Cuvântul Liber, mai 2012 (Anul 24, nr. 83-104)

2012-05-02 / nr. 83

CUVÂNTUL MIERCURI, 2 MAI 2012 PICURI DE ÎNŢELEPCIUNE ! 1. „Nimeni nu va nega că DRAGOSTEA stă în legătură strânsă cu MORALA. Sentimentul acesta ne înalţă, ne înnobilează, ne lărgeşte sufetul, întemeind familia, care-i baza societăţii, devenind însăşi matricea vieţii umane ". Sanielevici Henric (1875-1951), critic literar, estetician, sociolog, biolog *** 2. „SUFLETUL OMENESC, chiar în întunericul cel mai aspru, nu-şi poate uita obârşia sa dumnezeiască. întunericul nu e în stare să sugrume scânteia de aur pe care a închis-o Dumnezeu în sufletul omului. O rază blândă pâlpâie veşnic în faţa lui, arătându-i calea mântuirii, făgăduindu-i mângâierea şi fericirea ". Liviu Rebreanu (1885-1944), scriitor *** 3. ..Fiecare om este o particularitate îngerească. Pentru aceasta ne trebuie însă un singur lucru: să ne lepădăm de nişte păcate de care ştim că ne săvârşim şi eie nu plac lui Dumnezeu, nici oamenilor: vorbirea de rău, nestatornicia în credinţă, hulirea, nerespectarea poruncilor lui Dumnezeu". Preot Arhimandrit Arsenie Papacioc (1914-2011), scriitor bisericesc, duhovnic renumit „1001 CUGETĂRI” Preot ortodox român ILIE BUCUR SĂRMĂŞANUL Să fim sănătoşi! HIPERTENSIUNEA, TRATATĂ CU VITAMINA D Cercetătorii danezi, citaţi de descopera.ro, au prezentat, în cadrul unei conferinţe a Societăţii Europene de Hipertensiune, desfăşurată la Londra, un studiu care a indicat efectul hipotensiv al vitaminei D. Astfel, o capsulă de vitamina D pe zi este la fel de eficientă ca şi medicamentele pentru reducerea presiunii sângelui, conform unui studiu, în timpul căruia au fost ţinute sub observaţie 112 persoane cu hipertensiune care, după ce au luat timp de 20 de săptămâni suplimente cu vitamina D, au înregistrat o îmbunătăţire considerabilă a stării lor. Din cei 112 participanţi la studiu, 92 aveau un nivel mic al vitaminei D la începutul studiului. Cercetătorii au observat că participanţilor care au luat suplimente cu vitamina D le-a scăzut considerabil presiunea sângelui (tensiunea sistolică) măsurată în apropierea inimii, comparabil cu participanţii care au luat placebo. „Probabil că majoritatea europenilor se confruntă cu o carenţă de vitamina D şi mulţi dintre ei sunt hipertensivi. Concluzia acestui studiu este că mulţi pacienţi care au hipertensiune din cauza acestei deficienţe se pot trata luând suplimente de vitamina D. Cu atât mai mult în lunile de iarnă", ne sfătuiesc oamenii de ştiinţă. Conform Studiului românesc de prevalenţă a hipertensiunii arteriale şi de evaluare a riscului cardiovascular în România, hipertensiunea afectează 40 la sută dintre români şi peste 70 la sută din cei cu vârste mai mari de 60 de ani. Hipertensiunea este cauză de boli cardiovasculare, coronariene şi de accidente vasculare cerebrale. (L.P.) ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------2 MAI 2012 | — | Zile trecute: 122 | Zile rămase: 244 | Soarele răsare la: 6.10 Soarele apune la: 20.36 | Ortodox: Aducerea moaştelor Sfântului Atanasie cel Mare I Patriarhul Constantinopolului Greco-catolic. | Aducerea la Constantinopol a moaștelor Sf. Atanasie I cel Mare Romano-catolic. I Sf. Atanasie, ep. înv. Zodia, Taur (21 aprilie — 21 mai) Filă de calendar 1519 - A murit Leonardo da Vinci, personalitate de marcă a Renaşterii, pictor, sculptor, inginer şi arhitect (n. 15 aprilie 1452). 1859 - S-a născut scriitorul Jerome K. Jerome, autor de proză umoristică: „Trei într-o barcă", „Povestiri după cină" (m. 14 iunie 1927). 1893 - A murit Gheorghe Bariţiu, om politic român, participant la revoluţia din 1848, întemeietorul presei româneşti din Transilvania, (n. 4 iunie 1812). 1896 - S-a deschis la Bucureşti, „Expoziţia artiştilor independenţi", al cărei manifest era semnat de Ştefan Luchian, alături de un grup de prieteni (Constantin Artachino, Al. Bogdan-Piteşti şi Nicolae Vermont). 1945 - Armata sovietică ocupă Berlinul. 1987 - A murit scriitoarea Elvira Bogdan (n.1904). 2003 - A murit poetul George Ţărnea: „Scrisori de fiecare zi", „Testamentele înţeleptului",„Cartea inimii albastre" (n. 10 noiembrie 1945). 2008 - Peste 134.000 de persoane au fost ucise sau dispărute de ciclonul Nargis în Myanmar, cel mai mare dezastru natural de la Cutremurul din Oceanul Indian din 2004. Cugetarea zilei: Simplitatea este gloria exprimării. (Walt Whitman) POLICLINICA ALGOCALM Prof. dr. DRAŞOVEANU CONSTANTIN, consultaţii ORL, lunea, ora 17. Programări la telefoanele: 0265-265.490, 0724-084.753. Festivalul „Zilele muzicale târgumureşene" - Interviu cu VASILE CAZAN, directorul Filarmonicii de Stat- în curând încep „Zilele muzicale târgumureşene" - Da. Anul acesta. Festivalul „Zilele muzicale târgumureşene", ediţia a 42-a, se va desfăşura în perioada 3-24 mai 2012. Avem invitaţi de excepţie atât din ţară, cât şi de peste hotare, artişti consacraţi, unii care au mai fost la noi, alţii n-au mai fost şi vin pentru prima dată pe scena târgumureşeană. - Referitor la concertele incluse în festival, ce ne puteţi spune? - Avem patru concerte mari simfonice sau vocal-simfonice: 3,10,20 şi 24 mai 2012, două concerte camerale: 8 şi 13 mai 2012, un concert extraordinar de jazz, 15 mai 2012. - Cine sunt invitaţii ediţiei din acest an? - Avem invitaţi de excepţie atât din ţară, cât şi de peste hotare, artişti consacraţi: Gheorghe Costin, Horia Andreescu, Medveczki Ádám (Ungaria), Alexandros Myrat (Grecia), dirijori, pianistul Bogányi Gergely (Ungaria), violonistul emerit Gabriel Croitoru, soliştii Kele Brigitta (sopran), Iulia Merca şi Severina Etienne-Maquaire (Franţa, alt), Ramona Eremia (sopran), Szilágyi Zsolt (tenor, Ungaria), Florin Estefan (bas). - Despre noutăţile ediţiei, spre deosebire de celelalte...? - Noutăţi sunt întotdeauna, pentru că programele sunt noi şi sunt diferite. Ca noutate, este formaţia „Deco Heart" din SUA, cu Mari Mâneri (violă) şi Lucian Ban (pian), care vor susţine un interesant concert de jazz, apoi, Cvintetul de flaut „Barnabás (Ungaria), format din cinci persoane, toate fete, care vor susţine un cameral cu muzică din cea mai diversă. Fiind ediţie tagumureşeană de festival, este implicat şi Octetul de suflători al Filarmonicii de Stat, care va susţine concertul în curtea interioară a Consiliului Judeţean şi Prefecturii. Este demn de menţionat că elevii de la Liceul de Artă, care au rezultate de excepţie şi care au fost selectaţi riguros, vor avea o seară specială, când vor evolua sub bagheta dirijorului Matei Pop. Este vorba de elevii selectaţi, pentru a cânta cu orchestra filarmonicii. Aşadar, acestea sunt lucruri noi, cu nume noi de dirijori, de interpreţi, care vor face cinste festivalului nostru. Pe tot parcursul festivalului, Orchestra Simfonică şi Corul Mixt al Filarmonicii de Stat, dirijor Vasile Cazan, maestru studii cor - Sikó Szidónia, vor fi prezente în câteva spectacole. Domnule director, vă mulţumim şi dorim succes deplin ediţiei prezente a importantului festival mureşean. A consemnat: MARIN CĂLDARARIU - I NE PRIVEŞTeF I ft V * J Dacă nu vrei să porţi centura de siguranţă, te priveşte! Dacă dai muzica de la bord mai tare, mă priveşte şi ne priveşte! Fie ca pieton, fie ca şofer în trafic. Mă deranjează şi ne deranjează. Ascultă-ţi, deci, muzica, şi atât! Dacă „ Codul bunelor maniere"nu-ţi este la îndemână, nu uita de noul Cod Rutier, articolul 100, alineatele 7 şi 10! (Campania de asigurare a unui climat de viaţă civilizat) ^....--- ..............-------------------V HOROSCOP Berbec. Puteţi să începeţi o activitate nouă, mai ales pe plan social. Sunteţi entuziast şi vă puteţi baza pe sprijinul prietenilor şi al persoanei iubite. Taur. Apar rezultatele eforturilor din ultima perioadă: câştiguri financiare şi afirmarea în societate. Sunt şanse să vă cumpăraţi un obiect de valoare pe care vi-l doriţi de multă vreme. Gemeni. Zi bună pe plan sentimental şi social, în schimb, vă recomandăm să fiţi prudent la serviciu şi în afaceri. Bac. Se anunţă o zi cu mari satisfacţii în societate şi pe plan financiar. După-amiază s-ar putea să plecaţi într-o călătorie neprevăzută,în interes de familie. Leu. Traversaţi o perioadă favorabilă din toate punctele de vedere. Este posibil să obţineţi un câştig material important, dar nu fără efort. Fecioara: Sunteţi plin de energie şi aveţi idei inspirate. Puteţi avea satisfacţii pe plan social şi intelectual. Balanţa. S-ar putea să intervină evenimente neprevăzute şi, de aceea, este indicat să nu vă planificaţi nimic important. Vă reîntâlniţi cu prieteni vechi, care vă invită să le faceţi o vizită. Scorpion. Cei din jur vă apreciază pentru schimbările pe care le promovaţi în afaceri şi în societate. Nu începeţi mai multe treburi deodată şi nu refuzaţi ajutorul prietenilor! Săgetător, începeţi ziua hotărât să terminaţi o lucrare în casă. Un bărbat mai în vârstă din familie vă ajută cu bani, dar încearcă să-şi impună punctul de vedere. Dupăamiază primiţi o veste bună de la o rudă apropiată. Capricorn. Puteţi avea un succes deosebit la întâlnirile de afaceri. Sunt bine aspectate şi relaţiile cu familia şi prietenii. Vărsător. S-ar putea să aveţi o mică neînţelegere cu partenerul de viaţă. Vă sfătuim să rezolvaţi această dispută cu blândeţe. Peşti. S-ar putea să fiţi puţin confuz, din cauza problemelor sentimentale. Apelând la înţelepciune, veţi reuşi să evitaţi o ceartă în familie. 0