Zori Noi, februarie 1957 (Anul 10, nr. 2858-2882)

1957-02-01 / nr. 2858

Pagina 2-a ZORI NOI „Secretul" succeselor noastre la reparații Stațiunea de mașini și tractoare din Dorohoi avea de reparat în iarna aceasta 65 tractoare precum și un mare număr de mașini agricole. Pînă zilele trecute, s-au reparat și recepționat 34 de tractoare, 2 tractoare rutierr, 4 remorci cisterne, remorcile tractor și plugurile precum și o mare parte din semănători, cultivatoare, discuitare, remorci-dormitor și altele. Planul de reparații la tractoare și mașini agricole a fost realizat pînă deunăzi la proporție de 60 la sută. Reparațiile efectuate pînă acum sunt de bună calitate și după cum se prezintă lucrările, reperarea par curii de tractoare și mașini agricole va fi gata înainte de termenul stabilit, adică înainte de 20 februastie. In ce constau „secretul“ succeselor noastre la reparații? De la bun început trebuie spus că e vorba de o permanentă preocupare, pentru crearea condițiilor corespunzătoare de muncă și viață mecanizatorilor, pentru organizarea muncii și asigurarea necesarului de piese. Sn primul rînd, atelierul mecanic a fost dotat... cu cheile care lipseau, un comparator, 4 micrometre; a fost apoi instalat bancul radial și podul rulant acționat electric. S-au luat din timp măsuri ca încălzitul ateierului să nu se mai facă cu lemne ca cu motorină, prin instalarea unui dispozitiv cu injector. Condiții bune de muncă au fost create și mecanizatorilor care lucrează la reparatul mașinilor agricole. In preocupările noastre a stat de altfel și asigurarea unei mîncări consistente și ieftine ca și amenajarea dormitorului și procurarea lemnelor necesare. De pe terenul gospodăriei anexe, stațiunea și-a procurat legumele și zarzavaturile necesare cantinei pe timp de iarnă și tot din gospodăria anexă stațiunea procură carnea necesară. Hrana la cantină este consistentă și ieftină astfel că în zilele cînd se dă de două ori carne, la prînz și seara, prețul mîncării pe o zi atinge numai 4,50 lei După ce s-au creat condiții bune de muncă și vieță mecanizatorilor, conducerea stațiunii a acordat o atenție deosebită organizării muncii în ateliere. In primul rind s-a constatat gradul de uzură al tractoarelor, constatări în baza cărora am început să procurăm piesele necesare și s-a alcătuit planul tehnico-organizatoric. La alcătuirea planului au participat mecanizatori fruntași ca Ilie Botezatu, Petru Ciim și alții. Intr-o ședință de producție cu toți mecanizatorii s-a prelucrat planul de reparații. S-a organizat munca de reparații pe ansamble și subansamble. In total pentru reparat s-au organizat 16 posturi cărora li s-au repartizat sarcinile de plan pe perioada aceasta. La reparat motoare, de pildă, s-au organizat 4 echipe compuse din cei maii buni mecanizatori, șefi de brigadă și mecanici de sector, la reparat șasiuri, diferențiați, cutii de viteză, s-au organizat 6 echipe etc. Pe lîngă acestea mai funcționează două echipe pentru repararea și trierea pieselor la fiecare post de lucru. Lucrul a început mai întîi la motoarele care necesitau un volum mai mare de reparații. In vederea astgurării unor reparații durse s-a stabilit următoarea regulă: înainte de a fi montate, organele și piesele să se cerceteze din punct de vedere al calității lor de către mecanicul controlor. O parte din segmenții pentru tractorul K. D., procurați prin baza nr. 14 erau necorespunzători, fapt pentru care mecanicul controlor i-a respins, îndrumare și control în munca de reparații acordă de altfel și mecanicul șef, șeful atelierului etc. In stațiunea noastră se acordă importanța cuvenită ședințelor de lucru. In fiecare săptămînă sâmbăta, în ședință de lucru, se analizează ritmul și calitatea reparaților, greutățile ce le întîmpină echipele la locul de muncă după care conducerea stațiunii ia măsuri pentru îmbunătățirea muncii... Intr-o ședință de lucru mecanizat, uii au sezisat, de pildă, că lipsesc în atelier bucșele, fior rotund pentru șuruburi, electrozi sudură etc. care, bineînțeles, ulterior au fost procurate. Succesele în munca de reparații au fost posibile și datorită faptului că conducerea stațiunii primește un sprijin prețios din partea organizației de partid. Organizația de partid și comitetul de întreprindere s.au ocupat de mobizarea și antrenarea mecanizatorilor în întrecerea socialistă. Succese importante în munca de reparații obțin comunitul Petru Clim, ustenistul Gh. Broscăuțeanu, Ștefan Mihăilescu, Ion Dubir și alții ca ei, care, zilnic, realizează și depășesc normele de lucru. Pentru ca toți mecanizatorii să-și realizeze normele de lucru, prin stația de radioficare, prin articole la gazeta de perete, în ședințe și prin alte mijloace sunt popularizați fruntașii în producție și metodele lor de lucru iar codașii sunt aspru criticați. Muncitorul Ilie Botezatu, fruntaș în munca de reparații, l-a criticat prin stația de radioficare pe Gheorghe Lupu pentru faptul că lipsea nemotivat de la serviciu și făcea lucru de proastă calitate. Lui Constantin Pătțătescu i s-a făcut caricatură.la gazeta de perete, pentru că ținea oamenii de vorbă în timpul lucrului etc. Ca re* Z"hat, cei criticați și-au schimbat atitudinea față de muncă. Alături de , ceilalți mecanizatori din stațiune, ei luptă acum pentru terminarea reparațiilor la timp și de calitate. Făcînd reparații de calitate și grăbind ritmul lor, ne vom achita cu cinste de sarcinile, trasate de rezolutia plenarei C.C. al P.M.R. din 27—29 decembrie 1956, vom reuși, ca stațiunea noastră sa facă ani acesta lucrări de mai bună calitate la gospodăriile colectivă și întovărășirile agricole pe care stațiunea le deservește pentru ca acestea să obțină producții sporite la hectar și să devină centre puternice de atragere a țărănimii muncitoare pe calea cooperativizării agriculturii. FLORFA percuta directorul S. M. T. Dorohoi -O Imbunătățirea sistemului de contractare și achhiziții de animale, lapte și produse lactate in vederea aplicării hotărîrilor plenarei C.C. al P.M.R. din decembrie 1956, privind dezvoltarea agriculturii, a industriei producătoare de bunuri de consum (ridicarea nivelului de trai al popusllației, a fost semnată de Consiliul de Miniștri hottîrea cu privire la extinderea și Îmbunătățirea sistemului de contractare, și achiziții de animale, lapte și produse lactate. Hotărîrea prevede acordarea de avantaje celor care contractează cu organizațiile de stat sau vind la achiziții animale și produse animale. Aceste avantaje stimulează creșterea și îngrășarea de animate și producția de produse animale In gospodăriile colective, cooperativele agricole de producție, întovărășirile de cuncători de animale, întovărășirile agricole, asociațiile simple de producție și Ingo,pielăriile individuale. Astfel, hotărîrea acordă prime penru podările de animale din anumite luni. Aceste prime sunt la porci de 0,80 iei per kg, iar la vite mari, mînuăți și viței de 0,50 iei per kg. Producătorii contractanți au de asemenea posibilitatea ca, în raport cu numărul de animale contractate, benficiile de scutiri merg'nd pînă la achitarea integrală a cotelor prin reducerile ce li se acordă pentru animalele predate prin contract. Cei care încheie contracte pentru un număr mai mare de animale prîmesc prime în bani sau măfuri. In afară de aceste avantaje, producătorii pot cumpăra mărfuri din corre țul de întîmpinare, talpă și piele. Gospodăriile apride colctive precum și celelalte cooperative din agrcultură se bucură de sporuri peste prețurile de bază între 5—10 la sută pentru srări de anmale cu contract. Contractele de vite mari, mînzați și porci cu termen de expirare în anul 1957, încheiate p'nă la apariția hotărîrii, vor fi aduse la îndeplinire în condițiile prevăzute în aceste hotărîri. Contractele de vitri cu termen de expirare în anul 1957, încheiate pînă la apariția hotăririi, vor fi îndeplinite în condițiile prevăzute de contract, iar contractele de fapte și produse lactate, încheiate pînă la apariția acestei hotărri, vor fi îndeplinite în cond țite prevăzute în această hotărtre, penten C"uitetile eșalonate prin contract a fi livrate după data amriui ° i Wg țr'î. Creșterea animalelor și livrarea lor pe bază de contract în condițiile pre terilor hotăririi va de la creșterea veniturilor tuturor categoriilor de nospnd’rii agricole care vînd organiza'iilor de stat — prin achiziții sau contractări — animale, lapte și produse lactte și va contrbui la intensificarea schimbului inre oraș și sat, la îmbunătățirea aprovizionării populației. iunea rodnicii la Herghelia plin ------ Rădăuți ------ Pînă la 24 ianuarie, mecanizatorii de la Herghelia de stat din Rădăuți au revizuit și reparat 20 tractoare agricole, 8 pluguri de tractoare, 6 semănători I.A.R., 4 distuitoare 3 cultivatoare și alte mașini agricole. Fiecare tractorist și-a revizuit și a contribuit efectiv la renavarea tractorului și agregatelor repartizate lui pentru anul 1957. Așadar repararea tuturor mașinilor și afrreb mtel r s-a terminat cu o lună înainte de termen. In prezent mecanizatorii repară 5 tractoare ale altor cntități pentru a realiza venituri și economii. Pentru crearea fondului centralzat al statului, Herghelia de stat Rădățî s-a angrrjat să predea statului în anul 1957 următorele cantități de mărfuri: 400 kg. miere albine; 375 m. 1-pre vacă; 17 tory; carne bovine-porcine; 450 tone cartofi, 6 tone gîu, 15 tone secară. In vederea îndeplnnrii acestor sarcini s-au transportat pe locurile de producție 20 vagoane îngrășăminte chimice, s-a îngrășat cu bălegar putred de la grajd 102 ha, iar pentru însămințările de primăvară s-au selactat 40 tone secară sămînța etc. I Coresp. I. CIMPIANU Informații Pronosport Duminică 3 februarie a. c. are loc concursul Pronosport Nr. 5 al cărui program este axat pe 8 meciuri din campionatul italian și 4 meciuri de cupă a Franței. La acest concurs, buletinelor cu zero rezultate li se acordă următoarele premii : 1 motocicletă V. J. 2 motociclete Jawa, 3 aparate de radio „Armonia“ și două aragazuri cu trei ooihiri și cu butelie. In Regiunea Suceava concursul Pronosport nr. 5 se închide si îmbătă 2 februarie a. c. Mr.. 2858 Consiliul de Miniștri al Republicii Populare Rămâne HOTARÎRE privind contractarea de legume, zarzavaturi, fructe și semințe de legume In scopul unei mai bune aprovizonări a populației cu legume, zarzavaturi și fructe și asigurării la aceste materii prime a industriei alimentere ; pentru cointeresarea producătorilor în vederea extinderii suprafețelor cultivate și creșterii producției de legume și zarzavaturi la hectar, precum și pentru specializarea producătorilor în aceste culturi. Consiliul de Ministri al Republicii Populare Romîne HOTĂRĂȘTE: 1. Comitetele executive ale sfaturilor populare regionale, al orașului București și ale orașelor de subordonare regională, raională cît și comitetele executive ale sfaturilor populare raionale, care au sub îndrumare și controlul lor organizații comerciale sau filiale ale acestora, pentru aprovizionarea cu legume, zarzavaturi și fructe, vor lua măsuri ca aceste organizații să testocmească și să supună spre aprobarea lor planul de aprovizionare cu aceste produse, controlând și sprijinind îndeplinirea contractelor, cu producătorii. Totodată vor atrbui fabricilor care folosesc legume, zarzavaturi și fructe ca materii prime, zone de contractări și achiziții în bazinele dn jurul fabricilor, pentru întregul lor necesar, atribuind în același timp zone de contractare și achiziții și pentru celelalte «uniiuți contractante. Vor sprijini de asemenea unitățile care au sarcini de livrare la export și pentru fondul centralizat in vederea realizării planurilor respective. " ' 2. Organizațiile comerciale locale „Aprozar“, întreprinderile „Fructexport“ și fabricile de conserve ale industriei alimentare vor încheia contracte cu producătorii pe Linul sau mai mulți ani pentru cultivarea legumelor, zarzavaturilor, cartofilor timpurii și fructelor, pînă la acoperirea cantităților necesare realizării planului de achiziții. Unitățile cooperației de consum vor putea achiziționa și contracta produsele de mai sus în aceleași condiții, în toate comunele. întreprinderea de stat pentru achiziționarea, producerea și valoniarea semințelor (I.S.A.P.V.S.) va contracta cu producătorii cantitățile de semințe de legume, de zarzavaturi și cartofi, necesare realizării sarcinilor de plan. 3. Gospodăriile agricole colective, cooperativele agricole de producte, întovărășirile și asociațiile de producători agricoli, precum și producătorii individuali care vor încheia contracte pentru cultivarea de legume, zarzavaturi, carton timpurii, fructe și semințe de legume vor beneficia de următoarele avantaje : a) Li se acordă împrumuturi anuale prin Banca Agricolă pentru procurarea semințelor și materialelor necesare produției. b) Gospodăriile agricole colective, cooperativele de producție, întovărășirile și asociațiile de producători agricoli, precum și cătorii individuali specializați produs grădinărie, care vor încheia contracte pe o durată mai mare de 3 ani, pe lîngă împrumuturile de mai sus vor primi de la Banca Agricolă împrumuturi suplimentare pentru amenajarea de suprafețe noi irigate și procurarea utilajului și instalațiilor necesare grădinăritului. Aceste împrumuturi se vor acorda, conform anexei nr. 2, cu o dobîndă redusă la jumătate față de cea practicată. Restituirea împrumuturilor suplimentare se va face începînd din al doilea an de executare a contractului eșalonat în rate pe termene de livrare a produselor contractate. c). Li se acordă reducerea impozitelor agricole pentru suprafețele contractate, cu condiția executării tuturor obligațiunilor contractuale, după cum urmează : — la contractele încheiate pe un an, 25 la sută, — la contractele încheiate pe 2 sau mai mulți ani cu 40 la sută. Producătorii care vor iriga suprafețe noi și vor executa toate obligațiile contractuale, vor beneficia de următoarele reduceri: — la contractele încheiate pe un an, 30 la sută. — la contractele încheiate pe doi sau mai mulți ani, 50 la sută. Reducerile de imnozi prevăzute mai sus nu sunt cumulative. d) . Unitățile contractante vor înlesni producătorilor contractanți procurarea, la prețul de desfacere cu amănuntul, a materialelor, îngrășămmintelor chimice și semințelor necesare asigurării producției contractate. Comitetul de Stări al Planificării va repartiza ministerelor și organizațiilor centrale tutelare de unități contractante, în termen de 10 zile de la data prezentei hotărîri, canhtărie, necesa de cherestea și geamuri, iar ministerele furnizoare vor lua măsuri de livrare efectivă in termen de 15 zile de la primirea repartiției. Motetenul Agriculurii prin I.S.A.P.V.S. va pune la dispoziție unităților contractante cantitățile și sortimentele de semințe necesare, în termen de 15—30 zile înainte de însămînțare. Banca de Start a P.P.R. va pune în dispoziția unităților cu sarcini de contractare credite pe termen scurt pentru plata mărfurilor și semințelor o,are ,ar vinde producătorilor contractanți. e) La culturile irigate, unde se folovesc motoare și pompe, unitățile Ministerului Industri Petrolului vor vinde producătorilor contractanți carburanții și lubrefianții necesari din cota fondului pielii, la prețurile de desfacere cu amănuntul, pe baza adeverințelor eliberate de comitetele executive ale sfaturilor populare respective, calculîndu-se necesarul, în raport cu suprafața contractată și în conformitate cu normele de consum în vigoare ale motoarelor respective. 1 1 f) . Pentru prevenirea atacului de dăunători asupra culturilor și pentru combaterea acestora, producătorii contractanți vor primi la timp contra plată insectofungicidele necesare, prin unitățile contractante. Ministerul Agriculturii va pune tot termen util la dispoziția unităților contractante ca unitățile necesare de insecto fungicide și aparatura existentă. g) Stațiunile de mașini și tractoare din zonele legumicole vor fi dotate cu motoare, pompe, mașini și utilajul necesar irigării culturilor, organizînd în acest scop brigăzi specializate. Unitățile cu sarcini de contrastare pot sprijini producătorii contractanți prin închirierea de utilaje pentru irigat. h) . Pentru căpșunile cultivate cu așternut de paie se va acorda producătorilor contractanți un snor de 20 la sută la prețul de achiziții stabilit de comitetele executive ale sfaturilor populare regionale și al orașului București. Producătorii contractanți care aduc produsele la centrele de recepție vor primi plata transportului conform tarifelor în vigoare pentru distanța ce depășește 5 kma, socotită de în comuna sau satul pe a cărui teritoriu se află cultura contractată. 4. Unitățile contractante Banca Agricola vor urmări ca împlprumuturile să fie folosite numai în scopul pentru care au fost acordate producătorilor și să fie restituite în termenele contractuale. 5. Prețurile pentru legumele, zarzavaturile, cartofii timpurii și fructele contractate vor fi stabilite de către comitetele executive ale sfaturilor populare regionale și al orașului București, diferențiat pe soiuri, calități, bazine de producție sau comune și sezon, pe baza îndrumărilor comitetului pentru prețuri. Pentru semințele de legume și cartofi de sămînță prețurile se vor stabili de către comitetul pentru prețuri, la propunerile Ministerului Agriculturii. 6. Pentru cantitățile de legume și fructe recepționate și efectiv exportaten stare proaspătă se vor plăti producătorilor prime de catitate. 1 De asemenea se vor plăti prime de calitate și pentru cantitățile de caise, piersici, vișine și cireșe necesare executării planului de producție de compoturi pentru export și pentru castraveții cornișori livrați la export în stare murată. Primele de calitate sunt cele stabilite prin anexa nr. 3 reprezentind prime plafon, in limita cărora comitetele executive ale sfaturilor populare regionale și al orașului București vor putea aprobă primele bazine de produție sau comune, în funcție de producție și de condițiile de calitate a produselor, la propunerea organizațiilor cu sarcini de livrare pentru export. La produsele achiziționate pentru export primele de calitate aprobate de comitetele executive ale sfaturilor populare regionale și al orașelul București se aplica la prețurile de achiziții stabilite pe bazine de producție sau... ca trame. 7. Comitetele executive ale sfaturilor populare regionale și ale orașului București, precum ți ministerele și organizațiile centrale economice cu sarcini de achiziție vor putea dispune ca unitățile achizitoare să plătească drept avans asupra producției la fructele de toamnă și soiurile superioarei de vară pînă la 25 la sută din valoarea producției. Aceste avansuri se acordă din fondurile de achiziție cu 20—30 zile înainte de perioada de recoltare. De asemenea ele vor putea dispune cumpărarea în custodie de legume, zarzavaturi, cartofi, arpagic și fructe, care să rămînă în păstrarea producătorilor vînzători pe timp de iarnă, cu acordarea de avans și la prețurile în vigoare din zina ridicării produselor." 8. Contracteze pe mai mulți ani pentru livrările de legume, zarzavaturi, cartofi timpurii și fructe încheiate de unitățile contractante în baza H.C.M. nr. 205 din 1955, 223 din 1936 și 1.572 din 1956 râmîn valabile pînă la expirarea lor, contractanții beneficiind totodată și de avantajele acordate prin prezenta hotărîre. 9. Ministerul Comerțului Interior și comitetele executive ale sfaturilor populare regionale și al I.Caracului București răspund în egală măsură de aducerea la îndeplinire a prevederilor prezentei hotărîri. In același timp răspund și celelalte ministere și organe centrale de îndeplinirea sarcinilor ce le revin: Ministerul Comerțului Interior, Ministerul Agriculturii, împreună cu ministerele care au sarcini de achiziții și contractare și Centrocoop vor elabora, în termen de 16 zile de la apariția prezentei hottărîri, instrucțiuni normative și contractul tip. 1 10. Se abrogă H.C.M. nr. 223 din 1956 și 1.572 din 1956, precum și orice alte dispoziții contrare prezentei hotărîri. . ¹ Președintele Consiliului de Miniștri CHIVU STOICA BUCUREȘTI 29 ianuarie 19S7. ~v