Cuvântul Liber, octombrie 2014 (Anul 26, nr. 189-211)

2014-10-14 / nr. 198

CUVÂNTUL MARȚI, 14 OCTOMBRIE 2014 Atelier plastic Plasticianul Dorel Cozma, un trubadur in... „captivitatea” lui de creaţie! Şi în după-amiaza zilei de vineri, 10 octombrie a.c., pornit-am cu bastonul prin Târgu-Mureş. Printr-o anumită parte a oraşului ce devine pe zi ce trece tot mai cultural. Prin partea lui de nord, şi m-am oprit în faţa Galeriei de Artă „Unirea", a Asociaţiei Artiştilor Plastici Mureş,în interiorul căreia ştiam că se va petrece un eveniment expoziţional. Trecându-i pragul, de unde să ştiu că intrasem într-o... pădure. Da, într-un desiş de pădure cu copacii dezbrăcaţi de veşmântul de peste an, de frunzele de un verde crud cândva,care şi-au luat rămas bun de la cei ce le-au dat viaţă, pentru moarte. O întreagă înlănţuire de ramuri ca nişte chingi ce vor să-ţi sugereze numaidecât captivitate. Aceasta, în primul rând, fiindcă încregătura aceea poate semnifica orice, ca de pildă: îngemănare, frustrare, viaţă tensionată şi torsionată, într-o altă lume a picturii, a modului de a crea ne introduce plasticianul Dorel Cozma prin tablourile sale expuse pe simezele Galeriei de Artă „Unirea", în cadrul expoziţiei sale personale. Sunt tablouri de mai mari şi de mai mici dimensiuni pictate în tehnica acrii pe pânză, în prim-planul lor, ca o deschidere, aflându-se „Tripticul", adevărat desiş natural, nu şi cel existent doar în conştientul nostru. Un desiş care ne încorsetează, demoralizează, însă, peste astea, el te pune pe gânduri şi-ţi poate proba slăbiciunile, frustrările, ba chiar obiceiurile, concepţiile. Am tăria să înving, să nu mă las prins într-un mod de viaţă captiv? Iată întrebări ce ne pun în faţa confruntării cu viaţa, cu realitatea, mai ales. „Structuri naturale", „Desiş", „Spaţii paralele", „Captivity", de aici şi genericul ales pentru personala lui Dorel Cozma, sunt lucrări ideatice, cu un anume substrat filosofic gândit de autorul lor şi, iată, transmis receptorului. Adică, privitorului, consumatorului de artă plastică. Cel rătăcit în această pădure, să zicem neexplorată, va găsi calea spre a nu se rătăci şi a nu rămâne captiv în desişul propriei sale judecări? Da. Eliberându-te de slăbiciuni găseşti cărarea spre adevăr şi devii liber în faţa propriei tale conştiinţe, în toate întreprinderile tale; nu pui frâu imaginaţiei şi pădurea îţi devine familiară, nu duşman al pierzaniei. Deosebit de sugestive sunt picturile „Bătălia", „Frumoasa din pădurea adormită", „Metamorfoză", „Balet", „Cuplu" ori „Luna, o amantă nestatornică". Lucru cert este că şi prin această manifestare expoziţională, trierea valorilor este fapt împlinit în această mare familie de creatori mureşeni. în ce-l priveşte pe Dorel Cozma, îl consider un trubadur în „captivitatea" lui de creaţie dusă pe cărările nebănuite ale gândului, pe cele ale puterii de a inova. Felicitări şi după „Captivity" să urmeze „Descătuşare", tot cu substrat filosofic! în încheierea acestei cronici, nu de critică plastică, reliefăm faptul că „lecţia de privit" (o obişnuinţă a maestrului Vasile Mureşan, artist plastic profesionist, muzeograf expert) a fost predată de însuşi eroul întâmplării culturale, că el ne-a prezentat două scurte filme producţie proprie, despre naşterea unei lucrări (un experiment tehnic) şi „Captivity", cu cele trei părţi introductive. Lucrările din expoziţie pot fi vizionate până pe data de 24 octombrie 2014. DORIN BORDA 14 OCTOMBRIE 2014 | — _ — -\ I Zile trecute: 286 Zile rămase: 79 Soarele răsare la: 7.29 Soarele apune la: 18.33 Ortodox: | Sf. Cuv. Parascheva de la lași | Greco-catolic: | Sf. Mc. Nazarie | Romano-catolic: Sf. Calist| Zodia: Balanță (22 septembrie - 22 octombrie) ■ Fila de calendar al 1994-Liderul palestinian Yasser Arafat, prim-ministrul israelian Yitzhak Rabin și ministrul de externe israelian Shimon Peres primesc Premiul Nobel pentru Pace. 1947 - Pilotul Chuck Yeager sparge bariera sunetului la bordul unui avion Bell X-1. 1927 - S-a născut Roger Moore, actor englez. 1917 - Dansatoarea de cabaret Mata Hari este executată, după ce fusese condamnată la moarte pentru spionaj militar în favoarea Germaniei. 1899 - Apare cartea „Interpretarea viselor" a psihologului Sigmund Freud. 1853 - S-a născut Ciprian Porumbescu, compozitor și dirijor român. 1465 - Este emis primul document care atestă că Bucureştiul este reşedinţă domnească. Cugetarea zilei: „Dacă s-a făcut penicilina din pâine mucegăită, cu siguranţă şi din tine se poate face ceva." (Muhammad Ali) ’ HOROSCOP ) Berbec. Datorită dificultăţilor financiare, s-ar putea să se declanşeze o ceartă în familie. Sunteţi plin de energie şi puteţi să finalizaţi o lucrare începută cu mai mult timp în urmă. Nu pierdeţi ocazia! Taur, începeţi ziua cu elan şi încredere, care vă sporesc randamentul. Nu aveţi niciun fel de probleme de comunicare. S-ar putea să plecaţi într-o călătorie de afaceri. Gemeni. Sunteţi tensionat datorită programului încărcat de la locul de muncă. Vă sfătuim să nu vă manifestaţi nemulţumirea în faţa şefului. Aveţi încredere şi nu vă lăsaţi copleşit! Rac. Aveţi mari şanse de reuşită în tot ce faceţi la locul de muncă şi în interes personal. Voinţa şi încrederea în sine vă ajută să depăşiţi toate dificultăţile. Leu: Situaţia financiară nu este satisfăcătoare, dar nu reuşeşte să vă descurajeze sau să vă determine să vă pierdeţi încrederea în forţele proprii. Fecioară. Un bărbat mai în vârstă vă propune o afacere din care puteţi câştiga în scurt timp o sumă importantă de bani. în cursul după-amiezii sunteţi nevoit să plecaţi într-o călătorie în interes de serviciu. Balanţă. Vă ocupaţi cu o problemă financiară mai veche. Dacă vi se propune o colaborare, vă sfătuim să nu o refuzaţi. Ar putea să producă o schimbare favorabilă în viaţa dumneavoastră. Scorpion, începeţi ziua cu o bucurie. Primiţi o sumă mare de bani dintr-o afacere demarată cu mai multe zile în urmă împreună cu un prieten. Acum puteţi să vă faceţi planuri de viitor. Săgetător. Energia şi perseverenţa vă ajută să finalizaţi un proiect început cu mai mult timp în urmă. în prima parte a zilei, un prieten va propune o colaborare avantajoasă, care vă va aduce satisfacţii materiale. Capricorn. Vă simţiţi în formă şi faceţi planuri îndrăzneţe de viitor. Este un moment prielnic pentru investiţii pe termen lung, pentru a începe noi afaceri şi pentru călătorii în interes personal. Vărsător. Sunteţi plin de elan şi aveţi iniţiative inspirate. Puteţi avea mari satisfacţii pe plan profesional şi intelectual, dacă daţi dovadă de perseverenţă. Pe plan sentimental, nu aveţi de ce să vă plângeţi. Peşti, încrezător în capacităţile dumneavoastră, aveţi tendinţa să vă asumaţi prea multe riscuri. în relaţiile cu colaboratorii, vă sfătuim să fiţi mai flexibil şi să nu încercaţi să vă impuneți punctul de vedere. Sursa: eastrolog.ro Colţul spiritual Aşa ceva 9um v-a răsărit în gând? Odată, s-au întâlnit trei foşti colegi de şcoală. Unul devenise guvernator al împăratului, altul învăţător şi al treilea se făcuse grădinar. Când s-au aşezat să discute între ei, au ajuns să vorbească şi despre dorinţele pe care le aveau pentru această viaţă şi chiar au constatat că totdeauna aveau dorinţe pentru ziua următoare, deoarece erau în vârstă şi fiecare zi li se părea drept un dar deosebit. - îmi doresc pentru ziua de mâine, spuse guvernatorul, o ceaşcă de porţelan plină cu ceai delicios şi un cal sprinten şi frumos. Nimic mai mult nu-mi doresc. - Eu, spuse învăţătorul, îmi doresc o ceaşcă plină cu ciocolată topită şi ochi buni pentru a putea citi o carte bună. - Şi eu, spuse grădinarul, îmi doresc pentru ziua de mâine ca soarele să răsară ca şi până acuma, izvorul din care zilnic beau să nu sece şi păsările din pomii cu ale căror fructe mă hrănesc să cânte, în acea noapte a avut loc în ţară un mare cutremur de pământ. Când guvernatorul a vrut să bea ceai a doua zi, nu a putut deoarece ceaşca de porţelan zăcea spartă pe jos şi când a vrut să încalece pe calul cel frumos şi sprinten, nu a putut, căci pereţii se prăbuşiseră şi calul murise. învăţătorului îi merse la fel. Când a vrut să bea ciocolata topită, nu a putut că ceaşca era spartă, iar când a voit să citească o carte, nu a putut deoarece biblioteca se prăbuşise şi toate cărţile luaseră foc. Numai grădinarului îi merse altfel. Când s-a trezit, soarele a răsărit precum îşi dorise, iar când a mers la izvor pentru a bea apă, aceasta încă mai curgea şi când s-a dus în grădină, mai găsi pomii cu mere şi pere în picioare, iar în ramurile lor păsările cântau ca mai înainte. „Cine îşi doreşte cel mai puţin pentru a doua zi, acela va fi cel mai fericit". Preot dr. NICOLAE GHEORGHE ŞINCAN (Din volumul „Mi-a bătut Domnul la poartă”, apărut la Editura NICO) PICURI DE ÎNŢELEPCIUNE ! CUVIOASA PARASCHEVA Aceasta s-a născut în satul Epivat din Tracia, nu departe de Constantinopol, şi a trăit pe vremea despărţirii Bisericii de la Roma de Biserica Ortodoxă Sobornicească, în anul 1054. A fost crescută de părinţii ei în teama de Dumnezeu şi în deprinderea faptelor bune creştineşti, dar mai deosebit cu rugăciunea, postul şi milostenia. Nu odată s-a dezbrăcat de hainele sale cele bune şi le-a dat săracilor, îmbrăcând hainele proaste ale acestora, ceea ce i-a adus mustrarea şi uneori bătaia din partea părinţilor. După moartea părinţilor, şi-a împărţit toată averea săracilor şi dorea să se retragă undeva în pustie, mai ales după ce a auzit în Biserică la sfintele slujbe cuvintele: „Oricine voieşte să vină după Mine, să se lepede de sine, să-şi ia Crucea şi să-Mi urmeze Mie" (Marcu 8,34). A mai avut un frate care a ajuns episcop la Madita. S-a retras la o mănăstire de fecioare lângă Constantinopol, ducând o viaţă aspră, la anii tinereţii ei, după rânduiala monahilor. A trecut prin foarte multe ispite, dar pe toate le-a biruit cu ajutorul lui Dumnezeu, precum David pe Goliat, ferindu-şi sufletul şi trupul de păcat şi de necurăţie şi făcându-se mireasă lui Hristos. După un timp, îngerul Domnului i-a spus în vis: „Să laşi pustiul şi să te întorci în patria ta, că acolo ţi se cuvine să-ţi dai trupul pământului". A venit şi a intrat în Biserica Vlahernii, a Născătoarei de Dumnezeu, unde a dat laudă lui Dumnezeu şi i-a ajutat să slujească cu credinţă. Apoi a plecat la locurile sfinte de la Ierusalim să se închine locurilor Patimilor Domnului. La vârsta de 25 de ani s-a întors în satul Epivat, unde a mai trăit încă doi ani, iar la vârsta de 27 de ani şi-a dat obştescul sfârşit în mâinile preaiubitului ei Mire, Hristos cel viu, iar trupul ei a fost înmormântat lângă Biserică. După foarte mulţi ani, moaştele ei au fost descoperite prin diferite minuni petrecute. împăratul Asan al românilor şi bulgarilor a adus Sfintele moaşte la Târnovo apoi la Belgrad pe vremea sultanului Selim al ll-lea, şi, în sfârşit, au fost aduse la Constantinopol în Biserica Patriarhiei. La 14 octombrie 1641, Voievodul Vasile Lupu le-a adus la Mănăstirea Trei Ierarhi. Astăzi, ele sunt aşezate în Biserica Sfintei Mitropolit, unde sute de mii de credincioşi pelerini se duc să se închine în timpul anului, dar mai deosebit de 14 octombrie. Foarte multe Biserici şi Mănăstiri au hramul Cuvioasei Parascheva, precum şi mii de credincioşi, îi poartă numele în semn de recunoştinţă şi respect, conform cuvintelor psalmistului David: „Minunat este Domnul întru sfinţii Săi" (Psalm 67, 36). Doamne, Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, pentru rugăciunile Cuvioasei Maicii noastre Parascheva, dăruieşte-ne nouă sănătate şi viaţă ferită de toate răutăţile şi ne întăreşte cu Duhul Tău stăpânitor, ca din adâncul inimilor, cu bucurie, să slăvim numele Tău în veci. Amin. „LA MUŢI ŞI FERICIŢI ANI!" tuturor creştinilor care poartă acest frumos şi minunat nume. „1001 CUGETĂRI” Preot ortodox român ILIE BUCUR SARMĂŞANU