Adevěrul, februarie 1924 (Anul 37, nr. 12275-12298)

1924-02-01 / nr. 12275

ÍTVATNA ! | Beți numai Charopaginia PALUGYAYI Naturală - Delicioasă ! a încasatorii noştri cari au dreptul să încaseze şi cari au legitimaţie în acest scop sunt : Rorea Georgescu şi Ion Puşcariu Orişice suma plătită oricărei alte persoane este nulă şi nu se ţine în seamă. Societatea Generală de Publicitate Carol Schuber & S. Berger str. Karageorgevici 9 Generalul Canttacuzino roagă pe D-nul Colonel Dimitrie Chiţescu să-i înapoieze codul Moria Rosett.. . Înştiinţare staţi! Domnii profesori mai au un leac pentru regenerarea învăţământului : Bacalaureatul! Toţi cari l-am dat, ştim ce înseamnă examenul acesta ! După ce ai absolvit liceul, să stai câteva săptămâni în casă şi să-ţi supui creerul la cea mai stupidă muncă forţată ! Să ţi-l îndopi cu ani, cu cifre şi formule algebrice şi geometrice, cu iambe şi trohee, cu nume de regi sirieni, babilonieni şi cu numele tuturor voevozilor, apoi cu o nesfârşită serie de nume latineşti de fosile din toate epocile geologice, şi de plante tropicale ! Unde mai puneţi toate coordonatele şi peralaxele astronomice şi sinusurile şi cosmnurile trigonometrice amestecate cu peroraţiile discursurilor lui Cogălniceanu şi cu miile de versuri din Niebenlungen- Hed! Cu toate acestea îţi îndopi sărmanul creer şi după un asemenea garaj intelectual, cu capul ameţit, în prada unor vârtejuri zăpăcitoare, te prezinţi înaintea comisiei şi dacă ai niţel noroc şi ceva protecţie, eşti declarat „dignus intrare in universitate“. Şi tot acest mişmaş, întregul acest ghiveciu intelectual, înghiţit pe nerăsuflate în câteva zile şi vomitat în câteva ore, d-nii reformatori îl propun ca veac de regenerare ! Se va găsi oare un ministru să-l accepte şi un parlament să-l voteze ? Ar fi de desperat! • Gl. Referitor în cererea făcută de Banca Naţională de Credit din Roma publicată în ziare, pentru cunoştinţă, declarăm, că noi nu suntem în încetare de plăţi. Că diferendul dintre noi şi această bancă provine dintr’un litigiu existent între noi, de altfel suntem înscrişi la oficiul plăţilor externe şi avem depus la Banca Răşini, Milano, garanţia suficientă conform contractului nostru intervenit la timp. SOL. GOLDENBERG & R. BERICOVICI Bucureşti ROMÂNIA JUDECATORIA OCOLULUI 7 URBAN BUCUREŞTI Extras de pe cartea de judecată penală No. 2045 din 20 August 1923 In baza art. 2 şi 9 Legea Speculei Hotărăşte Condamnă pe contravenientul Iacob Fache domiciliat în Bucureşti Şos. Vitan No. 74 să plătească o amendă de lei 10.000, în folosul ministerului de Industrie şi Comerţ, cu aplicarea art. 24 Legea Speculei, în caz de insolvabilitate şi cu aplicaţia art. 1 şi 4 Legea majorărei amenzilor judecătoreşti, cu obligaţia ca in termen de o lună, dată când prezenta hotărâre rămâne definitivă să depună la această judecătorie, recipisa de plata amenzei. Cu apel. Dată şi citită în şedinţă publică azi 20 August 1923. Judecător (ss) V. Nistorescu, Grefier (ss) Indescifrabil Prezentul extras fiind conform cu originalul se atestă de noi. ■■HlggŞ» HI ^P—ni " ■ ■ Uzina de gaz din Brașov în flăcări BRAȘOV, 30.—La orele 12 noaptea un puternic incendiu a izbucnit la uzina de gaz aerian din localitate. Către ora 1 întreaga clădire a fost cuprinsă de flăcări. Incendiul a luat naștere de la cuptoarele uzinei. Orașul a rămas în întuneric. La ora când telefonez, focul continuă cu furie. — V. Un comerciant ucis în trenul Simplon — NOUI AMĂNUNTE — BRAŞOV, 30. — Am anunţat acum câteva zile asasinarea unui pasager în trenul Simplon care mergea spre Timişoara. In urma cercetărilor făcute de către poliţie s’a stabilit identitatea victimei, care este comerciantul bucureştean Schmith Weissenthal. Acesta după ce a fost ucis şi jefuit de suma de o sută mii lei, a fost aruncat între sine. Poliţia continuă cercetările pentru descoperirea criminalilor. Mare furt de bijuterii CLUJ: 30. Spărgători necunoscuţi s’au introdus în locuinţa colonelului Dobrescu din Zalău, furând bijuterii în valoare de o jumătate milion lei. Jude . Indescifrabil. " Policlinica MATA Bucureşti, Calea Griviţei No. 107 Medici specialişti vindecă radical SIFILISULBLENORAGIA şi alte boale la Bărbaţi şi Femei. Analiza Sângelui, injecţiuni fără durere Consult. 8-1 şi 2 jum. 8 jum. Dr. I. Weisberg Str. Sf. Gheorghe Nou / Consult. 2—4 şi 7—8 p. m. Dr. ERDREICH Str. Bibescu-Vodă 6 Tratamente speciale: Boale Nervoase Sexuale (Impotenţa , Stomacale, Rematice, Paralizii, şi cură de slăbire, I ngrijirea Feţei şi prin metode elecrice speciale. Consultatîuni dela 9—1 si dela 6-8. DE ÎNCHIRIAT sau DE VÂNZARE ANTREPOZITE LANGA GARA BRASOV CU BROWH. TEREK SI UHU DE GARAJ W1. CREDITUL TECHNIC Bucuresti, Str. HARCOM 3. la clinique et la clinique au laboratoire n’ont rien compris ni au ratoire, ni à la clinique". (Acei cari vor să opuie laboratorul clinicei și clinica laboratorului n’au priceput nimic nici de la clinică nici dela laborator). 3. Nu trebuie să ne mulțumim ci acest examen trebuie repetat de mai multe ori servindu-ne când este posibil de ambele metode. In caz când examenul sângelui a fost în mai multe rânduri negativ trebue căutată reacția, și în lichidul cefalo-rahidian căci după cum vom vedea examenul poate îi negativ în sânge și pozitiv în lichidul cefalo-rahidian. Oricare ar fi metoda sau procedeul întrebuințat, rezultatul nu poate fi decât următorul: negativ sau pozitiv cu variantele sale slab pozitiv sau intens pozitiv. Le vom examina pe fiecare. I. Rezultatul negativ. De la început trebue să declarăm că negativitatea nu are o valoare absolută. Se ştie astăzi în mod cert că în primele 15—18 zile dela apariţia accidentului primar examenul sângelui făcut prin metodele cele mai sensibile este negativ deoarece agentul sifilisului n’a pătruns încă în sânge (în umori). In această perioadă examenul direct la microscop sau la ultra-microscop arătându-ne prezenţa spirochetului palid ne serveşte pentru punerea diagnosticului când există vre o îndoială, pe de altă parte în sifilisurile vechi, rezultatul poate fi negativ, dar atunci trebue făcută o reactivare şi căutată reacţia în lichidul cefalorachidian căci foarte deseori în aceste condiţiuni există curiosul fenomen biologic al independenţei humorale relative, adică examenul sângelui este negativ şi al liquidului cefalorahidian pozitiv. S’au mai semnalat rezultate absolut negative în sifilisurile grave, maligne. Este adevărat că astfel de sifilisuri sunt foarte rare şi foarte probabil că spirochetul nu este singur în cauză în aceste împrejurări. Lăsând aceste cazuri la o parte, rezultatul negativ nu are valoare pentru diagnostic decât atunci când el concordă cu absenţa oricărui semn clinic şi când s’a repetat de mai multe ori. Un rezultat absolut negativ obţinut în condiţiunile serolotoce actuale nu le permite să afirmăm că sifilisul avut de un pacient este complect vindecat, căci reacţiunilor biologice nu trebue să le cerem preciziunea formulelor matematice. Fără îndoială că un rezultat negativ obţinut după un tratament bine făcut şi îndelungat şi care se menţine tot negativ după o reactivare şi la care vine să se adauge şi un rezultat negativ al liquidului cefalo-rahidian şi absenţa oricărui semn clinic mai recent ne indritueşte să punem un prognostic foarte favorabil pentru viitor şi să afirmăm că în ceea ce priveşte sifilisul pacientul se află la adăpost de orice accident grav. II. Rezultatul este pozitiv. — Un rezultat slab pozitiv n’are valoare pentru diagnostic decât atuncia când ar concorda cu semne clinice evident sifilitica. Un rezultat pozitiv sau intens pozitiv prin Border-Wasermann sau prin altă metodă sensibilă ne probează pătrunderea şi diseminarea în mediul interior al germenilor specifici; cu alte cuvinte ne arată un sifilis în evoluţie şi activ. Natural că valoarea sa este şi mai mare dacă coincide şi cu semne clinice de natură specifică. Rezultă clar că valoarea acestei reacţiuni când este pozitivă ete considerabilă, dar prezintă oarecare restrictiuni căci poate să existe, adică să fie pozitivă şi în afară de sifilis. Aşa reacţiunea a fost găsită pozitivă în unele maladii tropicale printre care cităm maladia numită pian şi lepra. Cea dintâi nu ne interesează deşi are mare analogie cu sifilisul prin faptul că nu se întâlneşte în climatul nostru. Cât priveşte lepra, importanţa ei este mai mare, căci această boală există în Europa şi ţara noastră prezintă focare (în unele judeţe). S’a zis de unii că dacă reacţia este pozitivă în lepră, aceasta poate fi datorită unei simple coincidenţe dat fiind că sifilisul este aşa de răspândit şi că leprosul poate fi în acelaşi timp şi sifilitic. Oricum ar fi însă, lepra nu este aşa de răspândită şi semnele sale clinice în majoritatea cazurilor o fac să fie uşor recunoscută. Afară de aceste două maladii Waserman nu poate fi uşor pozitiv şi înurmătoarele afecţiuni: scarlatină, pojar, erizipel, febra tifoidă, paludiem, meningita cerebro-spinală epidemică. Lăsând la o parte că toate aceste reacţiuni pozitive se deosebesc de cele sifilitice prin intensitatea lor mai mică (rezultat slab pozitiv), prin variabilitatea lor (adică rezultatul pozitiv este temporal) şi prin dispariţia lor fără nici un tratament specific. In ceea ce priveşte controlul pentru tratament, persistenţa unei reacţiuni pozitive sau intens pozitive cu tot tratamentul intens şi avriat (arsenic, bismut şi mercur) ne face să punem un prognostic defavorabil pentru viitorul bolnavului. * * * Scriind acest articol mî-am^ dat seama de greutatea ce voi întâmpina de a expune pe înțelesul tutulor o chestiune, așa de specială. Incontestabil că chestiunea prezintată astfel are foarte multe lipsuri, lipsuri voluntare căci altminterea nu s’ar fi putut adresa decât la un grup restrâns de cititori. Scopul urmărit de mine a fost numai de ordin practic voind să arăt că examenul sângelui pentru sifilis nu poate fi făcut deori si cine si că numai practicat în conditiunile indicate mai sus numai atunci el ne poate aduce un real serviciu atât pentru diagnosticul acestei afecţiuni cât şi pentru controlul ce-l putem exercita asupra efectului ce tratamentul aplicat a avut asupra acestei boale. Trebue însă să se mai ştie că această reacţiune nu este specifică şi fiind o reacţie de ordin biologic nu-i putem pretinde exactitatea unei formule de logaritmi, şi că nu putem să-i cerem mai mult decât poate să dea. Liniştea sufletească şi sănătatea celor atinşi de sifilis ori numai bănuiţi ar câştiga foarte mult dacă rezultatul după buletinul pentru examenul sângelui ar fi indicat în aşa fel încât numai medicul să-l poată citi căci numai el este în stare să-l interpreteze aşa cum trebuie şi să tragă cu folos pentru pacient concluziile necesare atât pentru diagnostic cât şi pentru tratament. In această privinţă ar fi de dorit ca conducătorii laboratoarelor noastre pe buletinul eliberat, să nu mai scrie rezultatul aşa cum se obişnueşte astăzi negativ (+), slab pozitiv (+), pozitiv (++), intens pozitiv (++++) ca să poată fi uşor citit de pacienti printre care cei mai mulţi sânt temperamente impresionabile şi, când mai ales sifilisul nu este în cauză, un rezultat slab pozitiv care după cum am văzut n’are nici o valoare considerat, izolat, poate da naștere în unele cazuri la sifilifobii foarte grave și foarte tenace. După cum pe buletinele pentru examenul sputei nu se mai scrie astăzi când este vorba de tuberculoză barilul Koch căci aproape toată lumea cunoaşte significaţia lui, ci se indică prezenţa acestui microb cu alt nume, tot aşa pe buletinele cu rezultatul examenului sângelui pentru sifilis ar trebui să se găsească o formulă care să nu fie înţeleasă decât, de medic. Lucrul de altfel este foarte uşor căci pentru metodele prin deviaţia complimentului (Wasserman Bauer-Hecht, Desmouliéres, etc.), este destul să se indice dacă hemotizat s’a produs sau nu şi când există, în ce grad; iar pentru metodele de floculaţie există deja o scară de unităţi pe care numai medicul în curent cu aceste cercetări o poate descifra. Dr. C. ZAMFIRESCU Dispariţia Ilii U tillif a 11 valoare in 1 miloane lei CLUJ. 30. Punctele vamale de la frontiere, au primit ordine de supravegherea strictă a călătorilor pentru a se putea prinde delapidatorii filmului „Theodora“, valorând 10 milioane lei, ce a fost furat din vagonul de bagaje al Expresului de Cluj. • lata artistica — SPECTACOLE — OPERA ROMANA. — Paiaţe: Coppelia. TEATRUL NATIONAL. — Matineu : Năluca ; seara : Bujoreştii. TEATRUL REGINA MARIA. — Heidelbergul de altă dată. TEATRUL MIC. — Matineu şi seara : Adriana cu orice preţ. TEATRUL CAROL CEL MARE.— Matineu şi seara : Subţire, dulce ! ATENEUL ROMAN. — Concert Prunner. TEATRUL ALHAMBRA. — Varietăţi.CIRCUL SIDOLI. — Spectacol de gală. CINEMA PATHE-PALACE.—Kean cu Mosjoukine. CINEMA VLAICU. — Fatty şi Zigotto. CINEMA DOAMNEI. — Briganda din Cortiliţa şi trupa Iorgu Tomescu. CINEMA JUPITER (Moşilor). — Micul Jacques (operă complectă). #■ Pictorul Nicolae Constantinescu care deschide mâine expoziţia sa în sala Mozart a fost îndrumat de pictorul Grigorescu şi călăuzit de sfaturile marelui poet Vlahuţă. Dealurile şi pădurile fermecătoare sunt motivele care l-au atras de la început. Posedând simţul coloritului ca nici unul altul cunoscând în toate, fineţele lor detaliile perspectivei pictorul Constantinescu ne dă peisagii de o mare valoare artistică care vor atrage admiraţia tuturor cunoscătorilor * Astăseară joi are loc la Ateneu concertul contrabasistului Prunner. s* Duminică 3 Februarie va avea loc la „Maison d’Art“ deschiderea expoziției pictorului Canissius.s* La7 Februarie arhitectul şi aquarelistul Cretzova va deschide o expoziţie la „Maison d’Art“. iar afacerea Reinitz CLUJ. 30. — Căpitanul de poţie Bejan a luat interogatoriul fotografului Niszel Karol din Baia Mare care se refugiase la Bucureşti şi unde a fost arestat de agentul secret Trifău. S-a constatat că Niszel avea legături cu asasinul Reinitz din Satu- Mare. Un duel la Tg.-Mureş CLUJ, 30. — Epilogul alegerii pentru scaun de senator la Reghinul Săsesc, este duelul dintre dr. Harsia averescan cu senatorul nationalist dr. Vescan. Duelul a avut loc la Tg.-Mureş. S’au schimbaat mai multe focuri de revolver fără rezultat. Adversarii nu s’au împăcat. A DEVERŰI O manifestaţie pentru d. g-ral Averescu Organizaţia electorală* din Capitală, a partidului poporului,* — comitetele tuturor secţiilor de votare — s’au întrunit erict. a., la clubul din str. Academiei nr. 8. A prezidat d. Gr. L. Trancu-laşi, fost ministru, şeful organizaţiei Capitalei. D. Trancu-Iaşi salută prezenţa d-lui general Averescu pe care-l asigură de devotamentul întregei organizaţiuni. D. D. Grozdea, aduce la cunoştinţa adunării că din 114 comitete comunale, 58 sunt complect reorganizate şi urmează pe d. general Averescu. D. prof. Anibal Teodorescu, şeful culoarei de galben, constată că în culoarea ce o prezidează nu a înregistrat nici o defecţiune. D. Al. Larvari, fost senator, şeful culoarei Verdele de jos, spune că organizaţia e gata de luptă. D-nii colonel Savion Rădulescu, secretarul general al partidului şi şeful culoarei Verdele de sus. Alex. Oteteleşanu, vice-preşedintele organizaţiei Capitalei şi P. Papacostea şeful culoarei de albastru, salută pe d. general Averescu în numele organizaţiilor ce le reprezintă. D. Sergiu Niţă, fost ministru al Basarabiei, spune că organizaţia partidului poporului din această provincie a rămas în jurul steagului. Roagă pe d. general Averescu să vie să ia parte la cele două întruniri regionale ce se vor ţine în Basarabia, la Bălţi şi Bolgrad, aceasta fiind dorinţa întregei organizaţiuni. D. general Averescu spune că e fericit că organizaţia Capitalei, care a fost obiectul solicitărilor celor mai insistente, se prezintă mai strălucită şi mai entuziastă ca la începutul luptei. D-sa aminteşte membrilor din organizaţia Capitalei că la 4 Mai e ziua cea mare a partidului când se va ară ţării puterea partidului şi spune că e o datorie pentru partizanii din Capitală să găzduiască pe fraţii lor din provincie, cari vor veni cu acest prilej. După ce se aleg comitetele de cartiruire, întrunirea ia sfârşit la orele 8 seara.* # * La ieşirea din club, d. general Averescu a fost obiectul unei manifestaţii de simpatie din partea raembrilor partidului poporului. ÎNTRUNIREA comitetului de DIRECŢIE Comitetul de direcţie al partidului poporului — compus din foştii miniştri — s-a întruniteri dimineaţă. Comitetul a fixat punctele programului pentru viitorul congres al partidului poporului, care se va ţine în iunie crt, la Cernăuţi. Din nevoile studenţilor Lipsurile elementare de întreţinere a studenţilor au fost relevate cu prisosinţă de ziarele noastre. Cu toate înteţitele declaraţiuni oficiale că actualul guvern va avea largă îngrijire faţă de studenţime, în bugetul votat de curând s’au alocat 10 milioane lei pentru cantine şi căminuri, când numărul studenţilor înscrişi la facultăţile din Bucureşti întrece cu mult cifra de 12 mii. In bugetul ministerului de instrucţiune s’au alocat sume numai pentru o mie de studenţi, când se ştiau bine că luau masa la cantine aproape două mii de studenţi săraci Studenţii aceştia, lipsiţi de mijloace şi doritori de cultură — toţi veniţi de la ţară — au fost supuşi la prezentare repetată de acte, de venituri, de paupertate, de frecventare a cursurilor... şi lunar au fost chinuiţi de nesiguranţa eurapei, sus- traşi de la încordareacontinuată a I studiilor, şicanaţi în, dobândirea I drepturilor prea elementare de cul- tură şi de hrană. Ş Acestea sunt faptele. O delegaţie de studenţi a expus -»anaţia,eri, d-lul ministru dr. Anceleui. D-sa a trebuit să Insă tot cu jumătăţi de măsuri: a acordat să se dea masa pe o săptămână la toţi studenţii ca şi până acum. In acest timp se va face un triaj pe baza actelor depuse, spre a exclude pe studenţii funcţionari şi cei „nemeritoşi“, aşa încât pentru cazul cel mai rău să mai adauge ministerul 1 milion sau două. Soluţia e evident, necomplectă. Căci nu într’o săptămână se va putea face ancheta celor ..meritoşi“, a.. vând a cerceta comisiunea actele a două mii studenţi. Şi soluţia nu e echitabilă nici faţă de studenţii funcţionari. Căci e noatoriu că ei sunt impiegaţi în instituţiile statului, plătiţi cu o leafă derizorie între 1200—2000 lei. Studenţii funcţionari sunt în special cei fără nici un ajutor bănesc. Şi apoi nu cu 2000 lei se poate întreţine un modest om de studiu în Bucureşti, chiar dacă ar locui în cea mai depărtată mansardă şi s’ar încerca să facă abstracţie de luxul unei cărţi, al focului, al băii, spălatului... De aceea sperăm că d. ministru va da o atenţie mai îndelungată acestei probleme natidn'âîb'U'va găsi soluţii şi mijloace satisfăcătoare, care să împace cererile drepte ale tineretului universitar. • I V. ACHIM mari contrabande de spirt pentru Ceho-Slovacia ! BRAŞOV, 30 Ian. — Autorităţile din gara de frontieră Halmei vor cere guvernului instituirea unei comisiuni de anchetă pentru anchetarea numeroaselor contrabande de spirt ce se trece în Cehoslovacia de către anumiţi speculanţi. Acum câteva zile autorităţile căilor ferate C. H. au observat la urma trenului românesc un vagon suspect. Deschizându-se în interiorul vagonului, în loc de bomboane, s-au găsit cutii pline cu spirt. Intre cutii stăteau ascunşi doi comercianţi însoţitorii spirtului. Ambii au fost arestaţi şi daţi pe mâna grănicerilor români spre a îi predaţi autorităţilor din Halmei. Aceştia pe drum însă au dispărut. După câteva zile autorităţile au descoperit o altă contrabandă cu spirt. In gara raliaja (Cehoslovacia) a fost găsit un vagon căruia îi lipsiau plumburile. Cercetându-se de aproape s’a găsit o mare cantitate de spirt tot în cutii de bomboane Acest vagon avea duşumeaua găurită Ajungând pe teritoriul cehoslovac, cutiile cu spirt erau asvârlite prin dușumeaua vagonului iar tovarășii contrabandiștilor le adunau de pe linia ferată. In Cehoslovacia importul spirtu ului este prohibit, dat fiind marea căutare ce are acest articol pe piețele Cehoslovaciei, Veren. Cereţi No. 1 din „Cuvântul Liber” Revistă Daliftică săptămânală sub direcţia stilul intern Fitafti si cu c® l aborarea celor mai distinşi scriitori si permisii Bl pu I pi la IAŞI. 30. In fata tribunalului secţiunea II s’a desbătut astăzi un proces de presă intentat fraţilor Hefter, directorii ziarului „Lumea“ de către d. A. C. Cuza. Fraţii Hefter s-au apărat singuri, cerând ca tribunalul să-şi decline competinţa, urmând să se voteze o lege specială care să interpreteze articolul special din noua Constituţie. Tribunalul a amânat pronunţarea hotărîrei pentru Vineri. Cronica teatrală „năpasta $1 „O noapte furtunoasă” la Teatrul National Câţiva ani Înainte de râzboiu, după o reprezentare a „Nopţei Furtunoase” criticul Gherea care asistase la spectacol împreună cu Caragiale, spunea într’un cerc de prieteni: — Ştiţi voi care e, după mine, cel mai bun actor al nostru în Miţa Ciucurescu. Ceea ce realizează dânsa în Veta e extraordinar. Şi Gherea, care în elogii avea un foarte bogat repertoriu de epitete, îl epuiza în întregime vorbind de talentul d-nei Ciucurescu. Mi-am adus aminte de aprecierea marelui critic aseară, revăzând pe d-na Maria Ciucurescu-Bulfinski în acelaş rol al „Coanei Veta” care a fost totdeauna pentru dânsa un triumf. Creaţiunea a rămas tot aşa de artistică, tot aşa de desăvârşită. O mai adevărată şi mai sugestivă întrupare a rolului nici nu se poate închipui. Generaţia nouă de tot de spectatori, care nu cunoaşte teatrul decât de la războiu încoace, a putut vedea încă odată ce modele neimitabile oferă generaţia artistică de ori generaţiei de astăzi. Publicul a salutat cu simpatie reintrarea d-nei Maria Ciucurescu-Bulfinski şi a aplaudat îndelung pe admirabila artistă. De altminteri întreg spectacolul, pregătit cu multă îngrijire, a fost vrednic de numele lui Caragiale. D-nii Ion Petrescu şi Ion Brezeanu din vechea şi glorioasa gardă şi-au regăsit neîntrecutele lor creaţii din jupân Dumitrache şi din Nae Ipingescu. D-ra Eugenia Ciucurescu e o Ziţă de cea mai ilariantă speţă, iar d-şoara Toto Ionescu a înfăţişat bine şi cu haz pe necăjitul Spiridon. In acest ansamblu admirabil singura lipsă de memorie a d-lui Manu a pus o notă oarecum discordantă. Un interior evocator şi plin de culoare a adăugat mult la succesul spectacolului, succes al căruia merit revine în parte şi directorului de scenă, d. V. Enescu, care a pus totul la punct cu înţelegere şi dragoste. Aplauze multe şi călduroase ca în zilele de adevărate succese. Faptul merită să fie reţinut ca un indiciu pentru rezolvarea problemei dacă teatrul caragelian va avea viaţă lungă sau e menit a dispărea repede. E adevărat că societatea din „O noapte furtunoasă” s’a schimbat mult până astăzi. Dar adevărul sufletesc al personagiilor — afară de Rică Veturiano care e prea artificios — asigură viaţă lungă piesei, care, afară de aceasta, mai câştigă pe zi ce trece un pitoresc. Spectacolul s’a început cu „Năpasta”, drama atât de posomorită a lui Caragiale. Ea ne-a dat prilejul să vedem pe Ion Brezeanu în rolul nebunului condamnat la ocnă pentru crima altuia. E o creaţie formidabilă de un tragic zguduitor, care a atras şi aseară valorosului artist aclamaţiuni prelungite. Un partener de aceeaş superioară calitate artistică a avut d. Brezeanu în d. Ion Petrescu — un Dragomir impresionant şi plin de adevăr. Teatrul Naţional merită toate elogiile pentru pietatea pe care a arătat-o față de memoria lui Caragiale, montându-i piesele cu atâta grije. L N. iniillii» ii ■ Ifin 0 luptă le comitasii si jandarmii nini — UN SERGENT JANDARM OMORÎT — CONSTANŢA. 30. — La Duvair luvasy, jud. Caliacra, a avut loc o luptă aprigă între jandarmi şi o bandă de comitagii. In timpul luptei a căzut mort sergentul jandarm Mircea Petrofî. Autorităţile au arestat pe Individul Vel. AH, servitor la locuitorul Gh. Enacoîf, care se crede că a avut legături cu bandiții. Informaţiuni Consiliul de miniştri a decis ca societăţile petrolifere să furnizeze şi direcţiei „generale a peştelor păcura necesară” pentru încălzit cu 150 lei suta kgr„ ca şi direcţiilor generale ale c. f., n. r. şi s. m. r. Teatra Regina Maria Comp. Dramatică Bulandra Luni 4 Februarie 1924 pentru prima oară Onud care Mi să Moară Piesă în 3 acte de D-l Ion Miclescu cu D-na L. Sturdza Bulandra Tony Bulandra, V. Maximilian. Primim următoarele : Asociaţia culturală a femeilor evreice va ţine conferinţă publică. Sâmbătă 2 Febr. a. cu orele d. a. în sala Lojei B’Brith din str. Paris 9 (Etaj). Va vorbi d. prof. Schalem Păzi din Jaffa, despre „Iléros et Héroir.fcs en Palestine“. Conferinţa „Despre Spiritism“ care a avut un mare succes moral şi în citirea din Februarie 1923 la Ateneul Român din Bucureşti, tipărindu-se cu adăugiri, între care şi harta României actuale, primită pe cale de comunicare încă din 1915, când încă Regatul Român nu intrase în război, se află de vânzare pe medicul preţ de 10 lei la toate librăriile din ţară. Ministrul muncii a obţinut înfiinţarea unui serviciu tehnic ataşat la direcţia accidentelor. De mâine Vineri 1 Februarie întregul program al Teatrului ALHAMBRA va fi schimbat. In frunte cu NITTA FOX renumita vedetă pariziană, DOZIA chanteuse fantaisiste, programul va avea numere mari de atracfiune THE BLACKWENS, cicliști TRUPA CLANSON act elastic FRED KORMAN și Florian etc. S’a conferit ordinul „Steaua României“ în gradul de cavaler d-lor: I. D.Ştefănescu, Marcel Botez, Er. Carini şi Fr. Carbus; ordinul „Coroana României” în gradul de comandor d-lui Gh. Mugur şi în gradul de cavaler d-lor C. Ionescu şi Ioan Botez. Legile de pensiuni din provinciile alipite au fost suspendate până la elaborarea unei legi generale de pensiuni. Până atunci funcţionarii pensionari vor primi avansuri în comptul pensiei ce li s-ar cuveni lor sau urmaşilor cu drepturi. Teatrul EFORIEI Miercuri 13 Februarie Reprezentaţie de adio a celebrei tragedianeAgatha Bârsescu CU MAGDA cu concursul marilor artiști Petre Sturza, Ion Manolescu G. Storin. Biletele se pun în vânzare mâina Vineri dimineața, la cassa teatrului Eforiei. Societatea pentru „Combaterea tuberculozei la copii“ va da un mare bal în saloanele ministerului de externe în seara de Sâmbătă 9 Februarie. Suveranii vor onora acest bal cu prezenta lor. S-au supus spre aprobarea consiliului de miniştri următoarele lucrări pendinte de ministerul lucrărilor publice : construirea unui pod de lemn peste râul Putna la Mirceşti pe şoseaua judeţeană Focşani- Ciuslea (judeţul Putna) în sumă de 680.000 lei; repararea podului de peste Argeş pe şoseaua vicinală Căteasca-Leordeni (judeţul Muscel) în sumă de 350.000 lei; repararea unui alt pod peste Argeş pe şoseaua Căteasca-Carja în sumă de 850.009 lei. Fondul pentru deschideri de credite suplimentare şi extraordinare din bugetul anului trecut a fost sporit cu peste 48 milioane, spre a se acoperi deficitele bugetare şi creditele suplimentare acordate diferitelor ministere. Ministrul sănătăţii publice a decis ca orice vas, călător sau provenienţă din Lisabona, care este contaminată de ciumă, să fie supus unei supravegheri medicale şi măsurilor de prevenire a contaminării.