Cuvântul Liber, octombrie 2004 (Anul 16, nr. 194-215)

2004-10-01 / nr. 194

CUVÂNTUL VINERI, 1 OCTOMBRIE 2004 PREVENIREA ŞI COMBATEREA CANCERULUI DE SÂN Astăzi, 1 octombrie, pentru a marca Iniţiativa Mondială de Luptă împotriva Cancerului de Sân, în Piaţa Trandafirilor, la Ceasul cu flori, se vor distribui materiale tipărite despre cancerul de sân (peste 9.000 de pliante, 800 de fundiţe roz...), informaţii de specialitate, precum şi cadouri femeilor care se vor adresa personalului campaniei, iar între orele 10 - 18, la sediul Compartimentului de Promovare a Sănătăţii şi Educaţie pentru Sănătate (Str. Bartók Bela nr.1), va fi amenajat un spaţiu care va permite medicilor de la Clinicile de Oncologie, Ginecologie şi Chirurgie să ofere consultaţii gratuite. în cadrul manifestărilor dedicate combaterii şi prevenirii cancerului de sân este inclusă şi iluminarea în roz - la ora 19:30 a clădirii Palatului Culturii din Târgu-Mureş (alături de altele din Bucureşti, Cluj-Napoca şi Timişoara, Sibiu şi Craiova). ( R.) UN NOU PROGRAM PENTRU TRANSILVANIA „Programul de Asistenţă şi Reintegrare a Copiilor, victime ale traficului sau neacompaniaţi" este intitulat noul proiect iniţiat de Organizaţia „Salvaţi Copiii". încă din 1991, Organizaţia „Salvaţi Copiii" a fost implicată în soluţionarea situaţiei a 1.273 de copii români aflaţi pe teritoriul altor state. Din 2001, în colaborare cu Autoritatea Naţională pentru Protecţia Copilului, Organizaţia „Salvaţi Copiii" a derulat un program de asistenţă a copiilor şi tinerilor neacompaniaţi aflaţi pe teritoriul italian. Organizaţia „Salvaţi Copiii" desfăşoară, în acest sens, activităţi de prevenire a traficului şi migrării cu ajutorul voluntarilor organizaţiei prin conceperea şi distribuirea de materiale informative sau ghiduri metodologice. Pe de altă parte, se desfăşoară activităţi de reintegrare familială şi socială, fiind prevăzută, în acest scop, includerea în programe de reintegrare şcolară, formare profesională sau de producţie, servicii medicale şi de terapie, consiliere familială şi a copilului privind consolidarea raporturilor interrelaţionale dintre aceştia şi de acceptare reciprocă într-o nouă viaţă de familie şi asistarea familiei reîntregite. Cea mai nouă reglementare legală apărută în acest sens este Planul Naţional de Acţiune pentru Prevenirea şi Combaterea Traficului de Copii, apărut în Monitorul Oficial 802/31.08.2004 şi care prevede cinci paşi mari: 1. Evaluarea, analiza şi cercetarea fenomenului traficului, de,copii. 2. Prevenirea traficului de copii. 3. Protecţia, reabilitarea şi reintegrarea socială a victimelor. 4. Combaterea traficului de copii. 5. îmbunătăţirea cadrului legislativ. „Programul de Asistenţă şi Reintegrare a Copiilor, victime ale traficului sau neacompaniaţi" este un program naţional desfăşurat pe trei zone geografice: Moldova, Transilvania şi Muntenia şi dispune de patru Centre de Tranzit în: Satu-Mare, Bihor, Arad şi Timiş. Centrele de Tranzit preiau copiii repatriaţi pentru o perioadă de 30 de zile şi oferă următoarele servicii: cazare, masă, consiliere psihologică, consiliere juridică şi asistenţă socială. Toate aceste servicii sunt coordonate de echipa pluridisciplinară formată din jurist, psiholog, asistent social, educatori şi supraveghetori. Organizaţia „Salvaţi Copiii" - Filiala Mureş coordonează proiectul pe zona Transilvania, cuprinzând judeţele: Harghita, Covasna, Bistriţa-Năsăud, Satu-Mare şi Mureş. S-a început deja reamenajarea Centrului de Tranzit din Satu-Mare cu dotări necesare pentru zece cazuri. Primul caz a şi apărut zilele trecute aici. Este vorba despre un copil repatriat din Portugalia şi care beneficiază acum de serviciile sus-amintite. Din informaţiile primite, se pare că aceste Centre de Tranzit întâmpină foarte multe dificultăţi în acţiunile de repatriere a copiilor neacompaniaţi sau victime ale abuzului pe teritoriul altor state. La nivelul judeţului Mureş, coordonatorul programului, Adela Moraru, şi consilierul juridic, Minerva Luduşan, lucrează la elaborarea suportului de curs pentru lucrătorii din cele şase judeţe cuprinse în proiect. Totodată, sunt monitorizate cazurile existente la nivelul acestor judeţe şi se perfectează metodologia de lucru în acest domeniu. S-au selectat deja lucrătorii, iar în luna octombrie se vor desfăşura, la Târgu- Mureş, cursurile pentru personalul angajat pe proiect Proiectul va fi sub coordonarea Organizaţiei „Salvaţi Copiii", până la finele acestui an, urmând ca de la începutul anului 2005 să fie preluat spre continuare de către Direcţiile Generale Judeţene pentru Protecţia Copilului. ADINA BOTA CISMAŞ Pâinea poate fi şi mai imitat în perioada 1-24 septembrie 2004, OJPC Mureş, în colaborare cu Jandarmeria Mureş şi Direcţia Agricolă, a desfăşurat 51 acţiuni de control, privind calitatea şi modul de producere a pâinii, constatându-se abateri privind: calitatea produselorpâine semialbă, realizată din făină necernută, prezentând în miez corp străin de culoare neagră; pâine insuficient crescută, cu miez ușor umed; pâine având coaja arsă, crăpată; pâine aplatizată, coacere neuniformă; materii prime pentru pesmet (pâine uscată) cu mucegai, păstrate în depozitul de făină. Deoarece brutăriile verificate produc pâine noaptea pentru ca dimineața la primele ore să o livreze proaspătă în magazine, nu s-a găsit pâine mai veche decât din ziua coacerii. Informarea consumatorilor - pâine ambalată, cu etichete ce nu cuprind adresa producătorului, gramajul sau termenul de valabilitate; neafişarea denumirii firmei; Condiţiile igienico-sanitare la producere - 96 % din brutăriile controlate nu respectau condiţiile igienico-sanitare prevăzute în OMS 976/98, pe fluxul de producţie, în spaţiile de păstrare a produsului finit, în spaţiile de depozitare a materiilor prime, în anexele sanitare. Ambalajele pentru transport pâine degradate, neigienizate; legalitatea funcţionării-3 brutării îşi desfăşoară activitatea de producţie fără licenţă de fabricaţie (DAGYPAN SRL Târgu-Mureş, AFSUTO EDITH Reghin, AF ARDELEAN ANA Reghin), pentru care s-au întocmit decizii de închidere temporară a unităţilor de producţie pe o durată de 6-12 luni; utilizarea în producţie de cântare neadecvate (de bucătărie), neverificate metrologic. Măsuri: oprirea temporară a comercializării produselor, în cantitate de 330 kg, în valoare de 5,3 milioane lei, până la remedierea deficienţelor; oprirea definitivă a comercializării produselor, în cantitate de 242 kg, în valoare de 4,4 milioane lei; s-au aplicat 30 amenzi contravenţionale,în valoare de 333 milioane lei. Director executiv, _______________ ing. EMILIA-MARIA LEAH 1 octombrie 2004 Zile trecute: 274 Zile rămase: 92 Soarele răsare la: 6.14 Soarele apune la: 17.56 Calendar creştin: - ortodox: Acoperământul Maicii Domnului; Sf. Ap. Anania. - greco-catolic: S. Anania, Ap. dintre cei 70; S. Roman Melodul; Acoperământul Maicii Domnului. Zodia: Balanţă (22.09 - 22.10), de vârsta a treia Ziua internaţională a muzicii. iftift Berbec. Nu ezitaţi să fim sau încheiaţi contracte sau să semnaţi acte oficiale! Relaţiile cu cei din jur sunt foarte bune şi aveţi succes în afaceri. Aveţi ocazia să luaţi hotărâri bune pentru cămin. Taur. După o perioadă defavorabilă pe plan social şi sentimental, situaţia se schimbă complet. Bucuraţi-vă şi nu vă mai puneţi atâtea întrebări! Gemeni. Pentru că refuzaţi să mergeţi într-o vizită la rude, relaţiile cu partenerul e viaţă s-ar putea să devină încordate. Limitaţi-vă la activităţi de rutină şi menajaţi-vă sănătatea! Rac. Aveţi o zi foarte încărcată, cu multe probleme de rezolvat. Dimineaţă sunteţi puţin agitat şi încercaţi să rezolvaţi mai multe treburi deodată. Spre seară, vă liniştiţi şi simţiţi nevoia să vă întâlniţi cu prietenii. Leu. Se pare că sunteţi nemulţumit de tot ce se petrece în jur şi vă ieşiţi uşordin fire. Vă sfătuim să nu exageraţi şi să vă controlaţi reacţiile. Evitaţi discuţiile aprinse cu persoana iubită! Fecioară. Sunteţi încrezător !în forţele proprii şi plin de energie. Puteţi avea mari satisfacţii pe plan intelectual şi social. Relaţiile sentimentale decurg excelent Balanţă. După-amiază aflaţică urmează să primiţi o sumămare de bani, probabil o moştenire. Vă recomandăm să vă păstraţi capul pe umeri. Gândiţi-vă şi la aşteptările partenerului de viaţă! Scorpion. Dimineaţă sunteţi indispus şi nimeni nu vă poate intra în voie. Familia nu este de acord să renunţaţi la o excursie. Vă sfătuim să îi ascultaţi şi pe ceilalţi şi căutaţi o soluţie de compromis. Săgetător. In cursul dimineţii sunteţi anunţat că aţi moştenit o sumă mare de bani. Sunteţi nevoit să faceţi mai multe drumuri scurte, iar seara vă pregătiţi pentru o călătorie. Capricorn. Sunteţi plăcut surprins de schimbările de la locul de muncă. Aveţi iniţiative excelente, care vă atrag admiraţia colegilor de serviciu. Primiţi sarcini suplimentare, dar şi o majorare de salariu. Vărsător. Nu este exclus să aveţi discuţii în familie din cauza unor probleme financiare. Puteţi evita o situaţie neplăcută dacă ţineţi cont şi de dorinţele celorlalţi. Peşti. Survin numeroase schimbări de profin gram, deci nu este indicat să vă faceţi un plan strict. S-ar putea să aveţi de făcut câteva drumuri scurte, în interes de serviciu. SFATUL MEDICULUI Giardioza, sau lambliaza, este o boală provocată de protozoarul „Giardia duodenalis" (sinonim „Lamblia intestinalis"). Infectarea se produce prin consumul de alimente sau apă contaminare. Când suspectăm prezenţa parazitului? Prezenţa parazitului în organism se însoţeşte, în funcţie de reactivitatea organismului, de tulburări din cele mai variate, uneori mai moderate sau şterse, alteori destul de grave. Durerea intermitentă şi de intensitate variabilă este prezentă în peste 80% din cazuri, de cele mai multe ori fiind localizată în etajul superior al abdomenului, dar putând avea şi un caracter difuz. Alte simptome digestive care urmează ca frecvenţă sunt: lipsa poftei de mâncare, senzaţia de greaţă şi balonare, intoleranţa la lactate. Un alt grup de simptome sunt cele neurovegetative. La copiii mici se întâlneşte mai frecvent nervozitatea, în timp ce la copiii mai mari şi la adulţi giardioza este însoţită, cel mai adesea, de cefalee, migrenă, oboseală şi insomnii, scăderea randamentului şcolar, tulburări de atenţie şi concentrare. Dacă, pe lângă simptomele amintite mai sus, apare o uşoară diaree cu mucus sau constipaţie sau o alternanţă a celor două, trebuie suspectată originea parazitară a acestor manifestări.în unele cazuri se pot asocia şi alte simptome: manifestări alergice cutanate (urticarie, prurigo, eczemă), respiratorii (astm bronşic, rinofaringite), alopecie difuză (căderea părului). Cum se produce îmbolnăvirea? Boala se răspândește prin chisturile pe care cel parazitat le elimină o dată cu materiile fecale. Acestea rezistă destul de mult în mediul extern. Din acest motiv, pe lângă transmiterea directă prin mâinile contaminate (murdare!!), boala poate fi transmisă şi prin intermediul apei şi mai ales al alimentelor (zarzavaturi, fructe etc) pe care au ajuns chisturile infecţioase ale parazitului, în mediul rural, latrinele amplasate necorespunzător, precum şi utilizarea neigienică şi neîntreţinerea, pot duce la contaminarea solului şi a apei potabile din fântâni, deci la împrăştierea peste tot a chisturilor. Zarzavaturile din grădiniţe îngrăşate cu dejecţiile omului pot fi deseori contaminate, în colectivităţile de copii mici, nesterilizarea corectă a ustensilelor folosite în comun (oliţe de noapte, termometre etc), creează condiţii favorabile răspândirii giardiozei. De ce trebuie intervenit? O dată diagnosticată, giardioza trebuie tratată chiar dacă nu prezintă manifestări clinice, deoarece simptomele pot apărea tardiv sau periodic, iar purtătorul este și un rezervor de Giardia, fiind un factor de risc pentru cei din anturajul său. Ce trebuie făcut? Apelarea la medic se face atunci când se recunosc o parte din simptomele descrisă mai sus. Medicul de familie va efectua anamneză, iar în cazurile justificate va elibera bilet de trimitere pentru analiza coproparazitologică. Examenul de laborator confirmă sau infirmă existenţa parazitului. Uneori el este identificat şi la pacienţi care nu prezintă manifestări clinice, dar cărora li se efectuează examinări de laborator pentru alte maladii. Tratamentul se iniţiază de medicul de familie, iar în cazul respectării întocmai a tratamentului pronosticul este pozitiv în marea majoritate a cazurilor. Menţionez că, în practică, dacă un membru al familiei este depistat cu Giardia, putem afirma că şi ceilalţi membri sunt infectaţi; se impune deci tratamentul tuturor din familie. Controlul eficienţei tratamentului se face prin examen coproparazitologic la 3 săptămâni după tratament. Eşecul tratamentului poate fi datorat unor cauze care ţin de parazit (răspuns diferit la medicaţia utilizată), sau de gazdă (reinfecţie, autoinfecţie, nerespectarea dozei şi a orarului de administrare), în aceste cazuri medicul de familie va analiza cauzele şi va lua măsurile de rigoare. Atenţie!! Tratamentul empiric, medicina după ureche, automedicaţia sunt cauze ale menţinerii numărului mare de infectaţi, respectiv de purtători de parazit. Nu există remedii „minune", „de care n-au auzit nici doctorii", care să poată substitui tratamentul medicamentos. Nu există imunitate împotriva Giardiei, deci nimeni nu poate garanta că, după un tratament reuşit, bolnavul nu se va putea reinfecta după un interval scurt de timp. Concluzii. Ne putem apăra prin mijloace simple, la îndemâna oricui. Deci spălarea pe mâini cu apă şi săpun, înainte de servirea alimentelor, spălarea fructelor şi a zarzavaturilor, consumul de apă doar din surse sigure reprezintă precepte de aur. O fi apa de fântână mai bună la gust decât cea de la robinet, dar consumul ei fără a avea un buletin de analiză favorabil implică un risc inacceptabil. Există instituţii specializate care fac analize de potabilitate, atât pentru conţinutul biologic, cât şi pentru cel de alte substanţe, iar în caz de îmbolnăvire, apelarea la medicul de familie este singura variantă. Dr. LIGIA-BEATRIS VALE Giardioza 0 Filă de calendar . 1996 - Aeroportul din Cluj-Napoca este deschis traficului internaţional. 1988 - Sovietul Suprem îl desemnează pe Gorbaciov şef al statului. 1971 - A fost inaugurat „Disney World" - îndrăgit parc de distracţii din Florida, devenit un adevărat simbol al americanilor. 1935 - S-a născut actriţa Julie Andrews, laureată a Premiului Oscar (1964) pentru rolul din „Mary Poppins" („Sunetul muzicii") . 1908 - Automobilul popular Model T, promis de producătorul de automobile Henry Ford, s-a pus în vânzare, la un prețul de 850 $. 1898 - A murit Anton Bacalbaşa, ziarist, prozator şi traducător („Moş Teacă. Din cazarmă", „Din viaţa militară", „Pardon"; n. 1.02.1865). 1890 - S-a născut, la Bucureşti, compozitorul Constantin C. Nottara, iniţiator şi dirijor al orchestrei Bucureştiului (n. 9.01.1951). Cugetarea zilei: „Găsesc televizorul foarte educaţional. De fiecare dată când cineva dă drumul la televizor, mă duc în cealaltă cameră şi citesc o carte" (GROUCHO MARX). J