Curierul de Iassi, ianuarie-iunie 1878 (Anul 11, Nr. 1-72)

1878-05-05 / nr. 50

ANUL XI ANUNCIUL PAG1NEI I a Societatea de Bine-facere OȘTAȘII RĂNIȚI Trăgăndu-se loteria de bani. Duminică la 1 Aprilie, au eșit căștigătoare următoarele numere: Numerile care au câștigat câte 25 franci:321, 2972, 1899, 3988, 2856, 3758, 2337, 5473, 1071, 2692, 328, 1725. Numerile care au câștigat câte 50 franci : 2838, 1614, 2026, 5697, 3780, 2095, 4911, 193. Numerul care a câștigat 100 franci 3327. • » . 200 „ 2420. Toate persoanele care au bilete cu numerile câștigate, sunt rugate a se presenta la !-na Hortens Drosu, casiera societatei de bine-facere, pentru ași primi banii și aceasta de Duminică 9 Aprilie până in termin de 2 luni. Comitetul pentru PARTEA OFICIALA. PUBLICAȚII ADMINISTRATIVE. Prefectura Poliției Iași. No. 3049. Consiliul de revizie a recrutărei din orașul Iași, neputânduși fini aparațiunele sale in terminul de la 25 April trecut până la 4 Maiu curent inclusiv, au regulat să se prelungească acest termen până la 9 Maiu curent, iar ziua tragerei la sorți se fie 7 Maiu, începând la oarele 11 dimineața, d. Președinte acestui Consiliu aduce la cunoștința generală această dispozițiune spre știință. Prefectura distr. Botoșani. No. 3125. Pe teritorul comunei Mănăstireni, din plasa Târgului, acest județ, pripășinduse 1 bivoliță, la păr neagră, cu o pată albă intre coarne și cu dalbă la coadă, fără uite semne, precum d. Sub prefect acelei plași prin raportul No. 866 incredințază, se publică termenul de 6 luni, conform legei poliției rurale, spre ivirea păgubașului, care au dovezi in regulă să se prezinte la Primăria comunei respective, spre a o primi. Prefectura județ. Fălciu, No. 3923. Pa teritorul comunei Șuleleai au găsit 1 cal, la păr murg inchis, coama ia amăndoue părțile, inserat la piciorul stâng dinapoi, cam ciopărtatic de coadă, avănd și o pohăeală pe amândoi ochii, se publică spre deșteptarea proprietarului lui, cam in termenul pretins de legea poliției rurale, să se resinte cu dovezi in regulă la Primăria zisei comune, spre a’l primi. SCM Primăria comunei Băilești. No. 769. Din nou se publică termenul de 30 Maiu curent, pentru vânzarea unei ape, picată și declarată de pripas la sreastă comună, și se roagă pe d-nii amatori care ar bine voi a lua asemenea capă, se asiste la licitațiea ce urmează a se descinde la terminul aratat, la tactul acestei Primării. Primăria urbei Roman. No. 1158. Urmând a se da in antreprisă perceperea taxelor pe liquide, coloniale, cotitul și mohalitul vaselor din această urbă pe un period de trei ani, începători de la 1 Ianuarie anul viitor 1879, ea publică spre cunoștința d-lor amatori de a lua această antrepriză, ca in ziua de 4 iunie 1878, oara 12 din zi, să se presinte in camera acestei Primării, insoțiți de garanțiile cerute, cănd urmează a se ține licitațiunea publică in prezența consiliului comunal, adițiunile se pot videa in toate zilele la cancelaria acestui oficiu, cu începere de la 1 Iunie. Comisia desp. a III « din Iași. No. 2021. La 12 Mai a. r , urmând a se vinde licitativ in piața Primiei, in asistența și a d-lui ajutor respectiv, a ectele sechestrate de la d. M. Losniță, in detenția d-lui Gh. Dmitriu cu o sumă bani publică spre deșteptarea concurenților. No. 50. CURIERUL DE IASSI FOAEA PUBLICAȚIUNILOR OFICIALE DIN RESORTUL CURȚII APELATIVE DIN IASS. Apare «le trei ani pe septămana PREȚUL ABONAMENTULUI: «1 Iași și districte. Pe un an 12 lei noi, piin portul 2 fr. 40 bani; — pe șase luni 6 lei noi, plus portul 1 fr. 20 bani. Austria. Pe 6 luni 14 franci — Germania pe 6 luni 18 franci; — Italia, Belgia, Elveția. — Pe șase luni 22 franci, inserțiuni și reclame. Rândul 40 bani. — Epistole nefrancate nu sa primesc. — Manuscriptele nepublicate se vor arde. Redacțiunea și Administrațiunea In localul Tipografei Nationale. ___________________________________________CALENPARU L_ SEPT A MAN El DUMINICA, MERCURI Și TINERI. Secția a VI-a. No. 251. D. Haim Hofman, de profesiune liberă, domiciliat in Iași, procuratorul D-lui Locotenent Bodrig Manu, de profesiune militar, domiciliat tot in Iași, prin comandamentul înregistrat la No. 62, au somat pe D-lor Elena sin Pavel, Gheorghe Horeanu și Dan Horeanu, de profesiune cultivatori, domiciliați ambii in Iași, ca in termin de 30 zile se respundă suma de 294 lei noi, plus clausa penală de 100 lei noi și spesele de urmărire, ce se reclamă in virtutea oblgațiunei ipotecare înscrisă de trib. Iași speția a III a, la No. 109, din 2 Mart 1876 și investită cu formula esecutorie. Fiindcă d-nni debitori in arătatul termin ce au espirat n’au plătit banii, iar d-nn procurator prin petițiunea înregistrată la No. 1818, cerând a se pune in urmărire vânzarea imobilului ipotecat, care este: o casă situată in orașul Iași, desp. a V-a, mahalaoa conducătoare la Sahanaua vechi, înscrisă la No. 1862 vechiu, construită de vălătuci, acoperită cu stuh și compusă din o odae și o tindă, in stare proastă, cu grădină și locul ei, megieșindu-se pe de o parte cu imobilul D-lui Andrei Spinescu, iar pe de altă parte cu imobiul D-lui Panaite Dorojincă. Pe acest temeiu și in baza art. 503 din procedura civilă, tribunalul publică vânzarea, conform art. 510 din acea procedură, ca concurenții ce ar fi de a cumpără indicatul imobil cu atenansele sale, să se înfățoșeze in camera acestei secțiuni a 3-a, cu garanția cerută de lege la 18 a lunei August, ziua Vineri 1878, oarele 11 din zi, cănd are a se face adjudecațiunea, potrivit art. 539—550, și cu restricțiunea art. 559, 561, 564 și 565 procedura civilă. Tot odată se somează pe toți acei care ar pretinde vreun drept de proprietate, usufruct, servitute, chirie, privilegiu, hipotecă sau ori ce alt drept asupra bunului urmărit, ca inaintea adjudecațiunei să se arăte la tribunal spre a-și arata pretențiunele lor, sub pedeapsă de a nu li se mai ține in samă. No. 252. D. Haim Hofman, de profesiune liberă, domiciliat in Iași, procuratorul D-lui Capitan Dimitrie Baldovici, de profesiune militar, domiciliat in Iași, prin comandamentul inregistrat la No. 58, a somat pe D. Hiralamb Hanganu, de profesiune cultivator, domiciliat in comuna Ciurea, plasa Codru, jud. Iași, ca un termin de 30 zile, se respundă suma de 40 galbeni cu a lor procente și clausă penală de 15 galbeni, plus spesele de urmărire, ce se reclamă in virtutea obligațiunei ipotecare, înscrisă de trib. Iași serția a 3-a, sub No. 7, din 11 Ianuarie 1874 și investită cu formula esecutorie. Fiindcă d-nn debitori in arătatul termin ce a espirat n’au plătit band, ear D. Ham Hofman, procuratorul d-lui creditor, prin petițiunea înregistrată in 1817, cerând a se pune in urmărire vânzarea imobilului impotecat care este o vie, situată in jud. Iași, plam Codrului, comuna Ciurea, comuna Piciorul-Lupului, in mărime ca de 20 prăjini aproximativ pădure, fânaț și arătură ca o falce, cu puțini copaci roditori, megieș'nduse cu emașul Ciurenilor, cu țarina Lingurarilor și cu o altă vie a D-lui Haralamb Haigm. Pe acest temeiu și in baza art. 503 din proc. civilă, trib. publică vânzarea conform art. 510 din acea procedură, ca concurenții ce ar fi de a cumpăra indicatul imobil cu atenansele sale, să se înfățoșeze in camera acestei secțiuni a III-a, cu garanția cerută de lege la 18 a lunei August, ziua Vineri 1878, oara II de a zi, cănd ave a se face adjudecația, potrivit art. 539—550 și cu restricțiunea art. 559, 561, 564 și 565 procedura civilă. Totodată să somează pe toți acei care ar pretinde vreun drept de proprietate, usufruct, servitute, chirie, privilegiu, hipotecă, sau orice alt drept asupra bunului urmărit, ca inaintea adjudecațiunei să se arăte la tribunal, spre a-și arăta pretențiunile lor, sub pedeapsă de a nu li se mai ține in samă. No. 245. Imobilul reals de la del. Gheorghe Fusu, care ne putănduse devide in natură intre succesorii retrași de la defunctul in care avere de succesiune figurează a d-lor Elena și Dmitrie Arghropolora proprietar acelui imobil, după cum se constată din procesul-verbal dresat de d-nul jude-comisar a acestei secțiuni in ziua de 14 Ianuarie 1877, punănduse in vânzare conform cererei d-lor Elena Arghiropolo și Dimitrie Arghirpulo, de acord cu d-nul avocat B. Sculy Logothetides procuratorul moștenitorilor lui Gh. Fossa și a nume: Anghelina, Petile, Eliaabsta Culiano, Enache și Costachi Anastasiu, Costachi, Ghiorghi și Alecsandru Nega, minorii Elena, Elisa, Frost și Cleopatra Popescu representsu prin tutorele lor Dimitrie Nega, făcuta prin petiția inregistrata la No. 8535, acest trib, prin procesul verbal din luna Ianuar, anul espirat a jurnalului No. 482, au dispus punerea in licitațiunii acelui imobil, care este o casă situată in Iași disp. 3-a, strada 40 efinți, înscrisă la No. 13, construită de cărămidă, acoperită cu tinichea, și compusă din 4 odăi cu un antret, avănd dedesubt 2 odăi și un coridor, plus o bucătărie, o odae, grajdiu, șură, pivniță și fântână cu locurile lor, și la 11 April 1877 cănd a fost ficsat termenul pentru vânzare nu s’au putut efectua adjudecarea de oarece trib. prin jurnalul No. 1421 din acea zi a amânat vânzarea pentru causă legală, in urmă insă d-na Elena Arghiropalo și d-nul Bucaly Logothetides procuratorele moștenitorilor def. Gh. Fussa prin petiția înregistrată la No. 1886, cerăind a se pune din nou in vânzare citatul imobil. Pe acest temei și in basa art. 736, și urm. cod. civil, combinat cu art. 691 și 687 din pr. civilă, tribunalul publiă binevoi vânzarea indicatului imobil, ci concurenții ce ar fi de a cumpăra, să se presinte la camera acestei secțiuni a 3-a la 9 a lunei Iunie ziua Vineri 1878, oara 11 din zi, cănd are a se efectua licitațiunea pentru vânzarea menționatului imobil, adjudecandu-8 asupra acelui din concurenți care ar oferi un preț mai avantajos, cunoscând că prețul da la care se va încape licitațiunea va fi de 12000 franci, menționăndu-se că vânzarea acestei case, sa face cu respectarea contractului de infirriere pe timp de 3 ani in persoana d-lui Perilopa Rișcanu. No. 250. Domnul Gheorghi D. Nitesu, da posesiune alocat, domiciliat la Iași disp. II, procurstarele primei Societăți de Iconomie din mlba Iași, prin comandamentul inreg. la No. 33, au somat pe d. Petru Vasiliu și consoarta sa Lauraia Vasilu, de profesiune pensionari, domiciliați in Iași disp. I, ca in termiu de 30 zile se respundă suma de 3525 lei coi capital, plus procent de 5% pe lună, da la 4 Septemvrie 1877, până la numerătoare, din care se va scade suma de 87 lei asemenea se plătească 700 lei cor plata de avocat, fără prejudiciul cheltuielilor de urmărire ce se reclamă in virtutea obigațiunei ipotecare înscrisă de tribunalul Iași secția III, sub No. 374, din 3 Septemvrie 1875 și investită cu fomula esecutorie sub No. 15, fiindcă d-nii debitori in tratatul termn ce au espirat, n’au plătit banii, iar d. procuratori prin petiunea înregistrată la No. 2046, cerând a se pune in urmărire vânzarea imobilului ipotecat, care este o casă situată in orașul Dși disp. I, strada Florilor. Înscrisă la No. 25, construită de cărămidă, acoperită cu șindilă și compusă din un Balon, 2 olăi, una camară și un antret, cu una bucătărie dedesubt și un bec u, plus un paravan de scânduri din dosul casei, având o grădină in fața casei și altă grădină la o parte, cu puțină vie, fântână, cu locul lor, pe acest temp și in casa art. 503 d n proc. civ., trib. publică vânzarea conform art. 510 din acea procedură, ca concurenții ce ar fi de a compara indicatul imobil cu atenansele sale, să se infățoșeza in camera acestei secțiuni a III, cu garanția cerută de lege, la 18 a lunei August, ziua Vineri 1878, oara 11 din zi, cănd are a es face adjudecația, potrivit art. 539—550 și cu restr. art. 559, 561,564 și 665 pr. civ., totodată se somează pe toți acei care ar pretinde vre-un drept de proprietate, asufrum, servitute, chirie, privilegiu, ipotecă, b’nu ori ce alt drept asumpra bunului urmărit, ca inaintea adjudecațiunei să se arăte la tribunal spre ași arata pretenținile lor, sub pedeapsă de a nu li se mai ține in Bârnă. Tribunalul județului Botoșani. No. 882. Moșia Coșulenii Moțoc, situată in comuna Bălușeni, plasa Târgului, judțul Botoșani, in mărimi aproximativ de 72 falci, pe care se afla următoarele acarete: 1 casă cu 3 odăi, păreți de vălătuci, acoperită cu pae, 1 caz, pădure mică in parte tăetă, in mărime ca de 8 fălci, învecinată de o parte cu moșia Balușenii a d-lui Neculai Sofian, de altă parte cu Coșulenii lui Calmuschi, de altă parte cu Ursoaia parte din Cristen a d-lui Buzdeiu, și de altă parte cu moșia Stăucenii a d-nei Catinca Aspazia de R mr, proprietate a defunctei Catinca Chirac Hagi Eii născută Moțoc, reprezentată de soțul ei d. Chirac Hagi Boi, in calitate de tutore a fiicei sale Maria, rămasă de la defuncta și de d-na Maria Moțoc mama defunctei, in calitate de moștenitoare cu titlul universal. ANUNCIURI. Rândul sau locul sau 15 bani. Francia: Pe șase luni 26 franci. Constantinopole: 26 franci. Abonamentele și inundările pentru „Curierul de lași“ foaea oficială, se fac la D-na Eugene Mieuud, Constantinopol 2 -se de la Banque Ottoman 2. Exemplarul 30 bani. Stil vechiu. Stil non. 7IOA. NATEORUL BILEL fies. Soar. Ap. Soar. Stil vechiu. Stil noi. 3 IOA. PATRORUL ZILEI. Bos. Boar. Ap. Soar. Aprilie. Maia. ore. m. ore. m Mdu. Mdu. ore. m. ore. m. 30 12 Duminică. Ap. Iacov, p. Donat, mar. Arghira. 4 27 7 26 4 16 Jos. M. Pelagia, cuv. P. Ilarion, Nichifor At. 4 22 7 31 1 Mai 13 Luni. Păr. Ieremia și C. Isdora. 4 26 7 28 5 17 Vineri. Mar. Inn*, Neofit. 4 21 7 32 2 14 Marți. Ad. relig. s. Atanasie, m. m. Esp. Zola. 4 24 7 29 6 18 Sâmbătă. Drept Iov. Cuv. Mimiant. Pscon’e. Dim. 4 19 7 34 ____3______ 15________Mercari._________M. Timoteia, Diodor și Rodopian. 4 23 7 30 7____________19 Duminică.________Arat, Berna, St. Cruci, m. Arce, Codret. 4 18 7 35 PUBLICAȚII JUDECĂTORESC!. Tribunalul jud. Iași secția I a. No. 503. D. Neculai Ranet, cu domiciliul necunoscut, in virtutea art. 75 alin. 6 din procedura civilă, este citata ne presenta in persoană sau prin procurator admis de lege, înaintea secțiunei I-a a Tribunalului Iași, la 20 a lunei Iunie 1878, oara 11 din zi, cănd are a se judeca oposiția făcută de d-sa contra sentinței acestui trbunal No. 156, din 1877, dată in cauza cu Zisu Feltz pentru bani, aducănd atuncea și probele ce va fi posedând, la neurmare causa se va căuta in lipsă. No. 558. D. Neculai Stefănescu, cu domiciliul necunoscut, in virtutea art. 75 alin. 6 din procedura civilă, este citat a se presenta in persoană sau prin procurator admis de lege, inaintea secțiunei I-a, a trib. Iași, la 20 a lunei Iunie 1878, parele 11 din zi, cănd are a se judeca procesul intentat de D. Zisu Feltz, contra D-lor Stefan și Aneta Chiru, proces in care d-sa este chemat ca garant in ciuzii, aducând atuncea și probele ce va fi posedând, la neurmare causa se va căuta in lipsă. Fals?» Vineri 5 Maiu 1878, FOILETON. POVESTEA LUI HARAP ALB. Amu intru una din zile, cum ședea spânul la ospăț împreună cu moșul său, cu verele sale și tu alții căți se întâmplase, li s’au adus nai la urmă in masă și niște sălăți foarte minunate. Atunci împăratul zice spănulii: „Ne poate, mai măncst-ai sălăți de aceste, de cănd ești? —- Ba nu, moșulă, zice spănul; tocmai eram să vă întreb de unde le aveți, că tare-s bune!... O harâja întreagă aș fi in stare să mănânc și nar’că tot ■ nu m’aș sătura. „Te crede moșul, nepoate, de când ai ști cu ce greutate se capătă! ^ntru că numai in grădina ursului, dac ai fii auzit de dânsa, se află sărăii de acelea și mai rar om, care se poată lua du tr’ănsele și să scape cu viață. Intri toți oamenii din împărăția mea numai un păturaniu se bizuește la treaba asta. Și acela el știe ce face, ce drege de-mi aduce din cănd in când, așa că te puține de poftă. Spânul voind să piardă acum pe Harap Alb cu orice preț, zise împăratului: — Doamne, moșule, de nu mi a aduce sluga mea sărăți de aceste și din piatra sacă, mare lucru se fie. „Ce vorbești nepoate, zise împăratul, unul ca dănsul și încă necunoscător de locurile acestea, cum crezi că ar pute face această slujbă? Doar de ți-i greu de viața lui. — Ia las moșule, nu-i duce grija, pun rămașag, că are se-mi aducă sărăii întocmai ca aceste și incă multe, că știu eu ce poate el. Și odată chiamă spânul pa Harap Alb și-i zice răstit: — Acum degrabă să te duci cum ăi ști tu și să-mi aduci sărăii de aceste din grădina ursului. Hai, eși răpede și pornește, că nu-i vreme de pierdut. Dar nu cumva să faci de altfel că nici in borta șoarecului nu ești scăpat doamne. Harap Albese mâhnit, se ^Hplii grajdiu și începe a-și netezi calul pe coamă zicând : „Ei căluțul meu, cănd ai ști tu in ce fiecaz am intrat! Sfânt să fie rostul tâine-meu, cfi bine m’a învățat! Așa-i, că dacă n’am ținut samă de vorbele lui am ajuns slugă la bărleagă și acum vrând nevrând, trebue s’ascult, că mi-i capul in primejdie. — Stăpâne, zise atunci calai, de acum înainte ori cu capul de peatră, ori cu peatra de cap, tot arăta-i; fii odată barbat și nu-ți face vre rea, încalecă pe mine și hai! Știu eu unde te-oiu duce și mare-i Dumnezeu, ne-a scăpa el și din aceasta! Harap Alb mai prinzând pleacă la inimă, încalecă și se lasă in voea calului, unde a vre el să o ducă. Atunci balul pornește la pas, până ce ese mai incolo, ca să nu-i vadă nimene. Apoi iși arată puterile sale, zicând: — Stăpâne, ține-te bine pe mine, că am să sbor lin ca vântul, să cutrierăm pământul. Mare-i Dumnezeu și meșteră-i dracul. Herbet vom pute veni de har și spânului celuia; nu-i e vremea trecută. Și odată sboară calul cu Harap Alb pănă la nouri; apoi cea de-a curmezișul pământului, pe deasupra codrilor peste vârful munților, peste apa mărilor și după aceia se lasă incet, incet intr’un ostrov mândru din mijlocul unei mări, l&nga o căsuță singuratică, pe care era crescut niște mușchiu pletos, de o podină de gros, moale ca matasa și verde ca buratecul. Atunci Harap Alb descalecă și spre mai mare mirarea lui, numai ea ca il intimpină in pragul ușei cerșitoarea, căreia îi dăduse el un ban de pomană, înainte de pornirea lui de acasă. „Ei Harap Alb, așa-i că ai venit la vorbele mele, cădeal cu deal să ajunge, dar incă om cu om. Află acum că eu sunt sânta Duminică și știu ce nevoe te-a adus pe la mine. Spănul vrea să-ți râpițe capul cu orice chip și de aceea te a trămis să-i aduci sărăii din grădina ursului, dar i-ar da ele odată pe nas. .. Remăi aici in astă noapte, ca se vâd ce-i de făcut. Harap Alb remăne bucuros, mulțămind sfintei Dumineci pentru buna găzduire și îngrijirea ce are de el. „Fii încredințat că nu eu, ci puterea milosteniei și inima ta cea bună te ajută Harap Alb, zice sfânta Dumincă eșind și lăsăndu-i in pace să se liniștească. Și cum ese sfânta Duminică afară, odată și pornește desculță prin rouă, de culege o poală de somnoroasă, pe care o ferbe la un loc cu o vadră de lapte dulce și cu una de miere și apoi se mursa aceea și iute se duce de o toarnă in fântâna din grădina ursului, care fântână era plină cu apă până in gură. Și mai stând sfânta Duminică pleacă in prejma fântânei, numai eaca ce vede că vine ursul, cu o falcă in ceriu și cu una in pămănt, mornăind înfricoșat. Și cam ajunge la fântână, cum incepe a bea lacom la apă și a-și linge buzele de dulceața și bunătatea ei. Și mai stă din bâut și ear incepe a mornâi; și ear mai bea căte un râstimp și ear mornăește pănă ce de la o vreme incep a-i slăbi puterile și cuprins de amețală, pe loc cade jos și adoarme mort, de pute-ai să tai lemne pe dânsul. Atunci sfânta Duminică vâzându-l așa intr’o clipă se duce și deșteptând pe Harap Alb chiar in miezul nopței. Si zice : „îmbracă-te iute in pielea cea de urs, care o ai de la tată-tau, apucă pe ici tot inainte și cum ai ajunge in râscrucile drumului, ai să și dai de grădina ursului. Atunci sai râpede inlâuntru, de ți i-a sălăți intr’ales și căte-i vrea de multe, căci pe urs l’am pus eu la cale. Dar la toată întâmplarea, de-i vede și-l vede, că s’a trezit și năvălește