Cuvântul Libertății, noiembrie 2010 (Anul 22, nr. 6391-6416)

2010-11-25 / nr. 6412

2 / cuvântul libertății actualitate India: Un enorm scandal de corupție ii lovește pe premier! Starea de fapt Rareori, scrie cotidianul Le Monde, de duminică 21 noiembrie a.c., un scandal de corupție în India a aliniat atâtea zerouri: 1.760.000.000.000 rupii, adică aproape 28.35 miliarde euro, echivalentul bugetului Ministerului indian al Apărării. Și asta în condițiile în care 800 de milioane de indieni câștigă, în medie, 1,50 euro/zi. Ministrul Telecomunicațiilor, Andimuthu Raja, este acuzat de atribuirea, în 2008, a licențelor de telefonie mobilă, din a doua generație, unor firme apropiate partidului său (D.M.K). Statul a pierdut menționata sumă, în urma atribuirii preferențială, considerată arbitrară, injustă și inechitabile de Curtea de Conturi, care a declanșat tot scandalul. La 24 septembrie 2007, Ministerul Telecomunicațiilor a acordat un termen de 8 zile pentru depunerea ofertelor. Câteva zile mai târziu, spre stupefacția generală, ministerul a decis doar reținerea ofertelor depuse în prima zi, fără alte explicații. Dintre cele 575 de oferte au fost reținute doar 122. Primii veniți, primii serviți. Chiar foarte bine serviți. Potrivit raportului Curții de Conturi, licențele au fost acordate la prețurile din 2001, deși cele mai multe dintre oferte nu îndeplineau criteriile de eligibilitate, inclusiv financiare, cerute de departamentul de specialitate. Unii și-au vândut licențele obținute fraudulos, câteva luni mai târziu, la prețuri de șase ori mai mari. Partizanii lui Andimathu Raja au explicat că dacă India are mulți utilizatori de telefonie mobilă, iar minutul de comunicare este cel mai ieftin din lume, aceasta se datorează tocmai prețului scăzut de atribuire a licențelor, în condiții de netransparență, însuși ministrul de resort a rămas netulburat în primele zile ale scandalului, reiterând obsesiv că a respectat regulile de atribuire. Dar suspiciunile de corupție au atins o asemenea magnitudine în prima pagină a jurnalelor MIRCEA CANTĂR ) naționale, încât a devenit imposibilă orice justificare, iar ministrul s-a trezit incomod într-un guvern care declară că prioritatea sa este lupta împotriva sărăciei. La 14 noiembrie a.c., Andimuthu Raja și-a depus la reședința premierului Manmohan Singh, scrisoarea de demisie. Devenind conștient de ceea ce s-a întâmplat, șeful guvernului a fost cuprins de neliniște. Potrivit raportului Curții de Conturi de la Delhi, cabinetul său și Ministerul Justiției au fost informați de neregulile în procedura de atribuire a licențelor. Pentru ce nu au întreprins nimic? De ce l-au protejat pe ministru? Toată afacerea suscită maxim interes și sesiunea Parlamentului a fost amânată de 6 ori din cauza reacției vehemente a opoziției. Deputații solicită imperativ constituirea unei comisii de anchetă parlamentară pentru a face lumină în această afacere numită “mama tuturor scandalurilor”. Curtea Supremă de Justiție a cerut, joi 18 noiembrie, explicații primului-ministru. a cărui imagine a fost afectată. Recunoscut pentru integritatea sa, la câteva zile după demisia mai multor membri ai Partidului Congresului, aflat la putere, suspectat de corupție și în alte cazuri, nu se află într-o poziție confortabilă. Se reamintește că șeful statului Maharashtra, Ashok Chaven, a fost implicat în construcția ilegală a unei clădiri într-un cartier de lux din Bombay, iar președintele Comitetului de organizare a Jocurilor Commonwealth-ului, Suresh Kalmachi, a fost acuzat de deturnare de fonduri. Un studiu publicat de Organizația Global Financial Integrity, cu sediul la Washington, a indicat că aproape 91 de miliarde euro, “bani ilegali”, au ieșit din India între 2000 și 2008. Niciodată corupția nu a fost atât de înfloritoare. Sumele au crescut în același ritm cu creșterea economică a țării. De luat aminte enormul scandal de corupție! joi, 25 noiembrie 2010 VALUTA Cursul pieței valutare din 25 noiembrie 2010 anunțat de BNR 1 EURO......................4.3079...............43079 I 1 dolar SUA...................3.2368.......... 32368 1 liră sterlină....................5.0966................50966 1 g AUR (preț în lei)... 143,0824.......1430824 CCR. Moțiunea în cazul Legii Educației trebuie dezbătută Curtea Constituțională a decis, ieri, cu majoritate de voturi, că există conflict juridic de natură constituțională între Guvern și Parlament prin refuzul Legislativului de a dezbate moțiunea de cenzură depusă de opoziție în cazul asumării răspunderii Guvernului pe Legea Educației. Potrivit CCR, moțiunea odată depusă, nu mai poate fi abandonată. Judecătorii Curții Constituționale a României (CCR) s-au întrunit, miercuri, pentru a delibera asupra cererii primului-ministru Emil Boc de soluționare a conflictului juridic de natură constituțională între Guvern și Parlament privind proiectul legii Educației Naționale. Pe 15 noiembrie, șeful Executivului a solicitat Curții soluționarea conflictului juridic de natură constituțională între Guvern și Parlament privind proiectul Legii Educației generat de refuzul legislativului de a permite prezentarea și dezbaterea moțiunii de cenzură. El susținea că blocajul instituțional poate fi înlăturat numai prin continuarea procedurii parlamentare de angajare a răspunderii guvernamentale asupra proiectului Legii Educației Naționale, în susținerea sesizării sale, premierul sublinia că angajarea răspunderii Guvernului în fața Parlamentului reprezintă un gest politic prin își pune la dispoziție mandatul și că procedura asumării răspunderii Executivului nu a fost dezavuată de Legislativ deoarece a parcurs calendarul adoptat pentru desfășurarea acestei proceduri. El menționa în sesizare că, prin depunerea moțiunii de cenzură de către opoziție, a fost acceptată procedura de asumare a răspunderii și că astfel a fost exercitată funcția de control parlamentar. Procedura asumării răspunderii Guvernului pe această lege a mai generat un conflict între legislativ și executiv, constatat la începutul lunii de judecătorii Curții, la sesizarea președintelui Senatului, Mircea Geoană. Atunci, Curtea a decis, cu majoritate de voturi, că angajarea răspunderii Guvernului asupra Legii Educației Naționale este neconstituțională, fiind declanșat un conflict juridic de natură constituțională între Executiv și Parlament, întrucât proiectul se află în proces de legiferare la Senat, în calitate de Camera decizională. Moțiunea de cenzura și asumarea răspunderii la pachet Președintele Senatului, Mircea Geoană, a afirmat că Birourile Permanente reunite ale Camerei Deputaților și Senatului vor trebui să tranșeze ”la pachet” până cel târziu luni atât problema asumării răspunderii Executivului asupra legii Educației Naționale, cât și cea a moțiunii de cenzură inițiată de PSD în cazul asumării răspunderii Guvernului. Mircea Geoană a explicat că decizia Curții Constituționale a României de miercuri referitoare la existența unui conflict juridic de natură constituțională între Guvern și Parlament prin refuzul Legislativului de a dezbate moțiunea de cenzură depusă de Opoziție în cazul asumării răspunderii Guvernului pe Legea Educației nu schimbă cu nimic decizia inițială a CCR prin care asumarea răspunderii Guvernului ar fi neconstituțională. ’’Avem două decizii diferite ale Curții. Prima constată un conflict de natură constituțională între Parlament și Guvern și declară angajarea răspunderii ca neconstituțională. Astăzi avem o a doua decizie a Curții care declară că există, se pare, un conflict de natură constituțională între Guvern și Parlament pe tema moțiunii de cenzură depusă de opoziție. în opinia mea, decizia de azi nu schimbă în nici un fel decizia inițială că asumarea răspunderii este neconstituțională. Orice formulă de a merge mai departe de angajarea răspunderii face ca acel proiect de lege să devină neconstituțional”, a mai spus președintele Senatului. Acesta a adăugat că are convingerea că în cursul săptămânii viitoare Senatul va aproba legea Educației Naționale și că “din acel moment orice discuție se va stinge”. EDITOR: S.C. “CUVÂNTUL LIBERTĂȚII” SA I Redacția și administrația: 200733 Craiova, str. Nicolaescu Plopșor nr. 22A: TEL/FAX 0251/41.41.41. 41.24.57. Număr de înmatriculare la Registrul Comerțului: 116/2271/1991; ISSN 1220-9538 SISTEM DE MANAGEMENT AL CALITĂȚII SR EN ISO 9001:2008 CERTIFICAT NR. 146/C/2009 Societate cu capital integral privat. Cod fiscal: R2303744, P.0. BOX 245-Of. Poștal nr.1, Craiova __________Internet: wwm.cvlpress.ro_________ REDACTOR-ȘEF: __________MIRCEA CANTĂR__________ Prim-redactor-șef adjunct: ___________MAGDA BRATU___________ Redactor-șef adjunct: _________MARGA BULUGEAN_________ Publicist-comentator: _________GEORGE POPESCU_________ DEPARTAMENTE: Actualitate (412.613): Laura Motirliche, Radu Iliceanu, Ana-Maria Gebăilă, Alina Drăghici Eveniment(412.418): Carmen Zulian, Marin Turcitu Politică (412.418): Denisa Ghiță Economie (412.418): Marga Bulugean Invățământ(412 418): Carmen Rusan Cultură (412.418): Magda Bratu Sport (412613): Silviu Ghiță, Marius Cîrstov Fotoreporter: Tibi Bologh Secretariat tehnic: (412.457) Calculatoare: (412.613) Publicitate: (412.552) Cotidianul "Cuvântul Libertății" folosește informații din surse proprii, ale Agenției Mediafax și DAIS. Potrivit art 206 CP, responsabilitatea juridică pentru conținutul articolului aparține autorului. De asemenea, in cazul unor agenții de presă și personalitâți citate, responsabilitatea juridică le aparține.