Apărarea Patriei, iulie 1955 (Anul 11, nr. 153-179)

1955-07-22 / nr. 171

___________________________________________________________ Marea sărbătoare a poporului frate polon Industria grea a R.P. Polone pe calea avîntului continuu Oamenii muncii din Republica Populară Polonă întîmpină marea sărbătoare națională a Poloniei — a 11-a aniversare a eliberării, prin mari succese în construcția vieții noi. In cadrul bilanțului de realizări al celor 11 ani de la eliberare se situează la loc de frunte succesele în dezvoltarea industriei grele. An de an crește producția industrială a Poloniei populare. Polonia nouă a devenit o țară puternică, cu o industrie grea dezvoltată, ce se situează printre primele în Europa. In anul 1954, întreprinderile metalurgice din R. P. Polonă au produs peste 4.900.000 tone de oțel, adică aproape de trei ori mai mult decît în 1938. Acest succes este cu atît mai remarcabil cu cit a fost obținut înainte de punerea în funcțiune a primelor instalații ale marii oțelării a combinatului ..Lenin“ de la Nowa Huta, în apropiere de Cracovia. In perioada 1946-1954, creșterea medie anuală a producției de oțel în Polonia a atins aproximativ 12 la sută, adică a fost de două ori mai mare decît în Anglia, de patru ori mai mare decît în Franța și de șase ori mai mare decît în Italia. In 1938, în Polonia se produceau anual aproximativ 41 kg. de oțel (calculate pe cap de locuitor), în timp ce indicele pentru Franța era de 151. Se prevede ca în anii 1955 și 1956 industria oțelului din R.P. Polonă să dea o producție anuală de aproximativ 170 kg. (calculată pe cap de locuitor). Datorită acestei mari dezvoltări a industriei metalurgice, în Polonia este posibilă și dezvoltarea tot atît de rapidă a industriei mijloacelor de producție. Faptul că producția de oțel a atins 4.000.000 tone se datorește folosirii tot mai raționale a instalațiilor existente, extinderii și modernizării acestora, precum și construirii celor două oțelării noi la uzinele metalurgice „Bierut" și „Stalin“. Potențialul industrial al Poloniei va spori considerabil prin punerea în funcție a marelui combinat metalurgic „Lenin" de la Nowa Huta. Anul acesta se împlinesc cinci ani de cînd pe șantierul de construcție al combinatului metalurgic „Lenin“ de la Nowa Huta a sosit primul grup de muncitori. De atunci, combinatul a devenit un mare centru industrial în care au fost puse în funcțiune sau se află în curs de construcție peste 500 construcții. Furnalul înalt nr. 1 al uzinelor metalurgice „Lenin“ este cea mai mare construcție de acest fel din Polonia. Pînă la sfîrșitul anului trecut, muncitorii de la acest furnal au dat economiei naționale aproape 140.000 tone de fontă. Primele două baterii de cocs ale uzinelor „Lenin" satisfac pe deplin nevoile actuale ale combinatului. Anul trecut a fost pusă în funcțiune fabrica de aglomerare. Numai datorită ajutorului Uniunii Sovietice a fost posibilă punerea în funcțiune intr-un timp atît de scurt — mai puțin de cinci ani — a acestui mare combinat, unul dintre cele mai mari din Europa, care, potrivit prevederilor planului, va da o producția anuală de peste 1.500.000 tone de oțel și laminate, adică mai mult decît producția totală a tuturor uzinelor metalurgice din Polonia dinainte de război, însemnătatea ajutorului pe care Uniunea Sovietică l-a acordat Poloniei în construirea combinatului de la Nowa Huta a constat în documentația tehnică pe baza căreia s-au început lucrările de construcție și care cuprinde peste 100.000 proiecte și cîteva sute de volume cu descrieri, calcule și instrucțiuni tehnice. Uniunea Sovietică a trimis pe șantierul de la Nowa Huta mașini și instalații de precizie a căror greutate totală se ridică la peste 54.000 tone și materiale refractare în greutate de peste 95.700 tone. Numai în cursul lunii ianuarie au sosit instalații și mașini a căror greutate se ridică la 910 tone. In luna februarie au sosit de asemenea instalații de ventilație, macarale, mașini pentru uzinele de laminare și de furnale ale combinatului. Anul 1955 este de o importanță uriașă pentru muncitorii combinatului deoarece vor fi terminate lucrările în vederea punerii în funcțiune a întregului combinat. Creșterea neîncetată a producției de oțel și fontă în R. P. Polonă face posibilă dezvoltarea unei alte ramuri de bază a industriei poloneze și anume construcția de mașini. In anii puterii populare, Industria constructoare de mașini a luat o largă dezvoltare în Polonia. In cursul ultimilor zece ani, producția acestei importante ramuri industriale a crescut de peste zece ori în comparație cu perioada antebelică, în timp ce întreaga producție industrială a crescut de peste patru ori. In țară a fost creată construcția de nave, s-au pus bazele producției de automobile, tractoare, mașini agricole, mașiniunelte grele, rulmenți, cazane, turbine etc. In diferite regiuni ale țării au fost construite noi întreprinderi constructoare de mașini, înzestrate cu tehnica cea mai modernă. Uzine de automobile au fost construite la Varșovia, Lublin și Starakhowice. In țară a fost pusă în funcțiune prima uzină de tractoare. In ultimul timp au fost puse în funcțiune două mari uzine de rulmenți — la Lublin și Stalinograd. In ultimii cinci ani, la uzinele din R. P. Polonă a fost pusă la punct producția a 300 noi tipuri de mașini. Numai în ultimii doi ani, uzinele constructoare de mașini și-au însușit producția a peste 150 noi tipuri de mașini și utilaje. O mare victorie a fost repurtată de colectivul uzinei constructoare de mașini agricole din Plock în ceea ce privește producția de combine cerealiere autopropulsate. Prima serie de combine a trecut cu succes încercările. Industria P. P. Polone, în plină dezvoltare, constituie pe bună dreptate mîndria poporului polonez. Creșterea continuă a industriei, în special a industriei grele constituie chezășia înfloririi întregii economii naționale, a creșterii bunăstării maselor populare, chezășia întăririi capacității de apărare a țării împotriva noâclrui vrăjmaș; Silezia — important centru industrial al Poloniei Silezia — marele centru al industriei grele al Republicii Populare Polone — își schimbă an de an înfățișarea, întreprinderile Industriale din Silezia își sporesc neîncetat producția. Aici se desfășoară mari lucrări de construcție în domeniul industrial, cultural și locativ. In minele din Silezia, extracția cărbunelui a sporit de aproximativ 2,5 ori în comparație cu perioada dinainte de război. In Silezia, în anii planului de șase ani s-au construit noi mine dintre care cele mai mari sînt „Ziemowit“, „Westola“, „Julian“ și altele In această regiune se dezvoltă cu succes industria metalurgică. In orașul Czestochowa se construiește un combinat metalurgic care, ca volum al producției, va ocupa locul al doilea în țară, după combinatul ,,V. I. Lenin“ de la Nowa Huta. Numeroase uzine metalurgice din Silezia au fost extinse. La uzina „Kosciuszko“ au fost construite două furnale, la uzinele „Bobrek“ și „Florian“ au fost instalate bluminguri moderne. La uzinele metalurgice „Pokoj“, „ Barklon“ și altele, utilajul a fost reînnoit. Datorită dării în exploatare a noilor întreprinderi și introducerii tehnicii moderne, producția de oțel și fontă a uzinelor metalurgice din Silezia a sporit de 2,5 ori în comparație cu perioada dinainte de război. In orașele și așezările muncitorești din Silezia au loc mari transformări culturale, înainte de război, în Silezia nu exista nici o școală superioară, iar în prezent funcționează nouă instituții de învățămint superior. A sporit rețeaua de cluburi și case de cultură, de cinematografe și de alte instituții cultural-educative. Pentru minerii, metalurgiștii și muncitorii industriali din Silezia se construiesc numeroase case de locuit. In ultimii șase ani, numai Direcția construcțiilor urbane și rurale a dat în folosință peste 110.000 locuințe Mărețul Palat de Știință și Cultură „J. V. Stalin“ din Varșovia își înalță silueta sveltă deasupra capitalei poloneze, asemeni unui simbol al prieteniei și colaborării de nezdruncinat sovieto-poloneze. EPARAREA1 PAIRIET Printre constructorii Poloniei populare Ziua de 22 iulie — Ziua eliberării naționale a poporului polonez — a fost întîmpinată de poporul frate polon într-o atmosferă de prietenie și de puternic entuziasm și prin noi mari succese în muncă. Constructorii noii Polonii fac cu mîndrie bilanțul realizărilor obținute sub conducerea partidului clasei muncitoare. O mare înfăptuire a poporului polonez este industria de construcții navale. Tinăra industrie navală poloneză își sporește neîncetat producția. Oamenii ale căror nume sunt cunoscute astăzi în întreaga Polonie au sosit pe căi diferite pe șantierul naval din Gdansk. Unii sunt constructori navali care au vechi legături cu marea, fiindcă înainte au fost pescari, barcagii, hamali în port sau marinari ; alții insă n-au văzut niciodată marea pînă au venit pentru prima oară pe șantier. După ce țara a fost eliberată și Polonia populară a obținut ieșire la mare, mii de patrioți au venit in porturile, pe șantierele navale și pe vasele distruse pentru a reînvia flota tinerei republici, pentru a dezvolta comerțul ei maritim Acum opt ani, emite șantierul naval din Gdansk abia începea să prindă viață, a sosit aici, din satul Zaleszczyca, powiatul Czestochowa, un tînăr înalt și sfios — Alexandr Makowski. Curînd după terminarea războiului, cei din Zaleszczyyca au aflat că ia îndepărtatul Gdansk se reface portul și șantierul naval și că se angajează tineri care nu se sperie de muncă. Alexandr era unul care nu se temea de muncă. Rămăsese orfan de la vîrsta de opt ani și-și cîștiga singur existența ; pînă atunci fusese și păstor, și argat... Și iată că Alexandr și-a pus cîteva lucruri intr-o boccea și a plecat în îndepărtatul Gdansk. Ședea pe malul mării, pe care n-o mai văzuse pînă atunci, și privea vapoarele, pe care de asemenea nu le mai văzuse niciodată. Putea el oare să-și închipuie că-și va lega viața pentru totdeauna de aceste vapoare, că va cunoaște taina construirii lor și că-i va fi dat să umble cu toate părțile vaselor — de la proră pînă la vîrfurile catargurilor ? Povestea lui Alexandr Makowski, vestitul constructor naval de astăzi, arată în mod strălucit cum cresc și se perfecționează oamenii pe șantierul din Gdansk. Și el nu este o excepție printre miile de constructori pavali. Ni se spune că 8.000 de muncitori urmează diferite cursuri și școli, iar 400 de muncitori, maiștri și tehnicieni sînt înscriși la cursurile serale ale Institutului politehnic, pregătindu-se sa devină ingineri specializați in construcțiile navale. Wladyslaw Kostuj, directorul șantierului, este unul dintre principalii conducători ai construcțiilor navale din Polonia. Absolvind școala în 1945, anul victoriei, el a trecut examenul de maturitate și s-a inscris la institut. In fața tînărului inginer capabil, devotat muncii sale, puterea populară a deschis toate porțile. Și iată că Wladyslaw Kostuj, fiul unui conductor de cale ferată, a devenit directorul șantierului naval din Gdansk. Nu împlinise nici 29 de ani cind i s-a dat să conducă un colectiv de mii de constructori navali, și cind s-a instalat pentru prima oară in marele cabinet directorial, cu cele cinci ferestre dînd spre șantier Pe biroul directorului se află o ancoră în miniatură, iar intr-un dulap de sticlă se pot vedea modele de nave. E destul însă să te apropii de una dintre ferestre ca să vezi nave adevărate, în mărime naturală. Navele se mai află încă pe cală și nu și-au primit haina de oțel. Pe mal sunt depozitate ancore puternice, care nu s-au cufundat încă niciodată în apă , alături zac coșuri reci care n-au fumegat încă, paserele pe care nu s-a urcat încă nimeni, catarge care incă n-au fost înălțate și n-au purtat pavilion. După ce toate părțile componente ale navei vor fi asamblate și după ce toate parîmele își vor ocupa locurile, corpul de oțel al navei va părăsi uscatul și va fi lansat pe apă. Un remorcher va duce nava cea nouă la încercare, acolo unde n-o vor mai scălda apele veșnic calme ale docurilor, ci valurile înspumate din largul mării. Pentru constructorii navali nu există o sărbătoare mai mare decît lansarea unor nave noi. Pe șantierul naval din Gdansk, lansarea are loc întotdeauna la ora 14, atunci cind primul schimb își termină munca. Orchestra începe să evite. De-a lungul bordului adrnă o frînghie de care este legată o sticlă de șampanie. ,,Nașa navei (una dintre cele mai bune muncitoare de pe șantier, sau mama ori soția unui muncitor care s-a distins în mod deosebit) proclamă solemn: — Plutește pe mări și oceane și poartă gloria constructorilor navali polonezi. Sticla se sparge cu zgomot de carcasa de oțel și șampania udă bordul navei. Se aude zgomotul surd al topoarelor care taie odgoanele groase de cînepă, corpul uriaș al navei, pînă atunci nemișcat, tresare și începe să lunece lin pe tălpica care coboară tot mai mult in apă. Navă înaintează ușor, din ce în ce mai repede. Se cufundă întii în apă fundul de un roșu aprins, apoi prima spumă se involburează în spatele pupei și primii stropi ajung pînă la covertă. Nava se clatină părăsind tălpicele, de care nu mai are nevoie, și înaintează majestuos pe linia de plutire, prin doc. Un remorcher duce noul născut pină la ieșirea de pe șantier. Se aude imnul de stat și sunetele orchestrei se împletesc cu ale sirenelor tuturor vaselor învecinate. Răsună exclamații de salut, strigăte „Nied zyje I“ rîsete pline de bucurie. „Nașa" învelește cu grijă intr-o basmagirul sticlei sparte, ca s-o păstreze drept amintire. In jurul ei s-au strîns femei și copii. Multe dintre familiile constructorilor navali au venit să asiste la lansare. In octombrie 1954, un nou trauter de pescuit a părăsit șantierul naval din Gdansk. Traulerul este un vas relativ mic, dar lansarea lui s-a făcut in cadrul unei ceremonii deosebit de solemne. Aceasta se explică nu numai prin faptul că traulerul a fost construit intr-un timp record. El este al 100-lea vas maritim construit după război. Wladyslaw Kostul vorbește despre activitatea șantierului din ultimii ani, despre datele și evenimentele cele mai remarcabile. La 3 aprilie 1948 a început construcția primei nave. La propunerea muncitorilor i s-a dat numele de „Soldek", in cinstea vestitului constructor naval Stanislaw Soldek. La 6 noiembrie 1948, vasul maritim „Soldek1", destinat transportului de cărbune și minereu, a fost lansat, iar la 21 octombrie 1949 a plecat in prima lui cursă. Pentru construirea, echiparea și încercarea lui a fost nevoie de 18 luni și 18 zile, dar ultimul vas din această serie — frate bun cu „Soldek” — a fost construit în numai șapte luni. Construcția primului vas cu o deplasare de 5.000 de tone a durat 20 de luni și 12 zile, iar a ultimului vas de același tip aproximativ 10 luni Astăzi, în fața flotei poloneze s-au deschis noi orizonturi. Volumul transporturilor maritime crește intr-un ritm rapid nemaivăzut și si numărul din ochii BIPOIMtombrie al revistei poloneze lunare „Transport" a apărut un articol interesant, in care sunt înfățișate realizările navigației maritime. Dacă luăm tonajul transporturilor din 1946 drept 100 — arată autorul articolului, economistul Markiewicz — In 1950 el a ajuns la 472, iar în 1953 la 742 unități. In șapte ani, comerțul maritim al Poloniei a crescut de 7,5 ori . Pavilionul polonez alb-roșu flutură tot mai departe, pe nave care se îndreaptă spre toate colțurile lumii — spre China și India, Indonezia și Ceylon, spre porturile America de Nord, Centrale și de Sud. Intre 1949 și 1953, distanța medie la care s-a transportat o tonă de încărcătură a crescut de la 1920 la 3590 mile maritime. Și tot mereu crește nevoia de nave de mare tonaj. In 1953, la șantierul naval din Gdansk au fost lansate 28 de nave, iar in 1954 au fost lansate 30. Dar cifrele acestea incă nu arată in întregime realizările șantierului, deoarece in 1954 s-au construit nave mult mai mari. Luînd cuvîntul la festivitatea care a avut loc cu prilejul Zilei Mării, Boleslaw Bierut a spus: „Marea este o cale măreață și puternică care leagă țara noastră de toate continentele. Noi învățăm să folosim această cale și intr-un viitor apropiat o vom folosi intr-o măsură mult mai mare decît pînă acum". Simfonia sirenelor de pe nave răsună tot mai puternic, și tot mai multe steaguri alb-roșii flutură în bătaia viatului mării. Tot mai puternic este clocotul muncii pe șantierele navale, de unde pornește gloria și puterea flotei poloneze. T. N. Mișcarea colectivistă In Polonia au fost create patru tipuri de cooperative agricole de producție: întovărășirea pentru cultivarea în comun a pămîntului, întovărășirea agricolă cooperatistă, cooperativa agricolă de producție și grupul agricol cooperatist. Membrii întovărășirilor pentru cultivarea în comun a pământului nu aduc decît pămîntul arabil. Membrii întovărășirii agricole cooperatiste au pus în comun toate terenurile arabile. Veniturile sînt împărțite în funcție de munca depusă și de suprafața terenurilor aduse în întovărășire. Țăranii muncitori care intra în cooperativele agricole de producție pun în comun toate pământurile de care dispun cu excepția loturilor situate în apropierea gospodăriei lor. Venitul este împărțit în funcție de întinderea pămînturilor aduse în cooperativă, de valoarea inventarului viu și mort, precum și de munca depusă de cooperatori. Membrii grupelor agricole cooperatiste pun în comun toate terenurile arabile pe care le posedă cu excepția loturilor situate în jurul casei lor, precum și inventarul viu ; veniturile sînt împărțite după cantitatea de muncă prestată. Dacă în 1949 în Polonia existau 243 de cooperative, cu 6.110 membri, în 1954 se numărau 9.322 de cooperative grupînd 207.680 de membri, iar în 1955 — 9.900 cooperative cu 225.000 membri __________________________Vineri 22 iulie 1955 Nr. 171 (2783) Varșovia — orașul Festivalului Anul acesta, în frumoasa capitală a Poloniei, Varșovia, va avea loc cel de-al V-lea Festival Mondial al Tineretului și Studenților pentru pace și prietenie. Din toate colțurile lumii vor sosi la Varșovia soli al voinței de pace a tineretului. Mulți delegați au și sosit în Polonia. Tineretul, care va veni la Festivalul din Varșovia, se va strădui să aducă tot ce are mai bun și mai frumos. Comitetul Polonez de Organizare a celui de al V-lea Festival Mondial al Tineretului și Studenților a adresat cîteva propuneri și întrebări diferitelor comitete pregătitoare din celelalte țări și în curînd se va putea stabili definitiv programul oficial al manifestărilor din cadrul Festivalului. La Festival se prevăd circa 470 programe naționale și 105 programe internaționale, care vor fi executate de artiști de naționalități diferite. Pe străzile și piețele din Varșovia vor avea loc peste 80 de serbări de mase, circa 50 de concerte și 6 tabere. In plus, în Palatul Culturii și Științei, la operă și la teatre vor avea loc 23 de reprezentații de gală, la care se vor produce ansambluri artistice din peste 20 de țări. Secția Excursii a Comitetului Polon de Organizare a celui de al V-lea Festival Mondial al Tineretului și Studenților prevede organizarea pentru tineretul din străinătate și pentru delegații din Polonia a unui mare număr de excursii interesante CÎNTECUL FRĂȚIEI de STANISLAW WIGODZKI * Cel care a mers cîndva de la Lenino Spre Vistula și Odra, străbătînd Ținuturi numai jale și ruină, Sub ceru-albastru, liniștit și blind, Cel care-a fost de vîntul luptei dus Tot mai departe ’n trăsnete de-obua Căruia i-au ars fasciștii casa, știe C-o va clădi pe-o nouă temelie. Cel ce-a privit în urmă și-a văzut Ruiul și lagăre, moloz și zgură. Și luna ca o muche de secure Și, rupt de bombe, vreun copac căzui Acela știe că n-a fost un joc Acest drum greu prin visere de foc Dar apărîndu-și patria lui dragă El a salvat o omenire ’ntreagă. Și cînd s-a ’ntors acasă din război A luat ciocanul, a strunit mașina. A ridicat voios orașe noi Și-a scos din minereu, lucioasă, șina. El știe că această libertate I-a dat-o un tovarăș și un frate, Rus și Polon. Și-acuma eu ’ndîrjire Veghiază pentru ’ntreaga omenire, In romînește de Al. Philippide Poet polonez Dezvoltarea cercetărilor în domeniul energiei atomice Construirea unui reactor atomic în Polonia pune în fața științei poloneze, în fața fizicii și chimiei și îndeosebi în fața electrotehnicii, sarcini noi, importante Pentru construirea reactorilor atomici este nevoie de materii prime de o puritate excepțională. Este necesară, de pildă, eliminarea unor elemente ca borul și cadmiul. In anul 1954, chimiștii polonezi au elaborat metode ingenioase care fac posibilă descoperirea chiar și a unor urme infime de bor sau cadmiu în materiile prime destinate unui reactor atomic. Una dintre părțile principale ale pilei atomice este așa-numitul moderator care reglează viteză reacției în lanț. De obicei ca moderator este folosit grafitul. Acesta servește de asemenea pentru protejarea întregii pile. Oamenii de știință polonezi au și descoperit pînă acum cîteva căi de preparare a unui grafit de mare puritate din materii prime indigene. Oamenilor de știință polonezi le revine în prezent sarcina de a rezolva toate problemele auxiliare legate de construirea unui reactor atomic. Ajutorul sovietic va fi de o importanță hotărîtoare în construirea reactorului atomic și în folosirea izotopilor. Costul reactorului atomic trimis Poloniei de Uniunea Sovietică va fi de trei ori mai mic decît acela al reactorilor care urmează să fie construiți în Polonia. Acordul încheiat în legătură cu ajutorul acordat de Uniunea Sovietică dă posibilitate Poloniei să înceapă construirea unui reactor atomic propriu înainte de sfîrșitul anului curent. Cifre și fapte . La uzina mecanică „Stalin“ din Silezia a fost pusă la punct producția primelor tractoare pe șenile construite în țară; încă în anul acesta, agricultura Poloniei va primi peste 100 tractoare pe șenile, fabricate în țară. Anul acesta, Ministerul Industriei Miniere al R. P. Polone a alocat peste 33 milioane zloți pentru construcția de instituții de folos obștesc puse la dispoziția minerilor. Din aceste fonduri vor fi construite 30 grădinițe, peste zece colțuri roșii, numeroase dispensare și cabinete medicale, precum și numeroase alte instituții de folos obștesc pentru mineri. Colectivele minelor „Semianowice“, „Mortimer“, „Ridhukowy“, „Wieczorek“ precum și ale altor numeroase mine vor primi în folosință noi instituții medicale. Televiziunea poloneză trece de la stadiul de încercări și experiențe la prima etapă de dezvoltare planificată. In cursul viitorilor cinci ani, programul televiziunii va putea fi recepționat pe cincime din teritoriul țării, de aproape 11.000.000 locuitori de la orașe și sate. La Varșovia urmează să fie înființat un post central de televiziune cu mai multe studiouri și dotat cu material tehnic modern. In Republica Populară Polonă crește an de an tirajul ziarelor și revistelor. In comparație cu perioada antebelică, tirajul zilnic al ziarelor centrale și voievodale a crescut de aproape 5,5 ori. In prezent în țară apar 43 de ziare cotidiane și 400 de reviste cu un tiraj total de peste 16.000.000 de exemplare. In afară de aceasta, în numeroase întreprinderi industriale se editează gazete tipărite. Cel mai mare ziar care apare în țară este ,,Tribuna Ludu“, organ al Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Unit Polonez. Tirajul său zilnic este de 600.000 de exemplare. Aspecte din munca și lupta poporului polon Industria de construcții de mașini a R.P. Polone își sporește neîncetat producția. In clișeu. Un aspect al standului de mașini de fabricație poloneză de la tîrgul internațional din Poznan. Odată cu transformarea socialistă a agriculturii poloneze, crește mecanizarea muncilor agricole. Astăzi ogoarele Poloniei sînt brăzdate de mii de tractoare și alte mașini agricole. Forțele Armate ale Republicii Populare Polone stau de strajă muncii pașnice constructive a poporului muncitor al Poloniei. In clișeu. Un grup de aviatori militari polonezi