Cotidianul, aprilie 2002 (Anul 12, nr. 76-101)

2002-04-16 / nr. 89

Și procurorii se sinucid, nu-i așa? „Cu toții mergem la moarte. Soarta noastră este în amestecul din urnă, mai devreme sau mai târziu numele fiecăruia trebuie să iasă și barca ne va purta pe toți în veșnicul exil", ne-a lăsat ca testament Lucrețiu. Din nefericire, Cristi Panait nu a mai avut răbdare să aștepte zarul urnei și a plecat brusc și dureros, părăsind o lume netrebnică, departe de năzuințele celor 29 de ani ai săi. Gestul tânărului procuror a surprins și îndoliat nu doar pe cei care l-au cunoscut, ci întreaga opinie publică, stârnind discuții de tot felul, într-o țară neputincioasă să iasă din tangajul istovitor al tranziției. Indiscutabil, Cristi Panait este, înainte de a fi propria sa victimă, o victimă a societății dâmbovițene, una bezmetică și neînțelegătoare, în care sistemul de valori este cumplit de mincinos. Moartea lui reprezintă o consecință a politicii de cadre sinucigașe la nivelul Ministerului Public, ce permite promovarea unui procuror al Parchetului de pe lângă Curtea Supremă de Justiție imediat după terminarea stagiului de doi ani. O practică pe care fostul ministru Stoica a lansat-o cu frenezie, numind în funcții de decizie magistrați lipsiți de experiență, ceea ce a condus la actuala stare deplorabilă a Justiției române. Succesoarea sa pesedistă s-a străduit să amendeze, inclusiv prin declarații televizate ori scrise, apucăturile liberalo-cederiste, dar, când este vorba despre un doctorand în criminologie, principiile nu mai contează. Și uite așa, cu o vechime jenantă, un procuror este delegat la Parchetul de pe lângă Curtea Supremă de Justiție, unde i se pregătesc dosarele grele, refuzate, sub diverse pretexte, de elefanții rezervației judiciare. Se știe că un jurist se „coace" în vreo 8-10 ani, cu condiția parcurgerii tuturor etapelor profesionale și cu șansa întâlnirii modelelor adevărate, în această perioadă, pe traseul dintre Parchetul de sector și cel de Curte de apel, învățăcelul are posibilitatea să se autoevalueze și să se cunoască deplin, iar cei care îi hotărăsc cariera au prilejul de a-i testa inteligența, tenacitatea, capacitatea de muncă, echilibrul, corectitudinea și, mai ales, aptitudinea de a rezista la tentații. Care tentații apar la tot pasul, căci cel aflat în pericol să-și piardă libertatea este dispus să pună totul la bătaie, bani și relații. La început de drum nevoile sunt mari, ceea ce explică derapajul în ilicitul penal al câtorva slujitori ai legii. Dar toate astea se învață în timp, cu excepția harului, dăruit doar de Dumnezeu; în absența acestuia, ești sortit să rămâi un simplu funcționar, un contabil al nefericiților justițiabili, un mânuitor de articole și alineate, seci și reci. La nivelul Ministerului Justiției nu veți găsi nici o strategie pentru descoperirea și atragerea studenților cu vocați^pre £răgători..de..dreptate,,așa încât sub autoritatea solemnă, digipacticaL a.roh^Lșe:așcupgi,și indivizi tasați, dezechilibrați, .es? Jijrpci, sau incapabili ,ș.țL sișeze, într-o matrice. juridică un fapt de viää frdte ägä. Un ragistrat invulnerabil este cel care renunță la fume, fără să o părăsească însă și fără să-și stâlcească sufletul! Numai departe de jocurile meschine și murdare ale celor din jur, apostolul legii poate ține balanța nepărtinitor, într-un exercițiu sacrosanct al măsurii. Forța izvorăște tocmai din renunțările învinse, și nu din plăcerile satisfăcute alături de vulgul păgân. O altă calitate indispensabilă a magistratului este puterea de a înfrunta presiunile venite din interiorul sau din exteriorul instituției în care muncește. De multe ori, un dosar adună atâtea interese și implicații mediatice, încât riști să fii strivit de mecanismul declanșat din umbră de forțele răului, intuite doar, aproape de neînlăturat, căci lupta cu invizibilul este o nebunie gratuită și inutilă, în bătaia cu monștrii, cu origini politice, bineînțeles, sărmanul magistrat onest și vertical se poate salva fugind sau sinucigându-se! Cristi Panait a ales a doua cale, dându-și seama, probabil, că nu mai controlează situația, pe care, din entuziasm și inocență, a forțat-o, refuzând un traseu firesc și normal al devenirii sale profesionale. Sinuciderea sa nu ar fi fost posibilă decât cu „ajutorul" pervers al sexagenarilor și septuagenarilor care conduc instituțiile principale ale statului, dispuși, iată, să ne sacrifice viitorul, prin alungarea tinerilor peste graniță sau peste Styx. Și dacă „în viață nu există întoarcere", vorba lui Pavese, cu atât mai mult ca nu există nici în moarte, de unde Cristi nu se va mai înapoia niciodată ca să ne spună cât suntem de vinovați și de urâți. rf\ actualitatea politică Viitoarea Lege a siguranței naționale consacră Noi amenințări la adresa României Deputatul Ion Stan (PSD) va solicita ca Raportul anual al SRI să fie dat publicității în aceste zile urmează să fie finalizat noul proiect al Legii siguranței naționale. Actuala lege aflată în vigoare din 1991 este considerată depășită, mai ales în condițiile în care România se află în drum spre NATO: în ultimii patru ani au fost înaintate șase proiecte de modificare a Legii siguranței naționale, dar nici una nu a reușit să prindă procedurile parlamentare. Actualul proiect îi are drept autori principali pe membrii Comisiei parlamentare de control a activității SRI. Aceștia s-au inspirat din legislația SUA, Marea Britanie, Germania, Italia și Rusia, dar nu au omis și unele elemente din proiectele anterioare. Viitoarea lege se află în acest moment la CSAT, unde o comisie de experți s-a alăturat muncii parlamentarilor, rezultatul rămâne să fie dat astăzi sau cel mult în două zile. Conform estimărilor președintelui Comisiei „SRI“, deputatul PSD Ion Stan proiectul va intra în lucru la Camera Deputaților chiar în această sesiune parlamentară. Situația economică. In pericolul numărul unu pentru România Față de legea din 1991, viitorul act normativ introduce definirea unor elemente de bază: „în legea aflată în vigoare nu există definițiile terorismului, a vulnerabilității, a corupției etc.", ne-a precizat unul dintre autorii legii, care a adăugat că, în textul nou, toate conceptele sunt clar definite. Mai mult, legea din 199' consemna un număr de 27 de amenințări la adresa României, dar, conform sursei citate, s-a făcut o confuzie între amenințări și formele de manifestare a acestora. „De exemplu, una dintre amenințările la adresa României este terorismul. Acesta cuprinde mai multe forme de manifestare, de exemplu terorismul biologic, terorismul cibernetic etc". Ne aflăm practic în fața unei singure forme de amenințare, dar care are în competență mai multe categorii, sub formele ei de manifestare. Aici este una dintre marile diferențe dintre legea actuală și cea nouă. Corupția nu apare în legea din 1991, ca element de amenințare, pentru că la vremea respectivă nu se vorbea de așa ceva. Este un alt element de noutate. Tocmai pentru că nu se mai face confuzie între formele de manifestare și amenințările propriu-zise, s-a ajuns la reducerea de la 27 la 16. Alte amenințări „principale" la adresa României, sunt, conform textului, crima organizată, crima transfrontalieră, spionajul etc. Din punct de vedere al vulnerabilităților, legea pune în prim-plan, situația economică a României cu toate elementele ce decurg de aici. Modelul american. Raportul anual al SRI trebuie dat publicității Președintele Comisiei SRI, deputatul Ion Stan, ne-a declarat în exclusivitate că va solicita SRI și CSAT ca Raportul anual al SRI să fie dat publicității. „în SUA, Raportul Departamentului de Securitate Națională este făcut public la sfârșitul fiecărui an. Acolo se consideră ceva normal. Așa ar trebui să se întâmple și la noi. Evident, fără a fi publicate o serie de date care intră în categoria secretelor, în SUA apare o broșură cu Raportul respectiv, pe care cine vrea o poate obține contra cost. O să sprimit o procedură similară și la noi". SRI este prezentat CSAT și Comisiei parlamentare de control a activității SRI, acesta elaborează un raport care este dezbătut în Parlament. Datele care sunt prezentate în fața senatorilor și deputaților sunt însă de ordin general și astfel sunt preluate și de presă și transmise opiniei publice. Lucian GHEORGHIU Timofte va acționa după o altă lege PD amendează draconic statutul aleșilor locali . Aleșii locali trebuie să-și facă publice interesele personale Profitând de faptul că la Camera Deputaților se află în dezbatere proiectul de lege privind statutul aleșilor locali, democrații au decis să aducă o serie de amendamente acestei legi, prin care aleșii locali (primari, viceprimari, președinții, vicepreședinții consiliilor locale și județene) să fie obligați să-și facă publice interesele personale. Prin declararea intereselor personale, susține vicepreședintele PD, Emil Boc, aleșii locali (și rudele lor) nu vor putea avea beneficii în urma unor decizii luate la nivelul consiliilor locale sau județene. Prin declarația privind interesele personale, aleșii locali vor face publice funcțiile pe care le dețin la societățile comerciale, fundații, ONG-uri, veniturile obținute din colaborarea respectivă, participarea la capitalul societăților comerciale respective, lista societăților comerciale la care aleșii locali sunt acționari, bunurile imobile deținute în proprietate, chirie sau concesiune, proprietățile deținute în raza unității administrativ-teritoriale unde își exercită mandatul respectivul ales local. Democrații sunt de părere că aleșii locali nu pot să participe la adoptarea unor hotărâri care au legătură cu interesele lor și nici nu pot iniția hotărâri care să le aducă beneficii personale. Mai mult, deputatul Emil Boc a cerut ca aleșii locali să anunțe atunci când în consiliile locale sau județene se discută hotărâri care au legătură cu interesele lor. Nici cadourile primite nu au fost uitate, PD fiind de părere că acestea sunt proprietatea instituțiilor, nu a aleșilor locali, care le-au primit. Refuzul aleșilor locali de a-și face publice interesele aduce după sine demisia, obligația de a suporta costurile alegerilor și interdicția de a mai candida timp de cinci ani. Roxana RISTACHE PSD a dat, PSD a luat După Piatra-Neamț, ieri a fost ridicată 9 și de la Slobozia statuia mareșalului Antonescu, 9 , conform ordonanței emise de Guvern cu trei săptămâni în urmă. Metoda aleasă a fost una originală. Mai concret, bustul mareșalului a fost ridicat de pe soclu prin... spânzurare, la prima oră a dimineții . Statuia fusese înălțată în 1992, în timpul primei guvernări PDSR. Aflat în vizită pe malul mării, președintele Iliescu declară: Guvernul nu poate relaxa fiscalitatea Președintele Ion Iliescu a declarat ieri la Medgidia că, deocamdată, Guvernul nu poate lua măsuri pentru a relaxa fiscalitatea. Iliescu a precizat că Executivul și-a propus în programul de guvernare să realizeze o relaxare a fiscalității pentru încurajarea agenților economici și pentru a reduce povara care apasă asupra populației. Președintele Iliescu a declarat că „au început să fie gândite" primele măsuri în acest sens. El și-a exprimat speranța că „închegarea" economiei va face în viitor posibilă adoptarea unor astfel de măsuri. Iliescu vrea un preț unitar pentru energie .Trebuie să fie un preț unitar la nivelul sistemului energetic național, ca să se poată compensa investițiile mari pentru cei care au consumuri de exploatare mici și investițiile relativ mai mici, dar cu consum de exploatare mult mai mare", a afirmat președintele Iliescu. El a apreciat că, prin practicarea unor prețuri diferențiate la energie, „se consumă din osânza țării". Iliescu a făcut aceste declarații după ce unii membri ai conducerii Fabricii Lafarge-Romcim din Medgidia s-au arătat nemulțumiți că nu pot lua energie electrică mai ieftină direct de la Centrala de la Cernavodă. Unitatea din Medgidia este consumator eligibil de energie încă din 2000, statut care permite semnarea de contracte direct cu producătorii de energie, dar absența ofertelor a împiedicat încheierea unui astfel de contract. Societatea Națională Nuclearelectrica (SNN), operatorul centralei de la Cernavodă, a semnat un contract de distribuție exclusivă a energiei produse cu distribuitorul național Electrica. Populația plătește mai mult decât consumatorii industriali pentru energia electrică, întrucât rețelele pentru consumatorii casnici, de joasă tensiune, presupun cheltuieli mai mari de distribuție. marți, 16 aprilie 2002 OPIIMI. PAR Turism da, lecturi ba Deputații au cheltuit anul trecut de vreo patru ori mai mulți bani pe deplasări în străinătate decât pe cărți sau reviste. Asta demonstrează contul de execuție a bugetului Camerei Deputaților pe 2001, prezentat ieri Biroului Permanent al respectivei instituții. Conform documentului, anul trecut, de la bugetul Camerei s-au alocat 17,1 miliarde de lei pentru deplasările în străinătate, în timp ce pentru achiziții de cărți sau publicații au fost destinate numai 4,7 miliarde lei. Probabil că parlamentarii preferă să se instruiască, să se cultive călătorind și nu citind, adică luând contact cu obiectivele culturale în direct și nu prin procură. Camera a mai cheltuit 23 de miliarde pe majorarea parcării subterane, 233 de miliarde pe salariile deputaților și ale personalului și s-a aliniat celor care plătesc note enorme la întreținere, gospodărirea Palatului Parlamentului ridicându-se în anul 2001 la 70 de miliarde de lei (Laura CIOBANU) CAMERA DEPUTAȚILOR Statutul parlamentarilor, din nou în discuție Parlamentarii ar putea scoate de la naftalină Legea privind statutul senatorilor și deputaților, a anunțat Tudor Mohora (PSD), secretar în Biroul Permanent al Camerei Deputaților. Mohora a declarat că problema a fost ridicată din cauza solicitărilor tot mai numeroase de cumul de funcții sosite din partea deputaților. Ultima cerere de acest fel a venit de la deputatul Dumitru Boabeș, care ar dori să fie și parlamentar și director tehnic la societatea Nutricom SA Oltenița; în consecință, Biroul Permanent a cerut Comisiei juridice să analizeze problema acestui cumul de funcții și eventualitatea preluării Legii statutului senatorului și deputatului, votată în legislatura trecută, dar declarată neconstituțională pentru vicii de procedură. Mohora a apreciat că, o dată reluată, legea ar putea fi îmbunătățită și cu noi prevederi privind incompatibilitățile. (Laura CIOBANU) PARLAMENT Șeuleanu - la egalitate cu Berlusconi Parlamentul se va întruni în ședință comună miercuri, pentru a-l întâmpina pe premierul italian Silvio Berlusconi. Ca să fie în formă maximă pentru a audia cuvântarea acestuia, programată pentru ora 18.00, deputații și senatorii se vor încălzi mai întâi rezolvând anumite restanțe. Printre acestea figurează și desemnarea președintelui Consiliului de Administrație al Societății Române de Radio, în persoana lui Dragoș Șeuleanu. (S.C.) DEZERTARE PNL a mai pierdut un deputat Deputatul PNL de Iași Adrian Mogoș și-a anunțat ieri, în plenul Camerei, demisia din grupul parlamentar liberal. Plecarea lui Mogoș din PNL se datorează faptului că el a pierdut șefia filialei ieșene a partidului și a intrat în conflict cuând unele suYrse Cu alți liberali moldoveni. Mogoș este al treilea deputat care pleacă din PNL. Primul a fost, în urmă cu un an, Vasile Mândroviceanu, acesta fiind supărat că nu a fost nominalizat pentru Comisia SRI, iar al doilea a fost Cornel Boiangiu, supărat și el că a pierdut șefia filialei Dolj. Deși de aproape o lună Boiangiu a fost ales vicepreședinte al PNȚCD, abia ieri - probabil pentru „impresie artistică" - și-a anunțat plecarea din grupul parlamentar PNL, deși el n-a mai activat în partid de mai multe luni. (Lucian GHEORGHIU) PROGRAM Michael Guest în vizita la Constanța . Ambasadorul SUA la București, Michael Guest, efectuează începând de ieri o vizită de două zile în județul Constanța, cu două săptămâni înainte ca echipamentul militar american KFOR de la și pentru operațiunile din Kosovo să înceapă să tranziteze portul Constanța. Guest și-a început programul ieri dimineață cu o întâlnire la Prefectura județului, cu reprezentanții autorităților locale, Prefecturii, Consiliului Județean, Primăriei. Domnia sa se va alătura ministrului Apărării, Ioan Mircea Pașcu, pentru a vizita baza KFOR, precum și zona de locuințe aflate acum în curs de construcție. Programul ambasadorului mai include o vizită la Universitatea Ovidiu, precum și la Rafinăria Petromidia. SENAT Năstase, al doilea în CSAT Senatorii au aprobat ieri raportul Comisiei de mediere la Legea privind organizarea și funcționarea Consiliului Suprem de Apărare a Țării (CSAT), rămânând în divergență doar articolul referitor la definirea acestei instituții. Potrivit deputaților, CSAT este o „autoritate a administrației publice centrale", iar conform textului Senatului, Consiliul este o „autoritate administrativă autonomă“. Comisia de mediere nu a ajuns la un acord în privința acestei denumiri, iar textul în divergență va fi supus dezbaterii celor două Camere, în ședință comună. în privința conducerii CSAT, noua lege prevede că „prim-ministrul Guvernului României îndeplinește funcția de vicepreședinte al CSAT". în urma medierii, s-a renunțat la varianta senatorilor de a-l exclude pe ministrul Justiției din CSAT, votându-se propunerea Camerei Deputaților, potrivit căreia din Consiliu fac parte miniștrii Apărării, de Interne, de Externe, Justiției, Industriei și Finanțelor, precum și directorii SRI și SIE, șeful Statului Major General și consilierul prezidențial pentru securitate. INVITAȚIE Parlamentari polonezi, la București O delegație parlamentară a Republicii Polonia, condusă de mareșalul Seimului, Longin Pastusiak, va efectua o vizită oficială în România, în perioada 16-19 aprilie, la invitația președintelui Senatului, Nicolae Văcăroiu. Mareșalul Seimului, care va fi însoțit de un important grup de oameni de afaceri polonezi, și-a exprimat dorința de a avea întrevederi cu reprezentanți ai comunității oamenilor de afaceri din România. în acest scop, Senatul României a solicitat conducerii Camerei Deputaților să pună la dispoziția delegației poloneze o sală a Palatului Parlamentului. La întâlnire vor participa și președintele Senatului, Nicolae Văcăroiu, ministrul Industriei, Dan Ioan Popescu, ministrul Privatizării, Ovidiu Mușetescu, secretarul de stat pentru comerț exterior, Cristian Colteanu, conducerea Camerei de Comerț și Industrie a României, ca și aproximativ 100 de reprezentanți ai diferitelor structuri patronale. Delegația poloneză se va întâlni și cu președintele Camerei Deputaților, care va efectua la rândul său o vizită oficială în Polonia, în perioada 6-9 mai.