Cuvântul Nou, octombrie 2005 (Anul 16, nr. 4407-4432)

2005-10-01 / nr. 4407

Anul XVI Numărul 4407 4 pagini FRANCO FRATTINI: Sper foarte mult că nu va fi necesară activarea clauzei de salvgardare pentru România Vicepreşedintele Comisiei Europene Franco Frattini, comisar european pentru Justiţie, Libertate şi Securitate, şi-a exprimat speranţa vineri, întro conferinţă de presă la Palatul Victoria, că nu va fi activată clauza de salvgardare pentru România. "Clauza de salvagardare este o măsură extremă, şi nu instrument normal. Am impus-o în 2004 pentru că eram sceptici”, a spus Frattini, care a apreciat că ţara noastră are un cadru legislativ adecvat şi că în următoarea perioadă trebuie să se concentreze pe realizarea în practică a acestuia. ”A sosit momentul ca România să nu se mai concentreze pe cadrul legislativ, ci să-l aplice. Consider că are timp suficient pentru această implementare în 2005 și 2006", a afirmat Franco Frattini, în aceeaşi conferinţă de presă, premierul Călin Popescu- Tăriceanu a spus că, după opt luni de eforturi susţinute ale autorităţilor de la Bucureşti în domeniul cel mai sensibil pentru procesul de integrare, speră ca problema justiţiei şi afacerilor interne să devină pentru România o sursă de credibilitate. Primul-ministru a afirmat că reforma în justiţie nu s-a încheiat, dar au fost atinse două obiective pe care actuala putere le-a fixat: refacerea independenţei justiţiei şi credibilizarea ei. Franco Frattini a atras atenţia asupra faptului că procesul de securizare a frontierelor este foarte important deoarece, după aderare, România va deveni graniţă a Uniunii Europene. în ceea ce priveşte justiţia, comisarul european a afirmat că eforturile ministrului de resort Monica Macovei “sunt evidente”, dar acum “este rândul Consiliului Superior al Magistraturii să implementeze reala reformă în justiţie şi să recruteze o nouă generaţie de magistraţi". BlOUOifcCa JUOI, COVASNA SFANTU GHEORGHETe». 151 609.31« 577 . SEPSISZET/IGYÖRGY, KOVÁSZN* MEGYEI KÖr In ceea ce priveşte rata şomajului Am urcat un pic în ierarhia judeţelor La nivel naţional, rata şomajului cunoaşte o uşoară creştere, de la 5,5 la sută cât a fost în luna anterioară, la 5,6 la sută, în schimb, în judeţul Covasna acest indicator a scăzut cu un punct procentual. “Noi nu considerăm, totuşi, că acest lucru este relevant pentru că, este adevărat că rata şomajului a descrescut, dar nu neapărat pe seama ocupării forţei de muncă, a angajărilor, ci, în principal, pe seama ieşirii din evidenţa noastră a şomerilor disponibilizaţi colectiv de la ROMAN SA Braşov, care n-au mai dorit să-şi reînnoiască adeverinţele de şomaj - precizează domnul Kelemen Tibor, director executiv al Agenţiei Judeţene pentru Ocuparea Forţei de Muncă Covasna. în ultima perioadă 25 de judeţe au înregistrat creşteri în ceea ce priveşte numărul şomerilor. Astfel, în judeţele Gorj, Dâmboviţa, Galaţi şi Bacău numărul şomerilor a crescut chiar cu câte 1000 de persoane. în ceeaşi perioadă judeţul Covasna înregistrează însă cea mai substanţială scădere a numărului şomerilor, respectiv cu 877 de persoane. Aşadar, rata şomajului în judeţul nostru este de 8,3 la sută, ceea ce înseamnă că ne situăm pe locul 35 în ierarhia judeţelor, urcând cu trei poziţii faţă de luna anterioară, în două judeţe, respectiv Mehedinţi şi Hunedoara, rata şomajului este de peste 10 la sută, pe de altă parte, judeţul Bihor rămâne cu cea mai scăzută rată a şomajului, de 2,1 la sută. (Vasilica CIOBANU) r * Gabriel FLORESCU: Chermeză fără lăutari Timp de trei zile, centrul municipiului Sfântu Gheorghe a fost dominat de conferinţa oamenilor de afaceri, eveniment ce a cuprins de toate: absenţa unora din principalii vinovaţi, instalarea meselor pentru bere, defilarea personalităţilor locale, discursuri mai plăcute sau mai puţin plăcute. între acestea din urmă s-au numărat în principal avertismentele secretarului de stat de la Ministerul Economiei şi Comerţului, Bogos Zsolt, care, la numeroasele solicitări privind acordarea de sprijin guvernamental, a tăiat scurt şi cuprinzător macaroana celor prezenţi: să nu se aştepte să le pice para mălăiaţă căci Guvernul nu are intenţia de a te băga nimic în traistă, fiecare trebuind să se descurce cum poate. Sigur, sinteza declaraţiei ministrului este destul de dură, dar cât se poate de clară, să ne ajutăm singuri. Ce decurge din acest îndemn? Foarte simplu: organele locale au datoria de a crea un cadru propice afacerilor, iar întreprinzătorii să încerce să se descurce în consecinţă. Incubatoarele de afaceri sunt excelente ca idee, dar lor trebuie să li se creeze condiţii propice de existenţă. Şi încă ceva ce ţine de modul de a concepe dezvoltarea economică a judeţului: este lăudabil că societatea ASIMCOV a organizat întreaga manifestare, dar de avantajele unui incubator de afaceri trebuie să beneficieze toate firmele din judeţ, indiferent dacă sunt membre ale acesteia sau nu. Oare de ce nu au fost prezente invitate şi marile societăţi care mai fiinţează în judeţ, precum Subansamble auto, Textila Oltul, ELCO Târgu Secuiesc, Secuiana etc.? Din acest punct de vedere dacă se vor respecta în viitor asemenea “subpuncte”, atunci se poate considera că a patra conferinţă a oamenilor de afaceri a fost un succes. Deocamdată, însă, a fost numai pe jumătate, în altă ordine de idei, organizatorii au adresat invitaţii de participare (numai pentru a ridica gradul manifestării încă din start?, unor personalităţi de prim rang, precum viceprim-miniştri, miniştri, alţi şefi de instituţii guvernamentale, dar “ la Sfântu Gheorghe au aterizat doar persoane aflate în funcţii secundare. Este evident că în acest fel au dorit să-şi exprime autorităţile centrale “interesul” faţă de judeţul Covasna, astfel este privită această zonă în Capitală şi tot ca urmare a unei asemenea optici suntem cel mai puţin dezvoltat judeţ din ţară. Sigur, nu avem nimic de reproşat, dimpotrivă, persoanelor care au cinstit prin prezenţă manifestarea, dar gustul amar tot rămâne. N-am înţeles de ce a trebuit ca o astfel de conferinţă să fie conjugată cu un talcioc pe o stradă importantă din municipiu, ce a căutat acolo o berărie în aer liber când grădina restaurantului Şugaş era în aceeaşi locaţie? Nu au fost Zilele Sfântu Gheorghe, nici o altă sărbătoare la care să participe întreaga populaţie a oraşului şi totuşi s-a făcut o chermeză pe stradă de la care au lipsit “lăutarii”, că aşa au vrut oficialităţile. Aşa se va întâmpla ori de câte ori se va organiza o conferinţă sau un simpozion pe varii teme? VM Cotidian social-politic al judeţului Covasna Ioan Mitrea, preşedintele-director general al CAS Covasna. Realitatea este că, aşa cum de altfel e şi firesc, odată cu schimbarea şefului la Casa de Asigurări de Sănătate Covasna se simte un aer proaspăt la această instituţie. Discutând ieri, printre altele, pe tema medicamentelor compensate şi gratuite, Ioan Mitrea, preşedintele Consiliului de Administraţie şi directorul general al Casei de Asigurări de Sănătate Covasna a ţinut să liniştească populaţia. “Aşa ,după cum în general au fost obişnuiţi, nici în continuare pacienţii din judeţul nostru nu vor avea de suferit. Medicamentele gratuite şi compensate vor fi eliberate şi în continuare întrucât casa dispune de fonduri. Bugetul, la capitolul medicamente, este pe anul 2005 de 148 de miliarde de lei vechi, iar până acum au fost cheltuite 108 miliarde, ceea ce înseamnă că mai dispunem de 40 de miliarde. Fond care ne va fi de ajuns în trimestrul al IV-lea dacă ne gândim la faptul că, pe lună, consumul mediu a fost în acest an de 12 miliarde de lei. De asemenea, trebuie să adaug că sunt asiguraţi şi banii pentru bolnavii cronici.” în continuare, directorul CAS Covasna a pus pe tapet un aspect interesant, dar şi absolut firesc. “Nu vreau să se înţeleagă greşit ceea ce spun, şi anume că vom încuraja farmaciile cu adresabilitate mare să elibereze medicamente peste măsură pentru că li se vor aloca fonduri şi de la unităţile mici, însă, trebuie să precizez că vom lua banii necheltuiţi de anumite farmacii şi îi vom vira acolo unde este necesar, unde adresabilitatea şi nevoile sunt mai mari. Aceasta până când vom ajunge la zi, lucru care trebuie să se întâmple. Am constatat deja că unele farmacii s-au responsabilizat, dar acest lucru trebuie să se petreacă în rândul tuturor celor aflaţi în relaţii contractuale cu casa de asigurări. De acum înainte, una dintre priorităţile noastre va fi respectarea derulării clauzelor contractuale. Vom pretinde de la fiecare disciplină. De asemenea, menţionez că nu vom face nici un fel de discriminări în relaţiile contractuale. La începutul anului viitor, vom negocia corect cu fiecare noile contracte. Se vor afla sub contract cu casa farmaciile care vor dori acest lucru”, ne-a declarat directorul casei, Doru Decebal FELDIOREAN “Prioritatea noastră este întărirea disciplinei în derularea relaţiilor contractuale!” pagina 3 jjolánon ! bibliofcCA JUOtrbftM covasna SfANTU GHEORGHE Tel. 151 60S. ST5 577 SEPS.SZENIGYÖRGY -- • MFGYFi Kömva, Austria doreşte un consens privind Turcia şi dezminte că are legătură cu Croaţia Austria, care ameninţă cu va împiedica deschiderea negocierilor de aderare a Turciei la Uniunea Europeană /UE/, a cerut preşedinţiei britanice a UE să faciliteze ajungerea la un consens pe această temă, dar a dezminţit că leagă dosarul turc de cel croat, transmite vineri din Viena AFP. Londra va trebui “să facă propuneri concrete” în scopul de a se ajunge la un acord unanim în cadrul reuniunii miniştrilor de externe din cele 25 de ţări membre ale UE duminica viitoare, a declarat Hans Winkler, secretar de stat din Ministerul austriac de externe, joi seara, la televiziunea austriacă. MERIDIANE AFP aminteşte că Austria cere ca în cadrul negocierilor cu Ankara care ar urma să înceapă luni să fie prevăzută o soluţie alternativă la aderare dacă UE nu va avea capacitatea de absorbţie în cazul Turciei sau dacă această ţară nu va îndeplini toate criteriile, în paralel, fără a face, în mod oficial, o legătură între dosarul turc şi croat. Viena insistă pentru deschiderea de negocieri de aderare cu Croaţia. Negocierile cu Croaţia au fost amânate în luna mai a.c., fiind invocată lipsa de cooperare a Zagrebului cu Tribunalul Penal Internaţional /TPI/ pentru fosta Iugoslavie. MBRI pagina 2 CCSpitalele pot fi privatizate, dar nu în organizarea actuală, care trebuie schimbată complet” afirmă dl. ing. Gáspár Francisc, directorul Spitalului Orăşenesc Covasna De o vreme încoace, confruntaţi cu problemele din domeniul sănătăţii, în care criza de resurse financiare s-a cronicizat, scoţând şi mai mult la iveală o serie de deficienţe ce ţin de sistemul de organizare şi finanţare al acestui domeniu, guvernanţii pun tot mai des pe tapet, ca una dintre soluţiile ieşirii din această criză, necesitatea privatizării unităţilor spitaliceşti în care consecinţele ei sunt cel mai dureros resimţite. Poposind în urmă cu mai bine de o săptămână la Covasna, unde am stat de vorbă şi cu dl. ing. Gáspár Francisc, directorul Spitalului orăşenesc, care din fericire, aşa cum relatam recent, se află totuşi într-o situaţie financiară mult mai bună decât în anii trecuţi, aşa,abordat fireşte şi chestiunea privatizării. “Spitalele pot fi privatizate, dar nu în organizarea actuală, care trebuie complet schimbată, inclusiv în ceea ce priveşte personalul, deorece în prezent nu se pot face legături între compartimente. Or această organizare lipsită de flexibilitate ne împiedică în soluţionarea a numeroase necazuri” - ne-a spus domnia sa. Un alt impediment constă în faptul că în cele mai multe spitale, inclusiv în cel al oraşului Covasna, aparatura medicală dar şi dotările pentru asigurarea utiliăţilor esenţiale au un grad avansat de uzură, nu numai fizică ci şi morală. Or, pentru asigurarea unor servicii medicale, şi nu numai, de calitate foarte bună Aurel GOLCIU 0 Sâmbătă 1 octombrie 2005 30 bani Secvenţe desprinse parcă dintr-un : ' • ' ■ ''■i'. ■ • '• • ••• /. ■ . ţi L-- *.-f '/ film gen thriller Taximetristul cu... cuţitul la gât Demult nu am mai avut de relatat o întâmplare atât de interesantă, care putea să se sfârşeacă rău de tot pentru un taximetrist. La amiaza zilei de 27.09.2005, dispeceratul IPJ Covasna a fost sesizat telefonic de către un bărbat că a fost victima unei tâlhării cu totul aparte. Omul este taximetrist din Oneşti, judeţul Bacău şi cu circa o oră înainte de a efectua apelul, a fost solicitat de doi bărbaţi să-i transporte din municipiul respectiv până la Braşov. Numai că pe drum, mai precis după intrarea în judeţul Covasna unul din pasageri l-a ameninţat, punându-i un cuţit la zona gâtului, cerându-i să-l ducă până la... Arad!!! ! Taximetristul s-a speriat, a frânat brusc şi a sărit din autoturism. Agresorul a trecut la volan, demarând în direcţia Tîrgu Secuiesc. Imediat ce s-a primit apelul lucrători de la Poliţia municipiului Tg. Secuiesc s-au deplasat imediat în zonă, unde l-au identificat pe reclamant, care a Horia C. DELIU Săraci, dar... şcoliţi în prima zi de şcoală elevii de la Şcoala cu clasele l-lV “George Coşbuc” din Zagon s-au putut bucura cu adevărat de atmosfera festivă a începerii noului an de învăţământ, deoarece şcoala lor are acum o cu totul altă înfăţişare decât înainte de a pleca ei vacanţa mare. Acum şcoala este curată, igienizată şi, de ce nu, parcă mai frumoasă. “începând cu întâi iulie, în şcoala noastră au fost deja demarate lucrările de reparaţii şi de zugrăvire şi igienizare a şcolii - relatează doamna Carolina Paloşan, directoarea acestei şcoli. De asemenea, în această vară au fost verificate, reparate sau refăcute sobele de teracotă, au fost reparate şi curăţate hornurile, aşa încât n-o să avem probleme cu încălzirea claselor dacă începe frigul. în vacanţa mare a fost zugrăvită în interior toată şcoala, iar pentru acest lucru am primit sprijin de la primărie." Aflăm, totodată, de la doamna Carolina Paloşan că până se se termine anul şcolar anterior a fost făcut gardul lateral al şcolii, lucrare executată tot cu sprijinul primăriei, fiind astfel antrenaţi şi câţiva beneficiari de ajutor social din comună, în prima parte a acestui an calendaristic, în şcoală a fost introdusă şi reţeau de alimentare cu apă potabilă, scop în care Vasilica CIOBANU pagina 2 W —Esenţa mişcării — -g^METEO Se anunţă un week-end înnorat şi cu ploaie (încă din acestă noapte). Temperatura va varia între 19° C - cea maximă şi 12° C - cea minimă.