Cuvântul Liber, aprilie 2013 (Anul 25, nr. 63-84)

2013-04-01 / nr. 63

UVANSAMBATA, 30 MARTIE 2013 Festivalul - concurs internaţional „CHANTS, SONS SUR SCÉNE Inspectoratul Şcolar Judeţean Mureş organizează, în colaborare cu Consiliul Judeţean şi A.R.P.F. Mureş, cea de-a treia ediţie a Festivalului-Concurs internaţional „Chants, Sons sur scène". Etapa judeţeană a festivalului se va desfăşura astăzi, 30 martie, începând cu ora 9, la Sala Palatului Culturii din Târgu-Mureş. Pe scenă vor evolua 40 de elevi. Câştigătorii locului I pentru fiecare categorie de vârstă (14-15 ani, 16- 17 ani, 18-25 ani) vor participa la etapa naţională a concursului, care va avea loc la Baia Mare, în perioada 14-15 mai. Juriul acestui festival va fi alcătuit din cei doi finalişti ai Concursului „Vocea României", Cristian Nistor şi Vizi Imre, ei având sarcina de a alege cea mai bună interpretare, cea mai bună prezenţă scenică, cea mai bună voce, aflăm de la prof. Iulia Luca, inspector şcolar de specialitate în cadrul ISJ. Partenerii Festivalului „Chants, Sons sur scene" sunt Editura EDU, S.C. RODACIA Luduş şi Liceul de Artă din Târgu-Mureş. Organizatorii speră într-o prezenţă a unui public numeros, având în vedere că cei doi membri ai juriului, Cristian Nistor şi Vizi Imre, vor susţine un concert la sfârşitul evenimentului. L. BOTA 30 MARTIE 2013 Zile trecute: 8£ Zile rămase: 277 Soarele răsare la: 7.10 Soarele apune la: 19.52 Ortodox: Cuviosul loan Scărarul; Sf. Prooroc load: Cuv. Buvala, maica sfântului Pantelimon Greco-catolic: Cuv. loan Scărarul Romano-catolic: Sâmbăta Sfântă Sf. loan Climac (Scărarul), abate Zodia: Berbec (21 martie - 20 aprilie) wce Berbec, în cursul .hMH* dimineţii luaţi o hotărâre,în urma căreia sunteţi nevoit să va schimbaţi programul. Un prieten vă solicită sprijinul. Taur: Sunteţi anunţat «MlŞică mâine veţi pleca într-o călătorie în interes de serviciu. Această veste vă cam încurcă planurile, dar puteţi fi optimist, călătoria va fi benefică în relaţiile sentimentale. Gemeni: Puteţi aborda probleme importante din domeniul afacerilor şi sunteţi capabil să finalizaţi lucrări începute cu mai mult timp în urmă. Aveţi ocazia să rezolvaţi probleme financiare. Rac: Relaţiile cu prietenii sunt foarte bune, însă partenerul de viaţă s-ar putea să nu vă aprecieze deloc exagerările. Dacă plecaţi într-o călătorie, totul va merge conform planurilor. HOROSCOP # Leu: Cu prilejul unei călătorii în interes personal, s-ar putea să faceţi cunoştinţă cu o persoană importantă care vă poate deveni partener de afaceri. Se anunţă un succes remarcabil într-o afacere. Fecioara: Sunt favorizate relaţiile de colaborare. Toate activităţile începute d de azi au mari şanse de reuşită. Aveţi succes în afaceri şi puteţi rezolva problemele financiare ale familiei. Balanţa: Au loc schimbări riS-ar benefice în viaţa dumneavoastră, atât pe plan profesional, cât şi social. Metodele pe care le aplicaţi, deşi nu sunt pe placul tuturor, vă ajută să vă îndepliniţi obiectivele. Scorpion: Sunteţi într-o formă intelectuală foarte bună şi colaboraţi excelent cu persoanele din anturaj. Aveţi succes în toate activităţile legate de familie şi cămin. 0 Săgetător: Aveţi parte de un succes neaşteptat pe plan social şi financiar. Nu pierdeţi momentul favorabil, dar nici nu forţaţi nota! După-amiază plecaţi într-o deplasare neplanificată. Capricorn: După o perioadă de dezamăgiri, avEm astăzi sunteţi plăcut surprins de succese nesperate în domeniul financiar. Vărsător: în prima parte a zilei vă ocupaţi de rezolvarea unei probleme financiare de care depinde reuşita unei afaceri. Pentru aceasta, sunteţi nevoit să plecaţi într-o scurtă călătorie în afara localităţii. Peşti, începeţi să vă redresaţi financiar. Se pare că primiţi o primă, ca recompensă pentru finalizarea unei lucrări importante, sau o moştenire neaşteptată. PICURI DE ÎNŢELEPCIUNE „POPORUL ROMÂN, din punct de vedere politic, e greu (plin) de glorie. Păi dacă îi adunăm pe toţi miniştrii români de la 1900 la 1918, noi am fi putut furniza Angliei şi Imperiului britanic cel puţin cinci miniştri... Iar când vorbesc de Ionel Brăteanu, ar trebui să mă ridic în picioare, aşa a fost de mare ca om de stat! Şi a fost inginer... Ceea ce înseamnă că «politica e o artă, o vocaţie". Petre Ţuţea (1901-1991), doctor în drept administrativ, economist, memorialist, estetician, filosof *** „POSTUL trebuie să-ţi ajute mai întâi de toate să ieşi de sub stăpânirea poftelor trupeşti, să sfărâmi puterea şi stăpânirea lor, să dai slobozenie şi îndemnare ochiului sufletesc de a cerceta toată viaţa ta, de a afla cât mai bine rănile conştiinţei tale, a descoperi patima de căpetenie care te roade, a te îndemna să cauţi cu toată inima lecuirea ei, a hotărî o dată pentru totdeauna să începi o viaţă bună. Dacă asta nu se dobândeşte, înseamnă că postul nu ţi-a adus folos trebuitor, şi trebuie deci sau să-l intensifici, sau să-l îndrepţi". „Dacă ai constatat că nu te-ai apropiat cu Duhul de Mântuitorul tău, că nu te-ai săturat de foamea duhovnicească de la masa dumnezeiască a Trupului şi Sângelui Lui, că n-ai auzit încă înăuntrul tău glasul dragostei Lui, că te cheamă la unirea cu El, atunci trebuie să cauţi mai intens în tine de felul cum eşti şi cum posteşti". Episcopul Nicodim (1956), episcop Edineţ şi Briceni *** „INIMA OMULUI LUMESC este ca o magazie încărcată cu praf de puşcă. îndată ce se apropie focul ispitelor de foc astfel de magazie, se întâmplă cu explozia, se face un păcat. Păcătosul nu poate rezista păcatului. Dar omul credincios şi duhovnicesc este ferit de astfel de «explozii». Inima lui e curăţită de materii inflamabile. El se aprinde numai pentru Dumnezeu şi pentru cele sufleteşti". „Inimă curată zideşte întru mine Dumnezeule şi duh drept înnoieşte întru cele dinlăuntru ale mele". (Psalmul 50, vers.11). „1001 CUGETĂRI” Preot ortodox român ILIE BUCUR SÂRMĂȘANUL Filă de calendar CT5 1633 - S-a născut cronicarul moldovean Miron Costin (m. 1691), care a afirmat în opera sa istorică originea latină comună a moldovenilor, muntenilor și ardelenilor. 1842 - Anestezia a fost utilizată pentru prima dată, într-o intervenție chirurgicală. 1866 - Locotenenţa domnească publică Proclamaţia către popor, prin care recomandă alegerea prin plebiscit a principelui Carol de Hohenzollern ca domnitor al Românilor, cu drept de moştenire şi sub numele de Carol I. 1879 - A fost înfiinţată Academia Română. 1889 - A fost înfiinţată prima agenţie de presă românească, Agenţia Telegrafică a României (astăzi, Agenţia Naţională de Presă ROMPRES). 1899 - A murit Lascăr Catargiu, om politic, prim-ministru al Principatelor Unite şi al Regatului României (n. 1823). 1960 - Intră în funcţiune prima staţie meteorologică automată din România. Cugetarea zilei: Cel mai simplu mijloc de a-ţi păstra voioşia este să mergi mereu înainte, neprivind decât drept în faţa ta. (Amie!) а=) La noapte, trecem la ora oficiala de în noaptea de 30 spre 31 martie a.c., România trece la ora oficială de vară, ora 3 devenind ora 4, astfel încât ziua de duminică va fi cea mai scurtă din an, de numai 23 de ore. Ora oficială de vară este valabilă până în data de 27 octombrie 2013, ora 4.00. (L.P.) Weekend cu teatru şi muzică în sufrageria Tai Bistrot! Astăzi, 30 martie, de la ora 21, în sufrageria Tai Bistrot, Tcha Badjo oferă Jazz manouche, swing, live music from around the world! Tcha Badjo sunt trei prieteni care împărtăşesc aceeaşi pasiune neostoită pentru gypsy jazz, trei complici având o plăcere contagioasă de a cânta împreună, trei muzicieni generoşi şi energici, care nu-şi doresc decât să seducă şi să transporte într-un univers boem şi festiv! Duminică, 31 martie, de la ora 19, Teatrul din sufragerie prezintă piesa „Uneori trebuie să îi tragi o flegmă în ochi lui Satana. Doar aşa... ca să fii sigur că eşti viu", adaptare după texte de Eric Bogosian, cu Andreea Gabor şi Florina Pardău. Angi şi Lizz organizează cea mai tare petrecere pentru prietenul lor, Louie, care, înainte de a se căsători, îşi mai permite o ultimă seară de distracţie cu fetele din gaşca lui. Ispitele nu întârzie să apară, iar petrecerea se transformă curând într-un haos total: spiritele se încing, confuzia îşi face apariţia, deciziile se transformă în greşeli. Când dimineaţa îl găseşte va mai ajunge Louie să spună „da"? Spectacolul este unul despre vicii, pofte, libertinaj și limite. L. BOTA Un film românesc pe săptămână - „Balanţa” „Balanţa" după Ion Băieşu (1969) este clasat într-un top,între cele mai bune 10 filme româneşti. Nela (Maia Morgenstern) este o tânără profesoară care a studiat Psihologia la Paris, fiica unui securist căzut în dizgraţie, tatăl, care moare în braţele ei (Virgil Andriescu), fiind incinerat conform dorinţei, după care ea pleacă în provincie, la Copşa Mică, unde a fost repartizată, la o şcoală. Ea îşi doreşte o nouă viaţă, dar orăşelul în care îşi caută norocul e poluat şi încă de la gară e luată în primire de o bandă de violatori. Prietenul ei (Răzvan Vasilescu) este un doctor care vrea să înfrunte inerţia şefului, cuplul trecând prin multe încercări, cea mai grea fiind masacrarea ostaticilor dintr-un autobuz, „operaţiune" a cuiva care, constată cu uimire, că e în maşină cu sora ei (Anda Onesa, cu vocea Oanei Pellea). Un film dat la maxim din toate punctele de vedere, pe care trebuie să îl vadă cineva de trei ori cel puţin ca să-l înţeleagă, iar eu nici acum nu am înţeles de ce se cheamă „Balanţa", dar nu am citit romanul lui Ion Băieşu, recunosc. „Securişti, mizerie, ţigani, mineri, terorişti, o mică Românie, încă în derivă, vine clătinându-se în faţa camerei crudului şi tristului domn Pintilie". Filmul a fost prezentat la Festivalul Internaţional de la Cannes, în afara concursului, dar a cules lauri peste tot, cu „povestea unei tinere absolvente, care se luptă cu structurile imobile ale societăţii în ultimii ani ai perioadei comuniste, tatăl fiind fost colonel la Securitate, care a dorit ca trupul să-i fie folosit pentru cercetări medicale". Maia Morgenstern va veni în Târgu-Mureş în curând cu spectacolul „Jubileul", motiv pentru care voi prezenta cu această ocazie și alte filme în care a jucat. IOANA FLOREA I NAGENDA TEATRUL NATIONAL Duminică, 31 martie, ora 19.00, la Sala Mare, „Poveste irlandeză", de Oana Leahu, feerie.