Cuvântul Libertății, noiembrie 2015 (Anul 27, nr. 7890-7913)

2015-11-26 / 7911. szám

2 / cuvântul libertății Legea privind stingerea creditelor prin cedarea bunului ipotecat, adoptată de Parlament Proiectul de lege care permite unei persoane care s-a împrumutat la bancă și nu mai poate plăti datoria să treacă în proprietatea băncii imobilului ipotecat a fost adoptat, ieri, de Camera Deputaților, în calitate de for legislativ decizional. Asociația Română a Băncilor apreciază că actul normativ periclitează piața creditului imobiliar prin restricționarea drastică a accesului la finanțare, având efecte și asupra dezvoltatorilor imobiliari și sectorului construcțiilor. Cod galben de ninsori în aproape toată țara Administrația Națională de Meteorologie a emis, ieri, o nouă avertizare COD GALBEN de ninsori, valabilă începând de azi, ora 6.00, până mâine, la ora 9.00, în aproape toată țara; în intervalul menționat, precipitațiile vor cuprinde treptat majoritatea regiunilor și se vor intensifica. Local în Moldova și Transilvania și pe arii extinse în zona montană vor fi mai ales ninsori și lapoviță, iar stratul de zăpadă nou depus va fi consistent, cu precădere în Carpații Meridionali și Orientali, în regiunile sudice și sud-estice vor predomina ploile, iar cantitățile de apă vor depăși local 201/mp și izolat 351/mp. Totodată, în aceste regiuni, dar și la munte, vântul va avea intensificări temporare, pe arii restrânse depășind la rafală 50...55 km/h. Răzvan Sava (PNL), ales primar interimar al Capitalei Consilierul general PNL Răzvan Sava a fost ales primar interimar al Capitalei, cu 34 de voturi „pentru” și 11 voturi „împotrivă”. Consiliul General al Municipiului București (CGMB) s-a întrunit, ieri, în ședință extraordinară, după ce, marți, într-o altă ședință extraordinară, a fost demis din funcția de primar interimar al Capitalei Ștefănel Marin, la două luni după ce a fost desemnat în locul lui Sorin Oprescu, acuzat de fapte de corupție. Odată cu el, a fost revocat din funcția de viceprimar interimar Cornel Pieptea (PNL). Cealaltă poziție de viceprimar este ocupată de Dan Darabont (PSD). EDITOR: S.C. EDPRESS COM S.R.L. Redacția și administrația: 200733 Craiova, str Nicolaescu Propșor nr. 22A: TEL/FAX 0251/41.41.41. 41.24.57. Număr de înmatriculare la Registrul Comerțului: 116/1410/2005; ISSN 1220-9538 SISTEM DE MANAGEMENT AL CALITĂȚII SR EN ISO 9001:2012 CERTIFICAT NR. 40602012 Societate cu capital integral privat Cod fiscal: R0 17758027 Email: redactia@cotpress.ro __________Internet.yiffssrg_________ REDACTOR-ȘEF. ___________MIRCEA CANTĂR___________ Prim-redactor-șef adjunct: ____________MAGDA BRATA___________ Redactor-șef adjunct: __________MARGA BULUGEAN_________ DEPARTAMENTE: Actualitate: Laura Moțîriiche, Radu Niceanu Eveniment Carmen Zuican Economie I Politică: Marga Bulugean Cultură: Magda Bratu Sport: Marius Cîrstov, Cosmin Staicu Fotoreporter: Ti Bologh Secretariat: 0251.412.457 Publicitate: 0251.412.552 Redacția: 0251.412.613 Sub-redacție Calafat: Cristian Rudăreanu: 0767.464.894 rudareanu cristian@yahoo.com Sub-redacție Bechet: Florina Rădoi: 0760.678.582 radoiflorina@yahoo.com Responsabilitatea juridică pentru conținutul articolului aparține autorul. De asemenea, in cazul unor agenții de presă și personalist citate, responsabilitatea juridică le aparține. actualitate joi, 26 noiembrie 2015 Guvernul a definit o structură a calendarului pentru aprobarea bugetului de stat pentru 2016, astfel că, potrivit estimărilor Executivului, acesta va putea intra în procedura de vot final în Parlament în jurul datei de 15 decembrie. “S-a definit o structură standard a acestui calendar și încercăm să o respectăm. In perioada imediat următoare, ordonatorii de credite își vor completa anexele, undeva spre sfârșitul săptămânii vom avea și liniile de ordonatori secundari și terțiari completate pentru a avea structura defalcată a bugetului pe 2016. Aceste lucruri ar trebui finalizate undeva spre 2 decembrie, cel târziu 5 decembrie cu acordul și prin înțelegerea acestor elemente și prin acceptul acestor elemente la Ministerul de Finanțe”, a declarat, ieri, purtătorul de cuvânt al Guvernului, Dan Suciu. El a precizat că nu crede că proiectul bugetului de stat va putea sta în consultări publice mai târziu de 10-11 decembrie, pentru că se va intra în criză de timp. “Din 5 decembrie, cel târziu, bugetul complet detaliat va fi supus unei consultări publice, așadar va fi prezentat la nivelul Ministerului de Finanțe pentru o consultare publică. Nu cred că vom reuși să stăm în consultare publică mai mult de o săptămână, pentru că intrăm în criză de timp și intenția inițială este să avem bugetul aprobat undeva în jurul datei de 15 decembrie, așadar va rămâne în consultare publică până în 10- 11 decembrie, când va fi aprobat în Guvern și va fi putea fi transmis Parlamentului pentru a intra în dezbaterile parlamentare din comisiile de specialitate. După dezbaterile din comisii, va ajunge în comisia de buget-finanțe cu amendamentele pe care să vedem în ce măsură deputații și senatorii le vor prezenta, amendamentele vor intra în comisia de analiză în comisia de bugetfinanțe, va intra apoi în vot final în jurul datei de 15 decembrie, estimăm noi”, a arătat Dan Suciu. Guvernul estimează că bugetul de stat pe ZOR ar putea ajunge la vot în jurul datei de 15 decembrie Iohannis contestă la Curtea Constituțională ordonanța prin care prefecții pot numi coordonatori interimari în primării Președintele Klaus Iohannis a transmis, ieri, CC o sesizare de neconstituționalitate privind OUG 14/ 2015, prin care prefecții pot numi coordonatori interimari în primării și CJ- uri unde consiliul local sau județean este dizolvat, primarul este în imposibilitate de a-și exercita mandatul, iar unitatea nu are în funcție un secretar. Ordonanța de Urgență aprobată de Guvernul Ponta a stârnit controverse în momentul în care a fost discutată în Parlament, liberalii acuzând că aceasta vine în completarea OUG care permitea traseismul în rândul aleșilor locali, dar și a refuzului Guvernului de a organiza alegeri parțiale. Astfel, OUG 14/2015 reglementează posibilitatea ca, în situația în care primarul se află în imposibilitatea exercitării mandatului și consiliul local este dizolvat, iar funcția de secretar al unității este vacantă, prefectul să numească prin ordin o persoană, prin detașare, care să exercite atribuțiile secretarului unității administrativ-teritoriale, pentru rezolvarea problemelor curente ale acesteia, până la organizarea de către Agenția Națională a Funcționarilor Publici a concursului pentru ocuparea funcției de secretar al unității administrativ-teritoriale. Totodată, este reglementată în mod similar și situația în care președintele consiliului județean se află în imposibilitatea exercitării mandatului, consiliul județean este dizolvat, iar funcția de secretar al județului este vacantă. Președintele Klaus Iohannis a trimis Curții Constituționale o sesizare de neconstituționalitate asupra legii de aprobare a Ordonanței, acuzând încălcarea articolul 120 din Constituție, care stabilește principiile descentralizării. Președintele susține că deciziile privind funcționarea primăriilor și Consiliilor Județene trebuie să revină autorităților locale și “nu reprezentantului autorității executive centrale a statului (prefectul)”. Mai mult, președintele susține că această OUG “încalcă dispozițiile art. 115 alin. (6) din Constituție prin aceea că afectează regimul instituțiilor fundamentale ale statului”. “Astfel, potrivit acestui articol ordonanțele de urgență nu pot fi adoptate în domeniul legilor constituționale, nu pot afecta regimul instituțiilor fundamentale ale statului, drepturile, libertățile și îndatoririle prevăzute de Constituție, drepturile electorale și nu pot viza măsuri de trecere silită a unor bunuri în proprietate publică”, se arată în sesizarea transmisă CC. Raed Mit „Nu demisionez. Dacă superiorii consideră că am greșit, mă pot demite. Eu nu cred că am greșit” Secretarul de stat în Ministerul Afacerilor Interne Raed Arafat a declarat ieri, pentru MEDIAFAX, că nu are de ce să demisioneze, pentru că nu consideră că a greșit, iar o astfel de decizie acum ar însemna că fuge de răspundere, precizând că dacă șefii lui consideră că a greșit, îl pot demite. Raed Arafat a precizat că el este în aparatul public, și nu implicat politic, de aceea, dacă superiorii săi consideră că a greșit, îl pot demite. “Chiar dacă funcția de secretar de stat este una politică, eu fac parte din tehnic. în cazul meu, sunt două situații: dacă șefii consideră că am greșit, mă pot demite sau dacă eu consider că am greșit, îmi pot cere demisia. Nu consider că am greșit”, a spus Raed Arafat. Secretarul de stat a ținut să precizeze că, în acest context, dacă și-ar da demisia, ar însemna că fuge de răspundere. “A-mi da demisia, mai ales că nu consider că am greșit, ar însemna că fug de răspundere, or eu nu fug de răspundere. Așteptăm finalizarea anchetelor”, a mai declarat Raed Arafat. Premierul Dacian Cioloș a declarat, ieri, în ședința de guvern, că vrea să se asigure că persoanele care au fost la conducerea ISU București-Ilfov și care au fost suspendate din funcții vor fi demise și nu se vor mai putea întoarce în sistem. Primul ministru a mai spus că, în perioada imediat următoare, așteaptă de la secretarul de stat Raed Arafat un plan de reformă și de restructurare a ISU, în condițiile în care a aflat abia marți Șefii ISU București-Ilfov au fost suspendați din funcții Șefii ISU București-Ilfov au fost suspendați din funcții, la aproape o lună de la tragedia din Colectiv, la ISU fiind făcute verificări privind faptul că nu au fost făcute controale la Fabrica Pionierul și la club, deși se știa că va fi organizat un eveniment cu public numeros. Inspectoratul General pentru Situații de Urgență (IGSU) a arătat, ieri, într-un comunicat de presă, că a primit, în 24 noiembrie, o sesizare din partea mass-media care semnala existența unui document privind organizarea unui eveniment cu public numeros în Fabrica Pionierul, la etajul 1 și în clubul Colectiv, pentru zilele de 25 și 26 septembrie, anterior producerii tragediei din 30 octombrie; în urma sesizării, inspectorul general al IGSU a informat șeful Departamentului pentru Situații de Urgență, care a dispus, în regim de urgență, efectuarea unei verificări la sediul Inspectoratului pentru Situații de Urgență București- Ilfov, a precizat sursa citată. Din datele preliminare obținute în urma verificărilor a rezultat că documentul a fost identificat în corespondența primită de IGSU la data de 23 seară că ISU București fusese informat de problemele din Colectiv și nu a verificat: “O să vă rog să-i transmiteți domnului Arafat că aștept de la dânsul, în perioada imediat următoare, un plan de reformă și de restructurare a ISU, mai ales pe partea de prevenire, unde înțeleg că sunt sincope, pentru că ceea ce am aflat astăzi și domnul Arafat mi-a spus că și dânsul a aflat septembrie, în jurul orei 23.30. “întrucât soluționarea documentului era de competența Inspectoratului pentru Situații de Urgență București-Ilfov, acesta a fost redirecționat unității în cauză, în dimineața zilei de 24 septembrie 2015, pentru evaluare și măsuri. La nivelul Inspectoratului pentru Situații de Urgență BucureștiIlfov au fost transmise două adrese către organizatorul evenimentului Emagic - fără a rezulta că au fost efectuate verificări la fața locului”, a precizat IGSU, în timpul verificărilor, conducerea Inspectoratului pentru Situații de Urgență București - Ilfov a fost pusă la dispoziție,’’pentru asigurarea obiectivității activităților de verificare”, a precizat sursa citată. Inspectorul general al IGSU va desemna noua conducere a ISU București-Ilfov, care va asigura temporar comanda unității. în urma incendiului din 30 octombrie, de la clubul Colectiv, 60 de persoane au decedat și alte aproximativ 150 au fost rănite și internate în spitale din Capitală, ulterior unele dintre acestea fiind transferate la clinici din străinătate sau externate, abia ieri seară, faptul că cei de la ISU București pe partea de prevenire fuseseră deja informați de problemele de la Clubul Colectiv și, în loc să meargă să facă verificări acolo și să ia măsurile necesare, au mai adăugat o hârtie la birocrația noastră obișnuită, le-au trimis prevederile legale celor de la Clubul Colectiv, spunândule ce să facă fără să verifice concret pe teren”, a afirmat Cioloș.