Cuvântul Nou, noiembrie 2002 (Anul 13, nr. 3525-3550)

2002-11-01 / nr. 3525

Anul XIII Numărul 3525 8 pagini Vineri 1 noiembrie 2002 2500 lei Imnul de Statprilej de gâlceavă Dumitru MANOLĂCHESCU Nu le mai rămăsese nimic de făcut senatorilor decât să se certe pe MI-ul minor sau FA-ul major al Imnului de Stat. O comisie întreagă, oameni cu nume şi răspundere, alde Păunescu, Roman, Cazimir, specialişti în fanfare şi tonalităţi minore sau majore, s-au certat câteva ore fără să ajungă la nici o rezolvare. Problemele Imnului nostru sunt multe şi grave. S-a reclamat că e prea lung, deci trebuie scurtat de la cinci, la doar două minute. Cum? Prin tăierea unor strofe şi prin nerepetarea ultimelor două versuri ale fiecărei strofe. Ar fi şi mai uşor de memorat, s-a spus, şi s-ar putea trage mai repede salvele de tun, să nu se plictisească onorata asistenţă. El ar trebui cântat, conform părerii respectivilor senatori, de două ori pe zi în şcoli şi o dată pe săptămână în facultăţi. Nu s-a spus în care zi a săptămânii, la începutul sau la sfârşitul ei. Nu ştim, de asemenea, dacă îl vor cânta şi studenţii care fac cursuri “la distanţă”. Gâlceava pe Imn ne mai lipsea, în rest le-aveam perioate. Cineva, nu contează cine, a propus să se facă o comisie parlamentară pentru studierea problemelor Imnului de Stat al României, comisie în care reprezentanţii UDMR să deţină majoritatea... Cotidian social-politic al județului Covasna Primarul Albert Almos vrea să-şi ţină promisiunea Casa cu Arcade din municipiul Sfântu Gheorghe - viitorul sediu al asociaţiilor nonguvernamentale iată că a sosit şi momentul în care Direcţia Judeţeană a Arhivelor Naţionale Covasna şi-au luat rămas bun de la vechiul “domiciliu” (Casa cu Arcade), pentru ca astăzi să inaugureze oficial noul sediu. Acum, nemaiavând nici o destinaţie, lupta primarului municipiului Sfântu Gheorghe pentru a câştiga Casa cu Arcade în proprietatea oraşului este şi mai înverşunată...,mntrucât..,,uxi,, răspuns din partea Guvernului la proiectul de hotărâre întocmit în vederea obţinerii acestei clădiri încă nu s-a primit. In cursul săptămânii viitoare va avea loc din nou o şedinţă a Guvernului în cadrul căreia se pare că va fi analizat proiectul de hotărâre privind soarta Casei cu Arcade. Primarul Albert Almos speră ca acest proiect să primească în sfârşit aprobarea, pentru ca imobilul să fie trecut din proprietatea Ministerului Culturii în proprietatea municipiului Sfântu Gheorghe. În aceste condiţii primarul îşi menţine în continuare promisiunea potrivit căreia Casa cu Arcadei va fi a asociaţiilor, organizaţiilor nonguvernamentale. Până atunci însă este necesară renovarea completă a clădirii, aflată în prezent într-o stare de degradare avansată. în acest scop bugetul local al municipiului va cuprinde o anumită sumă, ca o primă tranşă, pentru stoparea degradării. De asemenea, se va întocmi un program de restaurare, pentru derularea căruia se va încerca obţinerea fondurilor chiar şi din surse intrnaţionale dacă va fi nevoie, însă, în cazul în care vor exista asociaţii nonguvernamentale ce doresc să aibă sediu în această clădire vor trebuie să găsească la rândul lor surse financiare pentru punerea în aplicare a programului. (Daniela ANDREI) Manifestare consacrată omagierii marelui voievod Mihai Viteazu Fundaţia “Mihai Viteazu” şi Colegiul Naţional “Mihai Viteazu” organizează sâmbătă, 2 noiembrie, începând cu ora 12, la Grupul statuar “Mihai Viteazu” din municipiul Sfântu Gheorghe, tradiţionala manifestare consacrată aniversării intrării în Alba lulia a marelui voievod Mihai Viteazu, strălucit om politic şi comandant de oşti, cel care a înfăptuit prima unire a ţărilor româneşti, devenind mai apoi, pentru generaţiile care i-au urmat, simbolul luptei pentru independenţă şi unitate naţională. După evocarea personalităţii sale va urma un program cultural- artistic. La manifestare sunt invitaţi să participe toţi locuitorii care doresc să cinstească memoria marelui voievod Mihai Viteazu. (A. GOLCIU) Astăzi, inaugurarea oficială la Noul sediu al Direcţiei Judeţene a Arhivelor Naţionale Despre instituţia naţională a arhivelor se poate vorbi începând cu anul 1831 când, la 1 mai, s-a înfiinţat prima astfel de structură aparţinând Ministerului Trebilor Dinlăuntru, iar la 1 ianuarie 1832, instituţia similară de la Iaşi. Rolul Arhivei Naţionale şi a filialelor sale poate fi definit astfel: păstrează şi conservă documentele cu valoare istorică în scopul valorificării acestora pe tărâm ştiinţific ca izvoare istorice primare aşa cum este stipulat în Legea nr. 16/1996. Din aceste documente fac parte acte oficiale şi particulare, diplomatice şi consulare, memorii, manuscrise, proclamaţii, planuri, schiţe, hărţi, pelicule cinematografice, matrice sigilare, înregistrări foto-audio-video şi informatice cu valoare istorică. Istoricul Arhivelor Naţionale este extrem de bogat, importanţa sa indiscutabilă fiind subliniată şi de faptul că la cârma ei s-au aflat personalităţi remarcabile ale culturii romîneşti: Vasile Alecsandri, Dimitrie Bolintineanu, Ion Heliade Rădulescu, Bogdan Petriceicu Haşdeu, Dimitri© Onciu, Constantin Moisil, Aurel Scjcerdoţeanu, cel ce este cunsocut drept cel mai mare arhivist român. Funcţionarea Arhivelor Naţionale a fost reglementată de primul Regulament modern pentru organizarea aridelor, emis la 31 octombrie 1862, ce a devenit şi Ziua Naţională a Arhivelor. Primul conducător al instituţiei, numit “capul arhivei", a fost Grigore Bengescu II. Astfel, Arhiva Naţională a devenit administrator ufric al Fondului arhivistic naţional, deţinând documente emise atât în ţară, cât şi în străinătate în limbile română, maghiară, germană, turcă, rusă, greacă, poloneză, latină etc. care, puse cap la cap, ar însuma peste 40.000 metri liniari. Sfera de activitate a arhivelor - după cum ne relata prof. Dan Raicu, directorul Direcţiei Judeţene a Arhivelor Naţionale - cuprinde o gamă extrem de largă, de la editarea unor volume de documente ce vin în sprijinul cercetătorilor istorici, la eliberarea de copii şi extrase, certificate pentru interes public sau privat, îndrumarea şi controlul activităţii de arhivă în toate categoriile de instituţii publice şi private. .Astăzi, Arhivele Naţionale sunt o instituţie unitară, direcţiile judeţene având o singură subordonare faţă de direcţia naţională. Este evident că arhivele sunt total apolitice. Direcţia judeţeană Covasna - al cărei nou sediu va fi inaugurat oficial astăzi - are o istorie de aproape 50 de ani, din 1953 până în 1968 fiind filială a serviciilor regionale Mureș Autonomă Maghiară, respectiv Brașov. Aici sunt păstrate documente însumând 4000 metri liniari. Cel mai vechi este o copie originală (transumpt) din anul 1295 Gabriel FLORESCU (Continuare în pagina a 2-a) Ziua Radioului naţional 9 De 1 noiembrie Radioul naţional îşi sărbătoreşte Ziua de naştere. Prietenului nostru permanent, radioul, La mulţi ani! şi echilibru. Colegei şi prietenei noastre Alina Tina Bujancă, mamă a trei copii frumoşi şi corespondenţa judeţului Covasna pentru Radio România, aceleaşi călduroase urări de sănătate şi La mulţi ani! Fericitul eveniment al Radioului înseamnă, din păcate, şi despărţirea de “matinalul" Paul Grigoriu, o adevărată emblemă a acestei instituţii, care a fost întrecut în licitaţii, nu în profesie. Este o pierdere de care energicul preşedinte-director general de la Radio România nu pare a fi conştient. Ascultătorii, însă, vor reclama absenţa unei voci şi a unei personalităţi cu care s-au obişnuit şi pe care au apreciat-o de-a lungul anilor. Fiole alcoolscop la primării Se experimentează fiole alcoolscop la primăriile patriei. Intră funcţionarul în sediul Primăriei şi suflă în fiolă, să vadă şeful cine n-a dormit azi-noapte. Sau cine-a luat-o cu cinzeaca prea de dimineaţă. Se-nverzeşte fiola, acasă cu tine, la odihnă. Fără plată, desigur. Nu se-nverzeşte, liber la lucru. Obiceiul e bun şi ar trebui extins, în timp şi spaţiu. Nu doar dimineaţa să sufle funcţionarii în fiolă, ci şi după ora 10, de pildă, pentru că unii au rămas fideli vechiului program de deschidere a crâşmelor. Şi nu doar funcţionarii primăriilor ar trebui să sufle în fiolă, ci şi cei de la alte instituţii ale statului, unde petrecerile încep odată cu sosirea la serviciu, adică pe la 8:30. Gropi cu păcat în Malta gropile din şosele sunt purtătoare de păcat. Biserica din acest stat recomandă responsabililor cu întreţinerea drumurilor să acopere urgent orice groapă de pe şosele, pentru a se evita accidentele. Problema e că în caz de accident soldat cu morţi şi răniţi, păcatul pentru suferinţă şi ucidere revine celor care n-au reparat gropile cauzatoare de accidente. Interesantă chestie, judeţul nostru este un mare purtător de păcate pe drumurile sale pline de gropi... Dumitrru MANOLĂCHESCU ! O realitate pe care multă lume Câinii pot deveni uneori din prieteni ai omului, nişte agresori feroce !  Legea încearcă să stăvilească achiziţionarea şi înmulţirea exemplarelor canine agresive - în ultima vreme sunt tot mai intens mediatizate cazurile de atac al unor câini de luptă asupra străinilor, dar nu de puţine ori şi asupra propriilor stăpâni. Acest comportament imprevizibil încă nu a fost studiat destul, atâtaa vreme cât sunt multe alte priorităţi, cert este că s-au înmulţit peste măsură atacurile din senin. Fireşte, proporţional cu creşterea numărului exemplarelor de luptă, a câinilor agresivi, înainte de '89 că înainte destul de puţini români posedau exemplare canine foarte scumpe, însă în anii din urmă situaţia s-a schimbat radical. Ba chiar a devenit o adevărată modă ca unii să-şi cumere câini foarte răi, ce bagă spaima în vecini şi trecători, existând numeroase exemple de atacuri violente în mai toate zonele ţării. Inclusiv în judeţul nostru. Măsuri ce se impuneau Pentru a se stăvili proliferarea acestui fenomen periculos s-au luat şi în ţara noastră măsuri de protecţie severe, apărând reglementări stricte în domeniu, pe care massmedia le-au adus la cunoştinţa populaţiei, însă cu toate acestea se mai înregistrează pe ici pe colo situaţii imprevizibile când mai ales copii, dar şi bătrâni ori femei fără apărare sunt muşcate de patrupede ce, altfel, par blânde şi nevinovate. Aşa după cum ne-au precizat reprezentanţi din cadrul Serviciului de Ordine Publică al IPJ Covasna având în vedere evenimentele negative înregistrate tot mai frecvent, în sensul creşterii numărului de persoane atacate sau muşcate de câini de diferite rase, atacuri soldate cu urmări grave asupra integrităţii corporale a persoanelor implicate, Guvernul României a emis în acest an o Ordonanţă de Urgenţă (nr.55) privind regimul de deţinere a acestor animale de companie, cum sunt considerate în principiu. O diferenţiere strictă Aşa s-a ajuns la o primă mare diferenţiere a exemplarelor care pot crea probleme: câini periculoşi şi câini agresivi. în prima categorie intră câinii de luptă şi de atac asimilaţi prin criteriile morfologice cu exemplarele de tip Pitbull, Boerbull, Bádog şi metişii lor. Câinii din rasele Staffordshire, Bull Terrier, American Staffordshire Terrier, Rottweiller, Tosa, Dog Argentinian, Mastino Napolitano, Fila Brazileira, Mastiff, Ciobănesc Caucazian, Cane Corso şi metişii lor. în a doua categorie intră orice exemplar care, fără să fie provocat, muşcă sau atacă persoane ori animale domestice în locuri publice sau private. De asemenea, poate fi socotit un patruped agresiv orice câine care participă la lupte, fiind antrenat special în acest scop. Problema aceasta nefiind deloc una simplă, cum părea la un moment dat, s-au stabilit prin amintita O.G. nr. 55 o serie de atribuţii stricte pentru organele de Poliţie, dar şi pentru deţinătorii temporari sau proprietarii de câini, în aşa fel încât fenomenul să fie menţinut sub control. Pentru că altfel din prieteni fideli, câinii pot deveni nişte agresori feroce! Horia C. DELIU Marii poluatori din judeţul Covasna au făcut investiţii în tehnologie ecologică în valoare de 46,5 miliarde de lei Marii poluatori din judeţul Covasna au făcut, în ultimii 5 ani, investiţii în tehnologie ecologică în valoare de 46,5 miliarde de lei. Acest lucru reiese dintr-un studiu realizat de Garda de Mediu Covasna, care a efectuat în ultima perioadă 22 de controale de diagnoză la întreprinderile din judeţ a căror activitate poate avea un impact negativ asupra mediului înconjurător. Şeful Gărzii de Mediu Covasna, Emil Oanţă a declarat că marii potenţiali poluatori au făcut din surse proprii aceste investiţii, în special în tehnologie modernă pentru centrale termice, staţii de epurare şi filtre pentru reţinerea noxelor, astfel încât substanţele poluante să se menţină în limitele admise şi chiar să fie reduse. Printre marii poluatori din judeţul Covasna se numără S.C Textila Oltul, staţiile de epurare a apelor de la Baraolt, Covasna şi Târgu Secuiesc, S.C MTS Târgu Secuiesc şi S.C. Suin Prod Let. (R.C.) TEGA are probleme în vederea pregătirii pentru perioada de iarnă Cauza? Lipsa banilor, evident! SC TEGA SA Sfântu Gheorghe întâmpină o serie de probleme în vederea pregătirii pentru perioada de iarnă, iar motivul nu poate fi altul decât lipsa banilor, în conferinţa de presă ţinută marţi la sediul instituţiei directorul TEGA, Tóth Birtan Csaba, a declarat că “avem probleme la pregătirea de iarnă, deoarece ne lipsesc 300 de milioane de lei, amintind, totodată, că acest lucru se întâmplă şi din cauza faptului că din taxa de salubrizare Consiliul local are peste un miliard de lei restanță la societate. “Aceasta se datorează ritmului de plată al taxelor. Faptul că CL ne datorează 1,2 miliarde de lei ne crează probleme, pentru că această sumă reprezintă peste 10 la sută din bugetul nostru pe anul 2002, care a fost planificat la 10 miliarde de lei”, a spus directorul TEGA. Precizând că pentru TEGA, dacă natura nu ne joacă feste, iarnă este programată pentru perioada 1 noiembrie - 30 martie, Toth Birtan Csaba a admis că, în ciuda greutăţilor, de acum pregătirea de iarnă trebuie să intre, într-un fel sau altul, pe utlima sută de metri. Societatea are pregătită în momentul de faţă o cantitate de 50 de metri cubi de nisip, în condiţiile în care într-o iarnă mai grea sunt necesari 500 de metri cubi. De asemenea, o anumită cantitate de sare va fi procurată în curând de la Praid “vom aduce sarea numai în funcţie de capacitatea noastră de plată”, în cazul în care anotimpul rece va fi unul obişnuit, TEGA va trebui să scoată din buzunar circa 150 de milioane de lei pentru nisipul şi sarea necesare, în acest preţ fiind inclus şi transportul. Directorul societăţii a prezentat şi un fapt pozitiv, şi anume acela că pentru cele cinci luni de iarnă vor fi angajate 20 de persoane (care se vor adăuga celor peste 30 de lucrători ai TEGA) al căror salariu, minim pe economie, va fi achitat de Agenţia Judeţeană pentru Ocupare şi Formare Profesională Covasna. Utilajele de care dispute societatea şi cu care, în lipsa altora mai moderne, va trebui trecută iarna, sunt: trei pluguri, două automăturătoare, un împrăştietor de material antiderapant, două tractoare, două remorci şi un multicar. Doru D. FELDIOREAN paginile 4-5 Programe Tv 1-7 noiembrie 1-L9+2- nyiAANOX id/\&3*#p/NZ£j.vao i A9ttgA9LN3Z3«Srf3s' 119 Ste .‘see 16E w 3H9H03HQ DiMtjUS î'k-‘î»aod YNV3j3anr VDUtonais Guvernul a analizat măsurile care trebuie luate de autorităţi până la summit-ul NATO de la Praga Guvernul a analizat, joi, în şedinţa prezidată de către preşedintele Ion Iliescu, un program al măsurilor pe care autorităţile române trebuie să le ia pînă la summit-ul NATO de la Praga din luna noiembrie, dar şi măsurile post-Praga pentru ratificarea cît mai rapidă în Parlamentele ţărilor membre a unei eventuale invitaţii adresate României de aderare la Alianţei Nord-Atlantice. Preşedintele Ion Iliescu şi premierul Adrian Năstase au subliniat faptul că momentul Praga reprezintă doar un început, anul 2003 fiind foarte important în cadrul procesului de aderare nordatlantică, deoarece invitaţia pe care România speră să o primească la Praga de a deveni membru al Alianţei Nord-Atlantice va trebui ratificată de Parlamentele tuturor statele membre NATO, precum şi de către Parlamentul României. Autorităţile de la Bucureşti vor trebui să acţioneze pentru ca procesul de ratificare a unei eventuale decizii pozitive pentru România să se realizeze în timp cît mai scurt, a precizat şeful statului. Statele Unite vor lansa o campanie mediatică pentru a-şi reface imaginea în lumea musulmană Statele Unite vor lansa o amplă campanie mediatică, pentru a încerca să-şi refacă imaginea în lumea musulmană, degradată din cauza slabei cunoaşteri şi înţelegeri a societăţii americane şi a valorilor acesteia, relatează AFP Campania, care beneficiază de un buget de 15 milioane de dolari, va fi constituită dintr-o serie de minidocumentare ce vor fi difuzate de diferite posturi de televiziune. Aceste scurte montaje video vor prezenta modul de viaţă al musulmanilor din Statele Unite şi libertatea de practicare a cultului de care se bucură aceştia, fapt deseori ignorat de coreligionarii lor din întreaga lume, a declarat, miercuri, Departamentul de Stat, care se află la originea acestei iniţiative. Documentarele, cu o durată de circa două minute fiecare, prezintă cetăţeni americani cum ar fi Faruk Mohammad, lucrător la serviciului de ambulanţă din New York, sau Rawia Ismail, profesor în Ohio. Imaginile au început să fie difuzate în Indonezia, cea mai populată dintre ţările musulmane, şi vor fi transmise, în curînd, de televiziunile panarabe, a afirmat Richard Boucher, purtătorul de cuvînt al Departamentului de Stat, care a adăugat că această campanie se va desfăşura în perioada Ramadanului, luna pe care musulmanii o dedică postului. Boucher nu a dat publicităţii lista statelor în care se va derula campania mediatică, afirmînd că deciziile de a cumpăra spaţii de emisie ale posturilor de televiziune din lumea musulmană vor fi luate treptat, în funcţie de impactul primelor difuzări. Campania face parte dintr-o vastă operaţiune de “diplomaţie publică” declanşată după atennatele din 11 septembrie 2001, care i-au determinat pe responsabilii americani să-și pună întrebări referitoare la sentimentele ostile pe care Statele Unite le inspiră în lumea arabo-musulmană. Guvernul american a ajuns la concluzia că imaginea negativă a Statelor Unite se datorează unei slabe cunoaşteri a societăţii americane, deseori considerată materialistă şi ostilă islamului. MERIDIANE