Cuvântul Libertății, aprilie 2002 (Anul 14, nr. 3782-3807)

2002-04-16 / nr. 3795

CUVÂNTUL LIBERTĂȚII Evoluția pieței internaționale a petrolului da frisoane producătorilor români . Criza declanșată pe piața mondială a petrolului de decizia Irakului de a suspenda exporturile pentru o perioadă de 30 de zile a condus la o creștere explozivă a prețurilor carburanților de pe piața românească. Petrom a decis, deja, să scumpească prețul carburanților, după ce a analizat efectele creșterii prețului țițeiului Brent pe piețele internaționale, având în vedere că societatea importă acest produs: începând cu luna mai, prețul țițeiului prelucrat în rafinăriile din România va fi corelat cu prețul de referință al țițeiului din luna anterioară, înregistrat pe piețele internaționale. în mod cert, prețurile la pompă vor fi influențate de această corelare. Se va impune o metodologie de calcul care va ține cont de evoluția cotației țițeiului pe plan mondial, SNP Petrom urmând să stabilească o medie a prețului internațional pe un interval de o lună, în funcție de care se va decide modificarea prețului la rafinării și, implicit , la pompă. Același mecanism va funcționa și în cazul scăderii prețului internațional al petrolului. Până acum, principalele componente luate în calcul la modificarea prețului la carburanți erau accize și taxa de drum, care sunt reactualizate la 3 luni, în funcție de evoluția euro. După anunțul lui Sadam Hussein, prețul țițeiului Brent, cu livrare în luna mai, care în ultima perioadă a înregistrat oricum trend ascendent, a crescut cu peste un dolar pe baril, depășind 27 de dolari, ceea ce înseamnă circa 190 de dolari / tonă. Anul trecut, SNP a prelucrat 4,3 milioane de tone de țiței din producția proprie și circa 2 milioane de tone din import. Producția anuală de țiței a societății este de 6 milioane de tone. Petrom a majorat ultima oară prețul carburanților la data de 01 aprilie. Scumpirea a fost determinată de devalorizarea monedei naționale în raport cu moneda europeană. Pe piața românească au pătruns subproduse petroliere Vânzările de produse petroliere sunt afectate de pătrunderea pe piață a subproduselor petroliere. Acestea sunt vândute tot ca produse petroliere, afectând atât calitatea cât și vânzarea adevăratelor produse petroliere. De aceea s-a decis colorarea produselor petroliere. Benzina Premium ar putea fi colorată în roșu, iar restul produselor, în alte culori. Nu se înțelege cum SNP contribuie cu peste 90 la sută la veniturile realizate de Fondul Special al Drumurilor, în timp ce livrările sale acoperă doar 60 la sută din piața distribuției. MARGA BULUGEAN IUG Craiova și BIOSIN Calafat vor fi supuse administrării speciale Autoritatea pentru Privatizare a instituit, procedura de administrare specială pentru 35 de societăți comerciale, până la data transferului pachetelor majoritare de acțiuni în proprietate privată. Printre aceste societăți se află în capul listei două societăți din Dolj, IUG Craiova și BIOSIN Calafat. Potrivit actelor normative publicate în Monitorul Oficial din data de 09 aprilie 2002, mandatul acordat administratorului special are în vedere printre altele, notificarea tuturor creditelor bugetare, pentru ca aceștia să nu inițieze orice tip de măsură de executare silită împotriva societăți comerciale respective. De asemenea, administratorul special va notifica creditorii bugetari pentru ridicarea tuturor sarcinilor care grevează activele ce vor fi vândute, externalizate prin divizare sau transferare. Administratorul va solicita, pentru datorii acumulate până la data de 31 decembrie 2001, eliberarea certificatelor de obligații bugetare, pentru datoriile către bugetul de stat, bugetul asigurărilor sociale și bugetele locale. O altă sarcină a administratorului special va fi să solicite furnizorilor de servicii întocmirea graficelor de reeșalonare a datoriilor restante, respectarea acestora și efectuarea plăților facturilor curente. MARGA BULUGEAN Deși a venit până în Craiova, Acționarul principal de la TMC/TMC refuza să dialogheze cu greviștii filișeni Nici ziua de ieri nu a adus nimic nou în conflictul dintre patronat și sindicate de la TMC/ TMD Filiași, deși, pentru prima oară de la declanșarea grevei, și-a făcut apariția în Craiova acționarul principal Vasile Braia, însoțit de președintele Consiliului de Administrație al TMD, italianul Giovanni Riffi, precum și de avocatul Ioan Costache, pentru a purta un dialog cu subprefectul de Dolj, Elena Șerbănoiu De cealaltă parte, la Filiași, alături de greviști a venit și vicepreședintele Federației Sindicatelor Construcțiilor de Mașini, Gheorghe Coandă. Deși discuțiile au durat câteva ore bune, economistul Vasile Braia a refuzat să se întâlnească cu liderul sindical Sorin Martinovici și chiar și cu vicepreședintele Gheorghe Coandă, venit special de la București; în cele din urmă, patronii au părăsit Prefectura, în timp ce sindicaliștii erau în drum spre Craiova. Nici reprezentanții presei nu au beneficiat de un tratament deosebit din partea patronatului, singurul care a încercat să spună ceva fiind avocatul Ioan Costache, dar în afară de „nu am mandat să vă răspund” nu s-a înțeles prea mare lucru. Subprefectul Elena Șerbănoiu a declarat după plecarea acționarilor că s-a discutat din nou despre reeșalonarea datoriilor, controlul amănunțit care va fi efectuat de către autoritățile statului la TMC/TMC după 20 aprilie și despre litigiul dintre TMC și Ministerul Finanțelor Publice, care se află pe rol la Curtea de Apel Craiova. Și, cu siguranță, s-a mai pus pe tapet și situația delicată care există în acest moment la Filiași, unde s-au acumulat în ultimii doi ani datorii uriașe la buget și unde TMC/TMD reprezintă plonul principal al unui peisaj economic destul de sărac, dar și implicațiile politice care au grevat o activitate normală și legală în jurul și înlăuntrul uzinei. Evident, sosirea liderilor sindicali la Prefectură nu a mai adus nici un amănunt în plus, poate doar cu excepția faptului că patronul Vasile Braia dorește ca liderul sindical Sorin Martinovici să facă publică o dezmințire a celor declarate și apărute în presă până în prezent. Ar mai trebui, poate, adăugat că doamna Elena Șerbănoiu a primit și un telefon de la cabinetul primului ministru pe aceeași temă. Dar nimic mai mult. VIOREL DOGARU Radu Berceanu s-a întâlnit cu sindicaliștii de la TMC/TMD La sfârșitul săptămânii trecute, deputatul Partidului Democrat Radu Berceanu s-a aflat la Filiași. Liderii de sindicat ai uzinei TMC/TMD au purtat discuții cu reprezentantul opoziției din Camera Deputaților cu privire la rezolvarea situației grele cu care se confruntă, de câteva luni, salariații. Radu Berceanu a promis o analiză atentă la ceea ce se întâmplă la TMC/TMD și faptul că o să aducă, în această săptămână, în atenția comisiei economice a Camerei Deputaților, problemele angajaților fabricii. Berceanu a apreciat că, dacă patronul bucureștean Vasile Braia ar accepta să negocieze cu salariații, apele s-ar liniști. DENISA POPESCU' Președintele Iliescu se pronunță pentru menținerea unui preț unitar al energiei electrice Președintele Ion Iliescu s-a pronunțat, ieri, la Medgidia, pentru menținerea unui preț unitar al energiei electrice la nivel național. “Trebuie să fie un preț unitar la nivelul sistemului energetic național, ca să se poată compensa investițiile mari pentru cei care au consumuri de exploatare mici și investițiile relativ mai mici, dar cu consum de exploatare mult mai mare”, a afirmat președintele Iliescu. El a apreciat că, prin practicarea unor prețuri diferențiate la energie, “se consumă din osînza țării”. Iliescu a făcut aceste declarații după ce unii membri ai conducerii fabricii Lafarge-Romcim din Medgidia s-au arătat nemulțumiți că nu pot lua energie electrică mai ieftină direct de la Centrala de la Cernavodă. Unitatea din Medgidia este consumator eligibil de energie încă din 2000, statut care permite semnarea de contracte direct cu producătorii de energie, dar absența ofertelor a împiedicat încheierea unui astfel de contract. Societatea Națională Nuclearelectrica (SNN), operatorul centralei de la Cernavodă, a semnat un contract de distribuție exclusivă a energiei produse cu distribuitorul național Electrica. Populația plătește mai mult decit consumatorii industriali pentru energia electrică, întrucît rețelele pentru consumatorii casnici, de joasă tensiune, presupun cheltuieli de distribuție mai mari. ECONOMIC Marti. 16 aprilie 20025 Astăzi, la Casa Științei și Tehnicii, Târgul Expozițional DOLJCONSTRUCT 2002 își va închide porțile în prima zi de desfășurare a târgului DOLJCONSTRUCT 2002, ce a avut loc sâmbătă, 13 aprilie a.c., chiar dacă vremea nu prea a ținut cu organizatorii, acesta și-a deschis porțile în prezența oficialităților - Ion Călin-ministru secretar de stat în Ministerul Administrației Publice, Vasile Bulucea-primarul municipiului Craiova, viceprimarul Antonie Solomon, Cornel Mandea-prefectul județului, Ion Voiculescu-președintele Consiliului Județean Dolj, deputați, precum și președinți ai camerelor de comerț și industrie teritoriale. A fost, de asemenea, remarcată prezența unor conducători de instituții locale, regii autonome, cât și reprezentanți ai societăților comerciale prezente la târgul expozițional sau delegații de vizitatori interesați profesional de această manifestare. Prefectul și primarul au tăiat panglica inaugurală Pentru a marca momentul deschiderii târgului DOLJCONSTRUCT 2002, Cornel Mandea și Vasile Bulucea au fost invitați să taie panglica inaugurală, după care participanții la festivitate au vizitat standurile interioare și exterioare ale expoziției, apreciind produsele expuse ale celor 96 de firme dintre care 35 cu capital străin. Ca noutate a acestei ediții a manifestării, Dan Cioroianu-director al Departamentului Comercial din cadrul CCI“Oltenia” a specificat buna colaborare cu reprezentanții Primăriei Craiova, întrucât chiar la intrarea în târg, Agenția Națională pentru Locuințe a expus machete de locuințe care se vor construi în orașul nostru. Printre invitați s-a numărat și Mihalache Hotăranu - președintele Camerei de Comerț și Industrie “Oltenia”, care a ținut să precizeze, în numele organizatorilor, că “această manifestare expozițională își poate aduce o contribuție semnificativă la ameliorarea pieței construcțiilor, prin faptul că reunește zeci de firme care încearcă să transforme din vizitatori în clienți o cât mai mare parte din cei care se vor opri în fața standurilor”. Domnia sa a mai remarcat că evenimentul “are cea mai mare deschidere socială dintre toate manifestările expoziționale organizate la Craiova, pentru că, cine nu are nevoie de case noi, cine nu-și face îmbunătățiri la locuința pe care o deține?”. Ion Călin-ministru secretar de stat a fost impresionat de numărul mare de firme participante la expoziție: "în primul rând apreciez numărul mare de firme participante, atât românești cât și străine. Am constatat cu satisfacție, că pe piața românească și în producție, au apărut foarte multe elemente noi de construcții, că se poate și în România crește gradul de confort pentru locuințe, pentru construcțiile pe care vor urma să le realizăm”. “Prezent și viitor în construcții și amenajări interioare” Ieri, în cadrul manifestărilor prilejuite de desfășurarea târgului DOLJ CONSTRUCT 2002, au avut loc seminariile “Prezent și viitor în construcții și amenajări interioare” susținut de reprezentanții firmei Delta Distribution SA și “Rolul și importanța diagnosticării societăților comerciale” prezentat de G.S. Giubelan - șef serviciu SC Automobile SA Craiova. Cu ocazia manifestării “Prezent și viitor”, Laurențiu Voinea - director marketing și Adrian Vărulean - director zona Olteniei au expus celor interesați elemente caracteristice activității firmei ca: prezentarea rețelei Delta cu particularizare pe filiala Craiova, precum și prezentarea produselor cu caracter tehnic ale firmei. Festivitatea de premiere DOLJ CONSTRUCT 2002 Au fost prezente la târg, în număr mare, firme aflate la cea de-a treia participare: SC Elpreco SA Craiova, SC Avi SRL, SC Cars SA Târnăveni, SC Eurotrade SRL TÂRGUL NAȚIONAL DOLJ CONSTRUCTIOOI Craiova, SC Unisat SRL și multe altele. Astăzi, la ora 19,30, în incinta Casei Științei și Tehnicii din Craiova, va avea loc desfășurarea unei festivități de premiere a firmelor considerate cele mai reprezentative pentru această ediție a târgului. Premiile vor fi oferite de o comisie formată din lect. univ. Ivona Georgescu - Facultatea de Mecanică, arh. Mariana Trifu - președinte Uniunea Arhitecților din România și Dumitru Cernătescu - arh. șef al județului Dolj. Ca noutate pentru această ediție a DOLJ CONSTRUCT 2002 este faptul că interiorul instituției gazdă este ocupat în totalitate, ca și spațiile exterioare, chiar dacă târgul are, aproximativ în aceeași perioadă, o concurență reprezentată de manifestări expoziționale similare organizate la Cluj, Arad sau București. ANCA POSPAI CRAIOVA 13 - 16 aprilie 2002 ediția a HI-a Uzina Termică din Calafat - temă de discuție la Guvern După cum ne-a precizat primarul municipiului dunărean, Petre Trăistaru, în cele din urmă cei prezenți au căzut de acord asupra tuturor etapelor în care se va face preluarea. Astfel, datoriile acumulate până în prezent de Uzina Termică (de ordinul miliardelor de lei) vor fi reeșalonate, plata sau ștergerea acestora urmând a se face în funcție de modul în care Consiliul Local va putea rentabiliza Uzina. Dacă după doi ani de zile aceasta va înregistra beneficii, datoriile și penalitățile vor fi șterse, în caz contrar, vor trebui achitate după această perioadă de grație. Totodată sunt în curs de efectuare două studii de fezabilitate, unul destinat transformării punctelor termice în centrale termice de cartier, și altul reducerii capacității acestora, astfel încât să devină rentabile. Costurile studiilor vor fi acoperite fie direct, prin alocații guvernamentale, fie la rectificarea de buget ce va avea loc în cursul lunii august 2002. „Sperăm că, în cele din urmă, vom găsi soluția cea mai potrivită pentru a asigura căldură și apă caldă la costuri cât mai reduse și temperatură cât mai ridicată. Locuitorii municipiului nostru merită acest lucru. Deși calculul nu a fost definitivat și așteptăm efectuarea acestor studii, la momentul actual se poate estima că gigacaloria va costa 1,2 -1,5 milioane lei. Chiar și așa pare destul de mult pentru o localitate cu o rată a șomajului de circa 70%, dar oricum e mult mai puțin față de circa 2 milioane lei, cât este costul de producție al gigacaloriei în prezent. Nu deb»rdăm de optimism, dar e un pas înainte. Vom vedea ce va fi în continuare”, a precizat Petre Trăistaru. IULIAN GEORGE BORA AVAB va lichida IAS-urile fără șanse de rentabilizare . Autoritatea de Valorificare a Activelor Bancare (AVAB) va începe, în următoarele două luni, în colaborare cu Ministerul Agriculturii Alimentației și Pădurilor (MAAP), un proces de restructurare a societăților din domeniul agricol aflate în portofoliul Autorității, unitățile neviabile urmând să fie închise imediat, ne-a declarat deputatul PSD de Dolj, Mihai Nicolescu. Se va realiza astfel, o disciplină economico-financiară la nivelul societăților care sunt viabile. Când sunt elemente obiective, gen concurență neloială, se vor analiza de către Ministerul Agriculturii reglementările necesare pentru relansarea acestor societăți. în cazul deficiențelor de management, implicarea va consta în corectarea lor, în acest proces nu vor fi incluse societăți fără viitor, acestea fiind lichidate definitiv și se va trece la valorificarea activelor. Procesul de restructurare va dura aproximativ 12 luni, iar analiza și selecția societăților viabile necesită o perioadă de cinci luni. AVAB deține creanțe în 1487 de societăți care activează în domeniul agricol, având o pondere de 38,7 la sută din totalul portofoliului Autorități. Dintre acești debitori, 1022 lucrează direct în agricultură, 213 sunt societăți cu profil de comerț agricol, iar 252 de societăți activează în industria alimentara. AVAB a recuperat, până în prezent, prin valorificarea creanțelor din agricultură, peste 1000 de miliarde de lei, ceea ce reprezintă 14,6 la sută din valoarea totală de venituri. MARGA BULUGEAN Angajații disponibilizați vor primi plățile compensatorii într-o singură tranșa, dacă încep o afacere Potrivit unei ordonanțe de urgență aprobate de Guvern, angajații disponibilizați vor putea prind sumele reprezentând plățile compensatorii într-o singură tranșă, cu condiția prezentării unei propuneri de afaceri pentru înființarea sau dezvoltarea unei societăți comerciale, de asociere în vederea dezvoltării unei societăți comerciale, de desfășurare a unei activități pe cont propriu sau dacă înființează o asociație familială. Persoanele care beneficiază de aceste plăți compensatorii sunt obligate ca, în termen de 90 zile de la încasarea sumelor, să facă dovada utilizării lor pentru înființarea unei afaceri. Dreptul la plata compensatoare acordată într-o sigură tranșă încetează la data reîncadrării în unitatea din care persoana a fost disponibilizată, urmând ca plățile aferente perioadei ulterioare încadrării îr muncă să se restituie. Beneficiarii plăților compensatorii acordate în rate lunare, care se angajează la o altă societate decât cea de la care au fost disponibilizați, vor primi la data angajării suma tranșelor cumulate, cuvenite timpului rămas până la expirarea perioadei de acordare a plăților compensatorii. Măsura urmărește stimularea în vederea reintegrării în muncă. Pe parcursul anului trecut, au fost constatate o serie de dificultăți în procesul de reîncadrare în muncă a persoanelor disponibilizate în urma concedierilor colective, deoarece în majoritatea cazurilor cuantumul lunar al plăților compensatorii depășește nivelul salariului pe care aceștia l-ar primi în cazul angajării. Promovarea actului normativ urmărește, de asemenea, atingerea obiectivelor propuse prin Memorandumul de finanțare a Programului RICOP, în vederea utilizării eficiente a fondurilor acordate în scopul aplicării măsurilor de ocupare a forței de muncă. LUMINIȚA RISTEA Instrumentele de economisire în lei au fost preferate celor în valută în luna februarie Economiile populației au crescut, în luna februarie a acestui an, cu 3,4%, pînă la 67.766 miliarde de lei (echivalentul a circa două miliarde de dolari), dar depozitele bancare în valută ale persoanelor fizice au scăzut cu 2%, informează un comunicat al Băncii Naționale a României (BNR). Titlurile de stat în lei deținute de populație au înregistrat o creștere de 5,9%, pînă la 16.850 de miliarde de lei, în vreme ce volumul titlurilor de stat în valută aflate în proprietatea cetățenilor a scăzut cu 2,5%, însumînd echivalentul a 118 milioane de dolari. în același timp, depozitele bancare în valută ale persoanelor fizice s-au diminuat cu 2%. Depozitele în lei ale agenților economici s-au ridicat, la sfîrșitul perioadei menționate, la 29.089 miliarde de lei, în creștere cu 8,1 % față de luna anterioară; în schimb, sumele în valută depuse la băncile comerciale de către populație și cetățenii străini rezidenți au scăzut cu 0,8%, exprimate în lei și cu 2,1%, exprimate în dolari. Volumul acestor depozite a fost calculat de BNR la 115.752 miliarde de lei, ceea ce reprezintă 3,55 miliarde de dolari. Creditul neguvernamental s-a cifrat la 124.164 miliarde de lei, în creștere cu 2,1%, ca urmare a majorării volumului creditelor în monedă națională cu 2,3%6 și a celor în valută cu 0,7%. Creditul guvernamental net a crescut, de asemenea, cu 4% pînă la 2.857 miliarde de lei. Cumpărările nete de valută ale băncii centrale de pe piața valutară au determinat creșterea rezervei de valute convertibile cu 1,0% în comparație cu luna precedentă. Rezervele de aur s-au menținut la un nivel similar, astfel că activele externe nete s-au majorat cu 1,6%, însumînd 169.250 miliarde de lei. Masa monetară a însumat, la sfîrșitul lunii februarie, 267.089 miliarde de lei, în creștere nominală cu 2,8% față de luna ianuarie. Modificarea în termeni reali a fost de 1,6%. Masa monetară în sens restrîns s-a majorat cu 7,3%, pînă la 54.482 miliarde de lei. Această evoluție a fost determinată de creșterea cu 8% a numerarului aflat în circulație - 32.411 miliarde de lei, și cu 6,4% a disponibilităților aflate în conturi la vedere - 22.071 miliarde de lei. Aeroportul din Craiova Inaugurare amânată Până acum, oltenii se plângeau că în Bănie nu există curse aviatice regulate spre Occident. Dar iată că după îndelungate negocieri cu mai multe companii aeriene, Consiliul Județean Dolj, Aeroportul local și Comunitatea Italiană au reușit să facă posibil acest lucru. S-a început cu două rute, Craiova - Italia la: Trevisto, Bergamo, Florența și Roma, iar Craiova-Germania, la München, al treilea aeroport ca mărime din Europa, de aici putânduse pleca spre alte destinații internaționale. Din păcate, mult mediatizata inaugurare nu a avut loc. Și asta nu din cauza organizatorilor, ci paradoxal, din lipsă de... călători. Directorul Aeroportului din Craiova, George Jianu, a făcut următoarele precizări: "Serviciile oferite sunt la nivelul standardelor europene, sunt operative, cu siguranță mare pentru pasageri și bagaje, transportul celor din urmă fiind gratuit până la greutatea de 20 de kg pentru cele depozitate în spațiile special amenajate și 10 kg pentru bagajele de mână, cu condiția ca acestea să nu aibă un volum prea mare. Timpul necesar ajungerii la destinație este scurt și anume: Craiova - Timișoara, 30 de minute, iar Timișoara - Italia, 2 ore. Pentru verificarea documentelor călătorii trebuie să se prezinte la punctele de control doar cu o jumătate de oră înainte, în funcție de solicitările avute ne așteptam să avem un număr mare de călători, dar din păcate acest lucru nu s-a întâmplat. Concitadinii noștri sperăm să tină cont de calitatea serviciilor oferite și să opteze, pentru călătoriile lor, la Aeroportul din Craiova”. Sunt posibile și alte destinării în funcție de solicitări, existând certitudinea că agenții de turism din urbe vor încheia contracte cu agenții de profil din Italia, același lucru întâmplându-se cu Gorjul, Valea Oltului și Herculane. ALINA DRAGU Cozonac, ouă roșii și euroobligațiuni . Luna mai va fi una deosebit de activă pentru liderii politici și economici români. După ce vor savura cu cozonac și cu ouă roșii Paștele, președintele va semna la Moscova Tratatul de prietenie cu Rusia, în timp ce ministrul de finanțe Mihai Tănăsescu va lansa pe piețele internaționale emisiunea de euro obligațiuni românești, în valoare de 750 milioane de Euro. Acest fapt poate fi plasat în contextul bătăliei pentru „leul greu”, condusă de Guvernul Năstase în acord „fin” cu guvernatorul BNR, Mugur Isărescu. Introducerea leului greu este prognozată pentru 2003, dată la care se speră că vom fi de mult în NATO și cu o rată a inflației sub 22%. Totul este ca aceste „manevre” financiare să se soldeze cu un plus de bănuțt și în buzunarul românului de rând, altminteri vorbim vorbe. NICOLAE BOANGIU K BANCA COMERCIALA Aer proaspăt în sistemul bancar STXVAL • Termenul depozitului: 4 luni • Valoarea minimă: 5 milioane lei • Dobândă: 31% pe an în 19 august, titularii participă la o Extragere cu premii 2 sejururi pentru 2 persoane la mare ~Ofertă valabilă numai în perioada 1-20 aprilie Sucursala Craiova, Calea București, Bl. 15 A - Parter Tel: 051/417311, Fax.: 051/417005