Cronica Sătmăreană, aprilie-iunie 1971 (Anul 4, nr. 965-1042)

1971-05-04 / No. 993

2 Manifestări cultural-educative consacrate semicentenarului partidului . Sub auspiciile Comitetului județean al U.T.C. și Consiliul județean al U.G.S.R., s-a deschis în sala clubului tineretului din Satu Mare o expoziție a fotografilor amatori. Sunt expuse circa 100 de fotografii inspirate din frumusețile și bogățiile țării, din realizările obținute de oamenii muncii în întîmpinarea semicentenarului P.C.R. . Cercul filateliștilor de la Școala generală nr. 8 din municipiul Satu Mare expune în vitrina secției de filatelie de pe str. Mihai Viteazul colecția de timbre cu tema .Istoria P.C.R.". Cu această expoziție, micii filateliști au obținut premiul I pe țară la Expoziția pionierilor și școlarilor de la Tulcea. Ш In cadrul manifestărilor închinate semicentenarului P.C.R., la Liceul nr. 4 din municipiul Satu Mare s-a deschis recent o interesantă expoziție de artă plastică și artizanat, cuprinzînd lucrări executate de elevii școlii sub îndrumarea profesorilor de specialitate. In cadrul acesteia o însemnată pondere dețin desenele și cusăturile cu modele naționale (ștergare, șervețele, fețe de masă etc.), executate de elevi în cadrul orelor de desen și lucrări practice — activități care se bucură în școală de o îndrumare atentă și competentă, și In cadrul manifestărilor prilejuite de apropiata aniversare a gloriosului semicentenar al Partidului Comunist Român, în localitățile Socond și Șandra au avut loc duminică, 2 mai a.c., adunări consacrate acestui mare eveniment din istoria poporului nostru, la care au participat numeroși cetățeni. Cu acest prilej, profesorul Hauker Ernest, președintele Consiliului județean al oamenilor muncii de naționalitate germană, a vorbit celor prezenți despre activitatea partidului în cei 50 de ani de existență, reliefînd meritele partidului nostru în rezolvarea marxistleninistă a problemei naționale. In continuare, artiștii amatori ai căminului cultural din Petrești au prezentat bogate programe artistice. Plecarea delegațiilor din regiunea Zakarpatia (R.S.S. Ucraineană) și județul Szabolcs-Szatmár (R.P. Ungară) Ieri au părăsit județul Satu Mare, întorcîndu-se în patrie, delegația din regiunea Zakarpatia (R.S.S. Ucraineană) și cea din județul Szabolcs-Szatmar (R.P. Ungară), care, la Consiliului județean Satu invitația al U.G.S.R., au participat la Mare manifestările de la Satu Mare prilejuite de sărbătorirea zilei de 1 Mai. In zilele de 30 aprilie, 1 și 2 mai, cele două delegații au vizitat expoziția documentar-istorică „Gloriosul semicentenar al Partidului Comunist Român“, Expoziția industrială a municipiului Satu Mare, Expoziția de artă populară și meșteșuguri artistice, cartierele Someș, Carpați și Solidarității, orașul Cărei și comuna Odoreu, Fabrica de mașini casnice „23 August" și Fabrica de mobilă din cadrul C.E.I.S. Satu Mare. Permanența urbanizării Ceea ce îți reține în mod deosebit atenția in vizita prin satele județului este fără îndoială ritmul alert în care se construiește — urbanizarea satelor cu alte cuvinte. Case cu cite 4 și 6 încăperi mari, luminoase, aliniază străzi drepte, corijînd harta așezărilor rurale. ... Sanislău — comună mare,întemeiată. Gospodarii de aici, își sporesc în an zestrea noilor acest construcții. Astfel între obiectivele aflate în lucru se găsește și noul club ce se construiește în centrul de comună, Club la Sanislău! Da, pentru că... — Construirea unui club în comuna noastră a devenit deja o necesitate — ne încredințează Elena Tașnadi, președintele Comitetului executiv al Consiliului popular comunal. Conform fii aprobate de hotărîsesiunea Consiliului popular comunal, construcția va fi edificată încă în acest an. Avem deja pregătite în întregime materialele de construcții. Așadar, club pentru tinerii din Sanislăua, pentru că o astfel de instituție se încadrează perfect în rândul celorlalte edificii construite în acești ani — răspunde nevoilor de împlinire spirituală. „ ... Anul acesta — nedeclara tovarășul Leon Pitic, primarul comunei Culciu, construim la Culciu Cărășeu 16 săli de clasică. Stadiul lucrărilor în special la școala din Culciu, este înaintat. Astfel convingerea directorului școlii de aici N. Codreanu, că în noul an școlar elevii vor putea învăța în sălile noi, este pe deplin întemeiată, în comună se mai află în construcție și noua brutărie precum și alte obiective de interes comunal. Ceea ce impresionează la este dăruirea cu Culciu care oamenii muncesc înțeleg că dăruind cași munei noile social-culturale, edificii edilitare, cerute de necesitățile dezvoltării comunei — făuresc bunuri care să cadrul vieții noi asigure tot mai prospere și civilizate. „ ... Dispensarul comunal, ce va fi dat în curînd în folosință, este unul dintre noile edificii ce vor prefigura harta nouă a comunei — ne-a declarat tovarășul Roman Buda, secretarul organizației de partid din Valea Vinului, între acestea amintesc școala și magazinul universal în satul Roșiori precum și noul sediu al consiliului popular. Chezășia ridicării acestor noi edificii o constituie hărnicia localnicilor, zelul cu care își aduc contribuția la lucrările de modernizare a comunei“. ... La Pomi, reporterul poate nota: pe agenda de lucru a consiliului popular se află construcția băii comunale (120.000 lei deviz), școala cu săli de clasă și dispensarul uman care asigură condiții dintre cele mai bune cadrelor sanitare, ce pun pricepere și dăruire în apărarea sănătății oamenilor. Scurtul „tur de orizont“ oferă doar o succintă imagine; este că în fiecare Cert sat se construiește, se construiește intens. Dacă adăugăm la obiectivele sumar enumerate, miile de construcții de case noi, numeroșii kilometri de asfalt în trotuare sau drumuri, modernizările ce se fac, avem imaginea uriașului șantier care a cuprins localitățile rurale din întreg județul. E dovada cea mai veridică că satul, sat cunoscut cîndva cu ritmul molcom de viață a făcut loc suflului înnoitor. Viața nouă își cere cadrul ei nou, civilizat, urban. Chezășia împlinirilor noi este hărnicia oamenilor care acum în pragul marii sărbători cunoaște un nestăvilit entuziasm. T. GAVRIL * iâjigreîi nîm щт Щк [UNK] J*. *••• IMull Expoziția de xilogravură Silvia Uzum Secretul fotbalului — necunoscut în anul... 3000 ■ Fotografiile lui Ioniță G. Andron au cucerit publicul bucureștean . Indicatoare iluminate la Satu Mare В Autobuzul de ștrand redivivus † Sfîrșitul carierei unui mare falsificator — Răzbunarea ciubucului.  La galeria fondului plastic din Satu Mare, expoziția de xilogravură în culori Silvia Uzum. Lucrări inspirate din obiceiurile rurale din diverse zone ale țării. Din zona Maramureș — un grup muzical in care, pe lingă ceteraș, apar un toboșar și un chitarist. Rara avis! В Bogat program de excursii prin O.N.T. la cabanele și punctele turistice în zilele de 1—2 mai. La „Vraja Crasnei" s-a jucat fotbal (în cinstea izvorului termal descoperit aici?). Primele indicatoare iluminate de circulație și-au făcut apariția pe arterele centrale ale municipiului. Deocamdată 20, dar pînă la finele trimestrului III, vor fi instalate 130 la Satu Mare și 40 în orașul Cărei. „Semne bune" despre grija manifestată de serviciul de circulație pentru securitatea pietonilor și șoferilor. 1[§ „Fotbalul, joc de bărbați" —susține Ion Băieșu în volumașul său recent apărut (în pofida grațioasei demonstrații de fotbal feminin făcută de orădence recent la Satu Mare). O copioasă istorie a fotbalului secolului XX pentru lumea anului... 3000!. .Urmașii noștri (din secolul XXX) se vor da ore în șir cu capetele de pereți și de copaci și tot nu vor pricepe cum puteau lor să se urască, să se înaintașii îmbrâncească, să se lovească la țurloaie și să se înjure din cauza bucăți de piele umplută cu unei aer. Secretul fotbalului va rămîne una din mîndriile noastre". " Sunt promisiuni de la întreprinderea comunală că în locul îndrăgitului autobuz decapotat, pentru ruta centru — ștrand (care a fost distrus de inundațiile din anul trecut), va fi pus la dispoziția „ștrandiștilor” un altul după chipul și asemănarea „răposatului". A fost condamnat la ani închisoare Gheorghe Mazilu, recidivist, cunoscut și sub alte nume (însușite) — expert al falsurilor in acte, care, înșelînd mult prea multa bună credință a unor salariați ai serviciilor de personal (ultima oară de la I.J.C. Satu Mare) a reușit să se aranjeze în funcții de răspundere, frustînd statul de mii de lei. Trei mai la frizeria de pe strada Eliberării, din 5 frizeri, unul a plecat cu... logodnica la o cafea, alții doi, tot tinerei,n-au venit (își cheltuiesc ciubucul încasat în preziua lui Arminden). Lasă să aștepte clienții! Ei au dat ciubucul, ei să tragă scurta! METEOR CRONICA SATMAREANA___________________________________ Consfătuire cu specialiști din zootehnie la Casa agronomului din Livada, a avut loc o consfătuire cu specialiști în creșterea ovinelor din unitățile productive și de la centrele județene de reproducție și ameliorare a animalelor. Au participat specialiști din minister și din județele Satu Mare, Maramureș, Bihor și Arad. S-au dezbătut probleme privind bonitarea ovinelor din rasa Merinos. Participanții la consfătuire au vizitat complexele de creștere a ovinelor de la întreprinderea agricolă de stat din Tășnad, important centru de ameliorare a rasei Merinos de Transilvania, din județul nostru. Recent, din inițiativa Ministerului Agriculturii, Industriei Alimentare, Silviculturii și Apelor, RADIO Miercuri 5 mai 10.05 Mult mi-e dragă Dobrogea! — muzică populară. 10.30 Vreau să știu. 11.00 Buletin de știri. 11.05 Trei melodii, trei succese. 11.15 1921—1971. Semicentenarul P.C.R. P.C.R. — sprijinitor activ al luptei pentru democrație și progres în lumea întreagă. 11.35 Corul de copii al Radioteleviziunii. 11.50 Cotele apelor Dunării. 12.00 Muzică ușoară. 12.10 Recital Marina Crîlovici. 12.30 Întîlnire cu melodia populară și interpretul preferat. 13.00 Radiojurnal. 13.15 Avanpremieră cotidiană. 13.27 Rebus melodii. 14.00 „Floare roșie" de Gheorghe Danga; poemul simfonic „Eroii Jiului" de Constantin Bobescu; poemul vocal-simfonic „Mama” de Matei Socor. 14.40 Cîntă ciocîrlie. cîntă — muzică populară. 15.00 Buletin de știri. 15.05 — 100 de legende românești. „Stejarul din Borzești". 15.30 Pagini vocale și orchestrale din muzica de estradă. 16.00 Radiojurnal. Buletin meteo-rutier. 16.15 Jocuri românești în prelucrări corale. 16.30 Muzică ușoară de compozitori din R.S. Cehoslovacă. 16.50 Publicitate radio. 17.00 Transmite antena tineretului! 17.30 Aspecte de la spectacolul de gală al formațiilor artistice de amatori participante la cel de-al X-lea concurs. 18.00 Orele serii. 20.00 Tableta de seară. 20.05 Zece melodii preferate. 20.40 Romanțe și cintece. 20.55 Știința la zi. 21.00 Bijuterii muzicale. 21.25 P.C.R.—50. Consemnări de Eugen Florescu. 21.30 Revista șlagărelor. 22.00 Radiojurnal. Buletin meteorologic. Sport. 22.30 Concert de seară. 22.55 Moment poetic. Dedicații partidului. 23.00 Concert de seară (continuare). 24.00 Buletin de știri. 0.03—6.00 Estrada nocturnă. TELEVIZIUNE Marți 4 mai 10.00—11.00 Teleșcoală. 18.00 Deschiderea emisiunii. Ateneu — Emisiune de actualitate muzicală. „Viața și perspectivele muzicii românești". 18.30 Ex-Terra ’71. Emisiune-concurs de construcții tehnice pentru pionieri și școlari. 19.00 Reflector. 19.15 Publicitate. 19.20 — 1001 de seri — emisiune pentru cei mici. 19.30 Telejurnalul de seară. 20.00 — 50 de ani în 50 de evocări. 20.25 Moment poetic — versuri. 20.35 In această țară, comuniștii... (IV). 21.25 Seară de teatru. Telerecital Elvira Godeanu. Invitații emisiunii: Marcel Anghelescu, Nicolae Brancomir Geo Barton, Constantin Bărbulescu, Chiril Economu și alții. 22.30 Telejurnalul de noapte. 22.40 Box. Campionatele naționale individuale (sferturi de finală), înregistrare de la patinoarul „23 August". Un spectacol și... SI I* t ■ [UNK] multe discute fructuoase Recent, Consiliul municipal al U.G.S.R., în colaborare cu Comitetul municipal al U.T.C., au organizat o masă rotundă, avînd la ordinea de zi brigăzile artistice de agitație, la care au participat activiști culturali și ai U.T.C. din întreprinderi și instituții sătmărene. Cu acest prilej au prezentat programe model brigăzile artistice de agitație de la Fabrica Mondiala, Fabrica de mașini casnice „23 August" și Uzina Unio. Spectacolul a constituit un pretext pentru amplele discuții ce au urmat, privind specia artistică — în cadrul activităților culturale — specificitatea ei, problema textelor și a textierilor, modalitățile de realizare artistică, discuții soldate cu concluzii ce vor fi de un real folos în munca artistică a formațiilor de amatori, Dubla răspundere a oamenilor muncii (Urmare din pap. T-a). Pentru îndeplinirea integrală a sarcinilor mobilizatoare izvorîte din recentele documente de partid, precum și pentru respectarea angajamentelor asumate în cinstea sărbătoririi zilei de 1 Mai și a gloriosului semicentenar al Partidului Comunist Român, in întreprinderea noastră se muncește cu avint nestăvilit. Suntem hotărîți să nu precupețim nici un efort pentru traducerea in viață a sarcinilor ce ne revin. Lumea de azi se află în cursul desfășurării unei ample revoluții tehnico-științifice. Pentru a ține pas cu ea, pentru a fi cu adevărat oameni ai secolului pe care il trăim, nouă tuturor oamenilor muncii din țara noastră ne revine obligația de a ne perfecționa continuu. Nu poți fi stăpinul deplin al mijloacelor materiale cu care este dotată industria dacă nu poți să le folosești valoarea lor, nu poți fi benefica carul real al valorii materiale dacă nu te preocupi continuu pentru ridicarea calificării profesionale. Dubla răspundere care ne-o incumbă calitatea de proprietari și producători ai valorilor materiale trebuie să treacă prin filtrul acestei permanente preocupări pentru perfecționare, pentru că numai astfel vom putea da măsura întreagă a posibilităților noastre. Numai astfel vom putea răspunde prin munca de zi cu zi, prin rezultatele pe care le obținem, încrederii cu care ne-a investit partidul și statul, încredințîndu-ne valorile male uriașe pe care să le matemînuim. Din perspectiva acestei copleșitoare răspundem ce ne-am asumat-o, trebuie să ne reconsiderăm permanent parametrii activității, pentru că în ultimă instanță răspundem în fața propriei noastre conștiințe. Proprietatea socialistă asupra mijloacelor de producție a generat înălțătorul sentiment de demnitate ce ne animă, de aceea trebuie să fim demni de încrederea acordată de partid, să facem totul pentru ca mărețul program de edificare a socialismului în patria noastră să fie neabătut tradus in viață. Instantaneu de muncă de la ,,Ceram“ Satu Mare. Marti 4 Mai 1971 PRODUCĂTORI. Valorificați mieii prin centrele de contractări și achiziții ale INDUSTRIEI CĂRNII SATU MARE, care acordă un preț avantajos: 8 lei kg. Predarea mieilor se poate face și în tîrguri și piețe, unde pot fi găsiți achizitorii Industriei cărnii Satu Mare. Uzina „MIC“ Satu Mare str. Uzinei nr. 35 ANGAJEAZĂ MUNCITORI NECALIFICAȚI și MUNCITORI CALIFICAȚI în meseria de zidar. Salarizarea se face în baza H.C.M. 914/ 1968. Informații suplimentare se primesc la serviciul personal al G.U.U.M. Satu Mare ș telefon 1.18.02. AȚI AFLAT CĂ... ...Combinatul de Exploatare si Industrializare a Lemnului SATU MARE a deschis o expoziție de mobilă cu vînzare permanentă pe strada Petőfi nr. 4? Cei interesați pot să CUMPERE PE LOC ȘI CU PLATA IN RATE, LA PREȚURI CONVENABILE TIPURILE DE MOBILA EXPUSE. PROFITAȚI cit mai repede de avantajele pe care le oferă expoziția, cumpărînd tipurile de mobilă dorite de dv. Autobaza transport auto Satu Mare Str. Cloșca nr. 72 — ANGAJEAZÁ DE URGENȚĂ lăcătuși-mecanici auto șoferi cu vechime de peste 3 ani. Condițiile de angajare sunt cele prevăzute de H.C.M. 914/1968. Informații suplimentare se pot obține la biroul personal al întreprinderii, telefon 11275. Mica publicitate VIND LIMUZINĂ SUPER-HANSA, MOTOR M. 72. Preț convenabil. Informații: Tășnad, telefon 123.