Cronica Sătmăreană, iulie-septembrie 1969 (Anul 2, nr. 424-503)

1969-08-02 / No. 453

proletari от wom tabile, uniți-Vai num ★ Al f'fe £ fel'l? ■ [UNK] --- w V»»*» Anul II (IX) nr. 453 (1192) Sîmbăta 2 august 1969 în întîmpinarea Congresului al X-lea al partidului lOIRIRE SNDEZINE ПЕНИ I KOdlINL HlIEIE ПЕ [UNK]ИЕ I KINEI Perfecționarea neîntreruptă a relațiilor de producție obiectiv de bază al programului partidului de edificare a societății Schimbările ce se produc în procesul obiectiv al dezvoltării materiale și spirituale a societății determină necesitatea perfecționării neîntrerupte a întregului ansamblu de relații social-economice. Călăuzindu-se după tezele fundamentale ale învățăturii marxist-leniniste, avînd la bază vasta experiență a construirii socialismului în România, partidul nostru acordă o atenție deosebită perfecționării și dezvoltării permanente a relațiilor socialiste de producție ca factor dinamizator al dezvoltării rapide a forțelor de producție. Consecvența în rezolvarea optimă a acestei cerințe logice se oglindește cu prisosință în toate transformările profunde intervenite în ultimul sfert de veac în fizionomia societății noastre noi. Această preocupare majoră a politicii partidului nostru se reflectă profund în conținutul Tezelor Comitetului Central pentru Congresul al X-lea al partidului, în proiectul de Directive, privind planul cincinal pe anii 1971—1975 și liniile directoare ale dezvoltării economiei naționale pe perioada 1976—1980. Aceste istorice documente definesc un vast și multilateral program de activitate, ale cărui obiective principale îmbrățișează existența materială și spirituală a poporului român, în întreaga ei complexitate, evidențiind cu o deosebită claritate înfățișarea viitoare a societății românești. In cadrul complexului de măsuri de făurire a societății socialiste dezvoltate, care vizează principalele direcții de dezvoltare a forțelor de producție, a întregii vieți sociale, un loc central îl ocupă prevederile, cu privire la dezvoltarea și perfecționarea continuă și în anii viitori a orînduirii sociale și de stat: „In procesul desăvîrșirii construcției socialiste — se subliniază în Tezele Comitetului Central al Partidului Comunist Român pentru Congres — o importanță deosebită are perfecționarea relațiilor de producție, a tuturor raporturilor sociale, a suprastructurii, îmbunătățirea formelor de organizare și conducere a societății, dezvoltarea democrației socialiste“. Pornind de la teza potrivit căreia în procesul dezvoltării producției socialiste între forțele de producție și relațiile de producție există o continuă interacțiune, în cadrul căreia rolul determinant revine forțelor de producție, de noastre noi ALEXANDRU UA, membru al Biroului Comitetului județean de partid, șeful secției de propagandă a Comitetului județean de partid_____ comentele pregătitoare ale celui de-al X-lea Congres al partidului, prevăd ca obiectiv principal dezvoltarea economiei naționale, a forțelor de producție, care constituie temelia trainică a progresului economic multilateral în viitorii ani. In centrul politicii partidului va sta și în continuare industrializarea socialistă a țării care, după cum demonstrează experiența construirii socialismului, constituie pivotul progresului general al societății noastre. Aceasta este condiția hotărîtoare a făuririi multilaterale și depline a socialismului, constituind totodată fundamentul trainic pentru perfecționarea neîntreruptă a relațiilor de producție socialiste. (Continuare In pag. a 2-a) *f- c;i fs Ji ттв [UNK] 700 tone metale vechi trimise oțelăriilor In spiritul refor щe bune tradiții ale muncii patriotice, tineretul județului Satu Mare, mobilizat de organele și organizațiile U.T.C., a participat cu entuziasm la acțiunea de mare amploare de colectare a deșeurilor metalice, acțiune organizată în cinstea celui de-al X-lea Congres al partidului. Antrenind masa largă a tineretului la realizarea acestui important obiectiv, rezultate frumoase au obținut tinerii din municipiu, îndeosebi cei de la Unio (5 vagoane), 1 Septembrie vagoane), Combinatul 1 Mai (1 (5 vagon) și alții strîngîndu-se cantitatea de aproape 700 tone. La aceasta au contribuit și tinerii din Cărei (2 vagoane), Tășnad, ca și cei din localitățile rurale ale județului. AUGUSTIN CERNEA TOVARĂȘUL NICOLAE CEAUȘESCU A PRIMIT UN GRUP DE PROFESORI DIN S.U.A. doi la amiază, tovarășul Nicolae Ceaușescu, președintele Consiliului de Stat, a primit, la Palatul Republicii, un grup de profesori din Statele Unite ale Americii, care fac parte din seminarul profesorilor americani pentru pace, aflați într-o vizită în țara noastră. La primire au luat parte tovarășii Ion Gheorghe Maurer, Paul Niculescu Mizil, Leonte Răutu, Ștefan Voitec, Dumitru Popescu, Mihai Dalea. Erau prezenți Corneliu Mănescu, ministrul afacerilor externe, Pompiliu Macovei, președintele Comitetului de Stat pentru Cultură și Artă, Ștefan Bălan, ministrul învățămîntului, Miron Nicolescu, președintele Academiei, și Miron Constantinescu, adjunct al ministrului învățămîntului. In timpul întrevederii, care s-a desfășurat într-o atmosferă cordială, între președintele Consiliului de Stat, tovarășul Nicolae Ceaușescu, și prof. Jerome Davis, conducătorul grupului de profesori americani, a avut loc o amplă convorbire. Declarațiile făcute de tovarășul Nicolae Ceaușescu in cadrul convorbirii cu grupul de profesori americani Adresîndu-se celor prezenți tovarășul Nicolae Ceaușescu a spus: Aș dori, ca în numele Consiliului de Stat și al poporului român să salut grupul de profesori americani care vizitează România. Am auzit că grupul dumneavoastră face parte din Seminarul pentru pace din Statele Unite ale Americii. Noi, românii, apreciem în mod deosebit pe toți cei care își consacră eforturile luptei pentru înțelegere și pace între popoare. Dumneavoastră cunoașteți că întotdeauna oamenii de știință și cultură au dorit să trăiască în pace și înțelegere, că întotdeauna intelectualii cei mai înaintați au fost partizanii colaborării, prieteniei și păcii în lume. In condițiile de astăzi, cînd popoarele obțin succese mari în dezvoltarea forțelor de producție, a științei și culturii, cînd omul a pătruns în cosmos și a ajuns pe Lună, dezvoltarea colaborării între state, salvgardarea păcii este una din cele mai arzătoare probleme care preocupă întreaga omenire, care trebuie să-și găsească rezolvarea. Vă pot spune — cred că ați putut constata aceasta în scurta dumneavoastră vizită, în întîlnirile pe care le-ați avut — că poporul român este animat de dorința sinceră de a dezvolta colaborarea și prietenia cu poporul american, ca și cu toate popoarele lumii, de a trăi cu toate statele în pace și înțelegerea fizică a României este întreaga neîndreptată spre colaborare cu țările socialiste, cu toate țările lumii, inclusiv cu Statele Unite ale Americii; în acest cadru se înscrie și vizita pe care o va face, zilele acestea, în țara noastră președintele S.U.A., Richard Nixon. Sper că vizita pe care dumneavoastră, profesori din Statele Unite, o faceți în România, va fi o contribuție la mai buna cunoaștere și conlucrare între oamenii de cultură și învățămînt din țările noastre, la cauza înțelegerii și prieteniei între popoare. In acest spirit doresc să salut vizita pe care o faceți în România, eforturile dumneavoastră pentru pace și prietenie între popoare. A luat cuvîntul apoi prof. Jerome Davis, care a spus: Aș dori, înainte de toate, să vă mulțumesc t numele tuturor membrilor delegației americane. Noi apreciem mult căldura și prietenia pe care ne-a arătat-o poporul român și sîntem noscători Oficiului Național recude Turism pentru tot ce a făcut pentru noi. Sîntem deosebit de bucuroși că dumneavoastră, unul dintre marii conducători ai luptei pentru pace din lume, ne-ați primit astăzi. Am cîteva întrebări de pus în numele delegației noastre. Seminarul nostru, al profesorilor americani pentru pace, consideră că războiul din Vietnam este un lucru negativ, că Statele Unite trebuie să-și retragă trupele din Vietnam imediat și în mod necondiționat, în conformitate cu acordul de la Geneva, din 1954. Care este poziția guvernului român în această privință? TOVARĂȘUL NICOLAE CEAUȘESCU: Nu doresc să se considere ca un amestec în seminarul dumneavoastră, dar trebuie să declar că sunt de acord cu concluzia lui. In ce privește poziția guvernului român, este cunoscut că de la început ne-am pronunțat împotriva acestui război, pentru încetarea lui, pentru retragerea trupelor S.U.A. din Vietnamul de Sud, astfel ca poporul vietnamez să poată hotărî singur asupra dezvoltării sale — inclusiv asupra problemei unificării — fără nici un amestec din afară. Și astăzi avem aceeași poziție. Noi considerăm că cu cît se va ajunge mai repede la încetarea războiului, la retragerea trupelor, cu atît va fi mai bine pentru interesele păcii generale. Prof. JEROME DAVIS: Vă mulțumesc mult, domnule președinte. Vreau să spun sîntem cu toții foarte fericiți că că președintele Nixon va veni în țara dumneavoastră. Sper că veți reuși cu acest prilej să-l convingeți de justețea politicii dumneavoastră, de faptul că această poziție trebuie proclamată și de Statele Unite ale Americii. Sper, de asemenea, că veți continua să întăriți prietenia cu America. Dacă aveți sugestii cu privire la căile pe care noi am putea contribui la întărirea prieteniei cu România (Continuare în pag. a 2-a) marcă de prestigiu pe traiectoria progresului tehnic Uzina Unio produce un mare volum din producția de utilaj minier a țării. Anual se exportă de aici produse în valoare de peste 30 milioane lei într-un mare număr de țări de pe gllob, printre care: R.P.D. Coreană, Siria, Iran, R.A.U. Algeria etc... Pentru a desprinde esențialul în activitatea constructorilor de mașini din uzină am angajat o discuție cu inginerul Ioan Albu, șeful sectorului de concepție. — Prestigiul constructorilor de mașini sătmăreni se bazează pe o bună tradiție, dar și pe rapida adaptare la progresul tehnic, la exigențele beneficiarilor e. . — Da. Așa se explică și faptul că producția sa află în creștere și comenzile adresate uzinei sporesc an de an. Pentru a ilustra mai bine preocuparea noastră pentru progresul tehnic am putea compara utilajele complexe fabricate astăzi cu cele realizate cu cîțiva ani în urmă. De la an la an gama lor a sporit. Dacă ne referim, de pildă, numai la produsele asimilate in acest an, numărul lor se ridică la ordinul zecilor. In planul de diversificare a producției au fost asimilați stîlpii cu fricțiune și transportoarele șerpuitoare blindate pentru neferoase. Eforturile specialiștilor, ale colectivului uzinei, orientate spre introducerea progresului tehnic au fost apreciate in repetate rînduri datorită bunei funcționări a utilajelor la diferitele locuri de producție. De alte realizări pe această linie merită o mențiune specială ? — Pînă în prezent, în cadrul uzinei s-au executat transportoare suspendate cu lățimi de bandă de maximum 800 mm. și o capacitate de transport de 200 tone pe oră. In lumina proiectului de Directive și a Tezelor — documente de mare importanță care vor fi supuse spre dezbaterea și aprobarea Congresului al X-lea al P.C.R., productivitatea muncii va cunoaște o creștere substanțială în toate domeniile activității productive. Răspunzînd acestei sarcini majore, în trimestrul IV a.c. și I al anului viitor, vom asigura noi tipuri de transportoare suspendate cu o lățime de 1.000— 1.200 mm, și cu capacități maxime de transport de 800 tone și respectiv 1.500 tone pe oră la lungimi pînă la 1.000 m. — Produsele pe care le executați țin pas cu dezvoltarea și diversificarea economiei naționale, cu exigența sporită a beneficiarilor ? — Desigur. Preocupările noastre imediate cit și cele de perspectivă scot în evidență și mai pregnant eforturile colectivului uzinei de a fi în pas cu dinamica realității. In acest sens, putem vorbi despre acțiunea colectivului de specialiști de la serviciul metalurgic care au realizat turnarea directă a stelei de antrenare a transportorului șerpuitor — acțiune , care face posibilă execuția GHEORGHE MARINESCU (Continuare în pag. a 2-a) Instantaneu din secția a IV-a mecanică, unde strungarul Fran [UNK] else Kiss lucrează la un nou strung de producție românească. * Astăzi, 2 august, în jurul orei 12.00, posturile noastre de radio și televiziune vor transmite în direct sosirea în Capitală a președintelui Statelor Unite ale Americii, Richard Nixon. CE NE ARAIA SERIE DE 20Е0 [UNK]Е11 TRANSMISE DE „MARINERS“ PASADENA 1 (Agerpres). In cursul nopții de joi spre vineri, la 3:30 (ora Bucureștiului), a început transmiterea de-a treia și ultimei serii celei de 24 de fotografii ale Planetei Marte, luate de sonda spațială „Mariner-6". Imaginile au fost luate în cursul zilei de joi, în jurul orei 7 (ora Bucureștiului), într-un interval de 17 minute, cînd sonda a evoluat cu o viteză de 4 km pe secundă, apropiindu-se de la 7.724 km distanță de „Planeta Roșie" pînă la distanța minimă de 3.420 km de suprafața acesteia. La un semnal transmis de la „Jet Propulsion Laboratory" din Pasadena (California), două camere de luat vederi instalate pe stație au fost declanșate, funcționînd alternativ cîte 42,5 secunde fiecare, timp necesar pentru înregistrarea unei imagini. Prima din camere, prevăzută cu un obiectiv panoramic, a redat imagini cu dimensiuni de 1.931 pînă la 965 kilometri ale configurației suprafeței marțiene, putîndu-se distinge detalii cu dimensiuni de aproximativ 3,2 km. Cea de-a doua cameră prevăzută cu un teleobiectiv capabil să mărească atît de mult încît să poată fi distinse detalii ale suprafeței planetei cu dimensiuni mai mici de 270 m a înregistrat unele porțiuni ale suprafeței planetei Marte existente în imaginile luate de prima cameră, pentru a ajuta la interpretarea datelor obținute. Ambele camere au înregistrat cîte 12 imagini, in timp ce sonda a efectuat o jumătate de rotație în jurul planetei înainte de a se înscrie pe o orbită solară. Fotografiile au fost executate alternativ cu filtre speciale în ultraviolet și infraroșii pentru a obține date despre atmosfera și distribuția căldurii pe suprafața lui Marte. O parte din programul științific nu a putut fi însă îndeplinit din cauza defectării spectrometrului cu ajutorul căruia urma să fie studiată compoziția atmosferei și a solului marțian. Fotografiile prezintă aproape întreaga regiune ecuatorială a planetei Marte, unde, pe baza datelor obținute cu ajutorul observatoarelor astronomice terestre, savanții presupun că ar putea exista o anumită formă de viață. Dar, așa cum s-a înfățișat pînă acum pe ecranele calculatoarelor electronice de redare a imaginii de la „Jet Propulsion Laboratory", enigmatica planetă roșie, sau cel puțin zona ei ecuatorială, a apărut a fi tot atît de dezolantă, plină de cratere și inospitalieră pentru orice formă de viață, ca și Luna. Doctorul Robert Leighton, directorul pro(Continuare în pag. a 4-a)