Cuvântul Nou, februarie 2009 (Anul 20, nr. 5333-5352)

2009-02-02 / nr. 5333

■ Anul XX Nr. 5333 Pagina 2 Potrivit propunerii consilierilor judeţeni UDMR Covasna Poliţiştii ar trebui să urmeze cursuri de limba maghiară “Angajaţii Ministerului de Interne care lucrează în satele locuite de maghiari ar trebui să cunoască şi limba maghiară, pentru a nu avea dificultăţi de comunicare cu localnicii”, a precizat în cadrul şedinţei Consiliului Judeţean Covasna, Baka Mathias, consilier UDMR. Acesta a propus ca poliţişti să urmeze cursuri de limba maghiară, arătând că în judeţ sunt sate întregi locuite în proporţie de 99,9% de maghiari, care nu cunosc limba română şi nu se pot înţelege cu agenţii de poliţie, care în marea lor majoritate nu vorbesc maghiara. “Dacă există comunicare, este şi încredere, de aceea propun să se organizeze cursuri de limba maghiară pentru aceştia, cu sprijinul Consiliului Judeţean”,a spus Baka Mathias. Preşedintele Consiliului, Tamas Sandor (UDMR), a apreciat că “ideea este bună”, pentru că astfel se va putea îmbunătăţi comunicarea cu întreaga comunitate locală. Tamas Sandor a mai amintit că există o lege care prevede că, în localităţile în care ponderea populaţiei minoritare depăşeşte 20%, aceasta are dreptul de a-şi folosi limba maternă în contact cu autorităţile care trebuie să le asigure cetăţenilor condiţiile necesare pentru a-şi exercita drepturile. Preşedintele Consiliului Judeţean a mai adăugat că “poliţiştii sunt plătiţi din bani publici” şi potrivit acestuia “cei care îşi iau salariile din bani publici trebuie să fie mult mai umili în oamenilor.” Propunerea a stârnit reacţii din partea consilierilor români, care sunt de părere că maghiarii sunt cei care trebuie să înveţe română. “Se pare că există o problemă de comunicare, dar nu cred că soluţia este să ne preocupăm ca poliţişti să cunoască limba maghiară ci să încurajăm cetăţenii să înveţe limba statului în care trăiesc şi pentru ca ei să nu aibă un handicap de comunicare dincolo de graniţele judeţului”, a spus dl. Ioan Solomon, consilier judeţean. Consilierul Sabin Calinic (PSD), de profesie avocat, a admis că este “o chestiune de bun simţ” să înveţi limba minorităţii alături de care trăieşti, dar a arătat în acelaşi timp că, potrivit legii, orice cetăţean care vorbeşte altă limbă decât cea română are dreptul la traducător în relaţia cu organele de cercetare penală. Roxana GABOR Autonomia cronicizată urmare din pagina 1 Sigur, astfel de planuri de sistematizare (cum se numeau înainte) au fost concepute de mai multe ori nici nu le ştim numărul unele chiar expuse în holul Primăriei, dar s-a ales praful de ele. Acum, edilii se gândesc şi la biciclişti, cărora le vor fi rezervate nişte trasee aparte, se prevăd 620 noi locuri de parcare, repararea arterelor de circulaţie din centru etc. Toate bune şi frumoase, însă o mare parte din costuri vor fi suportate de municipiu, ceva în jur de 48 milioane RON. Se pune întrebarea ce se va întâmpla cu celelalte străzi din municipiu, ştiind că multe sunt mai degradate decât uliţele de la sate. Fără îndoială, este nevoie de primenirea circulaţiei în Sfântu Gheorghe, iar pentru aşa ceva trebuie făcute şi nişte sacrificii. Dar ele să fie făcute cu cap. Este clar că în oraşele mari, cu artere largi şi posibilităţi reale de a dezvolta circulaţia pe un singur sens, astfel de planuri sunt realizabile, dar în Sfântu Gheorghe... Primarul Antal Arpad spunea că a fost consultat un specialist în circulaţia pe un singur sens din... Miercurea Ciuc! De ce nu din Braşov sau Bucureşti? Bineînţeles, întrebarea este naivă. Esenţa este una singură: consilierii au votat aproape in corpore planul. Ce vor zice locuitorii urbei, interesează mai puţin pe aleşi. Ca urmare a recomandărilor experţilor spanioli formulate în cadrul proiectului Phare RO 2004 ’’Măsuri anticorupţie pentru Poliţia de Frontieră şi Vamă” şi a măsurilor stabilite prin H.G. nr. 609 din 4.06.2008 pentru aprobarea Strategiei naţionale anticorupţie privind sectoarele vulnerabile şi administraţia publică locală pe perioada 2008 - 2010, la nivelul Direcţiei Generale Anticorupţie s-a realizat Registrul de petiţii şi sugestii, conţinând formulare autocopiante şi înseriate. Acest document a fost elaborat şi va fi utilizat cu respectarea prevederilor art. 51 din Constituţia României, republicată, ale Ordonanţei Guvernului nr.27/2002 privind reglementarea activităţii de soluţionare a petiţiilor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr.233/2002, în ceea ce priveşte Biroul Anticorupţie pentru judeţul Covasna, Registrul de Petiţii şi Sugestii poate fi găsit la sediul instituţiei din municipiul Sfântu Gheorghe, strada Körösi Cs. Sándor nr. 16, telefon 0267/307.490 cât şi la Biroul de Audienţe situat în incinta Prefecturii Covasna, Piaţa Libertăţii nr.4, programări la tel 0267-307.490, Telverde - 0800.806.806 ( apel gratuit) unde cetăţenii au posibilitatea de a sesiza faptele de corupţie săvârşite de către funcţionarii Ministerului Administraţiei şi Internelor. Sunt în competenţa personală, cât şi materială a Direcţiei Generale Anticorupţie infracţiunile de corupţie săvârşite de funcţionarii Inspectoratului de Poliţie Judeţean, Inspectoratului de Jandarmi Judeţean, Inspectoratului Judeţean pentru Situaţii de Urgenţă, Direcţiei Judeţene a Arhivelor Naţionale, Oficiului Judeţean de Cadastru şi Publicitate Imobiliară, Serviciului Judeţean pentru Străini, Serviciilor publice comunitare pentru Evidenţa Persoanei, Serviciului Public Comunitar pentru Eliberarea şi Evidenţa Paşapoartelor Simple, Serviciului Public Comunitar Regim Permise de Conducere şi înmatriculări Vehicule, Centrul de Prevenire, Evaluare şi Consiliere Antidrog. Ce vizează corupţia ? Prin corupţie se înţelege abuzul de putere săvârşit în exercitarea funcţiei publice indiferent de statut, structură sau poziţie ierarhică, în scopul obţinerii unui profit personal, direct sau indirect, pentru sine sau pentru altul, persoană fizică sau juridică. Sinsp. Cristina ROTARU, Biroul Anticorupţie pentru judeţul Covasna. Invitaţie către populaţie Biroul Anticorupţie Covasna oferă cetăţenilor posibilitatea de a face petiţii şi sugestii întemeiate Persoanele nemulţumite au posibilitatea de a sesiza faptele de corupţie săvârşite de către funcţionarii MAI (poliţişti, jandarmi, pompieri, lucrători la paşapoarte, înmatriculări, antidrog etc) Elevii chiulangii prezenţi prin baruri şi cafenele au fost aduşi înapoi în sălile de clasă urmare din pagina Controale la Tg. Secuiesc şi... Ca atare, agenţi din cadrul Biroului Investigaţii Criminale în colaborare cu poliţişti de la Compartimentul Proximitate Tg. Secuiesc au organizat o nouă „razie” pe linia prevenirii absenteismului şcolar şi a delincvenţei juvenile, pe linia respectării prevederilor Legii 61/ 1991 /Republicate, pentru prevenirea şi combaterea faptelor cu violenţă şi a actelor antisociale. Cu această ocazie au fost verificate nu mai puţin de 26 de unităţi de alimentaţie publică de pe raza municipiului Tg. Secuiesc, localuri cunoscute ca fiind frecventate de tineri şi au identificat 15 elevi care lipseau în mod nejustificat de la orele de curs. Elevii chiulangii au fost conduşi la instituţiile de învăţământ la care învaţă şi au fost întocmite adrese pentru informarea şcolilor de unde proveneau elevii identificaţi. ... Sf. Gheorghe Zilele trecute între orele 08.00 şi 12.00, poliţişti din cadrul Biroului Poliţiei de Ordine Publică Sf. Gheorghe, Biroului de Investigaţii Criminale şi Serviciul de Criminalistică, împreună cu un profesor din cadrul Inspectoratului Şcolar Judeţean Covasna au efectuat controale la 16 unităţi de alimentaţie publică şi Internet cafe-uri amplasate în apropierea unităţilor şcolare, localuri cunoscute ca fiind frecventate de elevi, în urma acestei acţiuni au fost identificaţi alţi 33 elevi care absentau de la orele de curs. Şi de această dată chiulangiii au fost conduşi la unităţile lor şcolare, fiind informată conducerea, urmând ca împreună cu Inspectoratul Şcolar să se dispună măsurile pe care le consideră oportune. Asemenea controale vor continua în tot judeţul, în scopul prevenirii şi combaterii unor acte ce contravin legii sau prin natura lor ar putea perturba procesul normal de învăţământ ori ar afecta climatul de siguranţă publică din zona şcolilor. Social - Politic Măsuri hotărâte Prevenirea accidentelor rutiere şi combaterea cauzelor generatoare de evenimente rutiere a reprezentat şi în ultimele zile o prioritate pentru poliţiştii covăsneni. După cum ne-a informat conducerea Poliţiei Rutiere Covasna în intervalul anterior , aşa după cum am mai informat - s-a acţionat, mai ales, pentru întărirea climatului de siguranţă rutieră pe drumurile publice. S- au executat zilnic acţiuni pentru combaterea primelor două cauze generatoare de accidente rutiere în fiecare judeţ. La noi ele sunt: viteza excesivă sau cea neadaptată la condiţiile de drum şi de trafic, urmată de necordarea de prioritate altor autovehicule sau pietonilor. Siguranţa în perimetrul şcolilor - preocupare constantă pentru poliţiştii şi jandarmii covăsneni Poliţiştii covăsneni acţionează consecvent pentru asigurarea unui climat de ordine şi siguranţă publică în perimetrul şcolilor, prevenirea infracţionalităţii şi a oricăror evenimente nedorite care ar putea afecta siguranţa elevilor sau buna desfăşurare a procesului de învăţământ. Pe lângă intensificarea activităţilor de patrulare, de identificare şi de sancţionare a persoanelor care nu respectă legea, poliţiştii covăsneni menţin relaţii de strânsă colaborare cu conducerile şcolilor din judeţ şi cu cea a Inspectoratului Şcolar Judeţean. Un parteneriat benefic Scopul acestui parteneriat şcoală-poliţie îl constituie informarea comună cu privire la eventuale comportamente care ar putea dăuna elevilor ori situaţii conflictuale pentru a le soluţiona împreună cu părinţii şi specialiştii psihologi din şcoli. Controale mixte în zone periculoase împreună cu reprezentanţi ai altor servicii de control rutier agenţii vor acţiona pentru verificarea legalităţii transporturilor rutiere comerciale de persoane şi mărfuri. Pe raza municipiului Sf. Gheorghe se va acţiona pentru identificarea şi sancţionarea conducătorilor care opresc sau staţionează neregulamentar, stânjenind traficul rutier sau pietonal. Rubrică realizată de Horia C. DELIU