Agenda, octombrie-decembrie 1995 (Anul 6, nr. 40-52)

1995-12-30 / nr. 52

magazin REMEMBER 1995 - FEBRUARIE Pagina ROMÂNIA, ȚARĂ ASOCIATĂ LA UNIUNEA EUROPEANĂ ’ Pe drumul integrării în structurile europene, România a devenit, la 1 februarie 1995, membru asociat la Uniunea Europeană, sperând să îndeplinească cât mai curând condițiile pentru a fi acceptată ca membru cu drepturi depline. Această nouă etapă în relațiile româno-comunitare este marcată de intrarea în vigoare a Acordului de asociere a țării noastre la Uniunea Europeană, după doi ani de la semnarea acestuia la Bruxelles. Momentul semnării a fost urmat, la 1 mai 1993, de punerea în practică a unei prime etape a acordului, referitoare la relațiile dintre România și UE. De la 1 februarie 1995, țara noastră a devenit membru asociat în Uniune, ceea ce înseamnă practic că ne aflăm în cadrul „familiei europene“ „AGENDA“ LA 5 ANI Conform unui obicei devenit deja tradiție, „familia Agenda“ își marchează toate momentele importante din existența sa în compania prietenilor și susținătorilor apropiați. Iar atunci când evenimentul reprezintă împlinirea a cinci ani de la apariția primului număr, totul se transformă într-o sărbătoare. La recepția oferită de „ Agenda" în saloanele Hotelului Continental, noi, toți membrii redacției, am avut bucuria să constatăm, încă o dată, că suntem înconjurați de foarte mulți prieteni - reprezentanți ai oficialităților, senatori și deputați de Timiș, conducători ai instituțiilor publice, reprezentanți ai cultelor, conducători de firme și oameni de afaceri, colegi din presa scrisă și vorbită, invitați din țară și străinătate. MILITARI ROMÂNI ÎN ANGOLA Consiliul de Securitate al O.N.U. a votat in unanimitate trimiterea unei misiuni de pace în Angola, cu un efectiv de 7 000 de căști albastre. Au trimis contingente România, Brazilia, Uruguay, Pakistan, India și Zimbabwe. Batalionul românesc este compus dintr-o companie de Stat Major, trei companii de infanterie, o baterie de aruncătoare calibrul 120 mm, o baterie antiaeriană mixtă, o baterie artilerie anti-tanc mixtă și o subunitate logistică. Soldații sunt în proporție de 60% angajați pe bază de contract și 40% militari în termen. VINGRCR NtflGRft LR BARINGS Povestea lui Nick Leeson. 28 de ani, șeful departamentului de tranzacții bursiere al vestitei Bănci Barings, filiala Singapore, poate fi asemănată cu scenariul unui thriller hollywoodian. Dar acest „film“ ar fi putut provoca o criză financiară mondială, în 24 februarie, Nick a dispărut din Singapore lăsând pe biroul său un simplu mesaj - „I am sorry“ - după ce pariase de 7 ori fondurile propriei bănci pe creșterea indicelui Nikkei. Eșecul trișorului a cauzat vinerea neagră a băncii la care era angajat. Câteva zile mai târziu, Banca Barings a fost răscumpărată în totalitate, pentru suma de o liră sterlină, de către grupul financiar olandez ING. Nick Leeson se află în închisoare. Religiile în lume Religie Membri Zonă de răspândire (milioane) Bahaism Budism 5,7 India, Iran 334,0 Japonia, China, Taiwan Creștinism 1 869,7 Europa, America de N și S - Catolici 1042,5 Europa, America de N și S Protestanți 382,4 Europa, America de N 751,4 India Hinduism Islamism Mozaism 1014,4 Orientul Apropiat, Africa de 18,2 în toată lumea Confucianism 6,2 Coreea de Sud Religii noi 123,8 America de Nord, SUA Șamanism 10,9 Coreea Shintoism 3,3 Japonia Sikhi 19,8 India Religii naturiste 99,7 Africa, Asia, Oceania „URSUL DE AUR" La 18 februarie, în cadrul Festivalului de film de la Berlin, Alain Delon a fost distins cu trofeul „Ursul de Aur“ pentru întreaga activitate. Născut la 8 noiembrie 1935, înzestrat cu frumusețe, inteligență și talent, Delon a devenit un monstru sacru al ecranului. Pe lângă nenumăratele roluri interpretate, Delon este colecționar de artă, s-a lansat în lumea modei și a parfumurilor, fiind totodată inițiatorul a numeroase acțiuni caritative. La conferința de presă ce a încheiat festivalul, actorul a subliniat faptul că cinematografia europeană este mult mai puternică în comparație cu producțiile comerciale de la Hollywood. AMENINȚAREA DE LA CERNOBÎL La nouă ani după catastrofa de la Cernobîl, aici s-au înregistrat din nou pierderi radioactive de intensitate crescută, zidurile protectoare având fisuri adânci. Această centrală atomică reprezintă o „bombă“ cu putere mult mai mare decât cea de la Hiroshima, fiind un real pericol pentru întreaga Europă. Specialiștii care au avertizat asupra acestui pericol sunt fizicienii din Ucraina, cei care au fost în 1986 martori oculari și în prezent suferă de pe urma bolilor cauzate de catastrofă, în cadrul unei întâlniri secrete care a avut loc la Kiev, acești oameni de știință - care nu mai au ce risca - au prezentat toate detaliile necesare privind starea catastrofală a reactorului aducător de moarte. După apariția știrii amintite, un grup de experți occidentali s-a deplasat la Cernobîl, confirmând exactitatea informațiilor difuzate, în urma presiunilor politice internaționale, Guvernul din Ucraina a acceptat ideea de a închide în viitor această centrală atomică. 1»E SCURT • în noaptea de 2 spre 3 februarie, la ora 2,56, la Stația Seismologică din Timișoara a fost înregistrat un cutremur cu epicentrul în zona Banloc, la o adâncime de 10 km, cu o magnitudine de 3,7 grade pe scara Richter. Nu s-au înregistrat victime sau pagube materiale. • în Atlanta, S.U.A., la inițiativa fostului președinte american, Jimmy Carter, a avut loc o întâlnire între unii politicieni români și reprezentanți ai UDMR-ului în problema minorităților din țara noastră. • O văduvă din Germania, în vârstă de 53 de ani, a câștigat la loto echivalentul a 9,2 milioane de dolari; în ierarhia câștigurilor individuale, suma se plasează pe locul al treilea. • Franțuzoaica Jeanne Calment, cea mai bătrână femeie din lume, a sărbătorit la Căminul de bătrâni din Arie împlinirea vârstei de 120 de ani. Cu această ocazie, ea a declarat că, pentru menținerea sănătății, a renunțat la fumat atunci când a împlinit 117 ani. • Fred Perry, renumitul jucător de tenis, s-a stins din viață, în vârstă de 85 de ani, la Melbourne-Australia. Acest sportiv englez a câștigat în perioada 1934-1936 turneul de la Wimbledon, aducându-și o importantă contribuție și în cadrul obținerii de către britanici a patru Cupe Davis. • în finala competiției feminine „Europa Top 12“, s-a consemnat o performanță în premieră pentru tenisul nostru de masă: o finală românească, în care Otilia Bădescu a dispus de Emilia Ciosu cu scorul de 3-2. LUGOJUL, ÎN FRUNTE Până în 10 februarie, de la comisia de aplicare a Legii 18/1991 constituită în municipiul Lugoj a plecat și ultimul proces-verbal de punere în posesie a proprietarilor funciari. In felul acesta, în orașul de pe malul Timișului se pune capăt unui proces declanșat în 1991, o dată cu adoptarea Legii 18. Au făcut obiectul reformei 2 165 ha teren arabil și 108 ha pădure._________________ „Mein Kampf" în limba ebraică Știrea privind apariția în Israel a cărții lui Hitler „Mein Kampf“ a atras atenția opiniei publice mondiale. Această apariție editorială, care la prima vedere pare un paradox, este în realitate expresia evoluției sociale din statul ebraic. INUNDAȚIA SECOLULUI La începutul lunii februarie, apele Rinului au ieșit din matcă, provocând inundații catastrofale în Germania; în orașul Köln, nivelul apei a atins cele mai înalte cote din ultimul secol. Oamenii de știință au găsit explicația logică a inundațiilor care se produc tot mai des în faptul că amenajările hidrotehnice de pe parcursul acestui fluviu împiedică infiltrarea naturală a apelor în lunci, contribuind astfel la scăderea nivelului. TRXI LR PRAGA Pentru a încasa exageratele prețuri solicitate, câțiva taximetriști din Praga au recurs la o metodă drastică. Pe locurile rezervate pasagerilor, ei au instalat conductoare electrice pe care le conectau la tensiune în momentul în care aceștia se eschivau de la achitarea cursei parcurse. „FEMEIA ANULUI“ Chiar dacă este obișnuită cu succesul, cunoscuta actriță Michelle Pfeiffer și-a stăpânit cu greu bucuria de a fi recompensată cu tradiționalul premiu „Budinca de cereale“. Trofeul, care constă dintr-o oală de aur, este decernat de Societatea „Budinca de minut“ din cadrul Universității Harvard celei ce este considerată „Femeia Anului". Ceremonialul de decernare a avut loc la 13 februarie, la Cambridge, Massachusetts. BALUL OPEREI DIN VIENA „Nu este doar un bal, este un eveniment ieșit din comun, ceva senzațional“, au fost cuvintele de laudă ale unui participant de bază la balul Operei de Stat din Viena, 16 000 de garoafe roz, 50 de aranjamente florale din liliac, 800 de palmieri și pomișori de laur, 800 de ore de muncă pentru decor, 4 200 de bilete vândute, lojele arhipline - un loc costă echivalentul a 1 650 dolari - și Sophia Loren, „Regina nopții“, acesta a fost, în mare, bilanțul evenimentului artistic al capitalei austriece, demn de a fi înregistrat în „Cartea Recordurilor“. Printre participanții care au valsat cu frumoasele serii s-a remarcat și Placido Domingo.