Cuvântul Nou, februarie 2002 (Anul 13, nr. 3297-3320)

2002-02-01 / nr. 3297

Social - Politic ISTORIE Şl ETIMOLOGIE (2) * Publicăm astăzi partea a doua a articolului ISTORIE Şl ETIMOLOGIE, care se referă la inadvertenţele istorice şi etimologice cuprinse într-un caiet al Măriei Diac cu note privitoare la ceangăi, caiet citat în articolul “Copacul Sfântului Ladislau la Cleja” apărut pe 8 decembrie 2001 într-un cotidian de limbă maghiară din judeţul Covasna. Nu constituie un secret faptul că în plin Ev mediu marea majoritate a localităţilor n-aveau nume sau aveau un nume cu circulaţie restrânsă, locală. Nemeşimea făcută în mod abuziv stăpână pe cele mai bune terenuri din Transilvania a şi botezat - ungureşte, bineînţeles - ce a vrut şi a putut. Românii n-au respins aceste denumiri, din care mare parte s-au menţinut până în zilele noastre. Dar numărul mic de colonişti unguri din Ardeal (mai mulţi n-aveau de unde) a făcut ca şi numărul acestor denumiri să fie relativ mic. Dar BERT, de care se leagă autorul articolului este o caricatură, întâi că Bercz în ungureşte înseamnă, dacă mai ştiu eu ungureşte, pisc de munte, de stâncă, denumire care n-aveau cum s-o dea ungurii locului care se află taman pe malul Siretului, departe de munţi. Fiindcă veni vorba, îl invit pe autor să ne explice şi nouă, ştiinţific, de unde au luat ungurii denumirea de SZATMAR (Satu Mare) şi BAROT (Baraolt)? în româneşte Satu Mare însemna o localitate mai importantă în mijlocul altor mai multe mici, deci un SAT mai MARE decât cele în mijlocul cărora se găseşte. în acelaşi timp, BARAOLT în româneşte înseamnă locul, dealul, mai apoi localitatea în care se BAREAZĂ drumul OLTULUI, acesta fiind obligat să-şi schimbe direcţia de curs. Cu îngăduinţa autorului articolului din cotidianul de limbă maghiară din Covasna, precizez că în ungureşte nici SZATMAR şi nici BAROT nu înseamnă absolut nimic... Văzând acestea şi destule altele nepomenite aici, cum rămâne cu teoria foarte dragă ungurilor, cum că la venirea lor în Ardeal românii erau pe undeva prin Balcani? Cine le-a dat lor denumirile româneşti Satu Mare şi Baraolt? Darale marilor ape Someş, Olt, Criş? Dar Mureş? Autorul articolului rămâne mut în faţa talentului poetic al ceangăilor unguri, care folosesc termeni ca luncă şi prund. Asta chiar că lentrece pe toate! îi amintesc autorului articolului că românii, peste tot unde sunt români zic luncă şi prund, iar ungurii nu zic luncă şi prund decât numai în Moldova. Dar pentru a fi corecţi până la capăt, precizăm că termenii în cauză nu sunt nici româneşti, deşi românii îi folosesc peste tot, nici ungureşti; ei provin din slavona veche, unde se găsesc sub forma lonka şi prondu. Discuţia de mai sus îmi aminteşte de un lingvist ungur, care a studiat dialectul SECUILOR DIN BUCOVINA (ce dialect or fi având trei-patru sute de oameni colonizaţi înainte cu una sau chiar două sute de ani din Secuime, n-am prea înţeles) şi a descoperit că aceştia la bucurie zic FOARTE POETIC că “îţi creşte inima” (acesta este şi titlul cărţii). Trebuie să recunoaştem că expresia este chiar foarte poetică, numai că nu face parte din patrimoniul lingvistic al secuilor din Bucovina. Că “îţi creşte inima de bucurie" zic toţi românii, la tot pasul, fără să bage de seamă că folosesc expresii poetice. Ba şi în destule cântece populare se pomeneşte faptul că îţi creşte inima de bucurie. Iar dacă, dintre toţi ungurii, numai secuilor din Bucovina le creşte inima de bucurie, este mai mult decât clar că poezia este de împrumut. Dar încercările de furt folcloric sunt vechi de când e lumea. înainte cu ani, în preajma Crăciunului ascultam muzică la radio Budapesta, când, deodată, taraful trece pe CIOCÂRLIA lui Dinicu. Chiar mă miram, ce i-a apucat pe ăștia, acum de Crăciun, să dea muzică românească... Aveam să mă lămuresc la final: ascultasem un verbunkos unguresc! Asta este, oameni buni. S-auzim de bine! Ilie VASILESCU Recorelarea pensiilor începând cu întâi ianuarie 2002 a intrat în vigoare Hotărârea Guvernului nr.1315 din 2001 privind măsuri suplimentare de recorelare a pensiilor din sistemul public de pensii, care se referă la prima etapă de recorelare, din cele șase prevăzute a avea loc până la sfârşitul anului 2004. Referitor la acest aspect, doamna Bartók Gabriela, director general al Casei Judeţene de Pensii Covasna, precizează următoarele: “Pensionarii trebuie să ştie că de această primă etapă de recorelare beneficiază persoanele ale căror drepturi s-au deschis până la întâi ianuarie 1998 şi primesc pensie de limită de vârstă integrală sau de urmaş, al căror punctaj mediu anual corectat nu depăşeşte 3 puncte, valoarea unui punct de pensie la nivelul lunii decembrie anul trecut fiind de 1.885.856 de lei. Prin recorelare, categoriilor de pensii menţionate mai sus li se acordă un număr suplimentar de puncte în funcţie de anul pensionării şi cuantumul pensiei aflată în plată. Pensiile mai mici primesc un punctaj suplimentar mai mare decât cele care au un cuantum mai mare." Pentru explicitarea celor prezentate, doamna Bartók Gabriela dă şi un exemplu edificator, şi anume: O persoană înscrisă la pensie în anul 1990, cu valoarea pensiei de cel mult 0,6 puncte, în ianuarie a.c. primeşte un punctaj suplimentar de 0,06761, respectiv 127.503 lei, iar pensionarul înscris la pensie în acelaşi an şi care are o pensie de la 1 până la 2 puncte primeşte un punctaj suplimentar de numai 0,02434, adică 45.902 lei. Important de subliniat este şi faptul că, de recorelare nu beneficiază persoanele care au pensii de limită de vârstă cu vechime incompletă, pensii de invaliditate, IOVR și pensii stabilite în baza altor legi speciale. Persoanele ale căror drepturi de pensionare s-au deschis în anul 1998 vor beneficia de recorelare în etapele următoare. Vasilica CIOBANU Disponibilizările la S.C. Textila Oltul Sfântu Gheorghe - la loc comanda A creat destulă nelinişte printre salariaţii S.C. Textila Oltul din Sfântu Gheorghe anunţul privind eventuala disponibilizare a peste 300 de persoane - situaţie despre care s-a scris şi în ziarul nostru. Conducerea societăţii a revenit asupra deciziei inţiale, înştiinţând în acest sens, printr-o adresă, şi Agenţia Judeţeană pentru Ocuparea Forţei de Muncă. Iată conţinutul acesteia: “Prin prezenta dorim să vă aducem la cunoştinţă că, pentru moment, societatea noastră sistează disponibilizarea celor 365 de persoane. Acest lucru se datorează activităţii susţinute a conducerii societăţii de a găsi chiar şi în această perioadă extrem de dificilă pentru piaţa externă a textilelor noi clienţi şi comenzi de export. Ca urmare a acestui fapt nu vom desfiinţa până la finalizarea contractelor de export schimbul nr. 3.” Semnează directorul general, Vlastimir Isakovic. în perioada “apelor tulburi” Dr. Alexandru Mîndru asigură interimatul la conducerea CASS Covasna Prin ordinul preşedintelui CNASS nr. 25/30.01.2002, dr. Romulus Găzdac a fost suspendat din funcţia de director general al Casei de Asigurări Sociale şi de Sănătate Covasna, începând din data de 15 ianuarie a.c.. Prin acelaşi ordin, dr. Alexandru Mîndru a fost numit temporar în funcţia de director general, până la noi dispoziţii ale casei naţionale. Doru D. FELDIOREAN în atenţia primăriilor din judeţ în baza Ordinului MS nr. 449 punctul 4, publicat în Monitorul Oficial Nr. 371/2001 ,toate primăriile din judeţul Covasna sunt obligate să prezinte decontarea laptelui praf consumat pe bază de borderou la sfârşitul fiecărei luni la Direcţia de Sănătate Publică a județului Covasna, cu rețetele eliberate de către medicul de familie anexate. Nu se eliberează medicamente compensate... ■ Colegiul farmaciştilor din judeţul Covasna ne anunţă că, de la 1 februarie a.c., nu se mai eliberează medicamente compensate din lipsă de contract cu CASS. Secelean Georgeta (Crasna) şi Racoviţă Rico (Sfântu Gheorghe) sunt câştigătorii extragerii AVON din luna ianuarie în urma extragerii AVON din luna ianuarie 2002, fericiţii câştigători sunt Scelean Georgeta din Crasna, str. Chichirău nr. 1126 şi Racoviţă Rico din Sfântu Gheorghe str. Al. Prieteniei, nr. 14, bl. 13, ap 2. Pe această cale îi felicităm şi îi aşteptăm la redacţie începând de astăzi pentru a-şi ridica premiile oferite de compania AVON. Şi pe mai departe aşteptăm taloanele voastre. * Firmele conduse de aleşii locali nu vor putea încheia contracte cu primăriile Guvernul a aprobat o Ordonanţă de Urgenţă prin care societăţile comerciale la care aleşii locali sunt manageri, acţionari semnificativi, asociaţi, cenzori sau membri în Consiliul de Administraţie să nu poată încheia contracte comerciale cu autorităţile administraţiei publice locale, a anunţat, joi, premierul Adrian Năstase la videoconferinţa cu prefecţii. Năstase a afirmat că, potrivit acestei ordonanţe, firmele în care primarii, viceprimarii, consilierii locali şi judeţeni, preşedinţii şi vicepreşedinţii de consilii judeţene sunt acţionari sau au funcţii de conducere nu vor mai putea încheia contracte comerciale cu Primăriile, Consiliile Locale şi Judeţene respective. Interdicţia se aplică şi soţului, soţiei şi rudelor de gradul doi inclusiv ale aleşilor locali, ca şi funcţionarilor publici şi persoanelor încadrate cu contract individual de muncă în aparatul propriu al Consiliilor Locale sau Judeţene, al Regiilor Autonome aflate sub autoritatea Consiliilor respective sau al societăţilor comerciale înfiinţate de Consiliile Locale şi Judeţene. Ordonanţa se referă şi la încheierea unor contracte cu Regiile Autonome de interes local aflate sub autoritatea Consiliilor Judeţene, ori la societăţile comerciale înfiinţate de consilii. "Prevederile acestei ordonanţe trebuie urgent aduse la îndeplinire", a mai spus Năstase. încălcarea dispoziţiilor Ordonanţei are drept consecinţă încetarea mandatului de ales local, cu excepţia cazurilor în care persoana respectivă demisionează din funcţia deţinută la societatea comercială, în cel mult cinci zile de la intrarea în vigoare a ordonanței. Constatarea încetării mandatului de ales local se face prin ordin al prefectului, în termen de 10 zile de la publicarea ordonanței în Monitorul Oficial. Contractele comerciale de prestări servicii, de executare lucrărisau furnizare de bunuri, existente deja, vor fi reanalizate și, dacă este cazul, se vor face demersurile legale pentru rezilierea sau anularea acestora. Anul trecut, în luna iunie, doamna Doina Pătrunjel, profesor de chimie şi director adjunct la Şcoala generală nr. 1 întorsura Buzăului, a participat la un concurs de proiecte, pentru un proiect despre care a aflat din “Tribuna învăţământului” şi care a fost deschis tuturor cadrelor didactice, după care a fost admisă în anul întâi, fiind singurul cadru didactic din județul Covasna implicat într-un astfel de proiect. în urma absolvirii cursurilor de vară, doamna Doina Pătrunjel a avut obligativitatea să facă un proiect, care putea să aibă diferite teme. Prin urmare, domnia sa s-a gândit că este mult mai eficient să pregătească încă 18 învăţătoare într-una din metodele de învăţare prin cooperare, pentru că, la rândul lor, acestea vor folosi la clasă metoda respectivă, făcând-o astfel cunoscută unui număr mai mare de elevi. Primind acordul Casei corpului didactic pentru desfăşurarea acestei acţiuni, doamna Doina Pătrunjel a demarat cursul încă din ziua de 21 noiembrie 2001, curs care a fost finalizat în ziua de 30 ianuarie a.c. “Nu numai că învăţătoarele au învăţat să aplice această metodă la clasă, ci ele au demonstrat că ştiu să le aplice chiar prin activitatea desfăşurată astăzi (n.r. 30 ianuarie a.c., zi în care s-a finalizat cursul). Ele s-au organizat în trei grupe şi fiecare grupă a prezentat un proiect colectiv, deci spiritul cooperării nu a lipsit, desfăşurând activităţi extrem, de interesante din domeniile geografie, limba şi literatura română şi laborator de ştiinţe. In plus, activitatea a fost prezentată şi în faţa învăţătoarelor din şcolile genreale din Floroaia Mare, Floroaia Mică şi Brădet, care cer siguranţă că vor aplica şi ele la clase metodele de învăţare prin cooperare. Aş dori să mai precizez că, pentru a-mi respecta termenii proiectului, în semestrul doi din acest an şcolar voi organiza acest curs şi cu profesori şi sunt convinsă că voi avea mult mai mult de lucru deoarece profesorii au mai multe specializări. La acel curs voi încerca însă să folosesc metode adecvate care s-i determine pe profesori să colaboreze, spre exemplu, cei de biologie cu cei de fizică, cei de istorie cu cei de geografie, asta pentru că recomandarea este să predăm în echipă.” Cursul “învăţare prin cooperare” s-a desfăşurat în 20 de ore de activităţi practice şi principalul scop este ca această metodă să fie aplicată la clasă. La curs, învăţătoarele au lucrat ca nişte elevi,învăţând şi aplicând metodele , de cooperare, urmând să aplice metoda în continuare la clasă, în acest mod creşte eficienţa învăţării şi motivaţia elevilor, aflând adevărul singuri, prin experienţa proprie. La ora de încheiere a acestui curs a fost prezentă şi doamna Korodi Hajnal, directorul Casei corpului didactic, care a avut amabilitatea să-şi spună părerea despre această activitate din întorsura Buzăului. “Am fost deosebit de bucuroasă când am auzit de acest proiect şi cu această temă: învăţare prin cooperare - relatează domnia sa. Foarte mult se vorbeşte despre eficientizare, despre motivarea procesului de învăţare-predare şi iată, într-adevăr, o metodă deosebit de importantă privind motivaţia copilului, metodă pe care am întâlnito în foarte multe ţări, în Germania, în Anglia, de aceea m-a surprins plăcut că aici este vorba de metoda în echipă. Deci, ceea ce am văzut aici este ceva extraordinar. Eu ştiu că învăţătoarele de aici sunt deosebit de deschise vizavi de aceste metode participative, metode interactive, şi am urmărit colaborarea lor, prezenţa lor, creativitatea lor. Se pune problema formării centrate pe şcoală şi este un aspect foarte important pentru corpul profesoral dintr-o şcoală, ca la nivelul şcolii să se organizeze asemenea formări şi, de aceea, eu sunt bucuroasă că la întorsura Buzăului s-a organizat această formare la nivel de şcoală. Bineînţeles că acest aspect depinde întotdeauna de om, şi mă refer la doamna Doina Pătrunjel, care este formatoare în acest program, şi sunt convinsă că nu numai învăţătorii, ci şi profesori de la ciclul gimnazial şi liceal vor participa la asemnea module. Aceasta este o metodă orientată spre succesul şi satisfacţia copilului. Aici mi s-a părut că au fost aduse elemente noi, iar învăţătorele au dat dovadă de mult entuziasm.” Vasilica CIOBANU CCînvăţare prin cooperare” îi ft TjT «‘fc'S* I Alte două cazuri de sustrageri silvice depistate la Pava de către organele de Poliţie din Zăbala Domeniul aflat, în continuare, în centrul atenţiei organelor de Poliţie din judeţul nostru , dar şi al presei, volertă, nolens, vizează după cum arătăm în fiecare zi aproape de la începutul anului în cadrul aceastei rubrici cu un profil aparte infracţiunile silvice, ce se depistează în număr încă destul de mare în diferite localităţi. Purtătorul de cuvânt al Inspectoratului de Poliţie al judeţului Covasna, d-na It. Mariana Orzea, ne-a oferit noi exemple de persoane ce au tăiat, sustras şi transportat material lemnos fără să fie autorizate, material care în toate cazurile a fost confiscat. Doi săteni din Pava, Mailat Adam, de 33 de ani, şi Serafin George, de aceeaşi etate, au doborât zilele trecute din pădurea obştei din Pava un arbore, care valora aprope trei milioane de lei. Prejudiciul a fost recuperat, vorba vine, fiindcă copacul oricum nu mai poate fi plantat la loc (!), iar autorii sunt cercetaţi pentru săvârşirea infracţiunii de tăiere ilegală de copaci, iar lucrătorii Postului din Zăbala finalizează cercetările. După procedura obişnuită. Şi la Şugaş s-a descoperit o situaţie similară, prejudiciul fiind recuperat şi de această dată, iar autorul cercetat în stare de libertate şi în pădurea Ocolului silvic Şugaş organele de Poliţie au depistat nu de mult un caz asemănător, numele autorului fiind Boros Adrian, în vârstă de 52 de ani, care a tăiat şi sustras cantitatea de 1 m.c. material lemnos îr valoare de 1,9 milioane de lei. Graţie intervenţiei oportune a oamenilor în uniformă, care sunt ajutaţi în anumite acţiuni de acest fel de către organele silvice, s-a confiscat masa lemnoasă, dar aşa cum arătam şi ceva mai sus, mare lucru nu se înfăptuieşte prin aceste recuperări după opinia noastră, căci pagubele produse naturii n-au cum să se diminueze şi este nevoie de ani buni până un alt arbore să ajungă la dimensiuinile celui tăiat în mod iresponsabil. Dar asta e situaţie moment şi altceva mai bun de făcut nu se întrevede. Aşadar, pierderi pe toate fronturile, aspect pe care - din nefericire - făptaşii nu-l iau deloc în seamă, de aceea legiuitorul trebuie să fie aspru cu asemenea ilegalităţi, care atunci când se fac pe scară mare îmbracă aspectul unei infracţiuni. Unde dispăruseră ..scaunele de la un cămin cultural? Un furt mai ciudat le-a fost adus la cunoştinţă în urmă cu câteva zile lucrătorilor Postului de Poliţie Ozun de către directorul Căminului cultural din Sântionlunca. Domnia sa a reclamat că dintr-o magazie a unităţii menţionate lipsesc mai multe...scaune, cineva făcându-le pierdute! Cercetările au demarat imediat, ducând la identificarea autorilor în persoana numitului Kanyady Andras, în vârstă de 30 de ani, şi a concubinei sale, Vanca Katalin, de 28 de ani, domiciliaţi în localitate. Prejudiciul s-a ridicat la suma de cinci milioane de lei, iar cercetările au continuat sub aspectul săvârşirii infracţiunii de furt calificat. Ce intenţie ar fi avut cei doi cu respectivele obiecte de mobilier, e greu de anticipat, probabil doreau să le pună pe foc ori să le vândă. Acum însă “afacerea” a căzut. Rubrică realizată de Horia C. DELIU jr.• Sistarea furnizării apei potabile S.C. Gospodaria Comunală S.A. Sfântu Gheorghe, ne informează că astăzi, 1 februarie 2002, între orele 9-14, din cauza spălării conductei de aducțiune, se va sista furnizarea apei potabile pe următoarele străzi: Str. Lăcrămioarei nr.62 Sc.A,B,C,D,E, Lazar Mihai nr.63 Sc.A,B,C,D, Str.Gabor Aron bl.1, Sc. A,B,C, nr.10 Bl.1, Sc A,B şi parterul comercial (Banckoop, Loto, SC Balint SRL), Str.Libertăţii nr.2 şi 4 (Galeria, magazinele Romarta , Prefectura) şi CEC. (F.S.) Cursuri de calificare, recalificare AJOFMCovasna organizează, în trim.l 2002, cursuri de calificare, recalificare la următoarele ocupaţii: zidar rosar tencuitor, instalator încălzire centrală şi gaze, tâmplar universal, montator pereţi şi plafoane din gips carton, zugrav-vopsitor, operator confecţioner industrial îmbrăcăminte, dulgher. Pentru şomerii îndemnizaţi cursul este gratuit. înscrierile se fac la sediul AJOFM Covasna, camera 2 B, parter, în zilele de joi, între orele 9 - 14. (F.S.) Locuri de muncă vacante Agenţia judeţeană pentru Ocuparea Forţei de Muncă Sf.Gheorghe ne comunică următoarele locuri de muncă vacante: programator 1, inginer construcţii 1, medic veterinar 3, bibliotecar 1, tehnician constructor 1, tehnician informatică 1, asistent medical 4, agent comercial 1, contabil 2, magaziner 3, barman 2, pompier 1, vânzător 1, zidar 3, lăcătuş confecţii metalice 2, muncitor de întreţinere 1, mecanic utilaje 1, electromecanic 1, măcelar 1, tâmplar 1, tâmplar 5, muncitor necalificat 4. Informaţii privnd locurile de muncă se pot obţine direct la sediul AJOFM Sf.Gheorghe, B-dul Grigore Bălan nr. 14, camera 2, de luni până joi între orele 8,30 - 14,30. Telefonic nu se dau informaţii. (F.S.) Anul XIII Nr. 3297 întrerupere de curent electric Din cauza unor lucrări de reparaţii, mâine 2 februarie va fi întrerupă furnizarea curentului electric în municipiul Târgu Secuiesc pe strada Gării până la intersecţiile cu străzile Fabricii şi József Bem. (R.C.) De azi tarife majorate la bilete şi abonamente pe cursele regulate auto După cum am mai informat, de zi, 1 februarie a.c. intră in vigoare noi tarife pe autobuzele ce fac legătura între municipiul reşedinţă de judeţ şi localităţile suburbane, rute servite de Societatea “Multi- Trans” S.A. Sfântu Gheorghe. Li se reaminteşte celor interesaţi că eliberarea abonamentelor se face lunar şi ele sunt valabile doar în zilele lucrătoare, excepţie făcând navetiştii care muncesc în ture non-stop. Există posibilitatea cumpărării aşa-numitelor abonamente fracţionate pe intervale mai mici, ele putând fi achitate şi ridicate de la sediul unităţii din municipiul Sfântu Gheorghe, strada Császár Balint nr. 6.. Iată valoarea tarifelor fracţionate pe rutele Mărcuş- Ozun şi Dobârlău - Ozun biletul costând 22.000 lei, iar abonamentul 460.000 lei, iar pe relaţiile Bicfalău - Ozun şi Ozun Sântionlunca costurile sunt de 16.000 lei, respectiv, 250.000 lei. Preţurile exacte ale biletelor şi abonamentelor pe rutele auto regulate spre şi dinspre localităţile suburbane ale municipiului Sfântu Gheorghe au apărut în ziarele noastre de miercuri, 30 ianuarie și joi, 31 ianuarie 2002. (H.C.D.) Cursurile pieţei valutare din 31 ianuarie 2002 anunţate de BNR 1 dolar australian 16370 1000 lire turceşti 24 1 dolar canadian 20287 1 dolar SUA 32184 1 franc elveţian 18824 1 gAUR (preţ în lei) 291279 1 coroană cehă 872 1 DST 40035 1 coroană daneză 3738 1 şiling austriac 2018 1 liră egipteană 7042 1 franc belgian , 688 1 EURO 27773 1 marcă germană 14200 1 liră sterlină 45391 100 pesetas span. 16692 1 forint ungar 114 1 marcă Finland. 4671 100 yeni japonezi 24209 1 franc francez 4234 1 leu moldovenesc2457 100 lire italiene 1434 1 zlot polonez 7720 100 drahme grec. 8151 Cursurile casei die schimb valutar pentru 1 februarie 2002 -Banca Transilvania Cumpărare Vânzare USD 31.900 32.200 DEM 13.700 14.250 HUF 100. 120 4. TALON DE MICA PUBLICITATE Q P/XTIJIȚI VALABIL NUMAI PENTRU W B PERSOANELE FIZICE □pta: 1 februarie SC1032 Se preiau numai taloanele din ziua înscrisă pe talon. Numărul maxim de cuvinte din textul anunţului este 10. Ceea ce depăşeşte 10 cuvinte, se taxează cu 2000 lei/cuvănt. Subsemnatul....................................................................................domiciliat în...............................................................................Buletin Identitate: seria................nr...........................vă rog să publicaţi anunţul de mai jos în cotidianul “Cuvântul nou” îmi asum răspunderea pentru realitatea conţinutului prezentului anunţ: ....................................................................Semnătura.................................. Taloanele se depun la sediul redacției, str. Presei nr. 8/A. Din alte localități se primesc și prin poştă.