Ateneu, 1985 (Anul 22, nr. 1-12)

1985-01-01 / nr. 1

BIOGRAFIILE Dăruire Nicicînd istoria noastră n-a validat la nivel naţional împlinirile omului, nicicînd potenţele creatoare individuale n-au fost fructificate conştient şi plenar într-un efort unanim, ca în etapa istorică actuală în care inteligenţa colectivă este chemată să înfăptuiască material şi spiritual o civilizaţie superioară, o umanitate nouă, iar între cei ce-şi asumă această responsabilitate se află promotorii spiritului revoluţionar, oamenii minunaţi ai României socialiste, tineri şi văratnici, care, zi de zi, înfăptuiesc cutezătoarele şi lucidele prefigurări din programul partidului, idealul în materializarea lui , patria viitorului comunist... Era prin 1956 , o tînâră absolventă a facultăţii de industrie uşoară — secţia mecanică ţesâtorie fusese repartizată să lucreze în industria linii la Timişoara. Dar cariera inginerei Aguriţa Alexandrescu avea să înceapă în celălalt capăt de ţară, aşa cum i-a cerut viaţa, la Moineşti în lumea petrolului, la baze tubulare şi apoi la electromontaj. După trei ani, în sfîrşit, specialitatea o chema în Bacău la întreprinderea de postav „Proletarul“. Competenţa profesională a indicat-o aici, după o scurtă perioadă, pentru postul de inginer şef. Apoi i s-au încredinţat înaltele răspunderi de secretar al Comitetului Municipal de Partid Bacău, iar din 1979 pînă în 1982 de prim-secretar al Comitetului Municipal de Partid Gh. Gheorghiu-Dej. Din aprilie ’82 este director general la Centrala Confecţiilor din Bacău. Marele forum al comuniştilor, Congresul al XIII- lea al Partidului a reales o membră a c.C. al P.C.R. „Sîntem permanent tentaţi să numim satisfacţie personală acea realizare palpabilă care înfruntă cîtuşi de puţin timpul. Simţurile întîmpină materialitatea lumii altcum decît sufletul şi oarecum înaintea lui, dar nu dispensat de intimitatea noastră lăuntrică. Revăd anii stagiaturii mele, anii din petrol, cum îi numesc , acea cuplare făcută la sonda cutare... avaria la care s-a intervenit prompt... o luptă continuă cu materia inertă pentru a o angaja în fluxul proiectelor noastre. Dar sondele sunt şi astăzi, viaţa din interiorul lor răzbate la suprafaţă încorporând şi aportul meu care a constat într-o muncă de execuţie efectivă ce o surprind durabilă peste ani... Pe urmă m-am străduit să ajut la efectuarea unor obiective de investiţii. Acolo, în municipiul de pe Trotuş contribuţia mea era directă. Perioada aceea cu multe probleme n-a fost uşoară. Multe probleme înseamnă totalitatea rezolvărilor de care răspunzi. Dacă le-am rezolvat viabil sau nu, asta ar fi în măsură să o spună cei rămaşi acolo. După cum şi la Bacău am căutat, între altele, să asigur realizarea ritmică a investiţiilor , construcţia miilor şi miilor de apartamente, o parte din fizionomia oraşului de azi, în 28 de ani deactivitate au fost desigur şi insuccese. Cine are timp să-şi amintească de ele, să le contemple, cînd în fiecare moment trebuie să decizi asupra unei situaţii cu implicaţii viitoare ? Au fost, sunt greutăţi, necazuri inerente. N-am încercat bilanţul lor ; am reflectat doar la mobilul care le-a pricinuit, la propriile-mi slăbiciuni. Fac efortul descoperirii propriilor mele ezitări, clipelor de incertitudine, analizîndu-le fără cruţare. Exigenţa faţă de tine este o condiţie a exigenţei şi obiectivei aprecieri a celor din jur, în familia mea am găsit totdeauna sprijinul necesar, acel echilibru care reconfortează. Soţul meu mă ajută cu multă şi deferentă înţelegere, fiul meu — un copil minunat —, câştigător ca elev a olimpiadei de fizică, mi-a adus în al doilea an de studenţie cea mai mare satisfacţie : primirea lui în rindurile membrilor de partid. Ca director al Centralei Confecţiilor întreprind tot ce-mi stă în putinţă să asigur unităţile cu materii prime şi materiale, am în vedere crearea condiţiilor de lucru, realizarea contractelor la export şi la fondul pieţei.” Despre nunca ei tovarăşa Aguriţa Alexandrescu vorbeşte puţin ; se luminează brusc subliniind ajutorul de care se bucură din partea forurilor de partid în rezolvarea unor, dificile probleme ale furnizării şi transportului materiilor prime, materialelor şi produselor finite. Surprind aceeaşi vibraţie sufletească în cuvintele cu care apreciază personalul muncitor. Centrala realizează export în multe ţări, unele cu o bogată tradiţie a industriei textile (U.R.S.S., Canada, Italia, Anglia, Franţa, R.F.G., Belgia, Olanda, Cehoslovacia, Ungaria, Norvegia, Cuba, ţări din Asia şi Africa). Este în activitatea acestei colectivităţi o frîntură din luminile patriei străjuind spre viitorime. Victor MITOCARU • COLOCVII • INTERVIURI • OPINII @ haiti noastră stimă şi preţuire tovarăşei academician dr. inginer ELENA CEAUŞESCU ştiinţifice internaţionale de prim rang. Aceste cărţi au — pe lingă valoarea lor ştiinţifică — marele merit de a apropia oamenii de ştiinţă din diverse ţări sub semnul prieteniei şi al conlucrării celei mai fructuoase. Şi nu rar au fost relevate importanţa şi modernitatea domeniilor abordate de către savantul român academician dr. inginer Elena Ceauşescu, amplul plan de cercetare parcurs, valorosul material experimental folosit şi prelucrat, originalitatea ideilor şi concluziilor, rigurozitatea şi densitatea ştiinţifică a cărţilor publicate, legătura problemelor teoretice abordate cu cele ale practicii imediate, maniera clară şi concentrată a expunerii. Contribuţia tovarăşei academician dr. inginer Elena Ceauşescu la dezvoltarea învăţămîntului, ştiinţei şi culturii se bucură de cea mai înaltă apreciere oficială în ţară şi peste hotare, constînd în numeroase ordine şi medalii şi în conferirea titlului de doctor honoris Domeniul sintezei elastomerilor, de o mare importanţă pentru economia naţională, înfiinţat de tovarăşa Elena Ceauşescu, domeniu în care îşi desfăşoară activitatea şi colectivul Laboratorului Central al ICECHIM de pe platforma Borzeşti, se bucură de îndrumarea şi conducerea directă, sub aspect teoretic şi aplicativ a eminentului om de ştiinţă, astfel încît să răspundă cerinţelor dezvoltării industriei chimice şi a altor ramuri industriale, început de an, ianuarie cu zile aniversare, reprezintă momente de istorie, cu adînci semnificaţii în conştiinţa tuturor celor care făuresc astăzi societatea socialistă pe pămîntul românesc. Pentru că, omagiem în aceste zile, excepţionala personalitate a conducătorului de partid şi de stat — tovarăşul Nicolae Ceauşescu — măreaţa sa operă istorică ce poartă în esenţa şi adevărul ei durabil, pecetea unei exemplare gîndiri şi activităţi revoluţionare. Trebuie să facem totul ca minunatele cuceriri ale ştiinţei, ale tehnicii, ale cunoaşterii, energia nucleară să fie puse numai şi numai în slujba dezvoltării economico-sociale paşnice ! ELENA CEAUŞESCU (Din Cuvîntarea rostită la Congresul al XIX-lea al Partidului Comunist Român ) OMAGIU Numesc un timp de aur anotimpul prin care trece acum Lumina privirii Ei peste ţară Omagiind-o ca pe o grădină-n soare în care-o ştim Şi mamă şi tovarăşă de drum Cu Omul ce ne gîndeşte ţărmul şi viaţa mai uşoară. Am cîntecul mai bun, desăvîrşind Izvorul acelei sublime frumuseţi ce-i dăruieşte Mîndria şi demnitatea acestui timp curat şi comunist. Ion VERGU DUMITRESCU Sînt oameni pe care istoria unui popor şi-i adjudecă în modul cel mai firesc, ţinîndu-le, parcă, la îndemînă treptele muncii, ale consacrării şi ale gloriei. Intre aceştia, la loc de frunte, se numără tovarăşa academician dr. inginer Elena Ceauşescu. Adăugîndu-se şirului unor fără de preţ tradiţii în ctitorirea învăţămîntului, culturii şi ştiinţei româneşti şi dovedind o înţelegere clară a sensului istoriei, a nevoilor contemporaneităţii şi a imenselor cerinţe ale viitorului, tovarăşa Elena Ceauşescu s-a făcut cunoscută, în ţară şi peste graniţele acesteia, ca o pildă de dîrzenie revoluţionară, clarviziune politică, muncă fără preget, talent de conducător şi de om de ştiinţă, îndrumă, cu toată competenţa şi energia, ştiinţa, învăţămîntul şi cultura din România, domenii fără a căror dezvoltare vertiginoasă nu poate fi nici măcar întrevăzut drumul către progres al unei ţări la acest sfîrşit de mileniu, cînd învăţămîntului, culturii şi ştiinţei nimic nu le este peste putinţă de realizat. Aduce o contribuţie, fără precedent la noi, la teoria şi practica integrării învăţămîntului cu cercetarea şi producţia. Asigură, în toate domeniile în care se implică un climat de muncă şi serioasă perseverenţă, garanţie a tuturor reuşitelor depline, în semn de preţuire a deosebitelor capacităţi pe care le-a dovedit şi le dovedeşte, tovarăşei academician dr. inginer Elena Ceauşescu i s-au încredinţat înalte funcţii de partid şi de stat, participînd astfel la elaborarea şi înfăptuirea politicii interne şi externe a partidului şi statului nostru. Pentru oamenii de ştiinţă din diferite domenii, pentru profesori, elevi şi studenţi, tovarăşa academician dr. inginer Elena Ceauşescu întruneşte, pe lîngă virtuţile conducătorului, un exemplu personal greu de egalat : după studii universitare strălucite la Politehnica din Bucureşti, îşi susţine, cu deosebit succes, examenul de doctor în ştiinţe chimice şi, în fruntea unui strălucit colectiv de cercetători, afirmîndu-se ca savant recunoscut în lumea oamenilor de ştiinţă, pentru meritele cercetărilor sale în domeniile compuşilor macromoleculari şi a polimerizării stereospecifice a izoprenului. Cărţile sale Noi cercetări in domeniul compuşilor macromoleculari şi Polimerizarea stereospecifică a izoprenului au fost unanim elogiate de către specialişti, traduse în numeroase limbi, publicate în cele mai prestigioase edituri de peste hotare şi remarcate de către foruri causa a unor foruri academice de mare prestigiu. Unindu-ne glasul cu cel al întregului popor, dorim să o încredinţăm pe tovarăşa academician dr. inginer Elena Ceauşescu de înalta noastră stimă pentru tot ce a realizat şi realizează şi îi urăm viaţă lungă, sănătate, putere de muncă, noi şi strălucite succese în preţioasa sa activitate de conducător şi savant cu strălucit prestigiu. Conf. univ. dr. Raluca MOCANU, decanul Institutului de Subingineri din Bacău Neobosita activitate a omului politic, militant de seamă de partid şi de stat, tovarăşa Elena Ceauşescu, se împleteşte cu profilul savantului de renume mondial, care a adus o contribuţie hotărîtoare la edificarea societăţii socialiste pe pămîntul României, în fruntea a unsprezece institute centrale şi a Academiilor de ştiinţe, conduce cu competenţă deosebită întreaga activitate de cercetare şi dezvoltare în domeniul chimiei, urmăreşte în permanenţă creşterea eficienţei cercetării, scurtarea termenelor de cercetare, aplicarea rapidă în industrie a rezultatelor obţinute precum şi perfecţionarea în continuare a tehnologiilor aplicate, în problemele de sinteză a bisfenolului, a maselor plastice. Volumele publicate, rod al gîndirii ştiinţifice profunde a tovarăşei Elena Ceauşescu, în domeniul cercetării polimerilor, lucrări de o mare limpezime, de înalt nivel teoretic şi aplicativ, constituie punct de plecare în pregătirea profesională a tinerilor cercetători şi sunt în acelaşi timp un puternic impuls pentru creaţia ştiinţifică şi tehnică din ţara noastră. Ele constituie un exemplu de abordare a cercetării de pe poziţiile cele mai înalte ale gîndirii contemporane, subordonată obiectivului fundamental al politicii partidului nostru — bunăstarea generală a poporului. Acum, la început de an nou, un gînd de admiraţie şi recunoştinţă îndreptăm spre tovarăşa academician doctor inginer Elena Ceauşescu, militantă neobosită pentru ca mijloacele ştiinţei să asigure un viitor paşnic generaţiilor viitoare, nobil model de viaţă şi de muncă, pentru toate femeile din ţară, dorindu-i din toată inima : sănătate deplină, putere de muncă pentru dobîndirea de noi succese şi un călduros „La mulţi ani !“ Colectivul de cercetătoare de la ICECHIM Borzeşti Vizită de lucru in judeţul Bacău Prezenţa cercetătorilor pe întregul parcurs al cercetării de la laborator la uzină, urmărirea permanentă a creşterii eficienţei acesteia şi valorificarea rezultatelor în producţie, sunt cîteva din preţioasele indicaţii şi sfaturi primite şi cu ocazia vizitei de lucru făcută pe platforma Borzeşti. S-a reuşit astfel ca de la producerea în România a unui singur elastomer la C. P. Borzeşti „Cauciucul CAROM“ să se ajungă la extinderea gamei (8 sortimente de cauciuc alfametilstirenic şi stirenic, 12 sortimente de cauciuc nitrific, mai multe sortimente de latexuri sintetice) şi la elaborarea unor cercetări de mare complexitate pentru o serie de elastomeri speciali realizaţi actualmente doar în cîteva din ţările dezvoltate. îndrumarea directă a tovarăşei Elena Ceauşescu, s-a materializat în rezultatele obţinute în cadrul lucrărilor de colaborare cu ICECHIM — Bucureşti cutezătoare, a unui mod de viaţă glorios în serviciul cauzei partidului şi poporului. Şi, pentru că alături de conducătorul nostru iubit se află o strălucită personalitate — cea a tovarăşei Elena Ceauşescu, care exemplifică prin nobila sa muncă pusă în slujba poporului, un adevăr al contemporaneităţii noastre — identitatea dintre socialism şi umanism. Pentru noi, numele tovarăşei Elena Ceauşescu are o multitudine de semnificaţii : în primul rînd, el se leagă de tradiţiile revoluţionare atît de bogate ale clasei noastre muncitoare aflîndu-se, alături de tovarăşul Nicolae Ceauşescu, în primele rînduri ale luptei pentru o viaţă mai bună şi mai dreaptă, pentru democraţie şi salvgardarea ţării. De atunci şi pînă astăzi — în plină înflorire a socialismului în ţara noastră — este unanim apreciată contribuţia de seamă pe care o aduce tovarăşa Elena Ceauşescu, ca membru al Comitetului Politic Executiv şi ca prim viceprim-ministru al guvernului la elaborarea şi înfăptuirea în viaţă a politicii de construcţie socialistă, de dezvoltare multilaterală economico-socială a patriei şi ridicare a nivelului de trai material şi spiritual al întregului nostru popor. Nu putem celebra personalitatea tovarăşei Elena Ceauşescu, fără a ne gîndi la omul de ştiinţă, sub a cărui îndrumare nemijlocită, învăţămîntul, ştiinţa şi cultura, cunosc, de la un an la altul o tot mai puternică înflorire, corespunzătoare exigenţelor actuale. Este caracteristică pentru activitatea tovarăşei academician doctor inginer Elena Ceauşescu, preocuparea ca, tot ce se realizează în ţara noastră, sub conducerea încercată a partidului, să servească poporului, să se materializeze în ridicarea continuă a nivelului de trai, într-o calitate nouă a muncii şi vieţii tuturor cetăţenilor patriei noastre. Totodată, activitatea multilaterală a tovarăşei academician doctor inginer Elena Ceauşescu, se bucură de o înaltă preţuire nu numai în ţara noastră, ci şi peste hotare. Titlurile acordate, articolele elogioase pe care i le consacră presa internaţională, declaraţiile apreciative ale unor importante personalităţi mondiale cît şi aplicabilităţile practice ale rezultatelor cercetării sale în domeniul chimiei, constituie tot atîtea motive de admiraţie pentru remarcabila sa activitate ştiinţifică. Sînt profund pilduitoare hotărîrea şi consecvenţa cu care acţionează pentru promovarea principiilor eticii şi echităţii socialiste în toate domeniile vieţii economice şi sociale, pentru afirmarea plenară a personalităţii umane în societatea noastră, întreaga sa activitate este străbătută de grija caldă şi statornică, cu care veghează la creşterea şi educarea tinerei generaţii, la întărirea familiei, la aşezarea ei pe baze sănătoase, în spiritul celor mai nobile tradiţii româneşti. Personalitatea eminentă a tovarăşei Elena Ceauşescu întruchipează un minunat exemplu pentru femeile din ţara noastră, care văd în viaţa şi activitatea sa, împlinirea celor mai strălucitoare trăsături ale femeii române. Iată de ce, acum, la începutul noului an, cu profundă căldură omenească îi urăm ani mulţi şi prosperi, întru fericirea şi progresul întregului nostru popor. Constanţa SEMENNIIC, secretar al Comitetului comunal de partid Tg. Trotuș