Zori Noi, mai 1957 (Anul 10, nr. 2935-2958)

1957-05-03 / nr. 2935

Pagina 9-n ZORI NOI Mitingul și demonstrația oamenilor muncii din orașul Suceava (urmare din pag. la) oamenilor muncii in lupta pentru aprovizionarea magazinelor cu tot mai multe bunuri de larg consum. In această zi de măreață sărbătoare colectivul de muncă al acestei întreprinderi cinstește fruntașii in producție, inovatorii, pe acei muncitori care aplică metode înaintate de muncă și luptă pentru extinderea lor și care au contribuit la îndeplinirea angajamentelor luate în cinstea zilei de 1 Mai. Printre aceștia se numără și Constantin Murărescu de la stanțe, cel care a economisit 122 kg. talpă, Avram Enciu și alți 46 de fruntași în producție. In rînduri compacte trec colectivele de muncă ale întreprinderilor de Industrializarea cărnii, a fructelor, Topilaria de in și altele. Fiecare din aceste întreprinderi a raportat Partidului că și-a îndeplinit înainte de termen , angajamentele luate în cinstea zilei de 1 Mai. Muncitorii de la Topitoria de ii au lucrat cu hotărire îndeplinind cu două zile înainte planul de producție pe luna aprilie. Noua linie tehnologică de producție pe care colectivul de muncă al acestei întreprinderi s-a angajat s-o monteze este gata să intre in exploatare. Prin munca neobosită a mecanicului șef Adolf Schuster, a mecanicilor Gheorghe Papuc, Silvestru Constantiniuc și Sile Papuc a fost montat complexul de agregate noi, printre care o zdrobitoare tip „Nicovala”, o turbină de melițat, 3 zdrobitoare medii, un înnobilator, două scuturătoare, 5 melițe semireglabile și altele. Cu însemnate realizări au întîmpinat măreața sărbătoare, de 1 Mai și muncitorii și tehnicienii de la întreprinderea de industrializarea cărnii din Burdujeni. Ei au dat peste plan, in cinstea zilei de 1 Mai, 20 tone de carne preparată. Cu realizări asemănătoare au întîmpinat măreața sărbătoare și muncitorii de la întreprinderile Prodavicola, fabrica de unt, fabrica de marmeladă și altele. In fruntea coloanei meșteșugarilor, un cooperator poartă un steag roșu de producție al cooperativei „Textila” Suceava. Graficele ce urmează și pe care săgețile indică o creștere însemnată a producției și productivității muncii dovedesc hărnicia lucrătorilor de aici și exprimă totodată hotărîrea lor de a munci câ mai bine pentru a păstra steagul pe mai departe. Prin fara tribunei continuă să treacă rînduri nesfîrșite de manifestanți. Atenția generală e atrasă de cele cîteva care alegorice. Carele alegorice ale O.C.L. Produse Industriale și O.C.L. Produse Alimentare reprezintă bogăția de sortimente puse la îndemîna oamenilor muncii. Coloane nesfîrșite de demonstranți aclamînd și strigînd lozinci își manifestă dragostea față de partidul nostru care ne conduce din victorie în victorie în lupta pentru construirea socialismului, spre o viață materială și culturală mai bogată. Trec apoi grupuri de delegați ai muncitorilor din gospodăria agricolă de stat Ițcani. Ei privesc spre tribuna oficială mîndri vrînd parcă să spună: „In cinstea marii sărbători, noi muncitorii din gospodăria agricolă de stat Ițcanii am luat toate măsurile pentru terminarea la timp a însămințării lor de primăvară, iar în sectorul zootehnic am mărit producția de lapte pe cap de vacă, furajată”. Au mai demonstrat muncitorii sanitari, muncitorii din învățămînt și din alte instituții care și-au manifestat recunoștința pentru grija ce le-o poartă partidul și guvernul. In acordurile unui marș sportiv, spre tribună se revarsă un adevărat torent de tineret. Vine coloana sportivilor. Se impresionează alinierea desăvârșită, pasul sigur și viguros al acestor tineri cărora regimul democrat popular le-a deschis mari posibilități de a crește oameni robuști și sănătoși. lui In adierea ușoară a viațiiprimăvăratec zecile de steaguri ale diferitelor colective sportive menea valurilor unduiesc asemării. Trec sportivii colectivelor „Progresul”, „Recolta“ „Voința“. Cu aceiași vigoare tinerească defilează elevii din școlile profesionale și medii, viitoarele cadre necesare construcției socialismului. In aceeași coloană, cot la cot, cu colegii lor români, defilează și elevii secției ucrainene de pe lingă școala medie „Ștefan cel Mare”. Regimul de democrație populară, datorită înțeleptei politici a partidului în problema națională, le-a asigurat cele mai bune condiții de studiu și viață. Pe fețele tuturor elevilor citești sănătatea, voioșia încrederea in viitorul lor fericit. Dreptul la învățătură numai în vremurile noastre a devenit un bus x al tuturor tinerilor. In școlile noastre au condiții optime de învățătură. Au la dispoziție internate, statul le dă celor mai merituoși burse, sunt instruiți de cadrele cele mai calificate pentru a-și însuși o temeinică cultură și a deveni cetățeni folositori patriei noastre socialiste. Demonstrația oamenilor muncii din Suceava închinată zilei de 1 Mai a luat sfîrșit. Și anul acesta ziua de 1 Mai a prilejuit o demonstrare a voinței de a traduce in viață hotărîrile partidului și guvernului, de a păși cu încredere pe drumul construirii socialismului și apărării păcii. După amiază în parcurile și sălile orașului au avut loc manifestări artistice și sportive. ★ ★ ★ Cuvîntarea tovarășului Ion Martalogu (urmare din pag. 1-a) Succesele hotărîtoare obținute de poporul nostru muncitor, sub conducerea partidului, in construirea bazei economice a socialismului, înfăptuirile de pină acum a sarcinilor trasate de Congresul al II-lea al P.M.R., au făcut din țara noastră, în trecut slab dezvoltată, din punct de vedere economic, o țară industrial agrară în plină dezvoltare, în care știința și cultura devine tot mai înfloritoare. Țara noastră, cunoscută în trecut ca una din cele mai înapoiate din punct de vedere industrial, lipsită de o industrie constructoare de mașini, s-a transformat în anii regimului democrat-popular într-o țară cu o puternică industrie constructoare de mașini și utilaje, a cărei producție este apreciată pe piața mondială. In China, India, Egipt, etc., lucrează numeroase tractoare, utilaj petrolifer, strunguri, mașini agricole, poartă marca „Fabricatoare în R.P.R.Oamenii muncii, sub conducerea Partidului Muncitoresc Român, desfășoară acum larg lupta pentru traducerea în viață a mărețelor sarcini trasate de Plenara Comitetului Central din decembrie anul trecut. Prevederile hotărîrilor plenarei au creat un puternic avînt în producție în folosirea rezervelor interne, pentru creșterea productivității muncii și reducerea prețului de cost, în luptă pentru cooperativizarea agriculturii. Tovarăși. Oamenii muncii sunt convinși că preocuparea de căpetenie a partidului și guvernnului este ridicarea permanentă a nivelului de trai material și cultural al poporului, pe baza dezvoltării industriei și agriculturii. Succesele obținute în producție au permis partidului și guvernului să ia în ultimul timp o seamă de măsuri care au dus și vor duce la îmbunătățirea nivelului de trai al celor ce muncesc. Răspunzind cu înflăcărare grijii pe care o manifestă partidul nostru pentru creșterea permanentă a nivelului de trai al oamenilor muncii și luptînd pentru aplicarea sarcinilor trasate de Plenara Comitetului Central al Partidului din decembrie 1956. Colectivele de muncitori, ingineri și tehnicieni din întreprinderile regiunii noastre și-au îndeplinit cu cinste sarcinile de plan pe primul trimestru al anului. Unitățile aparținînd Direcției regionale silvice Cîmpulung au realizat planul producției globle în proporție de 144 la sută, iar planul productivității muncii lor, depășit cu 9,7 la sută. Fabricile aparținînd Trustului de industrializare a lemnului Fălticeni au realizat planul producției globale cu 126,8 la sută, iar productivitatea muncii a crescut cu 10,5 la sută. Din rîndul muncitorilor forestieri se ridică tot mai mulți fruntași ca Rebenciuc Vasile, șeful brigăzii complexe de la Breaza, care depășește norma zilnică de lucru cu 25—30 la sută, maistrul de gatere Iliuță Casian prin a cărui contribuție la fabrica Putna productivitatea muncii a crescut de la 0,550 m. c. cherestea pe om în 8 ore, la 1,200 m.c. cherestea. Cu însuflețire muncesc muncitorii de la unitățile C F.R. pentru realizarea sarcinilor de plan. Colectivul depoului C.F.R. Ițcani a depășit în primul trimestru planul producției și productivității muncii cu peste 6 la sută, realizînd o economie de 1.413 tone combustibil. Muncitorii, inginerii și tehnicienii din industria producătoare de bunuri de larg consum, în continua dezvoltare, aduc de asemeni contribuția lor la ridicarea nivelului de trai al muncii din patria oamenilor noastră. Astfel numai în regiunea noastră fabrica de piele și încălțăminte „Străduința”, uzinele textile „Moldova” și altele, au dpășit planul de producție cu 2 la sută, realizînd și o depășire a planului productivității muncii cu 2 3 la sută. Colectivul de muncitori de la întreprinderea „C. Burcă” din Fălticeni a depășit planul producției globale cu 58 la sută. Oamenii muncii de pe ogoare desfășoară în prezent bătălia pentru terminarea însămînțărilor de primăvară. In fruntea acestei bătălii sînt gospodăriile de stat, gospodăriile colective și Întovărășirile agricole, care mobilizează prin exemplul lor întreaga țărănime muncitoare la luptă pentru o recoltă bogată. In urma muncii desfășurate de organizațiile de partid, tot mai mulți țărani muncitori se conving că cea mai sigură cale pentru creșterea producției agricole și bunăstărilor, este agricultura socialistă. Pe lângă gospodăriile colective și întovărășirile existente, în ultimele luni au mai fost înființate zeci de întovărășiri agricole, în care au intrat mii de familii de țărani muncitori. In urma măsurilor luate de partid și guvern pentru îmbunătățirea sistemului de achiziții și contractări, tot mai mulți țărani muncitori valorifică surplusul lor de produse, contribuind la aprovizionarea industriei cu materie primă și a populației orășenești cu produse agro-alimentare. O expresie a creșterii nivelului de trai este faptul că populația regiunii noastre a cumpărat in primul trimestru al acestui an cu 17 la sută mai multe produse alimentare, cu 18 la sută mai multe produse industriale, față de același trimestru al anului trecut, ceea ce corespunde cu 540 tone mai multă pîine, cu 100 tone mai multă carne, cu 100 tone mai mult zahăr, cu 30 la sută mai multe confecții, cu 20 la sută mai multe țesături, cu 17 la sută mai multă încălțăminte și alte produse decît în anul trecut. Un alt indiciu al creșterii nivelului de trai este și faptul că în ultimii ani s-au construit un mare număr case individuale la orașe de și sate, s-au executat numeroase lucrări edilitare și de înfrumusețare a orașelor. Cluburile, căminele culturale,formațiunile artistice, cinematografele, satisfac într-o măsură tot mai mare nevoile culturale ale oamenilor muncii din regiunea noastră. Tovarăși! Bilanțul realizărilor de pină azi confirmă pe deplin că poporul muncitor din țară noastră, sub conducerea încercată și înțeleaptă a partidului, își crează prin hărnicia lui o viață tot mai îmbelșugată și fericită. In lupta noastră mai avem de înfruntat unele greutăți inerente construirii socialismului. Aceste greutăți trecătoare, pot fi și vor fi învinse prin munca neobosită a poporului muncitor, sub conducerea înțeleaptă a partidului și guvernului, pentru apărarea cuceririlor obținute, pentru dezvoltarea pe mai departe a economiei și culturii socialiste. Cel mai important lucru pentru creșterea nivelului de viață a celor ce muncesc este folosirea tuturor rezervelor pentru ridicarea productivității muncii, reducea prețului de cost, mobilizarea tuturor forțelor pentru ridicarea agriculturii pe calea marii gospodării socialiste. Cu prilejul zilei internaționale a celor ce muncesc, Comitetul regional de partid cheamă pe toți muncitorii, țăranii muncitori, intelectualii legați de popor din regiunea noastră, să desfășoare cu mai mult avînt munca lor creatoare pentru înfăptuirea sarcinilor trasate de Congresul al II-lea al Partidului și de plenara Comitetului Central din decembrie 1956. Lucrătorii din comerțul de stat și cooperatist trebuie să lupte pentru apărarea bunurilor obștești, pentru o deservire promptă, conștiincioasă și atentă a consumatorilor, pentru îmbunătățirea schimbului de mărfuri dintre oraș și sat. Lucrătorii din aparatul de stat sunt chemați să împotriva birocratismului lupte și nepăsării, pentru rezolvarea atentă și fără întîrziere a nevoilor și cerințelor oamenilor muncii, pentru îmbunătățirea necontenită a metodelor de muncă și apărarea legalității populare. Partidul și guvernul se preocupă în permanență de îmbunătățirea activității sfaturilor populare, pentru că ele sunt organele puterii populare, organe profund democratice. De aceea partidul cheamă sfaturile populare să lupte pentru dezvoltarea inițiativei și spiritului gospodăresc în rezolvarea sarcinilor economice, culturale și edilitare, pentru folosirea din plin a rezervelor locale,pentru atragerea maselor largi de oameni ai muncii in conducerea treburilor obșteștii. Organizațiile sindicale sunt chemate să atragă în mai mare măsură muncitorii, inginerii, tehnicienii și funcționarii la organizarea și conducerea producției, să organizeze o participare mai largă a oamenilor muncii la întrecerea socialistă și să se îngrijească permanent de îmbunătățirea condițiilor de muncă și de trai ale celor ce muncesc. Organizațiile de tineret sînt chemate să-și îmbunătățească munca de educare comunistă a tineretului în spiritul patriotismului socialist, al dragostei față de partid, față de muncă, să se situieze in primele rînduri ale luptei poporului nostru pentru construirea socialismului și apărarea păcii in lumea întreagă. Toate eforturile organizațiilor de partid și organizațiilor obștești să fie îndreptate spre educarea oamenilor muncii, în spiritul frăției dintre toți oamenii muncii din patria noastră și internaționalismului proletar, in spiritul luptei pline de avînt, pentru înflorirea scumpei noastrei patrii — Republica Populară Romînă. Trăiască 1 Mai, Ziua solidarității internaționale a oamenilor muncii, ziua frăției muncitorilor, din toate țările. Nr. 2935 — I **L Mitingul oamenilor muncii din Capitala patriei noastre Cuvîntarea tovarășului Gheorghe Apostol (urmare din pag. la) conștient de marea sa torță în cadrul puternicului lagăr socialist, care se conduce după principiul: toți pentru unul și unul pentru toți, va respinge cu hotărire și pe viitor orice încercare de amestec în treburile sale interne. Să știe toți cei ce încearcă să exporte capitalismul că pe pămîntul scump al patriei noastre nu mai au ce căuta în vecii vecilor nici moșierii, nici fabricanții, nici trusturile străine. Poporul nostru consideră drept sarcina sa supremă să contribuie cu toate forțele la consolidarea continuă a mare!"' lagăr socialist, în frunte . După miting, în sunetele Marșului partizanilor a început defilarea. Prin fața tribunelor în rînduri dese cu pasul ferm trec gărzile muncitorești înarmate. Dinspre statuia aviatorilor se zăresc coloanele pionierilor. Din flancurile coloanei, un grup de pionieri aleargă spre tribuna centrală, urcă treptele și oferă buchete de flori conducătorilor partidului și guvernului. Coloanele pionierilor își continuă drumul prin fața tribunelor. Apoi începe oamenilor muncii,demonstrația In fruntea coloanei demonstranților din raionul 23 August sînt reprezentanții uneia dintre cele mai importante întreprinderi a industriei noastre grele, uzinele „23 August”. Traducînd în viață indicațiile partidului, metalurgist, uzinelor „23 August” realizează noi mașini și utilaje care corespund în tot mai mare măsură cerințelor tehnice moderne. Purtători ai unor vechi tradiții de luptă revoluționară, ceferiștii „Griviței Roșii” se află în primele rînduri ale demonstranților din raionul cu același nume. Intră în piață constructorii de mașini agricole de la uzina „Semănătoarea”, care a devenit cea mai mare uzină constructoare de mașini agricole din țară. La acest 1iai colectivul ei se prezintă cu un bilanț deosebit de bogat în realizări. Anul acesta aici se va realiza o producție globală de aproape două ori mai mare decît anul trecut, fără a ridica construcții noi. Constructorii de mașini și utilaje electrice de la fabrica „Clement Gotwald" se mândresc cu noile produse realizate în cursul acestui an, în cinstea zilei de 1 Mai. La manifestație au mai venit numeroși muncitori de la întreprinderile „Electromagnetica”, „Radio Popular”, „Electroaparataj" și de la alte fabrici electrotehnice din Capitală. Colectivele acestor întreprinderi au produs în primele 4 luni ale anului un sortiment mai bogat și variat de bunuri electrotehnice de larg consum. Pe textilistele de la uzinele „7 Noiembrie” le poți recunoaște ca întotdeauna după sutele de batiste multicolore pe care le agită deasupra capului. Și pe acest 1 Mai textilistele l-au întîmpinat cu succese însemnate în muncă. Carele alegorice ale întreprinderilor „Mătasea populară”, „13 Eepembrie’V, „Industria bumbacului” — înfățișează o mare varietate de produse realizate anul acesta. Odată cu muncitorii uzinei „7 Noiembrie” trec reprezentanții altor mari întreprinderi industriale din capitală: fabrica de confecții „Gh. Gheorghiu Dej”, care a cîștigat pentru a 10-a oară steagul roșu de întreprindere fruntașă pe ramură, cea mai mare fabrică de acest fel din țară, Filatura Romînească de bumbac, recunoscută prin strădaniile muncitorilor ei pentru a produce fire de calitate, fabrica de tricotaje „Béla Brainer”. La marea demonstrație sunt prezenți și muncitorii fabricilor de încălțăminte — maiștrii încălțămintei tine de la „Kirov”, muncitorii fabricii „N. Bălcescu” de unde a pornit cunoscuta inițiativă de a da mai multe produse din acumarea Uniune Sovietică, aliată și prietenă de nădejde a poporului român. Tovarăși, Comitetul Central al Partidului Muncitoresc Român, Guvernul Republicii Populare Române și Consiliul Central al Sindicatelor își exprimă convingerea nestrămutată că oamenii muncii, în frunte cu eroica și talentata clasă muncitoare, vor noastră dezvolta inițiativa și puterea lor creatoare pentru realizarea sarcinilor celui de al II-lea plan cincinal, creînd noi condiții pentru continua îmbunătățire a nivelului de trai material și cultural al poporului. aceeași cantitate de materie primă. Alături de ceilalți oameni ai muncii pășesc constructorii de pe șantierele capitalei, oameni care muncesc pentru a da un chip nou Bucureștiului, capitala patriei, înălțînd sute și sute de locuințe, construcții industriale și socialculturale. Pe mari pancarte roșii sînt înscrise saluturi adresate popoarelor Uniunii Sovietice, R. P. Chineze și țărilor de democrație populară. Unite și de neînfrînt sînt țările marelui lagăr al socialismului, chezășia apărării păcii în întreaga lume . O pancartă purtată de tineri țărani muncitori vestește intrarea în piață a delegaților oamenilor muncii din regiunea București, colectiviștii, țărani muncitori întovărășiți și cu gospodărie individuală, mecanizatori din S.M.T.-uri, muncitori din întreprinderile industriale și din gospodării agricole de stat. Cot la cot, tineri și vârstnici demonstrează în această măreață zi de sărbătoare, alături de miile de muncitori din întreprinderile Capitalei, pentru trăinicia alianței dintre clasa muncitoare și țărănimea muncitoare, pentru solidaritatea celor ce muncesc în întreaga lume. In coloane, oamenii muncii poartă portretele conducătorilor partidelor comuniste și muncitorești din țările capitaliste și coloniale. In rîndurile manifestanților trec, îmbrăcați în halate albe — lucrătorii din unitățile sanitare ale Capitalei, care la marea demonstrație de 1 Mai vin să raporteze partidului succesele obținute de ei în ocrotirea sănătății populației. Trăiască 1 Mai, Ziua Solidarității Internaționale a celor ce muncesc! Trăiască Partidul Muncitorese Roman, forța conducătoare și organizatoare a poporului muncitor, inspiratorul tuturor victoriilor noastre! Trăiască bastionul de neclintit al păcii și socialismul lui, lagărul țărilor socialiste, în frunte cu Uniunea Sovietică ! Sub steagul marxism-leninismului, sub conducerea Partidului Muncitoresc Romîn, înainte spre victoria socialismului în scumpa noastră patrie Republica Populară Romînă ! * In coloanele demonstranților, pășesc numeroși oameni de știință. In cadrul institutelor de cercetări științifice ale Academiei R.P.R., departamentelor, în laboratoare și biblioteci ei se străduiesc să obțină rezultate menite a perfecționa tehnica pe care ceilalți oameni ai muncii o aplică în fabrici, în mine, pe ogoare. Au venit la marea demonstrație de l Mai și lucrători din edituri, care se străduiesc să pună la îndemîna oamenilor muncii dornici să se instruiască, cît mai multe cărți,tipărite în frumoase ediții grafice. Grafice purtate de lucrătorii din cinematografie înfățișează linia ascendentă pe care o înregistrează producția cinematografică în țara noastră. In rîndurile demonstranților, însoțindu-și elevii și studenții se află profesorii instituțiilor de învățămînt superior, ai școlilor medii, învățătorii din Capitală. Cu entuziasm caracteristic tinereții, demonstrează elevii și studenții din Capitală. Urmează tradiționala demonstrație a sportivilor din Capitală. In piață s-au aliniat tovarășii care au asigurat ordinea demonstrației. Din mii de piepturi răsună Internaționala — imnul înfrățirii muncitorilor din toate țările. ... Demonstrația oamenilor, muncii din capitală a luat sfîr[șit. Ea a fost o strălucită expresie a voinței poporului nostru de a construi socialismul* de a întări continuu unitatea țărilor puternicului lagăr socialist de a apăra din toate puterile pacea în lume. Seara, în parcuri, pe estrade* în piețe, în cămine culturale* cetățenii Capitalei au petrecut pină după miezul nopții un minunat și sărbătorescS 1 Mai (Agerpres). Mitingul oamenilor muncii din Rădăuți Zorii zilei de 1 Mai in orașul Rădăuți. Aspectul sărbătoresc pe care l-a îmbrăcat străzile, piețele, fațadele caselor, întreprinderilor instituțiilor din oraș e contumirar cu multă vioiciune de minunatul colorit al ghirlandelor de flori și de brad, de faldurile purpurii și tricolore ale steagurilor ce flutură în vînt. Pe străzile principale, coloane nesfîrșite de manifestanți purtînd drapele, lozinci, grafice de producție cu realizările obținute în cinstea zilei de 1 Mai, se îndreaptă spre piața Republicii unde are loc mitingul închinat măreței sărbători. Tovarășul Marcu Seiss secretar al comitetului raional de partid face un scurt și cuprinzător bilanț al succeselor obținute în întîmpinarea zilei de 1 Mai de oamenii muncii din orașul și raionul Rădăuți. Cei peste 3.000 de manifestanți au întîmpinat cu vii aplauze vestea că planul de însămințări a fost îndeplinit în proporție de 70 la sută in raionul Rădăuți. Cu aceleași sentimente de bucurie și satisfacție au fost primite realizările forestierilor de la U.I.L. Putna care au dat peste plan in luna aprilie cherestea în valoare de 45.000 lei, ale muncitorilor de la I.F.E.T. Falcău care și-au depășit propriile angajamente cu 375 m.c. bușteni gateri sau ale muncitorilor fabricii de spirt care au dat și ei 30 tone spirt peste prevederile planului în această perioadă* A fost felicitat și colectivul de muncă al metalurgiștilor de la „21 Decembrie” care íon luna aprilie și-a depășit planul de producție cu 2,2 la sută, a redus prețul de cost cu 1,8 la sută realizînd și economii de materiale și de materii prime în valoare de 46.000 lei. După amiază oamenii muzicii din Rădăuți au asistat la diferite reprezentații culturale și artistice precum și la competiții sportive organizate in cinstea zilei de 1 Mai ! Coresp. O. CRAMARCIUD I V» V 1