Arhitectura, 1990 (Anul 38, nr. 1-6)

1990 / nr. 1-6

Un cuvint, înainte Revista "Arhitectura”, iată, se află în al 84-lea an de existenţă. Singura în felul ei şi de multe ori sub povară, şi-a onorat, uneori cu strălucire, dar întotdeauna cu conştiinciozitate, misiunea faţă de breasla noastră, faţă de cultură. Redacţia se străduie, după ruptura de tristeţea unor ani, să- i asigure continuitatea aşa cum crede ea că e mai bine şi întrebînd mereu: cum e mai bine? Căci arhitectul are şi el fericitul obicei prost de a se îndoi de orice afirmaţie rostită cu ton de certitudine. El ştie că doar lucrurile insuficient pricepute îl duc la convingeri ferme şi, dimpotrivă, evidenţa unor lucruri bine ştiute îl îndeamnă să caute dincolo de ele. Aşa încît, atunci cînd în paginile revistei un arhitect va arăta că ŞTIE cum se face un lucru, redacţia invită pe un altul să se îndoiască, cu sinceră smerenie şi cu stimă faţă de experienţa împărtăşită. Cînd un arhitect ne arată cum a făcut el un lucru, redacţia invită pe cel care se simte chemat a-l comenta, mai întîi de toate la înţelegere. Să nu înţeleagă doar ce iubeşte, şi să nu iubească doar ce înţelege. El, criticul, va trebui să se apropie printr-un elan de simpatie de ceea ce îi stîrneşte contrarietatea sau opacitatea. Atunci, iubirea chiar va fi posibilă prin comunicare. "Şi oricine se va mînia pe fratele său, vrednic va fi de osîndă." (Evanghelia după Matei, 15/22) Vom sta cu toţii de vorbă despre dimensiunea verticală a îndoielii, a întrebărilor care au orientat privirea omenirii în sus, spre un deţinător al adevărului. Chiar dacă este aşa, el nu ne va fi comunicat niciodată. Fragmente din ceea ce, din cînd în cînd se sugerează, vor apărea, ca umbrele ideilor pe pereţii peşterii, şi în paginile efemeridei noastre cu aromă de tipar proaspăt. Iar noi, redacţia, aspirăm ca, parafrazînd un clasic, revista "Arhitectura" să rămînă în întregul ei o agoră, în care democraţia să însemne libertatea cuvîntului, plus înţelepciunea de a-l folosi. Anca Tomaşevschi Sandu Desen de G.M. Cancacuzino 2