Cotidianul, octombrie 1997 (Anul 7, nr. 227-253)

1997-10-01 / nr. 227

TIDIANUL MIERCURI • 1 OCTOMBRIE 1997 OPINIA Proprietatea Ion Gutzulescu Zilnic, vedem lupta aprigă în care s-a angajat, de mai bine de șapte luni, actualul Guvern și președintele țării, pentru recuperarea lipsei de activitate timp de șapte ani a fostei echipe de guvernare a țării, timp în care nu s-a făcut nimic, după o revoluție sângeroasă în care multe victime au fost sacrificate în credința lor în libertate și drepturile care le-au fost furate. Trebuie îndreptate tot răul și toate nedreptățile comise în cei 51 de ani, adică toate incorectitudinile comise în șapte ani postrevoluționari și 44 de ani de comunism, pus în slujba bolșevismului stalinist rusesc. Comunismul nu a fost altceva decât o mască sub care se ascundea rasismul și forța armelor colosului asiatico-mongol din răsărit. Tranziția este grea, cu atât mai grea cu cât lumea noastră este încă dezorientată, pervertită de ceaușism, iar pușlamalele și cei de rea credință încă mai vor să tragă foloase din această stare de lucruri bolnavă. S-a reușit să fie identificați mulți care, la adăpostul unor funcții înalte, au reușit să-și înjghebe pe nedrept și prin manevre incorecte averi mari pe seama unui popor ținut în necunoștință și cu forța, în tăcere. Am ajuns dintr-o țară bogată, organizată pe cât ne era posibil în vremurile prin care am trecut, la o țară sărăcită la limita existenței omenești, aceasta, datorită devastărilor, furtului și incorectitudinii conducerii. Pentru a se reface corectitudinea administrației și principiul sfânt al proprietății, așa cum era la noi și în toate țările civilizate ale lumii, actualul Guvern a luat măsuri pentru respectarea proprietății sub toate formele ei și mai ales pentru proprietatea urbană și proprietatea rurală, două domenii în care domneau și încă mai domnesc anarhia și abuzul și în care lupta de clasă comunistă și-a găsit aplicarea. Regimurile comunist și cel postrevoluționar de șapte ani, profitând de anarhia în care se găseau intenționat, au operat nestânjenitepentru a-și crea avantajele dorite. Cine a vrut, și cei corupți au vrut din plin, la adăpostul organelor locale, prefecți și primari și-au însușit pe nedrept case și terenuri care nu le aparțineau, din bunurile statului sau, mai ales, ale particularilor care trebuia să facă forțați de împrejurări. Astfel, și-au văzut realizată, ceea ce în drept se numește îmbogățire fără justă cauză. Ce să mai spunem de case și terenuri efectiv ocupate de unele autorități la poftele și calculele unor prefecți sau primari locali care erau atunci și mai sunt și astăzi. Este incompetență sau rea credință din interese personale? Dacă în materie de proprietate urbană începe să se facă lumină, în domeniul proprietății rurale este încă întuneric, având în vedere oponența care mai persistă la unii membri ai coaliției guvernamentale și dorința fermă de a face greutăți actualei guvernări, interesați în menținerea actualei stări haotice care domnește în agricultura din vremurile urâte ale lui Dej, Groza sau Ceaușescu. Dar vinovați nu sunt numai aceștia; stagnarea se vrea și din partea primarilor și a consiliilor comunale, precum și a acelor directori de Asociații agricole care, pe baza Legii nr. 18/1992, și-au pus deoparte sute de hectare camuflate, datorită unei legi neclare și incomplete, confuze. De aceea, nemulțumirea care domnește la sate, de aceea răbufnirile de revoltă. Sunt chestiuni care trebuie bine lămurite. Trebuie avute în vedere locul și întinderea terenului care a fost deținut de țăran. De asemenea, celor cărora li s-a luat pământul în suprafață mai mare de 50 ha, va trebui să li se dea înapoi, indiferent de locul unde au avut și nu pe fanilie, deoarece și soții au drepturi egale, a se respecta firoprietatea și acolo unde s-a dat pentru a mări suprafețele destinate cercetării științifice, institutele de cercetare neavând nevoie de suprafețe atât de mari, așa cum le-a conceput priceperea Elenei sau a lui N. Ceaușescu, savanții țării care se pricepeau în toate, fără să întrebe pe nimeni. Să nu uităm că o dată cu confiscarea pământului, s-a confiscat și întregul inventar rămas de la reforma agrară a lui P. Groza, precum și lucrurile personale, iar proprietarii au fost ridicați de la domiciliul lor și internați în lagăre, cu domicilii forțate. Unii au murit, unii trăiesc în condiții de mizerie, unora li s-au luat și casele din oraș prin abuzul autorităților locale, confiscându-li-se totul, în schimb, statul a încasat ani de zile întregul venit rezultat din confiscarea pământului sau chiria caselor furate. A profitat statul și mai ales cei care slujeau partidul comunist, prin manevre incorecte, acoperite de puterea locală. Un imens furt, la adăpostul statului față de cei care asigurau produsele pentru export, piața internă și industrie. Statul va rămâne încă cu suprafețe imense de teren arabil, păduri și locuri de pășunat, care toate sunt în prezent exploatate de o birocrație incorectă și coruptă pentru îmbogățire, în schimb, marea masă a populației rurale se zbate în lipsuri și foamete. Să sperăm că totul se va limpezi, prin eforturile unui guvern care cere dreptate și eforturile noastre de a-l ajuta. I PAGINA 2 Corupția - îndeletnicire fără risc Justiția română și-a dovedit fie incapacitatea, fie propria corupție .Fenomenul corupțional are rădăcini istorice adânci în viața economico-socială a tuturor popoarelor. De aceea, este greu de presupus că în tara noastră ar putea fi eradicat. In cazul României, nu se poate spera decât, cel mult, la menținerea corupției la nivelul actual!” Am citat din spusele ministrului Justiției, dl Valeriu Stoica, cu ocazia uneia din desele apariții ale domniei sale la TV. Nu mult înainte de aceasta, dl ministru al Justiției pleda pentru reconsiderarea noțiunii de bancrută frauduloasă, drept pentru care au și fost scoși de sub urmărire penală câțiva grei ai corupției și ai crimei organizate. Deruta noastră devine și mai mare văzând că, în timp ce ministrul Justiției ne recomandă să acceptăm fenomenul corupțional ca pe o fatalitate, președintele tării, sub tutela înaltei coordonări, încearcă să revigoreze asa-zisul CNAICCO, de ai crede că cei vizați de acum încolo își vor blestema ceasul în care s-au decis să se lase corupți. Din păcate, acest consiliu ne amintește întrucâtva de un alt comitet, așazis al Eticii și Echității Socialiste, inventat de Ceaușescu! Și acela avea menirea declarată de a combate corupția care, ca si acum, era destul de înfloritoare numai că era de tip socialist. Și atunci ca si acum, n-a fost nimeni condamnat pentru corupție. Prin aceasta, să ne fie cu iertare, dar Justiția română și-a dovedit fie incapacitatea, fie propria corupție. Fără să acuzăm pe cineva sau să încercăm să denigrăm această instituție, pe care o considerăm mai necesară ca oricând și de a cărei eficientă avem nevoie ca și de aer, totuși este de neînțeles cum își face prestația chiar după ce s-a chivernisit bine cu salarii dintre cele mai onorabile! Deși se scriu hectare întregi de pagini cu dezvăluiri dintre cele mai senzaționale, cu dovezi de netăgăduit, cu toate acestea, inculpații sunt eliberați sau scoși de sub urmărire penală, pe motiv că, de cele mai multe ori, fie nu suportă detenția, fie că nu sunt destule probe. Nu știm cum ar trebui să fie aceste probe, dar ele nu sunt suficiente nici când inculpatul recunoaște că s-a lăsat corupt. Cazul unui consilier municipal, eliberat de curând din lipsă de probe și care, cu câtva timp în urmă, a recunoscut că a primit un calculator pentru serviciul făcut cuiva în calitatea pe care o avea, este de notorietate. Ce-ar mai trebui să facă un corupt ca să fie pedepsit cum se cuvine, dacă simpla sa mărturie nu-i o probă suficientă? Doar o cerere personală către președintele țării l-ar putea ajuta în dorința-i fierbinte de a-și primi pedeapsa meritată! Dar, lăsând gluma la o parte, să vedem cum e privită corupția și în alte țări. Președintele american este hărțuit astăzi pentru niște presupuse convorbiri telefonice avute în interes personal de la telefonul prezidențial, rezervat numai în interes de serviciu. Costul acestora, raportat pe cap de contribuabil, este atât de neînsemnat, că nici nu poate fi calculat, dar respectarea principiului rămâne sacră, indiferent de valoarea lui materială. Nu spune nimeni că în America n-ar exista corupție, dar cine este prins este și terminat, iar Justiția americană este una dintre cele mai respectate instituții. Despre fenomenul infracțional al corupției s-ar putea scrie enorm, dar nu ne-am propus decât să ne exprimăm părerea proprie. De aceea, punctul nostru de vedere este că nu credem în fatalitatea fenomenului în sine, așa cum încearcă unii oameni politici să susțină. Puțină conștiință civică și profesională la cei care sunt plătiți pentru aceasta și începutul de normalitate ar deveni posibil. Și, pentru că îmi stăruie în minte, aș încheia cu o anecdotă în care un copil ce se juca cu soldați de plumb a fost întrebat ce ar dori el să devină când va fi mare. Răspunsul a fost că i-ar plăcea să fie soldat, pentru că vrea să se lupte cu inamicul. Apoi, întrebat dacă nu-i e frică de inamic, copilul, după o scurtă ezitare, și-a schimbat opțiunea, spunând că mai bine se va face inamic. Dacă am schimba termenii întrebării, ca polițist sau procuror în loc de soldat și corupt în loc de inamic, copiii de azi ar putea opta pentru corupție, singura îndeletnicire, deocamdată, fără risc. Staicu Oprișescu Surse de municipiul Călărași ne-au informat că pentru funcția de inspector școlar general candidează (concursul va avea loc joi, 2 octombrie) printre alții și profesorul Ion Coterescu. Sursa citată ne-a menționat că acesta este un veritabil colecționar de carnete de partid. A fost în PCR, în PDAR, un timp a activat ca independent și în cele din urmă a intrat în PNȚCD. în presa locală călărășană s-a scris că Ion Coterescu ar fi susținut și se bucură de recomandări din partea consilierului prezidențial Zoe Petre. în legătură cu concursul de joi, există un semn de întrebare. Va candida și dna Anghel Stela? Și domnia sa a reușit să sară din “barca” fostei Puteri (a activat pe post de consilier municipal și județean PDSR, a candidat pe listele acestui partid în 1996) în cea a actualei Puteri, înscriindu-se în PNȚCD. Conform sursei citate, foarte mulți membri PNȚCD din orașul dunărean sunt dezorientați privind aceste candidaturi, iar întrebarea pe care și-o pun este una singură: când va ajunge reforma - cel puțin cea morală - și la Călărași? (S.G.) Senatorul PNȚCD Ion Moisin a elaborat un proiect de lege care să permită accesul credincioșilor la dosarele de Securitate ale șefilor de culte și ai conducerii Bisericii Ortodoxe Române, în interiorul PNȚCD s-a constituit o comisie juridică ce va anexa, sub formă de capitol, acest proiect la inițiativa legislativă a lui Ticu Dumitrescu privind accesul la dosare. Ion Moisin urmează să primească avizul BOR și al Secretariatului de Stat pentru Culte. Cu privire la zvonurile privind colaborarea Patriarhului BOR cu fosta Securitate, Moisin ne-a declarat: “E absolut necesar ca întreaga comunitate românească să cunoască situația celor care conduc în prezent BOR. Eu merg pe ideea că Patriarhul trebuie să aibă curajul să își ceară iertare în public. Consider că niciodată nu e prea târziu. In ceasul al 12-lea, toți ierarhii trebuie să facă asta. E cu neputință ca o biserică să renască spiritual, atât timp cât șefii lor au avut legături cu organele de Securitate”. Senatorul Moisin a mai adăugat că acest proiect nu îi vizează numai pe ortodocși, ci pe toți reprezentanții cultelor ce funcționează în România. (Gina Artenie) Guvernul trebuie să sprijine propunerea legislativă privind accesul la dosare Scrisoare deschisă adresată domnului prim-ministru Victor Ciorbea Stimate domnule prim-ministru. Adoptarea Legii privind accesul cetățenilor la dosarele întocmite de fosta Securitate și deconspirarea acesteia ca Poliție politică este imperios necesară pentru însănătoșirea morală a societății românești. Ea contribuie și la îmbunătățirea imaginii României, a cărei clasă politică, în comparație cu cea a altor țări foste comuniste, s-a arătat deocamdată foarte șovăielnică în privința unei astfel de legi. De aceea, Guvernul trebuie să sprijine propunerea legislativă a senatorilor Ticu Dumitrescu și Niculae Cerveni, dându-i urgent acesteia aviz favorabil. Acest lucru ar fi un semnal că există voință politică în ceea ce privește susținerea demersului celor doi senatori și ar confirma materializarea unei promisiuni din programul electoral al CDR. Dep. Adrian Tudor Moroianu-Geamăn Lider Partidul Liberal 30 septembrie 1997 Patriarhul Teoctist trebuie să aibă curajul să-și ceară iertare în public; în ceasul al doisprezecelea, toți ierarhii trebuie să facă asta Va fi permis accesul la dosarele șefilor de curte 5 Spune-mi cu cine te aduni Mao-Tze-Dun a dat o lovitură de moarte imperialismului când, asistat de milioane de oameni ai muncii extaziați, s-a scăldat în apele fluviului Galben. Tot pentru spălarea păcatelor, Saddam Hussein a traversat de trei ori fluviul Tigru. Omar Khadaffi petrece nopți întregi în cort, încercând să intre în comunicare cu zeii deșertului cu ajutorul celularului roșu. Yasser Arafat a devenit pacifist și face copii. Ion Iliescu purcede zelos la vizite de lucru prin piețe, unde pensionari dinainte tocmiți de secția organizatorică a partidului îl aplaudă (probabil contra cost) și producători agricoli miloși îi oferă câte un morcov (de preferință cât mai mare, ca simbolul să poată fi priceput chiar și de fostul președinte). S-ar putea ca preconizata uniune a forțelor de stânga să devină persoană juridică având chiar și o siglă: morcovul! Să nu-l nedreptățim pe tov. Iliescu: el n-a ajuns încă “senil” și “ramolit” (după cum a binevoit chiar domnia sa să ne asigure), mai ales că datorită acestui mare merit al său, unificarea stângii va mai avea cam mult de așteptat. Ex-președintele activează acum intens la mult dorita unificare a stângii naționaliste, evident sub propria-i conducere, capul dlui Iliescu fiind, după cum bine se știe, cel mai luminat. Se duc discuții, conversații, dialoguri (și chiar monologuri...), pentru a se aduna sub același drapel: PDSR, PSM, PS, PUNR. S-a ajuns chiar și la încheierea unei minute, nu de alta, dar ca să existe ceva care să poată fi rupt a doua zi. Dl C.V. Tudor, care până acum nu s-a gândit încă serios la posibilitatea de a traversa Dâmbovița de trei ori dus-întors, s-a și răzgândit în privința alianței preconizate de omul cu morcov: “PRM respinge cu fermitate încercarea lui Ion Iliescu de a se folosi de unificarea Opoziției pentru a reveni în fruntea statului”, a spus poetul-politician. Și a subliniat că revenirea la Putere a lui Ion Iliescu ar însemna o “catastrofă națională”, că acesta a avut o “prestație lamentabilă timp de șapte ani” și că este “principalul vinovat pentru tragedia la care s-a ajuns acum”. (Poate că așa se explică uneori tresăririle procentajului electoral al lui C.V. Tudor, fiindcă, din când în când mai spune și niște adevăruri). Cert este că unificarea Opoziției, pe care Iliescu o și vedea că-i bate la ușă, a dat înapoi. PRM s-a dezis, PUNR la fel. Mai mult, dl Gavra vrea o alianță cu Opoziția, dar de centru! Chiar și cu PRM, dar fără Vadim Tudor. La rândul lui , C.V. Tudor vrea o alianță cu PUNR dar fără Valeriu Tabără și Ioan Gavra, mai bine zis, el se vede aliat cu PUNR-aripa Funar (dacă ar mai exista vreo aripă, ar putea și zbura, ca pasărea din stema binecunoscută)... Domnul Ion Iliescu a dat însă singur cu piciorul în fundul unificării visate, prin faptul că a luat vehement partea corupților din PDSR și a clienților acestora. Acum a declarat că vrea să strângă semnături pentru a cere demiterea lui Emil Constantinescu din funcția de președinte, deoarece acesta și-a depășit atribuțiile, trecând (e vorba de lupta împotriva corupției) la “metode staliniste”. Că în stânga extremistă, tonul îl dă tot nesenilul și neramolitul Ion Iliescu, o dovedește o declarație a lui Ioan Mircea Pașcu. Acesta afirmă că implicarea președintelui Constantinescu în lupta împotriva marii corupții, duce la... totalitarism! (E adevărat deci, că oamenii politici nu trebuie să atingă pragul Alzheimer pentru a deveni, ca să zicem așa, originali. La valeur n’attend pas le nombre des années, nu-i așa, dragi tovarăși?). Dar s-ar putea ca mafioții și corupții din PDSR să caute în curând a se debarasa, a se elibera de tutela vajnicului Iliescu, al cărui scut ruginit le împiedică vederea și aspirațiile către un nou orizont politic. Primul semnal, indirect, l-a dat fostul premier care a băgat mână-n foc pentru cinstea celor 22 de miniștri din trupa Văcăroiu, aruncând astfel în groapa cu lei pe Viorel Hrebenciuc și pe Bivolant... Dl Teodor Meleșcanu încă nu s-a pronunțat, dar e ușor de înțeles că nu va accepta reintrarea formației sale (dacă se va reuni cu restul Opoziției) sub jugul iliescian. Va ține însă Alianța pentru România porțile sale deschise pentru alți membri importanți din conducerea PDSR? Sau aceștia vor căuta totuși înlocuirea lui Iliescu cu Adrian Năstase? Greu de spus, mai ales că acesta din urmă n-a avut abilitatea lui Petre Roman și n-a renunțat încă la nici una din cele “patru case”... Oricum, este prematur să vorbim despre alianțe în cadrul Opoziției încă de pe acum. Cristalizările politice nu se vor ivi decât după apariția noului partid pe care-l pune la cale fostul director al SRL Mai ales că dl Virgil Măgureanu a declarat ritos: “Opțiunile mele politice nu merg către stânga”. Nu discutăm acum despre sinceritatea care-l poate caracteriza pe “șarpele cu ochelari” (cum este alintat dl V.M. de către presă). Un singur lucru e clar: dl Ion Iliescu, în goana sa penibilă după Putere, a ajuns să dăuneze grav tuturor partidelor din Opoziție, de la stânga la stânga extremistă. Așteptăm cu nerăbdare și nespus interes alte vizite de lucru ale dlui Iliescu prin piețe. A venit sezonul murăturilor. Radu Georgescu Virgil Măgureanu i-ar putea șantaja pe oamenii politici cu dosarele pe care le deține Președintele PNȚCD, Ion Diaconescu, spune că, “deocamdată, nu mă îngrijorează faptul că Virgil Măgureanu s-a hotărît să intre în politică și că ar avea intenția să-i șantajeze pe oamenii politici cu dosarele pe care le deține”. Diaconescu nu știe exact care este formațiunea politică aleasă de Măgureanu, dar susține că știe de multă vreme de intenția acestuia de a intra în politică. “M-am întâlnit o singură dată cu Măgureanu, atunci când acesta încă mai deținea funcția de director al SRI și mi-a mărturisit că dorește să se retragă și să se lanseze în viața politică”. Chiar dacă nu ar intra în politică, spune Diaconescu, Virgil Măgureanu se poate folosi de dosarele SRI. (AMPress) Cert este că unificarea Opoziției, pe care Ion Iliescu o și vedea că-i bate la ușă, a dat înapoi. PRM s-a dezis. PUNR la fel • Nici ApR nu vrea să stea sub jugul iliescian • Ba chiar Virgil Măgureanu a declarat că opțiunile sale nu merg către stânga P Senatorii și-au votat bugetul pe 1998 Senatorii au aprobat, ieri, bugetul de venituri și cheltuieli al Senatului, pe anul 1998. Suma de care vor beneficia senatorii anul viitor este de 83.381.365.000 de lei, cu 34,6 miliarde lei mai mare decât bugetul anului 1997. Indexarea salariilor cu 15% și 14% efectuată în august și respectiv septembrie 1997, aprobarea unor sporuri de confidențialitate și de stabilitate precum și creșterea numărului de posturi în aparatul Senatului cu 105, au dus la o creștere cu 10,26 miliarde lei a cheltuielilor de personal. Creșterea tarifelor la telecomunicații, inclusiv INTERNET, și a cheltuielilor de protocol cu oaspeții străini veniți la Senat, a întreținerii și a administrării vilelor de protocol a determinat “un salt” al cheltuielilor materiale și serviciilor cu 9,80 miliarde lei. In fine, achiziționarea unui bloc cu circa 90-100 garsoniere pentru cazarea senatorilor și a 113 autoturisme pentru birourile senatoriale, a altor mijloace de transport pentru Senat, a telemobilelor pentru senatori și a faxurilor pentru birourile senatoriale, au mărit cu 13,58 miliarde cheltuielile de capital. Nicoleta Partenie Gina Artenie Președintele de ședință a avut mare bătaie de cap cu prezența Camera Deputaților a respins ieri amendamentele înaintate la Legea partidelor politice de deputata PD Paula Ivănescu. In esență, modificările vizau acordarea unor surse de bani suplimentare partidelor care aveau în Parlament și reprezentante ale sexului frumos. PDSR și PD au votat pentru, PNȚCD s-a abținut, iar PNL, PUNR, UDMR și PRM au votat contra. Tot ieri, plenul a respins și Proiectul de Lege pentru aprobarea Ordonanței de Urgentă nr. 8/1997 de completare a Ordonanței de Urgentă nr. 6/1997 privind constituirea la dispoziția Ministerului Agriculturii și Alimentației a fondului pentru finanțarea lucrărilor agricole. Proiectul, înaintat de PDSR și agreat de PUNR nu a trecut, deoarece există deja legislația în domeniu. Totuși, până nu a văzut clarificarea situației, ministrul Finanțelor, Mircea Ciumara, nu a părăsit plenul, deși avea o agendă extrem de încărcată. Au trecut în schimb o serie de alte proiecte, deși președintele de ședință, Vasile Lupu, a avut mare bătaie de cap cu prezența, strigându-se, în decurs de trei ore, de trei ori “catalogul”. Au fost adoptate astfel, proiectele de modificare și completare a Codului Penal, cel privind organizarea și funcționarea Poliției Române. (Laura Ciobanu) • Mona Muscă, deputat PNL, consideră drept nepotrivită acordarea de bonificații partidelor care au printre parlamentari femei, propusă de inițiatorul proiectului legislativ privind modificarea și completarea Legii partidelor politice. Mona Muscă spune că deși România se află pe un loc codat în ce privește numărul femeilor parlamentar, un astfel de proiect legislativ nu ar trebui promovat. “PNL crede cu adevărat în egalitatea între sexe și pentru asta cere ca femeile să fie lăsate să concureze pe listele pentru Parlament fără ca partidele să fie stimulate prin bonificații”, a declarat deputatul liberal. Proiectul de modificare a Legii partidelor a fost respins cu 98 de voturi, 57 de abțineri și 39 de voturi pentru. (AMPress) Deputații au aprobat restrângerea scutirilor de TVA Deputații au votat ieri Ordonanța privind modificarea unor reglementări de aplicare a taxei pe valoarea adăugată (TVA). Ordonanța stabilește, în principal, restrângerea scutirilor de TVA acordate pentru unele operațiuni efectuate în țară. Se stabilește, de asemenea, reintroducerea cotei de 18% pentru grâu și orz și a cotei reduse de 9% pentru proteze și produse ortopedice. Vor fi scutite de plata taxei pe valoarea adăugată serviciile din import similare serviciilor din țară scutite de TVA, de această prevedere beneficiind agenții economici care realizează investiții finanțate din credite bancare interne sau din surse externe. (Adriana Duțulescu, Laura Ciobanu) încercând să-și reia activitatea după o îndelungă perioadă de absență din peisajul politic românesc, PNL Câmpeanu a programat pentru luni, 29 septembrie o conferință de presă. Din păcate, această întâlnire s-a amânat, sala I.C. Brătianu a Universității Populare fiind ocupată, dar în orice caz, nu deliberat. Cum discuțiile nu puteau avea loc în stradă, ele s-au amânat pe săptămâna viitoare. (Camelia Țigău) Gherman se simte “agresat” Ca să fie în ton cu colegii săi de partid din Camera Deputaților, Oliviu Gherman i-a cerut ieri președintelui de ședință din Senat, Radu Vasile, să stabilească un program operatorilor televiziunilor acreditate, în Senat. Liderul PDSR consideră că televiziunile ar trebui să filmeze senatorii până la ora 9.30, după care să nu mai aibă acces în sală. “Nu trebuie să li se permită să defileze pe-aici toată ziua și să fim agresați”, a conchis Gherman. Radu Vasile a spus plictisit că această problemă trebuie ridicată în cadrul Biroului Permanent al Senatului, dar că ar însemna să se modifice Legea presei și, cu alte cuvinte, să se depună prea mult efort. (Gina Artenie) Delegație din Republica Moldova la Senat Vicepreședintele Senatului, Mircea Ionescu-Quintus, a primit, marți, o delegație a primarilor din diferite localități ale Republicii Moldova, condusă de vicepremierul Valeriu Bulgari. Cu ocazia vizitei pe care o desfășoară la invitația Guvernului român, membrii delegației vor purta discuții cu Comisia senatorială pentru administrație publică locală, în scopul unei colaborări și al realizării unui schimb de experiență în acest domeniu. Totodată, Mircea Ionescu-Quintus a precizat că delegația are prevăzută în program o întrevedere cu conducerea Senatului și și-a manifestat speranța că această vizită va fi “foarte utilă, atât pentru partea română, cât și pentru cea moldovenească”. (Rompres) Nouă organizații ale minorităților naționale din România susțin Ordonanța de Urgență privind învățământul în limba maternă în urma ultimei ședințe a Comisiei pentru învățământ, știință și tineret a Consiliului Minorităților Naționale, Departamentul pentru Protecția Minorităților Naționale, condus de ministrul György Tokay, a primit până în prezent răspunsurile de la nouă din cele 17 organizații. Din răspunsurile primite reiese că organizațiile minorităților naționale susțin prevederile Ordonanței de Urgentă a Guvernului cu privire la învățământul în limba maternă. Și-au exprimat poziția Uniunea Democrată a Slovacilor și Cehilor, Forumul Democrat al Germanilor, Uniunea Culturală a Albanezlor, Uniunea Ucrainenilor, Uniunea Croaților, Comunitatea “Bratstvo” a Bulgarilor, Uniunea Democrată a Tătarilor Turco- Musulmani, Comunitatea Rușilor Lipoveni și Uniunea Sârbilor din România. Aceste luări de poziție, cuprinzând observații și propuneri, dar sprijinind Ordonanța Guvernamentală de urgență, au fost trimise Comisiei pentru învățământ, tineret și sport a Senatului. (AM Press) iAi