Constructorul, mai 1971 (Anul 23, nr. 19-22)

1971-05-08 / nr. 19

r? , * NEABĂTUT9 PE CALEA SI Reslîdtind politica, de industrializar* socialista a țării, promovată cu consecvență de către Partidul Comunist Român, principalele eforturi de investiții ale statului nostru sunt orientate spre dezvoltarea și modernizarea producției industriale, baza a vinului Întregii economii naționale, creșterii in ritm rapid a bunăstării poporului. Materializarea acestui program în condițiile unei înalte eficiente economice pune în fața constructorilor sarcini care le solicită din plin eforturile, capacitatea tehnică și organizatorică. Potsdarea construcțiilor industriale in ansamblul producției de construcții-montaj s-a mărit de la 33,8% în anul 1963, la peste 37% în 1970, in condițiile creșterii acestei producții, în același interval, cu 7:16/%. In cincinalul ce s-a încheiat au fost puse în funcțiune peste 1500 de capacități și obiective industriale importante, repartizate judicios pe teritoriul țării Cea mai mare parte dintre ele au fost realizate de Ministerul Construcțiilor Industriale, care și-a depășit sarcinile valorice pe această perioadă cu circa 5 miliarde de lei. Rezultate mai bune au fost obținute și în ce privește scurtarea duratei, de execuție a lucrărilor, in vederea măririi eficienței economice a investițiilor prin intrarea mai devreme în circuitul economic a noilor capacități. Din numeroasele exemple semnificative, voi cita unul singur: faptul că Rafinăria Pitești, care prelucrează anual 3 milioane tone de țiței, a fost executată intr-un timp de două ori mai scurt decît Rafinăria Brazi, cu o capacitate aproape egală, a permis să se realizeze suplimentar o cantitate importantă de produse petroliere pentru necesitățile economiei naționale și pentru export, accelerîndu-se astfel și recuperarea fondurilor investite. Potrivit indicațiilor conducerii de partid și de stat, pentru reducerea termenelor de execuție a investițiilor s-au făcut progrese în ce privește concentrarea mijloacelor materiale, financiare și a forței de muncă pe un număr mai restrîns de șantiere, ceea ce permite folosirea mai bună a resurselor. Pe întreaga ramură de construcții-montaj, ponderea obiectelor mari, cu durată normală de execuție de peste 12 luni, a crescut în cursul cincinalului trecut de la simplu la dublu ; in aceeași perioadă, numărul șantierelor aflate în execuție simultană s-a redus du peste 15%, ponderea celor cu o valoare de deviz de peste 30 milioane de lei mărindu-se totodată de la 16,3% în anul 1966, la 27,1% în anul 1970. Ministerul nostru, de pildă, își realizează cea mai mare parte din planul de construcții-montaj pe platforme industriale cum sunt cele din București (Pipera, Berceni, Dudești), Slobozia, Pitești, Buzău, Săvinești, Iași, Turnu Severin, Tîrgoviște, Slatina, Govora, Craiova, Constanța, Tîrgu Mureș, Zalău, Alexandria și altele, unde concentrarea unei serii de investiții etapizate a permis formarea și menținerea unui puternic potențial de producție, crearea unor baze de construcții bine dotate, permanentizarea cadrelor și creșterea experienței lor, perfecționarea continuă a organizării producției. Urmîndu-se consecvent linia generală trasată de către partid ramurii de construcții-montaj, se înregistrează progrese remarcabile în creșterea gradului de industrializare a lucrărilor. Așa cum sublinia tovarășul Nicolae Ceaușescu, „Înfăptuirea importantului program de construcții..., scurtarea duratei de execuție a lucrărilor și realizarea unor construcții?N eficiente moderne, nu sunt posibile decit in condițiile asigurarii unui grad sporit de industrializare a construcțiilor, utilizării largi a prefabricatelor și a metodelor industriale de execuțieAtt in realizarea lucrărilor din propriul său plan. cft și prin activitatea ce o desfășoară ca organ de directivare pe întreaga ramură, Ministerul Construcțiilor Industriale promovează cu fermitate această orientare. Anul trecut a fost pusă în operă, pe șantierele țării, o cantitate de peste 2 milioane mc de prefabricate din beton, armată de circa 2,4 ori mai mare decît cea utilizată în 1965 și reprezentînd mai mult de o pătrime din volumul total de beton armat exemptat, la domeniul construcțiilor industriale, colaborarea dintre institutul de tipizare și cel de cercetări ale M.C.Ind. și industria prefabricatelor a dus la introducerea unor tipuri de hale prefabricate deosebit de eficiente, care la nivelul anului 1971 asigură, la o suprafață construită de circa 2 milioane mp, economii față de soluțiile monolite de 200 000 mc de beton armat, 30 000 tone de oțel-beton, 30 000 mc de material lemnos — ceea ce înseamnă, practic, că din aceleași materiale se realizează o suprafață de două ori mai mare, consumul de manoperă reducîndu-se cu 83%, iar durata de execuție cu 70%. Pentru acoperirea necesarului de prefabricate, ministerul nostru dezvoltă atit producția în unitățile industriale proprii, cit și realizarea elementelor pe poligoane de șantier , unitățile noastre de execuție colaborează strîns cu institutele de proiectare, pentru a determina aplicarea în cea mai mare măsură a soluțiilor industrializate. Intensificarea procesului de industrializare a construcțiilor se exprimă și prin creșterea gradului de mecanizare a lucrărilor. La aceasta contribuie din plin importantele fonduri de investiții (circa 10 miliarde de lei in cincinalul trecut) alocate pentru dotarea organizațiilor de construcții-montaj cu utilaje, instrumente, și dispozitive ; în perioada 1963—1970, gradul de înzestrare tehnică pe un muncitor din construcții a fost de aproape 34 mii de lei, cu circa 32% mai mare decit în cincinalul precedent, iar valoarea utilajelor din dotare la un milion de lei producție de construcții-montaj a atins, în 1970, circa 340 mii de lei. Parcul de utilaje al ministerului nostru a crescut anul trecut, față de nivelul din 1969, cu 15% la excavatoare, 17% la buldozere, 25% la automacarale de toate tipurile, 48% la cilindri compresori, 35% la autoîncărcătoare, 20% la mijloace de transport etc. Totodată, dezvoltînd activitatea de autodotare, Ministerul Construcțiilor Industriale iși îndeplinește în bune condiții sarcinile ce-i revin în cadrul programului de înzestrare cu mașini și utilaje a organizațiilor de construcții-montaj pe perioada 1971—1975, program aprobat de către conducerea de partid și de stat. Așa cum se poate constata din actuala expoziție de utilaje, scule, aparataje și dispozitive realizate de întreprinderile M.C.Ind., din practica șantierelor noastre, asimilarea in termen scurt și introducerea acestei game moderne de mecansime (dintre care, pînă acum, multe erau procurate din import)are o influență deosebit de favorabilă asupra creșterii productivității muncii, reducerii duratei de execuție, îmbunătățirii calității lucrărilor. Pe această bază vom putea trece la o etapă calitativ nouă în mecanizarea lucrărilor, rezolvînd-o pe procese tehnologice întregi, în mod coordonat cu extinderea sistemelor industrializate ; gradul de mecanizare complexă și de automatizare a principalelor procese de lucru în construcții va atinge, într-o perioadă de câțiva ani, nivelul realizat în țările dezvoltate din punct de vedere industrial. Pe linia aceleiași concepții, de creștere a eficienței activității economice în producția de construcții-montaj, se înscriu și măsurile pentru organizarea superioară a producției și a muncii. Specializarea organizațiilor de execuție pe profil de lucrări, introducerea metodelor moderne de planificare, organizarea conducerii pe baza metodelor matematice, îmbunătățirea sistemului informațional, extinderea formei de organizare a muncii și de salarizare in acord global cu contractangajament asigură folosirea mai bună a resurselor în scopul executării lucrărilor în termene scurte, cu cheltuieli reduse. O preocupare actuală de cea mai mare însemnătate, determinată de sarcinile trasate de Congresul al X-lea al P.C.R. privind creșterea eficienței economice a investițiilor în sfera producției materiale, o constituie reducerea ponderii pe care o dețin lucrările de construcții-montaj în totalul cheltuielilor pentru realizarea noilor capacități și obiective. Poziția activă pe care unitățile de execuție ale ministerului nostru o adoptă, în această privință, în relațiile cu beneficiarii a determinat și determină, în numeroase cazuri, adoptarea unor soluții de mare economicitate, bazate pe dimensionarea rațională a clădirilor, pe folosirea celor mai avantajoase procedee industrializate, eliminarea finisajelor pretențioase și greoaie, care nu se justifică din punct de vedere funcțional. Rezultatele bune obținute pe o serie de șantiere prin înlocuirea betoanelor monolite, a închiderilor din zidărie de cărămidă cu elemente prefabricate, prin eliminarea tencuielilor datorită execuției îngrijite a structurilor și altor părți de construcție ne arată că trebuie să perseverăm pe această cale. In toate unitățile ministerului au fost luate măsuri ferme pentru a asigura o calitate superioară a tuturor lucrărilor pe care le executăm. înțelegem aceasta ca o acțiune complexă, care cuprinde deopotrivă atitudinea critică constructivă față de soluțiile de proiecte, exigență deosebită la recepționarea materialelor, prefabricatelor și confecțiilor, realizarea unor produse ireproșabile în propria activitate de producție industrială și secundară, executarea fiecărei operații în strictă conformitate cu tehnologia prescrisă și sub un control sever, asistență tehnică de specialitate și verificare amănunțită la lucrările cu caracter de noutate sau cu grad mare de dificultate, promovarea unor sisteme și metode și utilizarea unor mijloace tehnice care să asigure prin însăși aplicarea lor o calitate superioară, creșterea rolului și aportului laboratoarelor, introducerea mai rapidă în producție a rezultatelor cercetării științifice, ridicarea nivelului de pregătire a cadrelor de toate categoriile — toate acestea, în condițiile dezvoltării unui climat de înaltă responsabilitate față de munca proprie, față de respectarea cerințelor de siguranță și confort în exploatare, de durabilitate și estetică a construcțiilor executate Bogata experiență acumulată, înzestrarea tehnico-materială în continuă creștere, necontenita perfecționare profesională a cadrelor constituie, pentru colectivele trusturilor și întreprinderilor ministerului nostru, premisele îndeplinirii exemplare a sarcinilor din cincinalul 1971—1975, în care, mărind volumul producției de construcții-montaj cu peste 50% față de precedenta perioadă de 5 ani, va trebui să punem în funcțiune în termene scurte 1736 de capacități de producție în industrie și agricultură și alte obiective de mare însemnătate pentru economia națională. Primii pași în noul cincinal — desfășurați sub semnul unei însuflețite întreceri pentru realizarea angajamentelor luate în cinstea măreței sărbători, semicentenarul Partidului Comunist Român — au fost încununați de succes. Planul producției de construcții-montaj pe primele patru luni ale anului a fost îndeplinit de toate unitățile ministerului, fiind depășit pe ansamblu cu 133 milioane de lei ; au fost predate beneficiarilor, în termen, sau înainte de termen, 49 de capacități și obiective ; la o serie de lucrări de deosebită importanță s-a înregistrat devansarea stadiilor fizice față de grafice, ceea ce oferă certitudinea punerii lor în funcțiune mai devreme decît este prevăzut. Sunt dovezi concrete ale hotâririi celor peste 160 000 de lucrători din sistemul ministerului nostru de a-și îmbunătăți continuu activitatea, contribuind la înflorirea economică a patriei, la infăptuirea politicii partidului, de construire a societății socialiste multilateral dezvoltate in România. Spre o înaltă eficiență în construcțiile pentru industrie ing. Matei GHIGIU ministrul construcțiilor industriale In pragul măreței sărbători — a 50-a aniversare a Partidului Comunist Român — alături de întregul popor, lucratorii din oraganizațiile de proiectare și construcții ale consiliilor populare fac bilanțul succesiilor obținute în realizarea sarcinilor ce le-au fost încredințate de partid, bilanțul aportului lor la satisfacerea cit mai bună a nevoilor crescînde ale vieții materiale și spirituale a întregii societăți, la asigurarea condițiilor necesare dezvoltării formelor socialiste de muncă, de trai și de cultură. La realizarea vastului program de dezvoltare a țării, constructorii din cadrul organizațiilor locale aduc o contribuția de seamă, înălțînd cea mai mare parte din construcțiile de locuințe clădiri social-culturale, lucrări edilitare, precum și obiective agrozootehnice și unități de producție industriala. Cele 39 de organizații județene și cea a municipiului București formează împreună o puternică rețea ce s-a dezvoltat an de an, realizind în anul 1970 un volum de lucrări cu peste 80% mai mare decît în 1965 și căra a reprezentat peste 2o % din totalul producției de construcțiii-montaj pe întreaga țară. în perioada ultimului cincinal, ele au pus la dispoziția oamenilor muncii peste 340 mii apartamente, 27 de policlinici, spitale noi, cu peste 6500 de locuri, peste 18 000 de locuri inerese și grădinițe, aproape 5000 săli de clasă, numeroase internate cinematografe, case de cultură, magazine și multe altele. S-au extins rețelele de apă cu 1 400 km și cele de canalizare cu peste 850 km, s-au modernizat peste 4700 km de drumuri județene și comunale. Hotelul „Intercontinental“, Televiziunea Română, ansamblul de locuințe Titan din București, casa de cultură a sindicatelor și sediul politico-administrativ din Baia Mare, hotelul "Napoca“, spitalul clinic și ansamblul de locuințe Gheorgheni din Cluj, sala sporturilor din Timișoara, cartierele noi din Galați, complexul sanatorial de la Băile Felix, hotelul „Decebal“ și cartierele de locuit din Bacău, casele de cultură din Suceava și Roman, spitalul din Constanța și unele hoteluri turistice pe litoral, ansamblurile de locuințe din Sibiu, Craiova, Brăila, Slatina, Tîrgu Mureș, Sfîntu Gheorghe sunt numai cîteva exemple de lucrări cu care constructorii se mîndresc și care au contribuit la schimbarea aspectului orașelor, subliniind capacitatea tehnică și organizatorică a unităților locale de construcții, în continuă dezvoltare. Alocîndu-se an de an importante fonduri de investiții pentru înzestrarea șantierelor cu utilaje și dispozitive de mare randament, în 1970 indicele de dotare cu utilaje a ajuns și 223 mii lei la un milion de lei producție anuală, față de cca. 140 mii lei în 1965 — volumul utilajelor de construcții din dotare crescîndă în această perioadă de 3 ori. Aceasta, împreună cu aplicarea pe o scară tot mai mare a procedeelor industrializate și a unor soluții tehnice eficiente, a făcut posibilă sporirea productivității muncii cu 33% în 1970 față de 1965. Referindu-mă numai la modul de realizare a construcțiilorde locuințe, consider semnificativ faptul că în 1970, peste 50% din apartamente au fost realizate în soluții industrializate, față de cca. 10% în 1965. în sprijinul acestei acțiuni au fost construite în 20 de județe poligoane pentru prefabricarea panourilor mari, iar în acest an, în 23 de județe se construiesc alte poligoane noi sau se dezvoltă cele existente, în acest fel se creează posibilitatea ca pînă în anul 1975, peste 80% din apartamente, spitalele, școlile, internatele, creșele, grădinițele și alte lucrări să se realizeze în soluții industrializate. Condițiile tehnice de executare a lucrărilor s-au îmbunătățit continuu, punîndu-se accentul pe organizarea superioară a muncii, pe mai buna gospodărire a materialelor. începind din anul 1970 s-a introdus, pe multe șantiere, forma de lucru și retribuție în acord global, care a condus la folosirea mai bună a forței de muncă, scurtarea duratelor de execuție și reducerea cheltuielilor de producție. Prin vastul program de dezvoltare a țării pentru perioada 1971—1975, stabilit de Congresul al X-lea al P.C.R., organizațiilor locale de construcții le revin sarcini de ordin cantitativ și calitativ deosebite. In acest cincinal ele trebuie să realizeze un volum de lucrări de două ori mai mare decit în cei cinci ani precedenți, din care o parte însemnată pe seama productivității muncii, care trebuie să crească, pînă în 1975, cu peste 37% față de 1970. Se vor construi peste 500 mii de apartamente, aproape 40 mii de locuri în creșe și grădinițe, 3000 km de rețele de apă și canalizare, stații de epurare, case de cultură, școli, magazine, complexe agrozootehnice, hoteluri, unități de producție industrială și multe alte lucrări. Pentru înfăptuirea obiectivelor majore ce stau în fața constructorilor din cadrul organizațiilor locale în lumina indicațiilor conducerii de partid și de stat — scurtarea duratelor de execuție, îmbunătățirea calității lucrărilor, reducerea cheltuielilor de producție — în prezent întreaga activitate este orientată spre ridicarea nivelului calitativ al muncii sub toate aspectele, spre creșterea eficienței activității în construcții. Planificarea și pregătirea pe baze științifice a execuției, organizarea judicioasă a șantierelor, folosirea eficientă a forței de muncă — punînd accentul pe extinderea acordului global, gospodărirea rațională a materialelor — urmărind reducerea consumurilor specifice și înlocuirea materialelor deficitare cu materiale noi, eficiente, exploatarea mai bună a utilajelor, eliminarea lucrărilor de refaceri și remedieri și a altor surse de cheltuieli neeconomicoase sunt căile prinncipale care conduc la reducerea cheltuielilor de producție și care stau astăzi în atenția tuturor colectivelor de muncă din întreprinderi și șantiere, în centrul preocupărilor se află construirea de baze de producție proprii ale organizațiilor de construcții, industrializarea într-un ritm mai rapid a execuției, dotarea cu utilaje și dispozitive eficiente, calificarea muncitorilor, ridicarea nivelului profesional al întregului personal direct și indirect productiv. A 50-a aniversare a partidului constituie, pentru colectivele de muncă de pe șantierele locale, un prilej de manifestare a recunoștinței ce o poartă partidului; ele și-au îndeplinit angajamentele luate in întrecerea socialistă în cinstea măreței sărbători, realizările lor oferind garanția înfăptuirii și depășirii sarcinilor pe întregul an, creînd premise pentru succese și mai mari în viitor. Orașele tiri tot mai frumoase 9 9 inci. Ion GAVOZDEA vicepreședinte al Comitetului de Stat pentru Economia și Administrația Locală în puternica dezvoltare pe care a cunoscut-o in cincinalul 1966—1970 siderurgia românească, rod al politicii înțelepte a PCR, se regăsesc și realizările celor peste 20 000 de salariați din întreprinderile de construcții-montaj ale Ministerului Industriei Metalurgice. Grupate în Trustul de construcții și montaje siderurgice — unitate cu statut de centrala, ele execută majoritatea lucrărilor de investiții în obiective noi și dezvoltări ale combinatelor și uzinelor existente, precum și reparațiile capitale ale agregatelor mari (furnale, cuptoare Siemens- Martin, baterii de cocsificare etc.) Această activitate, care a căpătat deja o tradiție bogata in cadrul ministerului nostru (întreprinderea din Hunedoara a împlinit 20 de ani de existență), cunoaște o permanentă îmbunătățire. Traducînd în viață indicațiile conducerii de partid și de stat constructorii acordă , o atenție specială măririi eficienței economice a activității lor, obținînd rezultate însemnate. Astfel, prin creșterea dotării, prin folosirea rațională a utilajelor și mijloacelor de transport și prin îmbunătățirea organizării procesului de producție, productivitatea muncii pe cap de salariat a crescut an de an, în 1970 fiind cu 36,76% mai mare față de nivelul din 1966. Concomitent, cheltuielile materiale au scăzut cu 46,5 lei la 1000 de lei producție, iar beneficiile realizate în 1970 au fost de 2.17 ori mai mari decît cele din 1966, în același timp s-au obținut și însemnate economii de materiale deficitare. De pildă, consumul de material lemnos pe mc de beton monolit pus în operă a scăzut cu 58o0 în 1970, față de 1966. O importanță deosebită în atingerea acestor rezultate a avut-o introducerea unor metode moderne de planificare și de urmărire a producției — în special metoda graficelor-rețea, folosind posibilitățile de calcul cu mașini electronice. Sarcina trasată de conducerea de partid, de a se scurta cît mai mult termenele de execuție, a găsit un larg ecou în rîndul constructorilor din sectorul siderurgic. Se poate aprecia că reducerea cu cca 20 de zile a duratei reparației capitale a furnalelor, obținută în cincinalul trecut, se datorește exclusiv perfecționării tehnologiilor de execuție și îmbunătățirilor organizatorice. Importanța acestui rezultat se poate lesne înțelege, dacă se ține seamă că fiecare zi de scurtare a perioadei de oprire a furnalului pentru reparație reprezintă o producție suplimentară de 1000—1500 tone de fonta.Scurtări însemnate de termene au fost obținute și la punerea în funcțiune a unor obiective noi de investiții. Ministerul nostru acondă cea mai mare atenție perfecționării pregătirii cadrelor de conducere din sectorul propriu de construcții-montaj, cărora li s-au asigurat posibilități de a frecventa cursuri corespunzătoare sarcinilor pe care le au la locul de muncă. Faptul că aplicarea unui singur studiu de îmbunătățire a planificării și transportului betonului, la una din întreprinderi, conduce la o economie antecalculată de peste un milion de lei anual dă o imagine asupra rezervelor mari de îmbunătățire a eficienței economice, care se pot mobiliza prin aplicarea metodelor moderne de conducere, în conformitate cu indicațiile conducerii de partid și de stat, de a se căuta noi posibilități de export, constructorii noștri au trecut la realizarea de lucrări de construcții-montaj peste hotare ; primele dintre ele se află în desfășurare, rezultatele dîndu-ne încredere în posibilitățile constructorilor noștri de a participa competitiv pe piața externă — ceea ce ne determină să acordăm în continuare o atenție sporită acestei activități Realizările obținute in perioada 1966—1970 dau o imagine a temeiurilor încrederii cu care constructorii din Ministerul Industriei Metalurgice privesc sarcinile planului cincinal în care am pășit. Pînă în 1975 vor fi realizate o serie de obiective de cea mai mare importanță pentru siderurgia română : uzina cocsochimică la Galați, furnale și fabrici de aglomerare a minereurilor la Galați și Hunedoara, modernizarea laminoarelor de la Reșița, extinderea ajustajelor laminoarelor de la Hunedoara etc. În realizarea acestor lucrări, constructorii vor urmări consolidarea succeselor obținute pe linia creșterii eficienței economice. Astfel, productivitatea planificată pentru 1975 este cu 33,2p/0 mai mare față de cea din 1970, iar cheltuielile efective la 1000 de lei producție vor scădea cu peste 30 lei față de cele planificate în 1970 : antingerea acestor indicatori de eficiență, care se situează printre cei mai înalți din țară în ramura de construcții-montaj, pune probleme deosebite. Posibilitățile de a-i realiza au făcut și fac, în continuare, obiectul analizelor la nivelul conducerii ministerului, al consiliului de administrație al trustului, al comitetelor de direcție ale întreprinderilor, obiectul măsurilor ce încep de pe acum să-și vădească efectele. O influență hotărîtoare va avea modul cum va fi pregătită, planificată și urmărită producția. Pentru îmbunătățirea acestor activități se depun eforturi în vederea extinderii dotării cu tehnica modernă de calcul și folosirii mai eficiente a celei existente. Se acționează, de asemenea, pe linia colaborării mai strînse cu proiectanții, încă din timpul întocmirii studiilor tehnico-economice, pentru obținerea unor proiecte care să permită folosirea maximă a metodelor industriale de lucru, finind seamă de dotarea cu utilaje de care dispunem, precum și de cea în perspectivă. In paralel, se urmăresc introducerea unor tehnologii noi, îmbunătățirea organizării locului de muncă și a transportului, în parte și prin dotarea cu utilaje noi. Se vor extinde și adinei unele măsuri care și-au dovedit eficiența, cum ar fi centralizarea confecționării cofrajelor și a armăturilor ș.a. Acționăm, totodată, pentru creșterea gradului de acoperire din producție proprie a necesarului la unele produse — prefabricate de beton simplu și armat, construcții și confecții metalice, agregate de balastieră și de carieră, piese de schimb etc. Suntem conștienți de faptul că toate aceste măsuri nu pot da rezultate, dacă nu sunt însoțite de o creștere a calificării oamenilor care le aplică. De aceea, urmărim susținut perfecționarea pregătirii cadrelor la toate nivelele ierarhice. în acest an, de pildă, se vor desfășura cursuri de perfecționare a tuturor maiștrilor. In întrecerea închinată marii sărbători ,— a 50-a aniversare a Partidului Comunist Român, entuziasmul constructorilor siderurgiști s-a concretizat în depășirea volumului de construcțiimontaj planificat pe 4 luni cu 6,46/0 — realizările echivalînd cu 31o/6 din planul anual, în,obținerea a 10 milioane de lei beneficii peste plan. Aceste rezultate, premisele pe care ele le asigură pentru ritmicitatea producției în continuare, pregătirea minuțioasă a execuției, experiența dobîndită în realizarea lucrărilor specifice siderurgiei, capacitatea colectivelor de lucru ne dau certitudinea că sarcinile cincinalului 1971—1975 vor fi realizate integral, punînd bazele unui nou avînt al industriei metalurgice din țara noastră. Succese de prestigiu pe șantierele siderurgiei ing. Iginio PAVOMI secretar general in Ministerul Industriei Metalurgice