Cuvântul Liber, ianuarie 2012 (Anul 24, nr. 1-19)

2012-01-03 / nr. 1

CUVÂNTUL MARȚI, 3 IANUARIE 2012 DEDA, LA CEAS ANIVERSAR Ziua de 27 decembrie 2011 va rămâne pentru localitatea Deda unul dintre cele mai emoţionante şi mai emblematice momente de aducere aminte pentru fosta şi actuala generaţie de profesori şi elevi de la Grupul Şcolar „Vasile Netea", întrucât toţi deopotrivă au sărbătorit trecerea a 50 de ani de când liceul care îşi desfăşoară activitatea aici şi-a deschis larg porţile pentru tinerii dornici de învăţătură de pe aceste meleaguri binecuvântate ale Mureşului superior. Corolarul împlinirii a jumătate de veac a acestui aşezământ de instrucţie şi educaţie şcolară este conştiinţa limpede a faptului că învăţătura şi educaţia au fost şi sunt temeiul sigur al unei vieţi cu sens şi valoare. Ora 10 dimineaţa, întâlnirea e emoţionantă. Zeci şi sute de foşti absolvenţi din cele 44 de promoţii se revăd după atâţia ani, cu emoţiile inerente, cu nostalgia trecerii anilor tinereţii, dar şi cu bucuria visului împlinit. Au fost depănate amintiri din anii „de demult", au fost spuse glume şi s-a trecut cu emoţie pragul fostelor clase cu ochii ţintiţi la vechile locuri din bănci. Evident, pentru foarte mulţi absolvenţi totul părea schimbat, nu mai era ca atunci, dar acest fapt nu a putut să şteargă din memorie micile năzbâtii şi incidente, care acum ţin de domeniul trecutului. Totul a continuat cu dezvelirea unei plăci aniversare, sponsorizată de absolventul Gheorghe Matei, promoţia 1970, actualmente inginer, domiciliat în Topliţa, judeţul Harghita şi cu manifestările specifice evenimentului, desfăşurate în sala de spectacole a Căminului cultural. Sărbătoriţii s-au putut bucura de prezenţa la faţa locului a echipei Inspectoratului Şcolar Judeţean Mureş, condusă de domnul inspector şcolar general, Dumitru Matei, a primarului comunei Deda, a doamnei Lucreţia Cadar şi a altor invitaţi de seamă, printre _ ______________________________________ care domnul Aurel Borsan, fost absolvent al liceului din Deda, promoţia 1971, actualmente preşedintele unei societăţi de editură din Bucureşti, care a sponsorizat editarea şi tipărirea unei broşuri aniversare. Au fost rostite alocuţiuni, s-a acordat o diplomă de excelenţă Grupului Şcolar „Vasile Netea" Deda din partea Inspectoratului Şcolar Judeţean Mureş, au fost înmânate foştilor profesori ai liceului, actualmente pensionari, precum şi unor profesori în funcţiune diplome de excelenţă din partea conducerii Primăriei Deda şi a Liceului. Au fost evidenţiaţi toţi şefii de promoţie, oferindu-li-se acestora, precum şi tuturor absolvenţilor prezenţi, broşura aniversară. Şi, ca totul să fie „ca la carte", manifestarea s-a încheiat cu un program artistic aniversar, unde şi-au dat concursul actuali elevi ai liceului, dar şi foşti absolvenţi, astăzi nume îndrăgite ale cântecului popular românesc, precum Maria Butilă, Livia Harpa, Sergiu Grafu şi Gheorghe Ardelean. Voia bună şi calitatea spectacolului au fost întregite de prezenţa şi evoluţia ansamblurilor „Junii Călimanilor" şi „Stejerelul", îndrumate cu multă competenţă de coregrafii Vasile Gabor şi Gabriela Frenţ. Fie ca sărbătoarea semicentenarului liceului nostru să reprezinte un moment de imbold pentru cei de astăzi şi din viitor, conştienţi de faptul că muncesc şi învaţă într-un liceu care are deja o tradiţie onorabilă, prin eforturile şi realizările deopotrivă ale discipolilor şi educatorilor lor. Adresăm cuvinte de mulţumire, dar în acelaşi timp şi felicitări, tuturor celor care, într-un fel sau altul, ne-au ajutat să putem împlini un fapt de rezonanţă istorică în viaţa şcolii devene, fără de care „am fi fost mai altfel şi mai săraci". Dumnezeu să ne ţină bunul obicei al prieteniei! Profesor GHEORGHE DĂRĂBAN _________________________________________________ DEDA 1% 1-2011 , 50 de ani invătamint liceal 3 ianuarie 2012 Fila de calendar Zile trecute: 2 Zile rămase: 364 Soarele răsare la: 8.10 Soarele apune la: 16.51 Ortodox: Sfântul Proroc Maleahi; Sfântul Mucenic Gordie Greco-catolic: Sf. Sf. Malahia; Sf. m. Gordiu Romano-catolic: Sf. Nume al lui Isus; Genoveva, fc Zodia: Capricorn (21 decembrie -19 ianuarie) . .......................................... 1496 - Leonardo da Vinci testează fără succes o maşină de zburat 1805 - Restrângerea dreptului ţăranilor moldoveni asupra fâneţelor, păşunilor şi pădurilor. 1853 - Apare la Sibiu Telegraful român, devenit, ulterior, organul de presă al Mitropoliei ortodoxe de Sibiu. 1922 - Apare, la Bucureşti, revista „Contemporanul". 1925 - Benito Mussolini a scos în afara legii partidele de opoziţie, Partidul Fascist devenind unicul partid activ în Italia. 1934 - în România s-a format un guvern liberal condus de Gheorghe Tătărescu, liderul „tinerilor liberali". 1990 - Printr-un Decret-lege, s-a dat posibilitatea înfiinţării şi înregistrării oficiale a partidelor politice. 1993 - La Kremlin, George Bush şi Boris Elţîn au semnat Acordul de dezarmare strategică START II care prevedea diminuarea în 10 ani cu două treimi a arsenalelor nucleare strategice ale celor două puteri. 2009 - Trupe israeliene au intrat în Fâşia Gaza, în cadrul celei de-a doua faze a operaţiunii din zonă, Israelul intenţionând să preia controlul asupra unor sectoare din Fâşia Gaza, de unde au fost lansate rachete către teritoriul israelian. Cugetarea zilei: „Bunătatea este o limbă pe care o poate auzi şi cel surd şi o poate citi şi cel orb. “ (Mark Twain) ______________________________________________________________________________✓ HOROSCOP 1 Berbec. Sunteţi foarte bine dispus şi colaboraţi bine cu partenerii de afaceri. Puteţi aborda cu încredere activităţi delicate pe plan social. Taur. Dimineaţa s-ar putea să fiţi nevoit să plecaţi într-o scurtă călătorie în interesul familiei. Este o zi bună pentru comunicarea tu persoane mai tinere şi pentru negocieri. Gemeni. Pe plan soluţi||A dar, traversaţi o pe- A perioadă bună şi aveţi ocazia să vă îndepliniţi visele. Puteţi avea reuşite remarcabile. Bac. Este o zi favorabilă comunicării şi călătoriilor scurte în interes de afaceri. Reuşiţi să luaţi o decizie inspirată în privinţa relaţiilor sentimentale. Leu: Sunteţi comunicativ şi convingător şi reuşiţi să aplanaţi un conflict apărut în cercul dumneavoastră de prieteni. După-amiază, obţineţi un câştig frumos dintr-o activitate comercială. Fecioara. Vă hotărâţi să faceţi o investiţie profitabilă pentru familie şi trebuie să faceţi mai multe drumuri scurte. S-ar putea să daţi piept cu birocraţia, dar reuşiţi să va descurcaţi. Balanţa. Vă simţiţi foarte bine la o întâlnire cu prietenii, unde vă faceţi remarcat prin talentul de orator. Vă recomandăm să fiţi cumpătat la masă, pentru că sunteţi predispus la probleme digestive. Scorpion. Dacă vi se propune o colaborare, vă sfătuim să nu ezitaţi. Aveţi toate şansele să câştigaţi bine. Săgetător. Luaţi o decizie inspirată şi reuşiţi să rezolvaţi o problema financiară importantă. Sunteţi hotărât să terminaţi o lucrare începută mai demult şi să vă ocupaţi serios de afaceri. Capricorn. Dimineaţa luaţi o decizie care vă răstoarnă toate planurile. S-ar putea să plecaţi într-o scurtă călătorie în interes de familie. Vărsător. Comunicaţi foarte bine şi aveţi o putere de convingere care vă ajută mult pe plan social. Primiţi o sumă mare de bani şi aveţi posibilitatea să porniţi o afacere. Peşti. Dimineaţa sunteţi foarte ocupat, dar prietenii şi familia vă ajută să rezolvaţi toate problemele. Aveţi ocazia să luaţi o decizie importantă în privinţa relaţiilor sentimentale. 0 - Religie şi politică (I) Această ecuaţie şi simbioză dintre religie şi politică, asupra căreia voi insista pe parcursul acestui serial tematic, are foarte multe necunoscute, fiind cu atât mai evidentă în prezent, când aproape că nu se mai delimitează, ambele având ca numitor comun puterea. Chiar dacă scopurile sunt disjuncte în aparenţă, religia fiind purtătoarea unui mesaj divin transcendent, presupunând, deopotrivă, o etică a scopurilor şi a mijloacelor, pe când politica, o activitate imanentă intereselor terestre, lipsită de orice aspect şi dimensiune ce cade sub incidenţa sacralităţii, vizând mai mult „etica scopurilor" şi nu „etica mijloacelor" (Max Weber), ele au coabitat de-a lungul istoriei, completându-se reciproc, atât în bine, cât şi în rău. De aceea, în calitatea sa de factor stabilitator al societăţii şi vieţii psihice, religia are profunde implicaţii sociale şi politice, existând la confluenţa şi interacţiunea acestor factori, alături de cei spirituali, dogmatici şi doctinari. în ultimă instanţă, aşa cum spune o veche sintagmă latină, „Cuius regio, eius religio", adică „religia este a celui care domină". Făcând apel la istorie, vom putea observa că prima formă de putere politică a fost teocraţia. Astfel, suveranul era identificat cu un zeu, sau era „mandatat" de zei, iar relaţia cu divinitatea, destul de ocultă, îi conferea legitimitate şi putere nelimitată în stat. Este suficient să amintim statul teocratic al faraonilor Egiptului, pe cel al împăraţilor Chinei, care îndeplineau rolul unor intermediari între cer şi pământ sau, în Evul Mediu, pe regii Franţei şi Angliei, care au instituit, pe lângă dreptul natural, şi dreptul divin, drept care le conferea o asemenea autoritate politică absolută. Raportul dintre puterea religioasă şi puterea politică este foarte bine evidenţiat şi în Biblie, începând încă de la primul autor al acestei Cărţi Sfinte, Moise, şi până la ultimele cărţi ale Noului Testament. Rolul jucat de Moise în religia monoteistă naţională şi implicit în puterea religioasă, prin fuzionarea divinităţii cu misiunea sa de conducător şi înţelept al poporului lui Israel, este evidenţiat în Psalmi (2, 10, 11, 6), unde i se recunoştea această calitate: „Eu sunt pus împărat de El peste Sion, Muntele cel Sfânt al Lui", sau în Psalmul 109, unde Domnul I s-a adresat în modul cel mai explicit: „Şezi de-a dreapta Mea!". Aşa cum am mai arătat, în naşterea şi consolidarea regalităţii şi a puterii monarhice un rol deosebit a revenit misiunii divine, întrucât Dumnezeu a fost cel care a numit regii prin intermediul profeților. Spre exemplu, Samuel a fost schimbat prin acest îndemn revelat cu un alt rege „după inima lui Dumnezeu", fiind ales David, cel mai tânăr „din spatele turmei". Criteriul alegerii reprezentantului său pe pământ a fost, după cum ne putem da seama, „inima" şi nu alte calităţi, chiar dacă David a fost un războinic şi în acelaşi timp un om drept şi bun. Prin această alegere a lui Dumnezeu se poate înţelege, mai degrabă, nu atât o recunoaştere, cât mai mult o pedeapsă faţă de poporul ales care i-a încălcat sfaturile şi obligaţiile divine, mai ales în ceea ce priveşte practica idolatrică şi încălcarea preceptelor şi dogmelor morale circumscrise în „Decalog". De aici putem trage concluzia că, în „clasa politică" a poporului evreu, un rol deosebit revenea profeţilor, care, în numele lui Dumnezeu, exercitau o funcţie religioasă care se manifestă critic faţă de politică, intermediind raportul dintre puterea religioasă cu puterea politică, în general, profeţii vorbeau în numele lui Dumnezeu sfătuind regii ce să facă, ca urmare a unor profeţii revelate, constituindu-se, aşadar, într-o punte de legătură între cer şi pământ. Pe lângă profetul Moise, un rol deosebit este atribuit profetului Inie, care în secolul IX î.Hr. face să triumfe convingerea că Iahve este singurul Dumnezeu în Israel, împotriva tuturor puterilor şi forţelor contrare. Două secole mai târziu, Amos şi Isaia se opun puterii politice considerându-se mai presus de politică, neacceptând compromisul ce-i implică viaţa politică, rămânând, cum s-ar spune, departe de politică şi de putere, adică de falsitate şi fariseism, politica fiind considerată, şi atunci, ceea ce este şi astăzi. Ceea ce îi caracteriza pe aceşti profeţi, nu era în primul rând „politica profetică", ci mai degrabă protestul şi rezistenţa care în mod indirect era şi o implicare în politică, profeţia devenind o parte componentă a acestei puteri, nimic neputând exista în afara Cuvântului divin, profeţii, şi a voinţei divine. Aceste cărţi biblice au prezentat interes nu numai pentru teologi şi teologie, ci şi pentru ştiinţă. Astfel, despre rolul profeţilor în Israel şi a cărţilor acestora, mai ales a Vechiului Testament, sociologul german M. Weber, în lucrarea „Le judaisme antique", avea să afirme că: „ Toată structura internă a Vechiului Testament ar fi de neconceput fără orientarea pe care i-au impus-o prevestirile profeţilor; cum această carte nu este consacrată numai ideilor, ci şi creştinilor, şi cum misiunea Nazarineanului a fost adesea interpretată în lumina vechilor făgăduinţe făcute lui Israel. Umbra acestor figuri importante se întinde de-a lungul mileniilor până în epoca prezentă". . . Dr. IOAN JUDE ^ (va urma) ^