Cuvântul Liber, septembrie 2019 (Anul 31, nr. 166-185)

2019-09-12 / nr. 173

/—liimoKiii fv--------------------------UNGURII, In devenirea lor EUROPEANĂ Fapte de barbarie de genul celor descrise de către călugării franciscani la Sankt Gallen în Elveţia, şi prezentate de către istoricul evreu Pal Lendvai în cartea sa „ Ungurii, timp de un mileniu învingători în înfrângeri", redate în editorialul din 8 august, sub titlul „Ungurii şi primii lor paşi prin Europa", la care se adaugă alte 14 relatări occidentale cu astfel de isprăvi nu veţi găsi consemnate în niciuna din operele istoricilor unguri, mai vechi sau mai noi. Din contră, ei aduc un elogiu înaintaşilor lor, iar cronicarii unguri au dat acelor raiduri şi incursiuni de pradă, cum apreciază istoricul Lendvai, denumirea elegantă de „călătorii făcute din spirit de aventură", cu toate că ele s-au soldat cu jafuri şi măcel în rândul băştinaşilor. Prezentate astfel şi în cărţile de şcoală, generaţiilor de tineri maghiari de-a lungul secolelor li s-a inoculat sentimentul unei imense mândrii pentru succesele războinice ungureşti, neuitând să evidenţieze, cu aceeaşi fală, cum, îngroziţi de faptele lor, în mănăstirile germane, franceze, italiene şi spaniole, călugării şi preoţii au introdus la finalul slujbelor rugăciunea „Fereşte-ne, Doamne, de săgeţile ungurilor! In aceeaşi idee au fost şi sunt educaţi şi contemporanii noştri maghiari de la noi şi de pretutindeni (Vezi istoria secuilor, care se predă în şcolile româneşti din secuime), după care ne mirăm de atitudinea lor. O pleiadă întreagă a scriitorilor maghiari din diverse epoci tratează momentul de la Sankt Gallen şi relatările călugărului Heribald într-o cu totul altă viziune, evident cum le cade lor bine, în faptele strămoşilor lor de atunci ei nu văd altceva decât un prilej de a aduce un elogiu acestora, reliefând exemplul unei trupe foarte bine instruite, care în câteva minute putea să se aşeze în ordine de bătaie, se retrăgeau la popas sau peste noapte atacau prin surprindere. Secretul tehnic al teribilei puteri de străpungere de care dădeau dovadă arcaşii unguri călare era pur şi simplu scăriţa de şa. Cu ajutorul ei puteau să se proptească în şa fără efort, ceea ce explică mobilitatea fulgerătoare a detaşamentelor lor formate din câte o sută de călăreţi şi precizia adesea superioară a oamenilor lor. Faimoasa lor mobilitate în luptă şi, înainte de toate, tactica fugii simulate semănau derută în rândurile greoaielor armate duşmane. Urletele îngrozitoare cu care intrau în luptă (Continuare în pag. a 3-a) IOAN CISMAŞ Teodor Meleşcanu a fost ales preşedinte al Senatului Senatorul ALDE Teodor Meleşcanu a fost ales, marţi, în plen, în cel de-al doilea tur de scrutin, preşedintele Senatului cu 73 voturi „pentru", Alina Gorghiu, din partea PNL, obţinând 59 de voturi. Meleşcanu a fost ales cu sprijinul senatorilor PSD şi a întrunit, în cel de-al doilea tur de scrutin, votul majorităţii senatorilor prezenţi. Alina Gorghiu a fost votată, în al doilea tur de scrutin, de senatorii PNL, USR, UDMR şi ALDE. Ambasadori străini, primiţi la Cotroceni Preşedintele Klaus Iohannis a primit, ieri, mai mulţi ambasadori cu prilejul prezentării scrisorilor de acreditare, a informat Administraţia Prezidenţială. Şeful statului l-a primit pe Paul McGarry, ambasador al Republicii Irlanda, Philippe Henri Pierre Corneil Benoit, ambasador al Regatului Belgiei, Roelof Sander van Ees, ambasador al Regatului Țărilor de Jos, Therese Hyden, ambasador al Regatului Suediei, și pe Lea Stancic, ambasador al Republicii Slovenia. MUREŞ Citiţi în pag. a 7-a: Retrocedările ilegale sfidează grosolan realitatea istorică La Târgu-Mureş. Cetatea Copiilor pe Bulevardul Pandurilor Veşnicia s-a născut pe plaiurile moţilor OWiUdLd JuUffWans Cei mai tineri cetăţeni ai oraşului au parte, începând de ieri, de un nou prilej de bucurie, în parcul tip „Cetatea Copiilor", recent amenajat în Bucla Mare de pe Bulevardul Pandurilor. „Pentru cei care iubesc baschetul, reamenajăm și un teren adecvat practicării acestui sport de echipă. De asemenea, (Continuare în pag. a 3-a) (I S.) Meleşcanu, # * exclus din ALDE, grupul a fost desfiinţat Liderul ALDE, Călin Popescu- Tăriceanu, a anunţat miercuri în plenul Senatului că Teodor Meleşcanu nu mai este membru al acestui partid, grupul senatorial se desfiinţează şi „se configurează" un grup mixt. El a adăugat că grupul ALDE se desfiinţează pentru că nu mai are şapte membri care au fost aleşi pe lista aceluiaşi partid. Dăncilă: „ ALDE pentru portofoliile rămase vacante" Premierul Viorica Dăncilă a anunţat, ieri, că a decis nominalizarea unor reprezentanţi ai ALDE pentru cele trei portofolii rămase vacante în urma retragerii acestei formaţiuni de la guvernare în luna august, urmând să trimită propunerile către Palatul Cotroceni. Pentru portofoliul Mediului şi funcţia de viceprim-ministru a fost nominalizată Graţiela Gavrilescu. Pentru portofoliul Energiei a fost nominalizat Ion Cupă, iar pentru Relaţia cu Parlamentul a fost nominalizat Ştefan Băişanu. (I.S.)