Cuvântul Liber, iunie 2019 (Anul 31, nr. 103-122)

2019-06-01 / nr. 103

SÂMBĂTĂ, 1 IUNIE 2019 /--------------------------------------------------------------------------------------------------- Noi medicamente compensate şi gratuite pentru pacienţii cu afecţiuni oncologice şi neurologice La solicitarea Ministerului Sănătăţii (MS), Guvernul României a aprobat, în şedinţa de joi, 30 mai 2019, modificarea şi completarea HG nr. 720/2008 pentru aprobarea listei corespunzătoare medicamentelor de care beneficiază asiguraţii, cu sau fără contribuţie personală, pe bază de prescripţie medicală, în sistemul de asigurări sociale de sănătate, precum şi denumirile comune internaţionale corespunzătoare medicamentelor care se acordă în cadrul programelor naţionale de sănătate. Astfel, pe lista medicamentelor de care beneficiază asiguraţii incluşi în programele naţionale de sănătate cu scop curativ, în tratamentul ambulatoriu şi spitalicesc, se adaugă două molecule noi (vandetanibum şi alemtuzumabum), pentru care au fost încheiate contracte cost-volum şi care se utilizează în tratarea unor boli grave, precum neoplasmul tiroidian medular agresiv şi simptomatic, şi scleroza multiplă. „Continuăm şi în acest an procesul de creştere a accesului pacienţilor la tratamente de ultimă oră, în acord cu programul de guvernare, prin extinderea listei de medicamente compensate şi gratuite, cu încă două molecule necesare pacienţilor cu scleroză multiplă şi afecţiuni oncologice. Introducerea de noi molecule care fac obiectul unor contracte cost-volum asigură accesul unui număr cât mai mare de pacienţi la tratamente inovative", a spus Sorina Pintea, ministrul Sănătăţii. Potrivit MS, anul trecut, au fost introduse în lista de medicamente compensate şi gratuite 37 de molecule noi care asigură tratamente inovative destinate mai multor arii terapeutice, respectiv afecţiuni oncologice, boli cardiovasculare, HIV/SIDA, diabet, scleroză multiplă, atrofie musculară spinală sau boala Gaucher. (LP.) 1 IUNIE 2019 |_ _________________nfr Zile trecute: 152 Zile rămase: 213 Soarele răsare la: 5.30 Soarele apune la: 21.08 Ortodox: Sf. Iustin Filozoful Greco-catolc: Sf. m. Iustin Filosoful și cei împreună cu ei Romano-catolic: Sf. Iustin Zodia: Gemeni (21 mai - 21 iunie) ______________________fix_______________________ C Berbec. Aveţi prihim- lejul să începeţi o activitate pe plan artistic, într-un cadru organizat. Este o zi bună pentru a da viaţă speranţelor şi viselor. Taur. Şefii şi colegii vă reproşează că nu reuşiţi să vă încadraţi în programul de lucru. Starea de confuzie care vă domină ar putea să vă creeze neplăceri. Gemeni. S-ar putea să fiţi confuz şi nerealist. Cei din jur nu vă înţeleg corect. Vă recomandăm să nu fiţi prea insistent. Rac. Lipsa simţului practic şi starea de confuzie vă afectează activitatea profesională. Vă sfătuim să evitaţi discuţiile în contradictoriu HOROSCOP Leu, începeţi ziua cu o stare accentuată de oboseală. Vă recomandăm să nu luaţi decizii importante. Fecioară. Intraţi în posesia unei importante 4P sume de bani, care vă îmbunătăţeşte considerabil situaţia financiară. Balanţă. Intuiţia şi imaginaţia vă ajută să vă afirmaţi în plan profesional şi în societate. Vă recomandăm să speculaţi ocaziile care vi se oferă. Scorpion. Aveţi succes în domeniul artistic. Membrii familiei sunt încântaţi de investiţiile pe care intenţionaţi să le faceţi. % ) ■ 4 ^ Săgetător. Astăzi aveţi un bun randament pe plan intelectual şi aveţi şansa să străluciţi în societate. O persoană vă va sprijini creativitatea. Capricorn. Parcurgeţi o perioadă favo- PPerabilă pe toate planurile şi sunteţi convins că puteţi depăşi orice obstacol. Vărsător, înclinaţiile artistice ar putea să vă îndepărteze de prieteni. Aveţi ocazia să plecaţi într-o călătorie cu persoana iubită, A . Peşti. Este o zi bună pentru arte, comunicare şi călătorii în interes sentimental. Intuiţia şi optimismul vă ajută să treceţi peste o problemă financiară. Să fim sănătoşi! ---------------------------------TRATAMENT PENTRU ATROFIA MUSCULARĂ LA COPII, DE PESTE... DOUĂ MILIOANE DE DOLARI Agenţia Americană pentru Alimente şi Medicamente (FDA), citată de descopera.ro, a aprobat, recent, un medicament dezvoltat de compania farmaceutică elveţiană Novartis, care se adresează bebeluşilor cu atrofie musculară spinală, al cărei cost se ridică la... 2.125.000 de dolari americani, medicamentul fiind disponibil, până acum, doar în SUA. „Tratamentul este unul revoluţionar şi se adresează bebeluşilor cu atrofie musculară spinală. Afecţiunea este una genetică şi implică paralizia musculară, afectând unul din 8.000 de nou-născuţi, circa 400 - 500 de copii, în fiecare an, în SUA, riscul de deces fiind major până la vârsta de 2 ani. Terapia genetică se numeşte Zolgensma şi înlocuieşte gena defectă, având, potrivit producătorului, o eficienţă foarte mare dacă este administrată la scurt timp după naştere. Aprobarea medicamentului marchează o piatră de hotar în transformarea terapiilor genetice şi celulare în soluţii de tratament pentru o gamă largă de boli. Tratamentele de acest tip vor schimba viaţa acelor pacienţi aflaţi în faze terminale de boală, oferind speranţă pentru viitor. Zolgensma pentru copii cu vârste de până la doi ani, care au cea mai periculoasă formă a bolii moştenite, precum şi pentru cei la care simptomele pot apărea mai târziu, este un nou standard de îngrijire al bebeluşilor cu cea mai gravă formă de boală. Costul excesiv al unei singure doze a stârnit însă controverse printre reprezentanţii pacienţilor, care au întrebat cum poate plăti cineva o astfel de sumă pentru a-şi salva copilul. Este emblematic pentru sistemul nostru de sănătate disfuncţional să ne forţeze efectiv să plătim orice preţ cerut de companiile farmaceutice pentru medicamentele care ne salvează viaţa. Potrivit producătorilor, preţul de peste două milioane de dolari americani este justificat, deoarece o singură doză este suficientă pentru a trata boala, părinţii fiind scutiţi de alte costuri. O altă terapie, tot pentru atrofie musculară spinală, numită Spinraza, aprobată în 2016, produsă de Biogen, necesită infuzie în canalul spinal o dată la câteva luni. Preţul de listă al medicamentului este de 750.000 de dolari pentru primul an şi de 375.000 de dolari pe an ulterior. Novartis a anunţat că oferă asigurătorilor de sănătate opţiunea plăţii în rate pentru Zolgensma, rambursarea banilor în cazul în care tratamentul nu îşi face efectul şi discounturi pentru plătitorii care acceptă condiţii standard de plată", potrivit FDA. (L.P.) I I I I I I I I I I FILĂ DE CALENDAR 2016 - Ziua Internaţională a Copilului. ,f-IZSr* 2004 - ONU declară anul 2005 „Anul Internaţional al Fizicii" în amintirea împlinirii a o sută de ani de la publicarea celebrelor lucrări ale lui Albert Einstein. 2000 - în Egipt, sunt descoperite ruinele oraşului antic Heracleion. 1980 - în SUA, este fondat canalul de ştiri CNN (Cable News Network). 1977 - Intră în vigoare tratatul privind instituirea Curţii Europene de Conturi. 1957 - în România, Televiziunea Română a transmis prima emisiune pentru copii, de la Teatrul Ţăndărică din Bucureşti. 1957 - La Bucureşti este înfiinţat Muzeul Literaturii Române. 1954 - în România este înfiinţat Ordinul Meritul Militar. 1946 - A fost executat Ion Antonescu, conducător al Statului, mareşal şi om politic român. Cugetarea zilei: „Dacă ai destulă răbdare poţi să muţi munţii din foc, dar dacă ai destulă inteligenţă zbori peste ei, că e mai simplu." (Boris Vian)