Cuvîntul Liber, iulie-septembrie 1992 (Anul 4, nr. 127-192)

1992-07-01 / nr. 127

pagina 1 euviiirm upm „CUVÎNTUL UBER- vă aparține! Domnule redactor-șef, LAZAR LADARIU, Am ezitat foarte mult să vă scriu, dar ultimul număr, cel din 25/22—28 iunie 1992, din ..Gazeta de Mureş“, m-a umplut de indignare. Nu le trimit dînşilor aceste rînduri, deoarece sînt convinsă că nu ar avea fair play-ul de a le publica. Această gazetă nu face altceva în numerele sale, decit să incite la tulburări interetnice. ■ în comentariile pe care le face sub titlul „Afacerea UDMR — PUNR — împreună — Együtt“, ziaristul LIVIU VÂNAU este foarte supărat că UDMR a acceptat un viceprimar român, PUNR-ist. Deşi, primarul maghiar al oraşului, Nagy Győző, a declarat, că, cităm: „Este firesc ca a doua forţă politică în oraş să poată ocupa postul de viceprimar“, acest fapt nu-l convinge pe „românul“ Liviu Vânău că viceprimarul trebuie să fie român. Dl. Liviu Vânău nu e mulţumit că la Tîrgu-Mureş e linişte şi că, consilierii municipali au depus jurămîntul „de-a face, cu bună-credinţă, tot ceea ce stă în puterea şi priceperea lor, pentru binele locuitorilor oraşului“. Dînsul coace scenarii despre ce se va întîmpla dacă Nagy Győző ar fi contestat şi suspendat din funcţie şi s-ar ajunge să ne conducă viceprimarul care e român. Şi toată neliniştea aceasta la un oraş care are o populaţie formată din români-maghiari, sensibil egală! în paginile cu fotografiile din gazetă, consilierii români sunt (după fotografieri repetate, bănuiesc, pe parcursul unor ore de discuţii arătaţi în ipostaze nefavorabile, anume selectate, cu ■vădită intenţie de denigrare. I se reproşează viceprimarului ales Pană şi faptul că a făcut parte din delegaţia care a depus coroane de flori la monumentul eroilor. Şi acum aş vrea să vă spun citeva cuvinte despre profilul moral al acestui ziarist „de elită“, care se numeşte Liviu Vânău, într-o zi din vara anului 1990, stînd la un rînd foarte mare, la cumpărături, un individ s-a infiltrat în faţă. La rugămintea unei persoane de-a trece la locul ce li se cuvine după ordinea sosirii, aceasta a fost luată din partea individului la un asalt de invective, în jargon de mahala, pe care hîrtia nu le poate suporta. Toată lumea am amuţit, fără putere de replică, mai ales că individul a ameninţat şi cu bătaia. Ulterior, la 2—3 săptămîni, cu ocazia înmormîntării ziaristului Petre Fonta, de la Radio Tîrgu- Mureş, l-am recunoscut în asistenţă pe individ (care veţi fi de acord că este inconfundabil) şi am aflat că este redactor la „Timpul“, din Iaşi, şi se numeşte Liviu Vânău. Mai tîrziu cred că şi opoziţia din Iaşi a renunţat la serviciile numitului „domn“ şi astfel s-a pus în slujba oficinei antiromâneşti, care este „Gazeta de Mureş“ afirmaţie susţinută de faptul că, nici în ziarele maghiare nu este atîta venin la adresa românilor ca în acest ziar a cărui directoare e Smaranda Enache, cu nume frumos şi suflet negru. Aş sugera personalităţilor române (printre care şi dl. prefect care e făcut obraznic, de acest individ) să dea în judecată „Gazeta de Mureş“ pentru conţinutul şi fotografiile „stil Liviu Vânău“, vădit denigratoare. Cu stimă, MARIA N. MOLDOVAN Către redacţia revistei „NU“ Cluj DOMNULE REDACTOR-ŞEF! Cu indignare am luat la cunoştinţă că în articolul intitulat „UDMR se pupă cu PUNR“, publicat în revista dv. nr. 80/1992, sub semnătura domnului Mircea Grindean, în mod tendenţios mi se atribuie o afirmaţie privitoare la primarul din Tîrgu-Mureş, dl. NAGY GYÖZŐ, cum că „pe acest domn îl cunosc de cînd făcea servicii securităţii!“. Regret că prestigioasa revistă pe care o conduceţi a publicat acest „zvon senzaţional“, pe la colţuri de stradă adunat, care are drept scop discreditarea noului primar şi, totodată, crearea suspiciunii şi neîncrederii faţă de Liga Apărării Drepturilor Omului, al cărei vicepreşedinte sunt. Protestez împotriva acestei practici de dezinformare a revistei „NU“ şi vă rog a publica această scrisoare în revista dv. pe aceeaşi pagină. Consider că, înainte de toate, semnatarul articolului avea obligaţia să se consulte cu mine, şi atunci afla că îl cunosc pe primar de cînd era copil, întrucît părinţii noştri au fost consăteni şi tata, ca român, era în relaţii de prietenie cu tatăl primarului. în ceea ce priveşte semnatarul articolului (care probabil se ascunde sub alt nume), amajuns la concluzia că a devenit genial, este TRIMBULAND. (Termen Inventat de marele nostru poet Nichita Stănescu pentru a denumi ceva de nedenumiti). SIPOS IOAN vicepreședinte LADO (Urmare din pag I) termen de 15 zile de la data încheierii lui. Conducerea societăţii a găsit cu cale să facă necesarul demers după vreo cinci lunî, adică în august 1991, considerînd, probabil, că el, contractul, nu era destul de ... copt pentru înregistrare la Camera de Comerț. Ceasul rău, pisica neagră , moare unul din locatari, Simion Căşveanu. Rămîne un singur patron, situaţie în care onorata conducere a societăţii urma, conform legii (Hotărîrile Guvernului nr. 1228/1990 şi 140/1991), fie să solicite d-lui Viorel Farcaş derularea contractului singur, fie, în caz de refuz, să anuleze contractul şi să organizeze, eventual, o nouă licitaţie. Ce face, însă, conducerea societăţii, că tot suntem la porţile Orientului, unde totu-i posibil ? La 23 septembrie 1991, angajează în cadrul societăţii pe dl. Dumitru Rusu şi îl „unge“ patron la aceeaşi dată, încheind un aşa-zis „act adiţional“ în care se stipulează că „Farcaş Viorel îl ia ca asociat în calitate de colocatar pe dl. Dumitru Rusu, urmind să administreze în comun, în sistem de locaţie a gestiunii, restaurantul „Brăduleţul“, conform celor stipulate în contractul din 18 februarie 1991“. In realitate, la data încheierii contractului, noul patron „numit“ nici măcar nu era angajat al societăţii. Noua găselniţă, actul adiţional, nu este nici măcar înregistrat la societate, iar noul patron n-a prestat vreo activitate la noul său loc de muncă, fapt pentru care nu i s-a întocmit fişă de pontaj şi nu a fost retribuit pînă la 1 octombrie 1991, dată memorabilă cînd, din dispoziţia conducerii „Ulpiei“, dl. Viorel Farcaş este transferat la o altă unitate din cadrul societăţii, urmînd ca, de la această dată, pe baza inventarului de predare-primire, Dumitru Rusu, căruia i se netezise călea cu atîta grijă, să-şi intre pe deplin în atribuţii. Trebuie să recunoaştem că în faţa atîtor manevre abile şi matrapazlâcuri, pînă şi machiavelicul JR şi-ar roade unghiile de invidie. Nu ştim dacă la Dallas este Gardă Financiară şi dacă acolo, la ei, în Texas, patronii sunt „acreditaţi pe post“ ca la „Brăduleţul“, dar pravila noastră carpatină a fost grav încălcată . Contractul de locaţie a gestiunii, stimată conducere a „Ulpiei“, nu poate fi făcut cadou, donat sau lăsat moştenire prin testament şi nu poţi deveni paion prin . . . acte adiţionale, pentru simplul motiv că modificarea şi adaptarea clauzelor contractului se fac cu acordul de voinţă al părţilor contractante, calitate care îi lipsea lui Dumitru Rusu în momentul încheierii contractului. Pentru încălcarea legii, Garda Financiară a dispus anularea contractului de gestiune a „Brăduleţului“ reghinean. Nu ne îndoim că aşa ar fi procedat şi comisarii din Dallas,,, chiar dacă ar fi fost în joc celebrul „Club al văcarilor“ unde mai trag cîte o duşcă „băieţii din cartel... Aşa că nu ne mai rămîne decit să ne întrebăm cu îngrijorare : va fi „destituit“ noul patron ? Situaţia va fi rezolvată printr-un . . . act adiţional? Cum să lăsăm, noi pe drumuri un patron „numit“ ? Democraţia nu îngăduie un asemenea afront ! J.R. şi „BRĂDULEŢUL" Creşte preţul Ai « ■ I puni» ! Începînd de azi, 1 iulie 1992, se majorează preţurile la produsele de panificaţie nesubvenţionate de stat şi la produsele de morărit: franzelă „Mureşeană" de 2 kg — 140 de lei, de 1.4 kg — 100 de lei, de 1 kg — 70 de lei, de 0.7 kg — 50 de lei; franzelă pariziană de 0.400 kg* 45 de lei, franzelă aperitiv de 0.430 kg — 30 de lei, franzelă crestată de 0,250 kg — 20 de lei, specialitate extra de 0.400 kg — 40 de lei, specialitate graham de 0.250 kg — 12 lei; covrigi săraţi, de 50 de grame — 7 lei, împletiţi, de 60 grame — 10 lei, specialitate „Drăgăşani“ (covrigi), de 60 grame — 7 lei. corn „Napoca“ de 100 grame — 12 lei. corn cu mac, de 100 grame — 20 lei. baton cu lapte, de 100 grame — 15 lei. corn cu rahat, de 100 grame — 17 lei; preţul la cozonaci este între 75 — 160 de lei/ bucată; făina albă 70 de lei/ kg, cu trei de zero — 80 de lei kg. „Dîmboviţa“ — 50 de lei/kg. neagră — 42 de lei kg. gris — 72 de lei/kg. tăiţei de casă în pungă de 200 grame — 100 de lei. în pungă de 150 de grame — 63 de lei. Informăm cumpărătorii că preţul la pîinea subvenţionată rămine neschimbat. Pîinea V 1 neagră de 1 kg — 9 lei. „Dîmboviţa“ de 1.200 kg — 23 de lei. pîinea albă de 1,200 kg 27 de lei, de 1 kg — 23 de lei, de 2 kg — 46 de lei, pîinea „București“ de 2 kg — 53 de lei, pîinea albă de 0,500 kg — 12 lei, pîinea albă fără sare de 0,300 kg — 7 lei etc. t BRIPTOIRIPlIM Subsemnatul Horia Ilalaţiu, domiciliat în oraşul Reghin, strada Garofiţei nr. 1, protestez împotriva acuzaţiilor ce mi s-au adus în articolul „De ce nu se aplică legea?“, semnat de Vasile Bota, publicat în ziarul „Cuvântul liber“ de miercuri, 3 iunie ac Consider că am fost nedreptăţit de Comisia locală a comunei Fărăgău pentru aplicarea Legii fondului funciar, şi ţin să fac următoarele precizări: Am deţinut în satul Poarta, comuna Fărăgău, o gospodărie formată din casă, grajd şi o suprafaţă de 0,58 hectare de teren intravilan. în 1973 am vîndut domnului Dumitru Manta, din Poarta, casa, grajdul şi 3,5 ari de teren. Pe vremea aceea, pămîntul fiind în proprietatea fostului CAP, nu se putea vinde. Dumitru Manta a folosit terenul respectiv ca lot ajutător atribuit de conducerea CAP. Nu a avut şi nici nu poate avea un act de proprietate asupra lui, în 1991, am încercat să intru în posesia terenului care, conform Legii 18, îmi aparţine. Am apelat la înţelegerea cumpărătorului, dar acesta a refuzat să discute cu mine. De nenumărate ori m-am adresat Primăriei din Fărăgău şi Prefecturii judeţului Mureş, cu rugămintea să se facă dreptate şi să se aplice legea. Mi s-a promis, am fost asigurat că 0,48 hectare o să mi se atribuie Cu toate acestea, comisia locală a atribuit terenul lui Dumitru Manţa. O greşeală a comisiei m-a pus pe drumuri, am fost amendat, ameninţat. In 29 aprilie a.c„ m-am deplasat la Primăria din Fărăgău, unde am discutat cu primarul, care m-a asigurat că voi fi pus în posesia grădinii, respectiv, a "suprafeţei de 0.48 hectare, diferenţa de 0.10 hectare rămînînd în posesia lui Dumitru Manta, care m-a ameninţat că dacă intru în grădină acolo îmi găsesc moartea. Din nou primăria nu a întocmit nici un act. In 29 aprilie , a.c., am semănat ovăz pe terenul meu. Dumitru Manţa a plantat cîteva cuiburi de cartofi şi a intenţionat să mă lovească cu furca, unul din băieţii mei l-a oprit şi l-a scos din grădină. După o săptămână m-am dus să cosesc iarba și l-am rugat să mute un gard din trei sîrme. N-a fost de acord, şi am încercat să-l mutăm noi. Acesta a fost tot incidentul. Potrivit legii, dreptatea este de partea mea, terenul figurează în acte la primărie ca intravilan, conform adeverinței nr. 301/1992, eliberată de, Primăria Fărăgău, semnată de primar şi de secretar. Am depus cinci cereri pînă acum, solicitîmi să se clarifice situaţia mea, dar pînă în prezent nu am primit nici un răspuns din partea primăriei Sînt purtat prin tribunal, amendat, jignit în ziar. Unde este dreptatea? TV SATELIT Joi, 2 iulie RTL 7,00 — Bună dimineaţa — magazin matinal. 10,00 — Filme, seriale, concursuri (r). 13,00 — Magazinul amiezii. 13,20 — Jocul vieţii (s). 14,05 — California Clan (s). 15/00 — Tenis: Wimbledon ’92 (d/ 19,45 — Ştiri, meteo, sport. 20,15 — Exploziv — magazin. 20,45 — Vremuri bune, vremuri rele (s). 21,15 — Mini Playback Show: mici staruri imită... 22,15 — Srigăt de ajutor (s) — acţiuni de salvare. 23,15 — Hardball şi Gomez (la SUA, 1990) cu John Schneider. Paul Rodriguez. 1.00 — O familie îngrozitor de onorabilă (s). 1.30 — Lupul aerului (s). 2.30 — Dr. Marcus Welby (s). 3,30 — Owen Marshall (r). 4,30 — Lupul aerului (r). 5,50 — Vremuri bune . .. (r). 6,00 — O familie îngrozitor de onorabilă (s). 6,30 — După ore — magazin pentru tineret. PRO 7 7,30 — Seriale. 9,00 — Trick 7 — d.a. (r). 10,30 — Seriale (p şl a). 14,00 — Greenhorn (w SUA, 1971), regia Dirk Richards. 16,.30 — Mr. Belvedere (s co). 17.00 — Doogie Howser (s -co). 17,30 — Ben Cropp (do). 18,15 — Trick 7 — d.a. 20,00 — Cei cinci duri (s a). 21,00 — Știri. 21,15 — Bestia sălbatică (w SUA, 1953) cu Ch. Heston, Jack Palance, regia Ch. M. Warren. 23,10 — Echipa specială (s a). 0,00 — Kamineky (f p Germania, 1985) cu Klaus Lowitsch, regia Michael Tann. 2,00 — Hardball (s p). 2,50 — Pact cu moartea (f p SUA, 1966). 4,45 — Povestiri neverosimile (s g). Astăzi Miercuri 1 IULIE Soarele răsare la ora 5.34, apune la ora 21,03. Zile trecute 182, zile rămase 184. riVFlVf * TÎRGU-MUREŞ — Arta: Top model. Unirea: Fericirea. Progresul: Tăcerea mieilor. Select: Vulturul războinic. Tineretului! Emmanuelle. SIGHIŞOARA — Lumina: Jony sau cîntecul speranţei. Grădina de vară: Pantera mortală. REGHIN — Patria: Jocurile crimei. TÎRNAVENI — Melodia: Cvartetul criminalilor. Grădina de vară: Week-end cu un mort. LUDUȘ — Flacăra: închiriază un poliţist. SOVATA — Doina: Starman. IERNUT — Lumina: Anul dragonului SARMAȘU — Popular: Fără păcat. SPICUIRI DIN PROGRAMUL TV Joi, 2 iulie 7.00 — Programul Televiziunii Naţionale din Republica Moldova 10,00 — Actualităţi. 10,20 — Calendarul zilei. 10,30 — Bună ziua. America! 11,00 — Transmisiune directă de la Putna: canonizarea lui Ştefan cel Mare şi Sfînt. 13,00 — Oameni de lingă noi. 13,30 — Jazz-magazin. 14,00 — Actualităţi. 14,20 — Convieţuiri. 14,50 — Preuniversitaria. 15,30 — Teleşcoală (engleză, engleză americană). 16,00 — Agenda muzicală. 16,30 — Televiziunea vă ascultă. 17,00 — ActuaTÎV.* 17,05 — Repere moldave 17,35 — Tele-discul muzicii populare. 17.55 — Ştefan, Ştefan, Domn cel Mare. 18.15 — Simpozion. 19.00 — Studioul economic. 19.30 — Desene animate. 20.00 — Actualităţi. 20.35 — Sport. 20.45 — Film serial: Dallas. Episodul 141. 21.40 — Reflecţii rutiere. 21.55 — în faţa naţiunii. Partidele politice şi electoratul. 22,25 — Microrecital. 22,40 — America la ea acasă (II). 23,10 — Cronica Parlamentului. Actualități. 23,40 —Gong!