Cuvântul Nou, aprilie 2003 (Anul 14, nr. 3646-3669)

2003-04-01 / nr. 3646

Social - Politic ceCât poţi, ajută-te singur ! Este principiul pe care domnul Vasile Maxim, primarul comunei Dobârlău, dorește ca locuitorii să-l aplice - Cum se prezintă bugetul local pe anul 2003 ? - în cadrul bugetului local pe acest an, veniturile sunt de aproape 6 miliarde de lei, ceea ce înseamnă că ele sunt mai reduse decât în anul trecut, dar sperăm că vor mai fi rectificări şi vom mai primi ceva sume. Veniturile proprii prevăzute în buget au fost de 655 de milioane de lei şi, cu toate că sunt în sumă destul de mică, va trebui să le mai reducem cam cu vreo 300 de milioane de lei, ca urmare a ordonanţei de guvern cu privire la scutirea la plata impozitelor pe terenurile din extravilan. - Care domeniu de activitate din comună necesită un volum mai mare de cheltuieli ? - Ceea ce este relevant la cheltuieli este faptul că pentru şcolile din comuna noastră a fost repartizată suma de 2,9 miliarde de lei, deci cam 50 la sută din veniturile bugetului local merg către acest domeniu. Chiar şi cu acest procent, pentru lucrările de reparaţii din şcoli am putut discuta doar de vreo 200 de milioane de lei, iar restul sumei reprezintă fondul de salarii cuvenit personalului din învăţământ, care desigur nu se poate spune că este prea mare. în aceste condiţii, din suma repartizată de judeţ la recenta rectificare de buget, în valoare de 400 de milioane de lei, vom mai acorda ceva bani pentru lucrările de reparaţii în şcoli şi vom mai acoperi anumite goluri din buget. Referitor la lucrările de reparaţii, aş mai putea spune că s-au repartizat 95 de milioane de lei pentru căminul cultural. - Pentru acordarea ajutoarelor sociale sunt bani suficienţi ? - Ajutoarele sociale intră la capitolul asistenţă socială şi avem 1.450 de miliarde de lei cu care s-a putut acoperi salariile asistenţilor personali pe numai zece luni, iar la rectificarea din această lună vom completa pentru încă două luni. Pentru ajutoarele sociale s-a repartizat suma de 180 de milioane de lei, ceea ce înseamnă drepturile acestor beneficiari cuvenite pe patru luni, însă am să propun consiliului local ca la rectificare să mai alocăm încă 80 de milioane de lei, sumă necesară pentru încă două luni. Prin urmare, în acest an vom acorda ajutoare sociale în limita sumelor disponibile, așa că vom plăti ajutorele sociale până prin luna mai, apoi o lună, două, în perioada de iarnă când oamenii aceştia nu au cum să câştige un ban. în perioada de vară, beneficiarii ajutoarelor sociale mai pot găsi câte ceva să lucreze ca să obţină un venit, eventual vom plăti în câteva cazuri în care beneficiarii acestor drepturi chiar nu pot munci. Altfel, dacă primăria nu intervine cu anumite corecturi şi măsuri, Legea nr. 416 poate fi interpretată ca fiind o lege a nemuncii. - Care este situaţia privind sursele bugetare pentru repararea drumurilor ? - în ceea ce priveşte gospodărirea comunală, respectiv repararea drumurilor, mai ales pe porţiunea de drum care face legătura dintre dumul judeţean şi centrul comunei vom interveni, în prima fază, cu nisip şi ceva liant pentru a astupa gropile aşa încât transportul cu autoturisme să nu sufere prea mult, după care vom efectua lucrări de reparaţii mai durabile, cu plombări şi dacă reuşim vom aplica şi un tratament. Ceea ce vreau să subliniez este faptul că, noi am introdus contribuţia în muncă obligatorie, aceasta însemnând că cetăţenii care au în proprietate cai, căruţe, tractoare vor participa la repararea drumurilor de câmp, în funcţie de normele stabilite, iar ceilalţi cetăţeni vor contribui cu braţele. Ţinându-se cont de această contribuţie în muncă, de la bugetul local s-au repartizat doar 300 de milioane de lei, sumă necesară pentru repararea drumului principal, până în centrul comunei, iar celelalte lucrări de reparaţii se vor efectua cu contribuţia oamenilor. - Locuitorii comunei sunt receptivi la această măsură luată de consiliul local ? - Avem sprijin de la majoritatea cetăţenilor şi deja se interesează când pot veni să-şi realizeze zilele de contribuţie în muncă. Noi, oricum ne vom organiza, adică de acest aspect se vor ocupa viceprimarul, consilierii, muncitorul angajat la primărie ca drumar, precum şi oamenii care au autoritate în satele care aparţin de comună. Trebuie să acţionăm mai hotărât în anumite direcţii, pentru că nu mai putem accepta ca unele persoane să aibă calitatea de “mână-ntinsă” deoarece este jenant, în plus, este nevoie să aplicăm şi noi acel principiu: “Cât poţi, ajută-te singur !”. Altfel, din veniturile proprii de la bugetul local nu putem realiza mare lucru pentru că sunt fost foarte mici. Contez, totuşi, că pe viitor vom putea obţine ceva venituri de pe urma proprietăţilor de pădure pe care le vom dobândi, nu neapărat ca surse financiare de moment, ci acestea vor asigura venituri comunităţii noastre pentru câteva generaţii care vor urma. Astfel, vom încerca să asigurăm lemne de foc pentru populaţie, iar rstul de material lemnos îl vom valorifica. Vasilica CIOBANU 9 9 Este pregătit un prefect ungur... “Există ape tulburi în relaţia dintre UDMR şi PSD pe plan local” - a opinat senatorul Puskas Balint în deschiderea conferinţei de presă pe care a susţinut-o ieri. S-a apreciat că “războiul” dintre cele două formaţiuni se duce mai ales prin presă lipsind dialogul direct. Răspunzând întrebării noastre dacă uniunea a adresat vreo invitaţie oficială, scrisă, pentru demararea dialogului, în special pentru realizarea unui protocol judeţean, senatorul udemerist a negat orice pas care să fi fost făcut de UDMR. în schimb, se accentuează solicitarea demiterii prefectului Horia Grama, mai ales că această cerere vine, cum zicea parlamentarul, din partea reprezentanţilor societăţii civile. Principala acuză ce i se aduce reprezentantului Guvernului în teritoriu se referă la aplicarea legilor fondului funciar, respectiv retrocedările şi înfiinţarea ocoalelor, silvice particulare. în cadrul ultimei întâlniri între reprezentanţii celor două formaţiuni pe această temă nu s-a ajuns la nicio înţelegere. în consecinţă, Puskas Balint a afirmat că s-a discutat chestiunea şi la nivelul conducerii UDMR, care a fost de acord cu solicitarea organizaţiei locale (curios ar fi fost să fie invers...) şi urmează să o supună discuţiei dintre reprezentanţii conducerilor naţionale ale celor două partide, în Conferinţă de : * presă la UDMR orice caz, UDMR a pregătit deja o persoană - senatorul n-a vrut să-i dezvăluie numele de naţionalitate maghiară care să ocupe funcţia de prefect în locul domnului Grama! De asemenea, a respins supoziţia că s-ar fi discutat pentru acest post cu domnul Nistor Tiberiu. Răspunzând unei acuze ce i-a fost adusă privind implicarea sa în afaceri, Puskas Balint a negat orice interes în această privinţă. în ce priveşte aspectele economice, senatorul udemerist s-a arătat interesat de ce se întâmplă pe plan judeţean, mai ales în condiţiile în care neînţelegerile dintre cele două partide se răsfrâng asupra acestora, în opinia sa “Tot ce s-a făcut în domeniul privatizării s-a stricat, rata şomajului este printre cele mai mari din ţară, iar creşterea economică în judeţul Covasna este cea mai redusă”. Referindu-se la activitatea parlamentară, Puskas Balint a apreciat că pachetul de legi anticorupţie pentru care Guvernul şia asumat responsabilitatea cuprinde prea multe legi economice, fapt ce a fost reproşat de formaţiunea sa. Una a fost eliminată la sugestia uniunii, au fost acceptate şi unele amendamente, dar grosul urmează a fi prezentat la discutarea legilor. Deocamdată, UDMR va vota împotriva moţiunii de cenzură formulată de PNL, PD şi PRM. Gabriel FLORESCU în atenţia beneficiarilor de ajutor social Primăria Sfântu Gheorghe informează persoanele beneficiare de ajutor social şi apte de muncă asupra faptului că adeverinţele necesare de la Forţele de Muncă aferente trimestrului I se vor elibera în fiecare zi de miercuri, respectiv în data de 2, 9, 16, 23 aprilie. La Bucureşti va avea loc Conferinţa naţională a agricultorilor din România Miercuri, 2 aprilie a.c., începând cu ora 10, la Bucureşti, în sala “C.A. Rosetti" din Palatul Parlamentului va avea loc Conferinţa naţională a agricultorilor din România a cărei temă va fi: “Fermierul român şi provocările integrării europene". Alături de membrii Ligii Asociaţiilor Producătorilor Agricoli din România - LAPAR, vor participa reprezentanţi ai Preşedinţiei, Guvernului, Parlamentului, Ministerului Agriculturii, Alimentaţiei şi Pădurilor, ai altor ministere implicate în agricultură, ai organizaţiilor profesionale din domeniul agricol, al procesării, al depozitării şi comercializării produselor agricole (A. GOLCIU) .Sistarea furnizării energiei termice SC Gospodăria Comunală SA Sfântu Gheorghe anunţă că, la solicitarea populaţiei din zona Gării, alimentate de Punctul Termic I şi Punctul Termic II, începând cu data de 1.04.2003 se sistează furnizarea energiei termice. (D.A.) ■-«aur mmm- întrerupere de curent electric ELECTRICA SA Sfântu Gheorghe anunță întrerupere de curent electric în data de 2 aprilie 2003 între orele 9-10 pe strada Mikes Kelemen din municipiul Sfântu Gheorghe. (C.A.)_______ Cursuri de perfecţionare Corporaţia meseriaşilor organizează cursuri de perfecţionare în următoarele meserii: fochist cazane cu durata de 3 luni, brutar - 3 luni, măcelar - 3 luni, tâmplar - 4 luni. înscrierile se fac zilnic pe strada Cicului nr. 12, între orele 11-14,20. (D.A.) Cursuri de calificarerecalificare  Organizăm cursuri de (re)calificare în orice domeniu de activitate.Absolvenţii cursurilor beneficiază de certificate de calificare recunoscute de MMPS. Relaţii zilnic la sediul Asociaţiei Şomerilor, P-ţa Libertăţii nr. 11, telefon 317672, 0788-372043. Plata în rate, șomerii primesc 50% reducere. Cuvântul nou PNL prezintă consilieri PSD aflaţi în incompatibilitate de funcţii Preşedintele PNL Bucureşti, Ludovic Orban, a prezentat, luni, într-o conferinţă de presă, o listă cu aproximativ 20 de consilieri PSD din Capitală, despre care a susţinut că sunt în incompatibilitate de funcţii. Printre numele făcute publice de Orban se află cel al şefului Departamentului Inspecţie de la sectorul 6, Cristian Popescu, care este, în acelaşi timp, consilier general. De asemenea, pe lista PNL mai figurează Tudor Tănăsescu, director al Direcţiei Generale a Vămilor şi consilier la sectorul 2, Virginia Vîrgolici, consilier la sectorul 3 şi şef al OPC Bucureşti, precum şi Valentin Teodorescu, consilier la sectorul 5 şi director adjunct la Administraţia străzilor. Pe lista PNL mai figurează doi foşti secretari de stat, respectiv Alin Burcea şi Luminiţa Gheorghiu, care au fost, în acelaşi timp, consilieri locali. “PNL solicită demisia sau demiterea consilierilor locali care se află în incompatibilitate de funcţii şi cere Curţii de Conturi să iniţieze demersurile legale pentru recuperarea banilor încasaţi de aceste persoane, cu titlul de indemnizaţie, pe toată perioada cît s-au aflat în situaţie de incompatibilitate”, a mai spus Orbán. Quinton Quayle: Corupţia-problemă majoră, care afectează climatul de afaceri Corupţia este o problemă majoră a României, care afectează negativ climatul de afaceri şi eficienţa administraţiei publice, susţine ambasadorul Marii Britanii la Bucureşti, Quinton Quayle, într-o declaraţie remisă, luni, agenţiei MEDIAFAX. Quayle, care a participat, săptămîna trecută, la vizita ministrului român de Externe, Mircea Geoană, la Londra, declară că oficialul român a avut în Marea Britanie discuţii importante cu ministrul de Externe, Jack Straw, şi cu alţi miniştri britanici, unul dintre subiectele abordate fiind lupta împotriva corupţiei din România. “Corupţia este o problemă majoră în România, care afectează negativ mediul de afaceri şi eficienţa administraţiei publice. Guvernul britanic sprijină ferm luarea unor măsuri profunde pentru rezolvarea acestei probleme, care împiedică investitţiile străine”, afirmă ambasadorul britanic. Quinton Quayle aminteşte că Marea Britanie participă activ la diverse programe de cooperare cu poliţia din România, inclusiv cu doi consilieri angajaţi permament. Comisarul John Stevens, de la Metropolitan Police, pe care premierul Năstase l-a cunoscut la Londra, oferă, de asemenea, sfaturi colegilor români, spune Quayle. Un alt domeniu în care Guvernul britanic oferă sprijin este cel al serviciului vamal. Avînd în vedere perspectiva apropiată în care România va deveni membră atît a NATO, cît şi a UE - aderare pe care Marea Britanie o susţine, subliniază Quayle - este esenţial ca România nu doar să adopte legislaţia europeană, dar să şi asigure implementarea ei corectă. Dacă acest lucru se întîmplă, sînt sigur că România va face progrese semnificative în lupta cu această problemă cronică, conchide diplomatul britanic.. Disponibilizări la Ambulanţa covasneană 11 dintre cei 131 de angajaţi ai Serviciului de Ambulanţă Covasna riscă să-şi piardă locurile de muncă din cauza lipsei de bani. Conducerea Ambulanţei a solicitat alocarea unui buget de 17, 2 miliarde de lei, deşi pentru a corespunde normativelor de urgenţă ale Ministerului Sănătăţii şi Familiei ar fi trebuit să aibă la dispoziţie în acest an 24 de miliarde de lei. Faţă de suma solicitată, Casa de asigurări de sănătate a alocat doar 14, 3 miliarde de lei. Criza în care se află şi acest sector al sistemului sanitar covăsnenan i-a determinat pe angajaţii Serviciului de Ambulanţă să intre de la sfârşitul săptămânii trecute în grevă japoneză, protestând faţă de faptul că nu şi-au primit salariile pentru luna trecută. Directorul Serviciului de Ambulanţă, dr. Tiberiu Postoacă s-a declarat solidar cu subordonaţii săi, precizând că în momentul de faţă sumele alocate de Casa Judeţeană de asigurări de Sănătate Covasna sunt total insuficiente pentru funcţionarea instituţiei pe care o conduce. Directorul Casei judeţene de asigurări de sănătate Covasna, Ghiţă Drăgoiu susţine că situaţia Ambulanţei nu este atât de gravă pe cât pare, deoarece dispune de fonduri mai consistente decât alte unităţi sanitare. Conducerea Casei a promis, totuşi, că va suplimenta bugetul Salvării cu aproape un miliard de lei. (R.C.) CRONICA RUTIERA Ceaţa poate creea numeroase probleme participanţilor la trafic în ultimele ore, mai ales dimineaţa, ceaţa a reprezentat o prezenţă nedorită, creând anumite probleme în traficul rutier, ca şi ploaia căzută în toiul nopţii, băltind pe carosabil în numeroasele gropi ce există la tot pasul. Nici judeţul nostru nu a fost ferit, după cum ne-a informat conducerea Poliţiei Rutiere Covasna, respectiv comisarul Ioan Huţanu, şeful serviciului, dar, din fericire, nu s-au petrecut evenimente nedorite, căile rutiere fiind, totuşi, în marea lor majoritate în stare practicabilă, neînregistrându-se blocări în trafic datorate coliziunilor, şi aceasta ca urmare a vitezei moderate de deplasare. Participanţii la trafic au dat dovadă de prevedere şi, totuşi numărul tamponărilor înregistrate în ultimele zile a fost destul de mare, aproape 25 la nivel de judeţ şi şapte în municipiul de reşedinţă. Iar pericolul se menţine. Abateri frecvente, sancţionate prompt S-au menţinut şi alte abateri, precum consumul de alcool, viteza excesivă şi defecţiunile tehnice, ridicând - ca şi până acum - aceleaşi semne de întrebare privind corectitudinea şoferilor, căruţaşilor, tractoriştilor, pietonilor etc.. Pe principalele artere, Drumurile Naţionale, 10, 11 şi 12 ce străbat judeţul nostru (în zona Buzaielor, Breţcu-Oituz şi spre Tuşnad), traficul a fost supravegheat în permanenţă de aparatele radar, care au lucrat în două schimburi şi în week-end, semnalându-se o temperare a vitezomanilor, care au realizat imediat prezenţa în trafic a echipajelor Poliţiei Rutiere. Numai în municipiul Sfântu Gheorghe şi în zona adiacentă s-au depistat 28 asemenea “eroi” negativi. Parametrii normali Aşadar, situaţia s-a menţinut şi în săptămâna precedentă la parametri normali, fără să se înregistreze accidente deosebit grave, cu pierderi de vieţi omeneşti, consemnându-se numai accidentarea unei pensionare pe o trecere de pietoni la Târgu Secuiesc din vina unui şofer profesionist. Acesta e motivat acroşarea victimei şi a încă unei femei în etate chiar pe trecerea de pietoni prin aceea că a nu le-a observat, fiind orbit de soarele prea puternic. Şi asta se întâmpla la ora 18:15! Frumos, nimic de zis! Număr redus de accidente grave Practic în trimestul I din 2003 s-au produs doar două evenimente foarte grave pe linie de circulaţie în judeţ, pierzându-şi viaţa două persoane, în rest au fost situaţii frecvente în trafic, generate de neatenţia unor pietoni. Şi orice greşeală se plăteşte. Atât la nivel de judeţ, cât şi în municipiul Sf. Gheorghe, după cum nea informat ieri subcomisarul Székely Ervin, şeful biroului Poliţiei Rutiere al municipiului de reşedinţă, nu au apărut evenimente deosebite nici în recentul week-end care să contribuie la tulburarea traficului. S-au organizat şapte acţiuni preventive şi de control, prilej cu care s-au aplicat 91 de sancţiuni contravenţionale în valoare de 20 milioane de lei şi sau reţinut două permise şi un certificat de înmatriculare. Au fost amendaţi opt pietoni, un biciclist, doi căruţaşi şi s-au consemnat mai puţine c opriri şi staţionări în locuri nepermise, mai veche meteahnă a unor şoferi, zece. Sunt cifre care ilustrează perfect starea de fapt la noi în judeţ, unul fără probleme deosebite. Rubrică realizată de Horia C. DELIU Cursurile pieţei valutare din 31 martie 2003 anunţate de BNR 9 1 EURO 36168 1 dolar SUA 33189 1 liră sterlină 52482 1 AUR (preț în lei) 358512 1 forint ungar 147 1 DST 45942 Cursurile casei de schimb valutar pentru 1 aprilie 2003 - Banca Transilvania Cumpărare Vânzare 33.400 36.250 148 USD EURO FORINT 32.950 35.900 130 Ministrul Cozmîncă este favorabil amendării Legii CNSAS Legea de funcţionare a CNSAS trebuie modificată deoarece are “lacune şi imperfecţiuni” care au dus la actualul blocaj din această instituţie, a declarat, luni, ministrul Administraţiei Publice, Octav Cozmîncă.. “Personal, consider că mai întîi trebuie să amendăm legea CNSAS deoarece acest blocaj este cauzat şi de prevederile acestei legi”, a apreciat Cozmîncă. El a adăugat că PSD nu și-a stabilit încă un punct de vedere asupra raportului privind CNSAS, elaborat de subcomisia parlamentară condusă de senatorul Ion Predescu. “Departamentele juridic şi legislative ale partidului urmează să ia în discuţie hotărîrea comisiilor juridice ale Camerelor şi urmează să ne pronunţăm un punct de vedere. Dorim să punem în funcţiune această instituţie. Vom vedea dacă ne însuşim sau nu acest raport”, a spus Cozmîncă. Parlamentarii din Comisiile juridice au aprobat, săptămîna trecută, raportul "Predescu”, de revocare a Colegiului CNSAS, în absenţa Opoziţiei, care s-a retras din sală în semn de protest. După votul din comisii, raportul va putea intra în dezbaterea plenului reunit al celor două Camere ale Parlamentului. PSD a decis ca indemnizaţia de creştere a copilului să nu fie plafonată Conducerea PSD a stabilit, luni, să se renunţe la plafonarea indemnizaţiei care va fi primită de viitoarea mamă în concediul pentru îngrijirea copilului, urmînd ca, în acest sens, să fie modificată Ordonanţa 9/2003, a declarat ministrul Administraţiei Publice, Octav Cozmîncă. Cozmîncă a precizat că Delegaţia permanentă a PSD a recomandat Ministerului Muncii să modifice Ordonanţa 9 în sensul că viitoarele mame să primească în concediul pentru îngrijirea copilului o indemnizaţie stabilită în funcţie de contribuţia lor la Fondul de asigurări sociale şi ca această indemnizaţie să nu fie plafonată la 4.200.000 de lei lunar indiferent de contribuţie, cum prevede ordonanţa. El a arătat că ordonanţa modificată va fi aprobată în prima şedinţă de Guvern. Cozmîncă a mai spus că în urma unei situaţii statistice a rezultat că numai 12% dintre viitoarele mame erau afectate de plafonarea indemnizaţiei la 4.200.000 de lei pe lună, iar 88% dintre ele aveau sub această sumă. “Eliminîndu-se acest plafon nu mai există o problemă şi este puţin probabil şi de neînţeles care va fi obiectivul «eşarfelor albastre» purtate de persoane care nu au avut şi nici nu o să aibă copii. Vom atrage atenţia manifestantelor să aibă grijă cum umblă prin gropile din Capitală”, a spus Cozmîncă. El a adăugat că “Bucureştiul este plin de gropi şi manifestantele trebuie să fie atente că sînt gropi şi gropile nu le-a făcut PSD”. Ordonanţa care reglementează indemizaţia acordată mamelor pentru îngrijirea copilului a fost criticată, săptămîna trecută, de opoziţie, dar şi de UDMR şi PUR, parteneri de guvernare ai PSD. Ministrul Muncii, Marian Sîrbu, a anunţat, joi, că Guvernul va modifica în şedinţa următoare prevederile referitoare la indemnizaţia acordată în perioada concediului de maternitate. Senatorul PD Maria Petre şi deputatul PD Anca Boagiu au lansat, duminică, într-o conferinţă de presă, acţiunea “Eşarfele albastre”, o mişcare civică în sprijinul cetăţeanului. Acţiunea se va concretiza prin prezenţa în stradă a “Eşarfelor albastre”, ori de cîte ori Guvernul “va uita principiile democraţiei”. O prima manifestare de acest gen va coincide cu mitingul organizat, marţi, de societatea civilă împotriva adoptării Ordonanţei 9/2003, au declarat cele două reprezentante ale PD. Punctul de plecare al mitingului va fi sediul Ministerului Muncii şi Solidarităţii Sociale, manifestanţii urmînd să mărşăluiască pînă în faţa Guvernului. Anul XIV Nr. 3646 PNŢCD a dizolvat conducerile organizaţiilor de tineret şi de studenţi . Conducerea PNŢCD a dizolvat structurile de conducere ale organizaţiilor de tineret şi studenţi, numind o comisie delegată, formată din şapte persoane, pentru a pregăti alegerile din iunie 2003, după ce trei lideri ai acestor organizaţii au fost suspendaţi din partid pe un an de zile. Celor suspendaţi - Bogdan Piţigoi, Mihai Badea şi Andrei Marinescu - li se reproşează nerespectarea statutului şi a disciplinei, încălcarea deciziilor luate de forurile ţărăniste şi luarea de atutudini publice împotriva poziţiilor oficiale ale PNŢCD. Comisia delegată este coordonată de Ion Caramitru şi Adrian Ghiţă şi este formată din Cozmin Galu, Corado Toader, Andrei Răutu, Ecaterina Celăreanu, Cristian Salgor şi Octavian Bădescu. Octavian Bădescu a precizat că organizaţia de tineret îşi va modifica “radical” politica, prin abandonarea “strategiilor politicianiste şi de gaşcă”, practicate de cei sancţionaţi, în prin plan stau normalizarea relaţiilor cu organizaţiile de seniori, redefinirea poziţiei organizaţiei şi deschiderea porţilor pentru atragerea tinerilor cu “potenţial şi relevanţă socială”.