Zori Noi, septembrie 1970 (Anul 23, nr. 7060-7085)

1970-09-18 / nr. 7075

ZOR! NOI ■ PAGINA 2> „LA VATRA DORNEI ACTIVITATEA COMERCIALA ESTE APTA DE NOI ÎMBUNĂTĂȚIRI“ Articolul nostru semnala unele carențe prezente la începutul sezonului de vatra In comerțul dețineam, care se impumeamu a fi grabnic înlăturate. Din partea direcției comenciale, redacția a primit un răspuns amplu, foarte bine documentat, pe care îl vom comenta în rîndurile ce urmează. Referindu-se la unitatea de desfacere a cărnii, semnatarii adresei arată că, întrucît spațiul de servire este necorespunzător, „s-au dat indicații de a fi mai bine întreținut”. Pentru lipsă de solicitudine față de cumpărători, pentru practicarea unei serviri preferențiale și pentru intiméri repetate de la program, gestionarul Ojacar Matovileț a fost sancționat, la 1 august a.c., cu retragerea unei gradații la salariu, iar la 25 august cu retrogradarea în funcția de vînzător II, pe timp de două luni. Chioșcul sezonier de legume-fructe de pe strada Podul Verde nu poate permanentizat deoarece actitivitatea sa este ineficientă în timpul iernii. Gestionarei Ana Ștefan, de la această unitate, i s-a atras atenția să se ocupe mai insistent de aprovizionarea magazinului și să aibă o comportare corespunzătoare față de clienți. S-au dat, de asemenea, dispoziții tuturor gestionarilor de a avea continuu monedă divizionară, pentru a da în mod corect restul la cumpărători. In continuare, se arată că aprovizionarea cu fulgarine este deficitară, întrucît cantitățile repartizate de Ministerul Comerțului Interior nu satisfac cererile populației. Fulgarinele confecționate de cooperativa meșteșugărească „Dorna" nu corespund normelor interne de fabricație și, deseori, au defecte, fapt pentru care cumpărătorii le refuză. Noi considerăm însă că lucrurile se pot schimba. Cooperativa are un organ tutelar județean, căruia i se poate aduce la cunoștință faptul că unele confecții sunt necorespunzătoare. De asemenea, comerțul are căderea de a pretinde furnizorului modelul de confecție solicitat de populație ; dacă acesta are interes să-și vîndă marfa, va accepta, cu siguranță, condițiile beneficiarului. S-au luat măsuri și pentru completarea sortimentului de mărfuri la chioșcul alimentar de la I.R.U.M. Pentru atitudine necuviincioasă față de cumpărători și pentru lipsă în gestiune, s-a desfăcut contractul de muncă gestionarei Maria Bucur, iar vînzătoarea Silvia Macalet a fost retrogradată în funcția de preambalatoare. In sectorul de alimentație publică, au fost aplicate sancțiuni contravenționale de către organele inspecției comerciale de stat. Cît privește obținerea utilajelor necesare, direcția comercială a făcut demersuri la forurile superioare. Din cele arătate de semnatarii răspunsului rezultă că, prin măsurile luate pînă in prezent și cele care se prevăd pentru viitor, există condiții ca la Vatra Damei comerțul să urmeze o linie ascendentă, de continuă perfecționare. CARMEN PANA MOTO Parcarea autovehiculelor ridică probleme nu numai de spațiu, ci și de „ciupeală" : se învîrt pe lingă mașini fel de fel de inși, care fac ce fac și pleacă de-acolo numai însoțiți de cite-o... amintire. Așa se explică de ce la autoturismul I-Sv-1355, proprietatea lui Ion Gheorghiță, șofer la C.C.H., au fost găsite două capace de roți ce aparțineau, de fapt, autoturismului cu nr. 1-Sv 1883, proprietatea lui Filodor Vartolomei. Capacele buclucașe - însemnate, de proprietar, cu o anume inscripție - nu s ar fi deplasat ele, cu de la sine putere, de la o mașină la alta, numai așa... să mai schimbe atmosfera (cam cum încearcă Gheorghiță să convingă miliția). Afacerea e pe roate și, fără îndoială, va ajunge la finișul cuvenit. Poate, cu această ocazie, vom mai afla câte ceva și despre alte miraculoase volatilizări : ștergătoare de parbriz, de radio, ventile etc., devenite destul de banale antene prin multe locuri de parcare (mai ales „neoficiale") din județ. Rubrică realizată de ȘTEFAN STROE Secvență dorneană Foto : D. VINTU j CONTRAPONCT UN NOU TIP DE COLORADO A fost descoperit, odată cu începerea recoltării cartofului, la C.A.P. Pleșești. Are fustă, traistă, nărav prost și, ca o caracteristică esențială, mina mai lungă decit restul omenirii. Dar dăunează ca și similarul, cel cu dungi galben-cafenii pe spinare ; poate că această costumație vărgată nu e chiar cu totul intimplătoare. Deocamdată, agenții noului gândac s-au dovedit a fi Marița N. Irina, Valeria Ciobanu, Elena Cîrciu și Anica Gr. Nechitoaia. Localnicii vorbesc și despre Elena Filip, dar se înșeală : cercetări științifice au dovedit că ea fură porumb, nu barabule. Singura legătură a ei cu restul e aceea că, toate, eu pus-o - la fel de bine de mămăligă. Acum tocmai dau un fiert. TEXTUAL Primim, din partea I. M.A. Salcea, o scrisoare pe care - mulțumind pentru colaborare - o reproducem textual : „întrucît toate intervențiile noastre pe lîngă întreprinderea județeană de construcții-montaj, de a termina și da în folosință integral lucrările de modernizare pe care le execută la întreprinderea noastră încă din 1968, n-au avut nici un rezultat - vă rugăm pe dv. să ne ajutați, poate aveți mai multă putere de convingere decit noi și reușiți sa-i determinați să se apuce serios de lucru măcar acum, după mai bine de două luni de la ultimul termen stabilit prin contract. Altfel, riscăm ca obiectivele să rămînă neterminate și în acest an și, deci, să pierdem și ultimele fonduri, transferate cu greu dintr-un an în altul , mai ales că, fără ceea ce a mai rămas de făcut, nu se poate concepe punerea in funcțiune a întregii investiții, ceea ce echivalează cu imposibilitatea justificării cheltuielilor făcute pînă în prezent”. Noi ce să mai zicem, tovarăși de la I.J.C.M. ? Nu vă uitați că „știrea” apare la „Contrapunct" că... nu e de glumă ! L Stațiunea experimentală pomicolă Fălticeni. Stropitul pomilor contra dăunătorilor Foto I D. HUȘANU IN AGRICULTURA (Urmare din pagina I) fața totală de 320 hectare. Și, pentru a ilustra preocuparea bălcăuțenilor pentru recolta viitoare, putem aminti că la sfîrșitul lunii august au însămînțat 30 hectare cu secară masă verde, în timp ce griul, a cărui însămînțare s-a început pe 8 septembrie, a fost însămînțat pe 110 hectare. Lucruri bune pot fi spuse și la adresa cooperatorilor din Salcea, care, la data de 17 septembrie, aveau însămînțate 86 de hectare cu grîu — 50 la brigada a IV-a Vâratec și 36 la brigada a 111-a Salcea pe tarlalele „Aeroport" și „Sector zootehnic", avînd, de asemenea, 142 ha. teren fertilizat, pe care s-au aplicat cîte 300 kg. superfosfat și 26 hectare cu cite 200 kg. „complexe" — la hectar. Ceea ce îl îngrijorează însă pe inginerul șef Vasile Oanea este sămînța de schimb care, deși este sosită de zece zile în baza de recepție de la Verești, n-a fost încă livrată cooperativelor și nici nu s-a trimis de către întreprinderea de valorificare a cerealelor vreo dispoziție asupra modalității de schimb. In acest caz, terenul special pregătit pentru grîuelită rămîne să aștepte sămînța... Dar pînă cînd ? Despre cartofi, putem aminti recoltarea, la această unitate, a 80 de hectare, din cele 183 cultivate, și livrarea către „Agrosem“ a 850 de tone pentru sămînță, urmînd ca în zilele ce vin să se continue livrarea cantităților planificate. In încheiere, merită amintit „lucrul de calitate" efectuat pe ogoarele de la Udești. Deși inginerul șef al cooperativei, Ioan Eftodie, a mai fost sancționat de către direcția agricolă, a fost surprins, alaltăieri, de către organele aceluiași for, dînd dispoziții de împrăștiere a îngrășămintelor cu. . . lopata, nerespectînd ordinul 2000 al M.A.S și neemițînd ordine de lucru speciale tractoriștilor pentru arat și semănat grîu. Este cazul să se sancționeze exemplar toți cei ce nu respectă indicațiile date. In aceste zile, toate forțele, întregul potențial mecanic, trebuie folosite la impulsionarea maximă a recoltărilor și însămînțărilor ! PROPUNERILOR SALARIAȚILOR, ATENȚIA CUVENITĂ (Urmare din pagina I) ’Ti s-a îmbunătățit ventilația, la clubul din Iacobeni s-au procurat o serie de materiale necesare activității cultural - educative, la șantierul I.S.C.M. s-a reorganizat activitatea bibliotecii, iar la Fabrica de tricotaje „Zimbrul" din Suceava s-au creat condiții pentru îmbunătățirea activității artiștilor amatori. Controlul efectuat la mai multe consilii și comitete ale sindicatelor asupra felului cum sunt luate în evidență, studiate și aplicate propunerile salariaților și recenta analiză făcută în biroul executiv al consiliului județean al sindicatelor au scos, însă, în evidență faptul că în acest domeniu mai sunt încă multe neajunsuri. Unele conduceri de întreprinderi și instituții și comitete ale sindicatelor nu se ocupă cu destul simț de răspundere de rezolvarea propunerilor, din care cauză o parte din ele se repetă de la o lună la alta, fără să se întreprindă ceva concret pentru ca cele întemeiate să fie materializate. Situații de această natură se întîlnesc îndeosebi în majoritatea unităților de construcții, transporturi auto, sectoarelor de exploatare a lemnului, întreprinderilor agricole de stat și întreprinderilor de mecanizare a agriculturii. Deficiențele în aprovizionarea tehnico - materială, abaterile de la disciplină, care, pe alocuri, culminează cu încălcarea unor elementare norme de tehnica securității muncii, slaba muncă cultural - educativă, ca alte minusuri cu serioase considecințe în activitatea economică, nu sînt altceva decît dovezi ale lipsei de receptivitate din partea unor organe sindicale și conduceri tehnico - administrative, ale tărăgănării cu care se analizează și se soluționează diverse propuneri venite din rîndul salariaților. Nerezolvarea la timp a unor propuneri se datorește și faptului că acestea nu sînt cunoscute de cei competenți să-și spună cuvîntul despre ele sau, pur și simplu, rămîn notate doar în carnete și în procese verbale. Convins de importanța politică și practică pe care o au propunerile făcute cu diferite prilejuri de oamenii muncii, biroul executiv al consiliului județean al sindicatelor a adoptat o serie de măsuri care să ducă la creșterea răspunderii în această direcție a tuturor organelor și organizațiilor sindicale și conducerilor tehnico - administrative. Lor va trebui să li se adauge însă altele, mult mai concrete, la nivelul fiecărei întreprinderi și instituții. Numai așa se va da un nou și puternic impuls participării mai active a maselor de salariați la organizarea și conducerea producției. Fabrica de mobila din Cimpulung Fotos V. DUMITRU \ SPORT. SPORT ȘAH PRIN CORESPONDENTA 1 La 30 mai 1966 a fost dat startul campionatului internațional de șah prin corespondență la care s-au înscris peste 300 de echipe din Europa. Echipa din Suceava a participat în cadrul grupei a 29-a preliminarii, în care a obținut locul doi și dreptul de participare la semifinalele acestei competiții. Semifinala grupei a IlI-a, din care face parte și echipa suceveană, a început în octombrie 1968. în această grupă mai participă echipe din Kaluga (U.R.S.S.), S.W. Welper (R.F. a Germaniei), Laussane (Elveția), Genova (Italia) și Rudolstadt (R.D. Germană). Din cele 30 de partide ce le susține echipa din Suceava au fost încheiate 13, obținîndu-se 10 puncte și jumătate. In meciurile directe, situația se prezintă astfel : Suceava — S.W. Weiper 3,5—0,5 ; Suceava — Laussane 3—0 ; Suceava — Genova 2—0 ; Suceava — Rudolstadt 1,5—0,5 și Suceava — Kaluga 0,5—1,5. Ținînd seamă de succesele înregistrate, echipa suceveană are toate șansele să se califice în finala acestei competiții. A. GHILEA DE LA C.J.E.F.S. SUCEAVA Incepînd cu etapa de duminică, 20 septembrie, echipele din campionatul județean de fotbal (juniori și seniori) nu vor putea face legitimarea jucătorilor decît pe bază de legitimație tip F.R.F. Echipele care au jucători ce nu posedă legitimație tip F.R.F. vor lua măsuri de ridicare a acestora de la C.J.E.F.S., cunoscînd că numai astfel vor putea fi folosiți fotbaliștii ce alcătuiesc echipa respectivă. FOTBAL. Meci internațional Cetatea Sucevei — S.C. Saffa - Liban 4-1 (4-1) In cadrul turneului pe care-l întreprinde în țara noastră, formația libaneză din prima categorie S.C. Saffa a jucat, miercuri, la Suceava, cu Cetatea Sucevei. In ansamblu, meciul a plăcut. Ambele formații au depus efort pentru ridicarea calității partidei. Oaspeții au prezentat o formație omogenă, cu jucători tineri, au desfășurat un bun joc de cîmp. Mai slab a evoluat linia ofensivă. Jucătorii suceveni s-au comportat mult mai bine față de întîlnirea din cadrul etapei de duminică, de la Gura Humorului. (De ce, oare, asemenea evoluții nu sunt constante?). Fotbaliștii de la Cetatea Sucevei au acționat cu pase mai precise, au plimbat mult balonul la firul ierbii, obținînd cele patru goluri încă în prima repriză. La începutul partidei, două formații se studiază cele reciproc pentru ca, după zece minute, să semnalăm și faze periculoase la ambele porți, mai frecvente fiind la a oaspeților. Jucătorii din Beirut deschid scorul în minutul 20, printr-un autogol „lucrat" de apărarea suceveană. Căldăruș, voind să scoată în corner mingea la o fază periculoasă, șutează în Petcu și balonul, după ce lovește bara, intră în propria poartă. Bucuria oaspeților a fost de scurtă durată pentru că, după trei minute, Borcau aduce egalitatea printr-un gol foarte frumos, în urma unei lovituri libere de la 18 m. Mingea trimisă peste zid a intrat în colțul lung al porții lui Tanny. In minutul 38, fundașul Souel comite henț în careu și Goran înscrie impecabil : 2-1. Același jucător oaspete comite un nou henț, dar în afara careului, Gheghe șutează puternic prin zid și... 3—1. Cu un minut înainte de terminarea primei reprize, Goran, în urma unei acțiuni personale, ridică scorul la 4—1, rezultat cu care se va încheia și partida. Fotbaliștii libanezi devin mai periculoși în partea a doua a meciului, cînd antrenorul sucevean recurge la schimbarea a nu mai puțin de nouă jucători. In felul acesta, spectacolul fotbalistic scade, iar oaspeții au posibilitatea să creeze cîteva faze periculoase la poarta localnicilor, obligîndu-i pe aceștia din urmă să acorde cornere sau să trimită mingea în aur. Jucătorii Hani și Valid au ratat două ocazii din apropierea porții. A condus o brigadă suceveană, avînd la centru pe M. Abramiuc. Au jucat : Cetatea Sucevei, Petcu (Regulschi), Buzoianu (Rusu), Gheghe (Vasilcovschi), Căldăruș, Selimești (Bucaciuc), Roșu (Danileț), Borcau (Armeanca), Nicolau, Goran (Brukental), Teodosiu (Obreja), Gălățeanu (Moroșan). S. C. Saffa : Tanny, Atef, Souel, Aboud, Hassan, Valid, Adnan (Asadir), Kasim, Hani, Yasin, Talal (Iassid). ION MINDRESCU Fază din meci IMPORTANT Grupul școlar de construcții Timișoara, B-dul Tinereții nr. 11, recrutează, din toate județele, tineri între 15 — 18 ani, absolvenți ai școlii generale de 8 ani, pentru școala profesională de ucenici, la meseriile : — mecanici utilaje — instalații încălzire — instalații sanitare — zugravi — dulgheri - parchetari — zidari - mozaicari înscrierile se fac pînă la data de 20 septembrie 1970. Examenul de admitere se ține între 20 — 25 septembrie 1970. Elevilor reușiți la examenul de admitere li se vor asigura întreținerea și cazarea gratuite. Informații suplimentare se pot primi la secretariatul școlii, telefon 11895. Foarte multe decese produse în ultimii ani puteau fi evitate dacă cei în cauză cunoșteau efectul nociv al unor substanțe și luau măsuri de prevedere. Gospodinele, de pildă, au obiceiul să curețe hainele cu neofalină, în baie, fără să știe că produsul este toxic. Astfel, în ultima vreme s-a înregistrat un caz mortal, iar alte cîteva au fost cu greu salvate. Un cetățean a preparat lichior din alcool metilic. Dintre persoanele care au consumat respectiva băutură, una a murit, iar celelalte au fost salvate cu mari eforturi. Unii părinți lasă la îndemîna diverse medicamente care, copiilor luate in doze mari, sînt toxice. Crezînd că sînt bomboane, copiii le înghit, urmările fiind uneori fatale. Consumul ciupercilor otrăvitoare, întrebuințarea compușilor organofosforici la combaterea insectelor din locuințe s-au soldat, de asemenea, cu cîteva decese. Datorită frecvenței și gravității acestor accidente considerăm absolut necesară cunoașterea modului de producere a intoxicațiilor, a simptomelor, felul în care pot fi prevenite și tratate. Pătrunderea substanțelor In organism se poate face toxice prin piele, pe cale digestivă sau respiratorie. Care sunt simptomele acestor accidente ? Salivație abundentă, la intoxicațiile cu săruri de mercur, cu plumb, ciuperci, sau uscăciunea gurii, în cazul intoxicațiilor cu mătrăgună și medicamente (lizadon, soobutil etc.) ; vărsături și diaree la intoxicațiile cu metale grele și metaloizi ; colici abdominale, hepatită toxică, tulburări renale, respiratorii, cardiovasculare sau neuropsihice (convulsii și contracții, amețeli, surditate, delir și stări de comă). Tratamentul intoxicațiilor acute este profilactic și curativ. Cel profilactic constă în eliminarea cauzelor ce pot duce la intoxicații, iar tratamentul curativ urmărește eliminarea rapidă a substanței toxice din organism, neutralizarea substanței rămasă în organism, prin transformarea ei într-un produs netoxic sau puțin toxic și combaterea simptomatică a efectelor toxicului. In cazul intoxicațiilor pe cale digestivă se impune golirea imediată a stomacului, aceasta realizîndu-se prin ingerarea de apă caldă sărată (trei lingurițe sare la un pahar) sau prin spălătură gastrică. La intoxicațiile prin inhalație, bolnavul este scos din atmosfera toxică, făcîndu-i-se, la nevoie, respirație artificială. După cum, la cele prin piele se înlătură veștmintele contaminate, spălîndu-se pielea atinsă de toxic cu apă și săpun. Cum se efectuează neutralizarea substanțelor toxice ? Prin folosirea unor antidoturi. De pildă, albumina în soluție apoasă albușuri la un litru de apă (patru formează, cu sărurile metalice din stomac, combinații insolubile, reduce efectul nociv al substanțelor toxice, conținutul gastric eliminindu-se apoi prin vărsături. Antidotul „universal“ constă în cărbune activ, două părți, tanin, o parte, și oxid de magneziu, o parte, acest produs administrîndu-se în de cinci lingurițe amestecate doze cu apă. Alte antidoturi mai sunt apa de var, apa cu săpun, oțetul de masă, zeama de lămiie. In cele ce urmează ne vom opri, pe scurt, asupra cîtorva din principalele intoxicații acute. Din multitudinea lor, mai frecvente și mai grave sînt cele cu acid sulfuric, cu acid clorhidric, cu sodă caustică și cu bioxid de potasiu. In cazul substanțelor caustice k sodă caustică, bioxid de potasiu),bolnavul prezintă arsuri ale buzelor și ulcerații ale gurii, dureri abdominale, vărsături de culoare negricioasă etc. Intoxicațiile cu acizi necesită administrarea de lapte și 3—4 ouă amestecate cu magnezia lista. Causticele alcaline solicită Ingestia unor soluții slab acide (zeamă de lămîie, oțet diluat) și lapte amestecat cu ouă. In rest, tratamentul se execută în spital, In funcție de simptome și de complicații. Intoxicația cu compuși organofosforici (substanțe folosite foarte mult în agricultură, așa cum sunt insecticidele) se produce prin inhalație. Apar : salivație, grețuri, crampe abdominale, vărsături, tulburări respiratorii, transpirație, îngustarea pupilelor, tulburări musculare și neuropsihice (dureri de cap, amețeli, agitație, somnolență, convulsii, comă etc.). Fenomenele arătate sunt declanșate numai dacă cei care aplică soluțiile toxice nu au echipament de protecție, dacă se fac pulverizații în camere sau dacă se consumă fructe stropite și nespălate. în toate cazurile de suspiciune de intoxicație organo-fosforică se impune internarea imediată în spital. Orice întârziere în aplicarea tratamentului poate fi fatală. Și intoxicațiile cu ciuperci otrăvitoare, veninoase, pot produce fenomene digestive și nervoase deosebit de grave. Trebuie arătat că și ciupercile comestibile cauzează uneori tulburări digestive dacă sunt consumate la mai multă vreme de la recoltarea lor sau dacă au fost reîncălzite. Tratamentul intoxicațiilor cu ciuperci constă în spălătură gastrică, administrarea de vomitive, cărbune etc. Notabile sunt intoxicațiile cu barbiturice (luminat sau alte substanțe similare), caracterizate prin somnolență sau comă profundă, tulburări respiratorii etc. în acest caz, bolnavului i se fac spălături gastrice, tratament simptomatic și infecții intravenoase cu stricnină. In sfîrșit, intoxicațiile cu oxid de carbon, neofalină etc., care sînt la fel de grave ca și cele anterioare. In asemenea împrejurări bolnavul trebuie scos mai întîi din mediul toxic, după care se efectuează oxigenoterapie și tratament simptomatic în cadrul spitalului. ALFRED SCHÄCHTER medic specialist MEDICALE INTOXICAȚIILE ACUTE V à ✓