Cronica Sătmăreană, ianuarie-martie 1974 (Anul 7, nr. 1820-1895)

1974-03-28 / No. 1892

________________________________________________________________ Respectarea de frontieră - o îndatorire civică importantă îndeplinirea în condiții cât mai bune a îndatoririlor grănicerești, a tuturor misiunilor încredințate constituie principala preocupare a fiecărui militar cu epoleți verzi, condiția primordială a însăși existenței lor, ca cetățeni chemați sub drapelul sfint al patriei. Și nu poate fi mai mare satisfacția acestor ostași decit aceea generată de îndeplinirea exemplară a misiunii încredințate făcînd în acest fel dovada realizării înaltei datorii ce le revine față de poporul din care fac parte. Școală a bărbăției și curajului, grăniceria dezvoltă în tinerii ostași calități multiple, făcîndu-i apți de a îndeplini cu cinste sarcina de o majoră importanță: apărarea graniței patriei iubite. Activitatea grănicerească cotidiană oferă o gamă bogată de exemple de tineri ostași cu o înaltă ținută morală și disciplinară, care înfruntînd intemperiile vădesc curaj și dîrzenie, un profund spirit patriotic, ei neprecupețindu-și eforturile și energia își îndeplinesc în mod pilduitor înaltele lor misiuni. In îndeplinirea atributelor ce le revin, grănicerii primesc un ajutor organelor permanent, din partea locale a cetățenilor din comunele situate în apropierea graniței. De o însemnătate deosebită se dovedesc a fi în această direcție activele de graniță, organisme voluntare ce concură la realizarea securității frontierei de stat a patriei noastre. Se cuvine să scoatem în evidență, în acest sens, activitatea desfășurată în întreg anul 1973 a activelor de graniță din comunele Dorolț, Halmeu, Urziceni și altele care au acordat "în permanență un sprijin susținut unităților de grăniceri în îndeplinirea misiunilor încredințate. Pe baza măsurilor stabilite de activele de graniță din raza județului nostru consiliile populare comunale din zonele limitrofe, detașamentele de gărzi patriotice, de tineret, cercurile de pionieri au desfășurat o largă activitate în vederea popularizării în rîndul cetățenilor, a tineretului și școlarilor a prevederilor Decretului 678/1969 și a Hotărîrii Consiliului de Miniștri 1999/1969, cu privire la respectarea regimului frontierei de stat. Lucrările agricole complexe ce se desfășoară în zonele apropiate frontierei, activitatea turistică în continuă dezvoltare determină o circulație tot mai intensă a oamenilor în apropierea și chiar în zona de graniță. Această situație impune cu atît mai mult respectarea prevederii legale cu privire la obligația ca fiecare cetățean să posede asupra sa buletinul de identitate. Din păcate însă nu toți cetățenii care circulă în zona de frontieră respectă această prevedere. Produc greutăți grănicerilor în acest sens, mai ales cetățeni domiciliați în localitățile din preajma frontierei — din Lazuri, Petea, Bereu, Halmeu — tocmai cei care ar trebui deci în mai mare măsură să cunoască prevederile legale în această direcție. Printre unitățile economice care dispun de șantiere de lucru în zona de frontieră din județul nostru se numără și T.C.I.F. Oradea. Se constată că salariații aparținînd acestei unități nu cunosc și nu respectă prevederile legale în ce privește regimul de frontieră. In cadrul acestei unități activează cetățeni salariați nu numai din județul nostru, ci numeroși cetățeni veniți din alte județe ale țării. Conducerile unor asemenea unități din zona de frontieră au făcut prea puțin pentru instruirea salariaților cu prevederile legislației de frontieră. Ca urmare se impun măsuri ca legile să fie larg popularizate în rîndul salariaților T.C.I.F. precum și în rîndul angajaților celorlalte unități economice care dispun de obiective de lucru în zona de frontieră. Un alt aspect deficitar este legat de nerespectarea de către unii cetățeni sau de către unii cooperatori a normelor legale privind pășunatul animalelor în apropierea frontierei. Legea prevede clar faptul că pășunatul animalelor pe timp de zi și sub o supraveghere temeinică este permis pînă la fîșia trupelor de grăniceri, iar noaptea pînă la o distanță de 500 metri de aceasta. Totuși ca urmare a lipsei de supraveghere, a neglijenței paznicilor se mai înregistrează cazuri de încălcare a acestor prevederi. Se impune o activitate mai susținută pentru ca fiecare cetățean domiciliat sau nu în zona de frontieră să cunoască, să-și însușească și să aplice prevederile legale privind regimul de frontieră. In această direcție un ajutor important pot să aducă activele de graniță, care prin desfășurarea unor acțiuni educative largi în rîndul cetățenilor să asigure respectarea strictă, responsabilă a prevederilor legale și să sprijine pe grăniceri în depistarea infractorilor și contravenienților. De altfel, se cuvine să subliniem faptul că există numeroși cetățeni din localități ale județului nostru, care animați de o înaltă conștiință patriotică acordă un prețios ajutor grănicerilor. Printre aceștia se numără cetățenii Iosif Rapolti, Andrei Amota și Andrei Chiș din Oar, care au acționat vigilent și energic în vederea reținerii unui periculos infractor, ce avea intenția să treacă fraudulos frontiera. Și exemple de acest fel s-ar mai putea da. Militarii grăniceri care-și desfășoară activitatea pe raza județului nostru sunt hotărîți să-și intensifice eforturile spre a fi cu mai bine pregătiți pentru apărarea frontierelor patriei. Ei țin o strînsă legătură cu organele locale de partid și de stat, cu toți locuitorii din localitățile situate în zona de frontieră. Este acesta un lucru firesc dacă avem în vedere faptul că grănicerii îndeplinesc o înaltă misiune încredințată de cetățenii acestei țări, de întregul nostru popor. De aceea ei prețuiesc cum se cuvine ajutorul primit din partea cetățenilor, colaborează cu aceștia existînd astfel garanția îndeplinirii în condiții optime a sarcinilor puse în fața lor de către partidul și statul nostru, col. TEODOR POPA SIMPOZION Ieri, s-a desfășurat, în sala Filarmonicii din Satu Mare, simpozionul „EDUCAȚIA MATERIALIST-ȘTIINȚIFICA A MASELOR, IN FAȚA EXIGENȚELOR ACTUALE". Expunerile susținute de conf. univ. Vasile Asănăchescu de la Academia „Ștefan Gheorghiu", dr. Gheorghe Chișu, directorul Observatorului astronomic din Cluj, și Ioan Corvin Sîngeorzan, directorul Observatorului astronomic popular din București, lectori ai C.C. al P.C.R., au fost urmărite cu deosebit interes de lucrători din domeniul propagandei, fiind însoțite de o amplă dezbatere a temelor majore ale educației ateistștiințifice. CRONICA SATMAREANA ' Jo1 28 martie 1974 miâ w mm mmmm ш [UNK] [UNK] ш ш m ш mm ш m mm mm Ш m mm m mmm» SATU MARE: Vedere din cartierul Someș TÎNĂRUL — omniprezentă activă în viața colectivității Din multitudinea de date ce le oferă o biografie de comunist, chiar tînăr fiind acesta, nu e cîtuș de puțin simplu a surprinde în cîteva cuvinte trăsăturile esențiale ale conduitei sale moral-cetățenești. Dar ne încumetăm: „A spune despre un om cît este de întreprinzător, de competent, sau pregătit pentru activitatea ce o desfășoară, implică cunoașterea acestuia în cele mai diverse ipostaze" — de la această afirmație au pornit răspunsurile tovarășului Ioan Sabău — locțiitorul secretarului Comitetului comunal de partid din Socond — la întrebările ce i-au fost adresate de noi cu referință la munca și interesul cu care răspund secondenii la diferitele acțiuni inițiate la nivel de comună. Și ne-a relatat într-adevăr multe... Prin loialitatea ce-i caracterizează, prin pasiunea și simțul de răspundere puse cu grijă în dialogul purtat cu interlocutorii (un dialog mereu despre ceva nou, despre alții, și nici întîmplător despre propriul aport la una sau alta din problemele majore ale colectivității) dînsul ne-a lăsat certitudinea că este un exigent cu sine, un tînăr plin de ambiție și inițiativă, un îndeaproape cunoscător al tuturor realităților și aspirațiilor existente în contextul nou al vieții consătenilor săi, al preocupărilor organizației comunale de partid al cărei exponent este pe merit, prin funcția ce s-a încredințat, începînd din noiembrie 1971. „La numai 25 de ani pe care-i are, tînărul locțiitor al secretarului de partid de aici dă dovadă de multă maturitate în gîndire, de seriozitate în muncă și în comportamentul față de oameni. El este și directorul căminului rural. Se poartă față de noi, cu ccei vîrstnici, cu mult respect, iar tinerilor le poate fi oricînd exemplu. E harnic. Aici îl vezi alături de noi la o treabă sau alta, acum în mijlocul tinerilor la cămin, sau la terenul de sport, la munci patriotice, ori în alte părți unde este nevoie" — ne relata un localnic întîlnit întîmplător și întrebat, dacă-l cunoaște pe directorul căminului cultural. Intr-adevăr, pe tînărul despre care, cu siguranță, oricare dintre consătenii săi ne-ar fi vorbit la fel, l-am găsit la data vizitei noastre în plină activitate. Neașteptata noastră prezență acolo îl sustrăgea cîteva minute din munca ce o desfășura dar faptul nu l-a impietat cu nimic pe acest tînăr comunist ce ne-a asigurat și convins, o dată în plus, că știe să-și folosească timpul util, să și-l împartă zilnic după solicitudini. De reținut: — Cu oamenii munca nu este prea ușoară, dimpotrivă, dar este plăcută, este plăcut să-i știi mulțumiți, să știi că dorințele lor prind viață, și că au încredere în tine. Ei vin la Consiliul popular comunal, vin la Comitetul comunal de partid, aproape zilnic, vin și ridică o mulțime de probleme, vin cu propuneri și cerințe, or, la toate astea este nevoie să fii în primul rînd receptiv și să dai dovadă de înțelegere și competență. In tot ce se întreprinde la nivel de comună, trebuie să se situeze în comuniștii celorlalți dar, pentru asta fruntea este nevoie de organizare și de conducere. Prin urmare, nouă ne revin sarcini mereu mai mari, mai hotărîtoare. De înfăptuirea tuturor obiectivelor stabilite de obște, noi suntem puși să răspundem și să le urgentăm în funcție de voința oamenilor —, relata tovarășul Sabău. Și am mai consemnat, din discuțiile cu dînsul: stringenta necesitate, la Second, înființării în cadrul prestărilor de a servicii a unui atelier de depanare radio și TV (doleanță exprimată cu o bine întemeiată argumentare); necesitatea facilitării de către organele competente a modernizării și sporirii bazei materiale a unităților culturale din centrul și satele aparținătoare comunei; slaba dotare pînă în prezent a bazei sportive ș.a.m.d., care ne îndreptățesc să credem că tovarășul Ioan Sabău este din fiii comunei sale, care-i unul cunosc toate realizările și lipsurile, și nu-și precupețesc nici un efort pentru propășirea natale. Este un fiu al meleagurilor locurilor acelea, cărora li s-a dăruit cu responsabilitate și abnegație, un fiu al Socondului unde prin exemplul și cu ajutorul primit de la comuniștii mai in vîrstă a deprins lupta împotriva inerției, lupta pentru autodepășire și perfecționarea sa, în permanență, puse în îndeplinirea tuturor comandamentelor sociale și politice ale prezentului. Pe scurt, noi n-am făcut o selecție de date biografice, dar, așa cum reiese din cele consemnate mai sus, am putea spune că tovarășul Ioan Sabău are toată gama calităților necesare tînărului demn de a purta numele de comunist, de a i se înscrie cu cinste numele alături de reprezentativele modele de oameni ai anului XXX ai eliberării patriei, și celui de-al XI-lea Congres al P.C.R. ION BALA schiță de portret — Comisia județeană pentru urmărirea și îndrumarea întrecerii patriotice a acordat de curînd, comunei Livada locul I pentru rezultatele obținute în 1973 în întrecerea patriotică pe județ, privind înfrumusețarea și buna gospodărire a comunelor. Este o recunoaștere publică a meritelor cetățenilor și organelor locale din această comună, ca urmare a promovării inițiativelor, a modului în care știu , reușesc ei să găsească și să-și valorifice ideile, al căror contur este tot mai pregnant determinat de înfățișarea din zi în zi mai frumoasă a așezării. Am avut cu primarul comunei, tovarășul Vasile Oiegaș, discuții repetate în ultimii cîțiva ani. Argumentele interlocutorului nostru aveau la început forma unor planuri, schițe de amplasare, documentații, iar mai apoi ne-am putut plimba literalmente printre idei materializate în valoroase realizări edilitare, a căror sorginte era tocmai în gîndurile inițiale și în mîinile harnice ale acestor oameni cu imaginație. In anii trecuți, la Livada s-au construit cîțiva km de drumuri comunale, cu participarea amplă a tuturor locuitorilor comunei. Răspunzînd chemărilor la întrecerea patriotică între comune inițiată în acest an, într-o recentă sesiune, Consiliul popular comunal a stabilit, ca urmare a propunerilor cetățenilor, o serie de obiective economice și sociale ce urmează a fi executate. Și nu-i de mirare că o mare parte a acestor obiective se referă la construirea și amenajarea drumurilor. Au fost create comitete cetățenești de inițiativă, oamenii s-au înscris cu însemnate sume de bani, din care o mare parte au și fost plătite, pentru asfaltarea a 1,5 km de drum comunal. In intenția cetățenilor și a organelor locale se află asigurarea unei trainice legături între sate: Adrian — Livada — Livada Mică — Dumbrava. De aceea și-au propus modernizarea a încă 600 m.l. din această arteră comunală, care, judecând după ritmul desfășurării lucrărilor, va fi gata la 1 mai a.c. Tot astfel, pe strada Griului, au fost transportate vreo 500 tone de piatră, pregătită pentru modernizare. Lucrarea se va încheia în anul viitor și va afecta încă 1,2 km de drum, pregătit și el pentru îmbrăcăminte asfaltică. S-a organizat în acest an o mare acțiune pentru repararea cu balast a drumurilor, scop în care au fost transportate zeci de mii de m.c. de balast de vale pe străzile principale ale comunei. Au fost închiriate pentru aceasta un excavator, 7 autocamioane, pentru 12 zile consecutiv. In momentul de față, se poate intra în toate satele comunei cu orice fel de vehicul. Un obiectiv social propus a fi realizat în cadrul întrecerii patriotice între comune este noua grădiniță și cămin pentru copii (fiecare cu câte 60 de locuri) din Livada. Această construcție, ridicată prin contribuția în muncă și prin munca patriotică a cetățenilor, va fi amplasată lingă blocul nou și va fi dată în folosință în anul 1975. In curînd va începe, de asemenea, construirea unui obiectiv similar — o grădiniță pentru copiii din Dumbrava. Tot în acest an vor fi terminate noul complex de prestări de servicii (la care însă ar fi bine ca U.J.C.C. să urgenteze lucrările de execuție), ca și termocentrala ce va deservi construcțiile din noul civic. De asemenea, în centru curînd va începe la Livada construcția unui nou bloc cu 8 apartamente. Amplasamentul este stabilit, lucrindu-se în prezent la documentația tehnică. In cadrul cooperativei zonale Livada urmează a fi construită, cu începere în acest an, o încăpătoare magazie pentru mărfuri în tranzit. Desigur, lista de obiective propuse a fi realizate în cadrul întrecerii patriotice dintre comune este mai vastă și ne putem epuiza în acest spațiu. Vom mai aminti doar, în treacăt, cîteva lucrări mai importante: terminarea unui grajd cu grup social și a unui atelier pentru reparat mașini și unelte agricole la Stațiunea experimentală, nouă cantină, silozuri, instalații pentru adăpostire în stabulație liberă la Complexul intercooperatist, un nou grajd pentru 100 de animale la C.A.P. etc. Valoarea muncilor patriotice prevăzută a fi însumată în acest an se ridică la peste un milion de lei. Aceasta va îngloba și valoarea unor ample lucrări edilitare, cu amenajări și plantări de vaste arbori și arbuști ornamentali. IOAN POP pași însemnați pe drumul dezvoltării URBANISTICE La Livada In ultimii ani și în județul nostru patrimoniul viticol s-a îmbogățit cu noi suprafețe de vii nobile, care treptat iau locul plantațiilor vechi de vii hibride, slab productive, neeconomice și care dădeau produse de slabă calitate. Mai mult, aceste plantații se execută cu scopul de a valorifica superior terenurile colinare sau cele nisipoase din raza județului nostru, improprii altor culturi agricole și care în acest mod de exploatare își găsesc o utilizare mult mai rațională și mai eficientă. Plantațiile viticole s-au extins cu suprafețe destul de importante în ultimii ani în zona nisipurilor, la C.A.P. Urziceni, Foeni, Ciumești, Sanislău și altele. In zona colinară s-au plantat vii la C.A.P. Dobra, Hurezu, Săuca, Pir, Beltiug, I.A.S. Satu Mare și Odoreu, încă din toamna anului 1973 la indicația Comitetului județean de partid, la C.A.P. Rătești și Hodișa pentru a valorifica superior unele terenuri în pantă, s-au întocmit documentațiile necesare pentru înființarea a două ferme viticole și deci plantarea a câte 100 de hectare cu vie nobilă în fiecare din cele două cooperative. Lucrările pregătitoare au început imediat ce documentațiile au fost întocmite, executîndu-se desfundatul terenurilor încă din toamnă. In prezent atît la C.A.P. Rătești cît și la C.A.P. Hodișa, printr-o amplă mobilizare de forțe mecanice și manuale se execută ultimele lucrări — înaintea plantării propriu-zise — discuitul terenurilor, parcelarea, pichetatul și nivelarul, fertilizarea cu îngrășăminte chimice și naturale. In cursul zilei de ieri la ambele unități s-au plantat primii butași de viță nobilă. I. CRISTEA La Halești și Hodișa a început plantarea unor suprafețe colinare cu vii nobile Duminică — excursie la Oradea In dorința de a asigura suporterilor săi posibilitatea vizionării derbiului campionatului diviziei B, seria IIl-a (partida F.C. Bihor O Oradea — Olimpia Satu Mare), A.S. Olimpia organizează o excursie la Oradea. Plecarea se va face cu un tren special la data de 31 martie a.c., ora 7 și reîntoarcerea în aceeași zi la ora 18,40. Costul excursiei este de 40 lei (în afara biletului de meci). Marginalii la o expoziție Constituind o inițiativă salutară expoziția de lucru de mină cu organizată de vînzare Comitetul municipal al femeilor și deschisă în cinstea Zilei de 8 Martie într-una din vitrinele Liceului nr. 3, reprezintă concretizarea strădaniilor depuse de gospodinele municipiului in cadrul cercurilor de lucru de mină ce ființează în Avind drept cartiere, scop popularizarea activității respectivelor cercuri și crearea cu ajutorul sumelor obținute din obiectelor vînzarea expuse a unui fond al comitetului municipal al femeilor, expoziția este și o mărturie a integrării femeilor — gospodine și pensionare — în miezul vieții sociale a municipiului, a participării lor la rezolvarea diferitelor probleme de ordin obștesc, ce stau in fața comitetelor și comisiilor de femei. Cele 32 de femei care au expus din obiectele realizate de ele fac parte din siite de femei comiale cartierelor 8 și 9 (centrul municipiului) și cartierul Someș, comisii evidențiate în ce privește activitatea desfășurată pe multiple Cercurile de planuri, lucru de mină organizate în cadrul acestor comisii, creează — in afara utilității lor practice — și un cadru propice dezbaterii unor probleme organizatorice, propunerii și adoptării de inițiative, discutării unor probleme de etică, sau chiar prezentării unor scurte informări politice. Ținute, de către femeile din cartierul Someș, în locuința tovarășei Agneta Cros (unde funcționează și o bibliotecă de cartier), iar de către femeile din cartierele 8 și 9 la Clubul pensionarilor, aceste activități de cerc au așadar un caracter mobilizator și o finalitate mult mai complexă decât cea sugerată de simpla lor denumire. Revenind la expoziția apreciem organizată, bunul gust și calitatea obiectelor expuse și apreciem mai ales zelul și inițitiva celor 32 de participante, femei Menționînd că organizarea acestei expoziții se înscrie firesc în șirul inițiativelor valoroase ale Comitetului municipal al femeilor, avem convingerea că ea va fi și un act mobilizator și încurajator, pentru întreaga activitate a femeilor din cartiere. M. FLOAREA TELEVIZIUNE Joi 28 martie In jurul orei 11.15 — Transmisiune directă de la Palatu Marii Adunări Naționale ședinței solemne consacrație alegerii Președintelui Republicii Socialiste România. 16.00—17.00 — Teleșcoală. 16.00 — Științe sociale (consultații). Contradicția — forță motrice a dezvoltării. 16.15 — Chimie (anul III). Cauciucul. 16.30 — Geografie (clasa a V-a). Mișcările pămîntului. (Televiziunea scoarței școlară dirijată). 16.40 — Electrotehnică. (Pregătirea tehnică productivă). Relee. 17.30 — Telex. 17.35 — Curs de limbă germană. Secția 86. 18.05 — Teleglob. Luxemburg — oțel și turism. Reportaj. 18.20 —• Publicitate. 18.25 — întrebări și răspunsuri. Urbanizare. Cultură și religie. Documentar. 18.55 — Film serial pentru copii: „George". Episodul „George, vedetă de cinema". 19.20 — 1001 de seri: Calimero. 19.30 — Telejurnal. 20.00 Seară pentru tineret. 21.30 — Steaua fără nume. Emisiuneconcurs pentru tineri interpreți de muzică ușoară. 22.15 — 24 de ore. CINEMA Joi 28 martie SATU MARE: Victoria — Capcana (film românesc, color); Popular — Nu trișa, dragă (film din R.D. Germană, color, cinemascop); CĂREI: Popular — Albă ca zăpada și cei șapte pitici (film american, color); 23 August — Eglantine (film francez, color); NEGREȘTI-OAȘ: Fata bătrînă (coproducție franco-italiană, color); TÂȘNAD: Șapte zile (film românesc, color); SANISLĂU: Adio: Petersburg (film sovietic, color); BERVENI: Eu nu văd, tu nu vorbești, el nu aude (film iugoslav, color); HALMEU: Șapte zile (film românesc, color). RECITAL DE MUZICĂ UȘOARĂ Joi 28 martie Teatrul muzical „N. Leonard" din Galați prezintă azi, la orele 17.00 și respectiv, 20.00, în sala de concerte a Filarmonicii de stat din Satu Mare, spectacolul „DOI PE UN BALANSOAR. .. MUZICAL". Recitalul muzical este prezentat de Ionel Miron și Alexandru Jula. Muzica de: V. Veselovski — A. Giroveanu — Aurel Manolache — C. Barbatti — R. Flavian și M. Dumitrescu. Regia artistică: Nicolae Ciubuc și Benno Friedel. RADIO Vineri 29 martie 14.00 Buletin de știri. 14.05 Varietăți muzicale. 14.40 Melodii interpretate de Aneta Stan, Marin Chisăr și Madaraș Gabor. 15.00 Buletin de știri. 15.05 Divertis-club. 16.00 Radiojurnal. Buletin meteorologic. 16.15 Prelucrări corale. 16.25 Miorița. 16.45 Discul 17.00 Buletin de știri. 17.05 zilei. Radiopublicitate. 17.15 Pentru patrie. 17.40 Moment folcloric. 18.00 Orele serii. 19.00 In jurul globului. Campionatele mondiale de hochei pe gheață, grupa Вe transmisiune directă de la Ljubljiana, România — S.U.A. 20.30 Itinerar la harta țării. 20.40 Muzică pe adresa dumneavoastră. 21.00 de știri. 21.30 Consemnări. Buletin 22.00 Radiojurnal. Buletin meteorologic. Sport. 22.30 Bijuterii muzicale. 23.02—3.00 Estrada nocturnă. MEMENTO _ MEMENTO — MEMENTO — MEMENTO — MEMENTO — MEMENTO —