri de pe întregul glob. Participând cu însuflețire la pregătirile pentru Festival tinerii de pretutindeni își manifestă viu dorința de a contribui la destinderea situației internaționale actuale, pentru încheierea grabnică a unui Pact al Păcii între cele cinci mari puteri. Festivalul a stârnit un larg ecou în rândurile tineretului din cele mai diferite straturi sociale și cele mai îndepărtate țări. Intr-un mare număr de țări au fost constituite pe bază largă comitetele naționale, regionale și locale de pregătire a Festivalului. Tinerii din toate colțurile lumii organizează manifestări în vederea consolidării unității tineretului pe plan internațional. ■ Tineretul suedez se va întâlni, de pildă, la Malmö, (Suedia) în cursul lunii acesteia cu tineretul olandez, iar în nordul Suediei, cu tineri finlandez. Pretutindeni, tinerii fac intense pregătiri pentru Festival. Ei iau parte la organizarea Festivalurilor naționale și locale, la adunări, reuniuni, întâlniri culturale și sportive, etc. Tineretul sovietic se află șiea în această împrejurare în frunluptei tineretului din întreaga lume pentru pace și prietenie. In toate republicile și regiunile Uniunii Sovietice, s-au desfășurat concursuri artistice. Cei mai buni cântăreți și dansatori, câștigători ai concursului final, vor participa la Festival. In Cehoslovacia au loc concursuri asemănătoare. Pregătiri însuflețite se fac în China populară, în R. P. Ungară, R.D. Germană, în Coreea. In Belgia s-a desfășurat un Festival Național; la Paris, în Franța, a avut loc o întâlnire sportivă internațională la care au participat mii de sportivi din diferite țări. In Brazilia și Danemarca vor avea loc în această țară Festivaluri Naționale ale Tineretului. In numeroase țări tinerii au inițiat diferite acțiuni pentru strângerea de fonduri în vederea trimiterii delegațiilor din țările coloniale și dependente la Festival. Tineretul patriei noastre, care are cinstea de a găzdui cel de al III-lea Congres Mondial al Tineretului și cel de al IV-lea Festival Mondial al Tineretului și Studenților pentru Pace și Prietenie, întâmpină această grandioasă sărbătoare a păcii și tinereții, înzecindu-și eforturile în muncă pe șantierele construcției socialismului, pentru îndeplinirea cincinalului în 4 ani. Cu sprijinul partidului și guvernului, prin munca entuziastă a tinerilor brigadieri, a întregului popor muncitor, se înalță rapid construcțiile Festivalului. Capitala patriei noastre dragi se înfrumusețează , haină de sărbătoare îmbracă și orașele și satele din toate colțurile țării. Alături de tinerii din întreaga patrie, tineretul din regiunea noastră, îndrumat de organizațiile de partid și organizațiile U.T.M., întâmpină prin noi și noi succese în muncă Congresul și Festivalul Mondial al Tineretului. In întreaga regiune au fost alese comitete de pregătire a Festivalului. Din aceste comitete fac parte stahanoviști, fruntași în producție, colectiviști și țărani muncitori fruntași în lupta pentru recolte îmbelșugate, reprezentanți ai vieții culturale, artistice, sportive, elevi, etc. Comitetele de pregătire a festivalului desfășoară o largă muncă în vederea antrenării masselor largi de oameni ai muncii la pregătirea și întâmpinarea Festivalului. Hotărîți să întâmpine Congresul și Festivalul cu noi succese, în muncă, tinerii de la centrul mecanic din Botoșani s’au angajat să îndeplinească planul lor anual de producție până la 15 August. Mii de alte însuflețite angajamente au răsunat în adunările care au avut loc în organizațiile de bază U.T.M. din regiune, după prelucrarea Apelului C.C. al U.T.M. Traducând în viață angajamentele luate, brigada de tineret condusă de utomistul Sacovei Gheorghe de la fabrica „Străduința“ din Ițcani, depășește zilnic planul de producție cu 35—45 la sută. 2192 tineri din orașul Botoșani au luptat în luna Mai pentru a obține noi succese în producție în cinstea Festivalului. Tractoristul Băieșu Vasile de la G.A.S. Sadoveni-Trușești depășește zilnic planul de producție cu 25 la sută și execută numai lucrări de bună calitate. Tinerii colectiviști din Săveni, Adășeni și Vlăsinești s’au situat fruntași la întreținerea culturilor. Tinerii din regiunea noastră au întreprins numeroase acțiuni pentru înfrumusețarea orașelor, comunelor și satelor. Mii de tineri au muncit voluntar 84.950 ore pentru a îmbrăca în haină de sărbătoare fiecare colț al regiunii. Prin muncă voluntară au fost amenajate 195 terenuri sportive și 34 parcuri ale pionierilor, s-au reparat 125 cămine culturale, 120 podețe și s’au curățat 14.520 ha. izlaz. înflăcărați de dorința de a întâmpina sărbătoarea păcii și tinereții cu noi succese în activitatea cultural-educativă și sportivă, tinerii din regiunea noastră au organizat noi echipe artistice, pregătesc noi programe artistice și au intensificat activitatea sportivă. O rodnică activitate desfășoară echipele căminelor culturale din comunele Vama, Moldovița, Câmpulung-Est și altele. In raionul Dorohoi au fost formate două ansambluri de gimnastică ritmică în care sunt cuprinși 1.000 tineri. Mii de tineri, dornici ca delegațiile tineretului din lumea întreagă care vor veni la Festival să rămână cu o amintire cât mai plăcută, pregătesc daruri legate de specificul muncii lor. Pregătirea Congresului și Festivalului se desfășoară pretutindeni cu succes, înainte, spre noi victorii în întâmpinarea celui de al III-lea Congres Mondial al Tineretului și celui de al IV-lea Festival Mondial al Tineretului și Studenților pentru Pace și Prietenie, EA -------------la acest număr:----------------Au ales comitetele pentru pregătirea Festivalului (pag. 2-a). • O gazetă cetățenească părăsită (pag. 2-a). • Țările de democrație populară pe drumul construirii socialismului (pag. 2-a). • Combaterea pestei aviare (pag. 3-a).• Mai multă preocupare pentru gospodărirea orașului Suceava (pag. 3-a). • Cercurile de afaceri din Europa Occidentală se pronunță împotriva îngrădirilor în comerțul internațional (pag. 3-a —4-a). • Evenimentele din Coreea — Comunicatul părții coreeano-chineze (pag. 4-a). Pe întinsul regiunii noastre Succese în producție la fabrica „Străduința“ Neam Succesele oamenilor muncii din patria noastră cresc cu fiecare zi ,și duc neîncetat la consolidarea regimului democrat-popular, la satisfacerea tot mai din plin a nevoilor lor materiale și culturale mereu crescânde. Cu unele asemenea succese se pot mândri acum muncitorii, tehnicienii și inginerii fabricii de încălțăminte „Străduința“ Ițcani. Desfășurând cu elan sporit întrecerea socialistă, ei au îndeplinit planul de producție global în luna Mai în proporție de 100,04 la sută, iar la sortimentele principale, planul de producție a fost îndeplinit în proporție de 111,76 la sută în sectorul tăbăcărie și 102,5 la sută în sectorul încălțăminte. In aceiași perioadă de timp, față de luna Aprilie, productivitatea muncii a crescut cu 12 la sută, iar la piele și ață au fost realizate economii în valoare de 10.095 lei. Dacă până la începutul lunii Mai, calitatea produselor la această fabrică lăsa încă mult de dorit, prin controlul obștesc și prin activitatea intensă a punctelor atemiste de control la locurile de muncă, în cursul lunii Mai s’a îmbunătățit simțitor calitatea produselor. In îndeplinirea și depășirea planului s’au evidențiat, în sectorul tăbăcărie, secția tăbăcit minerale, condusă de maistrul Glazer Carol, care a depășit planul cu 18,12 la sută, iar secția tăbăcit vegetal, condusă de maistrul Ciubotaru Ițic, a depășit planul cu 5,5 la sută. Deasemeni s’a evidențiat în sectorul încălțăminte, secția stanță condusă de maistrul Sechter Filip și secția tras, condusă de tov. Paiuc Arcadie, precum și fruntașii în producție Lazu D., Iancu Strul, Tofan Emilian, Abogătoaie Olga și alții, care s-au situat în fruntea întrecerii socialiste. In cinstea celui de al III-lea Congres Mondial al Tineretului și a celui de al IV-lea Festival Mondial al Tineretului și Studenților, pentru Pace și Prietenie, care va avea loc în scumpa noastră patrie, tinerii din fabrica „Străduința“ și alături de ei întreg colectivul fabricii, sunt mândri că în țara noastră vor fi găzduiți tineri luptători pentru pace din întreaga lume și de aceea intensifică tot mai mult întrecerea socialistă pentru succese deosebite. Ei știu că acest Festival va dă posibilitate ca noi masse de tineret să întărească rândurile milioanelor de luptători pentru pace și prietenie și va constitui un nou pas făcut pe calea întăririi păcii în lumea întreagă. In întâmpinarea acestei mari sărbători a păcii și prieteniei, colectivul fabricii vrea să dovedească prin fapte în producție și prin darurile ce le va trimite Festivalului că toți muncitorii, tehnicienii, inginerii și funcționarii săi sunt prieteni nedespărțiți ai luptătorilor pentru pace din lumea întreagă. ■M. ZEILIG corespondent DIN TARA CONSTRUCTORILOR COMUNISMULUI Grija statu Partidul Comunist și Guvernul Sovietic luptă permanent pentru bunăstarea poporului, pentru înflorirea lui, pentru satisfacerea maximală a nevoilor lui materiale și culturale în continuă creștere. Una din manifestările grijii pentru bunăstarea poporului este organizarea odihnei oamenilor sovietici. Constituția U.R.S.S. asigură tuturor oamenilor sovietici un concediu anual plătit. Statul a pus la dispoziția oamenilor sovietici o largă rețea de sanatorii, case de odihnă, parcuri de cultură etc. Numărul muncitorilor și funcționarilor care își petrec concediul în case senatoriale crește an de an. Anul acesta, de pildă, în Uniunea Sovietică, în sanatoriile și casele de odihnă aparținând sindicatelor vor putea merge prin asigurările sociale peste 3.000.000 de oameni, adică cu 250.000 de oameni mai mulți decât în anul 1952. Sezonul de vară în stațiunile climaterice a început lui pentru odihna oamenilor muncii Pentru In orașul Stalino centrul bazinului carbonifer din Ucraina — funcționează în prezent aproximativ 2.400 de magazine și întreprinderi pentru alimentația publică. Capacitatea de cumpărare a populației, compusă în marea ei majoritate din mineri, metalurgiști și constructori de mașini crește an de an. Cu toate că prețurile cu amănuntul au fost reduse la mărfurile industriale și alimentare, numai în cursul ultimilor doi ani rulajul mărfurilor societăților comerciale din acest oraș a crescut cu 1.000.000 de ruble. Rețeaua comercială a orașului se lărgește necontenit. In anii 1951—1952, de pildă, numărul magazinelor,""chioșcurilor și întreprinderilor pentru alimentația publică s’a mărit cu peste 450 unități, buna aprovizionare a populației 6.868 Mulgătoarea Claudia Mihailovna Loșcenova, Erou al Muncii Socialiste, din colhozul „Stalin“ raionul Luhovița, regiunea Moscova este bine cunoscută pentru munca ei încununată de succes. Anul trecut, fiecare din cele 300 de vaci a dat câte 4.509 kg. lapte, iar C. M. Loșcenova a obținut de la fiecare vacă câte 6.868 kg. lapte. Anul acesta și-a luat angajamentul să obțină de la fiecare vacă câte 7.000 kg. lapte. Dlavdia Mihailovna își împărtășește experiența tovarășelor sale ; în prezent, în raionul Luhovița se numără zeci de mulgătoare care lucrează după metoda Loșcenovei, obținând în curs de un an câte 4.000 kg. de lapte dela fiecare vacă. 1 kg. de lapte dela fiecare vacă Pentru o mare productivitate a oilor caracul Institutul unional de cercetări științifice în domeniul creșterii oilor caracul a organizat o serie de noi stațiuni experimentale în Crimeea, Ucraina și regiunea Astrahan. Oamenii de știință, în strânsă colaborare cu crescătorii de oi caracul, obțin noi rase de caracul de mare productivitate, adaptate la condițiile climaterice ale acestor regiuni. (Agerpres).