Adevěrul, ianuarie 1911 (Anul 24, nr. 7656-7682)

1911-01-14 / nr. 7667

Vineri 14 ianuarie 19n Zile ] Oie la 23 ianuarie 1911 se face în public, de către reprezentantul Camerei de meri din București limiii li acordate abonaților ziarului „Dimineața“ Casa din Braiia Liberă de orice sarcină în valoare de Lei 10.000 O frumoasă garnitură sKobită de Jambu veritabilă, în stil japonez de la Marele Magazin de Mobile de Trestie LITTMAN & Comp., Str. Lipscani, 3 Un gramofon mare, perfecționat montat pe un piedestal de palisandru, ornat cu cristale colorate avînd brațul acustic mișcător, diafragmă pneumatică de concert și mecanism de precisiune împreună cu 6 cîntece na fonae,cumparat de la Marele Magazin de iluziei JEAN FEDER, București — Calea Victoriei, No. 56 — Una vioară de concert — nodal .STRADIVARIUS“, montat cu abanos, cu arcușul ei — Ui! Clarinet fin, da abanos cu clapele de nikel Una harmonica de mână fin lustruită, cu 10 clape duble, cu burduful triplu de pînză impermeabilă, cu colțurile îmbrăcate în metal, împreună cu 20 note naționale Toate acestea cumpărate de la Magazinul General de Muzică „La Harpa“ Stradă Mihai Bravu No. 256 Co— Strada Colței No. 5 — 50 abonamente la „Adevărul“. Costul abonamentului: Pe un an lei 20 cu dreptul la 28 cupoane de participare , pe 6 luni lei 11, cu dreptul la II canoano, no 3 luni lei 6, cu drențulj* Florio - Marsala“ Marca „LEU” este vinul casei Florio - Co., Soc. Italiană cu capital de nr. 10 Milioane Furnisorii Curței Regale Române și a principalelor Curți Regale și Imperiale din totală lumea f?1 Io este recunoscută și întrebuind lono-narsaia tată de toată elita ca aperitiv și — vin de desert — Recomandată pentru bolnavi și suferinzi — Preferată vinurilor Porto-Malaga Madera — Representant General pentru România : Cav. Gustavo Galotti, București, str. Carol 25. CEREȚI la: Cele mai Bune Magazine de Coloniale și Delicatese Renumitele Produse Alimentare FELIX POTH. Pat.. Biscuiti. — Ciocolată. — Cacao. — Brânzeturi. Sardele.-Conserve de legume și carne.Șampanie elc. Reprezentanți Generali pentru România: PH. BRAUNSTEIN & G. MAX - București parfumează admirabil gura și distrug orice miros urît al gurei, provenit din tutun, dinți stricați sau stomac deranjat. Cereți numai bonboane orientale. Marca semiluna cu stea. CUTIA 50 BANI la Droguerii și Farmacii Pentru obținerea și conservarea UXTJI Bogat Abondent, sănătos și strălucitor întrebuințați minunatul IFüreis „HI ® Al cărui parfum este suav si a cărui Ini »•clusin Wr im prezintă nici un pericol. •------------ FERITIVA DE IMITATIV1*1 --------— Cereți timbrul de garanție al Uniune! fabricanților Francezi Vinzare en gros; F. Vibert, fabricant, Lyon (Franța) Pe vânzare la drogueriile ; Stoemscul>iaui»n«li, Fcononin și Zlatco, Ion Tetiu, I donga, Sliron Fi«, ciano, Drogueria Roman, precum ti !» D-nis S. Hechter și I.. Schramm, București, St. I’anlclj farmacist, Brăila, Sarcavici si Galate anu, Șmilovici et Weinblatt „La Urni“. Str.*Golia 53. Iași. Case de închiriat și demarare! Administrația CĂMINULUI PRO PIdU oferă Onor. Public cu chirie j și de vinzare case de locuit și ateliere de la 2—4 camere, cu dependințele lor, precum și locuri virane cu străzi pavate, canalizare, apă gaz, potrivite pentru locuințe, fabrici și ateliere, etc. Atit casele cit și locurile virane se vînd cu prețuri avant rl pioase și cu înlesniri de plată . Doritorii se vor adresa: SPLAIUL MAIOR GIURESCUA No 2—1 Telefon 3|71. Locuințele se pot vedea în toate zilele de lucru, iar Duminica și sărbătorile o. la 2 a. m.A.!» Prețul Lei 1.75 Bomboane Purgative din suc de fructe Ușor de luat de copii și adulți. Efect sigur. Excelente contra: Constipației, Leneviei intestinale, Hemoroizilor Congestionei, Migrenei Ut vânzare in toate farmaciile. Repoxit gentral PUIA EMA KON IAȘI strada Ioan i>«anul No. 61 mm mic,i lovească, firește, pe altul, pe d. firman, directorul asistenței publice. Acest atentat a fost consacrarea gloriei. In culoare, deputații au făcut ovații primului-ministru, strigînd : „Trăiască Briand !“ ! In străinătate, unde ecoul detunăturilor din Camera franceză pare a fi fost mai răsunător ca la Paris, ziarele au consacrat incidentului articole mișcătoare, făcînd elogiul energicului și strălucitului om de stat Briand, a cărui dispariție, după „Times“ ar fi însemnat o nenorocire nu numai pentru Franța, ci pentru Europa Întreagă. Se mai poate spune că norocul lui Briand nu e exasperant? Fără îndoială, toată lumea e mulțumită că a scăpat de glonțul unui nebun, dar aceasta nu î un cuvint» ca să fie aclamat, ridicat în slavă. O singură dată Briand a fost uitat un moment de norocul său , în ziua inaugurării monumentului lui Jules Ferry, cînd a fost pălmuit de un camelot, al regelui. Poate, totuși, că a fost un noroc, căci publicul, în tulburarea ce s’a produs, a fost scutit să audă discursul apologist al lui Briand, care în gura lui era o ironie sîngeroasă. Cît timp va mai servi oare pe acest om norocul care e așa de capricios pentru restul muritorilor . T. SANDU ------------------------------Curierul spectacolelor — Joi 13 Ianuarie — TEATRUL NAȚIONAL.— Punctul Negru și Cererea in căsătorie. TEATRUL MODERN : Compania Davila. Se va juca : Pringoirel și Salomea. TEATRUL LEON PIPEȘCU. — Compania de operete Prigoria. Se va juca: Dragoste de țigan. .CIRCUL SIDOU. — In fiecare seară mari reprezentațiune. Program variat. începe la orele 0 seara. ---------------------I Un vis frumos! Multe speranțe nutrește omul ! Cu multe vise trandafirii își poleește nevoile și amărăciunile. Și cred că nu greșesc spunând că, în vremurile de azi, speranța cea anul neadormită a oamenilor, visul lor cel mai drag, e să devie bogați, să aibă toate bunătățile, să aibă moșii, castele, automobile. Moșii și castele Jiu vă poate oferi ziarul nostru. O parte din visul dv. însă vi-l poate îndeplini „Dimineața“ orarudu-va o casă frumoasă, sănătoasă, în a cărei posesiune putati intra imediat ce norocul vă scoate numele din urnă. Ziua de 23 Ianuarie poate fi, pentru fiecare din dv., o zi memorabilă, o zi în care puteți deveni bogat, căci în zilele grele de azi, e o bogăție un imobil a cărui valoare e de 10.000 lei. La 23 ianuarie, toți abonații „Diminețeu“ participă la tragerea valoroaselor premii pe cari ziarul nostru le oferă, și între cari casa din Brăila stă în frunte. Nu stați o clipă la îndoială și abonați-vii In aceste 10 zile cite mai sunt pipă la tragere. Un vis frumos vi se poate realiza în mod atîta de ușor ! Baiul de la prîncipele Știrbey Aseară la Buftea, în palatul principelui Știrbey, a avut loc un bal dat în onoarea principilor moștenitori. Din Capitală la orele 9 și 25, cu un tren special, au plecat principii moștenitori împreună cu principele și principesa de Bourbon. De asemenea, au plecat cu acelaș tren principele și principesa de Hartenstein-Schoenburg, ministrul Austro-Ungariei, Cap. won Fischer, d-na dr. general Mavrocordat, d-ra Valentina Boamba, dr. Mihail col. Ulrica, d-rele Lizetto și Zoe Bengescu, d-ra și d-na general Emelie Arion, d-na și ți Eugen Mavrodi, d-na și d. Vasescu, d-na și d. N. D. Cantacuzino, d-na și d. Feodor, d. MitUinea, prefectul Capitalei, d-na și d. Forescu, d-na și d. P. Ferechidi, d-na și d. Ciuceanu, d-na și el. Polizu- Micșunești, d-na general Robescu, d-na și d. Berendei, d- căpitan Manu, d-na și d. Blondei ministru Franței, d. Gr. Gh. Cant iijzuia cu d-na, d-na și d- Barbu Crin, dr. I. Costinescu, d-na și d- M. Seulescu, d-na Și d. Lascaruș Catargiu, d. Alex. Djuvara, d. George Feridzide, etc. Invitații s’au reîntors în Capitală la orele 2 și luni noaptea. UNIVERSITARE La facultatea de drept, din fapt. Iată cursurile au fost reluate. Examenele de licență încep să se fixeze. Deocamdată d. profesor M. Pașcanu a anunțat examenul la drept comerț cigi cu studenții anului III la 17 Ianuarie 190. „RHEIN SEC“ ȘAMPANIE INDIGENA NATURALA LIPSEȘTE .........1i ja nici un Banchet ■ Masă bogată Serbare H Campania electorală In capitală Consfătuirile de la clubul liberal In vederea alegerilor apropiate, la clubul liberal din Capitală au avut loc aseară două întruniri la cari au luat parte cetățeni din culorile de Albastru și Negru. La orele 5 și jum. seara au fost convocați cetățenii liberali din culoarea de albastru. Au luat parte la această consfătuire mai mulți fruntași ai partidului liberal, printre care și d. Procopie Dumitrescu, fost primar al Capitalei. 1). Procopie Dumitrescu a vorbit despre lupta ce se deschide cu prilejul alegerilor viitoare și a îndemnat pe cetățeni să nu se lase ademeniți sau terorizați de agenții guvernului, ci să voteze fără nici o sfială pe candidații partidului liberal. Au mai vorbit d-ni: V. Ulvineanu, Botez, ș. a. Consfătuirea s’a terminat la orele 7 seara. A doua întrunire a avut loc tot la clubul național-liberal, la orele 9 seara. A luat parte un însemnat număr de cetățeni din culoarea de Negru. Printre fruntași am remarcat pe d-nii Procopie Dumitrescu, C. Cernescu, Emil Petrescu, ș. a., cari au luat cuvîntul, îndemnund pe cetățeni să dea votul candidaților propuși sau susținuți de partidul herab . Consfătuirea s'a terminat la cele 11 noaptea. — P Pitești Consfătuirea de la clubul conservator-democrat PITEȘTI, 12 ianuarie.— Pentru astă seară la orele 9, a fost convocat comitetul executiv al partidului conservator,temperat, la clubul din str. Alex. Lahovari. Intre altele s'a discutat în chestia cartelului. S’au primit apoi în unanimitate următoarele noul înscrieri de membrii în partid: George Florea Barbu, Ioan Moraru și Marin Sandu Busuioc, din com. Ti iutești, și Dumitru I. Gucșan și Ion p. Gucșan din comuna Prundu. Pimîndu-se la vot de misiunea d-rului Rădulescu, nu se ia în considerație, deoarece toți membrii decid în unanimitate ceil Cxclude" din partidul tor-democrat, ca unul ce a dezertat din partid. După aceasta s’a dat citire unui proces-verbal care a fost semnat de întreaga asistență și s’a expediat d-lui Take Ionescu următoarea telegramă : D-l ui Take Ionescu: „D-rul Rădulescu în urma scrisoarei-manifest către alegători, prin care insultă partidul conservator-democrat și pe șeful său, a fost eliminat în unanimitate din partid, în ședința plenară de astă seară“. Telegrama e semnată de d. I. Comăneanu, șeful conservatorilor democrați din Argeș. Consfătuirea de la clubul liberal Tot pentru astă seară a fost convocat la clubul liberal comitetul executiv al partidului, sub președinția d-lui Vintila Brătianu. S’au fixat în mod definitiv următoarele candidaturi: La colegiul I Cameră, d. Vintilă Brătianu; la colegiul II d. Iancu Purcăneanțu; la colegiul III cl. N-lae Brînzău, iar la colegiul I de Senat d. Toma Trifonescu. Cu privește pentru celelalte patru locuri, a rămas să fie hotărîte de conservatorii-democraț. La colegiul III Cameră, d-niî. dr. C. Angelescu, liberal, și d-rul Titi Constantinescu, conservator-democrat. La Covilegiul I Senat, d-niî. E- r tul Teodoru, conservator-democrat și inginer Gh. Dunca, liberal. La colegiul II Senat, d-niî. Atanasie Cătuneanu și Iorgu Teișanu, liberali. IAȘI IAȘI, 13 Ianuarie.— D. George Diamandy, va candida ca Inderendant La colegiul al IlI-a de Tutova, d-sa fiind contra cartelului cu conservatorii-degnocrati. Candidatura d-sale va fi sprijn- lipit ae guvern. * ! La tribunal, secția I, aî depus azi semnul Cruce!, următorii candidați ai opoziției: d-nii Ca nanăă, la colegiul I de Cameră, Pernescu la colegiul I de Senat, Climescu la colegiul II de Senat, Georgel Mîrzescu și George Săndulescu la califul II două. CAMPANIA NAȚIONALIȘTILOR IAȘI, 12 ianuarie. — Prima întrunire publică. It aceasta campanie electorală, în localitate, o vor tins naționaliștii. In astă seară ei au răspîndit un manifest invitînd pe cetatent la o întrunire publică care se va ține în sala Pastia. Duminică 26 ianuarie, pentru a si lămuri atitudinea lor în lupta politică ce se deschide și a se anunța candidaturile. Manifestul este semnat de d-ni. N. Iorga și A. C. Cuza. — Dan, * K- ----------------------* Știri teatrale O premieră, — Compania lyrică de sub direcția d-lui C. Grigoriu caută să-și apropie din ce în ce mai mult,și genul operei, întrucît elementele trupei pot satisface acest progres. Mîrio Vineri, se chită pentru întîia oară Hansel și Greter, operă în 3 acte adaptată pentru scenă de Adelaide Wete, după un basm german. Muzica de Engelbert Humperdink, unul din cei mai de seamă muziciani ai Germaniei de azi. Opera a fost scrisă la 1849 cu ocazia unei serbări de copii. Muzica veselă, zglobie, are mari însușirii de inspirație tecnică, ceea ce a făcut ca ea să fie încorporată în repertoriul celor mai mari scene de operă din centrul Europei și American Ploești ploești, n lanine. — opozițiunec t, depus azi candidațf fa d-lul Alexandru, G. Radovici, șeful partidului liberal, și colergiul I de senat și pe a d-lui Cridu Neffaescu, președintele comite,tului executiv al partidului conservator-democrat, la colegiul al doilea de senat. Ambii acești candidați, au adoptat pe buletine, semnul distinctiv de al adversarilor, Crucea E de remarcat, că printre alegătorii cari au depus candidatura d-lui Alexandru G Radgvici, figurează și d-nii avocați: Naecristodorescu și scarlat Moisescu, membri fruntași ai grupafrei liberale de sub conducerea d-lui C. I. Stoicescu. Guvernamentalii, au depus și ei azi, la tribunal candidaturile d-lor dr. G. Cosma și C. Emilian, la colegiul al doilea de Cameră. Semnul distinctiv, este o stea. * D. i Alrandii G. Radovici, șeful partidului liberal, a convocat pe membri clubului, pentru numirunol la ora 3 d. a. de a se întruni, spre a hotărî asupra tuturor candidaturilor și indicarea cartelului, cu conservatorii democrați.Cu începere de Mercur! 19 Ianuarie (1 Februarie) a. c. se va deschide provizoriu pentru traficul local <de călători și bagaje stația Almășești situată între stațiile Ialomița-Urziceni de pe linia 1*1 pești-Slobozia. In această stație se vor opri cîte un minut trenurile de persoane No. 235 și 236 precum și trenurile mixte No. 407, 408, 423 și 424, după cum urmează: • Armășești pi ora: trenul No. 235, 1.40 a. m; trenul No. 236, 6,29 p. m.; trenul No. 407, 7,50 pm.; trenul No. 407, 6.22 a. m.; trenul No. 423, 8.43 a. m.; trenul No. 424, 2,12 p. m. P-1 N. Mihăescu-Nigrim, va ține prima conferiță la Ateneul din Buzău. Vineri 14 Ianuarie cu subiectul „Ideal“. I ------- V Asalt de arme : Duminica aceasta 16 Ianuarie a. o. la opa 3 p. m. va avea loc în palatul Eforiei marele asalt anual al săle’l H. Pipaiț. Programul va fi următorul : Partea L"»1 Floreta : R. I. Braeșcu’TL Pipavț ț Sabia : A. Pișovanu-Chiscaneanu ; Floreta : fl. I. Drăguțescu-Mihail Punka; Spada : D. Grispoveloni-D. Marțian ; Floreta : G. Boldur Voinescu-NBadescu. Partea II.— floreta : I. E Braescu-A. Gr. Iacobsohn ; Spada : C. Psaludaș;G. Gaiescu ; Floreta: D. Marțian-I. Panteli ; Spada : * C. Sterea-N. Badescu ; Floreta : D. Sturza-H. Pipău. Asalturile vor fi conduse de d. Emanuel Kretzulescu, prezidentul salei. I p. Gheorghi Stîngu, a fost destituit din funcțiunea de registrator al serviciului administrativ din prefectura județului Fălciu. D. loan Lărgeanu, care îndeplinește condițiunile art. 90 sus citat, este numit în arătata funcțiune, în locul d.lux G. Stîngu, destituit. Cu începere de la 10 ianuarie 1911 și pînă la noul dispozițiu m, orele de cancelarie pentru toate serviciile administrațiunei centrale a ministerului agriculturei și domeniilor, vor fi numai după amiază, de la 1 pînă la 7 p. m. Postul de la școala din comuna Tătăranii-de-Sus, județul Fălciu, se ridică pe 1 ianuarie 1911, de la 65 lei, la 90 lei. D. Die Dumitrescu, actual revizor de vite la circ. Clejani, județul Vlașca, se transferă la punctul de observație Vîrciorova în locul d-lui Apostol Alexandraș«!, decedat. D. Vlaicu Marin, fost revizor de vite, se numește în același capitate la circ. Clejani, județul Vașca în locul d-lui Ilie Dumitrescu, transferat. & Jeanne D’Arc C S. H. DANNHAUER 99, Calea Victoriei, 38 (Palatul Nifon) BUCUREȘTI —— Buzau S'a hotărât în mod definitiv cartelul între aceste două Partide, opoziția cartelată a fixat următoarele candidaturi: La colegiul I Cameră, d-niî C. Jarca Crușavețeanu si G. Georgescu, liberali. La colegiul II Cameră, d-ni C: Pompiliu Ioanițescu, liberal, și Victor Filoti, conservator-de timorat Tulcea Adunarea generală și banchetul de la clubul conservator-democrat Luni seara a avut loc în saloanele clubului conservator-democrat din Tulcea, adunarea generală a membrilor partidului. urmată de un banchet, dat în onoarea d-lui Sebastian Teodorescu șeful local al partidului. Toate galoanele clubului erau splendid decorate și iluminate, iar cei prezenți se aflau in cea mai bună dispoziție. Orchestra sub conducerea cunoscutului viorist din Călărași, George Duțescu, a delectat, cu cele mai alese arii pe convivi. In mijlocul unul viu entuziasm d. Sebastian Teodorescu, ridică «hMPf UI toast, relevînd lupta aprigă dată la Splina, cu ocazia alegerilor comunale de acolo și închinînd pentru drape Ionesc.i și prosperitatea partidului conservator-democrat. Mai toastează d-ni C : căpitan Coandă, avgnit Pamfilescu, Th Popescu, din Strînii, Maiaei^t Iosnide, C. Constantinescu, Ștefan Ionescu, G. Țonoiu și C. A. Constantinescu, neutru d. Take Ionescu, Sebreodocescu, pentru partid și prosperitatea lui, și pentru presă. D. dr. Hareganu face o paralelă între viața politică de el și cea de azi, în ceea ce privește drepturile și datoriile cetățenești și arată că, grație partidului conservator-democrat, iobăgia politică a dispărut. Toastează pentru d. Take Ionescu, șeful partidului. In urmă s’a expediat d-luî Take Ionescu următoarea telegramă semnată de peste 200 persoane, toțî membri ai clubului pî: D-luî Take Ionescu, Șeful part, conservator-democrat București „Membri partidului conservatordemocrat din județul Tulcea, întruniți în adunare generală, urmată de un banchet, convinși că, ideile democratice vor birui contra spiritului reacționar și că, Constituția va fi respectată, prin impunerea, voinioir țârei, declară că vă urmează cu tot, sufletul fără șovăire, spre triumful desăvirșit al democrației, al cărei stindard Va fi ridicat. Să trăiți !" La orele 12, banchetul ia sfîrșit, in mijlocul celei mai vilații. G. U. informatiuni ROCHII DE SERATE ROCHII DE BAL ROCHII De Theatru, etc. Esecuțimne promptă și perfectă cu prețuri moderate B. Gr. Tericțeanu a fost numit memferO in comisia interimară, a orașului Botoșani, in locul decanatului Ion Falinschi. Regele a separat decretele prin care d. .Mihail Marascu a fost numit inspector general administrativ iar d. Petre Sion, epitrop al eforiei Casei Sf. Spiridon. D. Mihail P. Georgescu a fost numit șef de biarou |n cancelaria prefecturei de OH, în tocul d-lui D. I. Marica, demisionat. Regele a acordat medalia „Bene Merenti“ cl. I-a d-lui Theodor Victor Păcățeanu, directorul ziarului „Telegraful român“ din Sibiu. D. Gh. N. Dafu, medic veterinar al Circ. 4 de cale ferată din Slatina și d. Ioan Predescu, medic veterinar la circ. 9 de cala ferată Ploiești, au fost transferați unul în locul altuia. Prefectura de Constanța a comunicat miniște poluî de interne că semănăturile de toamnă sunt bune defi in prezent S’au mai instituit următoarele comisiuni interimare : Alexandria. — D-ni. Gh. lobescu, președinte; d. Florea P. Lăzărescu, vicepreședinte, Dimitrie Ban, Gh. Velicu și Mihail Manicatide, membri: Drăgășani. — D. N. Sinciulescu, președinte; d. I. Mihăescu, vicepreședinte; d-ni: Florea Bădescu, C. Răuț și Ion Diaconescu, membri. Vălenii de munte. — D-ni. Dem. Rădulescu, președinte; d. Anton Parjano, vicepreședinte; lancu Protopescu, Vasile Lăzărescu și dr. loan Gh. Ionescu, membri. Ministerul de industrie și comerț a confirmat numirea d-lui Gh. Dimitriu ca membru provizoriu în comitetul corporației constructorilor în locul d-lui Jean Vasiliu, demisionat. D. dr. Demetrianl a fost numit medic la serviciul pentru profilaxia boalelor venerice, in locul d-lui dr. Albulescu demisionat. D. M. G. Hulban a fost numit atașat comercial dhe la Paris, Londra și Bruxelles în locul d-lui L E. Arion. Astăzi, 13 ianuarie, orele 8 jum. p. m., d. Donar Mühteanu, public lst, își va dezvap is Ateneu conferința: „Evolțiunea problemei agrare în Romînia". Intrarea libera. D. C. Beer a fost numit secretar inspector al Camerei de meserii din Botoșani în locul d-lui Slodor. Ministerul de industrie și comerț a dizolvat comitetul corporației cizmarilor din Brăila și a confirmat următorul comitet provizoriu: Mihalache Ion, președinte; Gh. Cimpoianu, Gh. Misirliu, Petcu Ion, Ion Căldăraru, Gh. Economu, Roman Ghelase, C. lonescu și p. yîlcu. B. Teodorian V. Tudor a fost numit secretar controlor la corporația din Caracal. E vorba ca d. M. Zabloșchi să fie numit atașat comercial la Berlin. D. Badea Minaîru, noul subamministrator ai Casei bisericii, îșî va lua in primire mniine postul său. D-na Maria Săbăreanu a fost numită rfișertfă și dirigință în atelierul de țesători de la Rucâr. In ședința publică a clubului social-democrat din Capitală ce se va țipe femahătă 15 Ianuarie cor. la orele 9 spera d. N. G. Georgescu va vfirjii despre „Datoria muncitorilor în alegerile generale“. Atitudinea socialiștilor In alegeri ----------co---------- REZOLUȚIA CONSFATUIREI DE LA RUSCIUK Am relatat la timp despre consfătuirea delegaților partidului social-democrat — consfătuire ținută în zilele de 6 și 7 Ianuarie la Rusciukini,la care a participat și dt. dr. G. Racovski. Discuția principală în această consfătuire a format-o chestia atitudinea partidului social-democrat în apropiatele alegeri generale. Iată rezoluția luată în această privință în unanimitate de delegații partidului social-democrat : —Consfătuirea menține hotăra dein congresul din 1910 a partidului, asupra Aliticei electorale, adăugind numai o explicație restrictivă punctului al doilea. (A se vedea rezoluția asupra tacticei electorale din ,,Dezbaterile congresului" pag. 116). In ce privește aliniatul care prevede că la balotaj putem da voturile candidatului burghez cel mai înaintat, consfătuirea decide: Avînd în vedere că azi, nu poate să fie vorba de nici un partid burghez înaintat în Romínia . ’ Avînd în vedere că rolul ce-șî propunea partidul zis conservator-democrat, anume de a combate „oligarhia", pare a fi fost numai un procedeu demagogic, fiindcă acest partid s'a grăbit să se unească cu oligarhia liberală. Consfătuirea decide ca la al doilea scrutin noi să nu dam voturile nimănuia. Dacă această regulă va suferi vre-o excepțiune, determinată de anumite împrejurări — lupta contra unui dușman recunoscut al clasei muncitoare — ea nu se va putea face decit în înțelegere cu comitetul executiv al partidului. In ce privește candidaturile democrate independente, ele vor putea fi susținute — iarăș cu consimțimentul comitetului executiv — chiar dela primul scrutin, cînd vor accepta programul însuși de luptat al partidului și anume : Votul universal. Legislație ocrotitoare a muncei. Lupta contra legilor excepționale. Expulzările. Afacerea Racovski. Reforme agrare. „România Muncitoare mai publică și următoarele lămuriri în vederea alegerilor și cari privesc în special organizațiile partidului social-democrat din provincie. „Atragem atențiunea tovarășilor din localitățile unde nu sunt constituite cluburi și unde Partidul nu va pune candidați, ca să nu ia nici o hotărre în privința atitudinei lor în alegeri fără o înțelegere de mai înainte cu comitetul executiv al partidului. „Recomandăm în această privință tuturor să citească atit rezoluția dela Congresul din anul trecut (și care se află la pagina 116 a Dezbaterilor Congresului) cit și rezoluția de la Rusciuk, cari stabilesc principiile tacticei electorale a partidului", „Tovarășii noștri să aibă în vedere că partidul va tipări manifeste pentru întreaga țara, pentru campania electorală. „Afară de aceste manifeste se vor putea face, firește, manifeste locale, cari să se ocupe cu chestiunile din localitate, dar cari nu vor putea ieși din cadrul manifestelor partidului." ȘCOLARE Ministerul cultelor și al instrucțiunei a acordat un concediu de trei luni d-luț Ș. V. Praja, profesor la liceui și la școala comercială din Iași, pentru a putea fi numit în comisiuunea interimară. D-ra Eliza Jonescu-Buzau, profesoară la școală profesională din Vaslui, a fost transferată la Bîrlad, în locul d-nei Elena Orghin, care a fost transferată pe ziua de 1 Septembrie 1911 la Galați. Guvernul român a protestat la Solia ? — DE LA MINISTER«; NOS* TRU DE EXTERNE ȘI DE LA LEGAȚIUNEA BULGARA SE DESMINTE ȘTIREA — Astă noapte corespondentul nostru din Sofia ne-a comunicat următoarea știre, care a făcut azi dimineață senzație în public „Sofia, 12 Ianuarie. — Sentațiunea romina din localitate a înmînat ■ministerului de externe o notă prin care, in termeni energici, se protestează împotriva unor procedeuri ale autorităților bulgare față de mai mulți remini și romînce din Bulgaria. „In primiul Ioc, nota releveană canal din Torturaia unde autoritățile bulgare au silit pe locuitorii romîni să trimită pe copiii lor la școala bulgară. „Apoi, afirmă ca în pltimul timp bulgarii au pricinuit daune intereselor supușilor romîni așezați de-a lungul Dunărei. „in sfirșit, nota declară că toate acestea ar putea, avea ca consecință renunțarea din partea Rominiei la relații mai intime cu Bulgaria și la construirea podului peste Dunăre. Răspunsul ministrului bulgar la această notă se așteaptă de toate cercurile cu încordare, deoarece din el se va vedea atitudinea oficială a Bulgariei față de Romînia*. Știrea prezintâd o deosebită gravitate și în cursul nopei ne-avînd posibilitatea s’o controlăm, am înregistrat-o fără nici-un comentar, rămănînd ca azi să obținem o confirmare sau o desmințire oficială. Afroi, într’adevăr, azi /amineață am făcut o vizită cun Cșlnioff noul ministru plenipotențiar al Bulgariei la București, care, am socotit, urma să fie în curent cu o chestiune, care, dacă se confirma, putea lua proporțiile unui conflict între Romînia și Bulgaria. Ministru Bulgariei, pus în curent de noi cu știrea primită de la Sofia, ne-a declarat că, nu numai că nu are cunoștință despre Vre-o notă a României către guvernul de la Sofia, dar crede încă în inexactitatea acestei știri, relațiunile recente dintre cele două state nefiind de natură așa de inaintată, nicit să justifice o asemenea notă. I D. Catnicoff ne-a mai adăugat că nu mai departe de cut alaltă ori, Marți, a vizitat pe d. Maiorescu, ministrul nostru de externe, fără să i se fi vorbit ceva despre această intenționa a guvernului român. De altfel, a conduis ministrul plenipotențiar, nici guvernul meu nu m’a informat că ar fi primit o asemenea notă, ceia ce nu este admisibil dacă lucrul se va fi întîmplat. Pe de altă parte pentru a nu alarma opinia publică și, în același timp, pentru a da știrilor noastre toată autoritatea cuvenită, am cerut lămuriri și la ministerul nostru de externe. D. N. B. Cantacuzino, secretarul general al acestui minister, ne-a declarat că nu știe ca guvernul român să fi trimis o asemenea notă guvernului bulgar, așa că știrea de la Sofia e neîntemeiată. Acestea sunt relațiunile cand s’au comunicat în mod oficial. Ceia ce se crede, însă, e că trebue să fie vorba de o veche notă a Romîniei, care s’a trimis încă din timpul cazului dela Turtucaia, și, în legătură cu care s’a pus de-abia acum în circulație la Sofia știrea ce ni s’a comunicat astă-noapte-In tot, cazul, pentru o și mai bună lămurire a lucrurilor, am cerut noui lămuriri corespondentului nostru din Sofia. — A. M. ---------##-------CINEMA LIEDERTAFEL Sala Liedertafel Str. Academiei, 20 Filme de la casa „Uniunea Edit. Cinematografi" — Astăzi Joi 13 Ianuarie 1911 — MATINFURI: 3—Via 4V2--6 ; 6—772 Astă-seară de la 97* 711 Va Programul matineurilor complect și identic ca cel seral PREȚURILE: SERALE: Loja cu 4 scaune Lei 10.— 2 Lei ; 1 Leu. MATINALE : Loja cu 4 scaune Lei 5.— 1 Leu ; 50 baui Copii la matincuri pînă la etatea de 10 ani jum. prețuri PROGRAM ABSOLUT NOU Minele de purioase Instructive vederi după natură: Capriciul Dramă senzațională. Produs al Casei daumont din Paris; Cretinetii Intre 2 focuri Comedie extrem de hazliu ; Cascadele din Crimei țneîntătoare vedemi după natură; Bunicul Tablou draroatic al casei Gaumont: Toto ca jokey Comedie briliantă ; Crucișătorul Dante Alighieri Interesant tablou după natură: Fecioara Babiloniei Tablou de cel mai înalt interes din seria de Aur a casei Ambrosia din Turin. Primul duet al lui Max Comedie jucată de renumitul comic M. Linder. Hare Succes Quartetul „Pelișor” 4 V