Cuvântul Liber, noiembrie 2014 (Anul 26, nr. 212-231)

2014-11-01 / nr. 212

CUVÂNTUL SÂMBĂTĂ, 1 NOIEMBRIE 2014 K Colţul spiritual Cum ne furăm singuri căciula! Odată, un rege era cufundat în rugăciune în faţa altarului unei Biserici. Un hoţ vine şi taie cu o foarfecă ciucurii de aur de la poalele mantiei sale. După ce îi taie ciucurii de pe partea dreaptă, hoţul trece şi pe partea stângă, dar împăratul, care observase totul de la început, îi spune: îţi ajunge cât ai tăiat, mai lasă şi pentru alţii! Câtă nobleţe a avut acest rege! Dar hoţii, hoţii de ce oare nu au şi ei nobleţe? Ne uităm cu stupoare la ţara aceasta rămasă fără ciucuri din toate părţile. De ce oare hoţii noştri nu se mai opresc? La noi fură chiar „regele", îşi fură singur ciucurii. Trăim blestemul necredinţei! Toate aceste întrebări ni le punem fără discernământ. Fură toată lumea, este haos, conducătorii noştri - regii acestei lumi trecătoare - ne secătuiesc pentru că noi înşine nu ne mai rugăm, nu mai suntem sub protecţia Celui de Sus. Ne-am smucit din Mâna Proniei dumnezeieşti făcând în toate voia noastră fără de Dumnezeu. Un părinte bătrân spunea aşa foarte înţelept: „Nu există pedeapsă mai mare de la Dumnezeu, decât să-l lase pe om la voia lui!" Iată, suntem la voia noastră! Ce avem? Ceea ce merităm! Dacă vrem să schimbăm ceva în lumea aceasta, trebuie să ne schimbăm pe noi înşine şi lucrurile vor deveni altele! Nu putem cere mereu altora să se schimbe, iar noi să nu facem nimic! Preot dr. NICOLAE GHEORGHE ŞINCAN (Din volumul „Mi-a bătut Domnul la poartă”, apărut la Editura „Nico”, şi care se găseşte la Catedrala Mare.) 1 NOIEMBRIE 2014 | Zile trecute: 304 | Zile rămase: 61 ■ Soarele răsare la: 6.53 , Soarele apune la: 17.05 ' Ortodox: * I Sf. doctori fără de arginţi | Cosma şi Damian Greco-catolic: I I Sf. Mc. Cosma şi Damian, I doctori fără plată | Romano-catolic: I Sărbătoarea | ■ tuturor Sfinţilor , Zodia: Scorpion " (23 octombrie - 21 noiembrie)" ______________________ Filă de calendar 1993 - Este semnat Tratatul de la Maastricht, prin care Comunitatea Europeană devine Uniunea Europeană. 1987 - La Cluj-Napoca este dată în folosință prima linie de tramvai. 1939 - Este prezentat public primul animal conceput prin înseminare artificială (un iepure). 1931 - Dupont introduce pe piaţă cauciucul sintetic. 1928 - La Bucureşti, este inaugurat primul post naţional de radio din România. » 1908 - în Transilvania, la Sibiu, are loc debutul editorial a lui Liviu Rebreanu, în revista „Luceafărul", cu schiţa „Codrea". 1599 - La Alba lulia are loc intrarea triumfală a Domnului Mihai Viteazul în cetate, marcând astfel instaurarea administraţiei româneşti în Transilvania. 79 - Oraşul Pompei este acoperit de cenuşa emisă în urma erupţiei Vezuviului. Cugetarea zilei: „Gândurile unei femei sunt mai curate decât ale unui bărbat, fiindcă şi le schimbă mai des. "(Oliver Herford) Concursul Judeţean Interliceal de Geografie „Simion Văsieş”, la a X-a ediţie Săptămâna aceasta, Colegiul Naţional „Alexandru Papiu Marian" aniversează 95 de ani de existenţă, în cadrul Zilelor Colegiului a avut loc, miercuri, 29 octombrie 2014, Concursul Judeţean Interliceal de Geografie „Simion Văsieş", ediţia a X-a, organizat de catedra de geografie a Colegiului Naţional „Alexandru Papiu Marian", prof. dr. Handrian V. Conţiu şi prof. dr. Andreea Conţiu, sub egida Inspectoratului Şcolar Judeţean Mureş şi a Societăţii de Geografie din România, filiala Mureş. La concurs au participat 9 echipaje a câte 2 elevi de la liceele din judeţ: Colegiul Naţional „Alexandru Papiu Marian", Colegiul Naţional „Unirea", Colegiul Economic „Transilvania", Liceul Vocaţional „Mihai Eminescu", Liceul Teoretic „Gheorghe Marinescu", Liceul Tehnologic „Gheorghe Şincai", Liceul Tehnologic „Petru Maior" Reghin, Liceul Tehnologic „Ioan Bojor" Reghin, Liceul Tehnologic Nr. 1 Luduş. Elevii au avut sarcina de a răspunde celor 13 întrebări corespunzătoare unei bibliografii anunţate (Mediile geografice de pe Terra şi Ariile protejate din judeţul Mureş). Juriul a fost format din profesori de specialitate, la concurs fiind prezent şi domnul inspector şcolar, prof. Florin Pop, în timp ce juriul a deliberat, stabilind punctajele finale, Roxana Roman, elevă în clasa a XI-a E, redactor-şef al revistei „Geographia", revistă redactată de membrii Clubului GeoArt al Colegiului Naţional „Alexandru Papiu Marian", le-a prezentat elevilor participanţi la concurs o scurtă istorie a clubului GeoArt, departamentele care funcţionează în cadrul clubului şi aplicaţiile practice desfăşurate de-a lungul anilor,împreună, elevi şi profesori. Cel mai mare punctaj (premiul I) a fost obţinut de echipajul format din Simona Alina Oprea (clasa a Xll-a A, multiplă participantă şi premiată la faza naţională a Olimpiadei de Geografie) şi Mira Bozdog (clasa a X-a A) de la Colegiul Naţional „Alexandru Papiu Marian". Cel de-al doilea premiu a fost acordat echipajului de la Liceul „Petru Maior" din Reghin, iar cel de-al treilea, le-a revenit elevilor de la Liceul Vocaţional „Mihai Eminescu". S-au acordat două menţiuni: Colegiul Economic „Transilvania" şi Colegiul Naţional „Unirea". Toţi elevii participanţi şi profesorii coordonatori au primit diplome de participare. Premiile au fost sponsorizate de Societatea de geografie din România, filiala Mureş şi de Cafeneaua lai Bistret. Sfârşitul concursului a culminat cu dorinţa tuturor participanţilor de a se reîntâlni la anul în aceeaşi atmosferă călduroasă şi cu aceeaşi pasiune pentru geografie. MARIA HANZI şi ANTONELA IVAN, clasa a Xll-a , Colegiul Naţional „Al. Papiu Ilarian ’ HOROSCOP ) Berbec. Dimineaţă s-ar putea să vă pună pe gânduri o ceartă cu o persoană în vârstă. întrebaţi-vă dacă aveţi o atitudine corectă faţă de cei din jur! Taur. Plecaţi într-o călătorie în care cheltuiţi cam mult dar puteţi avea mari satisfacţii pe plan sentimental. S-ar putea să vă simţiţi foarte bine într-un grup, deşi nu v-aţi fi aşteptat. Gemeni. Sunteţi dezamăgit de o persoană în care aţi avut mare încredere. Nu este sfârşitul lumii! Aveţi şi prieteni adevăraţi. Pe plan sentimental, traversaţi o perioadă favorabilă. Rac. Aveţi mici probleme atât pe plan social, cât şi financiar. Vă recomandăm să nu vă ocupaţi astăzi de afaceri. Relaţiile sentimentale merg bine, ceea ce vă menţine moralul ridicat. Leu. Situaţia financiară nu vă oferă prea multe motive de bucurie. Relaţiile sentimentale sunt foarte bune şi aveţi toate şansele să petreceţi o seară romantică. Fecioară. S-ar putea să fiţi încordat din cauza colaborării dificile cu un partener de afaceri. Este indicat să amânaţi o decizie în privinţa investiţiilor, pentru că aveţi dificultăţi de concentrare. Balanţă. Se pare că nu sunteţi în cea mai bună formă fizică şi intelectuală. Vă sfătuim să nu vă asumaţi niciun risc, pentru că nu aveţi prea multe şanse de reuşită. Răbdare şi calm! Scorpion. Neînţelegerile cu persoana iubită vă fac să acceptaţi fără ezitări o ieşire cu prietenii. Vă sfătuim să nu exageraţi pozând în victimă. Săgetător. Nu vă ajung banii pentru o excursie sau o călătorie, spre nemulţumirea partenerului de viaţă. Se pare că nu reuşiţi să-i explicaţi situaţia suficient de convingător. Capricorn. La serviciu, s-ar putea să fiţi agitat din cauza unei decizii pripite a şefului. Vă recomandăm să vă temperaţi nervozitatea, altfel riscaţi să vă complicaţi situaţia. Vărsător. Dacă nu vă controlaţi pornirile impulsive, puteţi avea probleme. O rudă mai în vârstă vă împrumută o sumă mare de bani, pe care i-aţi cerut-o mai demult. Peşti. Sunteţi cu capul în nori şi neglijaţi problemele importante. Ar fi bine să vă gândiţi cu mai multă seriozitate la ce vă propuneţi să realizaţi. PICURI DE ÎNŢELEPCIUNE „Iubirea şi ...ura" „Pedepseşte-l pe păcătos pentru păcatele sale, pedepseşte-l pe ucigaş pentru nelegiuirile sale, dar nu fi pătimaş ca să nu sufere cel nevinovat, chibzuieşte un timp ca cel nevinovat să nu sufere pe nedrept". Epopeea lui Ghilgameş, XI, pag. 152, poem epic din Mesopotamia antică aparţinând culturii sumero-babiloniene*** „OMUL este, prin natura sa, un microcosmos, în el sunt cuprinse toate sferele realităţii cosmice, toate forţele cosmosului. Prin păcat şi cădere, omul a pierdut noţiunea stării sale microcosmice, conştiinţa sa devenind individualistă. Cosmosul nu se revelează omului natural, decât ca natură exterioară, a cărui viaţă interioară îi rămâne inaccesibilă. Numai omului interior renăscut, viaţa cosmosului i se descoperă ca realitate spirituală, duhovnicească. Astfel, calea care duce omul la cunoştinţa de sine însuşi este şi calea care-l duce la cunoştinţa cosmosului. Prin Hristos, prin Logos, nu nimai neamul omenesc, ci tot universul se orientează spre Dumnezeu, răspunzând chemării divine, trebuinţei dumnezeieşti de iubire." Preot Arsenie Boca - „Sfântul Ardealului" **# „Aflându-se în excursie pe munte, o tânără familie a poposit într-o cabană de la marginea unei văi. Băiatul cel mic, supărat pe fratele său, s-a dus în spatele cabanei și a strigat de ciudă:« Te urăsc». Dar imediat un glas puternic i-a răspuns: „Te urăsc, te urăsc...». Speriat copilul a alergat în casă şi i-a povestit tatălui toată păţania, spunându-i că, afară, cineva strigă la el că-l urăşte. Au mers împreună la locul cu pricina, unde tatăl i-a spus fiului: - Aici erai când ai auzit că cineva te urăşte? - Da! - Ia spune-i că-l iubeşti! - Te iubesc - a strigat şi, de îndată văile i-au răspuns:« Te iubesc, te iubesc... ». - Ţine minte, i-a mai zis tatăl, aşa este şi în viaţă: dacă eşti om rău, numai răutate vei întâlni, dar dacă eşti om bun şi te porţi frumos cu ceilalţi, atunci doar dragoste vei găsi la tot pasul. Și chiar dacă nu vei fi iubit mereu de oameni, în schimb dragostea lui Dumnezeu va fi mereu cu tine. Să nu uiţi asta." Leon Magdan - „Profesorul de joacă” P.S.În ultimul timp, în presa de toate felurile, apar tot felul de „Maimuţe Darwiniste", care atacă tot ce este sfânt românesc: Popor, Ţară, Neam, Biserică, Armată, Patriarh, Preoţi, valori sportive etc. Măi, bipezilor cu coadă! Ţara are nevoie acum de ajutor, nu să vă afişaţi voi muşchii prostiei, bâlbâielile francofone, şi toate şmecheriile de doi bani. Ură semănaţi, ură veţi găsi! Este pacat că vor plăti pentru nemernicia voastră părinţii, soţiile şi copii, fiindcă Dumnezeu şi Ţara nu se lasă batjocoriţi la sfârşit’, şi după cum spune Sfânta Scriptură: „Părinţii mănâncă aguride, iar copiilor li se strepezesc dinţii". Értem, cozilor de topori Dacă tot vă credeţi mari viteji de vă luaţi la trântă cu Dumnezeul creştin, vă propun o luptă mai acerbă: „Luaţi-vă de Alah şi de musulmani, care la Mecca se adună anual câte 2,5 milioane de adepţi". Haideţi, puneţi-vă pielea la încercare... Dar... până atunci ne rugăm şi pentru netrebnicia voastră „Sfântului Ardealului" care ne tot învaţă: „CINE ARE MINTE, SĂ IA AMINTE!". „1001 CUGETĂRI” Preot ortodox român ILIE BUCUR SĂRMĂŞANUL %