Cuvîntul Nou, februarie 1970 (Anul 3, nr. 113-115)

1970-02-21 / nr. 114

Ajutor concret, operativ şi eficace Cu toate că din partea comitetului orăşenesc de partid Sfîntu Gheorghe a existat o preocupare pentru activitatea economică, oraşul de reşedinţă a judeţului nostru a încheiat anul 1969 cu realizări sub nivelul celor obţinute pe întregul judeţ- Recenta plenară a comitetului orăşenesc a mai relevat şi unele deficienţe în domeniile muncii organizatorice, propagandei, îndrumării organizaţiilor de masă. Aceste stări de lucruri impuneau luarea unor măsuri operative capabile să ducă la redresarea situaţiei, la îmbunătăţirea radicală a stilului şi metodelor de lucru ale comitetului orăşenesc, ale comitetelor şi organizaţiilor de partid din subordine, la ridicarea întregii activităţi de partid din oraşul Sfîntu Gheorghe. A intervenit comisia organizatorică a Comitetului judeţean de partid, care a constituit trei colective formate din activişti de partid, de stat, ai organizaţiilor de masă precum şi din cadre de specialişti. Aceste colective au efectuat, timp de opt zile, o temeinică analiză a activităţii comitetului orăşenesc, a patru comitete de partid şi 29 organizaţii de bază din 10 unităţi. Cum au acţionat aceste colective, care au fost obiectivele urmărite, ce metode de lucru au folosit, pentru ca activitatea lor să constituie un ajutor concret, să fie de un folos real organelor şi organizaţiilor controlate ? S-au stabilit obiectivele concrete care vor fi urmărite: stilul şi metodele de muncă ale organelor respective în conducerea activităţii economice, modul în care se efectuează conducerea şi îndrumarea de către partid a organizaţiilor de masă, felul în care se urmăreşte aplicarea hotărârilor elaborate de organele superioare de partid şi a hotăririlor proprii, desfăşurarea muncii politice şi cultural-educative de masă, educaţia tineretului, întărirea rîndurilor partidului şi creşterea rolului conducător al organizaţiilor de partid, în lumina hotăririlor Congresului al X-lea al partidului şi Plenarei C.C. al P.C.R. din 10—13 decembrie 1969. De la bun început, în colective au intrat şi membri ai organelor controlate, precum şi cadre de specialitate care cunoşteau bine realităţile din unităţile respective. De asemenea, trebuie menţionat faptul că cele constatate nu s-au concretizat doar sub forma unui proces-verbal înaintat Comitetului judeţean de partid, ci au fost aduse imediat la cunoştinţa comitetului de partid respectiv, a direcţiunii unităţii, o dată cu propunerile concrete pentru elaborarea celor mai potrivite măsuri care să ducă la lichidarea lipsurilor. Arătam de la început că atît comitetul orăşenesc cît şi organele în subordine şi-au îndreptat atenţia în special asupra realizării sarcinilor de producţie. Comisia economică de pe lîngă comitetul orăşenesc a efectuat analize la unele unităţi economice, s-au propus măsuri şi s-au luat angajamente. Din păcate, lucrurile s-au cam oprit aici, la propuneri şi angajamente.. Controlul traducerii în viaţă a propunerilor, al îndepliniriiangajamentelor nu s-a făcut decât într-o mică măsură ceea ce a dus la nerealizarea producţiei globale (in proporţie de 99,6 la sută). Cauze ? Multe şi variate: deficiente pe linia utilizării maşinilor şi utilajelor, în aprovizionarea ritmică a locurilor de muncă cu materii prime şi materiale, organizarea ştiinţifică a producţiei şi a muncii, utilizarea timpului de lucru şi altele. De bună seamă că aceste cauze care generează mereu aceleaşi efecte (adică deficiente) erau de mult cunoscute. Cu toate acestea, comitetele şi organizaţiile de partid nu au acţionat în direcţia lichidării lor, nu au făcut din ele o problemă pe care sa o supună dezbaterii comuniştilor, tuturor salariaţilor, pentru depistarea punctelor nevralgice care periclitează realizarea, sarcinilor de plan și pentru aplicarea măsurilor ce se impuneau. Este suficient — considerăm — un singur exemplu: comitetul de partid de la I.I.L. „Mobila" şi organizaţia de bază de la cooperativa „Prestarea" nu au analizat in tot cursul anului 1969 nici măcar o singură dată problemele economice. Arătam că una din cauzele nerealizărilor o constituie folosirea nejudicioasă a timpului de lucru. Ilustrăm cu cîteva cifre: absenţele nemotivate au însumat la Fabrica de ţigarete 1024 om/ore, la I.I.L. „Mobila" 2658 om/ore, iar învoirile şi concediile fără plată la uzina „Oltul" s-au ridicat la 15.814 om/ore. Nu vorbesc aceste cifre despre lipsa de preocupare a organizaţiilor de partid, sindicale şi U.T.C. pentru formarea unei puternice opinii de masă, pentru lichidarea acestor abateri, pentru instaurarea unui climat de disciplină şi ordine ? S-au mai evidenţiat lipsuri în organizarea întrecerii socialiste, în organizarea mişcării de inovaţii (în aceste direcţii lipsuri grave ale consiliului local al sindicatelor) în rentabilizarea unor întreprinderi sau secţii, în ridicarea calificării muncitorilor. Pentru lichidarea tuturor acestor deficienţe colectivele de ajutor şi îndrumare au făcut propuneri concrete. Urmează ca organele şi organizaţiile de partid să urmărească cu responsabilitate (mai multă decât în anul trecut) concretizarea propunerilor. Ne-am ocupat şi noi mai mult de felul în care activitatea organelor şi organizaţiilor de partid s-a oglindit în realizarea indicatorilor economici de plan considerînd că ele vor vorbi de la sine despre stilul defectuos, despre metodele de muncă de multe ori nepotrivite ale respectivelor organe şi organizaţii de partid. Analiza de care ne ocupăm a relevat intr-adevăr că unele defecţiuni s-au produs chiar în cadrul Comitetului orăşenesc de partid. Aşa cum arătam la început, ultima plenară a comitetului orăşenesc a evidenţiat faptul că s-a acordat o atenţie insuficientă vieţii interne de partid, dezvoltării propagandei, muncii cultural-educative de masă, activităţii organizaţiilor de masă etc. Şi aici un singur exemplu: în oraşul Sfîntu Gheorghe au fost primiţi în anul trecut un număr de 447 noi membri de partid. Cu toate acestea şi în această direcţie sunt unele aspecte negative. De pildă, cu toate că pe raza oraşului există două cooperative agricole de producţie, intr-un an întreg nu au fost primiţi în partid decit trei ţărani cooperatori. Ne oprim aici cu exemplele, cu speranţa că cei care le cunosc tot aşa de bine ca şi noi — şi în primul rînd Comitetul orăşenesc de partid, comitetele şi organizaţiile de partid în subordine îşi vor planifica munca în aşa fel incit să existe preocupare pentru buna desfăşurare a activităţii în toate compartimentele vieţii de partid. Sarcinile de plan ale anului 1970—sporite faţă de anul trecut — sunt mobilizatoare, dar pentru realizarea lor Comitetul orăşenesc de partid Sfîntu Gheorghe va trebui să-şi imprime şi să imprime organelor în subordine un stil de muncă radical îmbunătăţit, metode noi, capabile să mobilizeze toate resursele materiale şi umane. GH. POPIŢA Apreciind că în frumoasele realizări ale judeţului nostru, obţinute în anul 1969, este încorporată şi munca entuziastă a tineretului, şi, în primul rînd, a celor peste 10.000 de tineri care lucrează în principalele sectoare producătoare de bunuri materiale, din lucrările plenare a Comitetului judeţean de partid, care a avut loc la 22 ianuarie 1970, se desprind importante sarcini ce revin, pentru anul 1970, organelor şi organizaţiilor U.T.C., tuturor tinerilor din judeţ. Considerăm că o primă sarcină ce stă în faţa organelor şi organizaţiilor U.T.C. este aceea ca, printr-o intensă activitate de educaţie, prin muncă şi pentru muncă a tinerilor, aceştia să-şi aducă o contribuţie substanţială, şi în mod permanent, la mobilizarea pen- tru realizarea sarcinilor de producţie, la creşterea continuă a productivităţii muncii. Aceasta se impune cu atît mai mult, cu cît plenara Comitetului judeţean de partid a evidenţiat, ca deosebit de semnificativ şi mobilizator, faptul că sporul producţiei pe acest an va fi realizat aproape în totalitate pe seama creşterii productivităţii muncii. Inţelegînd semnificaţia majoră a problemei analizate de către organul judeţean de partid, biroul Comitetului judeţean U.T.G. şi-a înscris ca prim punct pe ordinea de zi a plenarei raportul privind contribuţia tineretului la realizarea sarcinilor economice pe anul 1969 şi sarcinile ce stau în faţa organizaţiilor de tineret, pe anul 1970. Raportul prezentat cu acest prilej cît şi luările de cuvînt au relevat atît contribuţia organelor şi organizaţiilor U.T.C. la realizarea planului pe anul 1969 şi deficienţele ce s-au mai manifestat, cît şi — şi mai ales — sarcinile sporite, impuse de exigenţele anului 1970, plenara stabilind în acest sens un amplu plan de măsuri concrete, pentru asigurarea participării tuturor tinerilor la îndeplinirea planului de producţie. În acest sens menţionăm : repartizarea membrilor biroului pentru a răspunde permanent de organizaţiile U.T.C. din unităţile industriale cu pondere economică însemnată ; dezbaterea temeinică în cadrul organizaţiilor U.T.C. din unităţile economice a sarcinilor de producţie şi întocmirea unor programe de activitate, concrete, menite să sprijine realizarea acestora ; organizarea de discuţii şi informări operative privind îndeplinirea ritmică a sarcinilor de producţie; acţiuni gen „Procesul rebuturilor“, „Locul de muncă — cartea de vizită a fiecărui tînăr“, „Minutul felicită — minutul acuză", „Fiecare minut, folosit cu maximă eficienţă în producţie“ ş.a., se vor organiza, de asemenea, două simpozioane pe teme profesionale, concursuri profesionale etc. O sarcină de mare răspundere pentru organizaţiile U.T.C. este întărirea disciplinei tinerilor la locul de muncă, lichidarea fluctuaţiei, a întîrzierilor, eliminarea absenţelor. Este necesar ca organele şi organizaţiile de tineret, sub conducerea directă a organelor şi organizaţiilor de partid, să depună eforturi susţinute, să folosească toate formele şi metodele, pentru a contribui la ridicarea procentului de utilizare a timpului de lucru, factor hotărîtor în creşterea productivităţii muncii. Toate acestea şi încă multe alte măsuri concretizează sarcinaorganelor şi organizaţiilor U.T.C. de a desfăşura o intensă şi permanentă muncă educativă, pentru asigurarea realizării şi depăşirii de către fiecare tînăr a indicatorilor de plan, ridicarea calificării lor profesionale, participarea în număr cît mai mare la mişcarea de invenţii şi inovaţii, premise sigure ale unei productivităţi sporite, în această direcţie rolul organizaţiilor, al grupelor U.T.C. trebuie să se manifeste prompt şi cu fermitate, urmărindu-se punerea operativă în discuţia colectivelor de utecişti a tuturor tinerilor care comit abateri de la disciplina socialistă a muncii. Totodată revine ca o sarcină importantă a biroului Comitetului judeţean U.T.C., a tuturor organizaţiilor de tineret, de a iniţia şi organiza acţiuni la un înalt nivel educativ, accentuîndu-se, in primul rînd, munca la nivelul organizaţiilor U.T.C., sporirea activităţii posturilor uteciste de control, popularizarea tinerilor la gazete de perete, staţii de radioamplificare, în presă. Reţinem, de asemenea, ca o sarcină importantă necesitatea orientării activităţii noastre în special spre unităţile economice recent intrate în funcţiune şi spre cele care vor intra în acest an în circuitul economic. Este necesar ca organizaţiile U.T.G., în colaborare cu organele sindicale, conducerile şcolilor şi a întreprinderilor să ia măsurile necesare pentru orientarea profesională a tineretului, să popularizeze noile obiective industriale, meseriile care nu au avut pînă acum pondere în judeţul nostru, astfel ca prin aceste acţiuni să putem oferi tineretului posibilităţi de a-şi alege meseria cea mai plăcută şi potrivită. Sarcini deosebite, reieşite din lucrările plenarei Comitetului judeţean de partid, revin organelor şi organizaţiilor U.T.C. şi în domeniul realizării investiţiilor, atît in industrie cît şi în agricultură. Realizarea la parametrii proiectaţi, respectarea termenelor de execuţie a investiţiilor, atingerea unui înalt nivel calitativ al lucrărilor executate, impun, aşa cum pe bună dreptate sublinia plenara Comitetului judeţean de partid, utilizarea judicioasă a întregului potenţial material şi uman şi, in acest sens, organizaţiile U.T.C. sunt chemate să-şi sporească contribuţia, avînd în vedere realitatea că pe şantierele de construcţie îşi desfăşoară activitatea un mare număr de tineri. Comitetul judeţean U.T.C., toate organizaţiile de tineret trebuie să facă mai mult pentru a educa tineretul în spiritul economisirii de materiale şi materii prime. Atenţie deosebită se va acorda şantierelor de construcţii, unde avem posibilitatea de a realiza economii substanţiale la materiale de construcţii, metal, ciment, cărămidă şi material lemnos. în domeniul agriculturii organizaţiile U.T.C. au sarcina, în primul rînd, ca făcînd cunoscute în rindul tinerilor măsurile adoptate de plenara U.N.C.A.P., să contribuie la realizarea scopului principal al acestora — sporirea necontenită a producţiei vege- KOZAK COIOMAN, prim-secretar al Comitetului judeţean U.T.C. Covasna (Continuare în pag. a 9-a) TINERETULPARTICIPANT ACTIV ŞI ENTUZIAST LA VIAŢA ÎNTREGII SOCIETĂŢI! ! ! ANUL III nr. 114 pag. 2 In şedinţa sa ordinară, ţinută luni, 16 februarie, Biroul Comitetului judeţean de partid a analizat stilul şi metodele de muncă ale Comitetului orăşenesc de partid Sfîntu Gheorghe, precum şi măsurile luate de către comitetele de partid şi comitetele de direcţie de la I.M.A., I.A.S. şi consiliile de conducere din C.A.P. în vederea terminării la timp şi la nivel calitativ superior a reparaţiilor utilajelor şi maşinilor agricole. La şedinţă au participat membri şi membri supleanţi ai Biroului Comitetului judeţean de partid, iar ca invitaţi, conducători din sectoarele de activitate analizate. Şedinţa de birou, după dezbaterea problemelor înscrise pe ordinea de zi, a stabilit măsuri de îmbunătăţire a activităţii din domeniile analizate.