Cuvântul Nou, aprilie 2002 (Anul 13, nr. 3347-3370)

2002-04-16 / nr. 3358

Anul XIII Numărul 3358 8 pagini Cotidian social-politic al județului Covasna Marți 16 aprilie 2002 2500 lei Poliţistul, prietenul omului Dumitru MANOLĂCHESCU Burada nu-mi aparţine, mă feresc de contre cu poliţiştii, mai ales cu cei, destui din păcate, care n-au “prins” hainele noi, de poliţişti, rămânând cu cele vechi, de miliţieni. Vorbind despre prevederile cuprinse în Statutul poliţistului, generalul Pavel Abraham a dat glas unei dorinţe aproape intime: “Aş vrea ca oamenii să spună: iată poliţistul, prietenul meu”. Fiind vorba de Statutul poliţistului, se impune a trata cu seriozitate problema. Poliţistul va fi funcţionar public. Este posibil, în această nouă calitate, să priceapă mai uşor cum e să nu mai fii apărat de uniformă. E posibil, chiar, să gândească cu propriul cap şi cu propria conştiinţă şi să nu mai asculte orbeşte de ordinele superiorilor. E posibil, cu alte cuvinte, să devină mai uman, mai apropiat omului, aşa cum doreşte dl. general Abraham. Aşa cum dorim, la urma-urmei, cu toţii. S-ar putea ca noul statut să determine o schimbare în bine nu doar în faptele, ci şi în viaţa personală a poliţiştilor. Multe se pot întâmpla, dar esenţială rămâne, totuşi, schimbarea mentalităţii poliţistului, renunţarea la proastele obiceiuri miliţieneşti şi trecerea, rapidă, la deprinderi democratice. Pentru unii schimbarea va fi o uşurare, pentru că o aşteptau de mult, îmi place să cred că aceştia sunt cei mai mulţi. Pentru alţii, însă, lepădarea de trecutul miliţienesc va fi foarte grea. Cum adică, se vor întreba ei, să fim traşi la răspundere pentru că am reţinut un om nevinovat? Dăm noi socoteală cuiva că nu respectăm drepturile omului, chiar când acesta este reţinut sau arestat preventiv?! Se bagă cineva în oala noastră când dosim documente necesare cercetărilor pentru pronunţarea unei sentinţe juste în instanţă?! îndrăzneşte cineva să ne strice scenariile pregătite cu atâta trudă şi imaginaţie?! Da, va fi foarte greu pentru mulţi dintre prietenii noştri, poliţiştii, pentru că ei vor răspunde pentru faptele lor în faţa instanţelor civile. Nu vor mai fi supermeni, apăraţi de superiori şi uniforme, nu vor mai fi o castă intangibilă, se vor umaniza şi vor fi, în final, prietenii omului, chiar dacă vor mai circula bancuri cu miliţieni. Deunăzi am auzit unul: ştiţi care este cea mai mică unitate de măsură a inteligenţei? Miliţianul... Sigur, nimeni nu crede că toate schimbările astea de mentalitate se vor face peste noapte. întâi vor apărea noi funcţii, va trebui să ne obişnuim cu chestori, comisari, inspectori. Important mi se pare, însă, că se încearcă renunţarea la ignoranţa tipic miliţienească şi aderarea la o Poliţie eficientă, civilizată, deşteaptă, bine pregătită şi, înainte de toate, umană. în zona Buzaielor s-a deschis biroul teritorial al patronilor Vineri, 12 aprilie a.c., la întorsura Buzăului a avut loc deschiderea oficială a Biroului teritorial întorsura Buzăului a ASIMCOV, acţiune la care au fost prezenţi domnul Vajda Lajos, vicepreşedinte al Consiliului judeţean Covasna, domnul Miklós Bagoly şi doamna Gaspar Maria, preşedintele şi, respectiv, directorul ASIMCOV, şi domnul Hoffman Csaba, reprezentantul A.D.R. 7 Centru Alba Iulia. Constituirea acestui birou teritorial al patronilor a fost salutată şi apreciată de domnul Gheorghe Baciu, primarul oraşului întorsura Buzăului, prezent fiind la această întrunire. De fapt, ASIMCOV înseamnă Asociaţia întreprinderilor mici şi mijlocii din judeţul Covasna, o organizaţie nonprofit, al cărei scop este să servească intereselor societăţilor comerciale cu capital privat. Această organizaţie are în aplicare un amplu proiect care a facilitat, printre altele, crearea unui sistem de dezvoltare a afacerilor, sens în care patronii pot găsi, inclusiv la noul birou teritorial din Buzaie, şi accesa toate informaţiile necesare bunului mers al activităţii lor. Biroul teritorial întorsura Buzăului este coordonat de domnul Dinu Mărgărit. Atât organizaţia “mamă” ASIMCOV, cât şi Biroul teritorial întorsura Buzăului au deja o bază de date la care pot apela şi patronii din zona Buzaielor. “Deocamdată, această bază de date este în faza de dezvoltare, iar dacă ştim nevoile patronilor din această zonă putem să accesăm şi alte surse folositoare - precizează domnul Miklós Bagoly, cu prilejul întrunirii de la întorsura Buzăului. în acest birou se pot solicita şi consultanţe economice sau juridice, dar asta înseamnă că trebuie să formulaţi solicitările dumneavoastră ca să organizăm întâlniri cu specialişti în domeniu. ” Asemenea birouri teritoriale există şi în celelalte oraşe ale judeţului nostru. Demn de subliniat este şi faptul că, în cazul în care la Biroul teritorial întorsura Buzăului aderă un număr de peste 15 persoane există posibilitatea ca zona Buzaielor să aibă un reprezentant în consiliul de conducere al ASIMCOV. La această primă întâlnire a fost invitată şi doamna Nicoleta Roşia, şef birou creditare la Agenţia Judeţeană pentru Ocuparea Forţei de Muncă Covasna, care a prezentat stimulentele şi facilităţile prevăzute de Legea nr. 76 privind şomajul, punând însă un accent deosebit pe probleme ce vizează creditarea întreprinderilor mici şi mijlocii. Vasilica CIOBANU Cronica optimistului Fără economat Economatul este un magazin care vinde produse mai ieftine pentru pensionarii cu venituri foarte mici. La aceste magazine bătrânii se vor înghesui să cumpere un kil de carne sau o sticlă de ulei mai ieftine cu câteva mii de lei. Nu e vorba de reduceri importante de preţ, ci, practic, de dispariţia TVA-ului la produsele respective . -în toată ţara există la această oră 178 de magazine tip economat, răspândite în 28 de judeţe şi în patru sectoare ale Capitalei. Covasna nu se numără printre judeţele cu magazine-economat, cu toate că şi la noi sunt o groază de pensionari care o duc foarte greu, trăind de azi pe mâine din nişte pensii super-amărâte. Ca întotdeauna, însă, în Ardeal şi în mod special în Secuime lucrurile se mişcă mai greoi, ardelenii se I—ix.x---------------. —fi— .I Ar* MUlciidiou micii gicu, ucojjrea unui tn păr în patru şi, într-un târziu, se pronunţă: “No, hai!”. Pensionarii covăsneni n-au reuşit să găsească înţelegerea necesară pentru crearea acestui tip de magazin, cu toate că au cerut autorităţilor locale acest lucru. E nevoie de ceva mai mult decât de bunăvoinţa unui reprezentant al Guvernului. E nevoie de darea de mână şi de... inimă din partea oamenilor de afaceri, a întreprinzătorilor privaţi, a producătorilor şi comercianţilor. Astea, după cum aţi observat, se găsesc însă greu... ANONIMUS pagina 6 ■ Sport. mW iA m 4 XOyOADj.N3ZSISd3S 4ZSSIS .'609 iSf IO’ J^0h°3H9 fUMVdS WWI30 nr V09 (( începând de azi, 16 aprilie, se aplică noile tarife pentru serviciile de telecomunicaţii Vorbeşti mai mult, plăteşti mai mult! Horia C. DELIU Cam demult nu ne-am mai ocupat de domeniul telefoniei, şi aceasta pentru că lucrurile merg, în general, bine. Cel puţin pe plan local abonaţii nu au de ce se plânge, aşa după cum am constatat cu prilejul unui “summit” cu conducerile principalelor firme, instituţii, societăţi comerciale şi organe locale ce s-a derulat la sediul ROMTELECOM Covasna la finele anului trecut. Atunci dl. Ciprian Vrânceanu, directorul instituţiei judeţene, ne spunea vorbind despre calitatea şi prompttudinea serviciilor oferite, că ele vor sta şi pe mai departe în primplanul activităţii desfăşurate de întreg personalul pe care-l conduce. Iată însă că periodic, la fel ca şi în alte domenii de activitate, şi în materie de telefonie intervin majorări de tarife, reaşezări şi corelări de preţuri, spre a se ţine pas cu inflaţia şi a fi eficientă prestaţia. Aşa se face că începând de azi, 16 aprilie 2002 intră în vigoare noi tarife ce sunt ajustate în medie cu 10,5 la sută pentru serviciile telefonice de bază interne şi cu 5,9 la sută pentru serviciile de bază internaţionale. Ultima modificare tarifară la ROMTELECOM a fost aplicată la 1 octombrie 2001, procentul mediu de echilibrare fiind atunci de 5,8 la sută faţă de o inflaţie de 20% înregistrată de la precedenta modificare aplicată de la 1 ianuarie 2001. O noutate absolută o reprezintă faptul că noile tarife sunt exprimate fără TVA, aşa cum procedează şi ceilalţi operatori. Deci TVA, care nu constituie un venit al societăţii, va fi aplicată asupra valorii totale a facturii emise, fiind evidenţiată explicit: în cazul persoanelor fizice tariful abonamentului pentru linie individuală cu 100 de impulsuri incluse este de azi de 137.000 lei; cu 50 de impulsuri incluse -111.000 lei, iar fără impulsuri incluse - 84.000 lei. Se menţine abonamentul social, noua sa valoare fiind de 42.000 lei. Pentru persoane juridice abonamentul pentru o linie individuală este de 137.000 lei, iar pentru una cuplată de 111.000 lei. Tariful pentru un impuls va fi de 590 de lei. Nu se va modifica definirea palierelor C)rare (re taxare. Se menţin nemodificate, de asemenea, reţele pentru convorbirile naţionale la posturi publice, pentru serviciiile ISDN şi TELVERDE, ca şi VOCES (cu excepţia introducerii tarifului de un impuls pentru consultarea propriei căsuţe vocale de la telefonul de acasă), precum şi pentru liniile închiriate naţionale şi internaţionale. în premieră, preţurile serviciilor de atribuire a numerotaţiei scurte au fost separate de tarifele vizând suportul de transport utilizat pentru UmAkl.imm r\c ril imor Hn LI UI IUI IIUI HG Wl ItiOLClLVpw I iui I îmi uu apel de 3 sau 4 cifre. La serviciile telefonice internaţionale unele ţări au fost trecute dintr-o zonă de taxare în alta, cum ar fi Israelul sau Emiratele Arabe Unite. Aşadar, începând de azi intră în vigoare noile majorări, astfel că la sosirea facturii viitoare să nu fiţi surprinşi, stimaţi cititori, dacă o să trebuiască să achitaţi o sumă mai mare. Vorbind mai mult se plăteşte mai mult, dar şi calitatea serviciilor - plus contracararea efectelor inflaţiei - se cer ajustate periodic, potrivit principiilor economiei de piaţă. România va lansa noi acţiuni de lobby în cazul unei decizii nefavorabile la Praga România va continua să exercite presiuni şi să desfăşoare acţiuni de lobby în relaţia cu statele occidentale în cazul în care decizia privind extinderea NATO va fi una nefavorabilă, a declarat, luni, prim-miinistrul Adrian Năstase, în cadrul unei întîlniri cu membrii Clubului Elveţian de Presă. “Am pierdut o mare oportunitate în urmă cu mai mulţi ani, la Madrid, şi ne vom susţine în continuare candidatura la NATO în cazul în care decizia care va fi adoptată la reuniunea de la Praga a Alianţei Nord-Atlantice va fi una nefavorabilă României “, a spus Năstase. Premierul a arătat că includerea României pe lista statelor invitate să adere la NATO ar contribui la consolidarea securităţii naţionale şi ar permite atragerea unui volum mai mare al investiţiilor străine în mediul de afaceri românesc. Şeful Guvernului a reamintit că România şi Bulgaria ar putea facilita, în calitate de membri ai NATO, operaţiunile militare ale Alianţei în regiunea de sud a Europei, inclusiv prin asigurarea infrastructurii de transport necesare. “România şi Bulgaria ar putea deveni, oarecum, baby-sitter-ii Balcanilor”, a spus Năstase. Administratorii unor asociaţii de proprietari suspectaţi că nu-şi fac datoria în mai multe scrisori primite în ultimul timp la redacţie, numeroşi cetăţeni ai municipiului Sfântu Gheorghe îşi manifestă suspiciunea în legătură cu corectitudinea muncii prestate de unii administratori de asociaţii de proprietari. Ei sunt bănuiţi că ar face unele matrapazlâcuri cu banii încasaţi de la populaţie pentru achitarea întreţinerii. Dl. Valeriu Şerban, directorul SC Gospodăria Comunală Sfântu Gheorghe, societate aflată în subordinea Consiliului local municipal, care se ____ ocupă cu furnizarea apei potabile, a celei menajere şi de curând şi cu furnizarea de agent termic în zona Gării, ne-a declarat că unii administratori nu-şi fac treaba aşa cum ar trebui. Sunt numeroase situaţiile în care aceştia afişează listele cu cheltuielile de întreţinere doar spre sfârşitul lunii. Acest lucru face ca locatarii să fie nevoiţi să stea la cozi şi acesta este un motiv pentru care unii renunţă la plata întreţinerii. Acesta este unul dintre aspectele care au dus la slaba colectare a sumelor de la populaţie. Deşi nu are dreptul să se implice în activitatea asociaţiilor de proprietari, conducerea Goscom trage un nou un semnal de alarmă, întrucât asigurarea utilităţilor publice este dependentă de încasarea contravalorii serviciului asigurat. în ceea ce priveşte administrarea asociaţilor de proprietari, un exemplu este elocvent: Sârguinţa de la Gară şi As. 7 Simeria sunt două asociaţii de aproape aceeaşi mărime, în timp ce în Simeria administratorul se implică mai mult în strângerea banilor, neexistând astfel prea mulţi rău-platnici, la Gară situaţia este scăpată de sub control, iar sumele restante sunt de ordinul miliardelor. Valeriu Şerban a mai spus că societatea pe care o conduce este dispusă să ofere consultanţă juridică şi sfaturi administratorilor care întâmpină greutăţi, pentru ca acest moment, în care datoriile la întreţinere au depăşit suta de miliarde, iar pericolul sistării unor utilităţi este aproape iminent, să fie depăşit cu bine. în acest sens, conducerea Goscom sfătuieşte şefii asociaţiilor de proprietari să pună în aplicare prevederile din Ordonanţa 85/2001, referitoare la activitatea asociaţiilor. „în această ordonanţă este precizat exact ceea ce trebuie să facă un administrator în acest domeniu care a fost lăsat la voia întâmplării timp de 11 ani“, a spus Valeriu Şerban. în ceea ce priveşte controlul activităţii administratorilor, directorul Goscom Sfântu Gheorghe a precizat că această sarcină este de competenţa consiliilor locale care, cu ajutorul aparatului propriu pot organiza exercitarea controlului financiar-contabil şi gestionar asupra activităţii asociaţilor de proprietari. Deşi la nivelul municipiului Sfântu Gheorghe a fost constituită acum câteva luni o echipă care să verifice activitatea asociaţiilor, până acum efectul este insesizabil. Valeriu Şerban a mai spus că ar fi foarte bine ca fiecare asociaţie de proprietari să fie atent verificată. RăzvanCONDREA %kgti WWI»StllBIW«i :,_a. .. h»k m» tfmm maaim ’*■ Ww st isii»** «író — în curând, Cartierul rromilor din Vâlcele va beneficia de apă curentă în cartierul rromilor din Vâlcele apa potabilă reprezintă o problemă. De ce? Pentru că marea majoritate a fântânilor săpate în ultimii ani au avut viaţă scurtă. Deşi adâncimea lor este de 20-25 metri, după un timp relativ scurt “apa dispare din cauza pierderii pânzei freatice”, potrivit edilului comunei, Dumitru Marinescu. “Există totuşi, pe deal, o fântână din care ne putem racorda în vreo două crepuri, astfel încât locuitorii acestei zone a localităţii noastre să beneficieze de apă curentă”, ne-a declarat primarul de Vâlcele. Iată deci, cu puţină bunăvoinţă şi dibăcie, şi fără prea mulţi bani, pe parcursul anotimpului cald, problema a circa 50 de case care cuprinde amintitul cartier din localitatea învecinată municipiului Sfântu Gheorghe, care, se ştie, este populată mai cu seamă de rromi (peste 2/3 din numărul total al locuitorilor) se poate rezolva, cu efort minim și într-un timp relativ scurt. Doru D. FELDIOREAN “Sperăm să soluţionăm în mod amiabil diferendele cu comuna braşoveană vecină, Prejmer” ne-a declarat, în legătură cu aplicarea legilor fondului funciar, domnul Santa Gyula, primarul comunei Chichiş , în comuna Chichiş aplicarea legilor fondului funciar se apropie de “linia de sosire". Dar, ca mai întotdeauna, “finişul” se arată a fi cel mai dificil. Fiind situată la limita de sud a judeţului, vecină cu comuna braşoveană Prejmer, comuna Chichiş are de recuperat câteva zeci de hectare care au ajuns în urma comasărilor efectuate în anii regimului comunist, în perimetrul fostului CAP Prejmer. “Deocamdată comisia locală a acestei comune a aprobat retrocedarea a 19 hectare pentrufoştii proprietari din satul aparţinător comunei noastre, Băcel, sau pentru moştenitorii acestora. Aşteptăm decizia finală a Comisiei de aplicare a legilor fondului funciar a judeţului Braşov, care sperăm să ne fie de asemenea favorabilă” - ne-a declarat recent domnul Santa Gyula, primarul comunei Chichiş. Numeroşi locuitori ai Chichişuluinu au putut fi puşi încă în posesie cu o suprafaţă însumând 45 de hectare, ajunse în trecut tot în stăpânirea fostului CAP Prejmer. Paradoxal, din câte am înţeles, nefiind făcută rectificare de hotar, această suprafaţă a rămas în hotarul comunei Chichiş, dar a fost ocupată de locuitori din Lunca Aurel Golciu (Continuare în pagina a 2-a) 4 Adrian Năstase: Combaterea terorismului nu trebuie să afecteze drepturile omului Comunitatea internaţională trebuie să adopte măsuri dure împotriva terorismului, dar fără a afecta drepturile fireşti ale omului, a declarat, luni, prim-ministrul Adrian Năstase, în plenul celei dea 58-a sesiuni a Comisiei Organizaţiei Naţiunilor Unite (ONU) pentru Drepturile Omului de la Geneva. Premierul a afirmat că România este hotărîtă să contribuie la eliminarea actelor de terorism internaţional, în urma evenimentelor de la 11 septembrie, în condiţiile în care aceasta acţiune nu presupune violarea drepturilor omului. “Procedînd altfel, am oferi teroriştilor satisfacţia de a distruge nu numai bunuri materiale şi vieţi omeneşti, ci şi simboluri şi valori”, a spus Năstase. Şeful Guvernului a susţinut, luni, la Geneva, o alocuţiune în plenul Comisiei ONU pentru Drepturile Omului, vorbind despre necesitatea protecţiei libertăţilor fireşti ale tuturor cetăţenilor, indiferent de rasă, sex sau origine. El a arătat că membrii Comisiei ar trebui să accepte propunerea înaltului comisar ONU pentru Drepturile Omului, Mary Robinson, privind introducerea unei “dimensiuni umane" în lupta împotriva terorismului. Năstase a amintit că Executivul a adoptat, în ultimele luni, o strategie pentru protecţia copiilor instituţionalizaţi şi un program de reintegrare socială a rromilor, prin care a fost asigurat cadrul juridic necesar respectării drepturilor constituţionale ale acestor categorii de persoane, şi a prezentat membrilor Comisiei proiectele iniţiate de actualul Cabinet pentru eliminarea traficului de fiinţe umane. (Continuare în pagina a 6-a) Proiect de lege pentru atenuarea efectelor maghiarizării şi rusificării numelor româneşti după 1940 Deputatul PRM Damian Brudaşcu a iniţiat un proiect de lege conform căruia persoanele al căror nume a fost tradus sau ortografiat în altă limbă decît cea maternă pot beneficia, fără plata taxei extrajudicare de timbru, de înscrierea în acte a numelui în limba maternă. în expunerea de motive, iniţiatorul precizează că, după 1940, au fost înregistrate numeroase situaţii în care nume româneşti au fost maghiarizate sau rusificate, iar revenirea la normal, consfinţită printr-un decret din 1968, a fost împiedicată de taxele şi cheltuielile prevăzute de normele legale. Conform proiectului, persoanele aflate în asemenea situaţii pot cere înscrierea în actele actuale, prin menţiune, a numelui şi prenumelui retraduse sau cu ortografia limbii materne. Această prevedere se referă şi la numele şi prenumele părinţilor. în cazul în care cererea este aprobată, numele va fi înscris şi în actele copiilor. Soţia celui care face solicitarea trebuie sa accepte, separat, pentru a purta în acte numele solicitat de soţ. Proiectul de lege se referă la datele înregistrate în teritoriile româneşti aflate sub ocupaţie străină în perioada 1940- 1945. Cererea se depune la consiliul local şi se aprobă de către primar. Proiectul de lege referitor la ortografierea numelor şi prenumelor persoanelor ale căror acte de stare civilă au fost traduse în altă limbă decît cea maternă a fost depus la Biroul Permanent al Camerei Deputaților la sfîrșitul săptămînii trecute. Doi deputaţi PNL cred ca tensiunile de la liceul din Târgu Mureş se pot propaga în alte localităţi Liberalii Crin Antonescu, membru al Comisiei pentru învăţămînt din Cameră, şi Eugen Nicolaescu, deputat de Mureş, consideră că PSD Mureş a negociat prost protocolul local cu UDMR, în urma acestei negocieri apărînd tensiuni la nivelul celor două comunităţi, tensiuni care se pot propaga şi în alte localităţi. Tensiunile sunt legate de decizia de înfiinţare a unui liceu cu predare în limba maghiară, prin separarea claselor cu limba de predare română de la Liceul Bolyai Farkas din Tîrgu Mureş. Crin Antonescu şi Eugen Nicolaescu apreciază, într-un comunicat remis, luni, agenţiei MEDIAFAX, că situaţia de la Tîrgu Mureş se poate propaga şi în alte localităţi şi cer ca Guvernul să exprime o poziţie “clară şi fără echivoc” în sensul “recunoaşterii erorilor cuprinse în protocolul cu UDMR”. Cei doi deputaţi liberali consideră că tensiunile din Tîrgu Mureş au apărut pentru că liderii locali ai PSD au luat decizia înfiinţării liceului cu predare în limba maghiară “din dorinţa de a beneficia de sprijinul necondiţionat al UDMR”.