Cuvântul Liber, noiembrie 2015 (Anul 27, nr. 213-232)

2015-11-03 / nr. 213

1i 3 NOIEMBRIE 2015 Zile trecute: 307 Zile rămase: 58 Soarele răsare la: 7.08 Soarele apune la: 17.01 Ortodox: Sf. Mc. Achepsima, losif şi Aitala Greco-catolic: Sf. Mc. Achepsima, losif şi Aitala Romano-catolic: Sf. Martin de Porres Zodia: Scorpion (23 octombrie - 21 noiembrie) Fila de calendar 1958 - în Franţa, la Paris, este inaugurat Palatul UNESCO, sediul central. 1956 - Linus Pauling primeşte Premiul Nobel pentru chimie. 1954 - A decedat Henri Matisse, pictor francez. 1862 - Este inventată mitraliera. 1834 - S-a fondat Muzeul de Istorie Naturală şi Antichităţi, la Bucureşti. 1796 - în SUA, John Adams este ales preşedinte al SUA. 1762 - în Franţa, este semnat Tratatul de la Fontainebleau, între Spania şi Franţa. 1241 - A decedat Papa Celestin al IV-lea. Cugetarea zilei: „Să nu nesocoteşti niciodată respectul faţă de tine însuţi. Este sfânt "(THEODORE PARKER) CUVÂNTUL MARȚI, 3 NOIEMBRIE 2015 Vorba-şi are şi ea vremea ei „Preoţilor, de sunteţi voi adevăraţi părinţi, precum vă numesc pe voi oamenii, nu vă depărtaţi de dreptul naţii, nu vă despărţiţi interesul de al poporului... până nu veţi vedea fericit poporul român". (Simion Bărnuţiu, Proclamaţia din 24 martie 1848) Pentru a preţui cu adevărat viaţa, cu toate bucuriile şi neîmplinirile ei, trebuie să trăieşti, preţ de câteva clipe, în preajma morţii. Şi nu neapărat în apropierea morţii în adevăratul ei sens, este suficient să te afli lângă cei ale căror destine s-au înscris în nemurire. în cele ce urmează, am să vă citez câteva rânduri dintr-o poveste adevărată despre o familie din Sâncraiu de Mureş, o poveste dramatică care s-a petrecut în urmă cu ceva timp, pe la anul 1848, şi care îl are ca erou pe Ioan Brejan. Povestea dramatică a zbuciumatei sale existenţe a început atunci când s-a hotărât să devină preot, la îndemnul părinţilor săi. Tatăl său era şi el preot la Gorneşti, localitate cunoscută atunci sub numele Geryeszeg. Când a ajus în Sâncrai era căsătorit şi aici, la scurt timp, s-a născut în familia lui o fiică, pe nume Carolina. Anul 1848 a fost un an revoluţionar, o „primăvară a popoarelor", deoarece în acest an au avut loc revoluţii în Franţa, în Statele Germane, în Imperiul Austriac. Agitaţiile revoluţionare de aici s-au răsfrânt şi asupra Transilvaniei, unde, în martie 1848, se declanşează procesul revoluţionar. Cauzele revoluţiei române, după părerea lui Bălcescu, se regăseau în „cele 18 veacuri de asuprire". Preoţii s-au numărat în acele vremuri, printre cei dintâi care şi-au jertfit viaţa pentru neamul lor, printre cei dintâi care au luptat pentru apărarea pământului strămoşesc, ameninţat cu anexarea la Ungaria, printre cei dintâi care au fost jefuiţi şi nevoiţi să se refugieze din parohiile lor, abandonând tot ce au agonisit o viaţă întreagă. Printre aceştia se numără şi preotul IOAN BREJAN din Egerszeg. Iată ce scria Protopopul Partenie Trombitás, la 11 martie 1850, Mitropolitului de la Sibiu, Andrei Şaguna: „Prealuminate şi Preasfinţite domnule Episcope, Măria Ta, mie milostiv Părinte! Pe preotul Ioan Brejan din Matei Eclesia Egerszeg şi filialele Szentkirály, Remetszeg şi Hiveg, l-au omorât maghiarii în anul 1848, luna lui octomvrie, în Câmpul Oii şi de atuncea, această parohie populoasă a rămas vacantă din pricina tulburatelor vremii. Cu câtva timp în urmă, mai precis în aprilie acelaşi an, fusese omorât şi tatăl său, preotul Ioan Brejan din Gorneşti, împuşcat de „varvari "în Sântioana. Şi mai apoi „spăriată şi bătută" i-a murit şi soţia, i-a rămas copila orfană şi neajutorată. La 13 ianuarie 1850, Malos Andreiu şi Manu Petru, în numele „tot poporului Gernausegu" (Gorneşti), scria Mitropoliei Sibiu următoarele: „Prea Luminate şi prea Sfinţite Domnule Episcope, al nostru Milostiv Părinte! Nu ştiu de să poate afla oarecare rămăşiţă dintr-o familie aşa nenorocită ca a fostului nostru preot Ioan Brejan, pre care cruzii maghiari, în fosta joia mare a Paştilor trecute, fără de vină l-au puşcat la satul Sântioana. Cu multă sudoare câştigate, avere toată i-au jăfuit, rămâind văduvă preoteasa cu fii necrescuţi şi necăsătoriţi, ba încă şi întru neputinţă, care au fost căpătat-o în anul 1848, 7 octomvrie, când fură înştiinţată despre moartea fiului său, care iarăşi fusără omorât de varvari, fiind preot în satul Egersegu." Ce destin tragic! Ce poveste dramatică! Oamenii spun că Dumnezeu i-a chemat la El, pentru că şi-au îndeplinit misia pământească. Şi, datoria noastră sfântă e să dezgropăm din uitare tot ce ţine de martirajul lor care justifică încă o dată cunoscutele cuvinte scrise de Nicolae Iorga: „O istorie de sate şi preoţi e istoria Ardealului. Le cinstim memoria cu evlavie, le ridicăm statui şi troiţe. Apoi, ne lepădăm încălţările şi călcăm cu sfială, căci pământul acesta este sfânt. Este pământul Mioriţei, nu acela unde oamenii vorbesc cu oile, ci acela unde oamenii au învăţat să moară. Osemintele adormiţilor nu sunt simple oseminte, sunt moaşte. Iar pe moaşte se clădesc biserici!" Părintele GHEORGHE ŞINCAN, paroh la Târgu-Mureş e Berbec. Aveţi mari şanse de reuşită în ' ^ toate activităţile legate de cămin şi de afaceri. Partenerii de afaceri sunt de acord cu schimbările pe care le propuneţi. Taur. Relaţiile par- Jjjplp* teneriale sunt foarte bune. Pe plan profesional, însă, starea de confuzie şi atmosfera tensionată vă predispun la greşeli. ^ Gemeni. Intenţionaţi să faceţi o vizită la rude. jBr Vă sfătuim să o amânaţi, pentru că există riscul să nu decurgă aşa cum v-aţi dori. Rac. Astăzi vă sfătuim să vă odihniţi, chiar dacă aveţi multe probleme de rezolvat. în prima parte a zilei sunteţi tentat să cheltuiţi o sumă mare de bani. Leu. Nu este o zi bună fii pentru semnarea documentelor oficiale. Se pare că ideile dumneavoastră nu sunt apreciate la adevărata lor valoare, nu Fecioară. Relaţiile cu anturajul sunt bune aspecte şi decurg fără probleme. Este o zi bună pentru a rezolva probleme mai vechi ale familiei. Balanţă. La locul de muncă, s-ar putea să întâmpinaţi dificultăţi care vă indispun. Nu este cazul să vă îngrijoraţi. Totul se rezolvă repede. Scorpion. Treceţi printr-o perioadă favorabilă pe plan sentimental, dar şi al câştigurilor materiale. Astăzi aveţi succes în tot ce faceţi. săgetător. Vă bucuraţi ajSTI de armonie în familie şi aveţi succes în toate activităţile legate de cămin. Capacitatea de comunicare este excelentă. Capricorn. Sunteţi nevoit să vă schimbaţi programul de mai multe ori, în prima parte a zilei, aveţi de făcut mai multe drumuri scurte. Vărsător. Vi se oferă noi |||pl perspective atât pe plan rjtf social, cât şi sentimental. în cursul serii, o rudă apropiată vă vizitează pe neaşteptate. Peşti. Ar fi bine să amânaţi întâlnirile de afaceri planificate pentru astăzi. S-ar putea să aveți dificultăți de comunicare. HOROSCOP ! iri Teatrul Naţional Târgu-Mureş Compania „Liviu Rebreanu” „CLOACA", la Sala Mică Dacă doriţi să îi (re)vedeţi pe actorii Dan Rădulescu, Nicu Mihoc, Alexandru Pavel, Nicolae Cristache şi Raisa Ana, vă aşteptăm vineri, 6 noiembrie 2015, de la ora 19.30, la Sala Mică, să vedeţi „CLOACA", de Maria Goos, în regia lui Theodor-Cristian Popescu. „ O combinaţie reuşită de comedie, dramă, sensibilitate, cinism şi erotism, spectacolul de faţă, în afară de făptui că reuşeşte să pună în valoare actorii, este unul cu ţinută şi cu substanţă." (Mircea Sorin Rusu, aternei). Spectacolul „CLOACA" a avut premiera în 25.04.2015, fiind deja în a cincea stagiune a Companiei „Liviu Rebreanu" a Teatrului Naţional Târgu-Mureş. Actorul Alexandru Pavel a câştigat, pentru rolul Tom, din spectacolul „CLOACA", „Premiul pentru cel mai bun actor" la Festivalului de Teatru Scurt de la Oradea 2012. Spectacolul este supratitrat în limba maghiară! Biletele şi abonamentele pot fi achiziţionate de luni până vineri, între orele 12:00 şi 17:30, la Agenţia de Bilete a Palatului Culturii sau la casa de bilete a teatrului, de luni până vineri, între orele 09:00 şi 15:00 şi online. www.biletmaster.ro ! PICURI DE ÎNŢELEPCIUNE Religie şi... Cino... Ştiinţă „Dumnezeu este asemenea unui cerc ale cărui margini nu sunt nicăieri, iar al cărui centru este pretutindeni. Pentru Tine ne-ai creat, Doamne, şi inima noastră nu-şi găseşte pacea până când nu se odihneşte în Tine. Doamne, dacă Tu te depărtezi de noi, dă-ne un alt «Tine», căci nu te vrem decât pe Tine“. *** „Dumnezeu l-a făcut pe om după chipul şi asemănarea Sa, în gândire. Acolo e chipul lui Dumnezeu, iată de ce gândirea nu poate fi înţeleasă nici de către ea însăşi întrucât e un chip al lui Dumnezeu. Dumnezeu este ascuns în poruncile Sale, iar cei ce-L caută îl găsesc doar în măsura împlinirii lor". **■* „Păcatul fiecărui om este instrumentul pedepsei lui, iar nelegiuirea lui îi este transformată în propriu-i chin. NU ne este de nici un folos să ascultăm învățăturile sfinte dacă nu le trăim. Este important să învăţăm a scrie durerile pe nisip şi bucuriile pe stâncă". FERICITUL AUGUSTIN (354-430). S-a născut pe teritoriul Algeriei de azi, fiind episcop, filosof, teolog şi doctor al Bisericii. în scrierile sale, utilizează argumente logice încercând să demonstreze veridicitatea religiei creştine. Este unul din Cei patru Părinţi ai Bisericii Occidentale, alături de Ambrozie, Ieronim şi Grigore cel Mare. Considerat a fi unul din cei mai importanţi teologi şi filosofi creştini, ale cărui opere au modificat substanţial gândirea europeană. Opera sa constituie o punte de legătură între filosofia antică şi cea medievală, în tinereţe a studiat retorica. Impresionat de „Hortensius" al lui Cicero, s-a profilat pe filosofie. A urmat întâi maniheismul, apoi scepticismul şi în final neoplatonismul. După convertirea sa la creştinism în 387, prin Ambrosius de Milano, a devenit în 396 episcop de Hippo Regius, în nordul Africcii. Teologia sa l-a influenţat pe Martin Luther, care iniţial aparţinuse ordinului augustinian. Din punct de vedere politic, Augustin vede organizarea de stat ca fiind folositoare şi luptă pentru despărţirea între Stat şi Biserică, în opera sa „Despre cetatea lui Dumnezeu" apreciază istoria omenirii ca pe o evoluţie a cetăţii terestre, a oamenilor ce aspiră spre cetatea lui Dumnezeu. El identifică Cetatea lui Dumnezeu cu Biserica. El explică decăderea Imperiului Roman prin faptul că devenise un loc păgân, care a trebuit să facă loc Cetăţii lui Dumnezeu, adică Bisericii. A fost primul filosof care a luat în considerare istoria ca fiind necesară pentru educarea oamenilor şi pentru lichidarea răului. El figurează în calendarul romano-catolic, ortodox (15 iunie), greco-catolic, luteran şi anglican. Autor de citate: - „Desăvârşirea omului este a se socoti pe sine nedesăvârşit". - „Mărturisirea faptelor rele este începutul faptelor bune". - „Pe calea iubirii urcăm spre Dumnezeu, iar la capătul drumului ne aşteaptă Dumnezeu". „Pentru că Dumnezeu este în ceruri, am făcut din inima noastră un altar". „1001 CUGETĂRI” Preot ortodox român ILIE BUCUR SARMASANUL