Agenda Zilei, aprilie 2002 (Anul 7, nr. 76-101)

2002-04-16 / nr. 89

16 «*»««*« ** LA ÎNCHIDEREA EDIȚIEI pe aprilie 2002 Portal NATO Ministerul Comunicațiilor și Tehnologiei Informației (MCTI) va organiza o licitație publică pentru crearea unui portal pe Internet dedicat aderării României la NATO. în cererea de ofertă, MCTI solicită produse software de uz general, servicii de consultanță și realizarea de sisteme informatice și software, precum și calculatoare și alte echipamente informatice. Finanțarea proiectului va fi asigurată din bugetul MCTI, valoarea acestuia fiind de șase miliarde de lei. Documentația pentru elaborarea și prezentarea ofertei, care va fi redactată în limba română, poate fi procurată la sediul MCTI, prețul unui exemplar fiind 100 000 lei. Data limită pentru depunerea documentațiilor de către candidați este 27 mai, dată la care vor fi deschise ofertele. Pentru a participa la licitație, companiile interesate vor depune o scrisoare de garanție bancară în valoare de 90 milioane de lei. Forma juridică legală pentru asocierea grupului de ofertanți, cărora li se va atribui contractul de servicii, este de societate cu răspundere limitată sau societate pe acțiuni. Românii preferă leii Economiile populației au crescut, în luna februarie a acestui an, cu 3,4%, până la 67 766 miliarde de lei (echivalentul a circa două miliarde de dolari), dar depozitele bancare în valută ale persoanelor fizice au scăzut cu 2%, informează BNR. Titlurile de stat în lei deținute de populație au înregistrat o creștere de 5,9%, până la 16 850 de miliarde de lei, în vreme ce volumul titlurilor de stat în valută aflate în proprietatea cetățenilor a scăzut cu 2,5%, însumând echivalentul a 118 milioane de dolari. în același timp, depozitele bancare în valută ale persoanelor fizice s-au diminuat cu 2%. Depozitele în lei ale agenților economici s-au ridicat, la sfârșitul perioadei menționate, la 29 089 miliarde de lei, în creștere cu 8,1% față de luna anterioară; în schimb, sumele în valută depuse la băncile comerciale de către populație și cetățenii străini rezidenți au scăzut cu 0,8%, exprimate în lei și cu 2,1%, exprimate în dolari. Volumul acestor depozite a fost calculat de BNR la 115 752 miliarde de lei, ceea ce reprezintă 3,55 miliarde de dolari. Cumpărările nete de valută ale băncii centrale de pe piața valutară au determinat creșterea rezervei de valute convertibile cu 1,9% în comparație cu luna precedentă. Rezervele de aur s-au menținut la un nivel similar, astfel că activele externe nete s-au majorat cu 1,6%, însumând 169 250 miliarde de lei. Numai vor la stat! Aproximativ 200 de angajați ai societăților Electrica și IPRS de pe platforma Băneasa din București au protestat ieri în fața sediului Autorității pentru Privatizare, solicitând scoaterea la vânzare a societăților respective. O delegație a sindicaliștilor s-a întâlnit cu secretarul de stat în cadrul APAPS George Mușliu și directorul Direcției de Restructurare, Emil Hațeganu. „Pachetele majoritare de acțiuni ale celor două societăți vor fi scoase la vânzare până la sfârșitul lunii aprilie“, au precizat surse din APAPS. Protestele au fost inițiate în urma întreruperii furnizării de energie electrică pentru societățile aflate pe platforma Băneasa. Apel pentru salvarea unor vieți Bolnavii a căror viață a fost salvată prin transplant hepatic s-au adunat, ieri, în Amfiteatrul Institutului Clinic Fundeni din București, pentru a serba, împreună cu medicii care i-au operat, doi ani de la prima intervenție reușită. Cu această ocazie, medicii și pacienții operați au lansat un apel pentru promovarea ideii de transplant și de donare de organe. „Trăiesc și de doi ani duc o viață normală, după ce vreme îndelungată m-am chinuit îngrozitor. Port în mine ficatul unui bărbat care a murit în urma unui accident rutier. Mulțumesc familiei care a avut curajul să spună DA atunci când medicii le-au cerut consimțământul pentru donare. Acel om tăiește prin mine, iar exemplul familiei respective trebuie urmat de noi toți, a declarat George Pană, subiectul primului caz de transplant hepatic reușit în România. Numărul bolnavilor care așteapă un posibil donator în vederea transplantului este de zeci de ori mai mare decât numărul donatorilor. Mulți oameni mor fără să spere că vor primi organul de care ar avea nevoie, în timp ce multe organe se pierd, pentru că unii nu acceptă donarea, a spus medicul Irinel Popescu. Obiecte de artă la licitație „Bărci la Veneția“, un tablou semnat de Nicolae Dărăscu, a fost vândut cu 360 de milioane de lei la licitația de duminică a Casei Afiș; în topul celor mai scumpe obiecte s-a situat și o pereche de cercei solitari de aur 14 K și argint, lucrați manual și cu briliante aproximativ rotunde, care a fost adjudecată pentru 220 de milioane de lei. Cu 115 milioane de lei a fost adjudecat un ulei pe carton realizat de Theodor Pallady și intitulat „Lectura“. Iar o ceașcă din porțelan cu platou și capac, decorată în stil Rococo și marcată Sevres Louis Philippe, a fost adjudecată pentru 30 de milioane de lei. O litografie semnată de Eugen Ionescu, „Les nes des fous“, a fost însă vândută cu 6 683 000 lei, exact cât fusese și prețul de pornire. Sifilis luat la locul de muncă Trei angajați ai Maternității „Cuza Vodă“ din Iași se tratează cu antibiotice pentru că s-au îmbolnăvit cu sifilis de la sugarii pe care i-au asistat la naștere, neștiind că acești copii sunt infectați. Potrivit cadrelor medicale, numărul copiilor care se nasc cu sifilis congenital a crescut în ultimul timp. Statisticile arată că dacă în 1996 exista un singur caz la 4 573 de nașteri, anul trecut au fost înregistrate 15 cazuri din 6 000 de nașteri. Grav este că există și mame care, deși află că sunt bolnave și ele și copiii, fug din spital înainte de a putea fi tratate. Mamele bolnave de sifilis pot da naștere la copii prematuri, cu malformații sau sechele grave la nivel neurologic. Cursurile alese Elevii unui liceu din Oradea au stat la școală de sâmbătă dimineață până a doua zi la aceeași oră, în cadrul ediției din acest an a „Zilei cursurilor maraton“, liceenii participând la o serie de cursuri „altfel“, ținute chiar de profesorii instituției. A cincea ediție a „Zilei maraton“ a avut loc la Liceul „Ady Endre“ din Oradea. Elevii și profesorii au ales 24 de teme, câte una pentru fiecare oră a zilei: „Există relații sexuale sigure?“, „Pasiunea mea,, timbrele“, „Gastronomia de-a lungul timpului“ și altele. Elevii au putut alege orele care li s-au părut mai interesante. De o participare deosebită s-a bucurat ora de „orientare turistică nocturnă prin școală“, care a început la 3,00 noaptea; „înarmați“ cu lanterne, liceenii au trebuit să demonstreze că își cunosc bine școala chiar și pe întuneric. Tot la Liceul „Ady Endre“ din Oradea se mai organizează „Ziua inversă“, în care profesorii sunt elevi, iar elevii profesori, și „Ziua adevărului“, în care elevii le spun profesorilor tot ce gândesc despre ei. as rr OO MI REDACȚIA 19A0 Timișoara str. Emanoil Ungureanu nr. 3 lei. 195 195 Telefax: 196 196 E-mail: agenda@mail.dnttm.ro REDACTOR ȘEF: Zoltan Kovacs REDACTORI ȘEFI ADJUNCȚI: Doru Botoiu, Lucian-Vasile Szabo SECRETAR GENERAL DE REDACȚIE: Rozalia Koncz. ȘEFI DE SECȚIE: Eugen Cocea (Sport), Simona Popovici-Donici (Social-Cultură), Monica Sămânță (Divertisment), Călin Tenche (Actualitate), Radu Toancă (Politică-Administrație). PUBLICITATE EUROPA DAY COMPANY str. Independenței nr. 1-3 Telefon: 220 900 Fax: 220 810 TIPAR WEST TIPO INTERNATIONAL Calea Aradului nr. 1 Telefon: 244 007 Cotidian editat de Trustul de Presă „Agenda“. La realizare se folosesc informații furnizate de: ROMPRES, MEDIAFAX, RADOR, AMPRESS, REUTERS și EURO PRESS - SPRINGER. Toate drepturile de autor aparțin editorului © Pașaport fals, în dispută încercarea unui român de a ieși din țară cu ajutorul unui pașaport irlandez furat acum câteva luni trezește suspiciunile autorităților de la Dublin cu privire la existența unui trafic internațional cu documente de călătorie provenite din Irlanda. Un român a încercat recent să se îmbarce la bordul unui avion cu destinația Dublin, după ce a prezentat autorităților române de frontieră un pașaport falsificat, pe care adevăratul posesor îl pierduse într-un supermarket din Dublin. Documentul îi aparținea lui Garett Mullen, a cărui poză fusese înlocuită. Descoperirea a trezit suspiciunile autorităților irlandeze cu privire la existența unei rețele de infractori care acționează în supermarketuri, de unde fură documente de călătorie irlandeze destinate unei piețe negre de profil. în jur de 17 000 de pașapoarte au fost furate sau pierdute de titularii lor anul trecut și, cu siguranță, unele din acestea au ajuns în mâini criminale. Titularul pașaportului menționat, Garett Mullen, s-a declarat surprins de faptul că documentul pe care l-a pierdut a ajuns în România. „Oficiul de pașapoarte m-a contactat, acum câteva zile, pentru a-mi comunica faptul că actul a ajuns la Ambasada irlandeză din Ungaria, unde a fost trimis de autoritățile române. Nu mi-e clar cum și-a închipuit că va scăpa (românul care a încercat să utilizeze actul n.r.), dar cineva, undeva, a câștigat bani cu ajutorul pașaportului“, afirmă el. Die, pistolarul Senatorul PRM Ilie Ilașcu lasă credința la o parte când vine vorba de apărarea sa și a familiei. Atât de mult ține la integritatea sa corporală încât nu renunță la pistolul pe care îl poartă cu mândrie nici când intră într-un lăcaș de cult. Și la Patriarhie, când a fost zilele trecute cu treburi, pistolul îi atârna la brâu, la îndemână. „Unde era să îl las, la poartă?“, întreba ironic parlamentarul. Cojocari, boss pentru o zi Plecați care încotro cu treburi ,în țară sau peste hotare, edilii Timișoarei,au cam lăsat vulnerabilă instituția Primăriei. Cu Ciuhandu și Borza în Olanda, iar Orza la București, singurul boss din administrație a fost ieri secretarul Ioan Cojocari. Acesta și-a pregătit dinainte șefia de o zi, afișându-se la serviciu cu un costum nou, vernil, în concordanță cu nuanța din biroul său. De altfel, secretarul e cunoscut deja pentru ținuta zilnică impecabilă. Cabrai, pe post de baubau Vedeta de la Banc Show, Cabrai, îi amintește că pe vremea,când eram la Școală speria fetele din cauza pigmentului său de mulatru. „Fetele fugeau de mine, fiindcă eram colorat, într-un an, totuși, am luat premiul întâi cu coroniță și aveam o fată care tânjea să fie prima pe clasă. Pentru a o consolarăm vrut să o pup și să-i spun că anul următor va fi prima. Fata s-a smucit și a rupt-o„la fugă“. Tot el mai spune că e greu pentru un băiat să-și amintească primul sărut dacă nu e legat de prima iubire, iar el nu a avut decât o iubire... restul au fost relații,se destăinuie acesta. Nașul Elton John Se pare că nașul fiului artistei britanice Elizabeth Hurley va fi celebrul pop star britanic Elton John. Conform publicației Actustar, vedeta a apelat la conaționalul său pentru a-l boteza pe fiul său, Damian Charles, spun apropiații acesteia. Li^ care este o actriță de succes, un top model apreciat și efigia mărcii Estee Lauder, a născut săptămâna trecută, dar controversele legate de tatăl copilului (miliardarul Steve Bing, se pare) persistă. i