Contemporanul, iulie-decembrie 1982 (nr. 27-52)

1982-07-02 / nr. 27

шшшяшшшвшшшяшшвшшшшшшшшшш шшшштттяашштвяшшшштшяшт Cuvîntarea tovarăşului Nicolae Ceauşescu, la Congresul al II-lea al educaţiei politice şi culturii socialiste „Activitatea politico-educativă şi culturală de masă trebuie să educe oamenii muncii, întregul popor, îndeosebi tineretul, în spiritul muncii pline de dăruire pentru înflorirea continuă a patriei, pornind de la principiul socialist — nici muncă fără pîine, nici pîine fără muncă. Educaţia, prin muncă şi pentru muncă, trebuie să ducă la făurirea unei înalte conştiinţe revoluţionare, patriotice a minunaţilor constructori entuziaşti ai societăţii socialiste şi comuniste !“. „La baia întregii activităţi politico-educative şi culturale trebuie să stea permanent concepţia revoluţionară despre lume şi viaţă, materialismul dialectic şi istoric, principiile nobile ale socialismului ştiinţific, întreaga activitate de educaţie şi cultură trebuie să asigure formarea unei înalte conştiinţe revoluţionare, a omului nou, făuritor conştient al istoriei sale, al viitorului său comunist, liber şi independent". „Activitatea politico-educativă şi de ridicare a nivelului de cultură al maselor largi populare trebuie să dezvolte puternic spiritul revoluţionar de luptă şi muncă, spiritul de omenie specific poporului nostru, umanismul revoluţionar propriu societăţii socialiste, în care omul reprezintă factorul primordial — bunăstarea, fericirea şi libertatea sa constituind scopul suprem al politicii partidului nostru comunist, esenţa societăţii socialiste multilateral dezvoltate !“. „In centrul activităţii politico-educative şi culturale trebuie să stea munca pentru realizarea în cele mai bune condiţii a planului în fiecare unitate, creşterea productivităţii muncii, a eficienţei economice şi, pe această bază, asigurarea creşterii mai puternice a venitului naţional, a bogăţiei naţionale a patriei noastre — singura cale pentru asigurarea mijloacelor necesare înfăptuirii programului de progres şi civilizaţie". „Constituie o dovadă a unei înalte culturi realizarea unei producţii de bună calitate, atît din punct de vedere tehnic, cit şi estetic ! Constituie un act de înaltă cultură realizarea unor noi descoperiri, perfecţionarea tehnologiilor, impulsionarea activităţii de cercetare în toate domeniile ! Şi muncitorul din mină, şi brigadierii de la Canalul Dunăre - Marea Neagră, ca şi muncitorii de pretutindeni, fac un act de înaltă cultură profesionalo-termnică, realizînd minunatele construcţii ale socialismului, punind un ele priceperea, gîndurile, entuziasmul, dăruirea pentru patrie, pentru socialism". „Este necesar, — aşa cum am subliniat şi la recenta plenară a Comitetului Central al partidului — să educăm oamenii muncii, fără deosebire de naţionalitate, întregul tineret al patriei noastre, în spiritul patriotismului revoluţionar, al dragostei de ţară, de partid, de popor, al hotârîrii de a servi întotdeauna şi în orice împrejurări cauza socialismului, a bunăstării poporului, a independenţei şi suveranităţii României socialiste !" „Nu se poate vorbi de educaţie politică, de cultură revoluţionară fără cunoaşterea limbii, a literaturii, a istoriei glorioase a poporului nostru !" „Trebuie să facem astfel incit activitatea literar-artistică să oglindească cu putere viaţa, munca şi năzuinţele poporului nostru, să contribuie la cultivarea nobilelor sentimente de dreptate socială şi naţională, de muncă, de omenie, la formarea omului nou, cu o înaltă conştiinţă revoluţionară, patriotică, hotărît să învingă orice greutăţi, să meargă ferm înainte spre societatea comunistă — visul de aur al omenirii !“ „Trebuie să pornim permanent de la faptul că educaţia politică şi ridicarea nivelului de cultură presupun o totalitate multilaterală de cunoştinţe din toate domeniile economico-sociale, însuşirea minunatelor cuceriri ale ştiinţei şi cunoaşterii umane, naţionale şi universale". „Programul de măsuri privind acţiunile politice şi cultural-educative ce vor fi întreprinse în vederea formării omului nou, cu o înaltă conştiinţă socialistă, constructor devotat al socialismului şi comunismului în România, asigură unirea tuturor forţelor marelui front al lucrătorilor din domeniul muncii politico-educative şi culturale, pentru desfăşurarea în cele mai bune condiţii a activităţii de ridicare a conştiinţei revoluţionare".