Apărarea Patriei, iunie 1952 (Anul 8, nr. 129-152)

1952-06-10 / nr. 136

I V w +• tr X r i BIBLIOTECA CENTRALA universitară ,M. EMINESCU“ IAȘI ANUL VIII Nr. 136 (1820) Pentru patria noastră, Republica Populară Română ? PARAREA PATRIEI Organul Central al Ministerului Forțelor Armate ale R. P. R. Marți 10 Iunie 1952 4 PAGINI-20 BANI ■ [UNK]VHBBdtHHi O contribuție de seamă la tezaurul teoriei marxist-leniniste La 10 iunie 1952 se împlinesc 10 ani de când a apărut prima ediție a genialei lucrări a tovarășului Stalin „Despre Marele Război al Uniunii Sovietice pentru Apărarea Patriei”. Această lucrare cuprindea cuvântările și rapoartele tovarășului Stalin din primul an al Marelui Război pentru Apărarea Patriei. In anii următori au apărut și alte ediții, în care au fost introduse cuvântările, rapoartele și ordinele tovarășului Stalin către Armata și Flota Sovietică din întreaga perioadă a războiului. In cartea „Despre Marele Război al Uniunii Sovietice pentru Apărarea Patriei”, tovarășul Stalin a îmbogățit teoria marxist-leninistă în problema războiului modern, în problemele orânduirii sovietice sociale și de stat, scoțând în evidență incontestabila superioritate a orânduirii sovietice socialiste față de orânduirea burgheză. Tot în această lucrare, tovarășul Stalin arată uriașul rol organizator și mobilizator al Partidului Comunist (bolșevic), izvoarele forțelor Statului Sovietic, ale puterii sale militare, și căile consolidării continui, sub toate aspectele, a Uniunii Sovietice. . Făcând analiza materialist-dialectică fiecărei etape a Marelui Război pentru A apărarea Patriei, tovarășul Stalin a desvoltat teoria marxist-leninistă despre război și armată, despre războiul de partizani, elaborând și fundamentând cele mai importante legi ale științei militare sovietice, știința militară stalinistă. Fiecare cuvântare, raport sau ordin al tovarășului Stalin reprezintă un desăvârșit program de luptă și o pătrunzătoare previziune în viitor. Previziunile tovarășului Stalin au fost totdeauna verificate de practică: încă de la începutul Marelui Război pentru Apărarea Patriei, tovarășul Stalin a spus : „...armata fascistă hitleristă poate fi și ea sdrobită și va fi sdrobită, așa cum au fost sdrobite și armatele lui Napoleon și ale lui Wilhelm”. Armata Sovietică, sub conducerea directă a tovarășului Stalin, și-a întărit necontenit capacitatea de luptă, a dat lovituri nimicitoare inamicului, sdrobindu-l și cucerind cea mai măreața victorie din istoria lumii. Lucrarea tovarășului Stalin conține o bogăție de idei de neprețuit și este o sursă de învățăminte deosebit de valoroase pentru oamenii muncii din toată lumea, care luptă pentru libertate și independență, pentru pace, democrație și socialism. Referindu-se la conținutul lucrării tovarășului Stalin, M. I. Calinin spunea: „Măreț este rolul și însemnătatea cuvântărilor tovarășului Stalin... La noi se obișnuește ca ele să fie numite istorice, se înțelege însă că nu numai în sensul că aceste cuvântări sunt istorice prin ele însele, ca documente, ci pentru că prin influența pe care o exercită asupra maselor populare, asupra armatei, ele fac istoria“. In actualele condițiuni politice internaționale, când imperialiștii americano-englezi și slugile social-democrate de dreapta și titoiste pregătesc cu înfrigurare un nou măcel mondial, aprofundarea operei tovarășului Stalin constitue o îndatorire de prim ordin a tuturor oamenilor cinstiți, a luptătorilor pentru pace din întreaga lume. In această lucrare, tovarășul Stalin, făcând o analiză științifică a esenței de clasă a fascismului și analizând totodată, sub toate aspectele, izvoarele, caracterul și legile celui de al doilea război mondial, ne învață de fapt și cum să sesizăm, să descifrăm în actualele condițiuni istorice — țelurile politico-militare urmărite de cercurile conducătoare ale statelor imperialiste și indeosebi ale S.U.A. Printre problemele științei militare sovietice desvoltate de tovarășul Stalin în lucrarea sa „Despre Marele Război al Uniunii Sovietice pentru Apărarea Patriei”, o importanță deosebită o are teoria cu privire la actorii care acționează permanent și care hotărăsc soarta războiului. Această teză — cheie de boltă a științei militare staliniste — ne arată nu numai superioritatea științei militare sovietice, dar și imposibilitatea imperialiștilor de a folosi principiile acestei științe în folosul lor propriu încă în anul 1941, tovarășul Stalin, formulând teza asupra factorilor cu acțiune permanentă și hotarîtoare asupra războiului, a spus : „Acum soarta războiului va fi hotărită nu de un factor accesoriu, ca cel al surprizei, ci de factori care acționează permanent, și anume: trăinicia spatelui frontului, moralul armatei, numărul și calitatea diviziilor, armamentul armatei, capacitatea organizatorică a cadrelor de comandament ale armatei“. Istoria ne-a arătat că Germania hitleristă, care își făurise cea mai puternică armată ce a putut-o realiza vreodată capitalismul și care în momentul deslanțuirii mișeleștei agresiuni împotriva Uniunii Sovietice stăpânea și folosea aproape întreaga bază economică și industrială a Europei, a fost înfrântă de către Uniunea Sovietică. Germania fascistă a fost înfrântă, deoarece — datorită naturii capitaliste a statului — nu a putut asigura și acționa concomitent și progresiv cei cinci factori hotărîtori asupra războiului Uniunea Sovietică a învins, pentru că numai ea — datorită caracterului orânduirii sovietice sociale și de stat — a putut desvolta necontenit și acționa cu putere crescândă cei cinci factori staliniști. Toate teoriile politice și militare, de la războiul „fulger“ și până la armele „minune”, de la principiul „surprizei” și până la acela al „retragerii elastice“ — care la un loc constitue chintesența artei militare burgheze — au fost spulberate de invincibilitatea legilor și principiilor științei militare staliniste, verificate de practica războiului. O asemenea știință militară înaintată, justă, nu poate fi pusă decât în slujba unor războaie juste, unor războaie drepte, și nu în slujba războaielor imperialiste, războaie nedrepte, de jaf și de cotropire a altor popoare. Război nejust au dus hitleriștii și au fost învinși. Asemenea războaie duc și imperialiștii americanoenglezi, care pârjolesc pământul coreean, fără să poată înfrânge însă voința de luptă a acestui brav popor. Desigur că armatele imperialiste, înarmate până în dinți ,cu o tehnică de luptă modernă, pot să obțină unele victorii vremelnice asupra unor armate inferioare din punct de vedere numeric — ca efective și armament. Dar până la urmă, ele vor fi înfrânte. Războaiele criminale pe care imperialiștii le duc în Coreea, Vietnam, Malaya, devin tot mai nepopulare chiar în rândurile soldaților trimiși să lupte pe teritoriile acestor țări. Mulți dintre acești soldați își dau seama că duc un război nedrept și condamnă acțiunile banditești la care au fost împinși. Și — așa după cum a arătat tovarășul Stalin în interviewul acordat corespondentului ziarului „Pravda“ — „Se înțelege că cei mai experimentați generali și ofițeri pot fi înfrânți dacă soldații consideră profund nejust războiul ce le-a fost impus și dacă din această cauză ei își fac pe front datoria formal, fără credință în dreptatea misiunii lor, fără însuflețire”. Orice ar face imperialiștii americani, noii pretendenți la dominația mondială, orice arme ar folosi ei în războiul din Coreea sau în războiul pe care-l pregătesc împotriva Uniunii Sovietice și a țărilor de democrație populară, ei nu vor putea evita înfrângerea, așa cum n’au putut-o evita la timpul lor hitleriștii. Factorii cu acțiune permanentă care hotărăsc soarta războiului acționează împotriva lor. Spatele armatelor imperialiste este ca un vulcan gata de erupție. In țările capitaliste, sute de milioane de oameni ai muncii luptă împotriva exploatatorilor și asupritorilor^ "din propriile lor țări, împotriva politicii de război pe care o duc guvernele trădătoare din aceste țări. Se intensifică lupta antiimperialistă a popoarelor din colonii și din țările dependente pentru libertate și independență națională. Moralul armatelor imperialiste este moralul vremelnic al hoardelor de jefuitori, al maselor de mercenari, care, la încercări grele, dezertează sau se predau adversarului. Popoarele din țările supuse dolarului sunt împotriva războiului pe care-l pregătesc imperialiștii și nu vor să lupte împotriva U.R.S.S. și țărilor de democrație populară. In atari condițiuni, este limpede că soluția constituirii „armatei europene" și alte soluții de acest fel nu sunt decât soluții falimentare. . Un izvor de prețioase învățăminte pe care îl conține cartea „Despre Marele Război al Uniunii Sovietice pentru Apărarea Patriei” îl constitue ordinele tovarășului Stalin adresate Armatei și Flotei Sovietice. Aceste ordine sunt modele clasice de analiză a unei situații militare și politice de ansamblu, călăuze practice pentru perfecționarea continuă a măestriei de luptă a militarilor, pentru desvoltarea curajului în luptă, a patriotismului înflăcărat, pentru înțelegerea înaltei responsabilități istorice care stă în fața fiecărui militar de tip nou. Ordinele tovarășului Stalin au o uriașă forță mobilizatoare. Ele au educat și educă neîncetat pe militarii sovietici în spiritul patriotismului înflăcărat și al internaționalismului proletar. Ele constitue pentru militarii Armatei Sovietice o călăuză permanentă în munca plină de avânt pentru ridicarea continuă a măestriei lor militare. Armatele țărilor de democrație populară, făurite după modelul și exemplul Armatei Sovietice, urmează și aplică învățăturile tovarășului Stalin, sporindu-și continuu capacitatea de luptă, pregătindu-se temeinic pentru a constitui scut puternic de apărare a independenței naționale și a suveranității patriilor lor. Pentru militarii Armatei noastre Populare, și în deosebi pentru comandanți și locțiitorii lor politici, cartea tovarășului Stalin: „Despre Marele Război al Uniunii Sovietice pentru Apărarea Patriei” trebue să devină cartea de căpătâi. Ei trebue să studieze temeinic această operă, să învețe neîncetat din ea. Numai însușindu-și știința militară sovietică, comandanții și locțiitorii lor politici își vor putea îndeplini cu cinste măreața misiune de a forma din militarii Forțelor noastre Armate luptători iscusiți, capabili să folosească cu măestrie armamentul și mașinile de luptă, să aplice cu succes variatele procedee tactice impuse de cerințele luptei moderne, apărători de nădejde ai independenței și suveranității patriei noastre. ln frunte cu CRAIOVA, (dela corespondentul nostru). Antrenați în întrecerea socialistă în cinstea zilei de 23 August, muncitorii secției de turnătorie a fabricii „Electroputere“ din Craiova și-au sporit eforturile în lupta pentru îmbunătățirea procesului tehnologic, pentru reducerea rebuturilor și pentru folosirea din plin a deșeurilor, comuniștii In frunte cu membrii de partid, ei au reușit ca, începând din ziua de 4 Iunie, să dea produse în contul lunii August. Comuniștii Guțu Marin, Nica Gheorghe, Pițigoi Gh. și maistrul Iliescu Minai sunt fruntași în întrecerea socialistă. Ei și-au luat angajamentul să îndeplinească planul anual în nouă luni și jumătate. Â In numărul de azi? M. Mitin — Lucrarea clasică a lui I. V. STAlIN „Despre Marele Război al Uniunii Sovietice pentru Apărarea Patriei” (pag. 2-a) Unele aspecte din munca propagandiștilor (pag. 2-a) Viața de partid — Din activitatea în tabără a unui birou de organizație de partid (pag. 3-a) Din experiența Armatei Sovietice — Ofițerii din Comisariatele Militare (pag. 3-a) Să înceteze teroarea deslănțuită de guvernul american de la Paris împotriva mișcării pentru pace din Franța (pag. 4-a) Scrisorile adresate de Jacques Duclos și André Stil judecătorului de instrucție Jacquinot (pag. 4-a) Comunicatul conducerii Partidului Comunist Italian (pag. 4-a)] Scrisoarea trimisă de Kim Ir Sen și Pen Teh Huai comandantului suprem al forțelor O.N.U. (pag. 4-a) Devotamentul nemărginit față de partid și conducătorul său iubit Scrisoarea adresată tovarășului GH. GHEORGHIU-DEJ de către militarii unei unități iubite tovarășe GHEORGHE GHEORGHIU - DEJ. Noi, soldații, sergenții și ofițerii din unitatea militară nr. 04357, am primit cu dragoste și nespusă bucurie marele eveniment al alegerii Dumneavoastră ca Președinte al Consiliului de Miniștri al R.P.R. Alegerea Dumneavoastră, iubite tovarășe Gheorghe Gheorghiu-Dej, în această funcție, ne face să fim mai hotărîți, mai ferm convinși că linia politică a partidului, de industrializare și electrificare a țării, de transformare socialistă a agriculturii, de construire a socialismului, de apărare a independenței și suveranității noastre naționale, va fi pe deplin înfăptuită. Alegerea Dumneavoastră în fruntea guvernului contribue la întărirea și mai mult a Statului nostru de democrație populară, în care forță conducătoare este Partidul Muncitoresc Român. Iubite tovarășe Gheorghe Gheorghiu- Dej, noi, militarii acestei unități, ne luăm angajamentul în fața partidului și a Dumneavoastră, în fața guvernului, să facem totul pentru a întări necontenit capacitatea de luptă a unității noastre. Vom depune tot interesul și toate eforturile pentru a ne perfecționa continuu pregătirea de luptă și pentru a ne însuși învățătura marxist-leninistă. Vom depune tot zelul nostru în muncă pentru a întări ordinea și disciplina militară, pentru însușirea și aplicarea regulamentelor, pentru ascuțirea spiritului de vigilență revoluționară. Vom depune eforturi sporite pentru realizarea de economii, aducând astfel contribuția noastră la consolidarea succesului reformei bănești. In activitatea noastră ne inspirăm din exemplul măreț și învățăm din bogata experiență a ostașilor sovietici, chezășie sigură a ridicării neîncetate a măestriei noastre militare. Ne luăm angajamentul că vom duce o intensă muncă pentru convingerea familiilor noastre de necesitatea îndeplinirii sarcinilor privind întreținerea culturilor și recoltarea, achitarea la timp a cotelor de colectare și a impozitelor către stat, că le vom îndruma să pășească cu încredere pe drumul arătat de partid, drumul gospodăriei agricole colective. Educați în spiritul patriotismului socialist și al internaționalismului proletar, devotați partidului și Comitetului său Central, vă asigurăm că vom lovi fără cruțare dușmanii de moarte ai țării noastre, dacă ei vor încerca să atenteze la libertatea și independența poporului nostru muncitor. Trăiască Partidul Muncitoresc Român și Comitetul său Central, în frunte cu tovarășul Gheorghe Gheorghiu-Dej ! Trăiască Guvernul Republicii Populare Române !. Trăiască genialul conducător și învățător al oamenilor muncii din lumea întreagă, cel mai bun prieten al poporului nostru, tovarășul Stalin ! Vă vom sprijini Mineri, oțelari, oameni de știință și cultură, ostași, funcționari, țărani săraci și mijlocași, trimit zilnic numeroase telegrame și scrisori în care își exprimă încrederea nemărginită, devotamentul lor față de conducătorul partidului, tovarășul Gh. Gheorghiu-Dej, care astăzi, în fruntea guvernului, conduce cu și mai multă fermitate poporul muncitor pe drumul socialismului. Muncitorii, tehnicienii, inginerii și funcționarii fabricii de ciment „Temelia“ din Orașul Stalin, întrunindu-se în meeting sărbătoresc, au salutat cu entuziasm numirea tovarășului Gh. Gheorghiu-Dej în fruntea guvernului. „Această alegere istorică constitue garanția că lupta pentru propășirea economică și culturală a poporului nostru va fi dusă cu deplin succes până la capăt“ spun ei în telegrama trimisă iubitului conducător, tovarășului Gh. Gheorghiu-Dej. Salariații instanțelor judecătorești din orașul Pitești au trimis o scrisoare însuflețită de hotărîrea dârză de a duce luptă necruțătoare împotriva dușmanilor poporului muncitor. In cadrul unui meeting înflăcărat, muncitorii, tehnicienii și funcționarii stațiunii de mașini și tractoare din Adjud au salutat prin angajamente noi în muncă numirea tovarășului Gh. Gheorghiu-Dej ca Președinte al Consiliului de Miniștri : „In cinstea acestui eveniment istoric, ne luăm angajamentul să îndeplinim la timp din toate puterile planul general al stațiunii, să facem economie de 5 la sută la carburanți, să terminam până la 15 Octombrie construcțiile prevăzute in plan și să aplicăm cu toată grija metodele sovietice". Și salariații uzinelor „23 August” din București au trimis tovarășului Gheorghe Gheorghiu-Dej o scrisoare care oglindește din plin sentimentele de care sunt animați: „Vă asigurăm, mult iubite tovarășe Gheorghiu-Dej, că vom spori eforturile noastre pentru ca planul de producție pe acest an să fie îndeplinit cu o lună mai înainte de termen. Va asigurăm ca pe un părinte de dragostea și sprijinul nostru în munca ce v-a fost încredințată. Vă urăm mult succes în muncă, spre binele poporului nostru liber”. Scrisori și telegrame străbătute de același entuziasm și dragoste fierbinte pentru tovarășul Gh. Gheorghiu-Dej, Președintele Consiliului de Miniștri, au mai trimis muncitorii, tehnicienii, inginerii și funcționarii de la „Uzinele Române de Pâslă” București, salariații Organizației Comerciale de Produse Industriale din Constanța, membrii gospodăriei colective din Fetești, regiunea Iași, muncitorii feroviari din stația Tg.Jiu, studenții, personalul administrativ și corpul didactic din Institutul Tehnic Timișoara, țăranii săraci și mijlocași din comuna Goruia, raionul Oravița, precum și din multe alte uzine, instituții și comune ale patriei noastre. Poporul francez va ști să lovească în cotropitori Arestarea lui Jacques Duclos, fruntaș al Partidului Comunist Francez, stârnit pretutindeni, a în lume, indignarea și protestul oamenilor cinstiți, împotriva noilor pretendenți la dominația mondială, imperialiștii americani. Teroarea nu va putea însă îngenunchia niciodată voința de libertate a popoarelor. Sfârșitul lipsit de glorie al hitlerismului dovedește cu tărie aceasta. Poporul francez, care are o glorioasă tradiție de luptă împotriva fascismului, va ști și de astă dată să lovească în cotropitori. Demonstrațiile și meetlingurile de protest împotriva sosirii generalului Ridgway în Franța sunt o expresie strălucită a acestei hotărîri de neclintit. " Guvernul francez polarizat a îndrăznit să-l aresteze pe Jacques Duclos, secretar al Comunist Partidului Francez. Acest act samavolnic dovedește tocmai șubrezenia pozițiilor imperialiștilor și ale slugilor acestora, teama lor de masele care se ridică la luptă pentru pace, pentru libertate și democrație. Lupta dreaptă a poporului francez este privită cu admirație de lumea întreagă, care vede în cauza poporului francez propria sa cauză. Ca muncitor stahanovist îmi alătur glasul meu de protest protestului oamenilor cinstiți din lumea întreagă și cer imediata punere în libertate a vajnicului luptător pentru libertatea și fericirea Franței, a eroicului luptător pentru pace, Jacques Duclos. STUDIIND ȘTIINȚA MILITARĂ STALINISTĂ Armata noastră Populară, făurită după modelul invincibilei Armate Sovietice, își sporește zi de zi capacitatea combativă. Militarii de toate gradele își îmbogățesc necontenit cunoștințele profesionale și politice, învățând din bogata experiență de luptă a Armatei Sovietice și din genialele opere ale tovarășului Stalin. Cartea „Despre Marele Război al Uniunii Sovietice pentru Apărarea Patriei“, de la apariția căreia se împlinesc 10 ani, este studiată cu sârguință de către militarii Forțelor noastre Armate. Această operă, în care ei găsesc un nesecat izvor de învățăminte, îi ajută să-și însușească și mai temeinic știința militară sovietică. In clișeu : Ofițerii elevi Teseanu Virgil și Târzioru Virgil, membri de partid, studiind geniala operă a tovarășului StâTiri. S au evidențiat Elevii din subunitatea școală din care face parte și ofițerul Chioreanu Nicolae au pornit să întâmpine cu noi succese în muncă marea sărbătoare a poporului nostru, ziua de 23 August. Hotărîrea lor s-a oglindit în rezultatele obținute la ultima ședință de tragere. Organizarea și planificarea minuțioasă a muncii de asigurare politică de către locțiitorul politic au contribuit mult la buna pregătire a tragerilor. In adunările organizației de partid și ale organizației U. T. M., s'au arătat sarcinile comuniștilor și ale atemiștilor pentru desfășurarea în bune condițiuni a tragerilor. Organele de conducere au controlat îndeplinirea sarcinilor reieșite din hotărîri, ceea ce a dus la creșterea spiritului de răspundere al membrilor de partid și utemiștilor. Articolele publicate în gazetele de perete popularizează metodele trăgătorilor fruntași. Tot în scopul unei bune organizări atrage în mod deosebit zilor, tovarășii Sasu Iancu și Saivan Romului au ținut convorbiri colective cu diferite teme. Nu de mult timp, s'a ținut convorbirea cu tema : „Să aplicăm întocmai la trageri cele învățate la pregătirea focului”. Un rol mobilizator în vederea desfășurării în bune condițiuni a pregătirii tragerilor l-au avut povestirile luptătorilor din războiul antifascist. Ei au arătat militarilor metodele de luptă în anumite situații, au arătat felul cum trebue să se acționeze împtoriva dușmanilor. Exemplele vii, date de oamenii care au trăit zilele grele de luptă, au contribuit în mare măsură la mobilizarea militarilor pentru reușita tragerilor. Această muncă a dat roade frumoase. Majoritatea militarilor din subunitate au obținut la trageri calificativul „foarte bine". S’au evidențiat în mod deosebit elevii sergenți majori Salvan Romulus și Savu Ioan. Locotenent loan BARBANDEAL' Să fie eliberat Jacques Pline de ură neîmpăcată împotriva ațâțătorilor la război, imperialiștii americani, inimile oamenilor muncii din patria noastră s’au aprins din nou de mânie la aflarea veștii arestării lui Jacques Duclos, secretar al Comitetului Central al Partidului Comunist Francez, mândria Franței luptătoare. Forța mâniei poporului nostru, protestul său clocotitor împotriva mârșavei măsuri fasciste a guvernului american de la Paris, cresc din zi în zi. Sute și sute de mii de oameni ai muncii din patria noastră nu pot rămâne indiferenți față de teroarea fascistă instaurată cu brutalitate în Franța. Ei cer cu hotărîre nestrămutată, prin mii de telegrame și moțiuni de protest, eliberarea imediată a lui Jacques Duclos și a celorlalți patrioți întemnițați, și alungarea din Franța a călăului Ridgway, odiosul reprezentant al imperialiștilor americani. „Noi, muncitorii, tehnicienii, inginerii și funcționarii de la Uzinele Chimice Române din București, protestăm cu profundă indignare împotriva arestării samavolnice a neînfricatului luptător pentru pace, democrație și pentru independența națională a Franței, tovarășul Jacques Duclos” —i spune una din telegrame. De acolo de unde mii și mii de oameni ai muncii construesc Canalul Dunăre-Marea Neagră, au pornit nenumărate telegrame de protest, înfierând cu tărie odioasa provocare a guvernului dolarizat al Franței. „Suntem siguri că poporul francez, care are o eroică tradiție de luptă patriotică, popor care a lovit puternic fascismul hitlerist și care luptă cu puteri sporite pentru alungarea de pe pământul Franței a generalului criminal Ridgway, va ști să stăvilească și acum actele teroriste ale lacheilor imperialismului prădalnic, va ști să impună eliberarea tovarășului Jacques Duclos. Cu toate forțele noastre, noi suntem alături de glorioasa clasă muncitoare a Franței, de neînfricatul ei partid”, au scris constructorii de la complexul Râedgidia de pe șantierul Canalului Dunăre- Marea Neagră. Bravii metalurgiști de la uzinele „Vulcan” au scris și ei cuvinte înflăcărate : „Trimitem Comitetului Central al Partidului Comunist Francez și poporului francez un fierbinte salut de solidaritate frățească și îi asigurăm că nu vom precupeți niciun efort în lupta noastră pentru pace, libertate și socialism. Asigurăm pe tov. Jacques Duclos de dragostea noastră, adâncă, devotată, și de atașamentul proletar care ne leagă de lupta lui și a eroicului Partid Comunist Francez”. Iar în continuare, metalurgiștii spun cu tărie: „Cerem imediata punere în libertate a lui Jacques Duclos”. Telegrame și moțiuni de protest au mai trimis salariații uzinelor „Semănătoarea” din București, ai întreprinderii de Stat „Tricotajul Roșu”, întreprinderea „9 Mai” din Cernavoda, fabrica de cărămidă din Caransebeș, țăranii muncitori din comuna Ogradina, regiunea Severin, salariații întreprinderii de Stat „Agroexport”, întreprinderea Industrială de Stat „Glucoza”, atelierele Piese de Schimb București Est C.F.R., uzina metalurgică „Monotehnica”, constructorii Canalului Dunăre-Marea Neagră și din sectoarele de Culme-Ovidiu, și numeroși alți oameni ai muncii din țara noastră. (Agerpres). Franța luptătoare nu va putea fi Vestea arestării lui Jacques Duclos, secretar al Partidului Comunist Francez, înflăcăratul tribun pentru libertatea Franței, precum și vestea arestării lui André Stil, redactorul șef al ziarului „L’Humanite”, de către guvernul american de la Paris, din ordinul Wall Street-ului, a stârnit o îndreptățită indignare în rândurile tuturor oamenilor cinstiți din lumea întreagă. . Glasul lor de protest răsună astăzi cu putere de la un capăt la altul al globului. Ei protestează cu energie împotriva acestei samavolnicii îndreptată împotriva comuniștilor, a acelora care s’au aflat și se află în permanență în fruntea luptei,pentru apărarea libertății și onoarei Franței, pe care trădătorul Pinay a vândut-o bancherilor yankei. Oamenii muncii din Franța fac zid, în jurul tovarășului Jacques Duclos, în jurul Partidului Comunist,care, exprimând voința Franței luptătoare, a Franței maquisarzilor, s’a ridicat hotărît împotriva venirii în Franța a generalului-ciumă Ridgway, împotriva remilitarizării Germaniei. Poporul francez nu poate fi îngenunchiat. Strâns unit în jurul Partidului Comunist Francez, cel mai mare și mai puternic partid al Franței, ei luptă cu îndârjire împotriva acelora care caută să-l împingă într-un război criminal, să-l folosească drept carne de tun pentru scopurile de jaf ale barbarilor yankei. Ca om de știință, ca luptător pentru pace, mă alătur celor ce condamnă actul fascist al guvernului francez și cer imediata punere în libertate a lui Jacques Duclos, secretar al Partidului Comunist Francez, îngenunchiată Acad. prof. RADU CERNĂTESCU Președinte al Filialei Iași a Acad. R.P.R. 4 k