Cuvântul Nou, iulie 2005 (Anul 16, nr. 4328-4353)

2005-07-01 / nr. 4328

Social - Politic Provocare, diversiune sau previziune? verde. Cin’ să fie, cin’ să fie lipitorii? Sunt cumva oamenii Uniunii Civice Maghiare care n-au reuşit să blocheze drumurile naţionale sau ai altei organizaţii de aceeaşi orientare? Oricum, devine tot mai clar spre ce se tinde într-un Ţinut Secuiesc autonom inclusiv teritorial, nu numai cultural. Zilele trecute, în localităţi (Belani, Poian, Sânzieni) din preajma oraşului Târgu Secuiesc, dar şi aici, au apărut, pe indicatoarele ce semnalizează intrarea şi ieşirea din ele, nişte autocolante cât se poate de sugestive cu harta Ungariei “Mari” cuprinzând întregul Ardeal pe fondul tricolorului roşu-alb Corneliu Ciontu a depus la Tribunal actele de înfiinţare a Partidului Popular Parlamentarii care au părăsit recent Partidul România Mare (PRM) au depus, joi, la Tribunalul Bucureşti, actele necesare înregistrării unei noi formaţiuni politice - Partidul Popular. Corneliu Ciontu, care va fi preşedintele partidului, a declarat, cu acest prilej, că această formaţiune politică se va situa la centru-dreapta, iar sigla va fi un om călare, reprezentând cavalerul trac (danubian). El a afirmat că 14 parlamentari au aderat deja la noul partid şi că are semnale că acestora li se vor alătura şi alţii. Fostul preşedinte al Partidului Popular România Mare (PPRM) şi-a exprimat intenţia de a pune bazele unei noi formaţiuni politice de orientare populară încă de la excluderea sa din PPRM, la începutul lunii iunie. Ciontu spunea atunci că partidul pe care îl va înfiinţa va fi deschis colaborării cu toate formaţiunile politice şi va susţine acele proiecte de lege menite să contribuie la îmbunătăţirea situaţiei populaţiei în plan economic, social, cultural sau administrativ. Rezolvarea problemei minorităţii rrome presupune un proces mai dificil şi mai costisitor, apreciază preşedintele Traian Băsescu Preşedintele Traian Băsescu consideră că rezolvarea problemei minorităţii rrome presupune un proces mai îndelungat, mai dificil şi mai costisitor. ’’Dacă problema minorităţii maghiare a fost rezolvată în România la nivel politic şi a implicat foarte multă înţelepciune şi voinţă politică, avem problema minorităţii rrome, care nu mai implică acelaşi efort politic, aceeaşi capacitate de a trece peste momente de istorie care ne puteau învrăjbi, ci implică doar resursa şi consecvenţa, dublată de voinţa politică de a rezolva problema acestei minorităţi”, a declarat Traian Băsescu, joi, în cadrul conferinţei internaţionale cu tema “Democraţia şi rolul legii în România şi sud-estul Europei: provocări şi perspective”, organizată de Fundaţia Konrad Adenauer. Şeful statului a admis că aceasta este o problemă pe care România o are, el fiind unul dintre politicienii care “susţin că nu o are doar România, ci aproape întreaga Europă”. în context, preşedintele a subliniat că ţara noastră îşi va face datoria din acest punct de vedere, ţinând cont şi de faptul că noua lege a minorităţilor naţionale creează cadrul legal pentru ca toate minorităţile să îşi valorifice drepturile pe care standardele europene le cer şi le impun. în cazul etniei rrome, Traian Băsescu consideră că este importantă o dublare a voinţei şi a resursei materiale pentru stimularea minorităţii de a se ridica ea însăşi. ’’Dacă problema minorităţii maghiare nu a pus sub semnul întrebării voinţa minorităţii de a-şi dobândi drepturile specifice minorităţilor, la etnia rromă avem o problemă de educaţie, o problemă de trezire a conştiinţei că această minoritate are drepturi pe care şi le poate valorifica. De aceea procesul ar putea fi mai îndelungat, mai dificil şi, cu certitudine, mult mai costisitor”, a explicat Traian Băsescu. Preşedintele a afirmat însă, fără rezervă, că actuala administraţie a ţării noastre este hotărâtă să ducă înspre o rezolvare pozitivă problema minorităţii rrome. ”Nu avem numai de dat, avem şi de primit punând în valoare o minoritate atât de numeroasă cum este cea rromă în ţara noastră. Minorităţile, în general, atâta timp cât sunt respectate şi valorificate, ele sunt ca nişte perle la gâtul unei femei frumoase, înfrumuseţează femeia pentru că îi dau strălucire. La fel şi cu naţiunea română - dacă va şti să-şi valorifice minorităţile, va reuşi să fie mai frumoasă şi mai puternică", a mai spus preşedintele Traian Băsescu. Mircea Miclea a semnat ordinul privind efectuarea plăţilor pentru personalul didactic implicat în examenele naţionale Ministrul Educaţiei şi Cercetării, Mircea Miclea, a semnat ordinul privind salarizarea prin plata cu ora a cadrelor didactice care fac parte din comisiile pentru testele naţionale, bacalaureat şi examenele de absolvire a învăţământului profesional şi postliceal - sesiunile anului 2005, a anunţat, joi, directorul Direcţiei de Comunicare şi Relaţii Publice din minister, Mircea Mureşan. Potrivit aceleiaşi surse, Mircea Miclea a semnat şi ordinul privind salarizarea personalului care face parte din comisiile organizate pentru admiterea absolvenţilor de clasa a Vlll-a în învăţământul liceal şi profesional de stat pentru anul şcolar 2005 - 2006. Conducerea Ministerului Educaţiei şi Cercetării şi-a onorat în acest fel promisiunile ca toate cadrele didactice implicate în organizarea şi derularea examenelor din această vară să primească indemnizaţiile cuvenite pentru activităţile desfăşurate. Liberalii salută decizia ministrului muncii de a retrage proiectul privind alocaţia pentru creşterea şi îngrijirea copilului de pe site-ul ministerului Grupul parlamentar al deputaţilor liberali a salutat joi decizia ministrului muncii, Gheorghe Barbu, de a retrage proiectul privind alocaţia pentru creşterea şi îngrijirea copilului de pe site-ul ministerului, proiect care prevedea o reducere a acestei alocaţii la 35% din salariul mediu brut pe economie. PNL consideră că proiectul ministrului Gheorghe Barbu trebuie reanalizat “în termenii protecţiei sociale de care trebuie să se bucure mama şi copilul, dar şi în cei ai justiţiei şi echităţii sociale”. Liderul deputaţilor liberali, Eugen Nicolăescu, a declarat, într-o conferinţă de presă, că supune atenţiei opiniei publice proiectul semnat de către patru parlamentari liberali în ceea ce priveşte acordarea indemnizaţiilor pentru creşterea şi îngrijirea copilului. Această propunere stabileşte un plafon minimal de 85% din salariul mediu brut pe economie pentru mamele care au un venit mai mic sau egal cu această sumă, în ceea ce le priveşte pe mamele care au un salariu mai mare decât media pe economie, acestea vor avea indemnizaţii echivalente a 85% din media veniturilor lunare din ultimele 6 luni. în plus, iniţiativa deputaţilor liberali prevede instituirea unui coş al copilului egal cu valoarea salariului minim brut pe economie pentru mamele care doresc să se întoarcă mai devreme din concediul de maternitate. Eugen Nicolăescu este de părere că cele două iniţiative legislative ale ministrului Gheorghe Barbu şi ale deputaţilor liberal vor fi dezbătute împreună pentru crearea unei singure legi. “Aceasta va trece de Parlament prin discuţii şi armonizarea poziţiilor”, a explicat Nicolăescu. ! George W.Bush promite că SUA vor ajuta mai mult Africa, dar condiţionat Statele Unite ale Americii intenţionează să aloce mai multe resurse pentru a ajuta Africa, dar nu,mai dacă administraţia va fi convinsă că guvernele din ţările de destinaţie acţionează în mod responsabil, a declarat preşedintele american, George W.Bush, într-un interviu publicat în cotidianul britanic The Times în perspectiva summitului G- 8, cele mai industrializate state, care se reunesc săptămâna viitoare la Gleneagles /Scoţia/, transmite Reuters. George W.Bush a indicat că SUA îşi vor asuma “o serie de angajamente suplimentare”, fără a preciza care ar fi acestea, şi a subliniat că “americanii vor să combată sărăcia, foametea şi boala, dar nu vor ca banii lor să fie cheltuiţi pe guverne care nu se concentrează asupra dezvoltării sănătăţii, educaţiei, pieţelor şi luptei împotriva corupţiei”. Militanţii împotriva sărăciei cer ţărilor din G-8 să-şi dubleze ajutorul financiar pentru Africa, să reducă datoriile ţărilor africane şi să elimine barierele financiare pentru a permite produselor africane să pătrundă în mai mare măsură pe pieţele occidentale, menţionează Reuters. Preşedintele SUA a evitat, în acelaşi interviu, să răspundă direct la întrebarea privind rolul activităţii umane în încălzirea globală, recunoscând totuşi că “gazele cu efect de seră creează o problemă pe termen lung”. Alături de problema ajutorului pentru Africa, promovată de premierul britanic Tony Blair ca preşedinte al summitului G-8 din acest an, necesitatea reducerii emisiilor de gaze cu efect de seră figurează printre priorităţile majorităţii statelor din acest grup, mai puţin SUA, care refuză să semneze Protocolul de la Kyoto. La Casa Judeţeană de Pensii Covasna în zilele următoare un nou program pentru eliberarea biletelor de tratament Biletele de tratament pentru semestrul doi al acestui an au ajuns la Casa Judeţeană de Pensii Covasna doar acum două zile, mai exact în 28 iunie a.c.. Cum termenul de începere a primei serii în staţiuni, din semestrul doi, este foarte scurt, personalul din această instituţie care se ocupă cu distribuirea biletelor de tratament s-a mobilizat, a lucrat chiar şi după orele de program, pentru a rezolva această problemă, aşa încât la sediul C.J.P Covasna este deja afişată lista cu pensionarii cărora li s-au aprobat cererile privind acordarea biletelor de tratament. “Majoritatea biletelor de tratament sunt pentru ultima parte a anului, începând cu luna septembrie, iar în perioada iulie-august am primit mult mai puţine bilete faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut - subliniază doamna Bartók Gabriella, director executiv al C.J.P. Covasna. Aşadar, având în vedere faptul că majoritatea cererilor înregistrate la noi sunt pentru perioada de început a semestrului nu vom putea satisface prea multe cereri. Aprobarea cererilor se face conform regulamentului, de către o comisie anume constituită şi care ţine seama de ordinea în care au fost înregistrate cererile. Dat fiind faptul că prima serie din acest semestru începe în ziua de 5 iulie, ca să putem distribui cât mai repede bilete de tratament a fost modificat programul pentru eliberarea biletelor în felul următor: astăzi, întâi iulie, precum şi luni şi marţi, respectiv în 4 şi 5 iulie, programul de lucru la ghişeu este între orele 8,30 - 20,00, iar sâmbătă şi duminică, adică în 2 şi 3 iulie, se eliberează bilete şi se încasează contravaloarea lor între orele 8,30 - 14,30." Procedura privind plata biletelor de tratament este, deocamdată, aceeaşi ca şi anul trecut, spre exemplu, pensionarul plăteşte 50 la sută din cuantumul pensiei. Pentru al doilea semestru din acest an judeţului Covasna iau fost repartizate 1625 de bilete de tratament, cu aproape 600 de bilete mai mult decât aceeaşi perioadă a anului trecut. în lunile iulie şi august sunt 700 de bilete, iar restul de bilete sunt pentru partea a doua a semestrului, începând cu luna septembrie, în ceea ce priveşte biletele de tratament gratuite de care beneficiază anumite categorii de persoane, numărul acestora este cu 50 de bilete mai mare decât cel din aceeaşi perioadă a anului trecut, aşadar, C.J.P. Covasna dispune de 206 de bilete de tratament gratuite pentru următoarea perioadă a acestui an. Costul unui bilet de tratament este între 7 - 8,9 milioane de lei, pentru un sejur de 18 zile calendaristice. De precizat că, numărul biletelor de tratament în staţiunile din zona Mării Negre este foarte redus, ca şi în anul trecut. Vasilica CIOBANU Competiţie inedită la Covasna între 2 şi 3 iunie, oraşul Covasna va găzdui întâlnirea celor iubitori de Trabant, întâlnire la care iubitorii acestor maşini vor avea ocazia să poarte discuţii şi să demonstreze cât de pasionaţi sunt de simpatica maşină. întâlnirea se va desfăşura în Valea Zânelor, iar taxa de participare este de 200 de mii de lei vechi, respectiv 20 de lei noi. Programul include pe lângă momentele deschiderii şi prezentării participanţilor, schimb de piese auto, demonstraţii de performanţe accesibile Trabant Show Trabantului, defilare şi concurs de îndemânare auto. De asemenea, se va organiza şi un concurs privind cel mai original restaurat trabant, cel mai fuel extra original, cel mai vechi, cel mai frumos echipaj precum şi cel mai... rău întreţinut! Comisia de examinare a acestei competiţii va fi condusă de primarul oraşului Covasna, Zsuffa Levente, întâlnirea fiind organizată de Autocrono Covasna reprezentată prin preşedintele Simon Arpad. Monica VAJNA I Cursurile pieţei valutare din 30 IUNIE 2005 anunţate de BNR 1 euro 1 dolar american 1 lira sterlina 1 franc elveţian 1 forint maghiar 36050 lei 29891 lei 54247 lei 23315 lei 146 lei Ultima şedinţă a sesiunii la Senat a fost suspendată din lipsă de cvorum Senatorii au amânat joi pentru sesiunea din toamnă votul final la proiectul de lege pentru modificarea Legii administraţiei publice locale nr. 215/2001, preşedintele Nicolae Văcăroiu suspendând şedinţa pe motiv că nu este întrunit cvorumul necesar. Proiectul de lege, iniţiat de doi deputaţi PD, are ca principală prevedere posibilitatea revocării preşedintelui şi vicepreşedinţilor consiliului judeţean la propunerea unei treimi din numărul consilierilor şi cu votul secret al majorităţii consilierilor în funcţie. De asemenea, este prevăzută reducerea numărului de voturi necesare pentru hotărârile consiliilor locale de la două treimi la majoritatea consilierilor în funcţie. Procedura de votare a proiectului de lege a dat naştere la controverse printre senatori. Astfel, Radu Berceanu (PD) a propus ca votul final asupra proiectului să se amâne pentru o şedinţă “specială”, având în vedere că este vorba de o lege cu caracter organic. Pe de altă parte, Nicolae Văcăroiu a propus să se supună la vot raportul final asupra proiectului, ceea ce a dus la concluzia necesităţii unei pauze de consultări între liderii grupurilor. în timpul pauzei, Nicolae Văcăroiu a declarat că este pentru prima oară în 14 ani când Senatul se confruntă cu o astfel de situaţie generată, probabil, de faptul că senatorii coaliţiei şi-au dat seama că nu întrunesc majoritatea necesară trecerii legii. Pe de altă parte, Paula Ivănescu (PD) a apreciat că “Văcăroiu se comportă ca un dictator”. După pauză, preşedintele Senatului a supus la vot raportul proiectului de lege, însă nu şi-au exprimat opţiunea decât aproximativ 50 de senatori, ceea ce l-a determinat pe acesta să suspende şedinţa pe motiv că nu este cvorum. în concluzie, preşedintele Senatului nu a mai prezentat bilanțul acestei Camere, care figura pe ordinea de zi, iar 15 proiecte de lege nu au mai fost dezbătute. PAC: Villepin cere Londrei “să-şi ţină cuvântul”, excluzând orice negociere Premierul francez Dominique de Villepin a exclus joi “negocierile" cu privire la acordul european din 2002 care consfinţeşte bugetul Politicii Agricole Comune /PAC/ şi a cerut guvernului britanic “să-şi ţină cuvântul” cu privire la acest acord, pe care “englezii l-au semnat”, relatează AFP "Am făcut în 2002 un compromis şi englezii l-au semnat. Ei trebuie să-l respecte", a spus de Villepin în cadrul unei conferinţe de presă, răspunzând la o întrebare privind dorinţa viitoarei preşedinţii britanice a UE /începând de la 1 iulie/ de a rediscuta bugetul PAC. ”Să punem pe masă ce trebuie să fie pe masă, să reflectăm la evoluţii fără a uita priorităţile, există un buget care trebuie stabilit de urgenţă”, a mai spus premierul francez, adăugînd: “Pierdem timpul. Noi am acceptat să avansăm, britanicii nu, mingea este în terenul prietenilor noştri„ englezi”. Exprimându-se apoi în engleză “pentru a fi sigur că se face perfect înţeles”, Villepin a asigurat că Franţa este “gata să discute, dar nu să negocieze” cu privire la acordul din 2002 care a statuat cheltuielile agricole ale UE până în 2013. Britanicii, care au blocat acordul asupra bugetului UE pentru anii 2007-2013 la recentul summit european de la Bruxelles, au legat întreaga discuţie asupra rabatului de care beneficiază din 1984 de o rediscutare a PAC, aminteşte AFP. I . Starea proastă a multor drumuri şi străzi din comuna Zăbala... (Urmare din pagina 1) drumurilor noastre, ba chiar a afectat şi casele unor gospodari, case în pereţii cărora începuseră să apară crăpături.” Cornel Căţeanu, care locuieşte în apropierea Bisericii Ortodoxe, ne-a atras atenţia asupra stării drumului asfaltat ce face legătura între zona fostului Preventoriu Zăbala şi centrul localităţii, pe care străbătându-l şi noi, am putut vedea şi simţii puzderia de gropi apărute. Foarte prost e drumul împietruit, dar plin de gropi şi denivelări, spre satul aparţinător Tamaşfalu, care începe dincolo de gara oraşului Covasna. Pentru mijloacele de transport auto acest drum constituie o adevărată pacoste. “Transportatorii care ne aprovizionează cu buşteni pentru cherestea şi ridică din fabrica noastră paleţii pe care-i producem, pentru a-i transporta la beneficiarii noştri, ne ameninţă mereu că nu ne mai trimit camioane, pentru că se distrug pe acest drum. Când am început producţia aici, la Tarmaşfalău, acum un an şi jumătate, dl. Adam Attila, primarul comunei Zăbala nea promis că drumul va fi reparat, dar până acum nu s-a întreprins nimic pentru îmbunătăţirea stării lui” - ne-a declarat dna ec. Nicoleta Manole, administratorul firmei româno-lituaniano-daneze SCDD Romania SRL din Tamaşfalău. La această firmă care produce ambalaje din lemn, în principal paleţi, lucrează în jur de 60 de persoane, în marea lor majoritate localnici. O dorinţă mai veche a gospodarilor din Zăbala este introducerea alimentării cu apă potabilă curentă, în sistem centralizat. în acest an s-a făcut primul pas în această privinţă, proiectul tehnic de execuţie aflându-se în lucru la SC ISPCAIA SA Bucureşti. Investiţia ar urma să coste în jur de 1,5 miliarde de lei. Pentru că e puţin probabil că de la bugetul local se va putea asigura finanţarea ei, primarul comunei, Adam Attila ne-a spus că se va încerca includerea acestui proiect într-unul din programele guvernamentale finanțate de la bugetul statului. Anul XVI Nr. 4328 Programul farmaciei de serviciu Farmacia "IRIS” (Str. Kos Karoly) ne informează că mâine, sâmbătă 02 iulie 2005 şi duminică 03 iulie 2005 va funcţiona între orele 8-12, 16-20. Pentru informaţii vă puteţi adresa la telefonul 316371, în zilele de 02 şi 03 iulie 2005, între orele 10,00 - 12,00 în Covasna, farmacia de serviciu va fi „Vipera". Pentru informaţii vă puteţi adresa la telefonul 342.751. Serviciul de permanenţă al farmaciilor în perioada 01 iulie - 07 iulie 2005 va fi asigurat de farmacia „SENSI BLUE” (Bulevardul 1 Dec.1918 nr.29), telefon 3310219, al cărei program va fi de la ora 20,00 la 8,00 dimineaţa. Stomatologia de serviciu Stomatologia DHD-DENTAL, str. Stadionului, nr.16, asigură urgenţele stomatologice sâmbătă, 02 iulie 2005 şi duminică 03 iulie 2005, între orele 10,00- 12,00. Relaţii la telefon 351069. (F.S.) Locuri de muncă vacante Agenţia judeţeană pentru Ocuparea Forţei de Muncă Sfântu Gheorghe ne comunică următoarele locuri de muncă vacante: programator (inf) 2, administrator reţea calculatoare 2, consilier juridic 1, asistent manager 1, referent marketing 1, operator calculator 2, controlor de calitate textile 1, asistent medical 1, agent comercial 3, contabil 1, gestionar 1, magaziner 1, administrator 1, bucătar 1, barman 3, asistent maternal 5, vânzător 6, zidar 4, fierar betonist 3, dulgher 3, izolator lucrări speciale 1, montator gips carton 1, montator prof.aluminiu şi geam 1, zugrav 1, sudor electric 2, tinichigiu auto 1, lăcătuş confecţii metalice 2, lăcătuş mecanic 1, forjor 2, sculptor în lemn 5, frezor 5, strungar universal 6, tâmplar universal 13, strungar lemn 1, croitor 2, tâmplar maşinist 5, confecţioner 4, şofer 1, şofer autoambulanţă 1, şofer 8, maşinist terasamente 5, muncitor necalificat construcţii 7, muncitor necalificat 12, încărcător descărcător 1. (F.S.) “Am lucrat 25 de ani cu maşini şi aparate...” (Urmare din pagina 1) - La ce vă referiţi exact când spuneţi că locuitorii Covasnei sunt nemulţumiţi de oraşul lor? - Domnule, oraşul acesta, staţiunea aceasta, nu a fost niciodată aşa de slab dezvoltată. Mai mult, localnicul covăsnean simte un dezavantaj faţă de cel nou venit în oraş. Oamenii nu se simt la ei acasă pentru că ştiu faptul că economia în care lucrează depinde în proporţie de 90 la sută de mediul exterior. Personal, eu voi elabora un proiect de hotărâre privind ieşirea din criză. Voi încerca să determin consiliul şi Primăria să desfăşoare o politică prin care să aibă o mai mare atenţie asupra părţii sociale, îndreptată cu faţa către oameni. Cred că dacă omul vrea să pună o floare în oraş trebuie să-l sprijini, nu să-i dai în cap! „Din câte l-am simţit eu, acest primar aşteaptă şi el, la rându-i, mai multe de la noi” - Să înţeleg de aici că dumneavoastră, domnule Domahazi, le solicitaţi colegilor o mai bună colaborare? - Desigur. Le cer consilierilor ca să avem o mai mare înţelegere între noi, să conlucrăm mai deschis şi mai constructiv cu Primăria şi cu primarul Zsuffa Levente. Din câte l-am simţit eu, acest primar aşteaptă şi el, la rândul, mai multe de la noi, consilierii. Vreau să vă spun că eu am lucrat 25 de ani cu maşini şi aparate şi de acum simt nevoia să lucrez cu oameni şi pentru oameni! Despre Consiliul Local ne-aţi vorbit. Ţinând cont de faptul că, totuşi, Covasna mai este încă o staţiune de interes naţional, ce aşteptaţi de la autorităţile poziţionate mai sus? Evident, aşteptăm cu toţii un sprijin real, care deocamdată lipseşte, de la autorităţile judeţene şi naţionale. Aceste autorităţi ar trebui să arate o implicare serioasă în viața stațiunii Covasna, având în vedere rangul acesteia.