Agenda Zilei, aprilie 2002 (Anul 7, nr. 76-101)

2002-04-16 / nr. 89

16 aprilie 2002 MAPAMOND a ^ i» Mfu g Situație tensionată lângă Biserica Nașterii Domnului Palestinienii au făcut cunoscut ieri că trupele israeliene de la Bethlehem au deschis focul asupra lăcașului de cult Surse palestiniene din Bethlehem au declarat ieri că trupele israeliene aflate în dispozitiv în jurul Bisericii Nașterii Domnului, unde sunt circa 200 de palestinieni, unii înarmați, au deschis focul asupra celui mai venerat lăcaș de cult al lumii creștine. Armata israeliană a negat însă acest lucru. O echipă de televiziune Reuters a relatat însă că dinspre Biserica Nașterii Domnului s-au auzit explozii și s-au putut vedea flăcări din Piața Nașterii. Un martor palestinian a declarat că nu au existat victime. El a adăugat însă că trupele israeliene au deschis focul asupra Bisericii Nașterii Domnului fără a fi fost provocate și că au aruncat grenade fumigene. Israelul a dat asigurări că nu va fi încălcată sanctitatea Bisericii Nașterii Domnului, unde se află palestinienii care au cerut să li se acorde adăpost, și a propus palestinienilor să se predea și să fie judecați de un tribunal militar israelian, sau să plece din teritoriile palestiniene, într-un exil definitiv. Guvernatorul Bethlehemului, Mohammed al- Madani, aflat și el în Biserica Nașterii Domnului, a refuzat târgul. Agenția ONU pentru respectarea drepturilor omului a condamnat ieri ceea ce a numit „uciderea în masă“ a palestinienilor din teritoriile ocupate, cerând încetarea imediată a ofensivei militare. Sesiunea anuală de la Geneva a Comisiei ONU pentru Drepturile Omului a aprobat ieri o rezoluție prezentată de țările arabe și musulmane, în care sunt condamnate „încălcările grave“, de către armata israeliană, a legilor de bază ale umanității. Moțiunea este sprijinită și de o serie de țări membre ale UE, între care și Franța, dar nu face nici o referire la tabăra de refugiați de la Jenin. Israelul a reușit ieri să-l aresteze pe unul dintre principalii lideri al Fatah, Marwan Barghouthi. Conferință de pace, dar fără Arafat Secretarul de stat al SUA, Colin Powell, a afirmat ieri că o eventuală conferință de pace pentru Orientul Mijlociu, sugerată de Ariel Sharon, s-ar putea desfășura și fără prezența lui Yasser Arafat la masa tratativelor. .Colin Powell a făcut ieri scurte vizite la Beirut și Damasc, unde a discutat cu liderii locali, cerând Siriei și Libanului să împiedice acțiunile ofensive ale gherilelor Hezbollah pentru ca la granița libanezo-israeliană să nu se formeze un al doilea front. Militari israelieni, lângă Biserica Nașterii Domnului Curs gratuit despre terorism Ministerul britanic al Apărării a destăinuit instrucțiuni detaliate despre fabricarea bombei atomice, predându-le Arhivelor Publice Ziarul The Daily Telegraph a făcut cunoscut ieri că Ministerul britanic al Apărării a făcut un cadou nesperat celor care caută informații despre construirea bombelor atomice, oferind Arhivelor Publice de la Londra date concrete. Astfel, din cursul „fără profesor“ de fabricare a bombelor atomice artizanale, oricine poate înțelege procesul de producție, mai ales că este explicat pas cu pas. Mai mult, ministerul a eliberat de sub mențiunea Top Secret și informații despre cum astfel de dispozitive nucleare pot fi introduse în Regatul Unit fără ca nimeni să prindă de veste. Purtătorul de cuvânt al Ministerului Apărării a tratat ieri presa cu „no comments“ când a fost întrebat cum stau lucrurile cu aceste documente periculoase. Brian Bunnell, inginer la pensie, expert care participase la programul nuclear al Marii Britanii, a examinat documentele și a declarat că sunt suficient de detaliate pentru a permite unui terorist să construiască - fără probleme - o bombă atomică. „Aceste informații nu ar fi trebuit să fie dezvăluite niciodată. Trebuie scoase imediat din arhivele publice“, a declarat Bunnell. Ziua führer-ului Moscova se pregătește de „aniversarea “ lui Hitler In ultimii ani, la fiecare 20 aprilie, străzile Moscovei au fost răvășite de ciocnirile violente provocate de bandele de neonaziști ruși și skinheads, puși cu toții pe aniversar ziua de naștere a lui Adolf Hitler. Actele de violență provocate de skinheads ating maximum de intensitate în această dată și în luna mai, străinii fiind adesea luați drept țintă a furiei lor. „Se apropie 20 aprilie și, cât de curând, ne vom repezi la negri și la evrei“, spune - în anonimatul permis de Internet - un anume Stepan, abonat la un chatroom al skinheadsilor rși, intitulat „Frontul Rusiei“. Poliția moscovită a anunțat ieri că se iau deja măsuri de securitate sporite. Duminică, la Kiev, circa 50 de tineri skinheads au atacat o sinagogă, aruncând sticle incendiare și bătând, cu răngile și bâtele, pe toți evreii din sinagogă. Sloganul „Ucideți-i pe evrei!“ s-a auzit destul de des în duminica neagră de la Kiev. Poliția ucraineană a operat arestări. Din nou la secret După un deceniu de la deschiderea arhivelor securității est-germane, dosarele sunt puse din nou sub obroc Meticuloasele note și date culese de către agenții poliției politice est-germane, STASI, au oferit istoricilor și ziariștilor o adevărată comoară de informații asupra regimului represiv care a dominat Germania de Est timp de 40 de ani. După căderea Zidului Berlinului, cetățenii fostei RDG și-au putut consulta dosarele și, nu de puține ori, acest proces s-a soldat cu acuzații amare între prieteni și chiar membrii aceleiași familii: descoperiseră că turnătorii securității fuseseră chiar cei dragi din jurul lor. Perioada de acces liber la dosare pare să se termine însă. Fostul cancelar, Helmut Kohl, a obținut o decizie injustiție prin care i se interzice comisiei Gauck (custodele imensei arhive STASI) să dezvăluie dosarul de peste 6 000 de pagini privitor la Kohl. Șefa arhivelor, Marianne Birthler, comentează că această decizie este „un mare recul spre vremurile apuse“. Cetățenii își vor putea vedea propriile lor dosare, însă cercetătorii și jurnaliștii vor avea nevoie de aprobări speciale pentru a intra în arhivele STASI. Aceste aprobări vor fi extrem de dificil de obținut. „Un fost lider comunist sau un judecător est-german poate acum să pretindă că are statutul de victimă a regimului și va cere interdicție de acces la dosarul său pentru a fi protejat“, spune Birthler. Comisia Gauck a anunțat că a fost nevoită să închidă arhivele. Cetățenii germani își vor putea consulta dosarele după o perioadă de așteptare. Arhiva fostei STASI devine inaccesibilă Oasis, on comeback oarecum neașteptat Trupa britanică a lansat ieri primul său disc single după doi ani de letargie și scandaluri Veteranii scenei muzicii pop britanice, Oasis, au dat ieri primul semnal că s-ar gândi să recucerească publicul pe care-l dezamăgiseră cu scandalurile dintre ei și prestația jalnică din ultimele lor concerte. „Hindu Times“, noul disc single al trupei, pare să fie o „felie“ tipică de muzică Oasis, dominată de chitara lui Liam Gallagher. Discul a fost pus ieri în vânzare în toate magazinele de muzică din Marea Britanie, la o lună după ce, nu se știe cum, o copie în format MP3 și-a găsit locul pe Internet, fiind descărcată de zeci de mii de fani ai trupei. Este primul single Oasis de la „Sunday Morning Call“, pus în vânzare în iulie 2000. „Este o revenire de bun augur la zgomotul feroce al muzicii lor, resuscitată pe fondul atacului a cel puțin 100 de buldozere care iau cu asalt un munte de cristale“, se arată în cronica publicată în New Musical Express. Ziarul The Independent notează că discul single marchează revenirea trupei din Manchester la rădăcinile sale rock, de la care și-a alimentat succesul imens al lui Oasis în anii ’90. Aspirațiile trupei de a prinde un loc 1 în clasamentele britanice ar putea compromite șansele adolescenților americani din ‘N Sync, al căror nou single, „Girlfriend“, a fost lansat tot ieri. Oasis au ieșit din nou „în lumea largă“ ■ Sprijin Miniștrii de externe din statele Uniunii Europene și-au afirmat sprijinul față de mesajul lansat ieri de premierul Silvio Berlusconi către statele nemembre ale UE, cerându-le să facă mai mult pentru prevenirea traficului cu imigranți ilegali. Din cauza acestora, Italia a declarat stare de necesitate.  Ciocniri in Kashmir Cel puțin cinci persoane și-au pierdut ieri viața, altele fiind rănite, în urma confruntărilor armate dintre forțele indiene de securitate și militanții musulmani din provincia Kashmir. 35 de membri ai securității indiene au fost răniți de o deflagrație puternică, declanșată imediat după ciocnirile de stradă din Srinagar. Pagini realizate de SILVIU GENESCU Grupaj foto: REUTERS